Selaku bekas pemimpin pelajar, saya ucapkan syabas dan tahniah kepada Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Saifuddin Abdullah, kerana benar-benar memahami aspirasi para pelajar di institusi pengajian tinggi. Saya yakin semua ini berlaku kerana, Saifuddin yang saya kenal rapat, adalah juga bekas pemimpin pelajar yang aktif suatu ketika dahulu. Maka, tidak hairan jika Perdana Menteri memberikan kepercayaan kepada beliau, bersama ketuanya untuk menjaga institusi akademik yang begitu bermakna kepada agama, bangsa dan negara ini. Jarang-jarang saya berjumpa pemimpin seperti ini yang begitu memahami aspirasi pelajar. Dihormati kawan dan lawan.
Kenyataan yang paling menyentuh hati saya apabila Saifudin mengatakan “Jangan nanti orang anggap kita seperti Burma yang tidak mengiktiraf Aung San Suu Kyi, jangan orang anggap kita seperti Palestin yang tidak mengiktiraf kemenangan Hamas”.
Saifuddin berpendapat universiti terbabit sepatutnya mengiktiraf kemenangan pelajar yang bertanding menerusi saluran sah iaitu pilihan raya kampus yang dipantau oleh bahagian Hal Ehwal Pelajar (HEP). Pada saya, nasihat Saifuddin amat wajar, supaya pentadbir universiti bertindak secara profesional, bukan kerana menjaga pangkat. Jika ada masalah, bawalah berbincang. Apalah sangat pilihan raya kampus jika dibandingkan dengan pilihan raya umum negara. Ibarat langit dengan bumi. Saya tidak nampak pemimpin pelajar begitu mudah dapat mempengaruhi minda pelajar apabila menguasai politik kampus. Majlis Perwakilan Pelajar sentiasa dipantau dari masa ke semasa, sama ada oleh pelajar itu sendiri mahupun pentadbir.
Perlu dingat, universiti tidak ada wujud tanpa pelajar. Pelajar adalah pelanggan utama. Hebat pelajar, hebatlah pentadbir dan ahli akademiknya. Saya dahulu juga adalah pemimpin pelajar yang aktif. Kewujudan kumpulan-kumpulan yang membawa aspirasi masing-masing adalah perkara biasa. Tetapi kita adalah manusia waras dan rasional. Allah kurniakan akal kepada kita untuk berfikir yang mana baik dan yang mana buruk. Begitu juga untuk memilih parti kerajaan atau parti pembangkang.
Saya minta pentadbir universiti, bacalah buku “Mahasiswa Menggugat” oleh Profesor Muhammad Abu Bakar. Cubalah selami dan fahami suara hati pelajar dan mereka yang pernah memimpin gerakan pelajar.
Pelajar adalah orang muda. Rasulullah amat serius apabila memperkatakan zaman muda. Maka kita diingatkan mempergunakan masa muda sebelum tua. Kepentingan ketika muda disebut dalam al-Quran yang bermaksud:
“kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad ) perihal mereka dengan benar. Sesungguhnya mereka itu adalah anak-anak muda yang beriman kepada Tuhan mereka dan Kami tambahkan mereka dengan hidayah. Dan Kami kuatkan hati mereka (dengan kesabaran dan keberanian) semasa mereka bangun dan menegaskan tauhid lalu berkata “ Tuhan kami ialah Tuhan yang menciptakan dan mentadbir langit dan bumi. Kami sekali-kali tidak akan menyembah yang lainnya bermakna kami memperkatakan dan mengakui yang jauh daripada kebenaran.” (Al-Kahfi : 13-14)
Universiti adalah tempat anak-anak muda menambah ilmu, belajar erti kehidupan dan menguji kematangan berorganisasi. Bacalah bersama Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara (PSPTN). Berikanlah mereka kebebasan dalam ruang lingkup yang dibenarkan. Saya yakin latihan yang mereka dapati dan perolehi akan menjadikan mereka insan yang berguna bila keluar dari alam kampus nanti. Masyarakat di luar sana akan bertanya siapakah profesor yang membimbing anda!
Sama ada mereka akan memilih untuk menyertai kerajaan atau pembangkang. Itu adalah hak mereka dalam sebuah negara demokrasi. Kenapa kita terlalu takut dengan bayang-bayang sendiri. Yakinlah, jika kita di landasan yang benar, orang lain tidak akan lari daripada kita. Banyak kes yang kita telah lihat dengan mata kepala sendiri. Allah bersama-sama orang yang benar.
Jangan terlalu mengongkong pelajar. Semakin kita kongkong mereka, semakin mereka memberontak. Ibarat memerah santan menggunakan tangan. Santan akan memercik daripada celahan jari-jari jika terlalu kuat ditekan. Perkara ini mesti difahami. Manusia, jika terlalu ditekan mereka akan bertindak balas. Inilah yang berlaku di dunia Arab hari ini. Paling jelas di Mesir dan Libya. Jadikan ia sebagai pengajaran. Tidakkah Allah menyuruh kita berbuat demikian?
Kita tidak wajar ‘mengUMNOkan’ atau ‘memPASkan’ atau ‘memPKRkan’ atau ‘menDAPkan’ institusi akademik. Apabila institusi akademik dipolitikkan, maka tunggulah kehancurannya. Apa yang penting adalah meneruskan tradisi keilmuan, agar institusi pengajian tinggi dipandang tinggi di peringkat lokal dan internasional. Kita mahukan ahli akademik kita dipandang tinggi oleh kawan dan lawan, apatah lagi mereka yang bergelar profesor, melalui penyelidikan dan pembangunan (R&D) yang hebat.
Parti-parti yang berkepentingan pula janganlah pula mengambil kesempatan menangguh ketika air keruh. Mentang-mentang ada kemudahan dan kebebasan diberikan, maka kita gunakan peluang untuk menghasut, merosakkan dan meracun minda pelajar.
Tenaga akademik dan pentadbir yang diletakkan di bahagian HEP seharusnya mempunyai pengalaman dalam gerakan pelajar. Baharulah mereka faham aspirasi sebenar pelajar. Bergelumang dunia akademik belum cukup untuk menjadikan kita pemimpin hebat. Pengalaman mendewasakan kita. Apalah salahnya kita mengalah sedikit, berjumpa dengan pelajar tersebut dan berbincang. Tidak berlakulah insiden kecederaan yang menyedihkan.
Kadangkala kita sebagai pentadbir perlu menurunkan sedikit ego demi kepentingan awam atau orang ramai. Ketika menjadi pemimpin pelajar, saya berpegang kepada prinsip berani kerana benar, takut kerana salah. Terus terang, saya dahulu pun terlibat sama dalam menentang pentadbir universiti jika mereka bertindak di luar batasan kemanusiaan atau dipengaruhi oleh politik.
Apa yang ada pada saya hari ini adalah disebabkan oleh latihan yang saya terima dahulu daripada institusi pengajian tinggi. Terima kasih Universiti Kebangsaan Malaysia, Universiti Putra Malaysia dan Universiti Islam Antarabangsa. Saya begitu banyak belajar menjadi seorang manusia daripada IPTA ini.
Apalah sangat yang hendak kita takutkan dengan pemimpin pelajar. Mereka juga manusia. Tidak semua pelajar akan bersetuju dengan mereka. Apatah lagi dipengaruhi. Mereka tetap tertakluk kepada undang-undang. Kita, di bahagian HEP sepatutnya membimbing, mendidik dan memimpin mereka. Tunjukkan yang mana betul, yang mana salah. Bukan menyalahkan mereka setiap kali menjelang pilihan raya kampus. Kawal selia mereka dengan berhemah. Saya yakin, mereka akan menghormati kita, tidak kira apa juga fahaman dan pemikirannya.
Manusia yang rasional akan menerima kebaikan dan menolak kejahatan. Jika kita di pihak yang benar, apakah kita yakin pelajar akan menentang kita? Jawapannya, tidak. Kebenaran akan berjaya menumbangkan kejahilan. Itulah sunnahtullah.
Kita bukan seperti Mesir dan negara Arab lain yang mengamalkan pemerintahan ditaktor. Kita adalah sebuah negara demokrasi. Demokrasi berteraskan kepada kebebasan yang terpimpin. Beri peluang orang muda bersuara. Kita dengar suara mereka. Kata-kata Sukarno masih terngiang-ngiang di telinga: “ Beri aku sepuluh pemuda akan kugegarkan dunia”.
Hari ini kita lihat rata-rata pelajar mempunyai pelbagai karakter. Ada watak anak muda yang baik soleh dan solehah. Tidak kurang watak unggul penuh dan sopan, watak antagonis penuh parut di muka, watak ulat buku, watak muka selamba apabila mendengar bayi dibuang merata-rata dan sebagainya. Ada juga yang asyik berhibur hingga leka, berlagak dengan kemewahan. Mati rasa, mati jiwa. Tidakkah kumpulan ini wajar dibimbing dan digerakkan menyertai gerakan pelajar secara sah? Siapa sangka tahap kreatif dan inovatif mereka boleh menggoncang dunia. Semuanya telah dibuktikan sebelum ini.
Cuba kita imbau kembali sejarah orang muda seperti Saidina Ali. Sanggup menggantikan Rasulullah saw di tempat tidurnya ketika peristiwa Hijrah. Hebatnya Asma’ Abu Bakr meredah padang pasir menghantar bekalan ke Gua Tsur tempat Baginda bersembunyi. Begitu juga dengan keberanian Syuhaib Al Rumi dan Salman Al-Farisi. Lihatlah betapa anak-anak muda ini berani dengan penuh keimanan dan kekuatan akidah membantu pemimpin mereka, Rasulullah saw dalam gerakan dakwahnya.
