Semua artikel adalah pendapat peribadi. Anda berhak untuk tidak meneruskan bacaan atau tidak mengakseskan blog ini serta merta jika anda tidak bersetuju dengan pemikirannya. All the articles written are the personal views. You have absolute rights not to continue reading or to discontinue accessing this blog immediately if you are disagreeable with the personal views.

Monday, February 18, 2013

Kesabaran umat Islam ada had

7:08 AM Posted by RIDHUAN TEE 66 comments


(Sinar Harian 18 Feb 2013)

Majlis Madrasah India Muslim Malaysia (MIM) memberi maklumat kepada saya mengenai kontroversi filem Vishwaroopam, yang telah dihentikan penayangannya buat sementara waktu oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN), ekoran banyak adegan menghina agama Islam. Malangnya, parti politik India komponen Barisan Nasional (BN), mendesak mahukan filem ini terus ditayangkan kerana pada mereka ia hanya lakonan semata-mata. Jahil sungguh mereka dalam memahami budaya masyarakat Islam.

Setelah sekian lama tinggal di bumi bertuah ini, mereka masih tidak faham sensiviti umat Islam. Apakah malangnya kita mendapat warganegara sedemikian rupa? Tidakkah perlu perlembagaan berkaitan kewarganegaraan dipinda untuk menangani golongan sebegini seperti yang disarankan oleh Tun Mahathir?

Bayangkan jika orang India Muslim tidak tampil ke hadapan, sudah tentu ultra kiasu tidak sedar diri ini bersorak gembira. Jika mereka ikhlas, sepatutnya merekalah yang tampil ke hadapan memaklumkan perkara ini kepada KDN.

Berikut adalah ringkasan penghinaan yang sengaja dilakukan terhadap agama Islam yang mulia ini. Pertama, umat Islam digambarkan sebagai pengganas. Kedua, Kitab suci al-Quran katakan sebagai rujukan pengganas. Ketiga, pakaian wanita berhijab/purdah tempat menyimpan senjata api dan bom. Keempat, ayat-ayat al-Quran dibaca bagi memulakan aktiviti jahat. Kelima, pengikut Taliban dikaitkan dengan penyembelihan manusia dan keenam, agama Islam digambarkan sebagai agama yang tidak berperikemanusiaan.

Apa tujuan filem ini sebenar? Bagaimana filem ini boleh terlepas? Walaupun KDN telah menarik penayangannya buat sementara waktu, itu bukan bermakna kita perlu berdiam diri dan berbaik sangka dengan mengatakan ia tidak disengajakan? Bagaimana jika kita melakukannya terhadap agama lain?

Difahamkan sebanyak 16 penyuntingan akan dibuat sebelum tayangan semula dilakukan. Siapakah yang menyunting filem ini sebelum ditayangkan? Orang Islam atau orang bukan  Islam? Apakah patut mereka dilepaskan begitu sahaja? Ternyata, filem ini dan penerbit yang beragama Hindu berniat jahat.

Isu agama adalah isu yang amat sensitif. Pantang sekali agama Islam dipermainkan dalam apa juga bentuk sekalipun. Contoh, isu kalimah Allah, karikatur Nabi Muhammad SAW dan sebagainya. Apatah lagi mempermainkan kitab suci al-Quran. Agama tidak boleh dijadikan bahan gurauan atau sindiran.

Bayangkan selepas ini kita menerbitkan filem menghina agama lain. Tentu kita masih ingat isu peristiwa perarakan kepala lembu suatu masa dahulu. Begitu juga dengan anak muda Melayu yang masih merengkok di dalam penjara akibat cubaan membakar gereja. Malangnya, apabila anak muda bukan Islam mencampak kepala babi ke dalam surau, maka tidak dikenakan tindakan.

Apabila kena kita, tidak mengapa. Tetapi apabila kena kepada mereka, tidak boleh. Budaya politik rimba apakah ini? Jangan cabar kesucian Islam. Kesabaran umat Islam ada had. Walaupun orang Islam berpecah, itu bukan bermakna bukan Islam boleh mengambil kesempatan sewenang-wenang dan mempermainkan kita.

Pernahkah kita bersungut ketika perayaan Thaipusam? Seminggu sebelum perayaan, seluruh kawasan sekitar Batu Caves sesak. Kenderaan diparkir sesuka hati. Lautan manusia satu warna berhimpun, seolah-olah tidak ada warna lain lagi di negara ini.

Hari ini pergilah ke mana sahaja. Jika dahulu, rumah ibadat dan patung-patung tidak banyak kelihatan meriah. Kalau adanya pun agak suram dan tidak nampak tombolnya. Tetapi selepas PRU 12, keadaan jauh berubah. Mereka mendapat peruntukan sana sini, pusat dan negeri. Rumah ibadat kecil menjadi besar, tombol rendah menjadi tinggi dan berwarna-warni.

Apa yang saya lihat, kita sudah memberi segala-galanya bagi menagih simpati dan undi. Negara ini tidak ada lagi identiti. Agenda Islam dan Melayu entah ke mana. Saya amat yakin jika BN menang sekalipun dalam PRU 13 ini, keadaan tidak ada bezanya dengan apa yang berlaku pada hari ini. Kita akan terus menjaga hati orang lain daripada hati sendiri.

Persoalan saya, apakah agenda kita hanya untuk pilihan raya? Kita tidak bertegas dalam melaksanakan agenda negara. Tidak cukup dengan kontroversi filem tersebut, amat meloyakan apabila semua parti komponen BN meramalkan mereka akan menang banyak kerusi yang ditandingi dalam PRU 13. Hairannya, kerusi yang diramalkan menang dan mahukan itu adalah kerusi yang ditandingi kawasan majoriti Melayu.

Mereka mendesak diberikan tambahan kerusi. Jika mereka benar-benar ikhlas, pergilah menawarkan diri bertanding di kawasan majoriti ultra kiasu (Cina). Mintalah kerusi sebanyak manapun. Tetapi beri laluan kepada orang Islam bertanding di kawasan majoriti Melayu.

Terbaharu, kontroversi agihan kerusi BN di Perak. Parti politik India (BN) tetap mahu bertanding di kawasan majoriti Melayu yang ditandingi sebelum ini iaitu Behrang, Pasir Panjang, Hutan Melintang dan Buntong. Pimpinan parti ini, tidak bersetuju dengan ura-ura tawaran dua jawatan Senator sebagai tukaran melepaskan DUN Behrang dan Pasir Panjang. Parti nyamuk ini merasakan dirinya kuat.

Saya minta, cermin diri dahulu. Jika orang Melayu tidak memangkah mereka, sudah lama parti ini bungkus. Saya cadangkan agar PRU 13, jika kita mahukan sangat orang India bertanding di kawasan majoriti Melayu, carilah kalangan India Muslim seperti KIMMA dan MIM, tetapi bukan mereka yang tidak Islam. 

Orang Melayu tidak teragak untuk memangkah mereka, tetapi adalah mereka memangkah kita apabila laluan diberikan? Apakah mereka akan menjaga dan menghormati sensitiviti agama Islam. Kontroversi filem Vishwaroopam sudah jelas menunjukkan bahawa mereka langsung tidak peduli dengan agama persekutuan ini.

66 comments:

Anonymous said...

Saya setuju dengan pandangan Dr. Walaupun saya pro-BN, saya dah bertekad untuk mengundi hanya calon UMNO atau calon Bebas yang beragama Islam.

Anonymous said...

Saudara RT

Terima kasih kerana pada kali ini tuan telah ketengahkan tajuk yang saya kira panas untuk kita bahaskan.

Saya hanya sempat baca tajuk saja dan belum baca kandungan penuhnya. Insyallah selepas membaca dan menghayatinya, i will participate to contribute.

Peminat Setia RT

senangeja said...

Kenyataan Dr akan saya jadikan panduan kelangsungan agama dan bangsa saya di Malaysia.

Terima Kasih Dr

Unknown said...

Benar Dr,
Melayu pada akarnya tiada masalah langsung untuk menerima sesiapa sahaja menjadi calon waima dia bukan Melayu tetapi ianya Islam.

Seperti Dr kalau bertanding di mana-mana kerusi majoriti Melayu, Insya Allah Dr menang.

Dan Melayu tiada masalah untuk menyokong calon bukan Islam yang menghormati agama Islam dan adat orang Melayu.

Hakikatnya, ukurlah baju di badan sendiri dan jangan hidup dalam imiginasi indah tanpa melihat realiti sebenar,

Anonymous said...

