Dalam tempoh sebulan ini kenyataan beberapa pemimpin parti-parti politik menarik perhatian saya. Tidak semena-mena Penasihat Parti Gerakan melenting dan meletakkan jawatan, marahkan Presidennya kerana dikatakan tidak lagi memperjuangkan kepentingan parti. MCA dan DAP tidak jemu-jemu terus menekan UMNO supaya mengambil tindakan kepada pengetua dan penolong pengarah BTN yang disifatkan sebagai ‘rasis’, serta mendesak UMNO supaya pihak yang menyentuh sekolah Cina dikenakan di bawah Akta Hasutan dan menghapuskan pemilikan 30 ekuiti Melayu dan Bumiputera.
MIC pula mahukan tambahan satu lagi lagi kerusi menteri penuh, menjadi dua, diberikan pemimpin mereka. Sebelum ini, PPP turut mendesak kerusi menteri kabinet yang sama seperti MIC. Persoalannya, siapakah yang patut korbankan kerusi kabinet yang diminta dan mengalah atas desakan tersebut?
Umum mengetahui, bahawa selama ini UMNOlah terlalu banyak berkorban kerusi dan mengalah. Kebanyakan kerusi Dewan Undangan Negeri dan kerusi Parlimen di kawasan majoriti Melayu, sebahagiannya diserahkan kepada parti-parti komponen BN, terutama MCA, Gerakan dan MIC, tidak ketinggalan PPP, untuk bertanding dalam pilihan raya. Beruntungnya mereka, kebanyakan kerusi yang dimenangi adalah di kawasan majoriti Melayu, manakala kawasan majoriti bukan Melayu, mereka kalah teruk dengan DAP. Kenapakah toleransi ini tidak dihargai?
Sesiapa yang mengkaji psiki orang Melayu mengetahui bahawa, agak sukar dan berat untuk Melayu mengundi orang bukan Islam di kawasan majoriti Melayu. Tetapi atas dasar kerjasama dan toleransi, UMNO tetap memberi laluan, sehingga terpaksa menerima kekalahan pilihan raya umum ke 12. Saya fikir, belum tentu PKR boleh menang mudah, jika mereka bertanding di kawasan majoriti Melayu, satu lawan satu. Maka tidak hairanlah, keputusan pilihan raya umum 12 telah menjadikan parti politik ini menjadi bongkak dengan kemenangan mereka, wal hal sebenarnya mereka tidaklah sekuat mana.
Kebongkakan ini menjadikan mereka begitu celupar sehingga begitu berani menyindir mantan Perdana Menteri, Mahathir Mohamed dengan menggunakan istilah ‘tersungkur’ gara-gara kesihatan negarawan tersebut terjejas sedikit sehingga dimasukkan ke hospital. Bukan itu sahaja, PKR terus mencanangkan untuk memboikot akhbar Utusan Melayu. Selain dari Mahathir, mereka juga mahu melihat akhbar ini ‘tersungkur’. Melayu sesama Melayu suka melihat saudara mereka sendiri tersungkur. Pertelingkahan tidak pernah selesai seolah-olah tidak ada jalan penyelesaian.
Saya tidak bertujuan untuk mempertahankan Utusan, hanya kerana diberi peluang untuk menulis dalam kolum setiap hujung minggu. Apa ingin saya suarakan adalah, akhbar Utusan tidak pula berkempen supaya memboikot akhbar suara Keadilan ataupun Harakah. Walaupun tidak kurang hebatnya kedua akhbar ini mengkritik Utusan dan kerajaan. Atas nama kebebasan bersuara dan demokrasi, saya nampak akhbar Utusan lebih terbuka. Mungkin ada yang berkata, Utusan adalah akhbar UMNO atau akhbar kerajaan BN. Jika begitulah keadaan, Keadilan, Rocket dan Harakah, juga adalah akhbar parti. Berita-berita mereka, walaupun didakwa benar dan tidak ada putar belit, mereka tetap menentang dan mengkritik UMNO dan kerajaan yang dipimpinnya. Malang sungguh akhbar orang Melayu terpaksa berhadapan dengan orang Melayu sendiri. Sedangkan akhbar orang lain asyik bekerjasama dan jarang bergaduh atau saling kutuk mengutuk. Apa yang jelas, mereka saling sokong-menyokong dan begitu bersatu hati mempertahankan hak-hak mereka.
Seperti mana perjuangan contoh lima parti bukan Melayu agak berbeza dengan perjuangan parti Melayu Islam. Parti bukan Melayu begitu menjaga kepentingan dan kebajikan bangsa dan anak buah mereka. Sementara, parti Melayu Islam yang rata-rata berpecah, tidak habis-habis mengeluarkan kenyataan menyakitkan hati saudaranya sendiri. Begini cara kita berpolitik. Marahkan nyamuk kelambu dibakar. Dendam kesumat yang tidak berkesudahan. Sedangkan orang lain bergaduh macam adik-beradik, kita bergaduh berpatah arang, berkerat rotan. Kita seolah-olah bangga dengan bertindak sedemikian dan menjadi bongkak serta ego bila merasakan ada sedikit kekuatan. Wal hal, mereka ini tidaklah sekuat mana, kokok saja berderai-derai, ekor kadang kala bergemulang tahi.
Sampai bilakah perkara sebegini akan berterusan? Tidakkah kita sedar bahawa perpecahan sebegini bukan lagi rahmah, tetapi sudah sampai ke peringkat haram berpecah, kerana kepentingan umat Islam semakin tergugat. Sedangkan orang lain melihat ruang dan mengintai peluang serta sentiasa mengambil kesempatan. Masih butakah mata kita?
Cuba kita bandingkan akhbar-akhbar Melayu dan akhbar bukan Melayu, ternyata perjuangannya jauh berbeza. Akhbar bukan Melayu begitu kuat mengperjuang hak-hak bukan Melayu. Apakah salah akhbar Melayu memperjuangkan hak-hak Melayu dan Islam. Maaf, saya banyak menggunakan perkataan Melayu, sebab Melayu dan Islam memang tidak dapat dipisahkan, ibarat lagu dan irama.
Ketika membentang kertas kerja bertajuk Persepsi bukan Melayu terhadap politik Melayu, di Universiti Malaya baru-baru ini, saya telah membangkitkan bahawa budaya politik bukan Melayu hari ini ialah wang (ekonomi) dan kuasa (politik), atau more money, more power, more talk. Sedangkan orang Melayu, sudahlah wang tidak banyak, kuasa semakin terhakis dan menipis, ditakuti juga mungkin terlepas, no money, no power, no talk. Dalam keadaan seperti inipun, mereka masih berani bercakap besar dan tinggi egonya. Namun, saya masih boleh bernafas, kerana orang Melayu masih sensitif dengan Islam dan meletakkannya di tempat yang sewajarnya.
Saya memuji seorang peserta bukan Melayu dalam seminar tersebut yang begitu bersyukur tinggal di bumi bertuah dan mahukan bukan Melayu mengubah persepsi mereka terhadap kepimpinan Melayu Islam. Toleransi Melayu dikatakan begitu tinggi sehingga bukan Melayu masih boleh mengekalkan identiti mereka tanpa langsung diasimilasikan. Peserta bukan Melayu ini bukan main lagi marah terhadap sesetengah kumpulan ektrim yang sibuk mempertahankan bahasa dan jati diri mereka sehingga melupakan tanggungjawab sebenar terhadap pembinaan sebuah negara bangsa. Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan tidak dipedulikan. Bahasa ibunda pertahankan bermati-matian sehingga menimbulkan masalah pembinaan negara bangsa. Bila saya selidiki latar belakang peserta bukan Melayu tersebut ternyata, beliau berlatarbelakangkan sejarah. Beliau begitu memahami sejarah Tanah Melayu dan sejarah Malaysia. Tidak mustahilkan beliau bersikap sedemikian.
Maka tidak hairanlah kita lihat orang bukan Melayu yang memahami sejarah seperti Prof. Kay Kim dan Prof. Teo Kok Seong, agak berbeza pandangannya berbanding bukan Melayu yang lain. Malangnya, tokoh ilmuan tidak dipernah disukai oleh bangsanya. Mereka tahu bahawa rakyat yang memahami sejarah, sikap mereka akan menjadi lebih lunak atau tidak ekstrim. Pendek kata, dengan memahami sejarah, ia boleh membantu menurunkan ego seseorang. Kejahilan sejarah akan menjadi mereka bongkak dan tidak sedar diri.
Menurut Khoo Kay Kim lagi, punca sebenar mengapa kebelakangan kini terdapat pihak-pihak yang mempersoalkan mengenai hak-hak dan keistimewaan yang dinikmati oleh orang Melayu adalah kerana masyarakat pada masa kini sudah buta sejarah. Justeru, menurut Khoo Kay Kim, rakyat khususnya kaum-kaum lain, perlu sama-sama menghormati hak Islam dan keistimewaan orang Melayu yang termaktub dalam Perlembagaan kerana pada ketika ia digubal dahulu, kaum lain sendiri sudah bersetuju dengan perkara-perkara yang dimasukkan dalam Perlembagaan tersebut. Kedudukan istimewa orang Melayu dan Islam telah bermula sejak dahulu dan berasaskan sistem kerajaan yang wujud di Semenanjung Tanah Melayu. Di Semenanjung, sejak tahun 1895 sudah ada sembilan kerajaan Islam yang kekal sampai ke hari ini.
Katanya Kay Kim lagi, sejarah perlembagaan telah dirangka berdasarkan nasihat daripada Suruhanjaya Reid yang telah melakukan kajian pada tahun 1956, Perlembagaan itu kemudian berkuatkuasa apabila negara mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957. Perkara 153 Perlembagaan Malaysia memberi hak kepada Yang di-Pertuan Agong, bertanggungjawab menjaga hak-hak dan keistimewaan orang Melayu dan Bumiputera mana-mana negeri Borneo (Sabah dan Sarawak) serta kepentingan-kepentingan sah kaum-kaum lain mengikut peruntukan perkara ini. Ia juga secara terperinci menjelaskan bagaimana kerajaan persekutuan mempertahankan kepentingan orang Melayu (Islam) dan Bumiputera dengan menetapkan kuota untuk kemasukan perkhidmatan awam, biasiswa dan pendidikan awam, pemberian permit dan lesen perniagaan.