Inilah bakal pemimpin muda yang sepatutnya kita jana. Sebagai pentadbir di unversiti kita hendaklah bertindak menolak fahaman sekular yang telah bertapak dalam minda segar mereka. Zaman muda bukanlah zaman serba boleh dan serba mungkin. Buat apa sahaja asalnya seronok.
Ingat! Jika kita mahu lihat dunia hari depan, lihatlah orang mudanya hari ini. Tenaga orang muda mesti digembelingkan, bukan dibiarkan berlalu sia-sia. Kepada para pelajar, ketika muda, rebutlah peluang kerana orang muda ada tenaga, ada kreativiti dan memahami rakan sebaya. Pelajar mampu memberi alternatif yang baik untuk mengatasi masalah sesama mereka. Inilah kekuatan dan kepentingan anak muda dalam arena politik kampus masa kini.
Watak pemuda yang berani mengislahkan diri. Melahirkan orang muda yang boleh melakukan tranformasi seperti yang disebut oleh Perdana Menteri. Bertindak di luar kotak kebiasaan. Bila keluar rumah, menjaga adab sopan. Bila berhibur tahu batasan, bila bersukan tidak berlebihan, bila bersosial tahu di mana had batas sempadan.
Ketika rakan sebaya sibuk dengan irama hip hop, pop dan rock, terkinja-kinja dengan tarian shuffle, pemimpin muda pelajar tampil memberi bimbingan. Inilah generasi harapan yang kita letakkan kepada pimpinan pelajar muda. Mengekalkan tradisi keilmuan, bukannya berpolitik murahan tidak tentu pasal. Keterlibatan golongan ini penting terutama dalam memenangi hati rakan sebaya dengannya.
Pemimpin-pemimpin pelajar perlu didedahkan dan diberikan kebebasan untuk mencari jalan keluar fenomena ini mengikut cita rasa muda mereka. Pengalaman saya ketika menjadi pemimpin pelajar, setidak-tidaknya latihan yang saya terima menjadikan saya seperti adanya hari ini. Saya tidaklah sehebat pemimpin negara, apatah lagi jika dibanding dengan Saifuddin, tetapi sekurang-kurangnya hadirnya kita boleh membawa sedikit makna, sebagai bekalan menemui Yang Maha Esa.
Gagasan 1Malaysia memerlukan sentuhan pimpinan orang muda. Jangan pandang rendah keupayaan mereka, kerana mereka bakal mewarisi perjuangan kita dan menggegarkan dunia.
Tuesday, March 01, 2011
Subscribe to:
Post Comments (Atom)



53 comments:
Saya juga bekas pemimpin pelajar. Didalam lebih kurang sedekad yang lalu saya lihat globalisasi serta pengarauh luar dan dalam telah menyebabkan banyak pelajar menjadi anti-establishment, hingga ketahap melampau.
Sekarang ada pro-establishment dan pro-mahasiswa diMajlis universiti. Pemilihannya baru baru ini diberitakan melibatkan ugutan, kelenyapan sementara seorang calon dan beberapa laporan Polis dibuat. Kecoh berlaku bila yang dipilih tidak diiktiraf dan berakhir dengan pihak pro-mahasiswa itu mahukan pihak berkuasa meminta ma'af.
Tidak dinafikan bahawa pihak berkuasa tidak bebas dari kesilapan dan saya tidak bertujuan membincangkannya disini. Tetapi saya keraguan bijaknya pihak pentadbir melantik dan menempatkan pensyarah pensyarah diinstitusi institusi pengajian tinggi dinegara ini. Mereka mempunyai peranan dan pengaruh menyampaikan pengtahuan dan membimbing pelajar kearah yang benar dan yang tidak melanggar undang undang, terutamanya berkenaan perkara perkara sensitif diPerlembagaan yang dikawal oleh Akta Hasutan. Seperti memperso'alkan hak dan kepentingan Melayu diPerkara 153 Perlembagaan negara.
Ada pensyarah seperti diFakulti Undang Undang Universiti Malaya yang sendirinya memperso'alkan Kedudukan Istimewa Melayu dan Ketuanan Melayu dikhalayak ramai, dimedia massa seperti akhbar dan blog, termasuk diblog ini pada suatu masa yang lalu. Melayu tidak ada hak istimewa, hanya kedudukan istimewa, katanya. Tidak faham apa tujuannya berbuat demikian selain dari agenda politik atau agenda persendiriannya.
Masakan Professor professor dibidang khusus undang undang perlembagaan (specialists in constitutional law) yang lebih kelulusan, pengalaman, pengkajian, penulisan dan pembentangan kertas diseminar dan foram tidak ada berbuat demikian. Dan pensyarah yang dimaksudkan itu bukan pun pakar didalam constitutional law.
Diakui juga perlu ada kebebasan berfikir dan berbincang diakedemia dan dengan pelajar diuniversiti. Tetapi bukankah ada batasnya. Walau pun Amerika dikatakan amat bebas, pergerakan kominis diintip dan dihalang berbagai cara. Di "McCarthy Era" suatu masa dahulu mereka giat "looking for communists under every bed". Pergerakan kominis dikawal dan dibantutkan dengan berbagai cara "overt dan covert".
Perlu ada seimbangan yang baik dan sentiasa diawasi diantara kebebasan mengakji dan membincang apa saja dan keperluan mendidik dan mendorong pelajar pelajar ke jalan yang baik bagi pembangunan negara. Benar, pengajaran diuniversiti tidak seperti disekolah, tetapi, sebagaimana Dr Ridhuan lebih ma'alom, pensyarah boleh mendidik dan mendorong bukan sahaja dikuliah kuliah, juga ditutorial, dan membimbing secara menunjuk apa apa buku yang perlu dibaca dan dirujuk. Demikian juga dimasa membimbing penyediaan kajian ilmiah atau thesis bagi mendapatkan ijazah mereka diperingkat peringkat yang berkenaan.
Saya berharap pihak berkuasa dan pentadbir institusi institusi pengajian tinggi akan menentukan perseimbangan tersebut.
Dear friends,
Watch these videos so that you have a broader mind to deal with racial issues.
http://www.youtube.com/user/douglasgeorge88?feature=mhum#p/u/0/12_XSd-86xw
http://www.youtube.com/user/douglasgeorge88?feature=mhum#p/u/1/PQBghH1MxTM
I do congratulate Saifuddin Abdullah!
So far I observe he is the rare kind in UMNO, like Dato Shahril Samad, very much appreciated. I pray for his success in his political career.
Setuju dengan pandangan ini. Pelajar perlu diberikan peluang untuk mempelajari apa yang sepatutnya dipelajari. Bukan disekat daripada belajar khususnya dalam kepimpinan pelajar itu sendiri.
Minda Insan
salam.
sy juga pernah bergelar mahasiswa..pernah merasai pilihanraya kampus..bezanya suasana di U sy tidaklah panas spt di U2 utama spt UM UKM misalnya.
ttp sy bersetuju dgt DR. kadangkala tindakan dangkal pihak U (HEP) yg menyebabkan pelajar benci dan menyokong promahasiswa. (ketika itu tiada jenama pro-m atau pro aspirasi tetapi kita boleh nampak idealismenya). tindakan spt membatalkan pencalonan di saat2 akhir (mlm pilihanraya), menghadkan GPA(di luar sana brp ramai yg x masuk U pun tp boleh jd ADUN)..
kdg2 sy rs kebanyakan pelajar yg menyokong pro(pembangkang) ini bukanla krn perjuangan mrk atau kehebatan calon mrk ttp lebih krn meluahkan rs anti establishment / anti hep hingga mereka bersemangat memangkah calon yg mrk sndiri x kenal pun..
Salam Ustaz,
Sy tidak nafikan agenda bagi menaikan taraf dan pemikiran mahasiswa memainkan peranan penting bagi menganti pemimpin yang akan datang.
Tetapi semanjak-menjak ini, saya melihat agenda meraka lebih kepada agenda politk dan mewakili pilitik d luar sana, tidak kira BN, PAS DAP atau PRK.
Agenda mereka terpesong jauh dan tidak menampakkan bayang dan kadang kala menengelamkan mereka d dunia hayalan mereka sendiri.
Saya juga sedih banyak mahasiswa sekarang lebih suka terkerja-kerja untuk jadi wakil pelajar supaya mendapat TIKET mudah untuk menyambung belajar d luar negara, dapat bantuan biasiswa dan mendapat jawatan penting d sektor perkerjaan.
Ada segelintir mahasiswa terutama sekali bangsa Melyu lebih fokus kepada acara politik daripada menimba ilmu dan menguasai ilmu tersebut.
Majoriti adalah bangsa Malayu...bagi bangsa cina dan india, mereka apabila sudah pangkah kertas undi, mereka balik kuliah masing-masing dan pergi perpustakaan dan berbincang berkumpulan dengan sesama mereka bagi mendapat anugerah dekan dan mendapat markah merit yg tinggi.
Saya sebenarnya sedih d atas apa yang berlaku sekarang, banyak bercakap daripada memberi buah fikiran untuk majukan bangsa, agama dan negara.
Saya tidak nampak kerajaan cuba menyekat pemikiran pelajar-pelajar ini. Bahkan kerajaan cuba membantu dan memberi bantuan dalam bentuk biasiswa dan potongan / diskaun bagi menjelaskan yuran bagi pelajar yang kurang mampu.
Mereka ni terbawa-bawa ideologi fahaman luar daripada fahaman dalam kampus itu sendiri.
Jangan salah anggap, saya pun pelajar Universiti juga.
Tq Ustaz.
Belum sempat menulis panjang tapi ingin menyokong sepenuhnya apa yang andik79 tulis diatas ini.
