(Sinar Harian 26.8.13)
Saya ingatkan isu ratu cantik
Melayu sudah berakhir. Rupa-rupa masih lagi dipertikaikan oleh segelintir
wanita yang memimpin NGO wanita menggunakan nama Islam. Tidak perlu saya
sebutkan nama penuhnya. Semua orang tahu.
NGO ini mempertikaikan
undang-undang syariah negara kita yang dikatakan satu-satunya negara di dunia yang telah
meletakkan pendapat ulama sebagai undang-undang negara tanpa terlebih dahulu
menempuh proses perundangan dan setelah itu menetapkan sebagai satu kesalahan
bagi sesiapa yang mencabar pendapat tersebut. Ini merupakan pencabulan ke atas
hak asasi manusia yang telah dijamin oleh perlembagaan, selain tidak mempunyai
asas dalam sejarah perundangan Islam.
Pada NGO ini, fatwa itu hanya nasihat
yang tidak mengikat dari segi perundangan. Majlis fatwa bukanlah parlimen. Ia
bertentangan dengan perlembagaan.
Tidakkah NGO ini sedar siapa
yang duduk dalam majlis fatwa tersebut? Mereka terdiri kalangan cerdik pandai
dan professional yang mahir dalam bidang agama berbanding dengan wanita jahil ini.
Jika sakit, kita jumpa doktor
perubatan. Kenapa dalam hal ehwal agama kita tidak serahkan kepada yang alim?
Takkan mahu serahkan hal ini kepada mereka yang menyokong ratu cantik seperti
NGO ini. Nasihat saya kepada wanita ini, sarankan ahli-ahli dan diri sendiri
berkahwin, bila dapat anak nanti, suruh anak masuk ratu cantik. Saya teruja nak
tengok.
Saya menerima keputusan fatwa
kerana mereka alim dan pakar dalam bidang. Siapa NGO ini? Sudahlah kepala tidak
bertutup, baca Quranpun gagap, hanya bergantung kepada terjemahan,
sembahyangnya saya tidak pasti buat ke tidak, dan sebagainya. Adakah saya boleh
ikut pendapat mereka. Walaupun saya bukan lulusan agama, tetapi saya tidak akan
ikut cakap NGO jahil ini. Saya tetap ikut pendapat orang agama, sebab mereka
pakar. Jika pendapat mereka ‘ketat’ sedikit pun saya masih boleh terima,
daripada terlalu longgar sehingga boleh melondehkan seluar dan menghalalkan
LGBT.
Namun, saya setuju agar undang-undang
tidak hanya dikenakan kepada ratu cantik sahaja tetapi peserta-peserta Islam
yang menyertai gimrama, renang dan lain-lain pakaian berbikini.
NGO ini juga mempertikaikan penangkapan
100 orang pemuda-pemudi Muslim di pusat hiburan Zouk pada tahu 2005. Menurut
orang jahil ini, keimanan tidak terbentuk dengan cara memaksa orang untuk
mempercayai sesuatu yang tidak mereka percayai.
Jawab saya, baru-baru ini
seorang saudara baharu menfailkan perceraian kepada isteri Melayunya kerana
sangat jahil. Masih minum arak, clubbing, dan sebagainya, walaupun telah
berkahwin dan beranak pihak. Begitu juga adik-beradik perempuan yang lain. Adik
lelakinya seorang gay.
Dalam hal ini adakah kita boleh
paksa mereka menjadi baik? Jika begitulah keadaannya, tidak perlulah ada
penjara dan hukuman. Bila melakukan kesalahan berat, bagi saja ceramah dan
kaunseling, kemudian bebaskan.
Fahamilah Islam dalam konteks
secara total. Memang, tidak ada paksaan dalam beragama sebagaimana yang disebut
dalam surah al-Baqarah. Ayat ini merujuk kepada mereka yang tidak boleh dipaksa
untuk memeluk Islam, Tetapi sudah berada dalam Islam, kenalah dipaksa ikut,
setelah nasihat tidak berjalan, sebab kita telah berada dalam Islam. Seperti
kita pergi sekolahlah. Kena ikut peraturan sekolah. Jika tidak mahu ikut, jangan ke
sekolah.
Pelik ya! Kenapa kita tidak
sokong orang tutup badan, tetapi suka lihat orang buka badan atas nama hak
asasi manusia? Adakah Malaysia suatu hari nanti akan menjadi lebih barat dari
barat seperti yang dah mula berlaku?
NGO ini juga berhujah bahawa rakan-rakan
dan sarjana yang mereka kenali dari dunia Arab terkejut melihat bagaimana
sebuah negara moden seperti Malaysia boleh begitu tertutup mindanya dalam soal
Islam. Jawabnya, tengoklah jenis apa rakan tersebut. Allah tidak sebut dalam
al-Quran bahawa semua orang Arab masuk syurga sis! Jika yang dijadikan rakan adalah
kalangan yang suka ratu cantik, atau kalangan yang bersetuju perempuan boleh
menjadi imam kepada lelaki, tidak mustahil kita jadi jahil.
Kata NGO ini lagi, dosa sendiri
yang tanggung, kubur masing-masing. Masalahnya, dalam Islam kita ada konsep
amal makruf nahi mungkar. Jika yang mungkar tidak dicegah, ia akan merebak.
Jika pencuri tidak ditangkap, habislah negara porak peranda.