Selama ini saya tertanya jika mereka bukan islam ini terlalu berani untuk membuat sesuatu cerita berasaskan konon keganasan Islam - bagaimana pula kalau kita umat islam lakukan perkara sedemikian terhadap kepercayaan mereka?

Adakah mereka akan terima dengan hati yang terbuka?

Sudah tentu tidak. Jadi disini nyata dengan jelas akan tujuan mereka.




Anonymous said...

Terima Kasih Dr RT, apa yg dr nyatakan sudah lama berbuku dalam hati saya, selama mana umat islam dan kaum bumiputra harus berlutut dan memberi undi kepada kaum lain dan pada akhirnya membakar diri mereka.

Unknown said...

Sebagai seorang ummat Islam, pilihan pertama sebagai seorang pemimpin adalah beragama islam. Sekiranya anda islam dan calonnya adalah dari pembangkang beragama islam, dan parti anda bukan islam utamakan islam kerana islam itu lebih mulia... berbanding parti anda itu...

Anonymous said...

Salam. apa di hairankan. kontroversi pariah dalam interlok masih segar di hati..fikir fikirkanlah.

Anonymous said...

Saya pun belum sempat baca rencana RT, baca hanya tajuk saja.

Nak kata: Pope Katholik di Vatican dah bersara. Ganjil. Hanya 3-4 Pope saja yang bersara selama lebih 2,000 tahun ini.

Dia gamaknya dah fedap melihat telagak Kristian. Dahlah telagak Kristian puak Katholik yang semalam dia kata banyak "hypocrisy". Apatah lagi yang bukan Katholik, terutamanya puak yang di panggil Evangelical. Yang takda Ketua yang berkuasa di atas gereja gereja mereka, tidak seperti puak Katholik yang ada Archbiskop.

Maka kebelakangan ini di Malaysia Biskop Tan nampaknya melanda landa dengan isu kalimah Allah. Saya harap Archbiskop Katholik, ketua mereka di Malaysia, dapat mengawalnya.

Perkara penggunaan kalimah Allah sekarang ada di Mahkamah Rayuan. Memang, Lim Guan Eng, penganut sebuah gereja Evangelical, keluarkan isu itu walau pun di malam Krismas yang lalu. Tapi saya harap puak Katholik ada merasa bertanggung jawab sepenuhnya dalam perkara ini dan tidak akan benarkan sesiapa melanda landa hingga menjejaskan keharmonian di antara penganut berbagai agama di negara ini.

Anonymous said...

Salam Dr RT, dulu2 BN dok kempen undilah parti dan jangan melihat calun! Maka ramailah so bodoh2 melayu yang ikut cakap pemimpin2 ni. Si "apanama" tu kata, bila parti kuat BN akan kuat.

Saya amat mengharap skrg anak2 muda yang rata2 sudah celik politik akan membuat perubahan besar. Pilihlah calun Islam. Kalau bukan calun Islam, baik dok rumah tengok bini je dan tak yah susah payah pi beratur mengundi.

Teruskan tulisan anda Dr RT.

Anonymous said...

Saudara RT

Akhirnya saya berpeluang baca habis artikel tuan pada kali ini.

Komen saya adalah. Keadaan kaduk naik junjung ini berlaku kerana orang melayu berpecah. Ada siapa2 yang berani menafikan kenyataan ini ? Silakan berhujah.

Umno-Pas-PKR itu lambang perpecahan besar orang melayu. Umno-Pas-PKR pasti akan masuk bertanding pada PRU 13 nanti. Tak cukup dengan itu, saya naik rimas bila dah keluar kenyataan daripada beberapa parti nyamuk melayu (Berjasa, Hamim dan tah apa2 lagi) sejak akhir2 ini bahawa mereka juga akan meletak calon, pada hal peluang menang langsung tak ada, jadi apa sebenarnya niat parti nyamuk melayu ini, atau adakah mereka ini ditaja oleh pihak2 tertentu supaya undi melayu berpecah maka peluang Umno menang adalah tipis.

Kalau parti2 nyamuk ini betul2 berhati melayu dan bersemangat islam, kalau mereka betul2 nak selamatkan melayu dan islam, tak perlu lah letak calon, cukup sekadar mereka mengumpul ahli dan beri sokongan sama ada kepada Umno atau Pas, kalau rasa Umno bertanggung jawab terhadap melayu dan islam maka beri undi kepada Umno, kalau rasa Pas bertanggung jawab maka beri undi kepada Pas.

Saya yakin, parti2 nyamuk melayu ini tak akan bertanding di kawasan bukan melayu untuk berdepan dengan calon bukan melayu dari DAP atau PKR, mereka tak berkemampuan langsung kerana bukan melayu tak akan beri walau pun satu undi kepada parti nyamuk melayu ini. Bila mereka bertanding di kawasan melayu maka sudah pasti mereka akan berebut undi melayu diantara Umno dengan Pas.

Pada saat gerakan ultra kiasu yang begitu bersemangat untuk menumbangkan Umno pada PRU 13 nanti, adakah kehadiran parti2 nyamuk melayu ini boleh diterima secara positif. Sebab itu saya berani kata mereka parti nyamuk melayu besar kemungkinan ditaja oleh pihak tertentu untuk mengagalkan peluang Umno.

Adakah kemenangan Pas bila berlawan dengan Umno pada PRU 13 nanti boleh disifatkan sebagai kemenangan melayu islam juga. Saya akan jawab "ya" jika Pas berjuang sendirian, tapi dalam keadaan sekarang disaat Pas masih berat nak tinggalkan DAP, saya katakan kemenangan Pas bererti "kekalahan melayu islam" kerana Pas dikawal pergerakkan dan tindakannya oleh DAP. Ada siapa2 yang berani menafikan ? Silalah berhujah.

Saya boleh menerima jika parti nyamuk melayu ini menawarkan diri untuk bertanding di kawasan melayu yang calon BN bukan melayu bertanding melawan calon Pas, setidak2nya mereka boleh menjadi tempat melepaskan geram pengundi2 melayu atas pagar yang meluat dengan parti BN bukan melayu yang sebelum ini begitu lantang mengguris hati dan agama orang melayu, setidak2nya mereka boleh menjadi tempat melepaskan geram para penyokong Pas yang tak rela berkongsi Allah dengan penganut kristian. Saya nampak di sini peluang parti nyamuk melayu ada.

Peminat Setia RT

Anonymous said...

Jika Islam nak tunjuk kebaikannya tidak harus memperalatkan Islam untuk politik ! Kerana cara politik ada berkaitan paksaan, tidak adil, perkauman, penghinaan dll. Agama Islam sudah menjadi lebih politik daripada agama itu sebab menjadi banyak masalah kepada penganut lain. Manusia semua adalah sama tetapi agamalah menjadi manusia dibahagikan. Amin......

Anonymous said...

You are posting only sycophantic comments. If you check the Internet - and I am sure you would have - you would have come across hundreds of disgusted, shocked, repulsed comments at your article.

I am not going to comment about your ramblings. Suffice to say that you are one dude with a massive chip on your shoulder. You are a racist as well, and you call yourself a Muslim. I wonder what values you are instigating in your five children.

Listen, listen, listen. You may sound like them, you may talk like them, you may write like them, but at the end of the day, you will never be one of them. You will still be a "sepet". Be true to yourself.

Anonymous said...

Sdr Whoamie Muhd Nor,

Bagus lah pilihan pertama Sdr ia lah yang beragama islam.

Tetapi berhati hati lah dengan calon pembangkang beragama islam, sebab pembangkang yang ada sekarang ini telah memecahkan ummat Islam - sudah jadi 3 puak ummat Islam di Malaysia sekarang, UMNO, PAS dan PKR, berpecah, bertentangan dengan kuat antara 3 puak itu.

Yang mengaku parti Islam pun bersekongkol dengan parti bukan Islam sehingga merosakkan perpaduan ummat Islam di negara ini. Lihat lah PAS dan DAP. DAP di kenali sebagai anti-Melayu dan anti-Islam. Tak pasal pasal, Lim Guan Eng telah menimbulkan semula isu kalimah Allah di petang Krismas tahun lalu. Berkeliaran puak puak dalam PAS mengeluarkan reaksi.