Saya berbangga dia memikir dan berpendirian demikian dan megucapkan selamat maju jaya kapadanya dan berdo'a lebih ramai lagi, malahan hampir kesemua pelajar Melayu, berfikir dan berpendirian sepertinya.
Dr Ridhuan kata pelajar mempunyai pelbagai karakter. Termasuk yang "antagonis penuh parut di muka, watak ulat buku, watak muka selamba apabila mendengar bayi dibuang merata-rata dan sebagainya. Ada juga yang asyik berhibur hingga leka, berlagak dengan kemewahan. Mati rasa, mati jiwa."
Mereka perlu didorong dan digalakkan supaya sedar bahawa hidup ini tidak boleh mementingkan diri sendiri sahaja. Perlu hiraukan apa yang berlaku disekeliling. Perlu luaskan pandangan dan pengalaman. Ramai orang yang mempunyai banyak pengalaman hidup nyata lebih berguna kapada masyarakat daripada yang berkelulusan tinggi. Hidup bukan hanya sekadar belajar, lulus periksa, kerja, cari makan, hidup dan sampai masanya, mati. Satu definasi hidup ialah jumlah pengalaman seseorang didunia atau "the sum total of one's experiences".
Pelajar bukan sahaja perlu sedarkan keadaan sekeliling tetapi juga cuba membaikki keadaan sedikit sebanyak. So'alnya ia lah apakah dia yang dipanggil sumbangan terhadap pembangunan negara. Dan apakah cara cara menyumbang itu.
Sentiasa ada perbezaan konsep, berlainan pendapat diantara maanusia diseluruh dunia. Malaysia mengamalkan konsep demokrasi. Nyatalah konsep kominis, diktator fasis dsbnya tidak ada tempat dinegara ini. Demikian juga demokrasi ialah benar benar mengikut kehendak majoriti. Didalam segala aspek yang berkaitan. Selalu didengar kata kata "minoriti perlu ikuti kehendak majoriti". Maka disini pelajar boleh menyumbang - menentukan jangan ada fahaman lain dibenarkan dinegara ini dan demokrasi dipraktikkan sepenuhnya dan disegala aspek pembangunan masyarakat. Perlembagaan negara adalah berdasarkan kehendak majoriti dan mesti dihormati dan dipatuhi setiap warga negara.
Walau pun ada yang mengatakan diuniversiti semuanya boleh dikaji dan dibincang, diluar universiti tidak dibenarkan sama sekali perbincangan atau penyebaran konsep konsep janggal tersebut. Ada undang undang seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri atau ISA. Pengalaman kita dengan pengganas kominis Chin Peng dan Parti Kominis Malaya amat perit dan tidak boleh diulang. Maka janganlah pelajar digalakkan sangat mengkaji dan membincang sehingga mempromosikan konsep kominis, diktator fasis dsbnya itu didalam dan diluar kampus. Mesti ada seimbangan baginya dan pengawasan diatasnya dan pengkajian/ perbincangan dikampus hanyalah bagi tujuan akedemik sahaja.
Pelajar perlu didorong menyumbang kapada pembangunan negara. Mereka akan keluar universiti menjadi pemimpin dalam berbagai bentuk dan berbagai peringkat, walau pun bermula hanya diperingkat beberapa kerat pekerja dipejabat.
Saya setuju kumpulan ini wajar dibimbing dan digerakkan menyertai gerakan pelajar secara sah. Tapi mesti ada hadnya dan "tahap kreatif dan inovatif mereka boleh menggoncang dunia" itu perlu dibincang dan diberi garis panduan bagi menentukan goncangan secara positif.
macam mana nak harapkan orang muda, sedangkan mereka sekarang ini hidup macam rumput ditepi jalan.
Lebih lebih lagi gayahidup mereka tak ubah macam haiwan, hanya nak makan dan minum saja. Tak lebih daripada itu.
tampak jelas selepas makan dan minum mereka ketagih seks hingga buang bayi sana sini.
Bolehkah kita mengharapkan pemuda seumpama ini?
abdullah ngah,
pukul rata je eh? x semua muda mudi mcm ko ckp tue.. byk lg yg baik yg elok..
yg tua2 pun bukan sume bagus..yg baring tgh2 jln pun ader..
salam hormat tuan rumah.
Sejujurnya, pro-mahasiswa bukanlah SEMESTINYA anti-kerajaan.
Namun, media-media tidak kira bercetak ataupun internet yang pro-kerajaan melabelkan yang negatif buat pro-mahasiswa di IPTA mahupun IPT lain.
Dahulu, semasa saya di UPM, saya pernah ambil subjek KEPEMIMPINAN PELAJAR @ QKP.
Dalam satu majlis, di kerusi tetamu VIP ada seorang Pegawai HEP yang handle QKP, Encik Anuar Menghisap Rokok Berkepul-kepul di Hadapan Majlis Rasmi di Kerusi VIP.
INIKAH KEPEMIMPINAN MELALUI TELADAN?
Saya tidak Halang Encik Anuar MEROKOK. Sayapun Perokok.
NAMUN BIARLAH SESUAI DENGAN MASA, KEADAAN DAN TEMPAT.
Para Pembahas sekalian,
SEKALI LAGI SAYA TEKANKAN
PRO-MAHASISWA BUKAN ANTI-KERAJAAN.
herman che mok
JKMJB
Jalan Abdul Samad
80100 Johor Bahru
Johor Darul Takzim.
asymok.ambo@gmail.com
Lulus unibesiti ke dia ni? Cara dia nulis pelik pulak.
"Anuar" yang dia tulis kita tak tahu siapa. Kena teka pulak kita.
Huruf besar dan huruf kecil dia bercampur aduk. Hingga keliru kita dengan maksud dia.
Alamat penuh dia ditulisnya. Tak tahu apa tujuannya. Nak suruh kita pergi ke rumahnya ke? Nak jamu makan ke?
"JKMJB" tu pun tak tahu apa. Ada persatuan rahsia ke?
Bukan ape, saje nak kurangkan kene teke meneke, tanye menanye dalam hati sendiri bila bace komen die.
(Saye eje ikut bunyi orang Joho cakap ni).
Abdullah Ngah
"Bolehkah kita mengharapkan pemuda seumpama ini?"
memang ramai orang melayu yang macam awak tau. depa pandai kritik saja tapi tak reti nak bagi solution.
orang jenis macam ni aku labelkan sebagai puak "pening dan mabuk". pening kerana minum air ketum dan mabuk kerana minum nira tuak.
dalam Pas ramai orang jenis macam ni. sebab tu apa saja yang Nik Aziz kata pada depa semuanya betul belaka.
kasihan tengok kau. meh la join kami kut2 boleh jadi "waras" sikit tak lah asyik duk nampak Umno tu kapiaq tak habis2.
aku nak bagi hang nampak sikit. Umno kapiaq tu lah yang banyak duk bina masjid. Umno kapiaq tu lah yang banyak duk bina surau. Umno kapiaq tu lah yang banyak duk bina sekolah agama. Umno kapiaq tu lah yang banyak duk salur dana dekat sekolah agama. Umno kapiaq tu lah yang duk kelupoq bila rakyat kena bajir, bila rakyat terperangkap di Mesir, di Libya dan banyak negara lagi.
mana dia Pas islam waktu tu ? sebab tu lah kapiaq2 Umno pun aku tetap boleh terima dia.
apa komen hang wahai Abdullah Ngah ?????
minta maaf tuan rumah
tulisan di bawah TERKELUAR TAJUK...
namun AMAT URGEN untuk ad-deenil Haq
Isu pluralisme digembar-gemburkan oleh sesetengah media dalam negara ini. Apakah tujuan sebenar, saya kurang pasti. Namun, apa pun dalam dunia terbuka hari ini, isu-isu pemikiran memang tidak dapat dielakkan. Cumanya, dalam membahas isu sebegini, ada yang ikhlas, ada yang berpolitik dan ada yang mengambil kesempatan tertentu.
Jika kita lihat isu ‘Valentine’s Day’, ramai yang membantah atas alasan ia tiada dalam Islam. Menariknya, ‘hari ibu’, ‘hari bapa’, ‘hari buruh’, hari pesakit aids dan seumpamanya juga tiada dalam ajaran Islam tapi tidak dibantah. Jika ada yang menyatakan ‘Valentine’s Day’ memberikan kesan negatif kepada masyarakat, sambutan tahun baru dan kemerdekaan pun apa kurang.
Betapa ramai yang mengambil kesempatan pada malam-malam tersebut untuk bermaksiat. Namun, tidak kuat sangat bantahan terhadapnya. Ya, kita bersetuju dengan bantahan sambutan Valentine’s Day untuk orang Islam, namun kita mesti memberikan justifikasi yang jelas. Apabila ada agenda yang tidak jelas, masyarakat akan kehairanan terhadap banyak asas tindakan yang dikaitkan dengan Islam ini.
Saya melihat ada seorang dua yang menulis tentang pluralisme di media tertentu dan seminar mereka ini diwar-warkan oleh media tertentu. MB Kelantan turut dikaitkan dengan pluralisme. Menariknya, ada yang lantang tentang pluralisme ini dalam masa yang sama menganut dan mengiktiraf ‘wahdatul wujud’ ala Ibn ‘Arabi iaitu kesatuan antara Tuhan dan makhluk dalam makam kerohanian. ‘Wahdatul wajud’ ini kepercayaan yang dikongsi oleh banyak agama dalam pelbagai tafsiran. Tidaklah pula mereka menganggap diri mereka telah jatuh ke lembah pluralisme agama. Maka, sekali lagi pelbagai persoalan timbul tentang isu pluralisme yang dibangkitkan oleh kelompok tarekat ini.