Lebih jahil lagi NGO ini
membandingkan ratu cantik dengan fatwa rokok, ASB dan ASN yang ada kata haram
dan ada kata harus. Mana satu nak ikut. Beribu-ribu Muslim di Selangor dan
Pulau Pinang melanggar fatwa tentang merokok setiap hari, tetapi tiada siapa
pernah dituduh menghina Islam atau dituduh melanggar fatwa. Tetapi, apabila ada
saja wanita mengambil bahagian dalam pertandingan ratu cantik, mereka segera
diburuk-burukkan dan dikecam bertubi-tubi. Bagaimana pula dengan lelaki Melayu
yang mengambil bahagian dalam pertandingan bina badan?
Hujah ini saya boleh bersetuju
dengan sis. Tetapi bina badan lelaki dan ratu cantik wanita, berbeza. Bentuk
badan lelaki tidak menggiurkan berbanding wanita, kecuali sis terliur dengan
bentuk badan lelaki.
Jika nak ikut barat, biarlah
berpada-pada. Jangan sampai hak asasi manusia bercanggah dengan hak Tuhan.
Takut masuk neraka sis!
Kepada ratu cantik yang perasan dirinya
cantik, hendaklah kami beringat. Hidup ini semakin singkat. Sudahkah bersedia
untuk ke akhirat. Bagaimana dengan amal ibadat? Sudah cukup padat? Jika belum,
saya ingin peringat. Hidup ni, biarlah banyak beri manfaat. Ikut apa yang Allah
suruh buat. Tinggalkan apa jua maksiat. Barulah hidup akan selamat, dunia dan
akhirat.
39 comments:
Setuju sesangat dengan apa yang diperkatakan....
Mengabaikan, melalaikan hukum agama dan membiarkan diri dlm kejahilan adalah kefasikan. Sgt dekat kefasikan dgn kesesatan.
"...dan tidaklah sesat dgnnya melainkan org org yg fasik." Al Baqarah 26.
Alangkah sedih, alangkah mengharukan dan alangkah mengerikan bila nanti....
"Dan (sungguh mengerikan) sekiranya engkau melihat ketika org org yg berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhan mrk (sambil merayu), Wahai Tuhan kami, kami telah mendgr dan kami telah melihat, mk kembalikanlah kami (ke dunia), nescaya kami mengerjakan amal amal yg soleh, sesungguhnya kini kami telah yakin." As Sajdah 12.
Walau cantik, walau gebu, walau seseksi mana pun, ketika itu apalah ertinya. Moga sempat bertaubat.
POLEMIK KALIMAH ALLAH (1)
Sebagai saya seorang muslim. Saya sangat berharap penganut agama lain bertindak sebagai seorang beragama yang waras aqal yang boleh menerima " Agama Islam Bukan Agama Pengacau ".
Ingin saya bertanya kepada penganut agama lain. Adakah kehidupan anda pernah diganggu oleh penganut agama Islam ? Tidak pernah sekali pun, bukan ? Adakah anda pernah mendengar penganut agama Islam menceroboh masuk ke rumah ibadat agama anda (tokong, kuil atau gereja) untuk bersolat ? Tidak pernah sekali pun, bukan ? Adakah anda pernah mendengar ada penganut Islam yang mempersenda dan menghina tuhan2 anda (patung2 batu yang dibuat oleh anda sendiri untuk disembah) ? Tidak pernah walau sekali pun, bukan ?. Adakah anda pernah mendengar penganut Islam hendak menjadikan tuhan anda sebagai tuhan mereka ? Contohnya seperti mana dalam kes tuhan penganut Islam " Allah " mahu direbut oleh penganut agama Kristian. Tidak pernah walau pun sekali, bukan ?
Kepada penganut agama Kristian, saya mahu memberitahu anda bahawa " Malang Sungguh Anda Semua Kerana Sejak Beribu Tahun Dahulu Rupa2nya Agama Kristian Tidak Mempunyai Tuhan ". Lantaran itu saya bukan berniat mahu menghina agama Kristian, tetapi saya berani berkata bahawa " Kristian Lah Satu2nya Agama Di Dunia Ini Yang Tidak Mempunyai Tuhan ". Adakah anda penganut Kristian bersetuju dengan saya ?
Suka atau tidak anda2 yang beragama Kristian kena bersetuju dengan saya " Bahawa Agama Kristian Tidak Ada Tuhan ".
KALAU AGAMA KRISTIAN ADA TUHAN, THEN PERLU APA ANDA BERSUSAH PAYAH NAIK TURUN MAHKAMAH HANYA UNTUK MENDAPATKAN PERINTAH MAHKAMAH SUPAYA PENGANUT ISLAM DIPAKSA OLEH UNDANG2 UNTUK MEMBERI LALUAN KEPADA PENGANUT KRISTIAN MENYEMBAH " ALLAH " SEBAGAI TUHAN ANDA ??????
