Semua artikel adalah pendapat peribadi. Anda berhak untuk tidak meneruskan bacaan atau tidak mengakseskan blog ini serta merta jika anda tidak bersetuju dengan pemikirannya. All the articles written are the personal views. You have absolute rights not to continue reading or to discontinue accessing this blog immediately if you are disagreeable with the personal views.

Sunday, July 08, 2012

Mencari identiti bangsa Malaysia

9:42 PM Posted by RIDHUAN TEE 52 comments

 (Sinar Harian 9 Jul 2012)

Ada orang bertanya, kenapa bukan Melayu di Malaysia lebih Cina daripada orang Cina di negeri China atau lebih India dari orang India di India? Sehinggakan orang Cina di China (India di India) yang berkahwin dengan orang Cina (India) Malaysia pun menggeleng kepala melihat gelagat mereka di sini, terlalu ultra kiasu. Saya katakan, tidak semua bukan Melayu  sebegitu. Produk Cina (India) aliran sekolah kebangsaan kurang kiasunya berbanding dengan produk Sekolah Jenis Kebangsaan (SJKC/T, SMJKC dan IPTS) yang kebanyakannya ultra kiasu dalam tindakan. Pokoknya, mereka perlu bercampur.

Malangnya, masih ramai yang tidak bercampur, tidak dapat menguasai dan menghayati agenda kebangsaan, misalnya bahasa kebangsaan, seperti generasi pertama. Sedangkan hari ini rata-rata terdiri daripada generasi kedua dan ketiga. Persoalannya, kenapa terlalu sukar untuk ‘mengasimilasikan’ diri (bercampur)? Wujudkah bangsa Malaysia sebagaimana yang diwar-warkan?

Sebenarnya tidak! Ini kerana, setiap bangsa memperjuangkan agenda masing-masing dengan begitu ultra sama seperti generasi pertama. Semuanya berpunca daripada kesengajaan tidak mahu memahami sejarah dan mempergunakan kebebasan yang diberikan.

Terus terang, walau pun di negara ini mempunyai aliran agama, aliran ini jauh lebih terbuka berbanding dengan aliran jenis kebangsaan yang terlalu menekankan agenda bangsa berbanding agenda negara, sehingga kita tidak tahu apakah identiti mereka yang sebenar. Nak dikatakan sama seperti negara asal, tidak juga. Sebab orang Cina/India) di China/India tidaklah seultra Cina/India di sini. Orang Cina di China masih lagi terbuka, walaupun berada dalam pemerintahan komunis.

Lebih malang lagi apabila sikap ultra kiasu ini telah diadunkan dengan satu lagi pemikiran yang disebut sebagai Asian Settler Colonialism (ASC) yang diwarisi daripada generasi pertama. Pemikiran ASC mengambil kira apa yang berlaku di Hawai’i yang berkait rapat dengan penghijrah dan peneroka. Tidak semua pendatang adalah peneroka. Adakalanya peneroka datang untuk tinggal, dan mengasas politik mereka menjadi bangsa yang berdaulat. Tidak berlaku penjajahan secara langsung. Tetapi mereka berstrategi mahukan kaum asal lenyap. Jika tidak lenyap, mereka akan menggunakan tenaga pekerja mereka sebelum mereka dilenyapkan. Jika ada kekuatan mereka akan menguasai bangsa asal itu. Keadaan inilah sedang berlaku di Singapura dan Pulau Pinang.

Orang bukan Melayu begitu sukar untuk menerima institusi Islam atau bumiputera seperti sekolah agama, matrikulasi dan institusi MARA. Sedangkan secara umumnya boleh dikatakan orang Melayu, sama lulusan sekolah agama atau MARA, tidak ada masalah untuk menerima institusi-institusi perkauman bukan Melayu, seperti sekolah jenis kebangsaan dan pertubuhan perkauman yang lain. Kenapa boleh jadi begini? Di manakah identiti bangsa Malaysia sebenarnya?

Kenapa pemikiran ultra kiasu dan ASC terus membelenggu kehidupan rakyat hari ini? Kenapa perkara-perkara yang sudah jelas termaktub dalam perlembagaan tidak mahu disetujui? Sedangkan umat Islam cukup bertoleransi dengan kehendak orang lain?

Identiti apakah yang kita bawa? Mereka seolah-olah berada dalam kelompok sendiri. Tidak bercampur. Hidup dalam tempurung sendiri.  Hujah ini diperkukuhkan lagi apabila cerdik pandai bukan Melayu apabila menulis, membentang kertas kerja atau ceramah, bersastera, berdrama, sukar sekali untuk mendengar hujah mereka dikaitkan dengan sejarah Tanah Melayu. Mereka  sanggup mengorek sejarah negara lain sebagai bukti,tetapi terlalu sukar merujuk sejarah Tanah Melayu.

Sering kedengaran, mereka menggunakan hujah-hujah logik akal semata-mata, terutama merujuk kepada hak asasi manusia yang diperjuangkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Rata-rata kedengaran mereka mahukan layanan sama rata dan sama rasa atau fair and square. Sebarang diskriminasi akan ditentang habis-habisan tanpa mahu berpaling melihat kepada sejarah negara. Apakah formula sama rata dan sama rasa ini tidak perlu bertunjangkan sejarah dan perlembagaan?

Sesiapa sahaja yang menggunakan hujah sejarah dan perlembagaan akan ditolak walaupun sebangsa, misalnya orang-orang seperti Khoo Kay Kim dan Teoh Kok Seong. Sudah tentu termasuk saya. Kami dilabelkan sebagai pengkhianat bangsa.

Jenis apakah bukan Melayu yang sedang dilahirkan di Malaysia ini? Apa jua agenda nasional yang menggugat kononnya dikatakan hak bangsa, akan ditentang habis-habisan. Mereka akan berhimpun dan berdemonstrasi untuk menunjukkan kekuatan mereka. Kelompok ini juga sudah tidak diterima pun jika mahu berhijrah ke tempat asalnya.

Sedangkan permintaan dan desakan mereka telahpun dipenuhi, walaupun tidak sepenuhnya. Sudah tentulah menjadi kesukaran kepada kerajaan untuk memberi sepenuhnya. Pemikiran ASC dan ultra kiasu ini mesti diubah dalam pembinaan sebuah negara bangsa. Jika tidak, negara ini tidak akan  ke mana-mana. Kita akan banyak membuang masa melayan kerenah itu dan kerenah ini terutama apabila menjelang pilihan raya.

Apabila ia diberikan, sudah tentu akan menjadi precedence. Apabila sudah menjadi precedence. Pemikiran ini tidak berkurang, malahan terus bertambah dan bercambah. Apa yang membimbangkan jika sikap ultra kiasu dan ASC ini terus bersarang dalam pemikiran dan diterjemahkan dalam bentuk realiti, sudah tentu orang Melayu selaku penduduk tidak akan berdiam. Pasti akan berlakunya pertembungan yang tidak dapat dielakkan.

Dalam menyelesaikan masalah ini seperti yang dikatakan oleh Yuri Kochiyama (2008), aktivis hak asasi manusia,  “When Native Hawaiian activists lash out against Asian settler colonialism, we must remember what Malcolm X said: ‘The conditions that our people suffer are extreme, and an extreme illness cannot be cured with moderate medicine”.

Mungkin ada selepas ini ada yang akan membanding tidakkah produk-produk Sekolah Agama atau institusi bumiputera seperti Matrikulasi, MARA dan UiTM juga mempunyai pemikiran sebegini? Apakah dalam pemikiran mereka tidak ada ASC dan ultra kiasu? Jawapannya, ada.Tetapi sifat umat Islam ini dibendung oleh kesejagatan agama Islam yang meraikan orang lain.

52 comments:

Anonymous said...

Ni lah akibatnya apabila TDM memimpin selama 24 tahun.

Apabila Mamak menjadi lebih Melayu drp orang Melayu sendiri dan lebih Islamik drp orang beragama Islam.

Kerana cara politik Mamak, maka lain-lain bangsa pun menarik diri dari agenda kebangsaan dan mempertahankan sistem mereka mengikut acuan mereka.

Kan bagitu?

Anonymous said...

