Orang nombor dua PKR baru-baru ini begitu marahkan Pas kerana Pas dikatakan turut mengintai kawasan PKR dalam pilihan raya umum akan datang. Beliau terus mengeluarkan kenyataan bahawa dalam Pakatan Rakyat, tiada lagi formula Pas akan bertanding di kawasan majoriti Melayu, Dap di kawasan Majoriti Cina dan PKR di kawasan bercampur. Sekarang, Pas dikatakan juga mahu kawasan bercampur.
Umum mengetahui, secara tradisinya, selama ini Pas bertanding di kawasan majoriti Melayu. Kekalahan Pas dalam beberapa pilihan raya kecil akhir-akhir ini, menjadikan PKR begitu bernafsu mengintai kawasan Pas. PKR merasakan mereka kuat. Sedangkan pada masa sama mereka tahu, kekuatan mereka bergantung kepada Pas.
Kini Pas mempertaruhkan dua kerusi di DUN Kerdau dan Merlimau, kawasan majoriti Melayu. Keputusannya telahpun diketahui. Pas boleh dikatakan ‘kalah teruk’. Selepas ini, PKR akan berkata, mereka lebih layak bertanding di kawasan Pas, daripada Pas bertanding di kawasan PKR. Nampaknya, PKR begitu bernafsu besar untuk menambah kerusi bagi menguasai beberapa negeri lain dan impian mereka untuk menguasai Putrajaya. Mampukah mereka?
Tanpa menamakan kawasan terlibat, orang nombor dua PKR berkata, mahukan kerusi mereka lebih banyak daripada Pas, sama ada di kawasan majoriti Melayu mahupun bercampur. Saya yakin, isu pembahagian kerusi antara PKR dan Pas akan menjadi hangat menjelang PRU 13 akan datang. Tidak mustahil kedua-dua parti ini mengintai kerusi yang sama.
Sebagai parti yang lebih tua dan lebih tersusun daripada PKR, sudah tentu Pas memerlukan lebih kredit berbanding PKR. Tetapi PKR tidak berfikir sebegitu. PKR juga akan melihat pada kerusi-kerusi yang Pas dan Dap tewas, meskipun kedua-dua parti tertua itu mempunyai sokongan akar umbi di bahagian yang majoriti pengundinya ialah Melayu dan Cina.
Pandangan rakus pemimpin PKR telah menimbulkan kemarahan pimpinan Pas. Pas mengingatkan orang nombor dua PKR itu, supaya jangan cakap sesuka hati sebelum dibincangkan di peringkat tertinggi Pakatan Rakyat. Jawatan kanan yang dimenangi akhir tahun lalu, bukanlah petanda yang beliau bagus dan mendapat sokongan akar umbi.
Setiausaha Agung Pas berkata, PKR seharusnya menyuarakan isu-isu sensitif seperti pembahagian kerusi antara komponen Pakatan Rakyat dalam mesyuarat tertinggi parti, bukannya secara terbuka melalui media.
Pas mengingatkan pemimpin PKR tersebut bahawa beliau tidak layak bercakap dan mendakwa Pas mahu mengintai kawasan PKR kerana isu tersebut tidak pernah muncul dalam perbincangan pemimpin tertinggi parti Islam itu sebelum ini.
Dalam mengulas isu ini, ternyata parti setahun jagung ini merasakan dirinya cukup kuat setelah mendapat kemenangan yang tidak disangka-sangka pada PRU 12 tahun 2008. Walaupun Selangor jatuh ke tangan mereka, itu bukan bermakna mereka kuat. Mereka tidak tahu bagaimana susah payahnya Pas berjuang hingga ke hari ini. Sepatutnya Pas tidak memberikan laluan kepada PKR di Kedah, Kelantan dan Terengganu. Tetapi ada dasar kesepakatan, Pas memberikan laluan untuk mereka bertanding.
Adalah tidak mustahil Pas turut mengintai kawasan bercampur memandangkan sokongan pengundi Melayunya mengalami kemerosotan. Pilihan raya kecil kerusi DUN Tenang di Johor bulan lalu menyaksikan 80 peratus pengundi Melayu memihak kepada Umno. Begitu juga kerusi di Hulu Selangor, Galas dan Manek Urai semasa diadakan pilihan raya kecil tahun lalu dan 2009.
Pas perlu berhati-hati dengan rakan sepakatannya. Keputusan di Merlimau dan Kerdau sudah membuktikan segalanya. Kekalahan ini akan dijadikan hujah utama bahawa Pas tidak mendapat sokongan politik dalam konteks sebenar atau mungkin tidak relevan. Isyarat ini akan memberi makna bahawa PKR lah sebenarnya parti altenatif kepada Pas.
