(Utusan Malaysia 19 Julai 2013)
Apabila Kementerian Pendidikan
mengambil keputusan mewajibkan subjek teras universiti, Tamadun Islam Tamadun
Asia (TITAS) di IPTS, tidak semena-mena ahli parlimen DAP melompat seperti cacing
kepanasan. Pemimpin MCA turut menyokong. Katanya tidak wajar hanya satu sahaja
tamadun yang diajar iaitu tamadun Islam.
Terbaharu, seorang ahli
parlimen Pulau Pinang DAP mencadangkan supaya TITAS menjadi subjek elektif.
Ahli parlimen yang tidak ketahuan asal usul bangsanya ini, kecuali agamanya (Islam),
mahukan subjek ini diturunkan tarafnya menjadi elektif. Persoalan saya,
siapakah beliau?
Ini
diikuti protes dari gabungan NGO anak muda Cina yang dikenali sebagai Emco, yang terdiri daripada penganut
Buddha dan Kristian tampil mengatakan bantahan mereka kerana disifatkan, sebagai satu “indoktrinasi” ke atas siswa IPTS.
Ia juga melanggar Perlembagaan Persekutuan, yang menjamin hak untuk menganut
dan mengamalkan agama seseorang dan menghalang indoktrinasi sesuatu agama yang
tidak dianutinya.
Mereka
berkata, kerajaan perlu mengetepikan pendekatan “sempit dan sektarian” dalam
pendidikan dan juga menghormati kepelbagaian etnik dan agama di Malaysia. Dalam
merancang mata pelajaran berhubung tamadun agama, pertimbangan perlu diberikan
kepada sejarah agama utama, doktrin serta kesan agama ke atas pembangunan
ketamadunan.
Bantahan
ini seterusnya disambut oleh Bishop Katolik, Paul Tan, mengesyorkan diperkenal
pengajian semua tamadun dunia kepada golongan itu. Beliau berkata, tamadun
Greek, Rom dan Judeo-Christian juga menyumbang banyak nilai kepada manusia dan
perlu diketahui seiring dengan usaha melahirkan graduan yang terbiasa dengan
nilai-nilai "yang baik, benar dan indah".
Jahil sungguh mereka. Dahulu
bersatu dalam senyap. Kini bersatu secara terbuka. Malangnya, kita makin
mengalah. Persoalan saya, adakah mereka sudah baca buku teks TITAS ini? Jika
belum cubalah baca. Jangan buat tuduhan semborono. Tidakkah beliau sedar bahawa
sekurang-kurang tiga tamadun diajar iaitu Islam (Melayu), China dan India.
Ini akibatnya apabila bukan
pakar membahaskan isu-isu diluar kepakarannya. Akhirnya, lahirlah
pandangan-pandangan yang amat naïf dan pandir. Selaku ketua program subjek
teras universiti, TITAS bukanlah subjek tamadun Islam sepenuhnya, tetapi telah
diadunkan dengan beberapa tamadun dunia.
Untuk makluman, kursus ini
merupakan satu kursus yang membincangkan ilmu ketamadunan yang merangkumi interaksi
antara pelbagai tamadun seperti Mesopotamia, Mesir, China, India, Islam, Barat.
Tamadun Islam ditekankan sedikit, kerana tamadun inilah yang melonjakkan orang
Melayu dalam membina tamadun Malaysia. Jika tidak, Melayu tidak ada apa-apa
yang boleh dibanggakan. Melayu dan Islam itu sebati.
Turut diajar adalah tamadun tamadun
China, Tamadun India, isu-isu kontemporari Tamadun Islam dan Tamadun Asia,
cabaran globalisasi dan Islam dalam proses pembangunan negara. Sebenarnya tidak
ada masalah langsung. Semua tamadun diraikan. Ada apa disebalik
membangkitkannya?
Seperti
subjek kenegaraan, tujuan TITAS adalah untuk memberikan pemahaman komprehensif
mengenai sejarah dan nilai tamadun. Tujuannya tidak lain, (1) membina satu
generasi Malaysia yang berpengetahuan dan peka mengenai isu-isu ketamadunan dan
peradaban; (2) memperkukuh jati diri bangsa Malaysia sebagai sebuah negara
pelbagai kaum dengan mengamalkan kehidupan yang bertoleransi dan bertamadun.
Kami
berkeyakinan selepas mengikuti kursus ini, pelajar akan dapat memahami dan
menjelaskan aspek-aspek utama tamadun, tamadun Islam dan tamadun Asia serta
berpengetahuan dan peka mengenai isu-isu ketamadunan.
Pendek
kata, TITAS
amat penting kepada rakyat Malaysia yang ingin hidup dalam masyarakat berbilang
kaum dan saling memahami. Negara lain, kebanyakan sebangsa, mungkin mereka
tidak perlu mempelajari banyak tamadun berbanding kita di sini. Saya mohon
bacalah keseluruhan teks TITAS ini.
Sepanjang pengalaman mengajar
subjek ini di IPTA, tidak ada seorang pun pelajar bukan Islam yang bersungut,
apatah lagi membantah, malah mereka seronok dapat mempelajari tamadun bangsa sendiri
dan bangsa lain. Tamadun Islam diadunkan kerana ia adalah juga tamadun Melayu.
Lebih membanggakan, pelajar Melayu
tidak pernah bising apabila tamadun China dan tamadun India turut diajarkan.
Pelajar Melayu menerima dengan baik atas dasar menambah ilmu dan kepentingan
memahami bangsa lain. Inilah sifat Melayu yang amat saya kagumi, berbanding
bangsa saya sendiri. Persoalannya, kenapa orang bukan Islam begitu sensitif
dengan tamadun Islam?
Kenapa perkara sebegini boleh
terjadi bagi mereka yang telah berjaya mengaut segala keuntungan di bumi
bertuah ini? Kita tidak berjaya melahirkan bangsa Malaysia yang bersyukur,
tetapi terus kufur, walau sememangnya mereka kufur.
Subjek
ini mengambil kira pandangan Samuel P. Huntington, dalam bukunya Clash of Civilizations, akan betapa
pentingnya kita saling kenal-mengenal tamadun sesuatu bangsa. Subjek ini amat
berguna, terutama kepada rakyat Malaysia yang hidup dalam masyarakat majmuk.
Jika
tidak, akan lahir orang-orang seperti Melissa Gooi yang menghina nabi Muhammad
SAW dan pasangan Tan Jye Yee (Alvin), 25 dan Vivian Lee, 24, yang memuat naik
gambar hidangan dan kapsyen yang menyentuh sensitiviti umat Islam di laman
sosial Facebook. Pasangan ini telah memuat naik gambar sedang menikmati
hidangan bak kut teh (herba sup babi) di Facebook. Sambil menulis kapsyen
"Selamat Berbuka Puasa dengan bak kut teh ...wangi, enak dan menyelerakan,
serta meletakkan logo halal pada gambar berkenaan. Saya tidak nampak ia
dilakukan secara tidak sengaja.
Pasangan
ini sengaja mahu menyakitkan hati umat Islam. Orang sebegini mesti dihalau
keluar daripada negara bertuah ini.
Pendapat yang lebih ekstrem
dari saya, jika benarlah hanya tamadun Islam sahaja yang akan diajar, apa
salahnya? Jika saya ada kuasa, saya akan paksakan subjek ini sejak dahulu lagi.