Itu maknanya selama ini agama anda tidak punyai Tuhan, lalu anda secara paksa mahu merampas ALLAH tuhan kami orang Islam. Anda orang Kristian mahu ALLAH menjadi Tuhan anda. Tidak mengapa kalau Islam dan Kristian itu hanya berbeda dari sudut imamnya sahaja seperti kami dengan 4 pengikut imam iaitu Shafie, Maliki, Hambali dan Hanafi, berbeda memang berbeda tetapi perbedaan itu tidak sampai ke tahap menjejaskan akidah dan keimanan kami kepada para rasul dan sahabat serta tuhan ALLAH. Masalahnya Kristian dan Islam sangat banyak jurang bedaannya yang membuatkan “ kamu tidak dapat terima kami dan kami tidak dapat terima kamu “
Ana Muslimah
POLEMIK KALIMAH ALLAH (2)
Diatas keterangan itu saya berhujah Bahawa Selama Ini Agama Kristian Tidak Ada Tuhan. Sedangkan agama Islam, sejak mula sampai kini agama kami ada tuhan dan tuhan kami itu kekal sampai bila2 dan tuhan kami tidak pernah menukar namanya mengikut tempat atau etnik penganut .. di mana2 juga tuhan kami tetap bernama ALLAH .. di benua Arab namanya ALLAH, di benua Amerika namanya ALLAH, di benua Afrika namanya ALLAH, di benua China namanya ALLAH, di kutub utara namanya ALLAH dan di kutub selatan namanya ALLAH .. orang Arab sebut namanya ALLAH, orang kulit hitam sebut namanya ALLAH, orang kulit putih sebut namanya ALLAH .. di Malysia, orang melayu sebut namanya ALLAH, orang cina sebut namanya ALLAH, orang india sebut namanya ALLAH, orang asli sebut namanya ALLAH .. orang iban, orang dayak, orang kadazan, orang dusun sebut namanya Allah .. ahli politik Umno seperti Najib dan Muhyidin sebut namanya ALLAH, ahli politik PKR seperti Anwar Ibrahim, Sivarasa dan Tian Chua sebut namanya ALLAH, ahli politik Pas seperti Nik Aziz dan Hadi Awang sebut namanya ALLAH, ahli politik DAP seperti Lim Kit Siang, Lim Guan Eng dan Karpal Singh sebut namanya ALLAH.
Itu lah istimewanya tuhan kami orang islam, Dia amat consisten dari segi nama dan sifat walau di mana Dia berada atau dengan siapa Dia berada.
Dan itu lah diantara sebab musababnya kenapa kami penganut islam tidak pernah ingin merampas tuhan penganut agama lain untuk dijadikan tuhan kami. Kami tidak perlu tuhan agama lain kerana TUHAN KAMI ALLAH IS THE BEST.
Adakah anda penganut Kristian bersetuju dengan saya BAHAWA ANDA JUGA MENGAKUI BAHAWA TUHAN KAMI ALLAH IS THE BEST. Kalau anda penganut Kristian kata Allah Is Not The Best God then tak payah lah nak merebutnya daripada kami.
Kepada penganut agama Kristian dan agama2 lain, kalau anda rasa tuhan kami ALLAH ini hebat dan istimewa TAK PERLU LAH ANDA NAK BEREBUT ALLAH DENGAN KAMI SAMPAI KITA TERPAKSA NAIK TURUN MAHKAMAH ATAU SAMPAI KITA TERPAKSA BERPERANG .. itu kerja orang BODOH, itu kerja orang OTAK TAK CENTRE ..
Jika anda rasa ALLAH IS THE BEST GOD then melangkah lah kaki MASUK KE DALAM ISLAM, haaa selepas itu anda guna lah nama ALLAH itu sepuas2nya, kami tidak melarang malah kami reda kerana ANDA DAN KAMI ADALAH BERSAUDARA DUNIA AKHIRAT.
Ana Muslimah
POLEMIK KALIMAH ALLAH (3)
Alangkah indahnya andai kata Nik Aziz dan Hadi Awang selaku ulamak Islam daripada Pas yang turut disegani dan dihormati oleh orang Umno, mempelawa penganut Kristian MELANGKAH KAKI MASUK KE DALAM ISLAM sebagai syarat untuk mendapat sokongan supaya mereka dibenarkan menggunakan Kalimah Allah.
Lim Guan Eng sepatutnya merupakan orang pertama dipelawa Melangkah Kaki Masuk Ke Dalam Islam oleh Nik Aziz dan Hadi Awang kerana Lim Guan Eng orang yang mencetuskan polemik ini.
Jelas kepada kita rupa2nya sokongan Nik Aziz dan Hadi Awang dalam isu kalimah Allah ini lebih bermotifkan politik daripada pengembangan agama islam itu sendiri.
Ana Muslimah
Cantik bunyi ayat nya bila saudara menyarankan kepada wanita yang memimpin NGO itu supaya dia mencari lelaki, kemudian mengahwini nya secara sah islam, kemudian mendapat anak2 perempuan yang cantik lagi sexy, kemudian melepaskan anak nya masuk pertandingan ratu cantik atau apa2 pertandingan yang mendedahkan seluruh tubuh gebu anak dara nya untuk tatapan ramai.
Kalau saudara Ridhuan berminat untuk menyaksikan kegebuan tubuh badan anak2 dara pemimpin NGO itu, saya sepuluh kali lebih berminat.
Kepada wanita yang belum kahwin lagi itu, saya minta jangan lah kata saya dan saudara Ridhuan ini nak menggatal pula, kami berdua sekadar mahu " menghayati dan menghargai keindahan ciptaan Allah yang ada pada tubuh badan anak gadis kamu ". Tak salah bukan ?