(bersambung)
Lebih daripada itu, mereka tidaklah lantang ketika tokoh-tokoh politik yang ‘membela’ mereka melakukan upacara ritual agama lain dalam perayaan tertentu. Sebaliknya mereka yang memuja dan memuji tokoh-tokoh politik dengan pelbagai nas agama.
Pluralisme dan Relativisme
Adakah ‘pluralisme agama’ ini kufur atau tidak? Sebenarnya, ini tidak dapat dijawab melainkan kita terlebih dahulu jelas apakah yang seseorang itu faham dari pluralisme agama atau ‘religious pluralism’ tersebut. Jika dia memahami pluralisme itu menganggap semua agama itu sama nilaian di sisi Tuhan, kebenaran itu dikongsi secara bersama atau kebenaran itu relative maka itu pastinya bertentangan dengan akidah Islam dan membawa kepada kekufuran. Ini bererti kefahaman pluralisme ini menyamai kefahaman relativisme.
Namun, jika dia menganggap bahawa pluralisme bererti mengiktiraf kepelbagaian agama, cuba memahami lebih mendalam antara satu sama lain dan bersikap bertolak ansur tanpa menggadaikan prinsip-prinsip akidah Islam terutamanya hanya Islam sebagai agama Allah, maka itu tidak membawa kepada kekufuran. Di sini bererti, kefahaman pluralisme ini tidak sama dengan relativisme yang menganggap kebenaran adalah sesuatu yang relatif.
Maka, isu pluralisme ini bergantung kepada tafsiran pihak yang berbicara. Setiap pihak mempunyai kefahaman yang tersendiri tentang hal ini. Diana L. Eck (Harvard University) menyatakan pluralisme tidak sama dengan relativisme. Pluralisme tidak menuntut seseorang meninggalkan identiti dan tanggungjawab. Juga tidak semesti bersetuju dengan semua yang diperkatakan oleh pihak yang lain. Namun bersetuju untuk berbincang, memberi dan mendengar pandangan pihak lain.
Katanya:
“pluralism is not relativism, but the encounter of commitments. The new paradigm of pluralism does not require us to leave our identities and our commitments behind, for pluralism is the encounter of commitments. It means holding our deepest differences, even our religious differences, not in isolation, but in relationship to one another..pluralism is based on dialogue. The language of pluralism is that of dialogue and encounter, give and take, criticism and self-criticism. Dialogue means both speaking and listening, and that process reveals both common understandings and real differences. Dialogue does not mean everyone at the “table” will agree with one another. Pluralism involves the commitment to being at the table with one’s commitments” (http://pluralism.org/pages/pluralism/what_is_pluralism)
Apa yang penting bukan istilah-istilah ini tetapi kepercayaan atau akidah seseorang muslim berkaitan hal ini. Jika dia percaya semua agama adalah berkongsi kebenaran yang sama, atau kebenaran itu sesuatu yang subjektif, boleh dilihat pada dimensi yang berbeza, maka itu pluralisme yang kufur. Jika dia menganggap hanya Islam agama wahyu yang diiktiraf di sisi Allah, namun kepelbagaian agama adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan, manusia mesti belajar memahami antara satu sama lain, berbincang dengan cara yang baik, sudi untuk berdialog dan menyemakkan sikap dan tindakan, maka ini tidak kufur. Bahkan itulah yang dilaksanakan oleh sarjana Islam yang terbilang.
Prinsip Islam
Isu ini hendaklah ditangani dengan asas ilmu, bukan dengan fanatik, atau kepentingan politik. Realiti atau hakikat Islam dan kehidupan masyarakat manusia itu hendaklah difahami. Di sini saya sebutkan beberapa asas penting untuk kita fahami;
i. Seorang muslim wajib beriktikad bahawa hanya Islam yang diterima di sisi Allah. Islam itu agama Nabi Muhammad s.a.w dan seluruh para nabi sebelum baginda. Firman Allah (maksudnya):
“Dan sesiapa yang mencari selain Islam sebagai agamanya, maka sama sekali tidak diterima daripadanya dan dia di akhirat nanti termasuk dalam kalangan mereka yang rugi”. (Surah Ali-‘Imran, ayat 85).
Maka, muslim tidak percaya semua agama sama di sisi Allah di sudut kebenaran dan wahyu. Ini soal akidah. Namun bukanlah bererti Islam membezakan manusia di sudut keadilan dan hak kemanusiaan.
ii. Pun begitu, Islam mengiktiraf kewujudan agama lain dan hak mereka untuk berpegang dengan apa yang mereka yakin. Maka Islam menegaskan: (maksudnya)
“Tiada paksaan dalam agama (Islam), kerana sesungguhnya telah nyata kebenaran (Islam) dari kesesatan (kufur)” (Surah al-Baqarah ayat 256).
Ayat ini diturunkan kepada golongan Ansar di mana dalam kalangan mereka mempunyai anak-anak yang telah diyahudi atau dikristiankan. Apabila Islam datang, mereka ingin memaksa anak-anak mereka menganut Islam, maka Allah melarang mereka berbuat demikian sehingga mereka sendiri membuat pilihan. Lalu diturunkan firmanNya tadi. Kata Ibn ‘Abbas:
“Ada seorang wanita yang tidak dapat mengandung. Dia bernazar jika dia dapat anak, dia akan jadikannya beragama yahudi. Apabila Yahudi Bani Nadir dihalau keluar dari Madinah, ada dalam kalangan mereka anak-anak golongan Ansar. Kata ibubapa mereka: “Kami tidak akan biarkan anak-anak kami mengikut mereka, maka Allah turunkan ayat: “ (Riwayat Abu Daud, dinilai sahih oleh al-Albani).
Demikianlah ajaran Islam. Jika ibubapa pun tidak boleh memaksa agama anak sendiri, inikan pula orang lain.
(bersambung)
iii. Islam tidak memusuhi pengikut agama lain hanya kerana perbezaan agama. Bahkan muslim disuruh berbuat baik kepada mereka yang tidak menzahirkan permusuhan kepada Islam. Firman Allah (maksudnya):
“Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan memberikan sumbangan harta kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agama (kamu), dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu; sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil”. (Surah al-Mumtahanah, ayat 8-9).
iv. Islam mengiktiraf kebaikan yang ada pada agama lain dan pengikutnya seperti mengiktiraf halalnya sembelihan Yahudi dan Kristian dan keizinan berkahwin dengan wanita mereka. Ini disebut dalam Surah al-Maidah ayat 5. Demikian Islam mengiktiraf kebaikan yang ada pada golongan paderi Kristian. Firman Allah:
“..demi sesungguhnya engkau akan dapati orang-orang yang paling dekat sekali kasih mesranya kepada orang-orang yang beriman ialah orang-orang yang berkata: “Bahawa kami ini orang-orang Nasrani” yang demikian itu, disebabkan antara mereka pendita-pendita dan ahli-ahli ibadat, dan kerana mereka pula tidak sombong” (Surah al-Maidah: 82)
v. Islam melarang penganutnya menzalimi penganut agama lain. Perbezaan tidak boleh membawa kepada penindasan dan kezaliman. Firman Allah (maksudnya) :
“Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan”. (Surah al-Maidah: ayat 8).
vi. Islam menggalakkan dialog dalam suasana yang harmoni dan baik. Firman Allah (maksudnya).
“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah dan mauizah hasanah (nasihat yang baik), dan berbahaslah dengan mereka dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih mengetahui siapa yang sesat dari jalanNya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk (Surah al-Nahl: 125)
Maka isu pluralisme hendaklah ditangani dengan ilmu, bukan fanatik atau kepentingan politik, tetapi hendaklah realitik dengan asas Islam dan kehidupan manusia.
TUGAS KITA ADALAH MENYAMPAIKAN
herman che mok
JKMJB
Jln Abd Samad
80100 JB
O Young Men, learn more about Islam!
Listen to what popular singer Cat steven @ Yusuf Islam talk about:
1. Islam and revolution;
2. Islam and Multicuturalism.
http://english.aljazeera.net/programmes/rizkhan/2011/02/201122484440953389.html
Salam tokgaru,
aku nak bagi hang nampak sikit. Umno kapiaq tu lah yang banyak duk bina masjid. Umno kapiaq tu lah yang banyak duk bina surau. Umno kapiaq tu lah yang banyak duk bina sekolah agama. Umno kapiaq tu lah yang banyak duk salur dana dekat sekolah agama. Umno kapiaq tu lah yang duk kelupoq bila rakyat kena bajir, bila rakyat terperangkap di Mesir, di Libya dan banyak negara lagi.
Petikan menarik dari kau...
Kau cuba bukti kpd aku satu masjid, sekolah, jalan atau apa2 yg dibina oleh Umno sebelum 1957. (Sebeleum umno memerintah)Jika ada satu saja kau aku isi borang umno, jika tak da aku kau boleh cerita dgn org buta sejarah aje la..
What are you trying to say now, Cheng? Are you instigating revolution? That's treachery of the highest order, do you know that?
I don't find it worth turning the video on. But the following transcript below the video box is already harmful enough:
"The revolutionary chants on the streets of Egypt have resonated around the world, but with a popular uprising without a clear direction and an unpopular leader refusing to concede, Egypt's future hangs in the balance."
Where do you put your head, Cheng? In between your legs and under your tail? Or you are the anarchist kind, wants revolution, chaos and disorder? Do you not read that after an uprising, the country's future hangs in the balance? You want that situation so that you can exploit it to your advantage? Are you also communist minded or inclined? You definitely are subversive if you speak for an uprising and the authorities should grab you by the collar and drag you to Kamunting under ISA.