Bermula dengan Mat Sabu mengatakan bukan Islam boleh menggunakan kalimah Islam, kemudian Nik Aziz juga berkata lebih kurang seperti itu, Hadi pergi ke mesyuarat pucuk pimpinan Pakatan Rakyat kemudiannya mengeluarkan kenyataan membolehkan bukan Islam menggunakan kalimah Allah tetapi dengan syarat pulak. Akhirnya Majlis Syura PAS keluarkan kenyataan 7 perenggan mengatakan kalimah Allah itu hanya untuk orang Islam.

Berteraburan pendapat dalam PAS, mengelirukan ahli ahli dan penyokongnya, dan ummat Islam 'amnya dan, dalam proses itu, merenggangkan, malah memecahkan lagi, perpaduan ummat Islam.

PKR pulak nampaknya tidak beberapa kisah dalm perkara ini, mirip kapada membiarkan bukan Islam menggunakan kalimah Allah.

Satu lagi contoh di mana bersekongkol nya PAS dengan DAP itu nampak memudharatkan ummat Islam ia lah dalam perkara Hukum Hudud. DAP bantah Hudud bermati-matian -"Langkah mayat aku dulu," kata Karpal Singh. Sama ada kita setuju atau tidak dengan Hudud ala PAS, nyata pendirian "rakan sejawat" DAP itu menjadi penghalang niat PAS, sebuah parti yang berkata mahu memajukan Islam.

Jadi, kalau kita undi calon seperti itu, jika dia dan parti parti pembangkang menang, saya fikir akan kacau bilau lah keadaan di antara ummat Islam dan akan membantutkan kemajuan ummat Islam di negara ini.

Anonymous said...

4:56 PM,

Mengarut kamu mengatakan "Agama Islam sudah menjadi lebih politik daripada agama itu sebab menjadi banyak masalah kepada penganut lain."

Kamu hanya mahu menuding jari kapada agama Islam. Kamu tidak sedarkan atau sengaja lupakan bahawa bukan agama, tetapi maanusia, yang mendatangkan "masalah kepada penganut lain." Termasuk kamu sendiri, yang mengeluarkan hujah hujah tidak benar dan menyakitkan hati ummat Islam.

Sedar lah kamu bahawa politik orang orang seperti kamu yang merosakkan perpaduan rakyat dan saliturahim antara insan. Bila kamu menyebut, "Kerana cara politik ada berkaitan paksaan, tidak adil, perkauman, penghinaan dll", nampaklah di mana politik kamu dan apa pendirian politik kamu.

Kamu tidak memberi penerangan lanjut dan kata kata kamu itu nampak menyindir dan mencurigakan maksud kamu. Yang menuduh scara liar tanpa justifikasi itu memang biasanya orang orang puak Pembangkang. Dan mengata, "Agama Islam .. itu sebab menjadi banyak masalah kepada penganut lain" itu membayangkan kamu bukan Islam yang berpendirian karut, berpolitik kudut.

Anonymous said...

1:10 AM,

You are the one posting only sycophantic comments, clearly so in here, presumably so elsewhere.

Yes, there may be hundreds of disgusted, shocked and repulsive comments against RT's articles. But there are many thousands of those praising them. You didn't notice? Or chose to ignore? You are ultra kiasu, eh?

You are the "dude with a massive chip on your shoulder .. racist as well" and I suspect you are a non- Muslim. I know the kind of values you are "instigating" (to use your word) in your children and others - the damaging and destructive kind. You have not contributed one bit to this blog (even elsewhere, I presume), always destructive in your comments, surely the kind not respecting and living by the Constitution of the country, because RT's articles are always in line with the values imbibed in the Constitution.

Going personal and accusing RT of being a "sepet" also tells your infantile, immature and indecent personality. Grow up, man, mix with mainstream Malaysiana and you will not get astray. Only dogs get astray, human beings don't - they have the mental capacity, use it properly.

Rasulullah SAW sendiri tidak pernah mengajar umatnya untuk menghadkan kesabaran. said...

Wahai Prof Ridhuan Tee,

Mengapa kamu tidak bertawakkal kepada Allah padahal Allah telah menunjukkan jalan kepada kamu, dan mengapa kamu tidak bersungguh-sungguh bersabar terhadap cabaran-cabaran yang sedang berlaku?

Allah telah berseru bahawa hanya kepada Allah saja orang-orang yang bertawakkal itu berserah diri!

surah Ibrahim 12

Anonymous said...

Membicarakan Islam, mengapa Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak sendiri menyatakan pada 24 September 2011 bahawa Hudud sama sekali tidak akan dilaksana di Malaysia selepas sehari sebelumnya Presiden MCA mengeluarkan amaran bahawa MCA akan keluar Barisan Nasional sekiranya UMNO menyokong hudud?

Anonymous said...

... mengapa Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak sendiri menyatakan pada 24 September 2011 bahawa Hudud sama sekali tidak akan dilaksana di Malaysia (anon 947 19.2.13)

Ikhlas saya kata, saya rasa meloyakan tekat bila membaca kenyataan anda. Kenyataan yang memgambarkan anda adalah orang Pas. Anda ada spesis yang diajar oleh Tuan dan Tokguru dalam Pas supaya jangan berterima kasih kepada kebaikan yang dibuat atau diberi oleh manusia. Anda juga ada lah spesis yang hanya tahu meyalahkan pihak yang tak sehaluan dengan anda. Semua yang buruk bagi anda dan spesis anda adalah angkara Umno.

Terus terang saya katakan, secara tak langsung tanpa sedar anda dan pemimpin2 spesis anda telah mengangkat murtabat Umno ke tahap Umno Hebat.

Melayu berpecah kerana Umno. Islam dihina kerana Umno. Kalimah Allah diperlekehkan oleh orang kristrian kerana Umno. Berlaku tsunami di aceh yang mengorbankan hampir 300 ribu nyawa kerana Umno. Berlaku letusan gunung berapi kerana Umno. Berlaku gempa bumi kerana Umno. ... jangan terperanjat berlaku dunia kiamat juga kerana Umno.

... dan akhir sekali matinya Nik Aziz juga kerana Umno. Ya Allah hebatnya Umno. Ini lah kehebatan Umno yang diakui dan diiktiraf oleh para pemimpin dan ulamak Pas.

Saya bangga mnjadi ahli dan penyokong Umno. Saya tak kisah dilabel kafir kerana menyokong Umno, malah saya bangga.

Anonymous said...

Doa kemenangan buat Tuan Guru Hadi Awang, Tokguru Nik Aziz, Ustaz Nashrudin Hassan Tantawi dan Ustaz Mat Sabu.

" May Jesus Bless You and Pas In This Coming Election PRU13 "

Anonymous said...

Yang...

Banggalah dengan pemimpin UMNO yang tidak pernah serik-serik menghina hudud.

Banggalah dengan kenyataan UMNO yang menunjukkan kejahilan mereka terhadap undang-undang yang diturunkan oleh Allah SWT ini.

Malah berbanggalah dengan kenyataan bekas Presiden UMNO, Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa ‘Hudud tidak ada di dalam al-Quran’ sewaktu berucap di Konvensyen Kebangsaan Politik dan Patriotisme di Universiti Malaysia Sarawak [UNIMAS] pada 26 Feb 2012.

Kepelbagaian budaya, bangsa dan agama adalah ketentuan Allah yang penuh dengan hikmah said...

Hai manusia yang bergelar Prof,

Manusia itu dijadikan oleh Allah kepada berbangsa-bangsa/pelbagai kaum dan budaya supaya kita berkenal-kenalan dan berkasih sayang secara harmoni. Hiduplah kita dengan aturan kententuan Tuhan, baru aman dunia sejagat.

Sesungguhnya Allah menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling mengenali.

Prof, apa yang paling mulia di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa.(Al-Hujurat,13)

Anonymous said...

Oh yang yang,

Berbanggalah dengan UMNO yang hanya membisu pada saat umat Islam terlibat sebagai ahli-ahli Lembaga Pengarah syarikat-syarikat arak dan judi.

Anonymous said...

Hai maanusia yang tak bergelar Prof di 4:08 PM,

Ketahui lah kamu bahawa di mana mana di negara demokratik ini maanusia hidup berpandukan Perlembagaan negara.

Apa pun kamu nak buat, nak kata, nak syarah, mesti lah berdasarkan Perlembagaan negara.

Perlembagaan negara Malaysia ini ada keistimewaanya. Ada peruntukan peruntukan sensitif, yang di lindung oleh Akta Hasutan.

Semuanya itu telah di bincang, di bahath di Parlimen dan di luluskan oleh wakil hampir kesemua puak di negara ini. Ada yang tak boleh di pinda. Kena ikut lah undang undang itu.