Ternyata, dengan memahami sejarah yang benar, berperanan besar untuk menurunkan ego seseorang. Berbeza dengan orang Melayu, yang menurunkan ego mereka, bukan sahaja sejarah, tetapi agama Islam itu sendiri. Peranan agama begitu kuat mengikut sejarah Melayu. Dahulu saya pernah berkata, kerana Islamnya orang Melayu 600 tahun lalulah, yang menjadi mereka insan yang cukup bertoleransi, kurang ego dan mantap perpaduannya. Bayangkan jika Melayu masih lagi tidak Islam sehingga ke hari ini dan egonya tidak dapat ditundukkan. Adakah sama penerimaan dan toleransi mereka terhadap orang bukan Melayu? Dengan sebab itu, apapun berlaku orang Melayu Islam tidak terus berprasangka, tetapi terus bersangka baik.
Pada hemat saya, selagi kita tidak memahami sejarah sebenar pahit maung membina negara tercinta ini, selagi itulah ego kita tetap akan tinggi. Kita terus tidak akan berpuas hati dan terus mendesak dan mengugut sehingga matlamat tercapai, tanpa mahu menghormati hak orang lain. Apatah lagi bagi mereka yang sudah tidak percaya kepada agama. Yang mereka percaya hanya menjaga orang sendiri dan membina empayar kekayaan keluarga sendiri. Saya amat bersetuju dengan pendapat yang mengatakan bahawa politik ekonomi Jepun lebih menepati kehendak Islam daripada politik ekonomi bangsa lain yang hanya mementingkan bangsanya sendiri sahaja.
Rakyat Jepun yang telah menjadi kaya raya akan memiliknegarakan sebahagian besar segala harta mereka untuk kepentingan negara seperti syarikat kereta ternama Toyota. Keluarga mereka hanya memiliki sebahagian kecil saham syarikat gergasi ini, sebahagian besarnya dimiliknegaraknan demi rakyat dan negara Jepun.
Berbanding dengan kita hari ini, kita mahu mengumpul dan mengaut kekayaan sebanyak mungkin tanpa memperdulikan kepentingan negara. Dalam pemikiran kita hanya mahu memperkesarkan empayar bangsa dan kekayaan keluarga. Kalau boleh kita mahu mandi dengan harta dunia ini. Kenapa rakyat Jepun boleh berfikiran dan bertindak sedemikian? Hujahnya mudah, rakyat Jepun meletakkan kepentingan negara di hadapan, sejarah dan agama mereka mengikat mereka.
Persamaannya dengan Islam, konsep infaq dan wakaf mengikat umat Islam. Inilah yang saya katakan bagaimana Islam mengikat ego seseorang sehingga menjadikan mereka tidak terlalu mementingkan diri sendiri.
Justeru, bagi mereka yang tidak mempercayai agama, sejarah yang benar mesti mengikut mereka. Saya mencadangkan mata pelajaran sejarah diwajibkan kepada semua pelajar sama ada pelajar aliran sains atau sastera. Mata pelajaran Malaysia Negaraku yang ingin diperkenalkan di semua sekolah, mesti diajarkan dalam bahasa Melayu. Kerajaan tidak boleh tunduk kepada tekanan mata pelajaran ini diajar dalam bahasa ibunda di sekolah jenis kebangsaan, kerana ia tidak akan membawa kepada pembinaan jati diri.
Kita tidak mahu wujud adanya pemikiran segelintir masyarakat kita yang beranggapan sejarah itu tidak penting, sebab tidak membawa pulangan hasil kewangan atau mendatangkan kekayaan. Memahami sejarah tidak akan menjadikan seseorang itu kaya. Dengan sebab itu, tidak ramai pelajar ini yang mengambil kursus sastera dan sains sosial kerana tidak mendatangkan pulangan berbanding dengan ekonomi, perniagaan dan sains. Akhirnya, lahirkan masyarakat yang hanya mementingkan diri sendiri.
Dr. Mohd Mohd Ridhuan Tee Abdullah, Pensyarah Kanan, Kumpulan Penyelidik Politik dan Peradaban Islam, Universiti Pertahanan Nasional Malaysia, merangkap Setiausaha Agong, Dewan Perdagangan Islam Malaysia. Penulisan ini adalah pendapat peribadi penulis
59 comments:
" MCA dan DAP tidak jemu-jemu terus menekan UMNO supaya mengambil tindakan kepada pengetua dan penolong pengarah BTN yang disifatkan sebagai ‘rasis’, serta mendesak UMNO supaya pihak yang menyentuh sekolah Cina dikenakan di bawah Akta Hasutan " (DRT)
Umno telah pun ambil tindakan. Hendaknya MCA dan DAP berpuas hati dan boleh mendiamkan diri untuk seketika kut.
"... menghapuskan pemilikan 30 ekuiti Melayu dan Bumiputera " (DRT)
Umno mungkin sedang dalam proses menuju kearah itu. Hendaknya MCA dan DAP boleh bersabar dan memberikan sedikit masa kepada Umno kut.
" MIC pula mahukan tambahan satu lagi lagi kerusi menteri penuh, menjadi dua, diberikan pemimpin mereka " (DRT)
Atas semangat setiakawan, MIC jangan bimbang. Stok kerusi parlimen / DUN dikawasan melayu majoriti masih banyak dalam simpanan Umno. Umno tak kedekut dan Umno tak tamak. Sejarah telah membuktikan.
" Umum mengetahui, bahawa selama ini UMNOlah terlalu banyak berkorban kerusi dan mengalah " (DRT)
Kita beri tabik spring kepada Umno. MCA, MIC, Gerakan dan PPP kena ingat lu orang mati hidup semula pun belum tentu lu orang tak akan dapat kawan serupa Umno punya baik.
" Sesiapa yang mengkaji psiki orang Melayu mengetahui bahawa, agak sukar dan berat untuk Melayu mengundi orang bukan Islam di kawasan majoriti Melayu " (DRT)
Saya tak pasti adakah DRT tersilap tulis atau sememangnya begitu. Saya lebih bersetuju jika ayatnya begini " Sesiapa yang mengkaji psiki orang Melayu mengetahui bahawa, TIDAK sukar dan TIDAK berat untuk Melayu mengundi orang bukan Islam di kawasan majoriti Melayu " dan dituruti dengan kenyataan " Sesiapa yang mengkaji psiki orang bukan Melayu mengetahui bahawa, agak sukar dan berat untuk bukan Melayu mengundi orang Islam di kawasan majoriti bukan Melayu ". Sejarah pilihan raya di negara ini menjadi bukti.
Sebab itu saya pernah cadangkan Umno dan rerakan dalam BN bertukar kawasan untuk menguji kesetia kawanan. Maksud saya Umno bertanding di kawasan bukan melayu majoriti, manakala rerakan Umno pula bertanding di kawasan melayu majoriti. Mungkin pada PRU 13 nanti boleh dicuba2kan.
Jika kita yakin rakyat mendokong semangat 1 Malaysia, rakyat juga mendokong semangat setia kawan maka tidak ada asas bagi Umno untuk takut kalah begitu juga dengan rerakan Umno dalam BN.
MCA desak pihak yg sentuh sekolah cina dikena tindakan di bwh akta hasutan? sungguh x bermoral..
apa kaitan sekolah cina dgn akta hasutan?
sy sgt berharap 1 hari nnti dasar 1 sekolah utk semua akn terlaksana..
sentuh ttg PKR, sy percaya survival parti ni x akan lama..silap haribulan sblm pru13 lg 'orang itu' yg akan tersungkur dulu..bersama2 partinya yg berkubur dr persada politik tanahair..
mungkin saat tu baru pembangkang kembali berpijak di bumi nyata, sedar bahawa mereka tidaklah sekuat mana..bila toleransi melayu berakhir, berakhir jualah cakap besar, celupar dan 'ultra' mereka..
" Sedangkan orang Melayu, sudahlah wang tidak banyak, kuasa semakin terhakis dan menipis, ditakuti juga mungkin terlepas, no money, no power, no talk. Dalam keadaan seperti inipun, mereka masih berani bercakap besar dan tinggi egonya " (DRT)
Sayang seribu sekali sayang. DRT seorang cina lebih awal sedar tsunami yang akan melanda orang melayu. Tapi orang melayu sendiri, nampaknya tak bimbang pun. Umno masih juga cakap berdegar2 dalam perhimpunan agung.
Pengetua sekolah, Guru Besar sekolah dan Penolong Pengarah BTN telah diberi amaran dan diambil tindakan kerana mengucapkan sesuatu yang rasis di khalayak. Ketua Umno Bahagian Bukit Bendera hilang jawatan kerana benda yang sama. Itu pun kerana mereka adalah orang melayu. Kalau bukan melayu tentu mereka terselamat.
Apa jadi dengan remaja cina yang sangat kurang ajar yang bernama Namewee ? Apa jadi dengan salah seorang pemimpin gerakan yang melakukan ucapan yang berbau perkauman ?
Budak melayu bakar gereja kena penjara. Tapi budah cina simbah cat dan arak pada surau orang islam cuma kena denda saja.
Ada mata tengok. Ada telinga dengar. Ada hati pendam. Ada tangan pangkah .....
saya tak faham faham pendirian cina mualaf ni...
adakah bila dia menganut agama islam, terus taraf kaum dia pun tukar menjadi melayu?
pada saya kaum dengan agama masih lagi satu topik yg lain.
mualaf ini bahasakan diri sebagai kita di rencana2 nye. maksud kita tu merujuk kepada melayu, kalau di ikutkan pada apa yg ditulis nye. Tapi melayu ker dia?
Tak kan dia da lupa asal usul nye.
Adakah dia berhajat nak masuk UMNO.
Masuk aje la sebab UMNO skrg pun da nampak rojak nye.
Anak NAINA,sebenar nye India muslim, tapi jadi org no 2 dlm pemuda umno. kawan saya yg naina, di tolak permohonannye bila letak melayu, tp diterima permohonan bila letak india muslim...pelik tapi benar..
Kulit gelap mgm India, tp jadi org kuat putera Umno.
org saba, tak usah ckp la...semua le msk UMNO.
so ada apa pd kaum, si cina mualaf ni nak bincangkan ni...
asyik asyik melayu..melayu and melayu..di selitkan dgn islam untuk jaga tulisan nye...
adakah semua org melayu tu islam, sesuatu yg boleh dipertikaikan di zaman era moden ni....
so, nak tulis, biar la terang...jgn berselindung di sebalik agama. saya pun beragama islam juga dan saudara baru juga, tp pelik dgn cina mualaf seorg ni.