Islam adalah agama persekutuan dan agama bangsa majoriti. Apakah salah bukan
Islam mempelajarinya untuk hidup di bumi Melayu Islam? Bukan Melayu sepatutnya
lebih memahami agama Islam anutan majoriti orang Melayu Islam sebelum memahami
bangsa lain. Itu adalah lebih baik untuk integrasi nasional. Kecualilah jika mereka
tidak mahu tinggal di sini.
Saya amat yakin jika diberikan
pilihan dua subjek antara tamadun Islam dan tamadun barat. Tidak seorangpun di
kalangan puak-puak ultra kiasu ini yang akan mengambil tamadun Islam.
Kenapa mereka begitu beriya-iya
belajar tamadun barat, tetapi bukan tamadun Islam (Melayu)? Nampak sangat
beliau memandang hina kepada kita semua. Sebab itu, mereka langsung tidak mahu
memakai baju kebangsaan dan bersongkok ketika majlis rasmi. Mereka amat megah
dengan pakaian barat.
Saya
amat bimbang jika ditakdirkan kumpulan ultra kiasu ini berjaya memerintah
Malaysia dalam PRU14 nanti. Semua identiti Islam akan dihapuskan. Lebih
menghairankan, kenapa PAS membisu seribu
bahasa. Ultra kiasu telah menjadi semakin kurang ajar. PAS mesti berani
menegur dan mengajar mereka bertatasusila selaras dengan prinsip rukun negara.
Lebih
malang lagi, tidak ada wakil IPTS yang menyokong hasrat kerajaan ini. Kenapa?
Jawapannya, kerana mereka terpaksa mencari pensyarah untuk mengajar subjek yang
dianggap ‘tidak berguna dan merugikan ini. Maka akan bertambahlah kos untuk
mengambil pensyarah baharu. Pada mereka, ini membazir dan merugikan. Sebab itu
mereka hasut anak-anak mereka membangkitkan isu ini. Bila dibangkitkan, kitapun
mengalah…alahai nasib Melayu di bumi Melayu.
Prof Madya/Ketua Program
Program Kenegaraan, Kepimpinan dan Ketamadunan
Faculty Pengajian dan Pengurusan Pertahanan
Universiti Pertahanan Nasional Malaysia
Sungei Besi Camp
57000 KUALA LUMPUR
MALAYSIA
54 comments:
Wahai Mamat 1:15 PM,
Ketahui lah kamu bahawa Perlembagaan Perkara 3 menyatakan Islam sebagai "the religion of the Federation". Tiada agama lain di sebut, bermakna Islam mempunyai tempat agung dan lebih tinggi dari yang lain di negara ini.
Maka dengan itu tindakan ke atas yang mencaci atau mencemar Islam mesti di utamakan.
Sedar lah kamu juga bahawa tindakan yang lain seperti Ibrahim Ali ada lah sebagai tindak balas, ia itu merupa mempertahankan agama Islam, bukan sengaja mencaci agama lain.
Kamu salah mengatakan pihak yang mempunyai kuasa mengambil tindakan ke atas mereka yang mencaci atau mempersendakan Islam telah bersikap tidak adil. Kamu serong persepsi, bingong pemikiran.
Baca lah Perlembagaan Perkara 3 itu, Mamat.
Anon 1.15 a.k.a budak mentah,
Kau tak tau apa2 pun ttg hal nih sebenarnya dan kau tak paham pun apa yang Ustaz Riduan Tee nih maksudkan. Kau nih lebih pada nak promote blog ko sebenarnya... habiskan laa belajar tuh dulu baru cerita kat sini.
Assalamu 'alaikum.
Prof. Dr. Mohd Ridhuan Tee,
Saya terbaca sebuah rencana bahasa Cina dalam MALAYSIAKINI berkaitan isu TITAS.
Penulis rencana ini agak kritikal terhadap sikap sesetengah pemimpin masyarakat Cina yang menentang pembelajaran TITAS secara buta tuli!
Penulis 'menyokong' pembelajaran TITAS dengan memberikan hujah bahawa Massachusetts Institute of Technology (MIT), Amerika Syarikat juga mewajibkan semua pelajarnya mengambil sekurang-kurangnya 8 sabjek berkaitan kemanusiaan, seni dan bidang sains sosial merangkumi sabjek-sabjek sastera, bahasa, pemikiran dan masyarakat, falsafah, sejarah, seni persembahan, dan sebagainya.
Penulis juga perjelaskan bahawa syllabus TITAS bukan terhad pada tamadun Islam sahaja tetapi juga termasuk tamadun-tamadun lain. Beliau juga lampirkan satu syllabus TITAS 2010 UMP (http://www.scribd.com/doc/121333820/TITAS-syllabus-2010-UMP)untuk rujukan pembaca.
Rencana ini termuat di http://www.malaysiakini.com/letters/235687 dan juga blog penulis di http://zeusleaveolympus.blogspot.com/
Pilih masih, la tu. Apa nak buat?
Mencaci agama lain ok, tapi Islam tak boleh. Kerana Perlembagaan kata bagitu?
Rasis I la tu. Mengaku saje. Tak salah pun.
Apa nak sembuyikan lagi?
Dear anon 2:58 PM, July 19, 2013;
The true meaning of Article 3 of the Federal Constitution could only be known if, apart from reading the provision, we also study the historical background of the said article. The purpose of this post is to do just that.
Article 3:
(1) Islam is the religion of the Federation; but other religions may be practised in peace and harmony in any part of the Federation.
(2) In every State other than States not having a Ruler the position of the Ruler as the Head of the religion of Islam in his State in the manner and to the extent acknowledged and declared by the Constitution, all rights, privileges, prerogatives and powers enjoyed by him as Head of that religion, are unaffected and unimpaired; but in any acts, observance or ceremonies with respect to which the Conference of Rulers has agreed that they should extend to the Federation as a whole each of the other Rulers shall in his capacity of Head of the religion of Islam authorize the Yang di-pertuan Agong to represent him.
(3). The Constitution of the States of Malacca, Penang, Sabah and Sarawak shall each make provision for conferring on the Yang di-Pertuan Agong shall be Head of the religion of Islam in that State.
(4) Nothing in this Article derogates from any other provision of this Constitution.
In Che Omar bin Che Soh v. P.P., the Supreme Court comprising of, among others LP Tun Salleh held that Malaysia is a secular country;
“It is the contention of Mr Ramdas Tikamdass that because Islam is the religion of the Federation, the law passed by Parliament must be Imbued with Islamic and religious principles…
Needless to say that this submission, in our view, will be contrary to the constitutional and legal history of the Federation and also to the Civil Law Act which provides for the reception of English common law in this country.
However, we have to set aside our personal feelings because the law in this country is still what it is today, secular law, where morality not accepted by the law is not enjoying the status of the law.”
Viewed from a historical perspective, it is obvious that Article 3 was intended to be no more than an "innocuous" provision giving Islam and Muslims alike, no more rights than the rights of citizens of other faith in the country.
Sir,
I am surprised to read that in the holy month of Ramadan you have disregard the core values of humanity, compassion and mercy.
Alvin and Vivian have already apologized for their offensive Selamat Berbuka Puasa ‘greeting’, calling it their “stupidest stunt” and reiterating that it was done in humour.