Dan ketahui lah kamu bahawa Perlembagaan negara ini tidak bercanggah dengan undang undang Islam. Sebab Perlembagaan itu berkata bahawa agama negara ini ada lah Islam.

Anonymous said...

3:57 PM,

Jangan marah UMNO fasal Hudud. Kamu semua cuba pujuk DAP lah supaya setujukan Hudud. Dema nak bermati-matian tak mahukan Hudud - "Over my dead body," kata Karpal Singh. Dema tu rakan seperjuangan kamu me'. Pujuk le dema.

Anonymous said...

3:17 PM,

Sedihlah kalau PAS dah tak boleh berdo'a secara Islam.

Kapada Allah, bukan kapada Jesus.

Dah teruk sangat lah tu.

Anonymous said...

Hahaha, Anonymous at 1.10 a.m.

"You are the one posting only sycophantic comments, clearly so in here, presumably so elsewhere."

You know what is the meaning of "sycophantic"? "Presumably so elsewhere" - Never presume, because it is assume and the first three words in assume are...

"Yes, there may be hundreds of disgusted, shocked and repulsive comments against RT's articles. But there are many thousands of those praising them. You didn't notice? Or chose to ignore? You are ultra kiasu, eh?"

Thousands??? Please tell me where - other than UMNO macais like yourself.

"You are the "dude with a massive chip on your shoulder .. racist as well" and I suspect you are a non- Muslim. I know the kind of values you are "instigating" (to use your word) in your children and others - the damaging and destructive kind. You have not contributed one bit to this blog (even elsewhere, I presume), always destructive in your comments, surely the kind not respecting and living by the Constitution of the country, because RT's articles are always in line with the values imbibed in the Constitution."

Assumptions and suspicions - yeah I really take you seriously. Don't talk to me about the Federal Constitution, son (or lady - see I don't assume anything). Value to the blog? When it is clearly racist and screams bigotry...talking about religion is one thing, but taking swipes at other races and religion is beyond the pale. (Look it up son or lady, whichever is applicable)

"Going personal and accusing RT of being a "sepet" also tells your infantile, immature and indecent personality. Grow up, man, mix with mainstream Malaysiana and you will not get astray. Only dogs get astray, human beings don't - they have the mental capacity, use it properly."

I think you should apply the rules to yourself. Mischievous misconstruction of my arguments.

Let me put in a language you can understand. Stop being a kaki bodek.

P/S Do look up the meaning of a sycophant, there's a good boy.

RT, well done for posting my comments. Thank you for that. But I do wish that a man of your intelligence shows more tolerance and understanding and accepting who you are - a Chinese Muslim, not a Malay Muslim wannabe.

Anonymous said...

Sangat setuju 1000%.

Pemimpin Islam di negara ini hanya tahu menjual tanahair sendiri dan ugama.

Saya berniat utk mengundi orang islam yang boleh memimpin dan membangunkan umat Islam.

Jika tidak ada orang islam yang baik, bermakna tidak ada undi dari saya. Kena buat penelitian betul-betul sebelum mengundi!

wallahualam.

Anonymous said...

Sedarkah kita orang2 Pas.

Isu kalimah Allah ini tidak akan mencalarkan imej islam yang ada pada Pas jika tidak kerana tindakan Presiden Pas memberikan persetujuan tanpa terlebih dahulu merujuk kepada Majlis Syura Ulamak.

Walau pun Hadi Awang menyetakan persetujuan kepada keputusan Majlis Syura Ulamak melarang kalimah Allah dalam bible. Tetapi selagi dia tak buat kenyataan terbuka membatalkan persetujuan Pas pada 8 Jan 2013, maka PR tetap menerima pakai bahawa Pas bersetuju kalimah Allah dalam bible bahasa melayu.

Kecelaruan dalam Pas yang berlaku mutakhir ini adalah berpunca daripada Hadi Awang. He is the culprit and he is the bandit.

Ini pendapat peribadi saya sebagai seorang pemimpin kecil dalam Pas. Hadi Awang sudah tak layak memimpin gerakan islam yang dibawa oleh Pas. Hadi Awang sudah tak layak memimpin Pas. Hadi Awang juga sudah tak layak digelar ulamak. Gelaran Ulamak hanya sesuai untuk orang yang sanggup mempertahankan kesucian Allah. Gelaran Ulamak hanya sesuai untuk orang yang mahu mengakui bahawa Allah adalah tuhan bagi orang islam dan bukan tuhan kepada orang dari agama lain.

Saya secara fizikal masih bersama dengan Pas kerana faktor masyarakat setempat, tetapi dari segi hati dan undi .... minta maaf lah selagi Hadi Awang masih memimpin Pas.

Pas Pendang

Anonymous said...

Prof,

I setuju dengan komen 9:35PM. Janganlah pulak ada yang mempunyai buruk sangka menyamakan komen saya bersamaan orang yang komen pada 9:35pm kerana hanya bersetuju.

Eloklah Prof mengambil iktibar dari komennya. Prof tetap seorang Cina yang beragama Islam. Jangan lah keterlaluan sehinggakan menghadkan kesabaran saudara.

Kehadiran kaum lain adalah kehendak Allah. Saudara perlu menerima dengan yakin ciptaan Allah.


Anonymous said...

9:35 PM, February 19, 2013,

Now you deserve to be called stupid.

Quoting my words, "Yes, there may be hundreds of disgusted, shocked and repulsive comments against RT's articles. But there are many thousands of those praising them. You didn't notice? .."

Then you asked, "Thousands??? Please tell me where - other than UMNO macais like yourself."

You yourself admitted that there are thousands - "other than UMNO macais like yourself." Whether so-called macais or not wasn't the consideration. The fact was that there are thousands praising RT and you yourself has admitted it above.

Now I'm wondering whether to engage you in a dialogue or not. You quote my points about the Constitution. Then you said, "Don't talk to me about the Federal Constitution .." Are you sane, I wonder.

Accusing people "racist and bigotry ... taking swipes at other races and religion" without elaborating is another indication of stupidity. Then pretending to be more knowledgeable - what a bloke. You should be thankful that I use the word bloke on you - look it up if you feel slighted.

Very clearly you have been "Going personal and accusing RT of being a "sepet", but when pounced on, you simply say, "should apply the rules to yourself." There's no "Mischievous misconstruction of (your) arguments," dude. What you said was simply infantile and immature.

Finally you came out with the usual wild and unjustified Oppo hippo allegation - accusing me of "being a kaki bodek." Another indication of immaturity and questionable sanity.

Having run out of arguments, you got back to the infantile and immature accusation, asking RT "a man of your intelligence (to) shows more tolerance and understanding and accepting who you are - a Chinese Muslim, not a Malay Muslim wannabe."

Now, why the hell was it necessary for you to say those? That again shows your stupidity. He has said in his profile at the top of the blog page that he is Chinese, though by the Constitutional definition he can be called a Malay - being a Muslim, habitually Malay speaking and practising the Malay way of life (he is married to a Malay).

Unlike Anwar Al Juburi, I'm pretty sure he has not sodomized you. So why the busuk hati? You an ultra kiasu?

Anonymous said...

Komen 10:44 AM, February 20, 2013 datang nya dari orang yang sama dengan yang menulis komen 9:35 PM, February 19, 2013.

Selalu jenis itu buat begitu. Mahu cuba menunjukkan ada ramai jenis dia. Tapi pembaca bukan lah bodoh. Boleh nampak dari kata katanya, nada bahasa nya, aliran pemikiran nya.

Dia cuba pre-empt sesiapa memikirkan begitu, maka dia kata lah "Janganlah pulak ada yang mempunyai buruk sangka menyamakan komen saya bersamaan orang yang komen pada 9:35pm".

Itu membayangkan guilty conscience nya. Dia terasa walau pun belom sesiapa mengatanya.

Anonymous said...

Pas Pendang,

Saya pun kecewa dengan tindakan Presiden Pas memberikan persetujuan bagi bukan Islam menggunakan kalimah Allah tanpa terlebih dahulu merujuk kepada Majlis Syura Ulamak.

Benar bahawa walau pun Hadi Awang menyetakan persetujuan kepada keputusan Majlis Syura Ulamak melarang kalimah Allah dalam kitab Kristian, dia perlu membuat kenyataan terbuka membatalkan persetujuan Pas pada 8 Jan 2013, maka PR mungkin menganggap bahawa Pas bersetuju kalimah Allah di gunakan dalam kitab Kristian itu.