Inilah rata-rata persepsi PKR sekarang. Mungkin benar, mungkin tidak. Jika benar, saya cadangkan Pas memberikan laluan kepada PKR, kita lihat sejauhmanakah kekuatan mereka? Saya yakin jika dibuat kajian secara jujur, bukan Islam (Dap) lebih selesa dan mempercayai PKR daripada Pas. Hujahnya mudah, PKR tidak meletakkan Islam sebagai dasar perjuangan, berbanding Pas.
Maka, tidak hairan jika agenda Islam tidak menonjolkan di negeri yang perintah oleh Dap dan PKR. Bantuan kepada sekolah agama dan urus tadbir Umar Abdul Aziz hanya wayang untuk mencairkan orang Melayu. Cadangan Pas untuk mengharamkan judi loteri di Kelantan begitu ditentang hebat oleh Dap dari segala peringkat. Juga tidak ketinggalan parti bukan Islam yang lain.
Pas nampaknya tidak ada pilihan, terpaksa akur. PAS tidak boleh menang jika bersendirian. Umno tidak menjadi pilihan Pas. Pada Pas, Umno lebih bahaya daripada Dap. Selaku parti yang senior, sepatutnya PAS bertindak lebih matang dalam menangani politik Malaysia secara keseluruhan, terutama dua pilihan raya kecil ini. Pendekatan terlalu keras terhadap Umno tidak menguntung Islam, juga orang Melayu. Jika Pas bisikkan kepada Umno akan haramnya judi dan nombor ekor, sekurang-kurangnya Umno akan dengar, walaupun mungkin pengharamannya belum dapat dilaksanakan.
Benar, kita tidak diminta dilahir menjadi Melayu (Cina, India dan lain-lain), yang penting adalah Islam. Tetapi tidakkah kita sedar bahawa perlembagaan menetapkan Melayu itu Islam, Islam itu Melayu. Maknanya, dua-dua perlu diberikan perhatian kerana dua dalam satu (Islam). Lemah satu, lemahlah satu lagi, kerana Melayu dan Islam telah sinonim.
Lihatlah bagaimana orang bukan Melayu berpolitik. DUN Tenang telah terbukti, kini beralih ke Merlimau. Pada waktu getir inilah segala tuntutan dikemukakan oleh bukan Melayu demi kepentingan dan survival bangsa. Pada mereka kepentingan bangsa mesti diutamakan berbanding yang lain. Segala ruang dan peluang digunakan sepenuhnya. Tidak seperti kita, agenda bangsa dan agama entah ke mana.
Seperti yang dijangka, ketika penamaan calon DUN Merlimau, 106 NGO Cina di Melaka di bawah naungan Dong Lian (sepupu Dong Zong dan Dong Jiao Zong) mengemukakan empat tuntutan pilihan raya (suqiu). Sokongan undi Cina dikatakan bergantung sejauhmanakah tuntutan dapat dipenuhi?
Saya selaku orang Cina, amat mengharapkan masyarakat Cina dapat berfikir dan bertindak secara matang, jika mereka benar-benar inginkan masa depan negara yang lebih bermakna. Politik gertak dan ugut sebegini amat tidak sihat dalam masyarakat majmuk.
Trend pengundian Cina hari ini bukan lagi berasaskan parti dan calon tetapi sejauhmanakah tuntutan mereka dipenuhi, terutama di kawasan majoriti Melayu, yang mana undi mereka akan menjadi undi penentu kejayaan parti politik yang bertanding.
Sikap ini tidak menyerlah jika pertandingan berlaku di kawasan majoriti Cina, kerana pilihan mereka sudah jelas. Jika sikap ini diterjemahkan juga, maka akan lebih terserlah dan terbuktilah dapatan saya selama ini bahawa sikap ultra kiasu menguasai segalanya. Jangan bertindak seperti gergaji dua mata, kiri kanan mau makan.
Jelas di sini bahawa cara orang Melayu dan bukan Melayu berfikir dan berpolitik begitu berbeza. Hala tuju dan matlamat mereka amat jelas. Malangnya, kita masih kabur. Ada yang masih bertindak begitu fanatik calon dan fanatik kepartian.
Antara tuntutan Dong Lian di Merlimau adalah: pertama, layanan sama rata sekolah kebangsaan dan sekolah vernacular. Kedua, kerajaan mesti mengiktiraf Unified Examination Certificate (UEC). Ketiga, kerajaan mesti membantu lima Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Cina di Melaka dan akhirnya mengembalikan status warganegara kepada pejuang kebangsaan Cina, mendiang Lim Lian Geok yang ditarik balik pada tahun 1961.
Isu sekolah vernacular dan UEC tidak perlu saya terangkan lagi kerana ramai sudah mengetahuinya melalui penulisan saya sebelum ini. Namun, saya yakin tidak ramai kalangan kita yang mengenali mendiang Lian Geok. Kenapa nama beliau begitu penting dan sentiasa berkumandang? Elok juga kita lihat untuk dijadikan teladan.