Do you not see the difference between Egypt, and the other Arab countries, and Malaysia? Do you not know we have been having democracy with a government fully and freely elected by the rakyat for 53 years? That Egypt has been ruled by Mubarak under Emergency rule for 30 years, Libya under Gadaffi's autocratic rule for 40 years, the other Arab countries don't have democracy like us?
Wat u talkin', man?
Read about multiculturalism is dead, Cheng. The British Prime Minister David Cameron and German Chancellor Angela Merkel said so of the situation in their countries only recently.
And the British are traditionally the most liberal people in the world. They cannot tolerate any more those immigrants seeking to maintain their own non-British and non-conformist values in their country.
In Malaysia Islam is the official religion, stated so clearly in the Constitution. Priority must therefore be given to Islam, mosques, azan call to prayers and all. Those who cannot accept that are not accepting the Constitution fully and should leave for countries whose Constitution they can accept. It's plain and simple.
We can talk about unity and all based on the Constitution, nothing else. Because the Constitution is the highest set of laws in the country and far too many problems have been created by those who do not respect that.
tok garu,
Semakin hari semakin jelas orang Melayu yang mengaku beragama Islam ini serasi dengan sabda Rasulullah SAW bahawa "selepas kematian aku musuh Islam adalah umatku".
Tok garu,
Bukankah sudah tersedia ada panduan dan mengajaran bahawa segala permasalahan yang berlaku antara manusia hendak rujuk kepada Allah dan Rasul.
Saya cuma cakap saja tak lebih daripada itu.
Allah mencipta manusia dan ada panduannya untuk menyelesaikan permaslahan yang berlaku.
Yang parah angkara syahawat manusia yang ketepikan penduan dan pengajaran yang Allah sampai kepada Nabi SAW.
Antara kita pandai pandai mencari yang lain selain daripada apa apa yang Allah turunkan.
Macam Yahudi yang membantah apa yang diturunkan oleh Allah miskipun ada kebenarannya. Sebab itu Allah larang umatnya jadi macam yahudi dan larang jangan ikut orang kafir.
Kita lihat kini, hampir semua pemimpin yang mengaku Islam mengumpul seberapa boleh harta kerajaan, sedangkan Rasulullah SAW bersabda, aku tidak diperintah simpan dinar da dirham.
Hari ini kebanyakan pemimpin telah diperintah mengumpul dan menyimpan harta negara beratus bilion.
Perintah itu adalah perintah syahawat yang dikuasai Iblis musuh Allah.
Sebab itu saya nampak apa yang dilakukan oleh kerajaan umno miskipun didirkan masjid begitu banyak dan indah indah berlaku itu bukan yang diajar oleh Allah dan Tasul SAW. Tapi itu semua diajar oleh Iblis.
Oleh itu, jangan diharap akan berlaku keadilan pada rakyat, malah kezaliman juga yang muncul hari demi hari.
Saya nampak. Mungkin ada yang tak nampak miskipun ia macam gajah didepan mata.
".... apa2 yg dibina oleh Umno sebelum 1957 " (Izam)
aku pun tak tau nak kata apa dah. kau nampak macam orang mamai (baru bangun dari tidur).
sebelum 1957. negara pun tak merdeka lagi. orang melayu masih duk bawah perintah british. orang melayu tak ada kuasa apa2 pun, orang putih control semua.
senang cakap. kau sendiri jawab kau punya soalan.
Tok garu...
Alhamdulilah kau dah jawab kenapa Umno tak bina apa2 sebelum 1957 kerana British yg perintah....bila kau tanya soalan mana masjid atau surau bina oleh Pas... jawabnya sekarang pas yg yg perintah malaysia ke....disitu org boleh agak IQ kau setakat mana...sebenar kau talah masuk perangkap aku bila kau tanya apa yg telah dibuat oleh pas sekarang ? sama juga aku tanya kau apa ..umno buat semasa British...jangan marah dah kene beb..hehh
"... jangan diharap akan berlaku keadilan pada rakyat, malah kezaliman juga yang muncul hari demi hari " (Abdullah Ngah)
bagus lah kalau kau dah sedar. belum lagi PR jadi kerajaan perintah satu malaysia, saja tuhan nak tunjuk dekat kita kut. kau tengok apa jadi dengan nasib melayu di Penang.
jangan baca Harakah saja, baca juga BH atau UM. itu lah yang terjadi bila DAP dominan dan Pas pulak macam melukut di tepi gantang. dan itu lah yang akan kita orang melayu hadapi jika PR menang dengan DAP dominan.
ikhlas aku kata, bodoh2 perkiraan politik aku, aku tak nampak Pas ada peluang untuk dominan dalam PR. PKR jauh sekali. so akhirnya siapa yang akan ganti Umno ?
selagi Pas duk berpakat dengan DAP yang sangat kurang ajar kepada islam melalui statement "langkah mayat aku" maka selama itulah hati ku tidak dekat kepada Pas. hati ku akan dekat kepada Pas andai kata Pas bersatu dengan Umno atau Pas stand alone.
ini membuktikan aku tidak benci Pas as the organization himself tapi aku tak boleh terima pendekatan yang diguna pakai oleh mereka2 yang menerajui Pas. itu saja.
Sedara Izam
kau tak menang dan aku pun tak kalah.
sebelum 1957. tak ada satu negeri pun yang Umno perintah. semua orang putih yang perintah. nampaknya kau setuju dengan aku ... Umno tak buat mesjid kerana belum jadi kerajaan.
tapi selepas 1957. negara dah merdeka dan Umno pegang kuasa memerintah, dari negeri Perlis sampai ker Johor. masa tu lah Umno pelan2 bina mesjid, surau dan sekolah agama disemua negeri yang aku sebut tadi.
kelantan. dah 20 tahun Pas pegang kuasa memerintah. tapi masih duk tumpang sembahyang dekat mesjid yang Umno kapiaq buat itu lah.
kedah pun sama juga. dah dekat satu penggal boleh dekat Pas. rakyat kedah duk tumpang sembayang dekat mesjid yang Umno kapiaq buat itu lah.
mai lah jalan2 dekat aloq staq, kut2 kau boleh sembahyang di mesjid baru yang dibina oleh kerjaan Pas islam. lepas itu kau boleh riuhkan dalam blog ni supaya semua orang tahu bahawa bukan Umno saja reti buat mesjid, Pas pun buat sama juga. tapi kau kena lah sebut nama dan tempat mesjid tu supaya aku pun boleh tolong canang sama.
OK bro ..... kita berhujah berdasarkan fakta dan bukti.
Patut la gagal memerintah Malaysia..Dia mahu jd kerajaan dulu baru mahu buat mesjid,jalan raya 10 tingkat,hudud ke hape lagi .Samalah dgn DAP..Tp aku tahu PAS ada tolong mangsa banjir di Kedah,Kelantan.
Aku pun tak tahu apa sumbangan UMNO sebelum 1957,tp yg aku tahu UMNO ditubuhkan untuk perpaduan Melayu bersama-sama menentang Malayan Union.Nenek moyang kita bersama2 menentang..ahha dah mcm org Cina plak sebut nenek moyang ni.
Ko tahu tak PAS ditubuhkan pd tahun berapa?Jgn ckp bedegor-degor.Di mana PAS waktu itu?Bak kata Tun M, penubuhan PAS itu sendiri telah memecahbelahkan Melayu.Jgn marah hohoh..
Tok garu...
Bagus bila kau jawab.. nak tanya sikit
1. siapa kutip cukai kita semua..
2. siapa yg pegang wang perbendaharaan negara.
3. Pendapatan Negara Malaysia tu dari Tabung Umno ke...
Kalau pendapatan Negara Malaysia adalah dari kutipan cukai keatas rakyat malaysia dan Umno cuba nak jadi jaguh seolah-olah wang dari poket mereka...memang bodoh la yang percaya. Pemimpin Umno boleh memperbodohkan setengah rakyat Malaysia tapi kalau nak bodohkan seluruhnya ..sorry la
Dalam bahasa mudah cukai umno pungut ..pembangunan Pas kena buat...ini dah mengarut
1.bila kau
Abdullah Ngah dan Izam
sebagai orang melayu. ada pernah kah kau dapat merasai nikmat walau sebesar zarah sekali pun dari sekian banyak yang Umno perjuangkan untuk kesejahteraan orang melayu dan islam ????
kalau kau berdua tak pernah langsung merasai nikmat perjuangan Umno. aku simpati dengan kau berdua. aku boleh kata Umno sangat kejam kepada kamu berdua.
aku sendiri walau pun pro Umno tapi tak lah dapat rasa banyak nikmat perjuangan Umno.
1. sebelum merdeka. sekolah rendah aku hanya lah sekolah atap kata orang (memang betul) tak ada letrik tak ada air paip (guna air telaga saja). lepas merdeka kerjaan Perikatan perintah, kerjaan bina sekolah dinding papan, bumbung asbestos dan lantai simen, tak ada letrik tapi sudah ada air paip. tapi sekarang sekolah yang sama dah jadi bangunan batu 2 tingkat, beratap genting, ada letrik ada air paip, dibina oleh kerjaaan Barisan Nasional.
2. sebelum merdeka. jalan masuk kampong aku, jalan tanah bila musim hujan berselut. selepas merdeka kerajaan Perikatan bubuh tanah merah batu granite, dah tak berselut bila musim hujan. sekarang dah ada jalan mini tar lebar 10 kaki, budak muda bawa kereta bawa motor boleh laju macam pelesit. kerjaan Barisan Nasinal yang buat.