Saya juga setuju bahawa kecelaruan dalam Pas yang berlaku mutakhir ini adalah berpunca daripada Hadi Awang. Yes, "He is the culprit and he is the bandit."

Bagus lah Sdr mengeluarkan pendapat sebagai seorang pemimpin dalam Pas walau pun di peringkat cawangan. Memang ramai ahli dan penyokong PAS keliru dan tertanya tanya mengapa Hadi Awang buat begitu. Ramai juga yang saya dengar sudah berkata tidak akan mengundi PAS di PRU13 sebab lintang pukang, tunggang langgang pendirian PAS di buatnya berkenaan kalimah Allah. Alasan mereka ia lah: bagaimana mahu merintah jika berpendirian begitu.

Saya ambil perhatian di atas pendirian Sdr bahawa "Hadi sudah tak layak memimpin gerakan islam yang dibawa oleh Pas. Hadi Awang sudah tak layak memimpin Pas. Hadi Awang juga sudah tak layak digelar ulamak." Saya hairan bagaimana Muktamar PAS 2012 tahun lalu mahukan Hadi sebagai calon PM. Pihak di sebelah sana tentu suka Hadi berterusan sebab PAS di ketawakan rakyat dan PR di lihat berperang tak habis habisan, sehingga tak boleh setuju siapa calon PM.

Saya faham pendirian Sdr "secara fizikal masih bersama dengan Pas kerana faktor masyarakat setempat, tetapi dari segi hati dan undi ..." Ada yang lain pun merungut seperti itu. Paling akhir pendirian Hadi membawa banyak tanda so'al ia lah bila dia kata PAS boleh keluar dari PR bila bila masa. Ada yang bertanya jika dia serius atau main politik sahaja.

Hasrul Hassan said...

Salam Profesor Ridhuan Tee,

Saya ingin menegur Prof sebab saudara beragama Islam.

Apakah saudara tidak memahami ayat Quran yang menyeru supaya menghormati kaum lain?

Apakah saudara masih teruja dengan tindakan kebobrokan dan kerakusan yang telah dilakukan oleh UMNO BN?

Mengapa yang tertuduh membunuh Altantunya dihukum mati walhal mereka hanya mengikut perintah? Siapakah yang mengarah mereka berbuat demikian?

Di manakah letaknya keadilan dalam Islam?

Saya sungguh berharap Prof menjawab persoalan saya bagi mencerminkan tanggungjawab saudara sebagai seorang Profesor.

Jangan dibiarkan pihak lain yang berselindung tanpa nama menjawab bagi pihak saudara sebab ini menunjukkan saudara lemah dan pengecut padahal penulisan artikel blog ini dimulaikan oleh saudara sendiri yang punya.

Anonymous said...

Assalam. Sy setuju dgn kupasan isu saudara. Sy harap rakyat Malaysia hormat agama masing2. Jgnlah sewenang2 mencampuri urusan agama islam dengan niat jahat. Kita tak pernah campur urusan agama mereka. Sy harap semua PEMIMPIN parti baca Rukun Negara dan ikut perlembagaan. Nak kempen pun cakap lah pasal perkara yang berfaedah. Tunjuk kan bukti pencapaian masing2. Kalau dah tak ada pencapaian pembangunan buktikanlah peribadi mulia untuk pertimbangan pengundi. Bosan sudah dengan sifat munafik orang2 yang sgt memualkan. Maaf zahir batin diatas komen sy ini. InsyaAllah.

Anonymous said...

Hasrul Hassan,

Kau cakap Salam kat orang. Salam tu maknanya aman. Tapi apa yang kau kata semunya tak menunjukkan aman. Apa ni?

Nak menegur, tegur le cara yang berpatutan. Tidak dengan tuduh saja, tapi tak beri penjelasan.

Klau kau kata RT menulis rencana dengan tidak memahami ayat Quran yang menyeru supaya menghormati kaum lain, kenapa kau tak sebut kata kata RT yang mana yang tak menghotmati kaum lain? Supaya kita boleh debat di sini. Tuduh liar saja menunjukkan kau orang yang tak bertanggung jawab.

Begitu juga kau tak beri penerangan atau justifikasi di atas apa yang kau kata "tindakan kebobrokan dan kerakusan yang telah dilakukan oleh UMNO BN"? Kan bodoh kau buat begitu.

Semua yang lain kau tulis pun begitu juga. Apa bukti kau mengata "yang tertuduh membunuh Altantunya hanya mengikut perintah"? Siapa beri tahu kau ada "yang mengarah mereka berbuat demikian"? Syaitan ke?

Menuduh orang "lemah dan pengecut" dengan tidak ada alasan yang munasabah, apa kedarahnya kau?

Blog kau mengkempenkan "responsible Blogging". Apa responsible blogging yang kau buat seperti di atas? Kata bodoh, kau marah. Tapi, lepas aku beri penerangan dan hujah hujah di atas, aku nak kata juga: kau bodoh.

Anonymous said...

Hasrul Hassan,

Kamu kata, "Jangan dibiarkan pihak lain yang berselindung tanpa nama menjawab bagi pihak saudara sebab ini menunjukkan saudara lemah dan pengecut padahal penulisan artikel blog ini dimulaikan oleh saudara sendiri yang punya."

Kau takut kena kata bodoh ya? Kau selalu kena bidas ke?

Kau ada blog pun, kau tak tahu ada bersepah orang blogging tanpa nama. Apa salahnya? Sebut lah. Tapi kau yang pakai nama nak kena kata bodoh, kau punya pasal lah. Orang kata kau bodoh pun bukan tuduh liar macam kau buat. Orang beri keterangan dan hujah hujah mengapa kau bodoh.

Yang lain lain memberi komen dengan tidak menuduh liar, beri hujah hujah, orang tak kata bodoh. Sebab orang akui ada "right to dissent". Asalkan dissent cara yang patut.

Mengata "lemah dan pengecut padahal penulisan artikel blog ini dimulaikan oleh saudara sendiri yang punya." Ayat kau tak terang, tak tahu apa alasan kau, apa hujah (argument) yang kau pakai.

Kerana blog kau kempenkan "Responsible Blogging", aku nak cadangkan kau tulis di blog kau:

1. Keluarkan lebih fakta daripada pendapat

2. Bila keluarkan pendapat, mesti sandarkan fakta bagi menguuatkan pendapat itu. Jika tidak, jadi tuduhan liar yang selalu puak Pembangkang buat. Tak bagus, tak guna, tak di pedulikan pembaca. Silap silap, kena kutuk.

3. Beri punca maklumat, sebutkan kesahihannya. Kalau kata Dol cakap, takda sapa nak pedulikan. Kena sebut nama akhbar, tarikh, atau nama buku, pengarang, dsbnya.

4. Kalau orang politik cakap, sekurang kurang nya sebut siapa cakap, bila, di mana, bagaimana, mengapa, ada saksi ke.

5. Beri justifikasi, hujah hujah yang munasabah, jangan beri pendapat atau tuduhan liar saja.

Amacam, boleh kau tulis dalam blog kau yang kempenkan "Responsible Blogging" tu?

Anonymous said...

Mujur saya tak layak terima BR1M. Jika tidak jadi "binatang" lah saya dan ahli keluarga yang makan duit tu. Bukan saya yang kata, ini Nik Aziz yang kata tau. Tak percaya, baca lah dalam Harakah keluaran terbaru.

Anonymous said...

Blog Pembangkang Free Malaysia Today mengeluarkan rencana menyebut Catholic Bishop Tan kecewa dengan Professor Ridhuan Tee menulis rencananya yang di terbitakn di Sinar Harian, seperti yang juga di terbitkan di pos ini.

Dia kata RT sepatut nya membina, bukan membakar, jambatan antara kaum kaum di negara ini. Kata nya lagi, isunya ialah memberi kehormatan kapada sesama maanusia tak kira warna, agama dll.

Tetapi sebenarnya Bishop Tan lah yang jahat dan degil, mengeluarkan isu kalimah Allah, walau pun kes itu ada di Mahkamah Rayuan sekarang. Dia yang cuba membakar jambatan dengan tak menunjukkan kepimpinan yang baik, contohnya dengan menasihat penganut Kristian seperti Lim Guan Eng jangan timbulkan isu kalimah Allah di petang hari Krismas, hari kegembiraan dan saliturahim antara penganut dan kaum kaum lain.