Kepada wanita yang menjadi pemimpin NGO tadi, saya minta kahwin lah cepat2 dan buat lah anak cepat2, kalau boleh biar keluar anak perempuan belaka untuk calon ratu cantik. Nak sangat saya dan saudara Ridhuan Tee menikmati kegebuan dan kemontokkan tubuh badan anak puan sebelum kami menutup mata buat selama2nya.
Amacam cik puan, Boleh ?????
Waaaah, sedap perenggan akhir rencana RT kali ini, berupa dan berbunyi puisi.
Saya setuju apa yang RT kata, tapi belom sempat nak mengulas secara bermakna.
Cuba juga menulis sepatah dua, melahirkan perasaan yang ada di dada.
Mudah mudahan nasihat yang RT tulis itu dapat sis di NGO wanita yang menggunakan nama agama itu ada membaca dan mengguna.
Ini bukan soal kubur aku, aku jawab kerana semua orang Islam punyai tanggung jawab untuk menasihati dan perbetulkan apa yang tidak betul yang bertentangan dengan hukum Allah.
Apabila sesebuah negara yang majoriti penduduknya adalah Muslim dan kemungkaran menjadi cara hidup maka Allah akan turunkan bala atau azab dan apabila itu berlaku kita yang tak berdosa pun akan rasa tempiasnya.
Diharap NGO Wanita berkenaan tidak lagi memandai - mandai dalam isu hukum hakam agama. Jikalau tak tahu, bertanyalah kepada orang yang berilmu. Segeralah mohon ampun kepada Allah.
"Wahai tuhan kami, janganlah Engkau pesongkan hati kami setelah engkau memberikan hidayah kepada kami, sesungguhnya Engkaulah jua yang maha melimpah pemberian rahmatmu."
Sedih lagi menyedihkan. Orang kafir walau pun tak bersetuju dengan undang2 islam tapi tidak lah sampai ke tahap berani mempertikaikan larangan dalam islam secara terbuka. Tetapi orang islam sendiri ternyata lebih " daring " dan " brutal " mempertikaikan perintah larangan dalam islam. Cik puan kita adalah contoh terbaik sebagai orang islam yang mempertikaikan larangan menyertai pertandingan ratu cantik kepada wanita islam.
Saya cabar cik puan ini, kalau betul2 " daring " dan " brutal " kenapa tak mempertikaikan amalan berpuasa sebulan ramadan pada hal negara kita mewah dengan makanan, maka perlu apa kita nak menahan lapar berpuasa.
Saya juga seperti saudara Ridhuan, mahu kata kalau cik puan sudah menerima islam itu sebagai agama dan pegangan dalam kehidupan, ikut saja lah apa yang diperintahkan dan tinggalkan apa yang ditegah. Kalau tak bersertuju lebih molek diam sahaja, sebab ramai lagi orang lain yang nampak kebaikan serta faedah kepada setiap perintah serta larangan dalam islam.
Cuba cik puan jelaskan, apa kebaikan akhlak yang ada dalam pertandingan ratu cantik ?
Tak perlu lah nak jadi hero nak ajar supaya orang bukan islam menghina agama islam. Yang memulakan penghinaan keatas islam adalah orang islam sendiri, mana kala orang bukan islam hanya mengikut sahaja apa yang pernah dibuat oleh orang sendiri ke atas agamanya.
Ana Muslimah
Sudah sampai masanya Sisters of Islam tu di masukkan ke pusat tarbiah aqidah....nanti bila ramai dah sesat baru nak ambik tindakan...too late....tidak melambangkan Islam langsung....dengan tidak menutup aurat....ni nak galak pulak wanita Islam tunjuk body di khlalyak ramai....sesat, sesat, sesat.....Nauzubillah.....
Pertandingan Ratu Cantik hanya untuk menunjuk Badan seksi kepada pemerhati-pemerhati seperti RT Dan pengikutnya sahaja ke? Siapa yang ajar kamu semua ni?
Habis lelaki bina Badan pakai seluar dalam sahaja nak tunjuk apa? Kenapa tak boleh berpakaian jubah?
Kenapa tak konsisten pelaksanaannya? Lelaki chauvinis namanya.
Kenapa lagu Negeri Selangor dinyanyikan oleh rakyat semua kaum di Selangor? Kan Ada Nama Tuhan orang Islam kat lyric tu? Kenapa tak diubahsuai?
Kesian dgn anon 6.12pm. Jahil murakab. Minta siapa2 di sini tlg tarbiah dia!! Takut2 esok lusa dia mamp*s...tak diterima bumi lakk....
Sebagai non-Muslim, saya memang keliru apabila pelbagai pihak umat Islam mengeluarkan pendapat masing masing berkenaan hukum Islam. Minta penjelasan lanjaut.
Dr. Ridhuan mengatakan bentuk badan lelaki tidak menggiurkan, maka acara bina badan lelaki dibenarkan. Itu pendapat peribadi saudara, dan saya hormatinya. Bukankah penutupan aurat itu dituntut dalam agama Islam? Adakah tuntutan ini wajib, harus, atau terpulang pada penafsiran sendiri?
"Namun, saya setuju agar undang-undang tidak hanya dikenakan kepada ratu cantik sahaja tetapi peserta-peserta Islam yang menyertai gimrama, renang dan lain-lain pakaian berbikini"
Saya sokong kenyataan ini. Kita tidak perlu mendidik dan mengasah bakat anak-anak gadis Melayu untuk mencontohi Erra Fazira (ratu cantik Malaysia), Faiznur Miskin (ratu gimrama) atau Nurul Huda Abdullah (ratu renang). Takpa kalau anak Melayu ketinggalan dalam bidang ini. Banyak lagi bidang yang bolehl diceburi.