Lian Geok yang meninggal pada tahun 1985, dianggap pejuang yang amat berjasa kepada kaum Cina, terutama ketika memimpin Dong Jiao Zong. Setiap tahun ada saja sambutan mengingati perjuangan dan jasa beliau tanpa berkecuali. Beliau adalah ikon. Perjuangan mempertahankan kewujudan sekolah vernakular adalah satu jihad dan hidup matinya.
Bila membaca belangsukawanya, saya pun rasa ‘kagum’ dalam konteks kenapa umat Islam tidak mempunyai ‘pemikiran’ seperti beliau. Semangat dan perjuangan memartabatkan pendidikan Cina tidak pernah luntur. Lian Geok meletakkan agenda bahasa dan bangsa di tempat pertama, sehingga terpaksa melupakan kemewahan hidup. Berbanding kita hari ini, agenda memperkasakan bangsa dan bahasa kebangsaan masih tunggang langgang.
Kata-kata keramat Lian Geok yang terus menjadi pegangan orang Cina adalah: “orang Cina mesti menghantar anak mereka ke sekolah Cina. Sekolah Cina adalah ibarat nyawa dan roh. Jika orang Cina mahu memastikan mereka tetap Cina, tidak ada cara lain melainkan bersekolah Cina. Ini amat penting bagi mengekalkan identiti Cina, sayangkan bangsa Cina, budaya Cina, bahasa Cina, bangga menjadi Cina, dan lebih penting lagi tahu asal usul atau akar Cina”.
Patrioat yang sebenar pada Lian Geok bukanlah setakat mengibarkan bendera ketika merdeka, tetapi mereka yang berkorban untuk kebenaran, keadilan dan persamaan. Pada Lian Geok, beliau adalah seorang patrioat. Perjuangan beliau menjadi sumber inspirasi kepada majoriti persatuan Cina hari ini. Sama ada wajar atau tidak, kita fikirlah sendiri.
Maka tidak hairanlah Presiden MCA baru-baru ini menggunakan psikologi berbalik dengan mencabar kerajaan yang dipimpin Pakatan Rakyat supaya mengambil lulusan UEC sebagai pegawai atau kakitangan kerajaan pimpinan mereka, daripada terus mendesak Umno supaya menambah sekolah dan mengiktiraf sekolah vernakular terbabit. Jika Pakatan Rakyat menyahut cabaran ini, ia akan menjadi precedent.
Namun, Pakatan Rakyat tidak mampu melakukannya kerana tertakluk kepada undang-undang kerajaan pusat. Terbaharu, Dap pula memulangkan paku buah kerasnya dengan meminta MCA dan Gerakan supaya mendesak kerajaan pusat (UMNO) mengiktiraf dan mengambil lulusan UEC di sektor awam. Kita tunggu tindakan mereka selanjutnya.
Insiden yang sama berlaku seperti yang dilaporkan oleh akhbar Sin Chew, di SJKC Hau Lim, Muar, Johor. Persatuan Cina mendesak supaya guru bahasa Melayu yang tidak menguasai bahasa Mandarin supaya ditukarkan serta merta. Mereka mahukan guru yang mengajar bahasa Melayu mesti menguasai bahasa Mandarin pada masa sama.
Guru Bahasa Melayu di sana dikatakan terpaksa meminta bantuan murid Cina untuk menterjemahkan subjek bahasa Melayu yang diajar ke dalam bahasa Mandarin. Persoalan saya, apa sebenarnya yang diajar dan dipertuturkan oleh ibubapa ketika berada di rumah? Mereka telah tahu, anak mereka tidak boleh berbahasa Melayu, tidak adakah inisiatif dibuat untuk memandaikan mereka dalam bahasa Melayu? Apa kewajipan kita sebenarnya sebagai warganegara terhadap bahasa kebangsaan yang jelas termaktub dalam perlembagaan?
Satu lagi kebimbangan Dong Jiao Zong adalah ada kalangan segelintir ibu bapa dan pelajar Cina mulai menentang tindakan mewajibkan mereka mengambil subjek bahasa Mandarin di peringkat SPM seperti yang berlaku di salah sebuah sekolah di Selangor. Jika dibiarkan, masa depan bahasa mandarin dan SJKC akan tergugat. Saya amat pelik, mereka tidak pernah bimbang anak mereka gagal bahasa Melayu, tetapi mereka amat bimbang jika anak mereka tidak mengambil subjek bahasa Mandarin. Kemudian mendesak supaya kerajaan mengiktiraf UEC. Adakah tindakan ini wajar? Fikirkanlah secara waras wahai bangsaku.