Penganut penganut Kristian sendiri bosan dengan dia sebab menggunakan gereja untuk politik. Ada yang mengeluarkan berbagai hujah menentang tindakan dia dan terang terang mencababar dia berdebat. Baca lah di komen komen di blog berikut, terutamanya komen komen di atas nama Faking Fake Calvin di:

http://stopthelies.my/?p=2485#comments

Apa yang Bishp Tan itu kata sebnarnya tepat di kenakan kapada diri dia sendiri - “This is an example of toxic arguments against a harmless and pacific religious community that are aimed at stirring revulsion against them.”

Kita tahu bahawa Catholic Pope di Vatican telah meletakkan jawatan bahru bahru ini. Cukup ganjil sebab ada hanya 3-4 perletakan jawatan Pope selama 2,000 tahun ini. Dia kata sebab nya ia lah banyak "hypocrisy" di kalangan gereja. Saya fikir Bishop Tan juga melakukan "hopocrisy" di kalangan gereja di Malaysia. Dan Pope itu meletakkan jawatan di sebabkan oleh ketidak sempurnaan tabi'at penganut penganut Kristian seperti Bishop Tan ini.

Ravinder Singh said...

Dear Professor,

You have often spoken about race and religion. As a learned, enlightened and wise person, could you please enlighten the world with the wisdom of your thoughts on the following:

1 Why were you born a Chinese and not a Malay Muslim in the first place if you were destined to be a Muslim and a Malay in the end?

2 Why is it that under our skins we are all the same whether our outer layers are black, brown or yellow?

3 Why did Allah create non-Muslims if he has pre-determined that their after lives shall be condemned to hell? Is He such a cruel being?

4 If the same Allah did not create the non-Muslims, who created them?
5 How many creators of the Heavens and the Earth are there?

6 If there are other Gods besides Allah, how is it they do not fight and destroy each other’s creations?

7 If all creatures on the earth are the creation of one and the same Allah (or God, or by whatever name He is called), how is it that His love for all his creations is not the same, i.e. how come he only loves those who profess a certain religion and not others (pilih kasih)?

8 What came first into this world, ethnicity or religion, the egg or the chicken?

9 Does one’s adoption of a different faith than that into which one is born, change the bone, blood and DNA of the convert?

10 Is the door to heaven open to all Muslims regardless of their Moral values and shut to all non-Muslims regardless of how honest and upright they may be?

Anonymous said...

you one son of bitch.you a bloody umno goon .

Anonymous said...

Manusia sangat bodoh sebenarnya ALLAH/TUHAN adalah orang UFO lah....Kah Kah Kah jangan ditipu oleh pencipta agama Kah Kah Kah

Anonymous said...

Ravinder Singh,
or whatever your real name may be,

I am not replying for Prof Ridhuan, though I know he usually doesn't reply to comments, especially form the likes of you. But I'm so disgusted by the kind of thinking behind your questions that I must comment against you:

1 You are so stupid to be asking "Why were you born a Chinese and not a Malay Muslim". And who said he is "destined to be a Muslim and a Malay in the end"? He chose to be a Muslim and he said in his profile that he is Chinese by race (didn't you read that, stupid?) though by the Constitutional definition he can call himself a Malay.

2 No, even under your skin you are not the same as others, because of your nasty, divisive and racist thinking. As evident in this comment of yours.

3 Allah did not "create" non-Muslims or Muslims, don't you know that? Allah created human beings, then they use their intellect and get inspired to follow certain ways of life, and religions were born. No such thing as "pre-determined that their after lives shall be condemned to hell." That's why blokes like you are problems among mankind - you perceive so many things wrongly. Get educated, boy. Go ask the preachers, whatever religion you profess, or even if you don't believe in any religion, go ask some wise people.

4 This is answered in my 3 above.

5 How many creators of the Heavens and the Earth are there is based on the number of religions that believe in Heavens. Ask the wise men of religion too, instead of asking stupid questions in the Internet.

6 Read History, boy, then you'll know that they "do fight and destroy each other’s creations". Ever heard of Emperor Titus of Rome ransacking and burning the Jewish temple and practically the entire town of the Jews in year AD90? The burning of the Jewish town occurred another time in fact - Emperor Hadrian(?). Google, man, don't be lazy and merely spewing hatred here and there, you no good fellow.

7 Don't you understand that over thousands of years in history, since the days of the Zoroastrians, people started to believe in different ways of life, later called religions? If you don't believe in religion, why must you chide those who do?

Those who do not believe in any religion constitute not even 0.1% of mankind. They are anarchists, destructive and evil beings when they start saying bad of those who do believe. You are an example, you son of a gun.

8 Another damn stupid question, asking What came first into this world, ethnicity or religion, the egg or the chicken.

9 Still another stupid question asking Does one’s adoption of a different faith than that into which one is born, change the bone, blood and DNA of the convert. What the hell does religion have anything to do with bone, blood and DNA. As I've said, you have anarchistic and weird thinking, a warped mind and a demented personality.

10 This is another hate-instigating comment by you, asking provocative questions when you know that Heaven is not the sole prerogative of Muslims only. But I dare say that a bloke like you have no place in Heaven, or vice versa. You should burn permanently in Hell for trying to stir religious hatred and cause divisiveness in society.

The comment by the bloke above was published by the the Opposition Anwarish blog Free Malaysia Today. Any one wanting to submit the above reply there is welcome to do so.

Sivarraajh said...

Prof,

I feel you have insulted the Indian community. Without understanding the actual story or denying the actual story you have written an article with a hear say from your friend.

Furthermore, the movie has been released after FINAS given the green light.

You have failed to comment on the FINAS’s action but pointed out that the Indian community in Malaysia is insensitive towards the Muslims’ feeling.

You are known with your sarcastic remarks and these hurt the feelings among the multiracial readers of Malaysians.

All your articles in Sinar Harian Online, you blamed the Indian community for being insensitive and further insulted the Thaipusam, the Batu Caves Temple and the statues in your article "Di sebalik cerita Batu Caves".

You have repeatedly called the Chinese as ultra kiasu through your article "Permainan politik ultra kiasu".

You are the one who is insensitive and is also a coward, always hiding behind the articles of Sinar Harian and speaks as though you know everything.

Prof, your current article has quoted sensitive and hurting issues such as :

1. “Bayangkan selepas ini kita menerbitkan filem menghina agama lain. Tentu kita masih ingat isu peristiwa perarakan kepala lembu suatu masa dahulu. Begitu juga dengan anak muda Melayu yang masih meringkuk di dalam penjara akibat cubaan membakar gereja. Malangnya, apabila anak muda bukan Islam mencampak kepala babi ke dalam surau, maka tidak dikenakan tindakan.”

2. Hari ini pergilah ke mana sahaja. Jika dahulu, rumah ibadat dan patung-patung tidak banyak kelihatan meriah. Kalau adanya pun agak suram dan tidak Nampak tombolnya. Tetapi selepas PRU 12, keadaan jauh berubah. Mereka mendapat peruntukan sana sini, pusat dan negeri. Rumah ibadat kecil menjadi besar, tombol rendah menjadi tinggi dan berwarna-warni.

3. Mereka mendesak diberikan tambahan kerusi. Jika benar-benar ikhlas, pergilah menawarkan diri bertanding di kawasan majoriti ultra kiasu (Cina). Mintalah kerusi sebanyak mana pun. Tetapi beri laluan kepada orang Islam bertanding di kawasan majoriti Melayu.

4. Saya cadangkan agar PRU 13, jika kita mahukan sangat orang India bertanding di kawasan majoriti Melayu, carilah kalangan India Muslim seperti KIMMA dan MIM, tetapi bukan mereka yang tidak Islam. Orang Melayu tidak teragak untuk memangkah mereka, tetapi apakah mereka memangkah kita apabila laluan diberikan?

Does any of the above captions mentioned in your article got to do with the movie Vishwaroopam?

What is the point of making an illogical statement by referring to political and religious matters in Malaysia?

I am upset with Sinar Harian Daily for being insensitive towards the feeling of the Indian community and also Chinese.

Being an irresponsible writer, you should be sacked for creating tense.

Seriously you are the one should know your limits!

Everyone can write but not many can write responsibly.

You have proven yourself as the real example of a person whom writes without responsibility.

I pledge all Malaysians regardless of religion and race to boycott you and your article publishers in the future.

Let every true Malaysians teach a lesson for anyone who wish to play racial sentiments and religious matters as a key to gain popularity.

Prof, you must apologize for your irresponsibility and the tense you have caused. Sinar Harian Daily should also apologize openly for publishing your article.