3. sebelum merdeka. mesjid kampong aku hanya bangunan kayu beratap rumbia, telaga tempat ambil uzuk. selepas merdeka, kerajaan Perikatan yang kapiaq tu buat mesjid dinding papan beratap asbestos. tak ada letrik tapi ada pancor air sebagai tempat ambil uzuk. hari ini mesjid yang sama bangunan batu, beratap genting, bertambah luas dan selesa, ada letrik ada air paip. kerjaan Barisan Nasional yang kapiaq lah yang buat bagi orang kampung aku selesa nak bersolat.
Itu lah sedikit nikmat yang aku dapat lihat sepanjang Umno kapiaq memegang teraju kerjaan Barisan Nasional kapiak telah buat untuk penduduk kampong aku yang 75% adalah penyokong Pas.
Kapiaq jenis apa Umno ni aku pun tak tahu nak bagi nama.
Hangpa berdua tolong bagi nama sat ... boleh kut ???
Bodoh je cukai memang la wajib kena bayar..Nanti kalau PR menang pilihanraya jangan ambil cukai dari rakyat boleh?Cukai yang diambil dr rakyat salah satunya yang aku tahu adalah digunakan untuk pertahanan Malaysia.Kalu tak percaya tanya DRT.Sebab tu DRT tulis sebelum ini.Perbelanjaan untuk pertahanan Malaysia perlu dibanyakkan lg.
Org Muor ..bagus jugak kau masuk..
Aku tanya kau masa Dato Onn keluar umno dan LAWAN UMNO melalui Parti Negara ..itu pecah melayu ke..
Nak bagi kau sikit Dato Onn tak kembali kpd Umno selepas tinggalkan Umno..masa tu Tungku terima dgn hati terbuka kalau siapa rasa tak sesuai dgn umno.. tapi kalau masa TDM hal ini terjadi, pemimpin yg menentang umno dicop sebagai pengkhianat bangsa melayu..
2. Masa Mahathir berebut kuasa dgn Kuli 1987 tu tak pecah melayu ke..
3. Masa Mahathir keluar umno bersama anaknya Mokhzani dan kawan2 lama spt Sanusi Junid kerana bengang dgn pak lah ..itu tak pecah Melayu ke..
Mahathir mungkin seorng yg bijak dlm berpolitik tapi beliau juga seorang bijak menipu..
Dato Onn keluar UMNO seleps cadangan beliau membuka ahli kepada semua kaum ditentang oleh org Melayu.Beliau sudah nampak apa akan berlaku pd masa hadapan seperti sekarang.Oleh itu beliau menubuhkan IMP tetapi gagal.
Beliau org politik yang tak nak pencen lg sebab itu dia menubuhkan Parti Negara untuk mendapatkan semula sokongan Melayu terhadapnya.Bg aku UMNO dan Parti Negara tiada beza.
Masa Mahathir out time pak lah tu adakah Tun M and the gang join parti lain? Mereka out sebab mereka berani tegur pemimpin yg MANTOL.Aku rasa org2 PAS perlu mengambil iktibar dr peristiwa dlm UMNO ini.
"Kalo letak tunggul kayu sebagai calon UMNO/PAS sokonglah tunggul kayu tu.Itukan UMNO atau PAS?Mana boleh derhaka" ini kata2 Mhathir fikirlah..
Tokgaru..
Aku setuju bila kau kata Umno buat itu dan ini semasa memerintah..sebab ada kuasa dan wang..
Aku nak bagi tau sikit masa Kapir Inggeris perintah dulu mereka juga buat sekolah,jalanraya , bagi bekalan letrik dan air..kampong aku di Sg. Buluh dapat dapt semua tu belum merdeka lagi..
Makcik aku tinggal di Kelantan (Machang) dapt semua itu tadi masa Inggeris lagi..
Hospital dibina oleh Inggeris diseluruh Negeri2 Tanah Melayu..
Kenapa mereka tak ungkit yg mereka buat? Tapi bila Umno perintah mereka ungkit semua apa yg mereka buat..
Aku nak bagi tau kau semua pemimpin umno dahulu termasuk DR. Mahathir mendapat pendidikan Inggeris hingga pandai (Sultan Abd Hameed College dibina oleh Inggeris)
Kadang2 aku sedih bila bangsa sendiri perintah dan buat pembangunan mereka ungkit tapi masa Inggeris dan buat pembangunan mereka tak ungkit pun.
Sama2 lah fikir kenapa? Mungkin hati penjajah tu tau yg semua ini adalah tanggungjawab pemerintah. Tak perlu diwar2kan
haha si kapir inggeris tu tiada pilihan la brother..Mereka mesti buat sekolah dan kemudahan di kampung-kampung untuk org Melayu.Kan berat sebelah tu,di bandar ada kelengkapan kemudahan disediakan untuk "ORANG DAGANG".Kau rasa kemudahan dikampung utk Melayu dan India dan di bandar utk"ORG DAGANG" sama ke?Jauh bak kubur dan bulan.
sedih la ngan PAS ni..
nak tunggu perintah satu malaysia baru boleh nak buat masjid.. what the..
x ader hasil cukai? siti nurhaliza pun x amik cukai..
izam,
"Aku nak bagi tau sikit masa Kapir Inggeris perintah dulu mereka juga buat sekolah,jalanraya , bagi bekalan letrik dan air..kampong aku di Sg. Buluh dapat dapt semua tu belum merdeka lagi.."
so what. ko nak ckp ko prefer inggeris perintah smpi skrg? x payah merdeka & UMNO x perintah?
apsal PAS x wujud sblm UMNO wujud? kan senang boleh perintah smpi skrg?
PAS is nothing. cakap 10, sebelas x boleh pakai. kg makcik ko di machang tu maybe sblm merdeka dah ader kemudahan tue, tp aku takut kg tu dr sblm merdeka smpi la ni tang tu jugak..x de kemajuan pun..
kg aku mmg lmbt, jln raya letrik lps merdeka UMNO perintah baru ade karen..tp skrg kt kg aku universiti pun ader..
so stop talk crap la..
Salam Aldan @ asshole
Nak tergelak tengok cara kau berfikir..macam ke ni bekas pelajar U..memalukan.. aku bekas pelajar U jaga..
Kau faham tak tulisan aku itu..
kalau masih x faham baik kau masuk sekolah menengah balik..
Aku hanya bagitau kalau kemudahan yg umno canang-canagkan tu dah dibuat oleh Inggeris..Umno cuma sambung apa yg telah dirintiskan oleh Kapir Inggeris.
Tak perlu perbodohkan rakyat la..kalau bodohkan kau aku setuju..sebab memang dah bodoh.
Aku pernah buat2 bodoh tanya org2 tua dulu..masa penjajah dulu ada sekolah tak? ada hospital tak? ada jalanraya tak? ada majlis tempatan tak? Kalau ada, Inggeris tulis tak macam sekarang SATU LAGI PROJEK BARISAN NASIONAL..SPT SATU LAGI PROJEK KERAJAAN INGGERIS...
Kau tau apa mereka jawab sambil ketawa papantanda tu hanyalah propaganda mereka yg nak kekal berkuasa.
Aku nak tanya kau kenapa Inggeris tak ungkit tapi bila melayu perintah melayu semua perkara tadi ungkit.
Aku rasa kau dah tau jawabannya tapi demi untuk Parti kau kekal berkuasa maka rakyat diperbodohkan.
2. Cerita masjid oleh Siti Norhaliza bina masjid ..itu satu usaha baik. Nak tambah sikit Ustaz Harun Din ada bina Masjid, ahli Pas yg berada sikit ramai yg bina surau @ madrasah di kws rumah mereka termasuk Nik aziz...Masjid Rusila dibina oleh Hj Hadi..
Yang peliknya bila duit negara dah dicanang, seolah2 dari tabung BN/Umno.
Kalau semua kemudahan asas tadi dibina dari tabung BN/umno, aku tak kisah kau nak buat papantanda sebesar padang bola ke..
The point is stop fooling peoples..they are wise enough to think.
izam..
propaganda kalau betul x de masalah..
satu lg projek kerajaan barisan nasional..so what wrong with that?
mmg betul diorg pnyer projek.. lain kalau nik aziz pnyer projek BN nak amik nama..
masalah skrg ko x bleh terima UMNO dah ada jasa..sbb tu ko pusing2 dgn inggeris la apela..come on la ko sorang x nak terima cukup la x payah x babit org2 tua kat kg ko tue..
aku pun bukan buta sejarah, inggeris buat kg baru pasang letrik kasi masuk air yg dpt org cina je, sbb nak isolate dr komunis..org melayu dapat? kg aku mmg x dapat, so bila UMNO buat salah ke diorg berterima kasih..sambung projek inggeris kira ok ape, PAS menyambung projek pun x boleh..nak harap projek baru lagi jgn harap..
zam..
ko bekas pelajar U...ooo...
hahaha..
hopefully bukan uitm la..sbb aku de rmi kawan yang dr universiti MARA ni, yang dok komen sana sini psl kerajaan..walhal, dulu blaja..byk yg kerajaan tanggung...
Aku blajar smpi U..tapi aku blajar U swasta...kerajaan x tanggung,
tapi aku x menentang kerajaan ke ape ke cm ramai produk2 U kerajaan ni,
in fact aku menghargai keamanan yang aku kecapi sekarang...
Aku pelik jgk, mmg bagus, klu lah benar, perjuangan PAS tu untuk menegakkan Islam..
Tapi,kalau PR menang, dengan DAP parti yang plg dominan dalam PR..
mampukah PAS menegakkan perjuangan dorg?
DAP adalah serpihan PAP..dengan pemimpin PAP yang meminta umat Islam mengurangkan pegangan kpd ajaran Islam..xke ironik perjuangan 2 parti (Pas & DAP) ni?
Masuk syurgakah aku kalau aku undi DAP?
setakat hr ni, UMNO still parti paling dominan dlm BN.
undi dengan bijak. Bukan kerana fanatik pada parti2 tertentu..