Pada saya suara generasi baru Cina ini perlu didengar. Masyarakat yang terlalu cauvanis tidak akan membawa kita ke mana-mana.
Monday, March 07, 2011
Subscribe to:
Post Comments (Atom)



90 comments:
Jika orang Cina mahu memastikan mereka tetap Cina, tidak ada cara lain melainkan bersekolah Cina. Ini amat penting bagi mengekalkan identiti Cina, sayangkan bangsa Cina, budaya Cina, bahasa Cina, bangga menjadi Cina, dan lebih penting lagi tahu asal usul atau akar Cina”. -Lian Geok
Kalau nak pastikan anda terus Cina maka balik lah ke CHINA, tak ada sapa larang, sekarang CHINA pun dah berubah tak ada Jepun, dulu orang melayu dah tolong ramai orang cina dari dirogol, disiksa, dibunuh dengan kejam dari askar Jepun. Orang Melayu berikan perlindungan, keselamatan, tempat kediaman malah WARGANEGARA.....(saya sebagai anak genarasi orang melayu, mengakui kesalahan nenek moyang adalah memberikan warganegara pada mereka...sekarang menyusahkan bukan saja orang melayu malah semua orang Islam.
Pada anak2 cina yang lupa pada sejarah....tengok video ni...Inilah sejarah nenek moyang kalian...sepatutnya orang cina bersyukur dan jangan TAMAK, hargailah orang Melayu yang banyak berkorban
http://www.youtube.com/watch?v=YoW2WYdOsvg
http://www.youtube.com/watch?v=iqH47MIpuoA
Betul kata Pengikut Nabi Muhamad nie...
Saya setuju sangat2... Golongan cina yg macam nie susah betul kita nak sedarkan, sebab utamanya tiada rasa BERSYUKUR dalam nilai kehidupan mereka...Kalau kita lihatlah dalam kehidupan mereka jarang2 sangat kita dengar mereka bersyukur dgn kehidupan mereka. Kadang2 la kita dengar orang macam David Teo menuturkan perkataan SYUKUR dlm tv...
Kalau dah xleh nak terima perlembagaan negara nie apa lagi angkat kaki balik negara CHINA la.. Duit dah banyak bukalah bisnes kt negara asal + xpayah pening2 nk pikir bahasa cina lagi....
Selagi mana pemimpin Cina tidak mahu mengubah pemikiran bangsa mereka, selagi itu ia menjadi semakin sukar untuk menguatkuasakan apa yang ada dalam perlembagaan.Pemimpin tertinggi Melayu juga mesti bertegas bersama dalam merealisasikannya di samping kerjasama semua masyarakat Malaysia. Andai ramai bangsa Cina berfikiran dan bersyukur seperti Dr RT, matlamat utama negara akan tercapai.Insya'allah.....
Pengikut Nabi Muhamad,
Wah, saya suka benar apa yang Sdr cakap. Sokong 100%. Betul semua Sdr cakap tu. Boleh cakap selalu macam tu. Biar diorang sedar dan berTK.
Belum baca rencana RT dengan rapi. Tak berani nak cakap lain sekarang.
Yea...Dalam hal nie KERAJAAN perlu bertegas juga berkenaan perkara2 DASAR nie...Takkan perkara dasar pun kena bertolak ansur??? Berapa banyak & lama lagi kita perlu pertolak ansur jika sepanjang masa meraka asyik mengugut & mengambil kesempatan..???...AKHIRNYA ORG MELAYU HARUS BERMUHASABAH DIRI SEJENAK...PERPECAHAN MELAYU MASA SEKANRANGLAH YG MEMBUKA PELUANG GOLONGAN INI MENGAMBIL KESEMPATAN TERHADAP KITA...PEMIKIRAN SEPERTI NIK AZIZ & ANWAR YG MELAMPAUI BATAS DAN MENGELIRUKAN INILAH YG MEMECAHKAN PERPADUAN MELAYU...
Orang cina sibuk nak belajar bahasa mandarin dan mahukan kelulusan UEC yang diiktiraf di CHINA...
Mereka amat percaya, semenjak Amerika mengalami kemelesetan ekonomi yang teruk, tumpuan ekonomi dunia akan beralih ke CHINA...sebab itulah bahasa Mandarin amat penting bagi mereka....seperti mana bahasa Inggeris penting pada zaman ini kerana kuasa ilmu dan ekonomi terletak di Barat, Bahasa Mandarin akan menjadi bahasa yang utama dan terulung bagi mereka yang fasih berbahasa dan membaca/ menulis Mandarin......
Namun, itu hanyalah jangkaan....BELUM boleh lagi menjadi suatu yang pasti...
Orang-orang China tidak tahu masa depan dunia bagaimana...tapi orang-orang Islam tahu...setelah banyak hadis-hadis nabi yang telah diriwayatkan kepada umat islam...