In a youtube posting available to everyone who should view it first before calling for their heads to be off, Alvin said,
“We are recording this video to ask for forgiveness for offending Muslims in this holy month of Ramadan. We sincerely regret offending religious beliefs and sensitivities in multi-cultural Malaysia,”
He also said that they had no intent to insult or ridicule the Muslim faith, nor incite racial conflict.
Allah is so merciful and ever forgiving and yet as a muslim, you recited the al fatihah couple of times daily.
Alvin had ended the video by saying “selamat Aidilfitri dan maaf zahir batin (happy Aidilfitri and apologies for all discretions)”. He may not be genuinely repentant. But shouldn’t we give him the benefit of the doubt?
Assalamualaikum Prof Dr. Mohd Ridhuan,
Sekiranya subjek TITAS mempunyai objektif untuk pemahaman Islam, apakah prof faham maksud sebenar Bak Kut Teh?
Bak = Daging
Kut = Tulang
Teh = Teh
Bak Kut Teh tidak semestinya merujuk kepada daging babi sahaja.
Subjet TITUS ini satu permainan politik...Nak test kesabaran DAP juga nak test respond PAS dengan PKR. mereka harap Pakatan Pembangkang ada perbezaan pendapatan jadi maklamat memecah perpaduan Pakatan tercapai. Sangat handal cara ni. Tapi tahu permainan politik pasti tidak senang ditipu. Hehehe...
Pada pendapat saya TITAS ini perlu bagi membentuk bangsa Malaysia. Melihat gelagat DAP ini ternyata slogan partinya Malaysian Malaysia hanyalah retorik. Yang sebenarnya mereka mahu Cina bermaharajalela di Tanah Melayu ini. Cukuplah melayu bertolak ansur, tulisan jawi dikorbankan kerana semangat permuafakatan, mengalu-alukan kerakyatan pelbagai di Malaya tapi tulisan cina pula berkembang..cuba lihat di segenap papan tanda semua tulisan cina. Tiada pula melayu bising. Memang sikap bertolak ansur bangsa tanah melayu telah dipergunakan oleh bangsa tanah cina.
Saya ingin tegaskan di sini, 'Subjek Tamadun Islam Tamadun Asia adalah mengenai Tamadun'. Saya sendiri mempelajari subjek ini semasa di IPTA dulu. Lihatlah kata kunci pada tajuk subjek tersebut, iaitu 'TAMADUN'.Subjek ini bukanlah subjek 'PENDIDIKAN ISLAM' di mana kita akan mempelajari rukun Islam, rukun iman, cara solat, puasa dan sebagainya. Ini dari pengalaman saya sendiri, jadi saya tidak faham apa masalahnya sekiranya subjek ini diwajibkan di universiti. Subjek TITAS bukanlah seperti kitab Al-Quran, The Bible, Dhammapada (The Teachings of Buddha) dan sebagainya. Jadi saya tidak faham apa yang dikecohkan sangat sehingga puak ultra kiasu merasakan bahawa mereka ditindas, kononnya di'brainwashed' oleh politik UMNO.
Adakah golongan ultra kiasu begitu bodoh sehingga tidak tahu membezakan antara perkataan TAMADUN dan PENDIDIKAN? Inilah akibatnya sikap tidak mahu membelajari Bahasa Melayu (bahasa kebangsaan Malaysia) dengan bersungguh-sungguh. Mana tidaknya. Golongan ultra kiasu kan berasa bahawa Bahasa Melayu tidak 'relevan', tidak seperti Bahasa Mandarin kerana China akan menjadi 'the next superpower nation' ataupun Bahasa Inggeris. Ini menunjukkan kebodohan golongan ultra kiasu itu sendiri.Mereka mengagungkan bangsa mereka dan juga bangsa yang mereka rasakan 'superior' seperti Barat. Lihatlah cara golongan ultra kiasu berpakaian, seolah sudah hilang jati diri bangsa sendiri.
Contohnya, saya dah mengamati ramai kawan Cina saya memakai gaun orang putih semasa perkahwinan dan bukan pakaian tradisional mereka. Inilah trend masa kini. Adakah mereka sedar orang putih sendiri mentertawakan mereka? Ramai kawan Cina saya juga mengambil nama orang putih seperti 'Daniel', 'Danny', 'Amelyn' dan sebagainya walhal mereka bukannya penganut agama Kristian. Saya boleh faham jikalau orang Kristian mempunyai nama Kristian. Kawan-kawan Kristian saya pun mentertawakan orang Cina ultra kiasu yang kononnya nak menjadi seperti orang putih dengan menggunakan nama-nama seperti ini. Hakikat sebenarnya ialah, orang putih lagi menghormati bangsa yang bangga dengan jati diri mereka sendiri, tetapi bersikap lemah-lembut, bersopan-santun dan merendah diri. Saya tahu perkara ni sebab saya pun bergaul dengan orang putih. Sayangnya, sifat-sifat ini tidak kelihatan pada golongan ultra kiasu.
Ini menunjukkan bahawa ilmu yang diperolehi itu tidak menjadi pelita kepada kehidupan mereka walaupun telah belajar ke menara gading. Apa gunanya ada ijazah kalau tidak boleh memahami perkara asas seperti ini? Apa gunanya ada ijazah kalau tidak ada sikap bertolak ansur dan bertimbang, malah asyik meyalak sana sini kerana rasa sakit hati. Saya naik rimas dengan permintaan golongan ultra-kiasu ini yang tidak pernah berkesudahan. Sudahlah. Tak payahlah nak mengalah lagi dengan tuntutan ultra kiasu ni.
To LTG (or whoever you are), if I joke and poke fun of your religion in the name of good-natured humour, does this mean that you will automatically forgive me if I apologize to you? I bet you won't. You will probably keep harping on it for days, months, even years. That's a typical ultra-kiasu trait coming from you.
Do you realize that you must NEVER, EVER joke about a person's appearance, let alone their race and religion? IT IS NOT A JOKING MATTER. Why start the problem in the first place, when there is none? THAT SHOWS PLAIN IGNORANCE AND ZERO TOLERANCE OF OTHERS. Prevention is better than cure, as the saying goes. But I guess it doesn't matter to you since you may be an AGNOSTIC ATHEIST. Also, what do we expect from Alvivi, who obviously have nothing better to do than posting porn? IF THEY CANNOT CONTROL WHAT IS BETWEEN THEIR LEGS, WHAT ARE THE CHANCES THAT THEY CAN CONTROL WHAT IS IN THEIR HEADS? It doesn't matter if Alvin was a straight-As hotshot student if he acts like a dickhead.
art harun,
What are you talk? Who's interested in you quoting court cases, precedents, legal jargon and what not?
This is a blog, not a court hearing, no legal experts. You wanna impress readers with your knowledge of law? We can also argue you to kingdom come because the ones who have the final say on the interpretation of the Constitution is not you, not Aziz Bari, not Azmi Shahrom, but the Judges of Federal Court. You wanna deny that?
What are you talking about rights? What giving Islam and Muslims alike no more rights than the rights of citizens of other faith in the country? Then why the hell the Constitution didn't say that in this country Islam is at par as all the other religions and deserve the same treatment, and why the hell the Constitution said Islam is "the religion" of this country?