Btw, - aku gelak dengar ceramah masuk PAS Bob Lokman..haha...this man, once a comedian, always a comedian.
bob lokman bukan calang2 beb..
composer isabella tuh..
kalau pas ni lagu rasmi PAS atau PR meletup, tue hasil keje composer hebat ni la..
Aldan & lagi biasa dari biasa..
Soalan aku masih blum terjawab lagi..
PROJEK BN DARI DUIT SIAPA...DUIT BN/UMNO @ DUIT MALAYSIA..
2 perkara yg sgt berbeza,jangan cuba nak sama duit Negara dgn duit parti..
Kalau semua projek yg berjalan di Malaysia ini dari poket @ tabung BN/umno aku tak akan persoalkan ..bahkan aku tabik spring...
Tapi kalau duit tu dari wang perbendaharaan negara..sorry kau nak bodohkan aku.
2. " hopefully bukan uitm la..sbb aku de rmi kawan yang dr universiti MARA ni, yang dok komen sana sini psl kerajaan..walhal, dulu blaja..byk yg kerajaan tanggung"
Kenapa pelajar Uitm tak tolak umno ke??..aku tak pernah derhaka @ buat hal pada Malaysia.. Setia aku pada negaraku Malaysia tiada kaitan dgn Umno..keturunan aku wujud di Tanah melayu belum dari parti umno lahir..
Ooo ya mungkin aku tak tau yang..
1. Pensyarah dan staf Uitm di bayar gaji dari tabung Umno kot..
2. Aku mendapat biasiswa masa belajar dulu dari tabung umno kot bukan JPA..
3. Bangunan Uitm dibina dari tabung umno kot...
Haa..haa kesian bila mahasiswa tak boleh beza duit kerajaan melaysia dgn duit Umno..
Bob lokman masuk Pas jadi bahan lawak tapi bila Umi Hafilda masuk Umno ok...wakaka..(org umno tau kisah hidup umi yg lalu)
zam,
UMNO x prnh claim duit projek dr duit umno.. mmg bukan duit umno dan bukan jgk duit ko @ kita.. sbb once ko dah byr tax tu automatik le jd duit kerajaan.. ke ko x tau psl bende nie?
tax tu di bayar pd kerajaan so kerajaan le pnyer duit tue.. sape kerajaan? ha tak kan lupa..
come on, aku tau ko pun bukan bodoh sgt smpi bende ni pun nak kene ajar.. cuma biasala pembangkang, pusing2 la sana sini nak kelirukan org kg..
duit kerajaan suka ati la diorg nak abiskan mcm mana..so bila ko nampak byk projek sana sini, bersyukur la sbb duit tu bertukar jd fasiliti rakyat bukan kutip je rajin tp x tau nak buiat ape dgn duit tue..
yup, kita org tau kisah umi hafilda.. n kitaorg pun tau jgk psl kisah hidup anwar ibrahim..
kisah hidup nik aziz dan menantunya pun kitaorg tau..so what?
haha..
Saya setuju dengan kenyataan Naib Chancellor UKM berikut. Penting, saya salinkan mana yang mustahak dibawah ini:
THE recent campus elections seem to paint a picture that university students are becoming violent, militant or anti- establishment.
Rest assured that it is only the unfortunate manifestation by a small group of students who were unduly dissatisfied with the process or results of the elections.
In the heat of the campaign they reacted in a fashion not unlike the rage seen in some football matches.
Violence must never be condoned. The culprits must be brought to book.
University students, of all people, should be the epitome of exemplary behaviour in using their intellectual power of reasoning, rational discussion and negotiation to reconcile differences without acrimony.
They should be mindful of the culture to be courteous and polite when campaigning. In fact, students should be the model of mature campus politics to the wider society.
As leaders of tomorrow, they should set the pace for political maturity in elections.
Now that some have smashed university property, broken glass doors and got into scuffles with the campus authority we need to address the apparent dissatisfaction so that confidence in the democratic electoral process to the Students’ Representative Council (SRC) will be strengthened and that the unruly behaviour will not be repeated.
More importantly, it is important to correct the common misperception that candidates in campus elections are aligned to certain political ideologies.
If indeed they are, then they should be reminded that they are contravening the University and University Colleges Act, which specifically prohibits student involvement in partisan politics.
It is likely that those who participate as candidates may be more politically inclined than their peers.
Over the years many from this group have metamorphosed into politicians. But then there are many more students who were not in the SRC who have also become successful politicians.
But why only look at politics? The university should be seen as the breeding ground for all kinds of leaders, not just the political kind.
The majority of students vote for candidates who, in their judgment, can best solve local campus issues.
Depending on the campus, the issues range from amenities woes such as inadequate water supply, quality of cafeteria food, charges of residential college, wifi services, petty theft and campus security.
Students are not consumed by campus elections. Once the excitement is over, they will move on and continue with their daily activities, which are usually peaceful and developmental.
There are many more significant campus activities that nurture them into responsible and mature productive citizens when they graduate.
Apart from attending lectures, seminars, tutorials and other academic activities, students immerse themselves in a myriad of events ranging from sports to cultural, literary, welfare, charitable, community engagement and other voluntary events, which in UKM, also count for their co-curricular credits.
The university has hundreds of student associations and clubs for students to channel their youthful energy and idealism into productive outcomes.
Examples of projects include greening the environment, community health and helping the less fortunate in homes for the aged, orphanages and those with special needs. Some get together to raise funds for charitable causes.
In planning and implementing these activities, students develop a deep sense of professionalism and ethical conduct.
Those who have been elected to the SRC, the government of the student body, must now play their role in shouldering the responsibilities of providing a variety of services and support to their constituents.
They must also work with the university administration in finding effective and amicable solutions for issues and concerns involving students.
@Izam
Woi mangkaq. org dh buat masjid pn nk gaduh ka? buat masjid salah, xbuat pn salah. hbh nk buat apa? tokong cina? hg pi semayang tak kat masjid? jgn2 time azan dok tidoq kat bilik ja apa. sembang kemaih. kerja cari salah org ja, tak reti nk bersyukur. Kat selangor buat gereja besaq tu awat diam?
kesian aku tgk si Izam ni. dia punya pening sampai samakan inggeris ngn UMNO. inggeris ada buat masjid ka? heisshh.. lembab jahanam kalau bdk u mcm ni. mgkn result dia teruk tp dpt masuk u jgk sbb sistem kuota. tu pn xreti nk bersyukur lg.
Angin kentot
Hoi Celaka...aku tak kisah buat masjid ke sekolah ke tapi bila guna duit negara kau isytiharkan spt duit dari tabung parti kau mana tak kan kau bodoh sangat...entah2 kau dari spesis bongok..nak berdebat faham dului pa aku tulis....memang celaka..ha..ha
Perlu diingatkan bahawa pelajar, pemuda, malahan sesiapa, tidak boleh bandingkan keadaan diTimur Tengah dengan diMalaysia. Berbeza sekali. Langsong tidak boleh dibandingkan.
Malaysia berdemokrasi. Pilihan raya setiap 5 tahun sejak Merdeka. Pemerintahan Dharurat (Emergency Rule) tak sampai 2 tahun selepas pergaduhan kaum ditahun 1969. Tun A Razak boleh meneruskan pemerintahan yang dibantu Askar dan Polis itu sampai lama. Tapi dia serah balik kuasa Majlis Gerakan Negara (MAGERAN atau National Operations Council, NOP) dan lepaskan sekatan (suspension) Parlimen apabila difikirknya keadaan sudah stabil.
DiMesir, Hosni Mubarak perintah dibawah undang undang dharurat selama 30 tahun. Pilihan raya diadakan tapi hanya dia seroang dicalonkan. DiLibya Muamar Ghadafi perintah secara diktator selama 40 tahun. Diganyangnya siapa yang membangkangnya, dilaga lagakannya satu puak (tribe) dengan yang lain supaya dia senang terus memerintah.
DiSaudi Arabia, Jordan, United Arab Emirates, Qatar, Oman, Kuwait, Bahrain dll, yang memerintah dengan penuh kuasa adalah Raja, Sheikh atau Emir. Tidak ada pilihanraya, tidak ada demokrasi. Begitu juga dinegara negara lain diTimur Tengah yang pemerintahannya tidak demokratik tetapi diktator.
Janganlah sesiapa fikir keadaan demokrasi kita sekarang akan lebih baik dengan menimbulkan rusuhan atau pemberontakan. Bila ada keadaan demikian tentu akan jadi porak peranda. Tidak ada jaminan apa hasilnya dari keadaan demikian.
Porak peranda boleh membawa kapada timbulnya diktator dan fasis.
Ingatlah wahai rakyat Malaysia, diFiji ada berlaku Askar ambil kuasa. Kita perlu elakkan keadaan yang mungkin menyebabkan keadaan begitu. Ada masa masanya mereka buat begitu dilain lain negara atas alasan mahu menyelamatkan Perlembagaan negara. Biasanya, bila dilantik, mereka bersumpah mempertahankan Ketua Negara (diMalaysia ialah YDP Agong) dan Perlembagaan negara.
Sayangkanlah demokrasi dan kebebasan kita. Janganlah terpengaruh atau benarkan dakyah politik mereka yang tidak menghormati dan subversif kapada Perlembagaan negara, seperti DAP. Dan pelampau PAS, yang mengikut membuta tuli DAP. Ingatlah bahawa demokrasi dan kebebasan kita di negara ini jauh berbeza dari pemerintahan diktator atau pemerintahan autokrasi Raja, Emir dan Sheikh dinegara negara Timur Tengah.