SEMUANYA BERPUNCA DISEBABKAN 99% UMAT HARI INI TERMASUK UMAT ISLAM TELAH MENJADI PENGIKUT DAJJAL TANPA DISEDARI

FASA 1 AKHIR ZAMAN SUDAH BERMULA

Unknown said...

sebanyak mana pun persoalan yang diajukan oleh DRT, akhirnya tetap menjurus kepada satu kesimpulan sahaja..semuanya salah kerajaan BN yang terlalu terbuka dan gagal merealisasikan agenda bangsa malaysia yang bersatu..

kesalahan yang pertama dan bagi saya sudah cukup menghancurkan kekuatan bahasa Melayu adalah apabila huruf rumi dijadikan tulisan rasmi bahasa Melayu pada 1966.

hal ini secara tidak langsung mengaburkan mata cina dan india akan identiti bangsa kita sebenarnya. ketika itu sudah pun ada empat bahasa iaitu inggeris, melayu, cina dan india. pertukaran bahasa melayu dari jawi ke rumi menjadikan bahasa melayu hilang jasadnya yang asli..

bagi cina dan india, bahasa melayu sudah tidak banyak bezanya dengan bahasa inggeris kerana persamaan huruf yang digunakan. secara tidak langsung, mereka berfikir,"lebih baik menumpukan dan bertutur bahasa inggeris saja kerana siapa yang boleh membaca bahasa inggeris maka bolehlah membaca bahasa melayu"..

jadi bagi membina agenda nasional yang sebenarnya, tidak dapat tidak kita mesti membetulkan kesilapan terbesar dalam sejarah bahasa melayu. tulisan rasmi bahasa melayu mesti dikembalikan kepada tulisan jawi. inilah langkah pertama dan terpenting. demikian baharulah cina dan india akan kembali menghormati kita kerana kembali kepada identiti sebenar bahasa kita.

Unknown said...

TAK KIRA APA PUN BANGSA SESEORANG ITU APABILA DIA MENGAKU INI ADALAH TANAH AIRNYA,MAKA TAAT SETIA WAJIB DITUMPAHKAN DI SINI JUGA!

Anonymous said...

Selagi wujudnya sekolah2 perkauman di Malaysia yang tidak wujud di mana2 negara lain di dunia ini,selagi itulah virus ultra kiasu ini tidak akan mati malah akan semakin bercambah dan akhirnya menghancurkan negara.

Semua orang tahu hakikat ini termasuk ahli2 politik(kerajaan dan pembangkang),cina2 ultra kiasu,dong zhong dan seluruh warga Malaysia yg berakal.Cuma manusia-manusia yg ego dan berkepentingan yg akan menafikan fakta ini.

Penyelesaian yg paling praktikal dan berkesan yg akan menyelesaikan 90% masalah ultra-kiasu dan sikap rasis dan chauvinis bukan Melayu adalah MENGHAPUSKAN SEKOLAH2 PERKAUMAN & MELAKSANAKAN SISTEM SATU SEKOLAH.

Kita tidak berniat untuk menghapuskan terus bahasa ibunda masing2 kaum.Malah pelbagai kaedah alternatif boleh kita laksanakan untuk terus melestarikan bahasa2 ibunda kaum2 ini.

Dasar pengasingan kaum wajib dihentikan oleh pemerintah untuk mewujudkan perpaduan nasional yang sejati bukan sekadar laungan2 dan slogan2 retorik 1 Malaysia yg sebenarnya tidak bersatu pun.

Unknown said...

SEBAGAI WARGA NEGARA MAKA DIA KENALAH JUNJUNG AGENDA NASIONAL DAN PERLEMBAGAAN NEGARA! WAJIBLAH DIA BERTUTUR BAHASA KEBANGSAAN DAN MENGHORMATI AGAMA RASMI DISAMPING MENDUKUNG KEBEBASAN BERAGAMA!

Unknown said...

KEBEBASAN BERAGAMA BUKANLAH MENJADI LESEN KEPADA SESEORANG MUSLIM ITU UNTUK MURTAD! ISLAM SEBAGAI AGAMA RASMI PERSEKUTUAN KHASNYA DAN SARWAJAGAT AMNYA ADALAH ADDEEN DAN MENEPATI FITRAH MANUSIA! MAKA BILA SUDAH MENGANUT ISLAM TIADA SEBAB UNTUK DIA KEMBALI KEPADA KEKAFIRAN!

Erock said...

Org Melayu
1.Takut sekiranya org cina memerintah mereka lebih xtrme KRONISME (seperti sekarang..kerja..lu bkn cina lu p tpt lain)kalau dpt pn ssh nak naik ke atas wlupn cemerlang..kalau naik pn..GAJI ORG bawah lagi tinggi sbb lu bkn cina maa..
2.Takut agenda kebangsaan spt memartabat BM..MENJAMIN KEBERAGAMAAN Islam sdikit sbanyak akn terhakis dn lebih sukar diterjemahkan. (cth:x boleh AZAN subuh guna pmbesar suara)..kedai2 mknan haram/halal x lagi dipedulikan..org kata LU X TIPU lu bkn cina..anak2 bngsa melayu ISLAM..lama kelamaan akan lebih TERUK agamanya..
3.tidak mahu lagi apabila k2 diatas akan mencetuskan kecelaruan dn menghasilkan pertelingkahan yg akhirnya mewujudkan perkauman dan peperangan..

Org cina
1.sekiranya boleh buktikan..semua diatas salah..org melayu yg terkenal dgn berhemah dn lembut hati pasti dpt menerimanya..hatta menjadi pm...agknya..
2.hapuskan sekolah perkauman..
3.integriti nasional ditonjolkan..ckp MELAYU pun tongkang pecah..bkn sebab lidah org cina keras..tp sbb LU PNYA PELGAULAN SEHALI2 MENGAJALR LU PNYA LIDAH KELAS..

sy bkn org melayu or cina...

Erock said...

Org Melayu
1.Takut sekiranya org cina memerintah mereka lebih xtrme KRONISME (seperti sekarang..kerja..lu bkn cina lu p tpt lain)kalau dpt pn ssh nak naik ke atas wlupn cemerlang..kalau naik pn..GAJI ORG bawah lagi tinggi sbb lu bkn cina maa..
2.Takut agenda kebangsaan spt memartabat BM..MENJAMIN KEBERAGAMAAN Islam sdikit sbanyak akn terhakis dn lebih sukar diterjemahkan. (cth:x boleh AZAN subuh guna pmbesar suara)..kedai2 mknan haram/halal x lagi dipedulikan..org kata LU X TIPU lu bkn cina..anak2 bngsa melayu ISLAM..lama kelamaan akan lebih TERUK agamanya..
3.tidak mahu lagi apabila k2 diatas akan mencetuskan kecelaruan dn menghasilkan pertelingkahan yg akhirnya mewujudkan perkauman dan peperangan..

Org cina
1.sekiranya boleh buktikan..semua diatas salah..org melayu yg terkenal dgn berhemah dn lembut hati pasti dpt menerimanya..hatta menjadi pm...agknya..
2.hapuskan sekolah perkauman..
3.integriti nasional ditonjolkan..ckp MELAYU pun tongkang pecah..bkn sebab lidah org cina keras..tp sbb LU PNYA PELGAULAN SEHALI2 MENGAJALR LU PNYA LIDAH KELAS..

sy bkn org melayu or cina...

Anonymous said...

10:26

Tak begitu. Kau sewel memikirkan begitu. TDM memimpin 22 tahun pun kau tak tahu. Jadi, macam mana nak percaya apa kau cakap?

Kau pulak takda beri penerangan menegapa kau fikir TDM "lebih Melayu drp orang Melayu sendiri dan lebih Islamik drp orang beragama Islam." Tuduh liar saja ke? Bangsat kau buat begitu.

Kau panggil dia Mamak. Kau apa? Cina ke? Kau mempertahankan "lain lain bangsa" tidak berajenda kebangsaan. Kau ingat kau bangsa tulin ke? Bangsa apa yang ada tulin di dunia sekarang?

Kau baca ini aku salin apa yang ada keluar di sana sini:

"You people keep making fun of the Malays, mamaks, etc, what about you Chinese? What's the equivalent to call you all also having mixed blood? Now, now, don't say you people are pure Chinese.

Here is what Professor C.P. Fitzgerald says in his book, "A Short Cultural History of China" (600+ pages) - he lived in China for 5 years to research and gather material for that book:

The phrase "origin of the Chinese people" is in itself misleading.

1. Chinese culture took root in the plains of Manchuria, a foreign country until after World War II

2. The northern provinces have always to some degree been mixed with "peoples from the Mongolian steppes"

3. The southern and central provinces of China were, before the northerners moved southwards, "covered" by non-Chinese, the Miao, small in size and who the Chinese were contemptuous of.