If Islam has no priority over others, no special position, then have so many Religious Affairs Departments and spell each one out, each one has equal say? The Sunni Muslims have 85 sects and sub-sects and the Shi'ah have 15, all allowed to practice, no Islamic religious laws and enactments controlling the practice of Islam in this country, each of those 100 having a religious department of their own? And the Christians have several hundreds religious departments, coz the Protestants alone have 140 sects and sub-sects?
Chiissh.
Aiyoh Professor,
Hang keturunan Cina pun salah tafsir apa itu "BAK"?
Haiyah, apa pasal banyak emosi dengan bak kut teh?
Ter Bak = daging babi
Gu Bak = daging lembu
Nyew Bak = daging kambing
Nampaknya, professor menara gading macam hang pun boleh tersilap buat hukuman.
Alvin hanya kata buka puasa dengan bak kut teh. Tak semestinya khinzir lah! Malahan Alvin pun sudah minta maaf.
Mengapa lah amalan dalam bulan Ramadan begitu zalim sangat?
Allah telah berfirman;
“Orang-orang yang beriman iaitu mereka yang tidak mencampur adukkan iman mereka dengan sebarang kezaliman, mereka itulah yang mendapat keamanan dan mereka itu adalah orang-orang yang mendapat petunjuk.” (Surah Al-An’am: 82)
Apakah Alvin telah melakukan suatu jenayah?
“Dan janganlah sekali-kali jenayah sesuatu kaum mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, kerana adil itu lebih dekat kepada takwa.” (Surah Al-Maaidah, 5: 8)
Dear chicken vindaloo,
Forgiveness can begin the moment we accept that the past cannot be changed.
Forgiveness sets us free without wanting anything in return.
Forgiveness is largely an internal process, one that allows us to release the poison of pain and anger that makes us unhappy and unhealthy.
By not forgiving, you are actually creating more damages.
Dear Chicken Vindaloo,
Let me share with you a simple story which I have written in my own blog.
There was once a village. In that village there live a very wealthy man. The wealthy man wealth is almost impossible to finish and he is the owner of the village. One day, the wealthy man go out and announce to all that he will conduct a test to all. He will close his door and all the poeple in the village are compulsory to participate in the test. He promise that the one who waited faithfully at his door until he open it will be made wealthy also.
The first day, all of the villagers waited at in front of the door. But the wealthy man didnt open his door. All the villagers continue to wait. On the third day, some of the villagers begin to question about the sincerity of the owner of fullfilling his promised. Day by day, villagers that wait in front of the owner house reduced. Some of the villagers also start leaving when they are influence by other villagers who left. After ten day, there is only 3 person waiting outside the door. At the tenth day evening, finally the door is open and the three person that is still waiting outside the house is invited into the house and made wealthy after that. The wealthy man kept his promise.
The story above is a simple story but yet it is the same concept as our life. Allah has promises us heaven if we are faithfully to his commandment. The only thing we need to do is continue to believe in Him and do His work and at the end, Insyaallah Allah will reward us.
Well done Chicken Vindaloo, I support what you said up there. Wanna add the following:
LTG,
You expect only the Malays/ Muslims to have "core values of humanity, compassion and mercy." And exploit by asking them to show those values during the fasting month.
What about you fellas, eh? Do you realize how many of Alvins and Vivians there are in this country? And in Singapore where that Vivian comes from, a guest of his country yet exploiting the host population?
Do you mean that blokes can just say "they had no intent to insult or ridicule the Muslim faith .." and get away with it? The law says a crime consists of the intent, the commission of the act and the nature of the act itself. Even if the first part is set aside, there are the other two parts. It's a serious crime.
That' the trouble with you fellas, especially the so-called DAP Red Beans. You just say and do things you like without bothering to think of the consequences. And hopefully the days and nights in the lock ups, and later in prison (the evidence is clear to everybody) will deter others from doing so.
And you are not helping them by trying to teach the Muslims about Allah being merciful, forgiving and Muslims reciting the al fatihah daily. You would do better by shutting up on what Muslims should and should not do.
And what "benefit of the doubt" you talkin' about, man? Now you are making it worse. Not even acknowledging that they clearly had made the mistakes against Islam and the Muslims.
Do be informed that Prophet Muhammad even went to battle during the fasting month in defence of Islam. So would we. And we would certainly come out with strong words on you and the likes of you if you persist in insulting us.
Kepada SURAH AL-MAIDAH(AYAT 7-11) 12.11 PM.
Saya sebenarnya tidak ada masa untuk menjawab tetapi oleh kerana sdr nak menguji, biar saya berterus terang. Saya rasa saya kenal you, mungkin salah seorang sdr saya. Tak mengapa, dalam Islam membnarkan kita berbeza pendapat, tanpa putuskan persaudaraan. Dalam terminologi isitilah Cina (hokkien) bila disebut bak kut teh,secara otomatik, adalah sup herba babi. Org hokkien tidak akan mari makan 'ter bak bak kut teh' ter bak = daging babi, atau koi bak = daging ayam, atau gu bak (lembu) atau nyew bak (kambing).lagipun orang Cina jarang makan kambing atau lembu. lagipun kurang sedap jika dimasak dengan herba sup. Daging babilah yg paling sedap bagi org Cina, bila masuk herba sup. Carilah nama kedai mana2 pun, mereka tidak akan tulis sedemikian.
Orng Cina semua memahami bila disebut bak kut teh, mesti sup herba babi. Dalam makna, bak kut teh adalah sup babi.Kenapa you nak mahu berterus terang. Kenapa you nak nafikan semua ini. Sdrku, saya menulis dengan ikhlas. mahu rakyat malaysia menjadi rakyat yang tidak ada niat jahat
Hooi Mamat yang pakai nama SURAH AL-MAIDAH(AYAT 7-11),
Kau tak pernah dengor ke orang kata yang penting ada lah mmaksudnya, walau pun kata kata nya tak sebut Babi dsbnya.
Kau tak nampak ke di video nya terbambang cap halal? Kalau si benda Allah tu nak ucap selamat berpuasa sahaja, kenapa tunjukkkan makan makanan yang biasanya babi dan keluarkan cap halal?
Aku cakap bodoh, kau marah. Dahtu kau tanya pulah sama ada depa melakukan jenayah. Kau tak faham kah apa itu Akta Hasutan? Dan lain lain Akta yang dah di kenakan kapada depa?
Kepada Surah al Maidah (ayat 7-11) 12.11
ada sikit pembetulan dalam ayat saya tadi, orang cina tidak akan kata, marilah makan ter bak kut teh....
Pembetulan seterusnya, kenapa you tak nak mahu berterus terang...
Saya amat bimbang dapat sdr seperti you ni. Nak menegakkan benang yang basah. Belajar tinggi2 eloklah tunggu daya keintelektual you. Saya tidak kisah orang nak kutuk dan hina saya, janji saya bercakap benar.
Blake Flannery,
Easy to say "By not forgiving, you are actually creating more damages", eh?
Didn't think of the same thing happening if easily forgiven?
Ever heard of the nasty fellows in this country Malaysia, like the so-called DAP Red Beans, getting emboldened even by just not taking action on them, let alone forgiving them?
Your blog shows a man kissing a woman. In a Muslim country, a man cannot even hold a girl's hand.