Sedarilah bahawa, contohnya, ISA pun ada dilakukan diAmerika, untuk kepentingan keselamatan negara depa. Bacalah dan bukalah mata kapada berita berkenaan tahanan Al Qaeda dll yang Amerika simpan diGuantanamo Bay.
Pembangkang cuba menimbulkan resahan diTimur Tengah dikempen politik diKerdau. Timbalan Perdana Menteri telah memberi amaran jangan bermain dengan api. Saya yang tak berparti pun amat sokong amaran TPM itu.
Walau pun kita ada keadaan huru hara dan menggunakan pemerintahan dharurat selama tak sampai 2 tahun, kita balik kesistem demokrasi berParlimen dengan sekejap sahaja. Namun demikian, ada pelampau DAP menuduh Tun Razak gilakan kuasa. Ada yang gila cuba mengatakan Tun Razak yang menyebabkan 13 Mei 1969. Kepala hotak depa.
Mereka yang mencetuskan pergaduhan kaum 13 Mei cuba mengalihkan tuduhan kapada orang yang menyerahkan kuasa MAGERAN selepas hanya 18 bulan, dengan menuding jari yang bengkok balek kapada muka depa sendiri. Yang tidak masuk akal dan subversif. Mereka yang tidak hormatkan dan tidak patuhi Perlembagaan.
SEMUA RAKYAT MALAYSIA MESTI HORMATI DAN PATUHI PERLEMBAGAAN NEGARA. Jika tidak, sila ...
Aldan..
Sorry lambat reply ..kau punya aku jawab angin kentut busuk dulu..ha.ha(budak sembelit)
Aku ulang balik macam man debat ni bermula..
1. Tok garu suruh..abullah ngah bukti apa pas buat sekarang...
2. Aku jawab apa BN/umno buat sebelum 1957..
3. Tokgaru kata aku mamai sebab masa tu Inggeris perintah dan berkuasa..
4. Aku setuju memang Inggeris berkuasa dan wang negara Inggeris urus dan aku tanya tokgaru balik sekarang siapa berkuasa dan urus wang negara?
5. Tokgaru bn/umno buat macam untuk kg dia sekoalh, jalan dan sebagainya..
6. Aku jawab kampung aku Sg buloh dan Kg. machik aku di Kelantan dapat kemudahan asas tadi masa penjajah Inggeris lagi. Aku tanya org2 dulu yg hidup zaman penjajah bagi tau pendidikan dan kemudahan asas memang dah disediakan pada masa.. cuma tak secanggih sekarang sebab ikut keadaan semasa..
Aku persoalkan kenapa Projek untuk rakyat dari tabung negara digah-gah kpd rakyat seolah projek Bn/umno..mana boleh pada aku semua rakyat sama2 menyumbang untuk negara ini tiba2 nama BN/umno saja yg naik seolah 2 parti pas tak menyumbang langsung.
kenyataan kau...
" duit kerajaan suka ati la diorg nak abiskan mcm mana..so bila ko nampak byk projek sana sini, bersyukur la sbb duit tu bertukar jd fasiliti rakyat bukan kutip je rajin tp x tau nak buiat ape dgn duit tue..
Mana boleh bro.. sapa ajar ko duit tu umno boleh ikut hati depa..jangan ingat semua rakyat macam pencacai umno pulak..
sekian jumpa lagi..
izam,
ape sajela yang ko merapu....
dh tu, dok mencarut sana sini cm org x blajar..
membangkang sana sini cm xde modal...
tade sape yang menghalang dak2 Uni menolak UMNO, tapi kene ade basis la kawan..
kalau membuta tuli memaki kerajaan yg sediakan tmpt ko belajar, tanpa ade basis yang kukuh, x betulla kan..cam jenis kacang lupakan kulit la plak..
Memang aku tade masalah ngan signboard projek kerajaan barisan nasional tu...sbb dh kerajaan sekarang mmg dh bwh BN...klu die kate " Projek Pembiayaan kerajaan barisan Nasional"...baru la betul ape yg ko marahkan sangat tu.
Projek tu pun utk kegunaan rakyat, so cm tade isu..tahla, aku rase hal2 cm tu cam x significant..kalau ko rase ko x bodoh, x blh ditipu, so ape nak kisah kan..
Hatta klu PR memerintah pun, and dorg guna " Sebuah lagi projek Kerajaan PR"..aku tade isu, as long as utk the benefit of rakyat..
and ko x jawab lagi, kalau PR memerintah, mampukah PAS menegakkan perjuangan mereka bersama DAP?
aku bkn penyokong UMNO pun..tapi aku bukan jugak penyokong PKR..tapi aku seorang pengundi...and aku nk jadi pengundi yang bijak.
@Izam
"Hoi Celaka...aku tak kisah buat masjid ke sekolah ke tapi bila guna duit negara kau isytiharkan spt duit dari tabung parti kau mana tak kan kau bodoh sangat...entah2 kau dari spesis bongok..nak berdebat faham dului pa aku tulis....memang celaka..ha..ha"
"Aku persoalkan kenapa Projek untuk rakyat dari tabung negara digah-gah kpd rakyat seolah projek Bn/umno..mana boleh pada aku semua rakyat sama2 menyumbang untuk negara ini tiba2 nama BN/umno saja yg naik seolah 2 parti pas tak menyumbang langsung."
"Mana boleh bro.. sapa ajar ko duit tu umno boleh ikut hati depa..jangan ingat semua rakyat macam pencacai umno pulak.."
dia ni tak habih2 pakai modai sama. benda kecik pn nk buat jd besaq. biaq pi la bn guna guna nama depa pn. dh projek depa. depa yg pikiaq, depa yg rancang, depa yg usahakan, takkan nak letak nama DAP plak kot tiba2. lgpn mmg untuk rakyat pn. buat skolah, semua org blh masuk, buat kemudahan semua org blh guna, buat u org lembab jahanam mcm hg pn blh jgk diterima, depa buat bknnya utk org umno ja. tu pn xreti2 nk bersyukur. kalau org Inggeris atau DAP jd pemerintah sejak dulu, hg agak2 byk tak masjid ngn skolah kebangsaan mcm skrg? hg agak2 hg blh masuk u tak ngn result xseberapa hg tu? time tu la baru hg tau apa maksud pencacai sebenarnya. hahaha...
lg satu, aku tak sokong bn. aku pn ada jgk xstuju ngn bn dlm byk benda. meritokrasi, hub hiburan, etc. tp aku tak la taksub mcm hg. jgn samakan aku ngn hg. sokong sampai tak nampak satu pn kebaikan org, yg nampak kejahatan org ja. krg2 aku xla sampai sanggup gadaikan hak org melayu semata2 nk tgk bangsa sendiri yg seagama jatuh. aku pangkah tgk org, bkn tgk parti. aku kalau org pas tu ok, aku pangkah ja. xdak hal. yg penting DAP ngn PKR mmg tobat aku xpangkah. hahaha...
tu ar hg. org bg masuk u suruh hg blajaq. hg dok berpolitik gila2. org tegoq tak nak dengaq. bodoh sombang. last2 dpt pngk rendah, pi baring ataih jalan. baguih punya dok ada. jaguh kampung ar hg ni. hahaha...
Ni kenapa yang gaduh-gaduh PAS, UMNO, BN, PKR ni kenapa? Haiss..buang masa je kamu semua nih. Last2 semua pointless. Sekarang ni macam ni ja. Jangan risau2 lah. Biar lah kerajaan ke pembangkang ke yang buat jasa. Mereka nak ungkit ke, canang jasa ke,jasa dalam diam ke, yang penting Allah tau niat masing2 dan biarlah Dia sahaja yang menilainya. Apa yang baik jadikan teladan, ape yang buruk jadikan sempadan. Niat yang baik, balasan pon baik. Kalo niat buruk, tunggulah akibatnya.
Kena ingat wahai kawan2, kalo Allah tak izinkan sesuatu yang kita buat tu, ianya tak akan menjadi jugak. Hmmm...Sedih kalau Rasulullah tau umat dia yang sesama agama ni berbalah sesama sendiri macam ni..berbalah sebab apa? sebab PARTI,Kau pas, aku umno, dia DAP, mereka PKR dan sebab jasa yang dibuat bla bla bla. Masing-masing nak tegakkan benang yang basah. Cuba lah matang sikit dalam memberi komen atau pendapat.
Fikir-fikirlah wahai kawan. Kita kat dunia ni tak lama pon. Jasa yang dibuat tak kiralah kita berlatar belakangkan politik, bangsa, agama dan kaum apa sekali pun, semuanya akan dinilai Allah juga. Bukannya manusia yg layak nak menilai, bukan pemimpin, dan bukan sesiapa. Hanya ALLAH s.w.t. Dan tempat kita nanti di Akhirat sana pon, ditentukan-Nya juga. So, ape nk dikecohkan sangat? hmm...
Jadi daripada berebut-rebut sape betul sape salah, rebut sape yg banyak buat jasa sape kurang, lebih baik kita berebut buat amal kebaikan untuk bekalan diri sendiri dan juga sumbangan kebajikan untuk orang lain demi mendapat redha-NYA. hati tak sakit, hidup pon tenang, semua orang dapat kebaikan.
ingat sekali lagi, tempat kita bukan di sini selamanya yer. :)
Akhirat itu negeri yang nyata.
Salam ukhuwah.
PEACE, NO WAR. :)
Tak nampak komen Teacher Wawa ni sebelom ini. Munkin sebab dia komen selepas angin kentot, kena angin kawan kita yang lama berdiskusi bersama kita disini.
Tak usah berdiskusi, kata si Teacher Wawa.
Dari nama dan cara dia gunakan BM saja kita dah tahu tak guna dengar cakap dia. Ni hanya nak kasi tahu kekawan lain.
Post a Comment