Kalau takda career, takpe. Sertailah Obedient Wives Club (OWC). Banyak yang dapat dipelajari.
Dear learned professor,
Do you write according to the dictates of your faith and religion?
Do you write according to Islam that made every muslim feel proud of?
Please do not degrade Islam in the eyes of others nor degrade yourself before Almighty Allah.
It is stated in the hadith that one who deals or fights with somebody on the basis of sectionalism/racialism is not one of us.
According to another hadith, sectionalism/racialism means to help one's own people in their wrong cause.
Wahai profesor yang terbelajar,
Adakah anda menulis mengikut iman dan agama yang anda anuti?
Adakah anda menulis mengikut Islam yang boleh membanggakan setiap muslimin dan muslimat?
Jangan menghinakan Islam di mata orang lain dan jangan menghinakan diri sendiri dengan Allah SWT.
Terdapat dalam hadith bahawa orang yang berurusan atau berbalah dengan mereka yang lain atas dasar sectionalism / perkauman bukanlah dari golongan kami.
Menurut hadith yang lain, sectionalism / perkauman bermakna mereka yang menyeru/membantu kepada dasar sectionalism / perkauman dan bila mereka terbunuh, maka mati mereka adalah mati jahiliyyah.
Hoi....apa u cakap bentuk lelaki tak menggiurkan? Pandangan u mata lelaki tapi pandangan wanita sudah lain. Pandangan wanita boleh menggiur mereka bahkan isteri RT pun mungkin tertarik sehingga terlupa u. Kahkahkah
Wahai Abdul Malik bin Marwaan,
Kamu kafir yang menyamar sebagai orang Islam ke? Menggunakan perkataan "terbelajar"? b dan p jauh beza tempatnya dan tak mungkin tersilap taip.
Adakah anda menulis mengikut cara Red Bean DAP yang anda anuti? Menomah secara liar, tidak ada penerangan pun.
Menyebut Hadith tapi tak menyatakan sahihnya. Kamu tak tahu ada sejuta Hadith, tiada siapa boleh menghafalnya? Maka kamu main tembak sahaja, mengata itu ini Hadith mengikut selera kamu.
Menyebut Hadith secara rambang, kamu ada peluang mati jahiliyyah, nampaknya.
Dear Abdul Malik bin Marwaan,
Why do you have to translate what you write into BM? You don't think readers here don't understand English?
Is it because you are writing a mischievous comment? Wanting as many people as possible to understand you? If so, you are kudut. If you don't undertand the word kudut, look it up in the dictionary. After that, tell us here.
Wahai abdul malik bin marwaan...namamu indah tpi imanmu kosong..kosong...kosong..!! Maka didiklah anak-anak betina mu utk jadi ratu cantik. Insyallah kau akan berjaya. Silakannn nak jadi bapa atau mak ayammm pun takpe.....
JW,
Pihak umat Kristian pulak ada beratus Mazhab dan mungkin beribu Mazhab kecil (sub-sects). Puak Protestan sahaja ada beratus Mazhab Kecil.
Fikirlah berapa ramai yang berbeza pendapat di dalam satu puak kecil pun. Evangelical di USA ada beribu jenis, berbeza nama gereja. Banyak yang di mulakan oleh "demagogues" yang pandai cakap, orang ikut, kemudian di minta beri sumbangan duit. Mereka hidup mewah rumah besar, kereta besar bila ramai ikut puak dia dan beri sumbangan.
Gereja Scientology di anuti bintang filem terkenal Tom Cruize dan John Travolta. Berjuta Ringgit Amerika di sumbang. Tak lama yang lalu ada ahli ahli Scientology yang komplen salah guna wang sumbangan.
Di Malaysia ada gereja Evangelical yang di pimpin oleh seorang gay priest. Nakkan publisiti, dia umumkan dia nak pergi ke New York jumpa boyfriend kulit hitam dia, kemudian nak kahwin sama jantina di California.
Begitu lah demikian banyak pendapat masing masing berkenaan hukum berbagai agama di mana mana pun. Ada yang gunakan agama untuk tujuan politik, ada yang untuk tujuan peribadi. Yang saya tak faham sekali ia lah yang untuk tujuan main belakang.
6:12 PM, August 27,
Kamu nampaknya di ajar dek penjangak penjangak kurang ajar mengatakan Pertandingan Ratu Cantik hanya untuk pemerhati-pemerhati seperti RT Dan pengikutnya sahaja. Mulut kamu busuk, otak kamu mereng.
Lelaki bina Badan pakai seluar dalam sahaja nak tunjuk bola mereka kapada kamu dan jenis kamu sahaja. Amacam, boleh?
Kamu menghasut dan subversif menyindir lagu Negeri Selangor yang ada kalimah Allah. Ubat bagi orang macam kamu nih ia lah di heret ke tepi pantai, di jerumuskan di atas pasir, di sula bontot kamu dengan buluh tajam. Itu ubat nya di zaman Kesultanan Melayu Melaka dahulu. Amat mujarab.
Kepada Anda2
Ingin saya bertanya kepada anda. Maka anda jawab lah dengan hati yang ikhlas di sini.