MIC Youth has lodged a police report at Balai Polis Sentul demanding the police to take a stern action against you and Sinar Harian.

MIC Youth also demands an open apology from Sinar Harian.

The Home Ministry should come forward and take immediate and stern action against those responsible for this article.

I sincerely hope that the quick response method from the Home Ministry in banning the Vishwaroobam movie immediately as soon as people protested can also be used in taking a quick and stern action against those involved in publishing and writing this article.

DIN MERICAN said...

You are the representative of the quality of our lecturers we now have in our public universities ( with due respects to the rare few who are truly dedicated and outstanding in terms of both research and teaching).

Zan Azlee said...

Dear Prof Ridhuan Tee,

Are all your qualifications and positions you hold give you the right to write such an article and to say such things to Malaysians?

Freedom of speech and the right to one’s opinion is one thing. But outright disrespect and being insulting is another.

I have never ever heard an Indian Malaysian (or anyone!) complain publicly about the traffic jam he has to encounter every Friday afternoons around Zohor prayer time.

And, by the way, what have you to “have given everything” to the Indian community so that they can have their “large and colourful statues and prayer houses” everywhere?

I didn’t know that you had more of a right to Malaysia than other Malaysians. Or maybe it’s somewhere in your long list of credentials, and I just missed it?

I may not have as long a CV as you do, but allow me to remind you that Islam does not condone the act that you has just pulled.

Surah Al Haj in the Quran states:

“And were it not that Allah checks the people, some by means of others, there would have been demolished monasteries, churches, synagogues, and mosques in which the name of Allah is much mentioned. And Allah will surely support those who support Him. Indeed, Allah is Powerful and Exalted in Might.”

While Prophet Muhammad had this to say:

“Beware! Whoever is cruel and hard on a non-Muslim minority, curtails their rights, burdens them with more than they can bear, or takes anything from them against their free will; I will complain against the person on the Day of Judgment.”

The headline for your column is “Kesabaran umat Islam ada had”. Well, let me say this. YOU do not speak for all Muslims. You definitely does not speak for me.

Here’s one thing for sure, though. The patience of true Malaysians for YOU might just have its limits too.

Anonymous said...

hello pro,
I think you have to do your home work
Mr.kamal ( the film producer ) is an atheist not hindu .dont confuse yourself before confusing others , pls dont tell me the malaysia censor board is stupid , they are to be blame , dont forget pig blood is still running in your system .I wonder who gave u prof title .lol

Anonymous said...

It is with such extremist Muslims around, that the world is in chaos. And the unrest of Palestine and Middle East. Don't blame the Americans or the Jewish; instead repent and think why in the first place the Muslims want everything their way? Stay peace, and be harmonious.

Anonymous said...

RIDUAN TEE=RT=ROUGH TALK

Anonymous said...

Tapi memang betul bila thaipusam, menyusahkan org. Malam2 mabuk kt luar Batu Caves. Org India 7% je kt M'sia. Tapi nk kuil byk. Kalo boleh sampai nk buat kuil dlm rumah. Nk kuil byk, ko pegi duk india la. Ini negara islam. Loceng ko tu pegi buang dalam sungai la. Dtg tanah melayu pun dulu keje angkat taik.

Anonymous said...

Sivarraajh,

I don’t think the Professor intended to insult the Indian community. I think he wanted to project the fact that that Islam is the religion of the country as stated in the Constitution - no other religion is mentioned - and should be given prominence at all times and that believers of other faiths need to respect that when, for example, wanting to build the biggest, tallest in Asia etc of monuments or religious figures. I support his stand.

If you accept the above, you would not perceive his remarks as sarcastic and that these do not necessarily hurt feelings among the multiracial Malaysians. We must always respect and live by the Constitution of the country. It’s the highest set of laws in the land, all other laws emanate from it and cannot contradict it or else become ultra vires. Therefore, everything we say and do must be guided by the Constitution. If all Malaysians do those, there’ll be less problems in the country and less need to point out such things as Prof Ridhuan put out in his writings and sayings.

Do note that the Professor has not “called the Chinese as ultra kiasu”. He calls only certain people ultra kiasu. I am a regular reader of his blog and have noticed him call even Malays and Indians ultra kiasu – I think he usually refers to DAP as “politik ultra kiasu" and I agree with him.

Now, now, why the need to call him “insensitive .. coward .. hiding behind the articles of Sinar Harian ..”? The very fact that a national daily, Sinar Harian, publishes his articles, shows that what he says are acceptable to many people. The fact that Sinar Harian is a mainstream newspaper shows that his writings are accepted by mainstream Malaysiana. And mainstream Malaysiana is the majority. The problem, it seems to me, is that the “non-mainstream” i.e the minority, often finds each and everything to criticize the mainstream. You have a right to disagree but not to name calling, otherwise others may use that right against you, too, and that’s not good, overall.

I certainly disagree with you saying the Professor writes without responsibility. But I am not sure if you do.

If only you realize that every "true Malaysian" must respect and abide by the Constitution of the country, you’d understand what the Professor is talking about. All Malaysians must be loyal to the country and proof of loyalty is only by showing respect for and abiding by the Constitution. Citizens of all civilized and democratic countries do those. And note that nobody is accusing you not being loyal but but we can talk about degree of loyalty perhaps.

Everybody has a right to make Police reports but there seems to be so many Police reports that one wonders whether we should not let the Police concentrate on their job of maintaining security and order in the country.

All Malaysians need to look at the big picture. And that big picture must be based on the Constitution of the country, our very backbone, without which we all will become lame.

Anonymous said...

DIN,

What are you trying to say? What do you mean “representative” of the quality of our lecturers we now have in our public universities”? Saying that our public universities’ lecturers are mostly no good? Or perhaps only the likes of Aziz Bari and Azmi Shahrom are good? Because they are Anwarish? Like you?

Or only a so-called Visiting Professor of a Cambodian University is good? Meaning you? Would you like to tell us the standing of the Cambodian University world wide? And how you got to be a “Visiting Professor” there anyway? And how often do you “visit”? I read that you no longer are a Vsitng Professor in recent times – is that true, if so, why? I really like to know because you implied that most of our public universities’ lecturers are no good.

Btw, “respect” as in “with due respects” does not carry a plural, (Ex?) Visiting Professor.

Or you leave a short comment here merely to give a link to your blog. Which you re-designed so that you can announce in your new personal profile that you got a Datoship at age 70? And saying a “Dato Din Merican” with a house in Lorong Bukit Pantai that was sold and having “passed on”? Yet I read comments elsewhere saying you were broke and married a well-to-do successful dentist.

Am I getting personal here? But you got personal with Assoc Prof RT out of the blue, didn’t you? With practically a one-line comment. The usual Oppo hippo manner of wild and unsubstantiated allegations. And appearing to substantiate what you say by showing the words of Art Harun in a 2009 article. Yes, I’ve also read comments against you that in the past you even copied paragraphs or sentences from others as if they are your own, in your own writing. Plagiarizing to a certain extent? But of course, your new blog format would show only the good comments. Do note that RT here publishes even the hardcore and crude anti-him comments that appear from time to time.

Against the word “pendatang”, DIN? Saw that in your blog (first time I visited it). Sensitive about MERICAN also pendatang? No need to, DIN. You have been accepted as a Malay for generations already. You even got a study scholarship from the Malaysian Govenment, didn’t you?

But you must remember that the word pendatang became popular due to the DAP in Penang making racist comments to which the UMNO Division Head concerned responded, with that word. Don’t you think that DAP is racist and anti-Malay? Been so since they hogged the so-called Malaysian Malaysia slogan. Wanting equality without acknowledging the Special Position of the Malays and the Bumiputeras of Sabah and Sarawak. At times making statements that encroach upon that Special Position and the Ketuanan Melayu that is enshrined in the various Articles of the Constitution pertaining to the roles, functions and responsibilities of the YDP Agong, the Malay Rulers, etc. Those had contributed to the race riots of 13 May, 1969.

And you ignored those when you spoke for an ideal Malaysian society in your blog, didn’t you, DIN? Don’t you think that the desired Malaysian society must be based on the Constitution of the country? That all citizens must respect and live by the Constitution of the country? Or are you Anwarish in your stand?

Anonymous said...