4. The south was originally occupied by "aboriginal tribes". The ancestors of most of the migrants to Malaya/ sia came from the south. The Professor said, "A large proportion of the population of the south calling itself 'Chinese' is in fact descended from one or other of the aboriginal races" - page 6. Many living in the interior, in the hills and the highlands. Even in modern times, in Yunnan and Kueichou, tribesmen number half the population.

The southerners comprise the following major groups:

a. Fukienese, "a separate stock, mixed with immigrants from the north and the Yangtze Valley" and speaking "a peculiar dialect".

b. Cantonese, also speak a somewhat alien language, a form of old Chinese - the south was colonized by the northerners, colonization completed in the 7th Century - some 800 years after China was formed as a political entity by Chin Shih Huang Di.

c. Hakkas, of Kuantung province, known as "guest families" - they speak a peculiar dialect, despised by the Cantonese and do not inter marry. These people were said to have come from the north, running away from frequent Mongol invasions that culminated in the conquest of China by Genghis Khan in the 13th Century.

So, if any of you are referred to as descendants of the Miao (who are aborigines and non-Chinese), or other aborigines of south China, don't blame me, I'm just a messenger of the news. You can't also blame Professor Fitzgerald any more because he died some years ago.

So, how about we refrain from racial profiling and name calling, ha? Still angry with me, wanna call me names? Don't la, coz you also can be called names."

Anonymous said...

10:26

Apa dia "cara politik Mamak" kau tak beri penerangan. Kau kata, kerana itu, "lain-lain bangsa pun menarik diri dari agenda kebangsaan dan mempertahankan sistem mereka mengikut acuan mereka."

Tetapi "sistem mereka mengikut acuan mereka" itu tak betul. Terutamanya yang di ikuti oleh DAP dan Dong Zong. Tak boleh di ikut di sini. Ini negara Malaysia. Sistem dan acuan mesti lah berdasarkan kapada Perlembagaan negara Malaysia. Termasuk perkara perkara sensitif yang termaktub di Perlembagaan itu.

Kau tengok lah betul tidak "sistem mereka" dan "acuan mereka" di komen yang aku salin juga di bawah ini:

"Ancient Chinese records aggrandized Chinese culture while at the same time denying the achievements of other cultures and races. Chinese historical documents had often been re-written, making it difficult to ascertain the truths.

The burning of the books occurred not just over 2,000 years ago during Emperor Chin Shih Huang Di, but also in the 1960s during the so-called Cultural Revolution of Mao Zedong.

Chinese history claimed China as the "Middle Kingdom", others around them, and even far away, as "barbaric and uncivilized".

Those thinking theirs is a higher culture and others have a lower one must read what History Professor Wang Gung-Wu (formerly of Universiti Malaya, now in Singapore?) said in his essay “Early Ming Relations with S.E.Asia” pg. 36:

“ … All peoples who believed that they alone were civilized did so because they thought their neighbours less civilized than themselves. This view was often proved wrong by subsequent contact with other civilized peoples.”

Another academician, Albert Kolb, also pointed out in his book, “East Asia”, 1971,

“For a long time, it (Chinese culture) was taken to be older, and possibly also richer in original features, than in fact it is”. (Pg 25).

“Chinese culture cannot be thought of as originally Chinese because the Chinese themselves emerged gradually as a blend of many races and peoples”. (Pg 26).

According to Professor Wolfram Eberhard, in his book “A History of China”, 1977, writings about ancient China were inventions of a later period, what were said to have been done by the Chinese rulers and the dates they were said to have been done appeared to be even later still. All these indicated that historical writings in China were meant to serve certain politico-ethical objectives.

These are the words Professor Eberhard himself wrote:

“Furthermore, we can now state with certainty that the historical data which were given in written documents for times down to 1,000 BC are false. They are the result of astronomical-astrological calculations, made by specialists of later times who pursued their own special political aims by doing these calculations”. (Pg 1).

Anonymous said...

10:26

Apa dia "cara politik Mamak" kau tak beri penerangan. Kau kata, kerana itu, "lain-lain bangsa pun menarik diri dari agenda kebangsaan dan mempertahankan sistem mereka mengikut acuan mereka."

Tetapi "sistem mereka mengikut acuan mereka" itu tak betul. Terutamanya yang di ikuti oleh DAP dan Dong Zong. Tak boleh di ikut di sini. Ini negara Malaysia. Sistem dan acuan mesti lah berdasarkan kapada Perlembagaan negara Malaysia. Termasuk perkara perkara sensitif yang termaktub di Perlembagaan itu.

Kau tengok lah betul tidak "sistem mereka" dan "acuan mereka" di komen yang aku salin juga di bawah ini:

"Ancient Chinese records aggrandized Chinese culture while at the same time denying the achievements of other cultures and races. Chinese historical documents had often been re-written, making it difficult to ascertain the truths.

The burning of the books occurred not just over 2,000 years ago during Emperor Chin Shih Huang Di, but also in the 1960s during the so-called Cultural Revolution of Mao Zedong.

Chinese history claimed China as the "Middle Kingdom", others around them, and even far away, as "barbaric and uncivilized".

Those thinking theirs is a higher culture and others have a lower one must read what History Professor Wang Gung-Wu (formerly of Universiti Malaya, now in Singapore?) said in his essay “Early Ming Relations with S.E.Asia” pg. 36:

“ … All peoples who believed that they alone were civilized did so because they thought their neighbours less civilized than themselves. This view was often proved wrong by subsequent contact with other civilized peoples.”

Another academician, Albert Kolb, also pointed out in his book, “East Asia”, 1971,

“For a long time, it (Chinese culture) was taken to be older, and possibly also richer in original features, than in fact it is”. (Pg 25).

“Chinese culture cannot be thought of as originally Chinese because the Chinese themselves emerged gradually as a blend of many races and peoples”. (Pg 26).

According to Professor Wolfram Eberhard, in his book “A History of China”, 1977, writings about ancient China were inventions of a later period, what were said to have been done by the Chinese rulers and the dates they were said to have been done appeared to be even later still. All these indicated that historical writings in China were meant to serve certain politico-ethical objectives.

These are the words Professor Eberhard himself wrote:

“Furthermore, we can now state with certainty that the historical data which were given in written documents for times down to 1,000 BC are false. They are the result of astronomical-astrological calculations, made by specialists of later times who pursued their own special political aims by doing these calculations”. (Pg 1).

Anonymous said...

Setuju, yang ultra kiasu biasanya yang produk sekolah Cina, kumpulan Dong Zong, tak mahu bercampur gaul dengan rakyat lain, tak hrmatkan Perlembagaan negara, mahukan budaya sendiri, walau pun PM Britain dan tiga pemimpin EU lain dah kata "Multi-culturalism is dead".

Anonymous said...

budak hebat,

Tidak betul mengatakan huruf rumi dijadikan tulisan rasmi bahasa Melayu itu menyebabkan orang tak hormatkan BM. Sudah nyata ada banyak masalah lain yang menyebabkan sebahagian rakyat seperti Dong Zong tidak hormatkan BM sebagai bahasa kebangsaan.

Layari lah blog Kempen SSS dan boleh lihat bermacam masalah di kemukakan di situ.

Anonymous said...

sharizal mazalam,

Setuju sangat dan sokong kata kata Sdr.

Nak tambah sikit: semua rakyat mesti hormatkan dan patuhi Perlembagaan negara.

Anonymous said...

tobeng,

setuju dan sokong pendapat Sdr juga.

Tak perlu MENGHAPUSKAN SEKOLAH2 PERKAUMAN itu - hanya serapkan saja sekolak sekolah vernakular itu ke dalam sistem Sekolah Kebangsaan, gunakan BM sebagai bahasa pengantar, aturkan Mandarin dan Tamil sebagai mata pelajaran pilihan di SK.

Teruskan setaf dan kakitangan sekolah vernakular itu, tapi latih semula guru guru dan adjust dalam masa yang berpatutan.

Harta pesaka bangunan skolah, alat alat dsbnya itu pun boleh di runding pampasan baginya.

Bila ada 1Sekolah baru boleh ada agenda kebangsaan. Mesti di adakan untuk rakyat bersatu padu.

Anonymous said...

sharizal mazalam,

Setuju dan Sokong juga komen komen Sdr yang lain itu.

Saya bangga ada ramai rakyat Malaysia yang keluar komen yang berpandukan Perlembagaan negara sekarang. Harap Sdr semua akan teruskan.