Kuasa ekonomi/politik/militari bukan akan beralih ke CHINA...
tapi di sini!!!! di NUSANTARA (Malaysia, Indonesia, Brunei)...di mana orang-orang islam akan bangkit, panji-panji hitam akan muncul dan membela seluruh umat islam di dunia yang berada dalam penindasan dan kekejaman....
Bahasa Melayu dan Arab akan kembali menjadi bahasa yang paling agung di dunia,....Tuhan akan arahkan dunia melimpahkan berbagai hasil galian pada negara-negara Islam untuk membantu orang-orang Islam....Sekrang ini pun kita dah boleh perhatikan, telaga minyak besar di jumpai di Terengganu, di Kazakstan, Afganistan...
Dunia menuju akhir zaman.....kedatangan imam mahdi dan panji-panji hitam yang berada di TIMUR akan muncul di NUSANTARA...sesiapa yang berada di sini akan merasakan kemakmuran dan kemewahan yang melimpah ruah tidak ada di negara-negara lain..
Maka beruntunglah orang-orang yang berada di sini....
Sebab itu aku percaya pada ramalan DR MAHADIR, 2020 Malaysia akan menjadi negara MAJU INSYAALLAH
Suka lagi saya, kali ini kpd apa Rizuandy dan rizwan cakap. Sokong diorang 100% juga. Mintak diorang selalu masuk sini cakap.
Sedap bila dengar yang sealiran cakap. Yang aliran songsang kena bidas. Yang pandai silalah bidas bila mereka masuk sini cakap.
Saya tahu sokong aje. 100% ke, 80% ke.
off topic..
LIV 3-1 MANU
BN 2-0 PR
tahniah atas kemenangan bergaya.. :)
"Insiden yang sama berlaku seperti yang dilaporkan oleh akhbar Sin Chew, di SJKC Hau Lim, Muar, Johor. Persatuan Cina mendesak supaya guru bahasa Melayu yang tidak menguasai bahasa Mandarin supaya ditukarkan serta merta. Mereka mahukan guru yang mengajar bahasa Melayu mesti menguasai bahasa Mandarin pada masa sama."
Pelik bin ajaib, permintaan kumpulan cauvinis seolah2 mereka berada di negara China & tak berpijak dibumi nyata...Tidak melampaukah begitu...Tiada langsung istilah dimana bumi dipijak disitu langit dijunjung...Sepatutnya masuk kandang kambing mengembek, ini tidak masuk kandang kambing menyalak anjing pula yg terdengar...Mungkin kasar bunyinya tetapi itulah hakikat sebenarnya...
Semua maklum bahkan pihak yg ekstrim ini juga sepatutnya buka mata setelah kian lama kita merdeka lebih 50 tahun tahap kefasihan mereka bertutur bahasa Malaysia amat menyedihkan dan memalukan...Apakah yg mereka pelajari selama ini???
Adalah memalukan sebab ada org vietnam yang baru 1 tahun duduk di Malaysia pun sudah mampu bertutur Bahasa Malaysia dgn baik...Belum lagi org Bangla yg memang kita kenali cepat tangkap belajar bahasa Malaysia...
Saya nak kongsi 1 peristiwa di kaunter tiket bas di Sri Puteri, Skudai. Masa tu nak beli tiket balik kampung. Ada satu amoi dengan adiknya duduk jaga kaunter tiket. Seorang pelanggan Melayu datang bertanyakan tentang tiket dalam bahasa Malaysia...Lepas pelanggan itu beredar si adik yg kecil bertanya apa yg pelanggan tersebut cakap kerana x paham. Jawapan yg amoi tersebut berikan sungguh mengecewakan...Dia mengatakan kepada adik supaya tidak perlu mempelajari bahasa tersebut, yg penting perlu belajar bahasa Inggeris & Cina...Sifat ingin mempelajari bahasa yg dimiliki oleh adiknya dimatikan dgn jawapan yg negatif terhadap bahasa Malaysia...Saya yg memerhati & mendengar sabar saja mendengar jawapannya...Dalam hati x tahu bersyukur pulak amoi ni duduk kat Malaysia...Dalam otak tau fikir duit jer....Sedih kalau ramai yg macam ni boleh jadi barah...Membunuh dalam diam...
Sebelom saya komen isi rencana Dr Ridhuan kali ini, ingin saya nyatakan segala puji bagi ucapan YDP Agong diParlimen kali ini. Yang amat terbaik dari kesemua yang saya boleh ingati.
Saya keluarkan mana mana bahagian laporan The Sun yang menarik perhatian:
KUALA LUMPUR (March 7, 2011): The Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin has expressed concern over the tendency of certain parties to raise sensitive and racial issues and politicise things that should not be politicised.