Aiseh art harun, no need to go into history lorr, after all facts of history also people try to question, give all sorts of funny interpretation, DAP objected to History being made compulsory in schools, want to re-write their own versions, etc. And Mat Sabu said communist Mat Indera was a national hero. Where got one? Nonsense.
So, just go by common sense lorr - Islam has been practised by the majority in this country since the 15th Century, so surely the Constitution must reflect that. Surely there's at least such a thing as precedence over the others - not court case precedence, but the other one.
Abang Ridhuan,
Hakikatnya makna Bak Kut Teh tetap bukan semestinya babi.
Coba abang Ridhuan mengunjungi blog Firdaus W.H Wong. Di dalam blog beliau terdapat gambar Pengetua Sekolah Tahfiz Al-Mizan, Terengganu; Ustaz Razali Tahir menikmati Bak Kut Teh.
Abang Ridhuan sendiri yang jangan coba berdalih menegakkan benang basah yang telah dibasahkan oleh abang sendiri.
Eloklah Abang Ridhuan minta maaf kerana tersalah tafsir.
Abang Ridhuan,
Abang juga telah belajar tinggi2 sampai tahap Prof Madya.
Dengan pangkat yang ada, abang kena berhati-hati memberikan pandangan.
Wahai Dr Ridhuan Tee,
Mana boleh otomatik punya tafsiran?
Orang yang baca & berfikiran otomatik itu bermakna tidak menggunakan akal yang Allah telah kurniakan.
Cendiakiawan perlu menerap apa yang mereka baca dan analisa secara mendalam sebelum memberi hujah.
Ini tidak, secara otomatik menghalau. Bila nak kutuk, biarlah berpada-pada.
Kuan Beng,
So many people don't keep their promises, lorr. The Constitution and the Social Contract also don't respect.
Got citizenship right agreed to by the Malays, after 150 years being Stateless in this country, still want to ungkit the Ketuanan Melayu, Islam as "the religion" of the country and the Special Position of the Malays and the Bumiputeras of Sabah and Sarawak that are recorded in the Constitution as the consideration.
Dear Dr Ridhuan,
I believe you need to be corrected.
The bak kut teh herbs sold in most supermarkets are halal.
Therefore what Alvin Tan and Vivian Lee had potrayed in their blog with the halal logo was actually to encourage the muslims to try eating bak kut teh in a halal way.
Instead you blew it out of proportion with your thinking that it consists of pig.
Bak kut teh can be cooked with other meat. Today muslims are eating Hainanese Chicken Rice which of course is halal.
I do not see why bak kut teh is haram?
Even bak kut teh had been served in PWTC.
check this out;
http://www.theborneopost.com/2009/12/09/%E2%80%98halal%E2%80%99-bak-kut-teh-available-at-event/
- Abdullah Lim
Dear Dr. Mohd Ridhuan Tee Abdullah,
I would like to make a correction here. First of all, the dish in question, ‘bak kut teh’ is not a favourite among the Chinese alone. It is a Malaysian favourite just like nasi lemak, roti canai, char koay teow, laksa and curry puff.
When someone goes to a ‘bak kut teh’ restaurant in Malaysia, especially in Sabah and Sarawak, he or she would not be surprised to see the Chinese enjoying ‘bak kut teh’ together with the Ibans, Kadazandusuns, Muruts, Filipinos and Indonesians.
Even in many ‘bak hut teh outlets in Kuala Lumpur, there are patrons of non-Chinese ethnicity such as Indians and the Eurasians.
Therefore to say that the ‘bak kut teh; is only a Chinese favourite is incorrect. ‘Bak kut teh’ is a Malaysian favourite.
Secondly, this is not the first time a ‘halal bak kut teh’ is being made. There are many ‘halal’ versions available, at least in Sabah. Non-Muslims who partook in ‘bak kut the’ dishes would like to continue eating it after converting to Islam.
So the impression that ‘bak kut teh’ is only enjoyed by the Chinese is wrong. Secondly, a ‘halal’ version has been around for a long time.
Anon 203, 211,221,223 Farouq Omara.
The bak kut teh HERBS of course - halal. But BAK KUT TEH.... hehehe. Orang lain you boleh tipu but not me. Welcome to my blog
Dear Dr Ridhuan Tee,
You are actually misleading the many muslims here when you yourself do not believe that bak kut teh can be halal.
Can you honestly tell all of us here that you have never eaten any bak kut teh after accepting Islam?
=Malek
1:59 PM,
Siapa cakap "Hakikatnya makna Bak Kut Teh tetap bukan semestinya babi." Kau yang cakap. Aku tak caya kau.
Ustaz Razali Tahir menikmati Bak Kut Teh di Trngganu tak bermakna semua bak kut teh halal, Mamat. Kau tak boleh fikir sejauh itu ke?
Kau menuduh orang berdalih pulak. Sekurang kurang nya dia Cina walau pun telah memeluk agama Islam. Takkan lah dia tak tahu.
Kau Cina ke? Kenapa kau senang senang suruh orang minta maaf? Pada hal apa yang kau cakap tidak semestinya betul.
Kau cakap Abang sana, Abang sini, kau budak ke?
2:03 PM,
Kau ada pangkat lebih tinggi dari Professor Madya ke?
Nak menasihat RT supaya berhati hati mengeluarkan pandangan, konon.
Aku rasa kau sekolah Cina saja. Kalau kau berpelajaran tinggi, kau tak akan nampak macam kangajor aje.
Aku? Aku sekolah pondok aje. Tapi Mak Bapak aku bagi sikit bimbingan - ada sikit upbringing le, Alhamdulillah.
2:11 PM,
Sampai kapada komen kau yang ni, nyata kau kangajor - bukan "nampak kangajor" saja lagi.
Cheh, cuba mengata "Orang yang baca & berfikiran otomatik itu bermakna tidak menggunakan akal .." Tapi kau gunakan bontot. Aku berani kata begitu sebab apa yang kau cakap memang jenis yang keluar dari bontot. Bontot Anwar, aku rasa.
Kau menerap apa yang kau baca dari bontot dan langsung tak menganalisa sikit pun sebelum memberi hujah. Kau jenis Red Bean DAP. Main hentam keromo. Jadi, kau patut di hentam keromo pulak.
Namun demikian, aku hentam engkau dengan hujah. Tengok lah apa yang aku tulis. Tak pun hentam keromo. Aku hentam bertapis. Betul dak?
Abdullah Lim,
Dr Ridhuan has agreed that theere are the bak kut teh herbs that are halal. But I think not all that are sold in supermarkets are halal. Depends on the manufacturers, the halal logo, the type of supermarkets. Of course, it's public knowledge that there are cheats among the manufacturers and there are those so-called supermarkets who cheat on the halal logo.
Who said that Alvin Tan and Vivian Lee potrayed the halal logo to encourage the Muslims to try eating bak kut teh in a halal way? I never read that. What he said was they just wanted to see public reaction to what they did. Like the sex thing they portrayed.
When you have blokes like that, how to believe them even if they claim to have any good intention. No, they didn't have any good intention.
Now, what's your intention in saying ".. you blew it out of proportion with your thinking that it consists of pig." Yu have not even convinced people that the Alvi fellows were not showing bak kut teh containing pork.