Perlu mereka yang tak ikut agenda kebangsaan di beri tahu bertalu talu supaya mengikutnya.

Anonymous said...

Erock,

Juga setuju, sokong dan berbangga dengan komen Sdr itu.

Marilah kita teruskan memberi pendapat moga moga yang lain dapat hidayat dan faedah darinya.

Saya akan mengeluarkan pendapat lagi dalam masa masa berikutan.

Orang_MuOr said...

Salam semua,sila lihat debat 2 org ketua politik parti Cina terutama Guan Eng punya hujah macam bangsat RASIS!http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2012/7/8/nation/20120708143822&sec=nation

Question: Many people still see DAP as Chinese-based party. Are you a Chinese party or multi-racial party, how would you try to win more support among other races if you are multiracial.

Lim: From the very start we are a multiracial party. Our chairman is Indian, we have Indian MPs, have Malay MPs and state assemblymen in the past. We are fair to all regardless of race and religion. Would like the MCA president know that not every Chinese rich as the MCA leaders.

Not every Chinese can apply for PR in Australia.

Don't forget that the Chinese community pays the most taxes in Malaysia.

At the same time we want to see justice and see our Malay brothers and sisters are assisted.

Why is it poor Chinese can't get scholarships but rich bumiputras can?

Don't go and talk about DAP forming a kindergarten. We are a political party to determine the future of Malaysia.

TAR College is clearest example of failure of MCA. Why was it established? Because of unfair quota policies where qualified students cannot enter public universities. so you formed TAR College. Shame on you MCA.

Orang_MuOr said...

http://helenang.wordpress.com/2012/07/09/pictures-debate-2-0-youtube-guan-eng-in-high-class-action/

http://helenang.wordpress.com/2012/07/08/perbahasan-2-0-csl-lge-dasar-pendidikan-negara/

Lagi analisis debat Chua dan Lim dari blogger Helenang.

Anonymous said...

"jika sikap ultra kiasu dan ASC ini terus bersarang dalam pemikiran dan diterjemahkan dalam bentuk realiti, sudah tentu orang Melayu selaku penduduk tidak akan berdiam. Pasti akan berlakunya pertembungan yang tidak dapat dielakkan."

Tragedi 13 Mei 1969 telah berlaku akibat pendirian yang serupa. Ultra kiasu mesti berpatutan. Jangan ultra. Boleh kiasu sahaja. Melayu pun perlu kiasu, pentingkan diri sendiri, membaikkan diri sendiri, tapi jangan ultra kiasu macam Pembangkang.

Ingat, di Fiji, British kolonial biarkan pendatang jadi majoriti, pendatang menang pilihan raya pun tak dapat pegang kuasa - Askar rampas kuasa dan perintah memalui arahan militer atau "military decrees".

Anonymous said...

Salam,

Memang menjadi naluri semulajadi setiap bangsa atau kaum untuk cenderung atau memihak kpd kaum sendiri dan tidak terlepas dari semangat kiasu.

Memang benar saudara DRT berhujah atas hujah2 yg rasional dan berfakta dan sudah tentu org2 Melayu yg bnyk dibela oleh DRT akan menyukainya lebih2 lagi apabila saudara DRT mengasilimasikan imej saudara sendiri secara melayu.

Tetapi bagaimanakah pula penerimaan bangsa cina yg saudara DRT labelkan sebagai kiasu itu. Adakah mereka menerima pandangan2 saudara secara terbuka.

Saya merasakan pendekatan saudara agak keras dan kurang sesuai utk generasi muda cina skrg.mereka bukan spt nenek moyang mereka yg dianggap sebagai pendatang yg akur dgn status mereka.generasi muda cina skrg tiada lagi nostalgia dgn tanah besar,mereka merasakan mereka juga mempunyai hak yg sama terhadp negara.oleh sebab itulah mereka prajudis dgn hak keistemewaan bumiputra.

Disinilah konflik dan dilema negara ini. Mungkinkah sudah masanya hak keistimewaan ini digantikan dgn hak keistimewaan yg lain spt HAK KEISTIMEWAAN ISLAM tanpa mengira bangsa yg sudah tentunya lebih baik untuk menjadi faktor perpaduan bangsa Malaysia.

silent majority

Anonymous said...

12:38 PM,

Tidak setuju dngan kata kata anda, "pendekatan saudara .. kurang sesuai utk generasi muda cina skrg.mereka bukan spt nenek moyang mereka yg dianggap sebagai pendatang yg akur dgn status mereka.generasi muda cina skrg tiada lagi nostalgia dgn tanah besar,mereka .."

Saya akui ada sebahagian yang begitu. Tapi yang jenis DAP, yang pertahankan sekolah Cina, yang Dong Zong, masih di ragukan "nostalgia dengan tanah besar" China.

Lim Guan Eng sendiri resmikan banugan bernama Sun Yat Sen di Penang tak lama yang lalu. Pada hal hamba Allah tu tak ada kena mengena dengan negara ini selain dari menumpang di masa keadaan revolusi hangat di China. Lim Guan Eng mengajak rakyat Penang dll memandang ke China. Dengan itu dia bukan Malaysian First Chinese Second, seperti yang di propagandakannya, tetapi dia Sun Yat Sen First dan China Second - Malaysia tak tahu ke mana dalam pemikiran nya.

Anonymous said...

Orang_Muor,

si LGE totok ni mewarisi kebodohan kepala bapak dia. Dulu si Lim Kit Siang pernah kata 80% pembayar cukai adalah orang cina. 80% tuuuuuuuuu... kot mana dia dapat figure ngam-ngam 80% tu, hanya babi sondol saja yang tau.

http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2006/11/29/TERKINI/Mutakhir/Kit_Siang_80_peratus_pembayar_cukai_kaum_Cina&sec=mstar_berita


Ni pulak jawapan di Parlimen terhadap soalan berbau rasis dari sorang lagi cina bukit totok. Ianya mengatakan tak ada simpan maklumat enthnicity pembayar cukai.

http://teresakok.com/2007/08/14/pertanyaan-atas-hasil-pembayaran-cukai-individu-mengikut-pecahan-kaum/


Sumber LHDN kata hanya ada 1.27 juta je pembayar cukai aktif kat Malaysia ni. That's 1.27 juta daripada 22 juta penduduk Malaysia. Jadi apsal si cina ni nak perasan dia bayar banyak? Saya tak rasa salesman cina yg berlambak2 jual henpon dekat Low Yat tu bayor cukai. Yg bayarnya siapa? Yang kena bayarnya siapa? Yang tak boleh lari dari bayar adalah orang kita juga yg banyak kerja makan gaji, sebab gaji awal2 lagi dah kena potong dek PCB.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Hanya1_7jutapembayarcukaiaktif_LHDN/Article

Anonymous said...

Anon 12.38

setuju. well said!

Anonymous said...

Prof Ungku Aziz ke? , Prof khoo ke ?, Prof Jomo ke? Semuanya ilmuan hebat & walaupun sering diserang dalam soal agenda nasional tapi masih dihormati. Tapi DRT belum tentu...

Anonymous said...

Kritikan Karim Raslan lebih senang diterima umum berbanding pendekatan
Dr yang keras dan kadang -kadang bermain api keagamaan, perkauman dan sering seolah-olah berselindung dibelakang perisai' perlembagaan'

Anonymous said...

Orang_Muor,

Saya ada terbaca suatu masa dahulu laporan mengatakan mengikut Kementerian Kewangan, GLCs yang bayar paling banyak cukai - lk 40%, Cina bayar 30%, Melayu dll termasuk orang/syarikat asing bayar 30%.

Lihat sahaja berapa banyak Petronas bayar, begitu juga GLC besar besar seperti TNB, Telekom. Banyak syarikat besar asing dahulu saperti Sime Darby, Guthries telah di beli oleh pihak tempatan dan sahamnya di pegang oleh Khazanah dll, mereka juga GLCs yang banyak bayar cukai.

Mengarut Lim Kit Siang mengatakan Cina bayar 80% cukai. Robert Kuok terkaya di negara ini tapi Syed Mokhtar Bukhari juga billionaire.

Bila saya jumpa linknya, saya akan keluarkan di sini.

Anonymous said...

12:38 PM,

Pendapat anda nyata bukan "silent majority". Yang silent majority berpandukan kapada Perlembagaan negara. Pendapat anda itu tidak.