Statement saya : Anda Menyokong Wanita Islam Masuk Pertandingan Ratu Cantik.
Pertanyaan saya : Kata kan yang masuk pertandingan itu anak gadis anda atau isteri anda yang memiliki bentuk badan yang cantik, yang menarik, yang memberahikan, yang gebu dan yang montok.
Apa perasaan anda : Bila saja anak gadis anda atau isteri anda keluar muncul di atas pentas pertandingan maka bunyi siulan dan usikan daripada lelaki2 galak tak putus2. Pastinya anda akan merasa bangga kerana mempnyai seorang anak gadis yang cantik dan menawan, juga pastinya anda kembang hati kerana mengahwini seorang wanita yang cantik. Kalau saya lelaki, saya juga bangga giller.
Apa perasaan anda : Tiba2 anda terdengar ada lelaki yang duduk disebelah anda tetapi tidak tahu yang anda adalah bapa atau suami kepada peserta ratu cantik yang sedang posing di atas pentas, lelaki itu berkata kepada kawannya " fuh .. kalau aku dapat tidur dengan dia ini, satu minggu aku tak keluar dari bilik tidur, kalau dapat dekat aku aku akan J***T dari kepala sampai ke kaki ". Adakah anda masih bangga giller lagi dengan pujian semacam itu ?????
Fikir lah sewaras2nya sebelum anda nak mengecam saudara Ridhuan Tee.
Ana Muslimah
Salam,penulisan yg cukup tajam dan berterus terang.terlalu pelik dgn pendirian sis yg kononnya islam.amat menjengkelkn akhbar star sentiasa mengagungkn pandangan ngo ini kononnya terbuka dan rational.pls dr,please please tarbiah sis esp zainah anwar yg obses dgn 'akal inteleknya' dan logik akal.peliknya ilmu agama mcm kurang tp terlalu obses berbicara ttg islam.sedih lihat golongan ini.
Aku sangat simpati dengan NGO wanita yang masih terus menyalak nak bagitau semua orang bahawa mereka ini kumpulan yang sangat memahami islam.Ialah Nama NGO ini pun guna nama islam. Aku bimbang kejahilan mereka ini akan mempengaruhi khususnya orang melayu yang rapuh iman mereka.
Apa pun sebagai seorang islam kita tidak boleh marahkan atau mengambil tindakan ke atas mereka kecuali kalau tindakan mereka itu boleh mengancam akidah orang islam.
Cara terbaik untuk berdepan dengan orang-orang jahil ini adalah dengan memberikan dakwah atau menulis menangkis fahaman mereka sepertimana yang Dr.Ridhuan lakukan ini.
NGO ini bagi aku memang dah agak terpesong fahaman islam mereka. Banyak isu-isu mengenai islam yang mereka perjuangkan lebih berpandukan kepada lojik akal sahaja.Tapi peliknya sampai kini seolah-olah tidak ada siapa yang berani nak menegur mereka.
Muslims are the ones who need to change. Until now we have accepted polygamy, the beating of women by men, and killing those who convert from Islam to other religions.
We ask others to respect our religion while all the time we curse non-Muslims loudly (in Arabic) in our Friday prayers in the Mosques.
What message do we convey to our children when we call the Jews "Descendants of the pigs and monkeys".. Is this a message of love and peace, or a message of hate?
We immediately jump in a 'knee jerk reflex' to defend Prophet Mohammed when someone accuses him of being a paedophile while, at the same time, we are proud with the story in our Islamic books, that he married a young girl seven years old (Aisha) when he was above 50 years old.
I am sad to say that many, if not most of us, rejoiced in happiness after September 11th and after many other terror attacks.
Muslims denounce these attacks to look good in front of the media, but we condone the Islamic terrorists and sympathise with their cause. Till now our 'reputable' top religious authorities have never issued a Fatwa or religious statement to proclaim Bin Laden as an apostate, while an author, like Rushdie, was declared an apostate who should be killed according to Islamic Shania law just for writing a book criticizing Islam.
Muslims demonstrated to get more religious rights as we did in France to stop the ban on the Hejab (Head Scarf), while we did not demonstrate with such passion and in such numbers against the terrorist murders.
It is our absolute silence against the terrorists that gives the energy to these terrorists to continue doing their evil acts. We Muslims need to stop blaming our problems on others or on the Israeli/Palestinian conflict. As a matter of honesty, Israel is the only light of democracy, civilization, and human rights in the whole Middle East.
We Muslims need to admit our problems and face them. Only then we can treat them and start a new era to live in harmony with human mankind. Our religious leaders have to show a clear and very strong stand against polygamy, paedophilia, slavery, killing those who convert from Islam to other religions, beating of women by men, and declaring wars on non-Muslims to spread Islam.
Then, and only then, do we have the right to ask others to respect our religion. The time has come to stop our hypocrisy and say it openly: 'We Muslims have to Change'.
Dr. Tawfik Hamid,
This may be your one-off visit to this blog and it sounds like you are promoting your services – making speeches. If that is so, I don’t mind it as that is your business and that of Dr Ridhuan Tee who decides what may be permissible in his blog.
But I have the right to state my opinion, which I hope Dr Ridhuan will also publish.