In his opening speech at the first meeting of the fourth term of the 12th Parliament in the Dewan Rakyat today, he said all parties should uphold the sovereignty of the law and the Federal Constitution.
"The sovereignty of the Malay Rulers, the position of Islam as the religion of the federation and the special privilege of the Malays and natives of Sabah and Sarawak and the rightful interest of other races including for citizenship and basic rights as stated in the constitution must not be questioned so as to avoid disunity.
"Although Islam is the religion of the federation, other religions can be practised peacefully and in fact, festival days of religion with the biggest followers were being declared as public holidays.
"It goes to show that moderation and inclusiveness, as enjoined by Islam, is amply practised in this country," he said.
He also said non-governmental organisations (NGOs) are recognised as an important element in civil society development.
"In this country, NGOs have assisted the government in various fields. I hope, in the course of carrying out their respective programmes and activities, NGOs should avoid from touching on the sensitivities and issues which could affect public harmony and the country’s image," the King added.
He He called on his charges to always maintain harmony and preserve the country’s dignity.
"Do learn from the collapse of several earlier empires due to disunity .. ,” he added.
Tuanku Mizan also reminded the MPs that they were constantly being watched by the people and should set an example for the community.
"Therefore, please display commendable behaviour, debate nicely, contribute constructive ideas, carry out the responsibility entrusted upon you and give priority to people’s interest."
I would like to add the call some one made somewhere of politicians - don't be like monkeys, shouting in Parliament until suspended for 6 months, or climb tables in full ADUN official uniforms, stand up and shout at opponents like happen in DUN Perak, or rowdily physically grapple with one another in fist fights like happen in the parliament of Taiwan.
Practise decency and decorum, behave in a manner befitting the title of lawmakers, please. Then the rakyat will hormat you as "Yang Berhormat".
"NGOs should avoid from touching on the sensitivities and issues which could affect public harmony and the country’s image," the King added.
YDP Agong didn't mention which NGO. But politicians like DAP MPs have been touching on the sensitivities of the Malays since the days they adopted chauvinist Lee Kuan Yew's so-called malaysian malaysia slogan upon LKY being kicked out of Malaysia in the 1960s. They tried to question the Special Position of the Malays and the Bumiputeras of Sabah and Sarawak. MCA politicians tried to ape them in recent times. They even passed a Seminar resolution calling for the Bumi equity target be abolished.
Perkasa responded to such issues and the NEP in the NEM. But note that on the matter of Bumiputera rights and privileges, it didn't have to wait for Perkasa to react. Individual Malays did it on their own. Just read the comments in the newspapers, blogs, etc. Again, the YDP's call on Parliamentarians and others not to raise sensitive issues should be heeded.
"Satu lagi kebimbangan Dong Jiao Zong adalah ada kalangan segelintir ibu bapa dan pelajar Cina mulai menentang tindakan mewajibkan mereka mengambil subjek bahasa Mandarin di peringkat SPM seperti yang berlaku di salah sebuah sekolah di Selangor. Jika dibiarkan, masa depan bahasa mandarin dan SJKC akan tergugat. Saya amat pelik, mereka tidak pernah bimbang anak mereka gagal bahasa Melayu, tetapi mereka amat bimbang jika anak mereka tidak mengambil subjek bahasa Mandarin. Kemudian mendesak supaya kerajaan mengiktiraf UEC. Adakah tindakan ini wajar? Fikirkanlah secara waras wahai bangsaku."
Memang tak wajar langsung...Dah bagi betis nak peha....Agak2 la skit...jgn sampai orang bagi tuba pulak nanti...Sabar Melayu ada batasnya....
org keturunan negeri china di tanah melayu ini sebenarnya boleh buat sesuka hati jika tidak ada bangsa yg menegur.
mereka ada duit , senang saje utk membeli pendapat dan sokongan bangsa lain.
jadi bukan salah org keturunan negeri china ditanah melayu jika mereka dah berusaha dan berkorban utk mendapat kan apa yg di hajati, tapi salah kan lah pada bangsa yg memegang tanah melayu ini yg tahu hanya berpolitik , mengutuk sesama sendiri dan menjadi boneka kepada org keturunan china di malaysia ini.
allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum jika kaum itu tidak mengubahkannya.
ayat quran dah ada. terjemahan nya jelas. tapi bangsa yg hanya tahu membaca dan tidak tahu melaksanakan nya dan tidak sepadu maka layak lah mereka musnah.
Bangsa Cina memang kuat kerana mereka bersatu padu.Tidak kira berada di Taiwan atau Hong Kong?Amerika,Yahudi setan mana tidak dapat memusnahkan mereka kerana mereka tetap China.Mereka merupakn bangsa yang tidak lupakan sejarah. Adakah mereka bersatu kerana Islam?Komunis lagi.Mereka bersatu kerana sayangkan bangsanya.