Anda kata, "generasi muda cina .. merasakan mereka juga mempunyai hak yg sama terhadp negara.oleh sebab itulah mereka prajudis dgn hak keistemewaan bumiputra." Jika anda sekelian hormati dan patuhi Perlembagaan negara di mana Kedudukan Istimewa Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak itu ada tertera di Perkara 153, sepatutnya tidak timbul prejudis itu. Anda kalian tidak patut. Sudah dapat Hak Kerakyatan, tidak mahu akui "balasan atau quid pro quo" baginya, iatu Kedudukan Istimewa Melayu dan Bumiputera itu.

Sebenarnya, tidak boleh di ungkit Kedudukan Istimewa itu. Ini perkara sensitif, seperti juga hak kerakyatan bukan Melayu - di lindungi oleh Akta Hasutan. Mengungkit Hak Istimewa itu boleh membawa kapada Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak mengungkit hak kerakyatan bukan Melayu dan itu tidak baik bagi sesiapa.

Sebenarnya juga, tidak perlu ada apa yang anda panggil "konflik dan dilema negara ini" dari segi ini. Anda merasa semikian kerana anda tidak patut, tidak mahu ikut Perlembagaan, mahu ungkit Kedudukan Istimewa Melayu dan Bumiputera itu.

Kedudukan Istimewa Melayu dan Bumiputera itu TIDAK BOLEH DIGANTIKAN DENGAN APA APA PUN. TIDAK BOLEH DI UNGKIT ATAU DI BINCANG PUN. SEPERTI HAK KERAKYATAN BUKAN MELAYU.

Bukan Melayu yang tidak boleh terima peruntukan Perlembagaan baginya tidak menghormati Pelembagaan dan tidak layak menjadi rakyat negara ini, boleh berhijrah ke Australia, Kanada dll yang Perlembagaannya mungkin anda kalian boleh terima dan hormati.

"Faktor perpaduan bangsa Malaysia" ada lah menghormati Perlembagaan negara ini, adakan Sekolah Satu Aliran di mana sekolah vernakular di serapkan, mata pelajaran Sejarah di mestikan di sekolah sekolah, seperti telah di putuskan dan akan bermula di tahun 2013.

Jangan menghasut secara mengungkit Kedudukan Istimewa Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak. Anda tentu tidak suka jika di ungkit kerakyatan anda.

Anonymous said...

7:46 PM,

Prof Ungku Aziz dan Prof Khoo Kay Kim memang hebat. Prof Jomo di ragukan. Pendapatnya tidak boleh di terima pada masa masanya. Ingat, tidak ada siapa yang benar benar pakar dan sentiasa betul dalam perkara ekonomi. Jika ada, mengapa ada The Great World Depression di tahun 1930an?

Dan sekarang ada yang mengatakan situasi ekonomi dunia terutamanya di Eropah dan Amerika sedang menjunam kapada keadaan Depression.

Kerana anda tidak memberi hujah hujah bila tidak bersetuju, saya pun buat begitu juga. (Walau pun sebenarnya ada sedikit hujah telah saya beri di atas).

Anonymous said...

8:22 PM,

Mengapa menuduh "berselindung dibelakang perisai' perlembagaan'"? Menuduh liar pulak tu. Tak ada justifikasi walau penerangan apa pun.

Anda ultra kiasu saya rasa. Dan saya juga tak perlu beri penerangan. Sebab sudah nyata anda menuduh liar seperti biasa di buat oleh Pembangkang ultra kiasu.

Oooops, dah saya keluarkan hujah pulaknya .. takpa lah, ini boleh menunjukkan betapa bodohnya pihak ultra kiasu.

PEMBANGKANG-DAP said...

"yang tidak bercampur, tidak dapat menguasai dan menghayati agenda kebangsaan" memang tidak mahukan identiti bangsa Malaysia. Depa mahukan bangsa rojak. Macam di sebut dek Yap, Presiden Dong Zhong, persatuan pengusaha sekolah sekolah Cina. "Multi-nations within a nation", katanya, konon.

Dia tak mahu terima bahawa perlu ada suatu Bangsa Malaysia yang bersepadu, kukuh, bangga dengan kerakyatan negara ini, dengan Perlembagaan yang telah di debat dan di luluskan di Parlimen secara demokratik. Dia tidak mahu terima bahawa di Europah pun konsep "multi-nations within a nation" itu sudah mampus. "Dead", kata David Cameron, PM Britain. Di sokong oleh Angela Merkel, Chanselor Germany. Dan 2 orang pemimpin EU yang lalin.

Yap faham itu semua. Tapi dia sengaja buat tak betul, tak ikut Perlembagaan. Macam dia dikatakan menipu, pakai dua PhD tipu, di beli di Inernet. Ada di sebut di akhbar kepunyaan Cina di masa Dong Zhong berhimpun di Kajang beberapa bulan lalu.

Rakyat perlu kasi tau depa seberapa yang boleh. Kalau depa tak pedulikan juga, singkirkan depa. Depa memang jenis yang memencilkan diri. Singkirkan juga DAP yang cuba menaung Dong Zhong. DAP memang tak mahukan Bangsa Malaysia berdasarkan Perlembagaan Malaysia. DAP anti-Melayu dan anti-Islam. Sudah begitu sejak mula di tubuhkan di tahun 1965. Memikul sepanduk Malaysian Malaysia kononnya. Subversif kapada Kedudukan Istimewa Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak.

DAP telah menyebabkan tercetus nya pergaduhan kaum 13 Mei 1969. Ada di tulis di buku kecil "13 May 1969: A Tragedy", penerbitan National Operations Council, October 1969. Boleh di google untuk mengathui butiran lanjutnya. Depa juga perlu di singkir dan jangan di undi. Rasis, chauvinis, seperti terbukti di laporan laporan Polis yang di sebut di buku kecil itu.

Anonymous said...

Siapa di sini nak ikut cara Wira 'Jaya Negara' tu..dapat harum nama negara dan bangsa...cakap tak cukup...buat macam dia..pi serang ahli perniagaan cina, sekolah .cina, dong chong, bunuh saja ultra kiasu DAP ..bakar rumah dia orang, bakar sekolah cina, heheh itu bpun kalau ada mamat disini ada berani...
tak kan cakap pandai saja...
tetapi yang diatAs
ni untuk yang insan berotak babi, jiwa rosak, psycopath, extreme sakit jiwa, Penting diri...

Ada siapa nak ikut???

Pasal cukai pun u orang nak sibuk sibuk...

Anonymous said...

1:16 PM,

Tak boleh bertindak kasar seperti itu.

Tapi yang mengungkit Kedudukan Istimewa Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak membawa reaksi ungkitan hak kerakyatan mereka.

Yang tidak hormatkan dan patuhi Perlembagaan negara, termasuk kedudukan BM sebagai Bahasa Kebangsaan, perlu cari negara lain yang Perlembagaannya mereka boleh hormati dan patuhi. Itu ada lah fair and square. Sebab semua rakyat mesti menghormati dan patuhi Perlembagaan negara. Jika tidak, bermakna tidak ada ta'at setia kapada negara ini. Jika tidak, tidak layak pada hakikatnya menjadi warga negara ini.

Anonymous said...

Kalau betul SRJK Cina atau India mengeluarkan produk ultra kiasu, mengapa pulak si RT ni hantar anak-anaknya ke sekolah tersebut. Kenapa tak dihantar ke SAR?

Sekarang zaman internet abad ke 21, tau tak? Sempadan negara dah tak ada makna kalau nak hidup belajar atau bekerja sekarang ni. Apa nak dibanggakan sangat kalau cuma mahir dalam satu atau dua bahasa saje? Sendiri bodoh , jangan pulak heret anak-anak sendiri atau orang lain jadi sama-sama bodoh.

RT ni yang baru jadi Mualaf, nak tunjuk lebih Islamik drp yang lain. Kenapa? Kan, sifat Ultra Kiasu jugak? Kenapa perlu asyik menggunakan agama dan bangsa untuk mengkritik dan mengeji bangsa atau agama lain dengan bermacam-macam gelaran dan konspirasi? Mengapa tak keluarkan hujah-hujah tentang keagungnan agama atau kehebatan orang Melayu? Yang mana lebih akrab?

Syed Mokhtar (Melayu Arab) tu kan Ultra kiasu jugak? Dah jadi billionair, nak lagi nak lagi jugak.

Yang kelentong sejarah China tu untuk tunjukkan orang Cina juga tidak ori dan rujuk buku-buku Mat Salleh tu apa pasal? Walaupun keturunan oranng Miao ke atau orang asli Yunnan ke, apa ada kena dengan tajuk ultra kiasu. Tak tau ke, buku-buku tersebut dipertikaikan oleh ramai sejarahwan Mat Salleh jugak yang berpandukan rekod-rekod simpanan raja-raja yang telahpun dipamerkan kat muzium dan arkib ramai negara asing selain di Taiwan dan China.