Muhammad
Saya meragui pengakuan awak. Awak mengaku orang islam. Tapi gaya dan cara awak menyerang DRT tak menampakkan awak sebagai orang islam.
Awak lebih kepada style ultra kiasu. Orang islam tak serupa awak.
muhammad
Apa yang kamu jakikan Dr Ridhuan ni? Apa yang kamu rugi dia berbuat demikian? Apa sumbangan kamu diperbincangan diblog ini?
Tak suka, diam saja la. Kan dia dah tulis itu semua pendapat dia, kamu boleh pilih tak berkata apa apa. Apa jenis Islam kamu ni?
Bila kamu mengatakan "UMNO skrg pun da nampak rojak nye", kamu menunjukkan belang kamu. Rasis nampaknya sebab kamu antagonistik kapada bangsa lain. Mengata "Anak NAINA,sebenar nye India muslim, tapi jadi org no 2 dlm pemuda umno" Jika kawan kamu ditolak permohonannye, mengapa kamu mesti mencaci Dr Ridhuan. Bukan kah kamu yang mengarut?
Apa salahnya dia cakap "asyik asyik melayu..melayu and melayu.." Inikan negara bebas. Kamu tak perlu masuk disini kalau tak suka. Sepatutnya orang mcm kamu ini dihumban kelaut sahaja. Tak ada faedah satu pun, menyakit hati orang Melayu dan juga bangsa lain tak memasal.
Kalau kamu benar benar "pun beragama islam juga dan saudara baru juga" tak perlu katan "pelik dgn cina mualaf seorg ni". Kamu perlu berlajar lagi fasal Islam, betulkan pendirian kamu dan belajar sopan santun bila bercakap dikhalayak ramai.
Aku tak suka cara kamu yang mendatangkan perasaan tidak baik dikalangan pembaca. Blog ini dihormati pembaca melainkan 1-2 ekor yang tak senonoh saja, yang biasanya tidak dipedulikan orang.
Salam Dr.
Dunia ini penoh dengan ketidak haruan dan sesungguhnya manusia itu tidak akan puas selama-lamanya.
Kata teori Hirarki Lima Keperluan Maslow, Keperluan pertama manusia ialah keperluan asas utk hidup iaitu udara, makanan dan air. Apabila keperluan asas ini tertunai, mereka akan pergi keperluan kedua iaitu keselamatan dan apabila sudah selamat dan terjamin mereka akan ketahap ketiga iaitu bersosial bergaul dengan rakan-rakan. Apabila sudah establish dalam masyarakat mereka menuju ketahap keempat iaitu `self esteem'. Pada tahap ini mereka berlumba2 utk menendapat pengiktirafan dari kaum sendiri, tanpa mengira apa-apa pun, janji diri mereka diiktiraf oleh masyarakat. Tahap terakhir ialah `Self actualization' yang merupakan tahap tertinggi dalam kehidupan mengikut kata Maslow.. Tahap ini kalau tidak ada pegangan ugama, ethic dan sebagai nya ia akan menjadi lebih parah.. Kaya sahaja tidak cukup, tapi perlukan kuasa dan segala-galanya. Manusia tahap ini sanggup melakukan apa saja, janji hati puas tanpa menoleh kebelakang, tanpa mengenal asal usul dan sejarah hidup. Kalau boleh sejarah pun mahu diubahnya..
Kepada Muhammad, jgn emosi sangat. Kita mempunyai pendapat yang berbeza-beza, jadi hormatilah pendirian masing-masing.
Kepada Tokgaru, tajam sungguh sindiran tuan, tapi saya percaya ia berniat baik.
Kepada Dr Ridhuan Tee, teruskan komen2 mengikut apa yang difikirkan sesuai dengan realiti semasa tanpa membelakangkan ugama. Saya sentiasa mengikuti perkembangan Dr.
Salam
sam 2010
Saya tak reti nak memihak. Itu kelemahan saya. Kalau anda duk baca posting saya ke dalam blog DRT ini, kekadang anda akan jumpa saya nampak macam pro Umno, pada masa yang lain anda nampak saya macam tak sebulu dengan Umno.
Memang, tak semua tindakan Umno saya sokong, begitu juga tak semua yang Umno buat saya tak sokong.
Begitu juga dalam hal Umno-Pas. Suka saya kepada Umno tidak 100%, benci saya kepada Pas juga tidak 100%.
Tapi dengan PKR, entah lah, hati ini tak terbuka langsung, bukan kerana di pengaruhi tetapi sendiri tak boleh terima kerana ketuanya yang satu masa dulu menjadi tiruan saya terutama bila saya perlu menyampaikan pidato di khalayak, tapi selepas peristiwa demi peristiwa yang berlaku apa yang boleh saya kata ialah melayu jadi macam ini adalah kerana dia.
Sumbangan DRT kepada kita khasnya orang melayu sangat besar. Sebab itu saya tegur Mohamad bila berbahasa kasar terhadap DRT. Ada satu dua orang yang tulis betul2 kutuk DRT, itu kita tak payah layan lah, biarlah mereka menyalak ibarat anjing serigala dihutan.
Pada nik aziz juga kita harapkan agar satu hari sebelum tibanya d-day kepada survival melayu-islam, nik aziz akan tersedar daripada halimunan. Kita tahu orang2 DAP memuji2 nik aziz, tapi mereka tak ikhlas, kalau betul2 ikhlas mengucap 2 kalimah shadah dan kita akan terima mereka sebagaimana kita menerima DRT dan lain2 cina muslim.
" nampaknya blog hang ni semakin popular. dari 300 komen sampai sekarang 25 komen. pathetic!!!! "
Ini lah sindiran salah seorang pengunjung blog DRT yang dah lama menghilangkan diri. Ingatkan dah tak ada dah. Rupa2nya masih ada lagi.
Memang betul. Dulu ramai. Yang masuk kerana nak maki orang pun ada. Yang masuk kerana nak berhujah berjela2 melalui kaedah copy paste pun ada. Yang masuk dengan hadis dan firman yang berjela2 ada. Yang masuk, lain ditanya lain pula yang dijawab pun ada juga. Hak yang jenis macam tu kita tak berapa nak ambil kisah. So lama kelamaan mereka pun terasa lah akan keletihan dan kelesuannya.
Mungkin mereka akan masuk semula dengan pendekatan yang baru yang lebih sempoi dan mudah difahami oleh orang2 yang tak mengaji tinggi macam saya ni.
Jadi buat masa ni yang tinggal adalah kami2 yang bersetuju dengan penulisan DRT kerana kami adalah non partisan. Kami mahu malaysia ini sejahtera negaranya dan sejahtera rakyatnya. Kami mahu yang berhak dipertahankan haknya. Orang tak ganggu hak kita, maka sebagai balasan janganlah ganggu hak mereka.
Awak dah ada 70%, masih tak cukup lagi kah ? Jangan lah 30% yang diberi kepada kami itu pun awak nak kan juga.
Biasa2kan lah diri menjadi manusia yang tahu menerima dan tahu juga memberi. Jangan hanya tahu menerima tapi tak tahu memberi.
Beruk peliharaan pun tahu bila tuannya beri pisang kemudian tuannya suruh panjat pokok kelapa, maka dia pun naik dan menurunkan hanya kelapa yang masak dan cukup tua sahaja, yang muda tak diusik langsung. Itu kisah beruk, tuannya beri pisang dibalasnya dengan menurun buah2 kelapa.
Habis dengan mereka2 yang duk tuntut pelik2 tak habis2 ni kita nak panggil apa ?
Bagi pisang habis dibaham, suruh panjat pokok kelapa dia panjat, tapi bila sampai diatas bukan buah kelapa yang diturunkan, tapi kepala tuannya pula yang dikencingkannya. Ini beruk jenis kurang hajau (ajar) punya beruk.
Buat Orang2 di Galas
Sekarang mereka yang bertanding tengah rancak berkempen dan berceramah. Sebagai orang yang bakal mengundi. Nasihat saya adalah :
Ada telinga bang (dengar dlm loghat utara).
Ada mata pandang.
Ada mulut bincang.
Ada hati timbang.
Ada tangan simpan dulu ... dan guna dengan sebijak2nya pada 4 nov 2010.
Salam Dr RT, dengan izin saya linkkan dua artikel terbaru saya mengenai nasib orang Melayu yang bagi saya secara kebetulan tidak lari jauh dari penulisan tuan.
http://dinturtle.blogspot.com/2010/10/keluhanku-apakah-nanti-bumi-yang.html
http://dinturtle.blogspot.com/2010/10/kuasa-memecahkan-melayu-sedangkan-kuasa.html
Salam rakan-rakan semua,
Rencana Dr. Tee ini sekali lagi satu rencana yang mencmpur-adukkan Islam dengan sentimen Melayu, sehingga boleh menyebabkan orang bukan Melayu salah faham terhadap Islam di negara ini.
Banyak perkara yang disentuh dalam rencana ini tidak mencerminkan ruh Islam yang asli dan bercanggah dengan ajaran diwasiatkan oleh nabi Muhammad (sila ruju: www.masjidtucson.org/.../Wasiat_Terakhir_Nabi_Muhammad.pdf).
1. Syukur:
Manusia harus bersyukur kepada Tuhan yang menjadikannya. Bersyukur kepada ibu bapa yang melahirkannya ada hadnya. Dr. Tee berulang kali menyeru yang bukan Melayu bersyukur kepada orang Melayu seolah-olah yang kita bukan Melayu berhutang besar kepada orang Melayu! Saya ingin bertanya kepada Dr. Tee, sehingga berapa generasikah kita kaum bukan Melayu harus bersyukur kepada orang Melayu? Saya adalah generasi kedua. Ayah saya dari Tong San, beliau sekarang tinggal dalam kubur, masih perlukah beliau bersyukur kepada orang Melayu kerana diizinkan mayatnya ditanam di bumi Melayu? Begitu juga adik saya lahir di bumi Melayu yang turut tumpang tanam di bumi Melayu?