Pengikuy Nabi Muhammad,
Setahu aku Islam akan bangkit semula di Timur.Bukankah negara China berada di timur?
Bangsa yang korup dan malas memang tidak akan tahan lama.Lihatlah di Indon korupsi berleluasa.Bg rokok,nasi sebungkus boleh jadi demonstrasi jalanan menentang Malaysia.Bukankah kita Melayu?eh silap Islam.
Ini anonymous 6.44 PM nampaknya mengata bangsa Melayu. Dengan senang wenang saja dibuatnya. Tak ada analisa kedaan sebenar, sejarah Melayu, kemasukan pendatang, dasar penjajah British dsbnya.
Kalau dia Melayu, mungkin pengkhianat bangsa. Kalau bukan Melayu, kurang ajar. Kedua duanya harus disula ditepi pantai.
Dia hentam kiri kanan. Cina pun dia hentam. Dia kata Cina ada duit, beli pendapat dan sokongan bangsa lain. Kalau dia Cina, dia cauvinis dan ultra kiasu yang amat sangat. Jenis tak peduli apa. Kata "mereka dah berusaha dan berkorban utk mendapat kan apa yg di hajati, tapi salah kan lah pada bangsa yg memegang tanah melayu ini yg tahu hanya berpolitik , mengutuk sesama sendiri dan menjadi boneka kepada org keturunan china di malaysia ini." Dia harus dihalau keluar dari negara ini. Dia boleh mendatangkan benci dan Melayu-Cina gaduh. Macam 13 Mei 1969.
Kepalanya diletaknya dibontotnya, dilubang diantara kaki, dibawah ekornya. Mengatakan Melayu tidak cuba mengubah keadaannya. Oi celaka puaka besar, kamu tak nampak ke Melayu dah dapat 18% kekayaan korporat sekarang? Walau pun mula hanya 1970. Masa itu tak sampai 2% kekayaan. Dan kurang 5% dibidang professional. Sekarang sudah banyak lebih. Walau pun Melayu tak ada budaya ambik untung atau berniaga. Dan selalu dihalang oleh kaum Cina dengan berbagai cara.
Aku patut carutkan engkau dengan berbagai kata kata keji dan maki. Engkau kata Melayu "tidak sepadu maka layak lah mereka musnah." Babi engkau.
Hanya binatang yang berpendirian macam engkau ni. Macam babi yang menyeludup sana sini, tak kira apa, kekadang makan tahi sendiri.
Kau kurang ajar amat sangat. Kalau engkau Melayu nak cuba naikkan semangat pun, bukan ini caranya. Melayu ke Cina ke, kau harus direjam dengan batu kecil sehingga mati, seperti mereka yang sepatutnya dibuat demikian ikut Hukum Islam yang berkenaan.
Janganlah engkau buat seperti ini lagi.
Waduh marah bangat PEMBANGKANG-DAP releks laaa provoke je tu.
Ini ulasan utk si Anon 6:44PM
"org keturunan negeri china di tanah melayu ini sebenarnya boleh buat sesuka hati jika tidak ada bangsa yg menegur.
mereka ada duit , senang saje utk membeli pendapat dan sokongan bangsa lain."
=================================
Mungkin asas ini ada kewajarannya...Sesungguhnya bangsa yg tiada maruah boleh dibeli pendapat & sokongan. Kedaifan sesuatu bangsa boleh menjurus kearah ini...Semakin daif maka semakin mudahlah dibeli...Kedaifan boleh membawa kepada kemungkaran...
"jadi bukan salah org keturunan negeri china ditanah melayu jika mereka dah berusaha dan berkorban utk mendapat kan apa yg di hajati, tapi salah kan lah pada bangsa yg memegang tanah melayu ini yg tahu hanya berpolitik , mengutuk sesama sendiri dan menjadi boneka kepada org keturunan china di malaysia ini."
===================================
Tak salah pun untuk mengaut kekayaan setinggi gunung sekali pun...Tapi agak2 lah (wasatiah) jangan sampai tahap mengambil hak orang lain...Itu melampaui batas namanya. Melayu yg menjadi boneka nie Melayu yg xder maruah diri...Apa yang penting cepat kaya dan habuan diri sendiri (jaga kepentingan diri sendiri sahaja)...Contoh paling senang AnuWAR & N. Ajis...Dah la malu dilahir sebagai bangsa Melayu malah dihina lagi bangsa Melayu...Mereka inilah yg membuka ruang kepada bangsa lain menjadikan mereka sebagai boneka atau badut kepada bangsa lain...Sungguh menyedihkan....
"allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum jika kaum itu tidak mengubahkannya.
ayat quran dah ada. terjemahan nya jelas. tapi bangsa yg hanya tahu membaca dan tidak tahu melaksanakan nya dan tidak sepadu maka layak lah mereka musnah."