Sejarah negara sendiri pun tonggeng terbalik nak kesahihannya, nak sibuk sejarah orang China pulak, apa hal? Kan perangai ultra kiasu macam tu?

Ngapa tak cerita sejarah orang India yang jugak sungguh bertamadun beribu-ribu tahunnya. Lagipun PM ke-4 (TDM), nenek-moyangnya berasal dari India jugak. Boleh dibanggakan kan? Tak kan DNA beliau atau RT boleh ubah kepada bangsa Melayu tulen dengan memeluk agama Islam atau hidup secara kebudayaan orang Melayu tulen. Kat rumah, kan orang Mamak atau mualaf cina/india masih bertutur dalam bahasa ibunda mereka secara senyap-senyap di luar pendengaran orang Melayu. Pi saje ke kedai Mamak, dah terbukti dah.


Melayu dah pandai.

Anonymous said...

Salam,

Saya tetap merasakan bahawa dilema dan polimik dalam mencari identiti bangsa Malaysia adalah berpusat kepada status hak keistimewaan bangsa melayu yg menjadi prajudis kpd bangsa bukan melayu.

Walaupun hak ini telah dijamin didalam perlembagaan tetapi status quo ini tidak mungkin akan bertahan selama-lamanya memandangkan senario politik sekarang tidak terarah untuk mengekalkan status quo ini.

Pakatan pembangkang contohnya walaupun ditunjangi dua parti yg majoritinya melayu iaitu PAS dan PKR tetapi tetap tidak menunjukkan minat utk mengekalkan status quo ini.

Disini sudah terlihat orang melayu sendiri pun tidak mempunyai kesepakatan untuk mengekalkan status quo ini dan masing2 pihak mempunyai hujah2 tersendiri. Memang Perkara 153 perlembagaan telah menjamin status quo ini disamping ianya juga telah mendefinasikan bahawa bangsa melayu itu mestilah Islam. Ini bermaksud orang2 Islam yg bukan melayu termasuk saudara DRT tidak akan mendapat keistimewaan ini.

Sebenarnya Perkara 153 perlembagaan telah menjadi satu perisai yg semakin berat bagi pihak kerajaan untuk menggalasnya kerana asakan dari segenap penjuru.

Oleh itu saya berpendapat kita tidak mempunyai banyak pilihan melainkan memindahkan beban keistimewaan ini dari semata-mata untuk bangsa melayu dan peribumi tetapi sebaliknya hendaklah dipindahkan kepada sesuatu yg lebih kuat untuk menggalasnya iaitu KEISTIMEWAAN PENGANUT ISLAM tanpa mengira bangsa dan kaum.

Langkah ini sebenarnya akan mengunci mati semua pihak yang mempunyai perasaan prajudis dan iri hati dimana akhirnya semua terpaksa akur dengan KEISTIMEWAAN PENGANUT ISLAM ini yg melangkaui sempadan bangsa dan natijahnya akan menghasilkan SATU BANGSA MALAYSIA.

Silent majority.

Anonymous said...

Apa pandangan kalian pembawa bendera Malaysia di sukan olympic di london tu bukan islam..pandarola tu kristian...sepatuhnya wakil daripada bangsa majority melayu islam malaysia ...

Anonymous said...

Lagi pasal perkara 153. Tapi bila minta penjelesan tentang apakah definasi " keistimewaan " itu, tak mampu jawab pulak.
Otak dan jiwa babi betul.

Anonymous said...

haha, si babi cakap fasal babi. Banyak yang makan babi tahu Perlembagaan Perkara 153. Babi yang sekor di 8:55 AM ni, sengaja nak membabi.

Amacam respon ni, baguih tak?

Anonymous said...

9:26 PM,

Kalau kamu sedar bahawa Sekarang zaman internet abad ke 21, ngapa kamu tak sedar bahawa semua rakyat mana negra pun hormatkan Perlembagaan negera mereka? Apa kamu cakap fasal mahir dalam banyak bahasa tapi tak pentingkan Bahasa Malaysai, Bahasa Kebangsaan negara ini? Kamu rakyat ke? Kalau rakyat, kamu mesti pentingkan BM di negara ini. Kalau tidak, negara lain banyak ada yang Perlembagaannya kamu boleh hormati.

Kalau kamu Sendiri tak bodoh, kamu ultra kiasu. Tak pdulikan agenda kebangsaan, mahukan agenda sendiri pulak. Emak bapak kamu tak ajar kah fasal hormatkan negara yang kau dah dapat kewarganegaraan? Ultra kiasu lagi ke?

Wah, sorang Melayu mcm Syed Mokhtar nak lagi nak lagi kau sibuk. Jenis kau yang berjuta nak lagi nak lagi tak habis habis kau tak sedar. Sedar, tapi tak peduli sebab dah ultra kiasu sangat.

Waah, kau panggil dia Melayu Arab. Kau tak baca komen 12:23 PM 09 July dan berikutnya? Kau ingat kau Cina tulen? Ku baca lah fasal Cina bukit di Selatan China yang asal usul kau tu.

Kau kata ini abad 21 zaman Internet tapi ku masih bangang juga lagi. Kau tak tahu ke orang nak ngajar jenis korang yang mengata Melayu Arab, Melayu Mamak macam kau ni ada lah ultra kiasu macam keturunan oranng Miao atau orang asli Yunnan itu? Amacam cara nak masukkan pesanan (message) supaya jangan kata mengata keturunan dalam kepala korang? Sebab bila korang mengata, orang lain pun boleh mengata korang. Kau faham ke? Atau bodoh sampai mati?

Jika buku buku tersebut kau kata "dipertikaikan oleh ramai sejarahwan Mat Salleh", mengapa kau tak beri hujah hujahnya? Ke kau takda hujah, main tuduh liar tanpa bukti, justifikasi atau penerangan pun? Macam Pembangkang ultra kiasu biasa. Tak guna punya maanusia.

Kau kata "Sejarah negara sendiri pun tonggeng terbalik nak kesahihannya", apa maksud kau? Kau menyidiir sejarah negara ini ke? Atau bahasa kau lepasan sekolah Cina cakap dah jadi macam keluar dari hidung atau dari bontot kamu.
Kamu tak faham ke bahawa kat rumah takda masalah nak berbahasa ibunda? Heh, kau sekolah mana ha? Bodoh sangat aku dengor tapi nak diamkan saja nanti kepala hotak kau jadi besar, meletup bau busuk.

Kau sign off sebagai "Melayu dah pandai." Tapi kau ultra kiasu. Aku sekolah pondok saja tapi aku tak ngaku aku pandai sebab aku tak ultra kiasu.

Anonymous said...

Hoi kamu yang ngaku "Silent majority" 10:35 PM,

Nyata kamu bukan "silent majority" jika mengungkit Kedudukan Istimewa Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak. Aku tahu kamu Cina jenis DAP yang anti-Melayu dan anti-Islam, yang tak berterima kasih, "nak lagi, nak lagi, tak habiis habis", sudah mendapat kerakyatan tapi tak menghormati Kontrak Sosial yang merangkumi Kedudukan Istimewa Melayu dan Bumiputera. Sejak Lee Kuan Yew, PAP dan Singapore di tendang keluar dari Malaysia di tahun 1965 dan penubuhan DAP tak lama selepas itu, dan sejak DAP mencetuskan pergaduhan kaum 13 Mei 1969.

Apa maksud kamu cakap "dilema dan polimik dalam mencari identiti bangsa Malaysia adalah berpusat kepada status hak keistimewaan bangsa melayu yg menjadi prajudis kpd bangsa bukan melayu"? Kamu bodoh, bangang, menghasut dan subversif ke mengungkit Kedudukan Istimewa Melayu dan Bumiputera itu? Kamu sengaja ke nak melanggar Akta Hasutan? Kamu suka ke Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak ungkit hak kerakyatan kamu?