2. Bukan Melayu mesti tunduk kepada Melayu:
Yang tersirat dalam tulisan Dr. Tee ialah pemikiran bahawa bukan Melayu mesti beri laluan dan tunduk kepada kehendak Melayu dalam soal pembelajaran bahasa, sistem persekolahan, budaya dan politik. Dr. Tee cuba gabungkan kehendak Melayu dengan kehendak Islam supaya dua kehendak ini bersatu dan tidak boleh pisah bagaikan lagu dan irama.
Andai kata satu hari nanti semua bukan Melayu di bumi Melayu telah menukar agama kepada Islam (atas rela hati, pujukan politik atau paksaan), agaknya cara hidup Islam mereka mesti juga mengikut cara hidup Melayu, kerana bagi Dr. Tee Melayu adalah tuan bumi atau wakil Tuhan yang sah di bumi Melayu, kaum lain harus menuruti kaum Melayu.
Dr. Tee mendakwa bahawa Melayu tidak mengerti perpaduan sehingga berpecah sesama sendiri, sehingga kaum bukan Melayu telah naik atas kepala dan menuntut hak yang bukan-bukan.
Saya ingin bertanya, Melayu telah membuktikan mereka tidak erti perpaduan, maka mereka tidaklah layak berlagak sebagai guru untuk mengemukakan sebarang cadangan dan formula 'perpaduan nasional'. Segala teori 'perpaduan' yang orang Melayu kemukakan adalah teori palsu kerana menurut Dr. Tee orang Melayu sendiri gagal 'bersatu'.
Sekarang, rakyat berbagai kaum telah sudi bersatu di bawah Pakatan Rakyat yang diketuai oleh pemimpin PAS, PKR dan DAP, DEMI MENCABAR KEPIMPINAN umno dan BN. Maka saya seru Dr. Tee berhentilah tabur fitnah terhadap parti-parti Pakatan Rakyat dan berhentilah usaha menarik sokongan politik Melayu kepada UMNO.
Dr. Tee tidak berhenti-henti kritik pemimpin MCA dan Gerakan. Ini adalah bukti bahawa BN bukanlah satu gabungan politik yang ikhlas yang menguntungkan Melayu. Jika begitu, kenapa masih tidak jemu-jemu menyeru sokongan politik kepada BN?
tok garu and zendra...
jaga belakang kamu masing masing....
itu pun kalau anda dpt melihat daki daki di balakang kamu itu..
org tak ganggu awak berdua, apa awak berdua peduli tentang apa yg saya tulis...
hang dua ni mcm tukang jilat je...jilat saja je la...bodoh
Siapakah yang resah dan bimbang dengan perkembangan politik mutakhir ini?
Sudah tentu para pemimpin Melayu yang berada didalam umno yang merasakan diri mereka sudah tidak selamat lagi
Mereka resah dan bimbang dengan isu bahawa puterajaya akan diduduki Pakatan Rakyat (PR) selepas pilihanraya umum ke 13 nanti.
Oleh itu raja raja telah menitahkan agar orang Melayu bersatu padu berdasar persaudaraan islam agar kuasa Melayu kekal memerintah Negara ini.
Yang saya nampak Melayu akan hilang kuasa apabila PR memerintah negara, kerana berasas demokrasi yang diamalkan sejak sekian lama.
Jika kerajaan yang akan memerintah negara ini selain dari UMNO/BN menjadi realistik Perdana menteri dan pasti orang bukan Melayu.
Inilah yang membuat perdana menteri dan raja raja Melayu yang telah dilodehkan imunitinya sehingga tinggal seluar dalam oleh UMNO ketika diterajui Tun Mahathir Mohammad merasa resah gelisah lantas titah raja raja mesyuarat kali ke 222 dijadikan sandaran agar orang melayu mesti bersatu padu, terutama sekali dtujukan kepada orang melayu dalam umno,PAS dan parti Keadilan rakyat.
Apa yang boleh kita lakukan sedangkan negara ini adalah sebuah negara yang berasaskan demokrasi berparlimen yang mana majoriti menjadi penentu sesebuah parti menjadi pemerintah.
Perlembagaan negara tidak ada sebarang akta atau seksyen menghlang mana mana parti menjadi kerajaan jika menang dalam satu satu pilihanraya umum yang ditetapkan.
Kita percaya dan yakin orang china yang berpecah menubuhkan gerakan, DAP dan parti China baru yang ditubuhkan baru baru ini selepas MCA sebagai strategi yang startegik untuk memnerintah negara ini disamping 900 NGO yang berfungsi membantu percaturan politik rasis.
Keresahan dan kebimbangan yang begitu ketara bahawa orang China di negara ini sudah berubah angin dari memberi sokongan pada UMNO/BN kepada PR bukitnya dalam pilihanraya umum ke 12 lepas.
Peratusan daftar pengundi yang berlaku sekarang ini menunjukkan orang china lebih agresif berbanding orang Melayu. Ini juga menjadi punca kebimbangan yang mana telah diluahkan oleh Datuk Seri Shafie Afdal Naib Presiden UMNO sewaktu menggulung ucapan di perhimpunan agung umno ke 63 lalu.
Perkembangan ini semacam suatu yang sahih bahawa puterajaya akan diduduki oleh parti lain bukan lagi UMNO/BN. Jadi senjata besar untuk menyelamatkan Umno ialah titah raja raja Melayu dan naungannya.
Abdullah Ngah
Kurang jelas saya tentang pendirian anda.
Tak dapat nak dipastikan, apakah anda adalah salah seorang yang sedang mengharapkan PR berjaya bertakhta di Putrajaya pada PRU 13 akan datang ?
Mungkin anda boleh memperbetulkan persepsi saya atas perkara ini.
Pertanyaan dari saya : Ada baca paper Utusan Malaysia semalam 31.10.2010 ? Atau ada dengar atau terdengar pendedahan "pakatan syaitan" diantara DAP dengan PKR seperti yang didedahkan oleh YB Zulkifli Nordin (MP Bebas Kulim - Bandar Baru) dalam parlimen ?
Nak percaya atau tidak, itu bab lain. Tapi at least ianya adalah sesuatu yang kita sebagai orang melayu kena fikir2kan.
Jika saya jadi Lim Kit Siang, memang itu lah kaedah yang akan saya gunakan untuk menghalau melayu (Umno) dari takhta kuasa. Hanya Pas dan PKR saja yang boleh membantu. Tanpa Pas dan PKR, perjuangan DAP tak akan ke mana2.
Ketahui lah kita bahawa DAP telah lama berjuang berseorangan sebelum PRU 12, dan apa hasilnya ? Tapi pada PRU 12, DAP telah berjaya menjinakkan Pas, dan pandai merebut peluang di atas keadaan Anwar Ibrahim, maka berlakulah tsunami politik yang tidak menggembirakan orang melayu.
Apakah kita mahu tsunami yang lebih besar lagi melanda kita pada PRU 13 yang akan datang ?
En Abdullah, mungkin anda ada jawapannya ....
"Ketahui lah kita bahawa DAP telah lama berjuang berseorangan sebelum PRU 12, dan apa hasilnya ? Tapi pada PRU 12, DAP telah berjaya menjinakkan Pas, dan pandai merebut peluang di atas keadaan Anwar Ibrahim, maka berlakulah tsunami politik yang tidak menggembirakan orang melayu"
Mohon penjelasan, tsunani politik yg tidak mengembirakan melayu @ tsunami politik yg tidak mengembirakan Umno/BN. Ini adalah kerana ianya satu definisi yg jauh maknanya.
Kalau nak dikatakan ianya tidak mengembirakan melayu ..ingin saya tegaskan takda satu pun kerusi melayu yg jatuh ke tangan bukan melayu(ini adalah fakta bahkan kerusi melayu makin bertambah cth pilihanraya hulu selangor Datok Zainal kalahkan G.Palanivel)
Bagi Umno/Bn, Pas dan Pkr adalah ancaman kpd melayu walaupun yg kuat mendesak umno dan menuntut hak melayu adalah MCA dan Gerakan. Demi menjaga hati MCA perkataan pendatang tak boleh lagi sebut oleh pemimpin umno (arahan tok Jib) dan beliau dengan banganya menyatakan beliau juga pendatang Bugis dari Sulawesi.
Disini berkatalah kaum pendatang yg PM melaysia pun pendatang..apo nok dikato..nasib melayu di bumi melayu.
Saya amat bersetuju dengan kenyataan Tokgaru mengenai remaja Cina kurang ajar NAMEWEE. Kenapa lambat sangat dimabil tindakan. Apa yang KDN tunggu? Polis tak cukup bukti? Sudah terang lagi bersuluh
Fareez Mansur
Kata pepatah "Mencegah lebih baik dari mengubati". Kebanyakkan individu/rakyat/masyarakat yg cerdik pandai serta bfikiran waras akan sentiasa mencari jln yg tbaik bg mengelakkan berulangnya sejarah berdarah 13 Mei dab Black 14.
Apa yg berlaku serta rentetan2 peristiwa yg terjadi menampakkan tanda2 awal/bunga2 ke arah masa depan yg tidak selamat. Tiada gunanya jika kemajuan dicapai, teknologi canggih dinikmati, bangunan2 mewah dibina jika keamanan/kedamaian tidak terjamin.
Mahukah kita pertelingkahan yg berlaku ini membawa kpd pergaduhan, perang dingin dan berakhir dgn pertumpahan darah?
Hanya mereka yg pernah berada/hidup pd zaman kemelut 1969 yg tahu akan keperitannya. Cukuplah hanya sekali, jangan biarkan "pisang berbuah dua kali".
Jgn biarkan puak2 utra-kiasu melakar sejarah baru lantas mengukir nama dlm buku sejarah.
Seharusnya kita perlu menghargai pejuang2/penulis2 blog/NGO/ cendiakiawan yg mendokong usaha perpaduan pelbagai kaum di M`sia.
zulkifli nordin dedah "pakatan syaitan" DAP-PKR menunggang PAS untuk menghancurkan kedudukan Islam dan Melayu di Msia.
sayang, pentaksub PAS buta mata dan hati.
drt, ada komen?
Izam, Fareez dan Hantu
......maka berlakulah tsunami politik yang tidak menggembirakan orang melayu.
Saya petik semula apa yang saya tulis terdahulu.