Zan Azlee,

Easy to say “outright disrespect and being insulting”, eh? Did you not read the following paragraph:

"Berikut adalah ringkasan penghinaan yang sengaja dilakukan terhadap agama Islam yang mulia ini. Pertama, umat Islam digambarkan sebagai pengganas. Kedua, Kitab suci al-Quran (di) katakan sebagai rujukan pengganas. Ketiga, pakaian wanita berhijab/purdah tempat menyimpan senjata api dan bom. Keempat, ayat-ayat al-Quran dibaca bagi memulakan aktiviti jahat. Kelima, pengikut Taliban dikaitkan dengan penyembelihan manusia dan keenam, agama Islam digambarkan sebagai agama yang tidak berperikemanusiaan."

If you have read it, read it again. Now tell us who did the “outright disrespect and being insulting”.

No need to read RT’s long list of credentials or quote the Qur’an or Hadith, but just understand the above paragraph. If you don’t understand, say so here, and I might try and explain it to you.

Anonymous said...

Mr RT, I appeal to you to take time off and re-examine your life. I know many good Muslims (thanks God for that) and realise that Islam is more beautiful than what is reflected in your words and life. Muslims are more loving, considerate and polite than what you led me to believe.

My concern is for your 5 children. Before you say it is none of my business, think again. Your children will be part of society and will affect me as a member of this society. The value system that you are imparting to them will create misfits and people who think that they serve God but they serve not. They will think that they are championing the cause of Islam by their rabid rhetoric but God just want them to speak in love. Reflect, my friend.

Anonymous said...

Anonymous 5:41 PM, February 22, 2013,

You have no clue about the history of the Palestinians in the Middle East. Using the words “such extremist Muslims .. (causing) world chaos”, you expose yourself to charges of extreme ignorance, utterly unthinking and loud-mouthed, despicable to the last once of your blood. You twist your tongue saying “Stay peace, and be harmonious” but you don’t speak for peace in the world talking the way you do.

Ever read of the Arabs and the Jews being cousins in ancient history, the Jews left the area now called Palestine and that occupied by Israel after the Emperor of the Roman Empire Titus ransacked the town they occupied at that time, Jerusalem, burnt everything to the ground in AD90? And another time later by Emperor Hadrian.

The Jews then went wandering to many places in Europe where they thrived with the practice of usury, the lending of money with exorbitant interest rates. Disliked by the Europeans, the English playwright William Shakespeare even wrote a play in the 15th Century titled, “The Merchant of Venice,” about a Jew who went to court demanding “a pound of flesh” of the borrower who couldn’t repay his loan.

That dislike became manifold such that Adolf Hitler burnt, gassed or otherwise killed some 6 million of them during World War II. The Jews had, even before that, been streaming to settle down in France, England and US as well. (French President Nicholas Sarkozy had anti-Jewish policies even as late as 10 years ago.) But at the end of World War II the influx of Jews into Britain and US were so intolerably serious that the British, who were administrators of the Palestinian lands, and the US, proposed that the Jews be allowed to occupy Palestine, of which the areas the Jews previously occupied they have abandoned for hundreds of years, and all of which for ages have been known as the lands of the Palestinian Arabs.

In the fashion of ultra kiasus, the Jews rushed in from everywhere and later declared the creation of their own state called Israel on Palestine lands. Then US gave them billions of dollars annual defence aid with modern military equipment and sent a 2nd hand nuclear reactor for the Zionists to produce nuclear bombs. Then they bullied the Palestinians and the Arabs, conquering more territories during the Arab-Israeli War of 1967.

For scores of years now, the Israelis have been bullying the Palestinians. Endless construction of illegal settlements on Palestinian lands, despite UN censure, responding to Palestinian children throwing pebbles at them by shooting, targeted killing of Palestinian fighters by unmanned aerial vehicles etc. And you call the Palestinians and those who support them “extremists”? You must be mad.

Anonymous said...

kau tu yg bodoh anon 5:41, feb 22 2013.pegi baca balik sejarah. jangan jadi lembu yg percaya je apa yg media2 barat yg anti islam tu cakap.kau hina orang bleh tapi orangh hina kau balik tak boleh, apa hal?

Anonymous said...

Lu matilah! Gua akan kencing atas kubur lu nanti! Cibai punya olang!

Thanatos said...

9:35 PM, February 19, 2013

Is that all? No more reply? All talk but no brain. Typical kiasu bastard.

Mohd Sayuti Omar said...

Ridhuan adalah antara beberapa orang berkeperibadian ustaz (Islamis) yang akan diturunkan oleh Umno dalam pilihan raya akan datang bagi mencerminkan parti nasionalis itu adalah sebuah parti memperjuangkan Islam.

Saya mendengar cadangan ini sejak tahun lepas lagi di mana mediator rancangan televisyen bercorak agama ini diturunkan sebagai calon dalam kategori sebagai winnable candidate.

Umno dikatakan sangat berkehendak tokoh-tokoh atau orang ini sebagai calon mereka, di samping ingin menggambarkan parti itu 'kuat' Islam ia juga parti beranggaskan Melayu.

Helen Ang said...

Kini, Ridhuan (ataupun mungkin orang Cina lain) yang masuk Islam dipandang serong.

Anonymous said...

Kata-kata RT macam Berak. Dia Berak untuk orang kenal dia. Berak ada baik dan ada buruk. Yang baik boleh bikin baja yang tak baik bau busuk menyebab orang marah. Jadi macam mana pandang kita tentang orang Berak. RT cari makan susah dia tak Berak mana ada kerja. Ada-ada mungkin boleh kerja buang Berak.....

tokgaru said...

Saudara RT

Isu BR1M. Nik Aziz kata yang terima BR1M serupa ayam makan hempas kelapa dan lembu makan jerami.

Isu BR1M. Hadi Awang pula kata yang terima BR1M tu bodoh belaka.

Maknanya. Orang melayu, orang cina orang india dan lain2 bangsa yang dah terima BR1M tu semuanya serupa ayam dan lembu sahaja. Tapi rasanya orang Pas lebih ramai yang terima BR1M daripada orang parti lain.

Maknanya orang Pas sebahagian besarnya adalah binatang seperti kata Nik Aziz.

Maknanya orang Pas paling ramai yang bodoh seperti kata Hadi Awang.

Pemimpin Umno tak menghina orang Pas, pemimpin Umno cuba menghulurkan bantuan kepada orang2 Pas yang miskin dan susah, tapi pemimpin Pas sendiri yang menghina para pengikutnya.

Itu lah berbezaan ketara yang Allah swt telah tunjukkan kepada kita sebagai persediaan untuk menghadapi PRU13. Guna otak, guna aqal ... insyallah bangsa kita selamat, agama kita selamat dan negara kita selamat.

Anonymous said...

8:36 AM,

Perhaps your problem is knowing only the "good Muslims". Or not knowing enough facts, like the Constitution of this country which says that Islam is the religion of the country and should be respected by all Malaysians.

But surely you must have known, seen or read about the bad non-Muslims as well.

Aiseh, history is full of religious wars, many bad people from all sides, for example, in the Roman Emperors walloping the Jews, the Crusaders, Knights of the Round and not-so-round Tables walloping the Muslims, the Islamic wars starting from the 7th Century etc. Read about them? Seen documentaries or movies about them?

There has not been religious wars for a long time, Mister. This is partly due to the fact that there are people who keep pointing out to those who try to encroach on the rights of others, or not respecting the position of Islam, for example in this country, where the Constitution says the religion of the country is Islam. Including people like Assoc Prof Ridhuan Tee.

Now, why the hell do you ask him to "re-examine your life"? Because you don't know what he is talking about? Ask, man, ask, when you don't know or understand. Don't accuse wildly or blabber, as it makes you look like a stupid fool.

Anonymous said...

Salam semua,
Insyallah parti nyamuk @bebas Islam jika diberi peluang untuk bertanding dikawasan majoriti Islam @Melayu dan calon BN atau PR datang dari non -muslim..parti bebas Islam@Melayu boleh menang dgn pertolongan Allah...contoh mudah di Sgor DUN Sri Andalas..majoriti Islam @Melayu tapi BN -MIC Vs PKR ( Xavier )...umat Islam xde pilihan terpaksa memangkah non-muslim...insyallah kita harap NGO2 Islam@Melayu bangkit dan menghantar calun bebas Islam/Melayu..dgn izin ALLAH calun bebas Islam@Melayu bole menang..dgn bantuan majoriti Islam..sebagai undi protes...PRU 13.

Anonymous said...

Wow....product bn .......55 tahun.............pandai berinternet pula lembu...lembu ini.......

ewandiismail said...

amal ma'ruf nahi mungkar