Kepala bangang kamu cakap "Walaupun hak ini telah dijamin didalam perlembagaan tetapi status quo ini tidak mungkin akan bertahan selama-lamanya"? Siapa cakap "senario politik sekarang tidak terarah untuk mengekalkan status quo ini"? Hanya kamu dan jenis chauvinis, rasis, ultra kiasu DAP saja yang cuba cakap begitu. Kamu tahu ke bahawa "Silent majority" yang sebenarnya akan mengamok jika kamu dan jenis kamu terus bercakap begitu? Kamu perlu elakkan cakap begitu sebab akan membawa kapada Melayu dan Bumiputera Sarawak meminta kamu semua yang tak mahu terima Kedudukan Istimewa itu serahkan hak kerakyatan kamu sekelian.

Kamu tak tahu kah bahawa ada "Silent majority" di PAS dan PKR juga tidak mahu kamu dan jenis kamu mengungkit Kedudukan Istimewa Melayu itu? Kamu faham kah apa makna "Silent majority"?

Kmu kata orang Melayu "tidak mempunyai kesepakatan", tapi bukan dalam perkara Kedudukan Istimewa Melayu dan Bumiputera. Hanya yang gilakan kuasa, sanggup memecah belahkan kaum Melayu sahaja, saperti Anwar dan Nik Aziz. Wal hal, kaum Cina pun berpecah belah juga. Begitu juga kaum India. Kamu tak sedar ke berapa parti Cina dan India ada sekarang ini?

Sebenarnya Perkara 153 Perlembagaan tidak di "tonjol kedepan" oleh pihak kerajaan kerana keadaan semasa, bukan untuk lama.

Memang lah kamu cuba cadangkan apa sahaja untuk mencairkan (dilute) kedudukan Istimewa Melayu dan Bumiutera itu. Kamu perlu sedar bahawa Melayu dan Bumiputera tidak akan terima apa apa pindaan kapada Perkara 153. Kalau kamu asyik ungkitkan perkara ini, mereka akan ungkitkan hak kerakyatan kamu. Percaya lah. Itu tidak baik untuk sesiapa.

Kamu cakap "perasaan prajudis dan iri hati" berkenaan Kedudukan Istimewa Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak. Kamu dan jenis kamu merasa begitu sebab kamu tidak mahu hormati dan patuhi Perlembagaan yang telah di bincang dan di luluskan di Parlimen secara demokratik. Itu sebab ada yang mengatakan kamu dan jenis kamu adalah kominis, tidak berpegang kapada konsep demokratik, walau pun DAP menggelar nama nya "Demokratic Action Party". Democratic kupra worak.

Kamu "Silent Majority" kupra worak.

Unknown said...

serius, berapa kali nak cakap..

1. identiti bangsa malaysia mesti berasaskan penduduk pribumi asal malaysia, iaitu bangsa melayu

2.maka apabila kita berbicara soal identiti, maka tidak dapat tidak kita mesti melibatkan bahasa sebagai komponen utama perpaduan bangsa yang bersatu.

3. masalahnya, bahasa melayu sendiri kehilangan identiti asalnya. identiti bangsa melayu adalah bangsa jawi. identiti bahasa melayu pula adalah tulisan jawi. memang tak boleh dipisahkan sama sekali. kalau dipisahkan inilah jadinya sekarang..bahasa melayu jadi macam sampah..tiada nilai jati diri sendiri.

4. nasib tulisan jawi sekarang ibarat hidup segan mati tak mahu. tak ada satu patah perkataan pun dalam perlembagaan yang memelihara tulisan jawi. sedangkan ia adalah tunjang kepada bahasa melayu itu sendiri.

5. dalam SPM dulu ada juga terbaca yang karangan BM boleh ditulis dalam jawi. masalahnya, dalam masa 11 tahun pembelajaran, tidak pernah sekalipun para guru menyuruh anak muridnya menulis karangan bertulisan jawi. tiba2 dalam SPM dia cakap boleh tulis jawi?

6. masalah yang terbesar seterusnya adalah kurangnya kesedaran anak2 muda melayu zaman sekarang. mereka beranggapan tulisan rumi itu adalah tulisan asal bahasa melayu! memang kenyataan paling tak masuk akal.

7. tidaklah bermakna hanya dengan tulisan jawi bahasa melayu mampu bangkit. tetapi ia merupakan satu anjakan paradigma yang terpenting dalam mengembalikan kembali kedaulatan bahasa melayu kepaada tulisan asalnya.

8. ramai orang melayu salah beranggapan dan menyangka bahawa tulisan jawi adalah tulisan arab. hal ini tidak benar sama sekali. banyak sekali tulisan yang diadaptasi daripada tulisan arab dan akhirnya menjadi tulisan rasmi milik bangsa tersebut. contohnya tulisan parsi, urdu, uighur, pashtun dan tulisan jawi sendiri.

9. tulisan jawi adalah milik eksklusif kita semata-mata. Harus diberi perhatian kata-kata nasihat tokoh bahasa Pendeta Za’ba dalam mukadimah buku Panduan Membaca dan Menulis Jawi (1957): “Kita tidak perlu membuang atau meninggalkan tulisan Jawi walaupun Melayu amnya menggunakan tulisan Rumi. Ini adalah kerana tulisan Jawi adalah kepunyaan kita dan merupakan sebahagian daripada warisan kita.”

10. ramai pejuang bahasa 153 masih keliru dan tidak tahu arah tujuan dalam isu mendaulatkan bahasa melayu. kesemua mereka memperjuangkan bahasa melayu dalam tulisan rumi. hakikatnya, bahasa melayu dalam tulisan rumi hanyalah sampah yang bermula pada 1966. sebelum itu keagungan bahasa melayu adalah kerana jawinya. ini merupakan salah satu faktor utama.

Unknown said...

11. ketahuilah, tulisan pada batu bersurat terengganu adalah dalam bahasa melayu bertulisan jawi. bahasa lingua franca ketika Kesultanan Melayu Melaka dahulu adalah bahasa melayu bertulisan jawi!

12. segala jenis undang2 tubuh, hukum kanun melaka, undang2 perak, undang2 99, sulalatus salatin, sejarah melayu dan segala cop mohor sultan menggunakan bahasa melayu bertulisan jawi. begitu juga akhbar melayu yang pertama.

13. abdullah munsyi, raja ali haji, tun sri lanang kesemuanya menulis menggunakan bahasa melayu bertulisan jawi sepenuhnya dalam penulisan mereka. tiada sepatah pun ‘bahasa melayu bertulisan rumi’ dalam karya mereka. istilah bahasa melayu bertulisan rumi itu sendiri hanya wujud awal 1900-an.

14. bahasa melayu bertulisan jawi merupakan bahasa dan tulisan rasmi bagi bangsa melayu pada ratusan tahun zaman penjajahan portugis, belanda mahupun british. juga merupakan bahasa dan tulisan rasmi bangsa melayu di negeri2 selat,negeri2 melayu bersekutu/tidak bersekutu di bawah british. pada masa persekutuan tanah melayu di bawah tunku abdul rahman juga begitu.

15. tunku abdul rahman sendiri hanya menulis pengisytiharan kemerdekaan dalam bahasa melayu bertulisan jawi, malah tandatangannya dalam tulisan jawi!

16. para pejuang melayu, pejuang perkara 153 hari ini hanya mengambil bahasa melayu dan meninggalkan tulisan jawi. hanya mengambil roh dan membiarkan jasad mati. maka roh tidak dapat hidup jika bukan dalam jasad yang sepatutnya. analogi semata-mata.

17. jangan terlalu kerap menyalahkan bangsa lain, menyalahkan ultara kiasu, dong zong, cauvenis cina mahupun sekolah vernakular. tetapi lihat kembali kepada diri kita sendiri. apakah perkara paling bodoh yang telah kita lakukan pada bahasa kita sendiri. british menjajah kita dan kita masih menggunakan tulisan jawi. kita merdeka dan kita ambil pula tulisan rumi british sebagai tulisan rasmi bahasa kita sendiri. jenaka apakah ini?

Anonymous said...

Hey kuprak worak tahi Pembangkang dap,
Tunjuklah apa itu keistimewaan yang hang dok nyanyi tiap hari disini. Kita orang pun nak tau apa yang tertakluk dalam " keistimewaan ". Tapi yang tentu sekali salah satu " keistimewaan " ialah dapat kahwin artis2 macam bung mokhtar tu.
Hangpa tunjuklah. Jangan asyik bising bagai anjing gila menyalak kat langit.

Melayu atas pagar.

Anonymous said...

budak hebat 4:50 PM,

1. Setuju, identiti bangsa malaysia mesti berasaskan penduduk pribumi asal malaysia, iaitu bangsa melayu

2. Setuju, apabila kita berbicara soal identiti, maka tidak dapat tidak kita mesti melibatkan bahasa sebagai komponen utama perpaduan bangsa yang bersatu.