Saya tak sebut "Umno" tapi yang saya sebut "melayu". Jika anda menyangka saya maksud "melayu" itu "Umno" maka anda silap banyak. Anda mungkin tak sebulu dengan Umno, tapi anda juga "melayu" bukan ? Saya tak sebulu dengan Pas tapi pada saya Pas masih parti melayu, sayang dan kasihnya saya kepada Pas tetap ada walau pun tak lah setara dengan sayang dan kasihnya saya kepada Umno.
Tapi dengan DAP dan PKR, nampaknya tuhan belum mengetuk pintu hati saya lagi.
Mengajak kalian untuk menoleh kebelakang. Dulu2 sebelum adanya PR, parti2 pembangkang bersatu juga tapi tanpa ikatan atau perjanjian, yang ada hanyalah matlamat setiap mereka adalah untuk menafikan kuasa 2/3 BN di parlimen. Dan mereka gagal.
Maka pada untuk menghadapi PRU 12, mereka membentuk PR. Kita percaya master mind mereka adalah DAP. Anwar Ibrahim ibarat orang yang hampir2 mahu lemas, dan DAP nampak inilah peluang terbaik, tali pun dicampak ke air dan Anwar pun di tarik ke darat, dan Anwar yang terhutang budi kepada DAP bersedia menjadi rakan kongsi.
Masih ada satu lagi halangan besar, dan orang ini tak pernah kendur dengan perjuangan islamnya, sedangkan Umno yang sebangsa dan seagama dengan mereka pun sukar diterima, apa lagi lah DAP yang memang terang dan nyata adalah parti orang "kafir".
Tapi kita tak boleh menafikan bahawa para pemimpin DAP adalah selangkah lebih ke hadapan jika nak dibandingkan dengan pemimpin Pas. Mereka kaji, apa yang pemimpin Pas suka. Mereka tahu pemimpin Pas sangat suka dan rasa sangat besar hati, bila DAP buat pengakuan bahawa DAP sudah boleh menerima perjuangan Pas kerana DAP sekarang sudah nampak kebaikan yang ada dalam islam itu sendiri. Nama khalifah2 besar islam sering bermain dibibir para pemimpin DAP. Sedapnya telinga pemimpin Pas yang mendengar, lalu dalam hati berkata2 "itu maknanya dakwah aku selama ini telah berjaya, mereka tak peluk islam tidak mengapa, yang penting mereka faham islam". Maka tak hairan lah kekadang terkeluar kata2 "DAP lebih faham islam daripada yang Umno faham"
Kalau DAP betul2 faham kebaikan islam :
1. berapa ramai dah ahli DAP yang bukan islam, memeluk islam ?
2. sudah islam kah Lim Guan Eng yang selalu duk canang mentadbir Pulau Pinang ikut modul Khalifah Abdul Aziz ?
3. kenapa Karpal Singh dengan tegasnya menyebut "over my dead body" kepada pembentukan negara islam ?
Bangsa melayu tak akan berjaya dijatuh pada kedudukan yang ada sekarang oleh bukan melayu jika tanpa mendapat bantuan dan pertolongan daripada orang melayu sendiri.
Pendedahan YB Zulkifli Nordin, sepatutnya menyedarkan para pemimpin Pas supaya mengakui bahawa "DAP leaders are always one step ahead of Pas leaders". Tak rugi mengakui kelebihan orang lain, kerana hanya dengan cara itu saja lah baru kita dapat memperbaiki kelemahan yang ada pada kita.
Pas belum terlambat. Kami lebih menerima Pas jika bersendirian seperti dulu2. Lebih mulia kalah undi daripada kalah kerana terpedaya.
Ucapan terima kasih dan terima kasih dan terima kasih .....
Khas kepada YB Zulkifli Nordin (Bebas Kulim Bandar Baru) dan YB Tan Tee Beng (Bebas Nibong Tebal) atas pendedahan Perjanjian Rahsia DAP-PKR untuk mengambil alih teraju kuasa negara.
Respon oleh mereka yang sehat akal fikirannya (waras)
1. Timbalan Pengerusi DAP Kebangsaan Dr Tan Seng Giaw - tidak ada perjanjian serupa itu.
2. Pemimpin tertinggi Pas - itu satu pembohongan dan fitnah semata2.
Kerana mereka adalah orang yang waras, itulah jawapan yang memang kita boleh jangka.
Contoh : 1
Satu orang yang waras berak di tengah jalan. Ketua kampong tanya satu kampong tapi tak ada pun yang mengaku. Dalam kampong ada hanya satu orang yang tak waras.
Contoh : 2
Satu hari orang yang tak waras telah berak di tengah jalan. Ketua kampong pusing satu kampong tanya, semua tak mengaku, hanya sorang saja yang mengaku (memang pun dia yang berak) kerana dia itu memang tak waras.
Kesimpulan : Yang cakap pusing2 dan penuh putar belit adalah mereka2 yang waras. Yang tak waras tak reti pun nak berbohong sebab dia tak tahu menilai keberuntungan yang ada disebalik pembohongan.
"Tak kan dia da lupa asal usul nye."
muhammad, tepat sekali tikaman anda.
saya tidak faham. macam mana seorang yang lupakan kulit boleh jadi seorang ustaz yang dihormati dan mempunyai pengikut buta di blog ini. ada yang tua tua belaka, begitu tua sehingga ejaan pun ejaan bahasa kuno. katanya wira bahasa kebangsaan, tapi ejaan pun salah.
perkataan " cuba " dieja sebagai " coba ".
beginilah kualiti pengikut pengikut " ustaz " ini!
pendekatan 1malaysia berserlah di http://www.facebook.com/NoMegaTower
bukan saperti, oops, ejaan salah,
bukan konsep seperti yang dilaung laung kan oleh itu zebra dan tok itu.
Johara Ghani bilang podah pengundi cina dan india.
kita orang akan pastikan engkau podah sama kuncu kuncu anda sekali PRU13.
kami akan sokong Dr LoLo atau mana mana calon PAS sepenuhnya.
hidup PAS! Hidup Pakatan!
Sahabatku Tokgaru..
Pas sudah biasa bergerak bersendirian dari Pilihanraya pertama parti itu dari 1955 hinggalah bergabung dgn DAP dan PKR bawah pakatan rakyat pada 1998.
Pas telah berjaya saingan kpd Umno/BN hanyalah negeri2 majoriti melayu spt Kelantan,Terengganu, Kedah dan Perlis.
Saya ingin bertanya secara jujur berjayakah Pas di Selangor, Perak dan WP menundukkan Umno tanpa bekerja sama dgn DAP.(yangmana kita tahu undi kaum cina sebagai penentu). Pada saya jika tidak bekerjasama dgn DAP, Pas hanya hebat dikelantan dan Terengganu saja lah..(akan jadi parti kampung bukan parti nasional).
Jadi disini saya tak nampak Pas rugi kerana bekerjasama dengan DAP.
Jawapan untuk Komen ini..
Kalau DAP betul2 faham kebaikan islam :
1. berapa ramai dah ahli DAP yang bukan islam, memeluk islam ?
2. sudah islam kah Lim Guan Eng yang selalu duk canang mentadbir Pulau Pinang ikut modul Khalifah Abdul Aziz ?
3. kenapa Karpal Singh dengan tegasnya menyebut "over my dead body" kepada pembentukan negara islam ? "
Islam adalah agama syumul(membawa kebaikan secara menyeluruh) tetapi kenapa ada org2 melayu yang dilahirkan dari keluarga islam, mendapat didikan Islam dari kecil tapi terus melakukan maksiat, berzina, makan rasuah, menipu dll.
Bapa saudara nabi sendiri pun meninggal dunia tanpa memeluk islam walaupun beliau tahu islam itu membawa kebaikan. Jawapannya itu adalah hak Allah untuk membuka hati seseorang itu utk memeluk Islam manusia tugasnya hanya menyampai.
2. Jika Karpal Singh kata Over My Dead Body kalau Pas ingin menjalankan hukum Hudud berbanding dengan amaran Tun Dr. Mahathir kerajaan Persekutuan akan bertindak jika kerajaan Pas Kelantan cuba menjalankan hukum Hudud.
Apakah amaran TDM itu bukan ugutan sptmana kenyataan Karpal?
Sama2 lah kita buka mata...
tokgaru,
Kita lihat betapa menyayatnya hati Tun Abdullah Ahmad Badawi yang disembelih selepas tsunami melanda Umno/BN.
Seolah olah Tun Abdullah seorang sahaja yang bersalah, sedangkan semua puncuk kepimpinan umno bersalah dalam kes hilang kuasa dua pertiga dalam parlimen.
Tapi malangnya Tun Abdullah seorang sahaja yang disembelih hidup hidup. Umnokah yang sembelih presiden Umno itu.
Saya rasa bukan, Malah ada seseorang yang punya perancangan untuk menyembelih presiden sekaligus perdana menteri mahu tidak bertukar tangan.
Disini dapat kita lihat dengan jelas siapakah orangnya. Cuba bayangkan Tun Mahathir Mohammad yang keluar Umno dek bencinya kepada Tun Abdullah.
Apabila Tun Abdullah disembilah secara sah Tun Mahathir menyerati semula Umno.
Ini dapat kita lihat dengan jelas ada seorang yang punya agenda untuk menyembelih kuasa Melayu , kerana tiada lagi unsure unsure kolektif antara presiden umno dan para pemimpin yang lain.
Sudah lama Tun Mahathir Mohammad cuba dengan sedaya upaya menyahkan kuasa Melayu.
Ia dimulai dengan melodehkan imuniti raja raja Melayu dengan alasan bahawa instutusi inilah yang banyak mendapat peluang membuat harta dan membazirkan wang Negara.
Atas sebab itulah saya tidak percaya dengan pemimpin umno msikipun penuh samangat mengatakan umno membela melayu. Mereka bukan membela melayu tetapi membela diri sendiri dan kroni kroni.
Apa perasaan tok garu jika saya buat syarat semua pelajar institusi pengajaran tinggi Negara ini membuka akauan Bank milik adik saya sendiri.
Apa perasaan tok garu jika saya beri tender bina istana yang berharga RM 900 juta kepada sebuah syarikat yang bermodel dua ringgit.
Apatah lagi syarikat itu 100 peratus milik orang bukan Melayu.
Apakah jenama saya? Tak salah jika Tok Garu cop saya orang yang rakus, jahat, buruk perkertinya, Malah cop harap kan pagar pagar makan padi.