Muslims are NOT THE ONLY ones who need to change. Mankind of all religious affiliations need to, as mankind is never perfect. A whole range of weaknesses can be listed here as proof of this. There may be those who “curse non-Muslims loudly (in Arabic) in our Friday prayers in the Mosques”, but in Malaysia there are those who insist in using the kalimah Allah when the Malay language term “Tuhan” is sufficient to describe the Christian God which takes the form of the Trinity of the Father, the Son and the Holy Ghost. Only Arab non-Muslims may use the word Allah to describe their God because Allah is an Arabic word.
And why are you blaming only the Muslims? Exhortations on spreading the message of love and peace and avoiding the message of hate should surely be addressed to the non-Muslims also.
I admit lacking in a deep knowledge of Islam but even if it’s true Prophet Muhammad married a young girl seven years old (Aisha) when he was above 50 years old, the circumstances must have been explained in the Hadith etc. And why do you pick this one out to defend the molesting of children by followers of other faiths that have been frequently reported in the West?
You sound a Muslim apologist when referring to Muslims rejoicing on the many terror attacks. Are you hoping for a Green card for citizenship in the US?
True, Muslims need to denounce these attacks, but are there not a sufficient number doing so already? And how many actually “condone the Islamic terrorists and sympathise with their cause”, pray tell.
And have you considered the other side of the coin? For example, the Christians bombing Iraq on grounds of weapons of mass destruction which were never found until to day. And what Zionist Jews did to the Palestinians for over 60 years now.
And if “We Muslims need to stop blaming our problems on others or on the Israeli/Palestinian conflict”, who do we balme – ourselves only? You must be talking nuts and I seriously wonder how you got invited to make speeches when you write here “Israel is the only light of democracy, civilization, and human rights in the whole Middle East.” You are funded by the Zionist Jews, are you? Or you, your very name, your background and list of so-called credentials, are entirely a creation of the nasty, mischievous and utterly selfish propaganda-ising Zionist Jews.
Whatever it is, I dare say that whoever writes the above comment is stupid. By blaming only the Muslims, you clearly sound biased. You should have acknowledged at least some weaknesses of the others. Then some readers might believe you.
Do you know why the last Pope resigned – the second Pope in 2000 years ever to have done so? While he has not said so explicitly, his resignation statement implied that he could not handle the multifarious problems created by and among the numerous denominations, sects and sub-sects of the Christian faith. There are hundreds of them, especially the Evangelicals that sprouted like mushrooms in recent times, many going their own ways, showing no respect to the Pope or anybody.
I even think you are a bastardly impostor dastardly masquerading as a Muslim and stupidly blaming only Muslims for the ills of the world and saying 'We Muslims have to Change', when, in reality, the whole lot of mankind has to. Especially you.
Dear 2:30 PM, August 30, 2013;
Anonymous Internet posters can’t save Islam.
Ironically, those who themselves hide their identity are typical hypocrisy.
How can people who hide who they are have any real commitment to freedom or human rights?
Today’s Islam has many problems that require commitment by muslims who are willing to take a stand.
And as far as I’m concerned, those stands cannot be taken by those who hide behind anonymous handles or fake names.
Selamat menyambut Hari Merdeka, Prof!
Dear Kevin,
Did you lose your way here? You appear to be an American blog but commenting in a Malaysian blog. No problem except your mightier-than- thous stand is not welcome.
I suspect you are another one of the hit-and-run type, won't stay for a proper discussion even. If so, that's worse than people who comment under Anonymous but will argue without name calling etc, isn't it?
Now, no Anonymous Internet posters claim they can save Islam. They merely state their opinions - sometimes, their feelings - in order to let others know that they cannot say anything they like against Islam without being challenged.
But you, with a full name - though not a full address - are already accusing people unjustifiably. Saying "those who themselves hide their identity are typical hypocrisy." Why do you have to say those? What purpose do you achieve by doing that?
Your statement about people who hide not having any real commitment to freedom or human rights is disputable. But I'm not sure whether it's worth my while to spend my time arguing that out.
Unless you are the same fellow as that guy in the earlier comment calling himself Dr Tawfik. He did not come in to reply but you did. And you plugged the same line as he did, saying "Today’s Islam has many problems that require commitment by muslims who are willing to take a stand."
Again, why does it concern you? You didn't say about Islam poking their nose into your religious business. You merely said, "And as far as I’m concerned, those stands cannot be taken by those who hide behind anonymous handles or fake names." How did it affect you to the extent that you had to be nosy to come out with such a statement?
Kevin,
Your "About you" states "He does not have an agenda other than helping people get their faith view out in the world so others may see their unique perspective. All essays are welcome from all faiths."
But why Malaysian blogs? Is it that you want Malaysians to participate in your blog? Is that not an agenda? Yet you claim not to have an agenda. In Malaysia we call it "cakap tak serupa bikin" or "speaking not like what you are doing".
Then, in the very next paragraph you said, "By day, Kevin is an independent health and life insurance agent in Northern California", giving your email and inviting readers to contact you. Isn't that an attempt to establish contacts which can turn into business, or soliciting for insurance business in a rather subtle or undeclared way?
What did you comment here for, actually?
Btw, are there not Anonymouses in California or eslewhere in USA? Didn't authors, including famous ones, use anonymous names or pseudonyms for a long time already in history? What's with you, pray tell.
You are implying that Anonymouses are worse than Terrorists as "those anonymous people who hide behind cartoon avatars and foreboding handles .. terrorists at least accept responsibility for their actions." Now, how many terrorists do that, can you tell us?