Of course Muslims are eating Hainanese Chicken Rice which is halal. They are first and foremost chicke, not pork that is haram. Then they are slaughtered the halal way.
You do not see why bak kut teh is haram? Why don't you ask the Kadhi or Imam of your area and see if they say all bak kut teh are halal?
The bak kut teh served in PWTC may be halal as their cooking may have been properly supervised.
Farouq Omaro,
I disagree with you that ‘bak kut teh’ is "a Malaysian favourite" just like nasi lemak, roti canai, char koay teow, laksa and curry puff.
I can't speak for conditions in Sabah and Sarawak coz I don't go there frequently. Of course Chinese may be enjoying ‘bak kut teh’ together with the Ibans, Kadazandusuns, Muruts, Filipinos and Indonesians there. They may not be Muslims. But not in Semenanjung where the vast majority of the population are Muslims.
Same thing, in many ‘bak hut teh outlets in Kuala Lumpur, there are non-Chinese such as Indians and the Eurasians, as they are non Muslims. But Muslims may eat only at the places certified as halal and there may not be many of such bak kut teh places.
Therefore to say ‘Bak kut teh’ is a Malaysian favourite is incorrect. That it is a Chinese and non-Muslim favourite is correct.
No problem about non-Muslims continuing to enjoy ‘bak kut teh’ after converting to Islam. Provided they are actually halal. Certified so by the authorities. Or cooked with strict Muslim supervision. As non-Muslim cooks may think only pork is haram and lard (pork fat oil) is not. But even lard is haram.
I once had to eat frog legs with others in a group visit to Peking. The hosts did their homework and avoided pork and lard. But they did not realize we cannot eat frogs as well. But the abstinence for frogs is not as severe as for pork - makruh ("should", and not "must", be avoided), i.e not haram.
That I remember, the frog legs were delicious but had to stop eating them when discovered!
Tak faham daging babi sangat sedap tapi cuma orang bukan Muslim saja makan. Mungkin tuhan sangat sayang mereka. Hahaha..
HAKIKATNYA DGN NILAI MORAL YG SEBEGITU JIJIK...MEMANG TERNYATA ALVIN AND VIVIAN TELAH DGN SENGAJA MAHU MEMPERSENDAKAN ISLAM DAN CUBA TEST MARKET SAMADA UMAT ISLAM MASIH BOLEH BERLEMBUT DGN PERBUATAN BIADAP DAN KURANG AJAR MEREKA. Firasat sy mengatakan ultra kiasu ada bersama mereka. AYUH..UMAT KU... KITA HARUS BERSATU HATI DAN TETAPKAN IMAN UTK MENCEGAH KEMUNGKARAN KEDUA BINATANG INI. MAAF SAYA KENA SEBUT BINATANG SBB PERANGAI MEREKA DAH LEBIH TERUK DRI BINATANG. KEPADA MEREKA YG CUBA MENEGAKKAN BENANG YG BASAH...CARI makna ASAL USUL BAK KUT TEH. ANDA AKAN SAHKAN MEMANG IA AADALAH DAGING BABI. TIDAK SYAK LAGI. PENDPT DI SINI YG NAK MENGHALALKN BAK KUT TEH TU SEMUA NENTALITI DAN SIFATNTA ADALAH SAMA SEPERTI DUA EKOR BINATANG ITU. Awas!!! Jgn teroedaya dgn dakyah manusia yg bertopengkn SYAITAN. INGATKAN SYAITAN DAH KENA RANTAI DI BMN REMDaN NI...RUpA2NYA BYK YG TERLEPASSS
Yang melompat seperti cacing panas, melenting saperti kucing melengas perlu di beri tahu bertalu talu bahawa
1. Ini asalnya ada lah Tanah Melayu, majoriti Melayu, maka budaya negara Malaysia mesti lah berteraskan budaya Melayu yang ciri cirinya termasuk tamadun Islam. Tambahan pula, Perlembagaan negara menyatakan di Perkara 3 bahawa agama negara ini ada lah Islam, agam lain langsung tidak di sebut.
2. Pendatang perlu menyesuaikan diri kapada budaya tempatan. Di Indonesia, Thailand dan Philippines mereka tidak di benarkan menggunakan nama etnik mereka, tidak boleh bertutur bahasa mereka di khalayak ramai, hinggakan generasi sekarang langsung tidak tahu bahasa etnik mereka, dan berbagai lagi. Jangan berluluasa mahu naik kepala mahukan itu ini tak habis habis.
3. Mereka perlu hormati dan hidup mengikuti Perlembagaan negara, jika tidak mereka boleh berhijrah. Ramai sudah mengatakan begitu, termasuk orang kenamaan. Berhijrahlah supaya elok untuk mereka yang tak sukakan negara ini dan elok untuk yang yang tinggal di sini.
Hujah yg diguna utk pertahankan alvivi disini ialah bak kut teh "tidak semestinya bermaksud sup daging babi"...ianya boleh jadi daging lain selain babi...mungkin siput babi...babi jugak...hehe...
Apapun...kalau ini hujahnya...mengapa alvivi minta maaf sekiranya dia tidak maksudkan daging babi dlm poster yg dibuatnya tu....juga kenapa tidak dia berkata dgn hujah ini dlm pembelaanya terhadap respon yg sgt kuat dari para muslim di negara ini?
Aku ni org klang dan tinggal di bandar klang...ramai cina kat sini...bak kut teh sgt popular disini di kalangan org2 cina dan kami disini sedia maklum apa yg dimaksudkan bila disebut bak kut teh...k...
Jadi korang semua di atas yg mempersoalkan ttg maksud perkataan bak kut teh tu...ingat lah
..manusia itu merancang, Allah juga merancang...sesungguhnya perancangan Allah itu mengatasi segalanya...
Zainal.
Konsep "Unity in diversity" dan "Multi nations within a nation" yang di sebut oleh Yap Sin Tien, Ketua Dong Zong, ada lah mengarut. Mana tak nya, dia benda Allah yang gunakan dua (buka satu, dua) PhD tipu.
Maka ramai yang lain terikut dia, kena tipu dan menipu juga.
Negara ini mesti ada perpaduan di jangka masa panjang untuk rakyat boleh hidup dengan benar benar merasa aman dan makmur. Sekolah vernakular mesti di serapkan kedalam sistem Sekolah Kebangsaan dan mesti ada hanya satu sistem persekolahan atau Sekolah Satu Aliran, atau Satu Sekolah Untuk Semua.
TITAS tidak lari dari tujuan menyatu padukan rakyat Malaysia supaya menjadi suatu bangsa di panggil Malaysian yang berteraskan kapada budaya orang tempatan yang, apa hal pun, ada lah majoriti, dan pendatang mesti menyesuaikan diri. Ini berlaku di mana mana negara.
Ini ada lah petikan dari berita berita dan pendapat pendapat di luar negara yang membayangkan perlunya pendatang di negara ini menyesuaikan diri kapada budaya tempatan:
"We have to to put an end to this tide of immigration
BRITAIN is seeing the highest population growth of any European country.
Yet as this baby boom is down to international migration it will not happen because they are the wrong kind of migrants.
In the five years up to 2008 net international migration accounted for over half of our population growth, the highest in Europe.
Migrant men have benefited from the past 10 years' growth with the OECD citing that this group has done particularly well in employment at the expense of British-born males.