Ku Li dan Dr Rais Yatim pernah dedah bahawa menteri menteri semua kaya raya. Mereka bukan saja kayarya malah mereka bilioner berlaka.
Bolehkah kita mengharapkan manusia jenis ini membela nasib orang Melayu atau untuk kekal kuasa Melayu, sedangkan mereka mempunyai kepentingan diri sendiri.
Sejarah telah membuktikan bahawa pemimpin melayulah yang mengkhianati orang Melayu.
Hal ini pernah berlaku suatu masa dahulu, di Singapura. Siapa yang jual Negara itu kepada bukan Melayu. Tak kan Tunku Abdul Rahman seorang saja yang salah, sudah tentu Tun Razak juga.
Pendek kata semua puncuk kepimpinan Umno waktu itu.
Tak mustahil perdana selepas itu mewarisi agenda tersebut.
Tak mustahil Negara ini akan dijual apabila mereka kekal utuh di putrajaya nanti.
Orang china dijemput datang bukan saja untuk melabur malah di beri galakan untuk membeli hartatanah di negara ini.
seperkara lagi "pas pelawat" diperuntukan kepada orang asing bukan lagi "visa". Berapa banyak orang asing yang datang tak pulang pulang ke negara asalnya atas nama pas pelawat.
Mana dia usaha untuk mengeluarkan mereka yang tak mahu pulang dan mahu menetap di negara ini.
Dan tidak mustahil pelacuran juga merupakan lonjakan ekonomi negara suatu masa nanti sepertimana Thailand.
" ......amaran Tun Dr. Mahathir kerajaan Persekutuan akan bertindak jika kerajaan Pas Kelantan cuba menjalankan hukum Hudud " (Izam)
Fuuh ... poweeeerrrrr nya Dr Mahathir. Sampai Nik Aziz lebih takut dekat Dr Mahathir daripada takut dekat tuhan.
Patutnya Nik Aziz kena lebih takut dekat tuhan daripada takut dekat Dr Mahathir.
Kalau Hukum Hudud tu undang2 tuhan, so Nik Aziz peduli hapah dengan gertakan Dr Mahathir.
Nik Aziz nak takut apa dekat Dr Mahathir because God always behind Nik Aziz to back him.
Hopefully God not make himself to be behind Lim Kit Siang and son also.
Abdullah Ngah
Saya seirama dengan anda dalam isu penyalah gunaan kuasa.
Salah guna kuasa untuk mengkayakan diri, keluarga dan kroni.
Di antara melayu-cina-india, siapa yang punyai kuasa hulor yang tinggi.
Kita sebagai rakyat yang peka boleh baca, pemimpin melayu yang ada kuasa akan cari taukey cina untuk bagi projek, banyak sebab yang kita boleh fikirkan, kalau nak fikir yang negatif maka negatif lah jadinya, kalau bersangka positif maka positif lah dia. Rengkas kata ada pros and cons.
Hari ini Umno masih berkuasa. Besok2 bila Pas pula menggantikan Umno, adakah Pas tak akan ikut jejak langkah Umno pulak. Serban dan jubah tak mampu nak membeli duit, tapi kena ingat bahawa duit mampu membeli lebih daripada serban dan jubah.
salam @ hantu kampung,
Kenyataan saudara: "Kebanyakkan individu/rakyat/masyarakat yg cerdik pandai serta bfikiran waras akan sentiasa mencari jln yg tbaik bg mengelakkan berulangnya sejarah berdarah 13 Mei dab Black 14."
Peristiwa 13 Mei berlaku pada zaman di mana rata-rata orang Cina, Melayu dan India hidup miskin. Waktu itu ramai orang muda Cina kurang pelajaran dan hidup sebagai samseng! Kongsi gelap banyak!
Kini kedudukan ekonomi orang Cina sudah jauh berbeza berbanding dengan dahulu. Kawasan Jalan Chow Kit di Kuala Lumpur yang dahulu diduduki orang Cina telah diganti oleh orang Indonesia. Kongsi gelap Cina susah dicari sekarang. agaknya kongsi gelap India lagi banyak sekarang.
Tiada orang Cina mahukan keadaan huru hara kerana harta mereka banyak! Beberapa pilihanraya dahulu, BN telah gunakan bayangan peristiwa 13 Mei dengan menyiarkan gambar rusuhan secara bebesar-besar dalam akhbar Cina untuk menakutkan pengundi Cina sehingga BN menang besar dalam pilihanraya.
Orang Cina tidak akan mencetuskan keadaan huru hara. Sebaliknya merekalah yang diugut dengan kemungkinan berulangnya 13 Mei.
Tokgaru...
Nampak gayanya aku terpaksa beri contoh yg mudah pd kau kerana susah engaku nak faham...
Aku nak tanya kau sikit kenapa nabi berhijrah ke madinah semasa mula2 mengembang Islam dahulu...kalau ikut contoh engkau tentu akan mengatakan nabi takut kpd Aku jahal drp Allah Swt..
Tetapi hasil drp hijrah itu siapa yg untung Islam atau kafir musyrikin?
Kalau kau ikut perkembangan politik malaysia, pada tahun 70an dan 80an dulu org cina begitu takut hendak mendekati Pas apa lagi hendak mendengar ceramah pas? Pada mereka Pas adalah parti yg tau potong tangan org saja.
Tapi hari ini diceramah Pas anda boleh tengok org2 cina begitu senang datang mendengarnya..kenapa? Rugikah pas jika senario ini berlaku..
Well.John F.kennedy pernah berkata WE can fool some peoples at some time but we cannot fool all peoples at all time..Umno/Bn cuba hendak mmeperbodohkan all peoples at all times. Sorry to say rakyat dah tahu taktik memperbodohkan rakyat kamu tu dah tak laku...
2."Hari ini Umno masih berkuasa. Besok2 bila Pas pula menggantikan Umno, adakah Pas tak akan ikut jejak langkah Umno pulak. Serban dan jubah tak mampu nak membeli duit, tapi kena ingat bahawa duit mampu membeli lebih daripada serban dan jubah"
Kalau N.aziz perangai macam menteri besar Umno lama dah dia kaya..lebih 20tahun menjadi menteri besar taklah macam menteri besar umno tak sampai 5 tahun jadi menteri besar duit dah bermillion2.
Bila SPRM buat cadangan setiap menteri isytihar harta kpd umum setiap tahun masing2 mengelak ..tak perlu kata Zahid Hamidi dan Hismhamudin, istihar kpd PM dah cukup..apa pasal takut ke...Bagi n.Aziz anytime SPRM boleh semak harta beliau... tak gitu tok Garu...takkan kau tak faham lagi?
pendedahan YG Zul sedikit demi sedikit telah merosakkan reputasi PKR. lmbt laun org melayu akan sedar parti ini tidak boleh diharap lgsg..kegagalan projek 16sept mendahului senarai kerosakan kredibiliti PKR ni..pemilihan dalaman yg haru biru..satu2nya alasan yg tinggal utk terus mendokong parti ni hanyalah semata2 khidmat mereka diperlukan utk menjatuhkan BN..
maaf cakap la, penyokong PAS mcm izam beriya2 mengagumi org cina yg cenderung menyokong PAS adalah krn watak islamik yg PAS bawa..
tapi sesekali cubalah berkunjung ke portal, web atau blog pro ultra kiasu ni, kita akan lebih kenal sikap mereka yg sebenar..
bersatu untuk menjatuhkan BN..dah jatuh pandai2 la kemudian nak bahagi mcm mana..
jatuhkan dahulu. lain lain nanti kita baru cerita.
hidup PAS. hidup Pakatan!
Salam saudara tokgaru,
Anda menulis:
"Kalau DAP betul2 faham kebaikan islam :
1. berapa ramai dah ahli DAP yang bukan islam, memeluk islam ?
2. sudah islamkah Lim Guan Eng yang selalu duk canang mentadbir Pulau Pinang ikut modul Khalifah Abdul Aziz ?
3. kenapa Karpal Singh dengan tegasnya menyebut "over my dead body" kepada pembentukan negara islam ?"
Saudara tokgaru, anda berdoalah banyak-banyak supaya Tuhan membuka hati puak ultra kiasu ini untuk menerima Islam, akan tetapi pada masa yang sama harus juga berfikir secara rasional bahawa orang DAP tidak akan yakin kepada agama Islam sebelum pemimpin politik beragama Islam di negara ini menunjukkan contoh baik beramal dengan ajaran Islam yang sebenarnya!
Tolong jawap persoalan saya ini:
1. ISLAM DAN PEMBANGUNAN MATERIAL:
Bukankah idea pembinaan Menara Warisan 100 tingkat itu bercanggah dengan ajaran Al-Quran yang memberikan amaran dengan menyebut kisah kaum Nabi Salih, Hut, 'Ad dan Thamud? (sila rujuk (http://www.youtube.com/watch?v=SDAqjdjKoE0&feature=fvwk).
2. ISLAM DAN PAKAIAN WANITA:
Keindahan Islam manakah yang ditonjolkan oleh pemimpin Islam negara kita, selain 'toleransi' yang disebut-sebut oleh Dr. Tee?
Baru-baru ini, PM kita and First Lady membuang masa menghadiri Islamic Fashion Festival 2010 di Monte Carlo. Fashion festival itu dikatakan menggambarkan "the beauty of Islam" (rujuk video youtube berikut http://www.youtube.com/watch?v=yE52iwr7UJw&feature=related). Jika Karpal Singh menonton video ini, beliau tidak akan dapat melihat "the beauty of Islam" seperti yang didakwa. Pakaian yang menutup aurat tetapi digayakan dengan gerakan yang menjolok mata!
Apakah pemimpin Islam negara ini lebih minat kepada keindahan Islam pada kulit saja dan lupakan isinya (beauty is but skin deep)?
3. ISLAM DAN TOLERANSI:
Toleransi adalah satu aspek keindahan Islam. Bagaimanapun, gambaran 'toleransi Islam' yang diberikan oleh Dr. Tee melalui siri rencananya agak berbeza dengan gambaran yang diberikan oleh Hj Khalid Samad (Ahli Parlimen Shah Alam) dan Dr. Zulkfli Ahmad (Ahli Parlimen Kuala Selangor) dan Dr. Mujahid (ahli Parlimen Parit Buntar).