Would you now point out which are "The anonymous contributors attacking any rational reply or article" and which are the rational article being attacked - and give examples, will you?
You have become the usual local Opposition minority people making wild and unsubstantiated allegations, saying "Often times the anonymous posters hold radical right wing social and political views that have been deemed to be as unacceptable as racial and sexual jokes in public." Since you are commenting in this blog, would you show how many in here - so as to justify your claim of "often times".
Now, whatever made you think that "People that make anonymous comments undoubtedly feel marginalized in a society that is progressing beyond primogeniture and stereotypes about race, gender or ethnicity"? Does it not occur to you that the Anonymous comments in here include those from the majority of Malaysian society, merely stating what they feel, based on what they think is right or wrong? And that they give opinions based on the Constitution of this country, which is not the same as that of your country?
Do you know sufficiently about this country, the differences between the Constitution of the United States and that of Malaysia to want to speak along those lines here?
And hiding behind unheard of - and certainly seldom used - words like "antediluvian and misogynistic ideas" will not make you a better English speaking person, or win arguments, you know. Especially without even explaining them. Even Einstein did - of his unheard of ideas at the time concerned.
Kevin,
Non-Anonymous Internet posters can save Islam? Or any religion? Can you show proof?
Those who provide their names, though not other personal particulars including full addresses, are never hypocritical?
Only people who give their names in the Internet have real commitment to freedom or human rights?
What logic are you going by? What authority are you using? Only your own personal opinion? No quotes from any books, no reference to any researches or academic or scientific studies?
What are your qualifications, anyway? Can you provide proof of whatever qualifications you have?
Do you know that in Malaysia there are quite a number of people using false PhDs and Master's degrees to their names. Degrees that are said to be from US universities. That have been found out to be bogus.
And those people concerned use their own names!
The time has come to define Radical Islam. Please ask your local mosque, Islamic Shool, and Islamic organization to clearly, unambiguously and publically denounce the following concepts:
Apostates killing
Beating women and stoning women to death for adultery
Calling Jews pigs and monkeys.
Declaring war on Non Muslims to spread Islam after offering Non Muslims three options – subjugate to Islam, pay Jizia (a humiliating tax), or be killed.
Enslavement of Other Human Beings.
Fighting and killing Jews before the “End of Days”.
Gay killing.
A true moderate person or organization must be able to immediately denounce the above concepts and stand publicly and unambiguously against them.
The Muslim world must not expect the world to call Islam peaceful as long as they teach and promote the above teaching.
A clear stand is needed from leading Islamic Scholars all iover the world against the above ABCs.
Be Sociable, Share!
Anonymous comments will not promote civil discourse.
People are willing to say lots of nasty things from behind a veil of anonymity that they wouldn't be willing to put their name to and that will not promote a positive and healthy community.
When people put their name on a comment it does invest it with a different meaning. There will be that gut-check moment before they comment.
The Internet’s culture of anonymity and fake names is largely responsible for the reality that too much online discourse is nasty, rude, insensitive and even bullying.
Although cowardly, ‘anonymity’ has become socially acceptable on the Internet but has done absolutely nothing to elevate the level of online respectful and civil discussion amongst readers.
Letting people remain anonymous while engaging in fundamentally public behavior encourages them to behave badly.
Several social science studies have shown that when people know their identities are secret (whether offline or online), they behave much worse than they otherwise would have. Formally, this has been called the "online disinhibition effect," but in 2004, the Web comic Penny Arcade coined a much better name: The Greater Internet Fuckwad Theory. If you give a normal person anonymity and an audience, this theory posits, you turn him into a total fuckwad.
Dr. Tawfik,
I think you'll get better read or listened to if you make an effort to answer the questions or respond on the issues raised by those who replied to your earlier comment.
You now appear like the usual opposition commenter in Malaysia - going along with whatever you want to say, oblivious to what others say on what you said. In Malaysia it's called "suiok sendiri". Let me know if you want to know the meaning.
That way, how do you expect readers to respect or want to listen to what you say?
John Suler,
Have you thought about the many who put names but they are fake ones?
And those who masquerade? Using names of people who have used them in the blogs concerned. Aren't these people worse than the Anonymouses?
As has been said earlier, there are those who even use fake degrees - PhDs and Master's. An such phony institutions issuing the fake degrees are in the US.
Agreed, "‘anonymity’ has become socially acceptable on the Internet but has done absolutely nothing to elevate the level of online respectful and civil discussion amongst readers." But I'm interested in what you in advanced countries can do and will do to solve this problem. Remember, we learn from the advanced countries in many respects. Some even go the easy way of blaming the West for the ills of the world. Pornography was started by the West, isn't it?
So how? You want to try and speak to Google or those champions of freedom in the Internet, etc?
Btw, my comment above is not "nasty, rude, insensitive and even bullying", is it?
I'm sincere in asking those questions, and hope I'll get a reply aimed specifically on the issues I raised. I'd appreciate it if you'd do those.
Comments sections are often packed with profanity and vicious personal attacks. The opportunity to launch brutal assaults from the safety of a computer without attaching a name does wonders for the bravery levels of the angry.
A lot of people are really ticked off by anonymous comments. I think the public hates it.
Anonymous posts are vicious. They think they can say anything.
Owner of blogs continuing to allow anonymous sniping reflected the blogger's self-interest, too.
Post a Comment