.. we need to close our borders until we can actually count the numbers that are here, assess our own population's needs.
According to Migration Watch, if this continues then immigration will account for two-thirds of our population increase in the next 15 years.
We British did not ask for one million unemployed youths.
We are a tolerant nation .. because people assimilated and our infrastructure could cope.
If you think the population is high now and our services are almost broken just wait until the bus, car, plane and trainloads of Bulgarians and Romanians arrive on January 1, 2014, which we cannot stop."
Ini lagi atu petikan dari berita berita dan pendapat pendapat di luar negara yang membayangkan perlunya pendatang di negara ini menyesuaikan diri kapada budaya tempatan:
'Kick em out before they hit' Boris tells PM
ILLEGAL immigrants who have been here for 12 years do not get pursued by the authorities, said London Mayor Boris Johnson.
Prime Minister David Cameron is against the idea (of amnesty), and has already said an amnesty would show Britain as a "soft touch".
"But the key thing is to kick 'em out - get them before they hit first base. Stop them coming in in such numbers and be much, much tougher in your general approach to borders."
Mr Cameron said: " I've never supported an amnesty.
"I think that it would send a terrible signal of Britain as a soft touch.
"What this Government is doing is making sure we have strong control of our borders, strong control of immigration, a proper policy of returning people who don't have a right to be in the UK."
Isu Bak Kut Teh
Saya sebagai orang melayu, tak pernah makan bak kut teh kerana saya sendiri pun tak jelas haram halalnya makanan itu. Kerana makanan itu memang favorite kepada orang cina saja.
Saya percaya yang " membelasah " saudara Ridhuan Tee dalam posting beliau kali ini adalah kebanyakkannya saudara2 cina muslim. Kerana orang cina saja yang tahu apa sebenarnya Bak Kut Teh.
Saya bukan nak membela Ridhuan Tee. Tolong faham, Ridhuan Tee mentafsir makna Bak Kut Teh mengikut persepsi orang melayu. Saya biasa sangat mendengar orang cina menyebut kepada rakan melayunya, " Ali you jangan risau, makanan ini tak ada bak, you orang islam boleh makan. ". Di sini bila sebut " bak " maknanya babi. Dan ini lah yang ditekankan oleh Ridhuan Tee.
Nak bagi sahabat2 saya cina muslim faham. Dulu2 orang melayu tak kata orang cina masuk islam, tapi mereka akan kata " cina masuk melayu " walau pun orang cina yang masuk islam tu tak pun berkahwin dengan orang melayu. Jadi masuk melayu tu kita dah terima sebagai masuk islam, tanpa siapa2 yang pertikaikan. Malah orang cina yang masuk islam itu sendiri pun boleh menerima, tak pernah kita mendengar si Ah Seong berkata, " Eh Mamat, kamu cakap biar betul, saya bukan masuk melayu tau, saya masuk islam ".
Hj Ariffin
Isu Alvin dan Vivian
Kalau Alvin dan Vivian tidak berniat nak mempromosikan makanan berasaskan daging babi kepada orang islam kenapa mereka harus panik bila dibantah oleh orang melayu. Malah mereka tidak perlu pun meminta maaf kalau mereka tak rasa buat salah kepada orang islam.
Kalau memang Bak Kut Teh itu bukan makanan yang berasaskan daging babi, Alvin dan Vivian sepatutnya tampil menjelaskan apa sebenarnya Bak Kut Teh. Kalau orang melayu masih tak yakin dengan mereka berdua, mereka boleh tampilkan beberapa tokoh cina muslim untuk menerangkan kepada orang islam apa itu Bak Kut Teh. Dengan cara ini setidak2nya bantu mempromosikan Bak Kut Teh kepada orang melayu.
Pada saya mudah saja nak baca niat sebenar mereka berdua. Cuma melalui response mereka (1) Panik (2) Minta Maaf ... terbukti mereka sebenarnya berniat nak menyinggung perasaan orang islam kerana mereka tahu orang melayu amat sensitif dengan babi.
Niat Alvin dan Vivian sangat jahat, tidakan mereka boleh menyebabkan rusuhan agama. Memang kena sangat tindakan pihak berkuasa keatas mereka yang dibicarakan dan tidak benar jamin. Ini sebenarnya langkah mengawal daripada berlaku rusuhan agama.
Hj Ariffin
Fine, there is halal bak kut teh. However can someone enlighten me how many restaurants in Malaysia selling halal bak kut teh? Even though there are halal versions available, most Bak Kut Teh are made with pork and hence the dish has been stereotyped as PORK RIBS TEA (I took this name from a Chinese website featuring a recipe for Bak Kut Teh). I am living in a Chinese-dominated area and let me tell you, it is not easy to find halal Chinese food cooked by Muslims. Even most Japanese, Korean and Thai restaurants in my area are non-halal.
I would like to highlight this: EVEN IF THE MEAT USED FOR BAK KUT TEH IS NOT PORK, THAT DOES NOT MEAN THAT BAK KUT TEH IS HALAL. EVEN IF THE MEAT IS CHICKEN, BEEF OR MUTTON, THE ANIMALS NEED TO BE SLAUGHTERED ACCORDING TO THE ISLAMIC WAY. FOR EXAMPLE, IF THE CHICKEN MEAT IS OBTAINED FROM A CHICKEN THAT HAS BEEN ELECTROCUTED, THEN THE BAK KUT TEH IS NON-HALAL EVEN THOUGH THE OTHER INGREDIENTS SUCH AS HERBS AND SPICES ARE HALAL AND THE CHICKEN BY NATURE IS HALAL.The problem here is that most of my non-Muslim Chinese friends understand that HALAL MEANS PORK-FREE AND ALCOHOL-FREE. They leave out the slaughter part, which is integral to the definition of halal.
Furthermore, why are we ignoring the fact that the halal bak kut teh is being promoted by NON-MUSLIM PORN STARS? Here we have a pair of adulterers who are proud of showcasing their trysts to the public with no sense of shame, and we clearly know that pornography is degrading to the society. Adultery is a big sin in Islam and even though Alvivi are non-Muslims, the fact that halal bak kut teh is promoted by porn stars is UTTERLY GROSS. It is akin to an alcoholic promoting a halal product. Has pornography and adultery become such a norm in our society that we perceive that pornography is not a crime? We already have a bunch of porn stuff available in the Internet and pirated media, therefore we definitely don't need our very own Malaysians to become porn stars.
Since Alvivi are productive with their sex lives and promoting porn (which shows that they obviously have nothing else better to do with their time), I am surprised that they actually can find the time to advertise Bak Kut Teh and wishing the Muslims 'Selamat Berbuka Puasa' with Bak Kut Teh. You know something? Back in the old days, centuries ago, youngsters like Alvivi will be whacked like hell and probably being disowned by their parents for disgracing their families by committing adultery. This is regardless of race and religion. Back then, people looked down upon prostitutes and women who worked in night clubs and the like. And just look at our society these days. People have become 'enlightened' and 'open-minded' that they don't care if their youngsters behave the way Alvivi did. Hey, this is the modern era, so why bother, right? This the modern times, so anything can be done under the name of freedom of speech and freedom of expression, without thinking of the negative consequences it has on the society.