Ahli-ahli parlimen Melayu ini nampaknya lebih lapang dada terhadap budaya kaum, pendidikan dan penggunaan bahasa ibunda daripada Dr. Tee yang dilahirkan Cina. Dr. Tee macam senada saja dengan nada pemimpin UMNO walaupun beliau juga 'menegur' mereka.
Ikut logik, rencana yang tidak senada dengan UMNO tidak mungkin tersiar dalam Utusan Malaysia. Disebabkan rencananya, Dr. Tee dikritik lebih Melayu daripada Melayu. Padahal jika beliau menunjukkan lebih Islamnya daripada Islam Melayu, saya percaya Cina ultra kiasu tidak akan hentamnya tanpa belas kasihan. Wakil rakyat PAS keturunan Cina, Drs Khalil Idham Lim dan Dato Anuar Tan, walaupun teguh pertahankan dasar Islam PAS, tidak pula kedengaran kritikan dan hentaman dari puak ultra kiasu melainkan dari pemimpin MCA dan Gerakan yang kian dijauhi oleh masyarakat Cina.
(bersambung)
Salam Aldan...
Aku adalah seorang yg realistik..
Aku tengok dan fikir apa yg berlaku dan akibat daripada kejadian itu..aku tak terima kalau setakat khabar angin..
Kalau pemimpin itu tak kira Pas @ Umno/Bn kaki rasuah,kaki betina,judi, menipu salahguna kuasa, kaki maksiat aku takkan sokong.
Aku juga setuju bila Tokgaru kata Pas tertinggal beberapa langkah dibelakang Dap, tapi aku juga nak tanya adakah Umno/Bn tak tinggal beberapa langkah ke belakang dengan Singapura?
Setiap kali berlaku perundingan dari perjanjian air hinggalah perjanjian tanah KTM di Tanjung Pagar aku tak nampak pun kita lebih untung dari singapura.
Bagi peminat umno spt Aldan, beliau tak kisah kalau kena tipu lagi sekali oleh singapura...dan beliau akan menyalahkan Singapura kaki putar bukan pemimpin Malaysia yg hulur leher untuk dipulas.
2. Merujuk kpd DSAI (Ketua pembankang), pada aku DSAI hanya alat pakatan rakyat unuk memberi tekanan kpd Umno/Bn. Dan ia memang berhasil.
Masih ingatkah anda Angkatan Perpaduan Ummah yg dianggotai oleh Semangat 46, DAP dan Pas? Walaupun APU diketuai oleh TG Razaleigh ianya gagal utk memberi tekanan kpd Umno/BN,hanya Pas diKelantan sahaja yg nampak menyerlah. Dap kecundang teruk di P.Pinang, Semangat 46 terpaksa dibubar, ramai ahlinya kembali kpd Umno @ menyertai Pas.
Tetapi dibawah DSAI kenapa ianya mampu mengucar kacirkan Umno/Bn sehingga presiden BN terpaksa letak jawatan? Negeri yg tak pernah terfikir jatuh ketangan pembangkang, tumbang ke tangan pembankang.
Jika DSAI melakukan perkara yg tak betul kita tendang dia keluar, yg mesti didahulukan kepentingan rakyat mengatasi kepentingan pemimpin.
Dalam bahasa mudah jika tak da barisan pembankang yg kuat maka senanglah pemimpin itu merompak harta negara.
sekian
Assalamualaikum, maaf la mencelah sedikit.sebenarnya saya kurang arif pasal sejarah dan juga politik.cuma saya ingin memberi pendapat dan pandangan saje.
Kenapa baru sekarang kita nak bercakap pasal melayu dan islam.skrg ni pun ramai orang melayu dah tak jadi islam.Buat apa kita nak tegakkan melayu.sepatutnya kita tegakkan islam.Bila kita mati,malaikat tak tanya, apa bangsa kamu.malaikat hanya tanya, apa agama kamu.
Kita tgok sejarah islam,zaman nabi dulu pun berada dalam kelompok yang pelbagai bangsa dan agama.Sebelum tu memang di tanah arab huru-hara tetapi setelah kedatangan nabi Muhammad perpaduan dapat diterapkan.semuanya dari islam.
Jadi,bagi orang melayu yang mengatakan dirinya islam,renunglah diri kita,adakah kita islam sejati atau islam yang terpapar pada IC saje.Ajarlah anak-anak kamu supaya taat pada Allah dan Rasul nescaya kamu akan selamat dari mereka-mereka yang kafir.
kita tegakkan melayu kerana majoritinya melayulah yg menganut agama islam..
bukan cina atau india..
realistik la bila bercakap, jgn ikut orang..
kalau org melayu lemah, islam di malaysia ikut lemah, x kan jadi sebaliknya..skrg pun dah ada suara2 nak matikan azan dsb..
kita belajar taat pada Allah..pada rasul..juga pada ulul amri..
assalamualaikum
saya dah beritahu yang saya tak tahu pasal politik kenapa plak saudara aldan begitu emosional.
saya hanya memberi pendapat apa yang disangka betul.
mak ayah saya orang umno tapi saya orang pas sebab saya lihat umno dah tak boleh tolong orang melayu...tambah lagi islam....
skrg ni PERKASA yang konon-konon nya memperjuangkan melayu yang di ketuai oleh Tun M dan Ibrahim Ali.
setahu saya mereka ni orang umno dan bekas umno,kenapa tubuh NGO lain untuk orang melayu.Masa dalam BN dulu tak buat pun macam tu.Kenapa takut MIC dan MCA lari.
Aldan..politik skrg dah lain.tak sama macam mak ayah kita dulu.UMNO akan tumbang kalau pemimpin UMNO masih lagi macam ni..
TAKBIR!!!!!
Salam Mohd Razali,
Bagi kaum Cina, antara suara dan mesej keIslaman dan suara dan mesej keMelayuan, mereka lebih suka mendengar suara dan mesej keIslaman kerana mereka sedar Islam bukan milik Melayu saja dan bilangan orang Islam di negeri Cina lebih ramai daripada orang Melayu di Malaysia.
Dari segi sejarah pula, Islam telah bertapak di negeri Cina lebih awal daripada bertapak di Tanah Melayu.
Perubatan muslim (perubatan Hui) pernah mempengaruhi perubatan tradisional Cina. Banyak ubat dan formula perubatan Cina adalah berasal daripada perubatan muslim.
Asas rekabentuk Tian An Men di Beijing adalah direka oleh muslim.
Kenapa kerajaan UMNO dan BN kurang minat untuk menonjolkan keIslaman di negeri Cina untuk menarik sokongan Cina kepada Islam?
Kerajaan PAS Kelantan adalah kerajaan negeri pertama yang membina masjid berciri senibina Cina di Malaysia demi menarik orang Cina kepada Islam padahal bilangan orang Cina di Kelantan tidak adalah kecil berbanding dengan Cina di negeri-negeri yang diperintah oleh UMNO.
Kerajaan PAS Kelantan juga merupakan negeri pertama yang menganjurkan pamiran Cheng Ho untuk menarik perhatian orang Cina terhadap sejarah dan kebudayaan Cina muslim.
Kaum Cina telah bertapak di Tanah Melayu dan hidup aman di Malaysia bersama kaum-kaum lain. Mereka menuntut hak politik demi menjaga kepentingan mereka selain juga ingin turut memberikan sumbangan kepada pembinaan negara. Ini adalah naluri manusia.
Mereka berharap dilayani secara adil di bawah satu sistem politik yang mana bakat dan kebolehan mereka diberi peluang menyerlah.
Kaum Cina berhadapan dengan beberapa pilihan corak politik di Malaysia:
1. Politik Ketuanan Melayu;
2. Politik Ketuanan Melayu + Islam;
3. Politik Demokrasi Barat Sekular;
4. Politik Islam yang tiada diskriminasi kaum, warna kulit dan keturunan.
Saya pilih yang no. 4. Jika tanya KM Lim Guan Eng, beliau mungkin pilih no. 3. Tetapi jika tanya kepada orang ramai kaum Cina, mungkin ramai yang akan pilih no. 4 kerana dirasakan pilihan no. 3 tidak realistik dan akan merugikan mereka dari segi jangka masa panjang. Mungkin ada Cina muslim akan pilih yang no. 2.
Saya teringin bertanya kepada Aldan dan tokgaru, mana satu yang kamu pilih?
sy pun akan pilih tiada diskriminasi..tp jgn terpesong jauh, yg tertulis dlm perlembagaan harus dihormati..jika tidak sy pun teringin nak tanya negara mana yg kamu pilih nak pergi; penyokong DAP..
@ razani
sbnrnya awak tahu politik..yg awak x tahu adalah cara komen dibalas di blog ini..jika sy membalas komen awak dianggap emosional, kemudian bertakbir, jelaslah mentaliti awak mcm mana..
peace.
Cina akan pilih politik Islam ? Hahahahahahahahahaha......
Cina mana ada pegangan politik seperti orang lain. Pegangan mereka Politik RM.
Very flexible wan...semua pun boleh,kiri kanan depan belakang semua boleh janji maksimum masyuk.
@ mohd razani
"Kita tgok sejarah islam,zaman nabi dulu pun berada dalam kelompok yang pelbagai bangsa dan agama.Sebelum tu memang di tanah arab huru-hara tetapi setelah kedatangan nabi Muhammad perpaduan dapat diterapkan.semuanya dari islam"
usah retorik la, ckp psl sejarah islam.. benar perpaduan sgt kukuh di zaman nabi..tapi jgn lupa selak sejarah selepas kawafatan nabi..perpecahan yg terjadi..jgn ckp mereka di zaman tu telah lalai, jahil atau sesat..sbb sy yakin keilmuan dan keimanan mrk jauh lbh tinggi dr nik aziz sendiri..tp perpecahan tetap berlaku hingga khalifah pun sanggup dibunuh..
mereka meninggalkan islam? atau mereka terlalu fanatik?
@ izam
nak cerita psl singapura yer? tahu ketika perjanjian air singapura ketika itu belum masuk m'sia, sdg dlm m'sia atau telah pun berpisah dr m;sia?
aku tak nak ckp singapura pembelit, lgpun dah ada hitam putih..tunggu je la expired date, lepas tu kalau pemimpin m'sia nak supply air 3sen lg baru boleh ckp diorg bodoh..
apapun singapura skrg pun dah sedia minum air kumbahan terawat, so aku rasa ok la..sekurang2nya kat sini kita xle se 'terdesak' tu..