3. Tidak setuju identiti bahasa melayu pula adalah tulisan jawi. Jawi ada lah skrip bahasa Arab. Nanti saya akan tulis lagi berkenaan ada 1,200 lebih Bahasa Melayu yang berasal di rantau ini - Gugusan Pulau Pulau Mlayu atau the Malay Archipelago.

4. Perlembagaan negara telah di luluskan oleh Parlimen secara demokratik. Kita perlu hormati Perlembagaan itu.

7. Setuju, tidaklah bermakna hanya dengan tulisan jawi bahasa melayu mampu bangkit. Tidak setuju ia merupakan satu anjakan paradigma yang terpenting dalam mengembalikan kembali kedaulatan bahasa melayu kepaada tulisan asalnya.

8. Setuju, ramai orang melayu menganggap bahawa tulisan jawi adalah tulisan arab. Tidak betul kamu mengatakan bahawa Jawi ada lah skrip bahasa Melayu.

9. Cari lah jalan lain mempopularkan Bahasa Melayu. Gunakan Perkara 152 Perlembagaan bagi membikin Dong Zhong dan sebagainya terima BM sebagai Bahasa Kebangsaan.

Anonymous said...

budak hebat 4:51 PM,

11. Keluarkan lah bukti bahawa Jawi itu skrip kepunyaan Melayu. Baca lah sejarah yang menunjukkan bahawa skrip Jawi sampai ke negara ini melalui Islam di abad 13. Itu sebab batu bersurat terengganu dll tempat di rantau ini timbul di dalam sejarah berikutan kemasukan Islam ke rantau ini.

12. Hal bahawa Jawi menjadi skrip yang di gunakan di Kesultanan Melayu Melaka dan berikutnya tidak membikin Jawi skrip Melayu asli.

17. Kamu berpendirian aneh mengatakan "jangan terlalu kerap menyalahkan bangsa lain, menyalahkan ultara kiasu, dong zong, cauvenis cina mahupun sekolah vernakular" berkaitan penggunaaan BM. Kamu amat bodoh mengatakan "perkara paling bodoh yang telah kita lakukan pada bahasa kita sendiri" ia lah tidak mengguna skrip Jawi.

Anonymous said...

budak hebat,

Ini ada lah salinan c & p dari apa yang tertera di blog lain:

From the book, "The Malay Civilization", published by the Historical Society of Malaysia, 2007:

Various methods have been used to identify races, including languages, physical characteristics, blood types and DNA. These have been done over the centuries by experts in languages (linguists), the study of mankind (anthropologists), the study of ancient remains (archaeologists), and other scientists.

The Malay Language Family spoken in the Malay Archipelago or Gugusan Pulau Pulau Melayu, and beyond, are spoken by about 350 million people. There are as many as 1,200 languages in the Malay (Austronesian) language family, making it the 2nd largest language family in the world. The Malay languages account for 22% of the languages of mankind.

The dialects are more numerous still. The existence of so many dialects is one of the lively characteristics of the Malay civilization. Dialects share more than 80% basic vocabularies with one another thus making them more intelligible.

The scientists have studied the languages of the Malay Archipelago since the time of the British Captain Cook's voyages to the Pacific Ocean. Since then the experts have listed out the number of Malay Languages in some of the areas where Malay is spoken, as follows:

Malay Peninsula: 1 (+4 Aboriginal Malayan languages)
Borneo: 153
Phipippine Islands: 160
Sulawesi: 114
Sumatra Island: 22
Java Island: 3
Taiwan Island: 23
Madagascar Island: 11

Here are examples of the words that have basic similarities in Malay, Tagalog (Filipino), Fijian, Samoan, etc - see if the native language you speak have them:

dua, empat, lima, enam, mata, jalan, pandan, nior. There are of course so many others.

The research and studies explained in the book stated above have been carried out scientifically by scores of experts in the relevant fields since the 19th century, even earlier, as Captain Cook brought a scientist who studied the languages of the Polynesian islands.

Anonymous said...

budak hebat,

Saya dengan ikhlasnya mengesyorkan anda membaca buku, "Tamadun Alam Melayu", oleh Mohd Arof Ishak, penerbitan Persatuan Sejarah Malaysia, 2009.

Buku itu menyatakan berbagai kajian telah di buat sejak ratusan tahun yang lalu hingga sekarang oleh pakar pakar kaji bahasa (linguists), kaji asal usul maanusia (anthropologists) kaji purba (archaeologists) dll berkenaan tamadun orang Melayu.

Nyata tidak ada di sebut di buku itu bahawa Jawi ada lah skrip tulisan orang Melayu. Sebaliknya, orang Melayu ada skrip tulisan mereka sendiri, tetapi tidak meluas kegunaannya, yang "bersifat tempatan, yakni tidak tersebar dengan meluas di Alam Melayu" - (ms 246).

Contoh contoh skrip tulisan yang telah muncul di Alam Melayu itu ada lah

1. Skrip di Pulau Bohol
2. Skrip di Pulau Jawa
3. Skrip di Pulau Woleai

Kawasan kawasan tersebut ada lah di dalam Gugusan Pulau Pulau Melayu atau "The Malay Archipelago".

Buku itu boleh di beli di Muzium Negara atau di bangunan Persatuan Sejarah Malaysia di hadapan IJN, Jalan Tun Razak, KL (RM90 senaskah)

Anonymous said...

Sebab "lebih Cina daripada orang Cina di negeri China atau lebih India dari orang India di India" mungkin kerana tabi'at semula jadi bagi orang yang menjelajah keluar dari negeri sendiri.

Ini benar bagi kaum Yahudi, umpamanya. Mereka serumpun dengan orang Arab tapi meninggalkan kawasan asal mereka, menjelajah ke Mesir, ke Eropah beribu tahun dahulu. Menjadi amat ultra kiasu, kebanyakan mereka menjadi Ah Long di sana sini, dengan menggunakan berbagai cara mendapatkan semula pinjaman wang yang tidak di bayar, termasuk sistem Jewish mafia di zaman moden di Amerika dll. Mereka mesti dapatkan apa yang mereka mahu, nak lagi, nak lagi dan nak lagi. Sehingga Bernard Madoff "made off" dengan US$50 billion wang orang orang Yahudi dengan Ponzi Scheme nya yang meletup beberapa tahun lalu.

Begitu juga mereka yang menjelajah dari berbagai tempat di Eropah ke Amerika Syarikat. Menggunakan kekerasan dan kekasaran hingga Red Indians di hadkan di Indian Reservations. Nasib lah Amerika ada Chinese Exclusion Act di abad 19, pekerja Cina membina landasan kereta api trans-Amerika dan menggali emas di California di hantar pulang ke China berkapal kapal bila tamat pembinaan dan penggalian. Jika tidak Amerika pun mungkin penuh dengan orang Cina. Fikir lah, China ada lebih 1 billion maanusia.

Di Malaysia Cina dan India berjumlah lebih kurang 30% penduduk. Melayu ada tanah Rizab Melayu tetapi keadaan American Indian Reservations tidak akan timbul di negara ini sebab Melayu ada lah majoriti. Tetapi yang ultra kiasu asyik nak lagi, nak lagi dan nak lagi. Alhamdulillah, Melayu, yang ketinggalan di bidang ekonomi dan pelajaran akibat dasar British kolonial yang beri tongkat hanya kapada kaum Cina, sudah maju setakat boleh ramai menulis dan mengeluarkan suara sentiasa mengingatkan yang ultra kiasu itu hormatkan dan patuhi Perlembagaan negara dan bertindak berdasarkan Perlembagaan negara.

Dan menyarankan jika tidak, mereka perlu cari negara lain yang Perlembagaan nya mereka boleh hormati dan patuhi.

Anonymous said...

"Apakah dalam pemikiran mereka tidak ada ASC dan ultra kiasu? Jawapannya, ada.Tetapi sifat umat Islam ini dibendung oleh kesejagatan agama Islam yang meraikan orang lain."

Saya amat setuju. Dan mengharap jangan pihak pihak lain mengeksploitasi keadaan ini. Mesti berpatutan. Dalam apa pun tindakan dan kemahuan. Perlu fikirkan hak dan kepentingan pihak lain. Seperti termaktub di Perlembagaan.

Anonymous said...

sharizal mazalam,

Sokong pendapat Sdr. Bangga dengan pendirian begitu.

Anonymous said...

ya lah riduan , mari kita balik kampung ini bukan tempat kita