Even if it weren't for the bak kut teh, I will still tell Alvivi to get lost because of the pornography. They themselves admitted that they couldn't care less of what the society thinks of their exhibitionist trysts, so why do we need degrading youngsters like these in a Muslim country? They should abscond to countries like US where they will feel liberated to continue with their filthy ways. I will be happy and they will be happy. End of story.
Correction: Adultery refers to married people who engages in extramarital sex. I don't know what's the real marital status of this couple (and I don't give a damn), so I use the Malay vocabulary for them, i.e. 'zina' and 'penzina'.
=Malek, sapa cakap RT misleading Muslims? Even if he does not believe bak kut teh can be hahal, that does not mean he is misleading other Muslims.
He is expressing his opinions. Other Muslims have their own opinions, can judge to believe him or not.
Why you so narrow minded? You have your own agenda arr? You Red Bean ka?
Saudara Chicken Vindaloo
Cantik ulasan anda berkenaan Bak Kut Teh halal. Ya, saya setuju dengan anda bahawa rata2 non muslim faham orang islam hanya tak boleh makan daging BABI. Soal sembelih ikut islam atau tidak, tidak termasuk dalam tafsiran HARAM pada mereka.
Ini lah masalah dengan mereka orang cina yang bukan muslim. Mereka hidup dikalangan orang melayu tetapi mereka tidak pernah ada niat mahu ambil tahu sensitiviti orang melayu. Mudahnya cakap mereka ini tak tahu menghormati orang lain.
Ada yang heran kena Alvin dan Vivian masih dibenci oleh orang melayu pada hal mereka sudah minta maaaf secara terbuka. Saya sikit pun tak percaya dengan keikhlasan mereka berdua dan orang melayu semuanya tak percaya mereka jujur. MEREKA SANGAT BIADAP DAN KURANG AJAR. NILAI MORAL MEREKA BERDUA ADALAH LEBIH BURUK DARIPADA HAIWAN BILA MEREKA MERAKAMKAN PORNO MOVIE SENDIRI KEMUDIAN PUBISHED SUPAYA ORANG RAMAI BOLEH TONTON PERCUMA.
Hj Ariffin
Chicken Vindaloo,
I like what you write.
The girl is from Singapore. Must be the kind who has not much regard and respect for Malays and Muslims. After sentencing and serving prison term (the proofs are loud and clear for all to see on the Internet), she should be chucked to Singapore, entered in the Immigration records as an undesirable and stopped from entering Malaysia again.
Good that the Magistrate does not allow them bail. Merengkot depa dalam Police lock up. After being charged in Court the other day, the dude was sent to Sg Buluh prison, the dudess to Kajang prison.
Over one month in prison waiting for the next court appearance. And that time is only for mention. The hearing proper of their court case may be months from now. I don't mind if it takes years.
Their lawyers filed application for review of the no bail decision. I hope the Registrar of Courts will not give priority to their case. There is no urgency and a certificate of urgency should not be given.
And we all know so many other cases have been waiting to be heard. Those that are many months, even years old. Including cases of the Bersih and related demonstrations fellows arrested last year etc.
The case of these two nasty fellows must take its course of time. Don't break the queue for them. Not justified at all to let their case be heard earlier than others.
"PAS mesti berani menegur dan mengajar mereka bertatasusila selaras dengan prinsip rukun negara." - RT
Sekarang Nik Aziz dah tak jadi MB. Dia yang lantang kafir mengkafir hingga berkata "Ambo buke' Melayu, Isle' je." Mengharapkan dapat sampai ke Putrajaya. Tapi PRU13 dah lalu, mereka di Kelantan pun tak begitu kuat lagi.
Dah tak jadi MB, tak ada kuasa meluluskan itu ini, orang Melayu tak begitu terpengaruh olehnya lagi. Media pun tak terlari ke sini sana mintak pendapat dia. Harap pendirian PAS akan bertukar.
Di dalam PAS pun ada puak puak yang bercanggah pendapat. Harun Taib, Ketua Dewan Syura PAS, badan yang tertinggi mentadbir parti itu telah berkali kali keluarkan pendapat yang menentang Nik Aziz, walau Hadi Presiden PAS sekali pun. Contohnya dalam perkara kalimah Allah. Orang seperti Dr Haron Din juga sama sependirian dengan Harun Taib.
Salepas PRU13 DAP pun nak sabotaj PAS meminta Pakatan Rakyat boikot PRK Kuala Besut yang PAS mahu tanding. Di harap lebih ramai di dalam PAS nampak tembelang DAP sangat ultra kiasu tak mahukan peluang PAS dapat satu kerusi tambahan. Dan di harap mereka akan bersuara lebih selalu dan lantang menghentam DAP selepas membidas cadangan boikot oleh Guan Eng.
Mudah mudahan ini semua akan menimbulkan suasana berani menegur dan mengajar mereka bertatasusila selaras dengan prinsip rukun negara.
cuba kita twist balik kejadian bak kut teh ini pd kejadian berikut:
ali dan minah bersama sepinggan rendang daging dengan caption 'Selamat Menyambut Deepavali' sambil menjamu rendang daging dan disebarkan dalam laman web.
penganut hindu dah tentu melenting sbb rendang daging difahami adalah daging lembu, yang mana ianya haram dimakan oleh golongan tersebut. tiba2 ada dua makhluk melayu islam bangang yg x tau sensitiviti post benda mcm tu di kala nak sambut deepavali. lps tu melayu islam yg lain sbb nak pertahan kedua2 mangkuk tersebut bg alasan 'ala bukan semesti rendang daging lembu je, boleh jd daging rusa, arnab, kambing, kuda, unta atau binatang2 lain?' korang ingat penganut hindu boleh terima ke alasan bodoh ni?
jentayu
perlu diajar jg tentang tamadun melayu dgn pjg lebar.tamadunmelayu tidak secetek selat melaka.akibat buta sejarah lah org2 ultrakiasu menganggap semua org melayu pendatang dr indonesia dan hanya org asli penduduk asal.mereka lupa atau buat2 lupa tentang kedah,langkasuka,kedah tua,pan pan..lebuh 100 manuskrip melayu yg belum dikaji.tentang pelayar cina pergi ke india mengambil kitab buddha menumpang kapal org melayu kerana kapalnya tidak setanding kehebatan teknologi kapal melayu untuk belayar sejauh india..mungkin bg mereka org asli tumbuh sepertipokok dlm hutan.
SANGAT SETUJU DGN JENtAYU. DiA orG KitA ni BODOh DAN BOLEH DIPERRDODOHKAN. MEMANG DASAR ULTRA KIASU. SYA SARANKN KEDUA2 bkbatang AlVIVI WAJIB DIBERI HUKUMAN YG SETIMPAL. YG CUBA MENJUSTIFY BAK KUT TEH HALAL TU AFALAH METEKA YG BERHATI BusuK SEBUSUK ULTRA KIAsu!!.
Kalau ada pilihan mestilah tamadun Barat lagi baik kerana merekalah menyebab manusia lebih maju dan liberal. Merekalah mempunyai sistem pentadbiran, pendidikan, pengajian, untung-undang, hak asasi manusia yang maju menjadi dunia ini lebih maju dan moden. Terlampau mengaji dan mementingkan agama akan menjadi manusia lebih mundur dan menyekat kemajuan manusia.
Post a Comment