Salam dr RT,
dengan izin....
Posting terbaru saya. http://dinturtle.blogspot.com/2010/11/cina-tidak-perlu-dibimbing-kearah.html
Dalam negara yang berbilang kaum amat penting kesepaduan dan perpaduan. Rencah resepi ini seharusnya telah kukuh dan mantap jika dilihat negara kita ini telah lebih 52 tahun merdeka.
Namun, sangat menyedihkan situasi yang berlaku sejak era pentadbiran selepas Tun Dr Mahathir. Pentadbiran selepas Tun yang memberi ruang 'kebebasan' bersuara telah disalahguna oleh pihak tidak bertanggungjawab bagi kepentingan sesetengah pihak sambil menafikan hak orang lain.
Diburukkan pula ketika itu banyak penjawat awam marah dan terkilan dasar-dasar yang tidak menyebelahi mereka seperti tidak diberi imbuhan (bonus) 2 tahun berturut-turut atas alasan penjimatan. Lantas, mereka 'memangkah' pihak (parti) bukan kerajaan kerana marahkan kerajaan bak kata pepatah, marahkan nyamuk kelambu dibakar. Mungkin itulah realitinya dan sejak itu Melayu dilihat semakin me'layu' di bumi sendiri.
Sehingga hari ini, suara-suara sumbang terus kedengaran dengan keras meminta itu dan ini yang jelas melanggar persetujuan nenek moyang mereka yang lalu. Apakah Mereka tidak pernah puas apa yang telah dikecap selama ini? Melayu perlu dibantu dan Melayu tidak pernah menafikan hak bangsa lain untuk hidup di bumi Melayu ini.
Indahnya Islam, pemimpin Islam bertoleransi mengikut ajaran Islam telah mewujudkan sebuah negara yang aman dan damai. Sebuah negara Islam dan dipimpin pemimpin Islam berjaya membawa keharmonian kepada orang Islam dan bukan Islam dan sebaliknya jika diperintah pemimpin bukan Islam. Banyak contoh di negara-negara di dunia ini. Bukalah mata dan pandanglah dengan akal fikiran.
aiyoh din turtle,
kenapa asyik nak drive pelawat ke blog anda?
bodoh betul kau ni. blog ni sudah basi la. satu minggu tak sampai 100 komen.
bodoh betul. nak tumpang blog lain tapi tumpang wrong vehicle. tumpang turtle. how to progress like this?
mungkin turtle hanya tahu tumpang turtle.
Hahahahaha... ada orang sakit hati sama gua.... gua manyak senang hati !! hahahahaha...
In the Name of ALLAH SWT
Tahniah Najib Razak!
PERMAINAN BARU BERMULA
herman che mok
depan Sekolah Foon Yew
sebelah RTM Johor & Jab. Kesihatan JB
Persimpangan Jln Abd Samad-Jln Tasek Utara
80100 Johor Bahru
JOHOR DARUL TAKZIM.
daulat tuanku sultan ibrahim
ALLAHUAKBAR!
ALLAHUAKBAR!
ALLAHUAKBAR!
muhammad, saya tak rasa ada kerugian sekiranya DRT nk tulis pasal melayu, adakah saudara mahukan orang yang menghentam melayu dengan cara paling kasar @pun menegur cara yang boleh dikatakan diplomatik ini? tepuk dada tanya iman. gunakan akal anda, sesungguhnya lelaki diberikan 9 akal dan 1 emosi. jangan biarkan satu emosi mengawal 9akal anda.
Salam semua,
Kembali kepada realiti masyarakat, saya dapati fahaman orang Islam terhadap politik dan perundangan Islam ada beberapa versi:
1. Versi UMNO;
2. Versi PAS;
3. Versi Sister In Islam;
4. Versi lain-lain.
Dahulu DAP amat menentang politik Islam, tidak kira ia dari UMNO atau PAS. Kini DAP telah terima kerjasama dengan PAS. Ini bukti DAP telah terima matlamat politik Islam versi PAS, jika tidak 100% pun semestinya melebihi 50%.
PAS pula terima kerjasama politik dengan DAP. Maknanya PAS terima matlamat perjuangan DAP, jika tidak 100%, semestinya lebih daripada 50%.
Persoalan: Kenapa PAS boleh terima DAP yang bukan Islam tetapi tidak boleh terima kerjasama politik dengan UMNO yang sama-sama bangsa Melayu dan beragama Islam? apakah matlamat perjuangan PAS dan UMNO terlalu jauh berbeza?
Minta Aldan, tokgaru dan rakan-rakan lain mengupas persoalan saya saya di atas.
Benarkah DAP menarima perjuangan ISlam Pas?
Jangan kita lupa bagaimana Barisan Alternatif terkubur kerana keengganan DAP mbersekongkol dengan manifesto Pas iaitu "Negara Islam"
Lihat pula semasa PRU 2008.Apa manifesto Pas? Negara Islam atau Negara Berkebajikan?. Bukan setakat itu, ada pula pemimpin Pas terpaksa menjual perjuangan mereka dengan berkata
"Tidak ada dalam perlembagaan Pas mahu menubuhkan negara Islam".
Berani kah Pas menemplak pemimpin DAP yang menghapuskan dasar DEB di PP?
Nasib baik Pas ada MB Kedah yang nampak tidak sebulu dengan DAP. Pemimpim lain entah hilang kemana.
Slogan negara Islam sudah tidak kedengaran.Laungan jerit sehingga terik urat leher mahu menutup kelab malam, haramkan arak dan rumah urut sekmakin luntur.
Nampaknya DAP memang menyokong "dasar baru" Pas ini.
Saudara Muhammad
Apa yang saya nampak ialah DRT menulis untuk orang Islam, sebab Islam itu bersaudara. Betul kata anda tidak semestinya melayu itu Islam tetapi di Malaysia majoriti Melayu 99.9 peratus adalah beragama Islam. Janganlah krn salah faham saudara DRT pula yang awak hentam. Kepada Penyokong DAP, kalau nak tahu kenapa PAS tolak kerjasama dengan UMNO ? Saya rasa awak tak baca reaksi Salahuddin Ayob, Nasaruddin Mat Isa tentang kerjasama dengan UMNO. Kalau lihat DAP tentulah dia orang tak setuju kerjasama ini sebab dia orang yang rugi.
Salam....
saya bru mengikuti blog ni n mula berjinak-jinak dengan isu semasa...
Selaku orang muda sy nampak kejelekan politik malaysia...
Bagi saya semua perlu berbalik pada islam,xkesah mereka melayu,india,cina majupun golongan bumiputera yg minoriti....Apabila islam semua bersaudara,sygkn agama lebih dari bangsa..sebab semua bangsa punya golongan 'haprak' mereka sendiri....
Sememangnya DRT tepat dalam mengupas isu ni dlm keadaan sekarang ni..
Saya berpendapat mereka masih xfaham matlamat DRT. DRT perjuangkan agama dan bangsa melayu adalah pembela terdekat agama islam.
Jika melayu yang menganut islam majoriti di Malaysia tidak sedar dan bangkit, xmustahil islam akan terkubur menajdi cipisan sejarah di bumi bertuah ini...
Apakah nak di hairankan DRT berbangsa cina,sedangkan yang penting itu islam. Cina,india,melayu hanya bangsa....tak akan ditanya dikubur nanti...
Sebagai orang muda saya rasa baik PAS mahupun UMNO perlu berbalik pada islam. Kalau perjuangkan bangsa akan sia-sia kerana manusia mudah lupa,tapi kalau memperjuangkan agama sekurang-kurangnya menjaga bangsa dari di 'corrupt' kan oleh budaya lain...
Saya tidak salahkan Pas kerana berada dalam pakatan.
Pas tertipu dek permainan cerdik PKR.Ditambah lagi golongan liberal mula menjadi pemimpin Pas.
Sudah tidak kelihatan orang-orang pondok seperti Datuk Nik Aziz menjadi pemimpin Pas. Entah dimana mereka.
Saya juga dulu penyokong tegar Pas, kerana pada masa itu Pas berada di barisan hadapan dalam memperjuangkan Islam dan orang Melayu. Selepas PRU , segalanya berubah.Jadi tidak salah untuk saya juga berubah.Bukan begitu?
penyokong DAP
apa macam dengan kata kata orang china sudah sokong perjuangan Islam yang diperjuangkan PAS.
Macam mana dengan undi orang china di Galas pada 4 November lalu?
Mungkin china itu China MCA bukan china DAP sebab itu undinya diberi kepada UMNO/BN.
Thomas Su buat kenyataan orang china Gua Musang tak beri undi kepada PAS dalam pilihanraya itu.
Macam mana pula dengan kata kata orang china dan sokong Isalam yang diperjuangkan PAS.
Saya dah kata memang china ini tak boleh percaya dan undi china punca kekalahan PAS di Galas.
Tak dinafikan undi orang asli juga sebagai faktor kemenangan BN. Tapi macam mana boleh jadi begitu, sedangkan DAP yang berkampung di situ beri jamin yang china akan undi PAS.
Apa sudah jadi.
Abdullah Ngah,
Awak tulis:
"Saya dah kata memang china ini tak boleh percaya dan undi china punca kekalahan PAS di Galas."
Kalau China tak boleh percaya, percaya sajalah orang Melayu untuk menegak perjuangan Islam di Malaysia!
Bersabarlah, Tuhan akan turunkan pertolongan sehingga Islam tertegak di bumi Malaysia!
nak tanya la,Dr. ade ke buku lain selain buku "Nasib Melayu di Bumi Melayu"??
Ridhuan Tee,Chinese Muslim or Malay?fikirkanlah identiti mu.
Mengapa di risau anjing yang menyalak?
Bukan kah banyak lagi isu isu yg akan memesong akidah dan moral rakyat Malaysia termasuk pembinaan Hub Hiburan dan Kasino. Isu isu yg menyebabkan kita nanti di bakar di dalam api neraka.
Redho siapa yang anda cari?
Sekiranya kita mencari redho Allah dengan murkanya manusia, Allah akan mencukupkan rezeki kita tetapi sekiranya kita mencari redho manusia dengan murkanya Allah, Allah akan menyerah kita kepada manusia. Hadith
Apa komen tokgaru?
Post a Comment