===================================
Anon 6:44 PM jika anda org Melayu tak baiklah kalau mendoakan bangsa sendiri musnah...Nabi Muhammad sebelum wafat pun mendoakan kesejahteraan umatnya inikan kita. Kita sepatutnya memperbaiki dan memperelokkan bukan memusnahkan...kalau kita bersikap negatif maka tunggu sahajalah kemusnahan yg bakal tiba...
Berhubung hal Allah tidak akan mengubah keaadaan sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berubah memang betul sangat...sebab itulah ada pelan perancangan jangka pendek & jangka panjang yg tujuan utamanya memperbaiki tahap hidup bangsa kita...Sudah menjadi lumrah dalam setandan pisang pasti ada yg rosak...Golongan inilah yg mensabotaj segala perancangan utk kepentingan diri...Ini pasti berlaku pada mana2 bangsa pun...Golongan inilah yg sepatutnya kita tentang habis-habisan...
Dear Pembangkang & seangkatan,
Our efforts to try and paint you in a more neutral light, under the weight of the accusations levelled at you have failed.
People simply do not subscribe to your views. Not because, your views are radical, but most people have no faith in you anymore.
Your readers, mostly corporate executives, business men and others from all walks of life living on the fast lane, do not believe in what you say anymore. They are right: your views mean very little to them. Anyone, associated with you will also be cast in a bad light.
That is the general conclusion. And yes, your views do suck, even though you are not trying to provoke, or maybe you are?
Time and time again, your views are taken very seriously, and it has caused everyone, especially Non Malays to be deeply concerned.
Your association with Perkasa, has made people’s dislike of you turn into pure hatred.
Your very name, conjures in them so much pain, so much disappointment, and so much sorrow that everyone will not leave you alone.
Today, you are famous for all the wrong reasons.
Everything you say, only serve to turn the Non-Malays against you. You’d be surprised that one day Pakatan Rakyat may thank you for handing them Putrajaya on a silver platter.
Sadly, Malays are also not too fond of what you say about us. Your view that the Malays need crutches is downright insulting and a terrible embarrassment.
After that you turn around and say that the Malay Race is superior. Superior in what?!
Superior in being handicapped and crippled...so much so the government has to build handicap access from economic participation to toilets for us?
You keep telling us to be patient and to continue support for UMNO who has given us many crutches. What we received are just wooden crutches at RM2 a piece, easily eaten away by termites.
The good state of the art aluminium crutches are reserved for the UMNO elite.
Please stop telling Non-Malays, that we have benefited from the NEP, and that we have benefitted from the Special Rights reserved for us. Ask any Malays out there, and they will say, Apa itu???
Ask the Malays what the government has done for them, and they will be hard-pressed to name one single benefit. Like I said before, only Non Malays believe Malays has Special Rights.
A few thousand scholarships to be shared by a few hundred thousand Malay students every year is not a special right.
Malay Reserve Land does not belong to us. It belongs to some rich landowners, and the land is worthless. Malays will not buy it as an investment, as it cannot be resold to Rich Non Malays for a profit.
And the myth, that being a Bumiputra, one has access to bank loans is just bull. Banks rather lend to non Bumis or anyone who has a better repayment record.
Discounts for house purchase do not benefit the Malays. It benefits rich Malay Opportunists. The majority of Malays still live in wooden kampong houses with leaking roofs.
Shares accorded to the Malays are automatically bought up by Non Malays using Malay IC’s for a mere RM50 ang pow.
And has the NEP benefited the Malays? The government must be joking; The Malays are still out there waiting for the NEP to come knocking at their doors.
You cannot expect a farmer to be a Director of an international corporation, enjoying a 30 percent share.
And today you can count less than a hundred of these Giant Corporations with a 30 percent Malay share.
And with 100 Malays benefiting from the NEP, what happened to the rest of the 15 million hungry Malays?
Ketuanan Melayu. That I support if it is to do with our royalty, King and Country. But to support our greedy political leaders who still think they are entitled to rule forever, while ripping of the Nation in the name of Ketuanan Melayu is moronic.
The Princes of the Land ( our Bumiputra Status) and yet we still work as drivers, fishermen, farmers, drain sweepers, road inspectors, sewage haulers doesn’t make us feel very royal.
Aren’t we supposed to sit up there on the throne, and tell everyone: off with their heads?
The only time we feel like a King is when the Government comes crawling, trying to shake our hands, armed with election goodies, telling us how special we are, and begging on their knees for us to vote for them.
And like the suckers that we are, we give into their sweet words, and vote them in again like in Kerdau and Merlimau.
Malays today are worse off, compared to Non-Malays due to utter neglect, false promises and the Fallacy that Malays have special rights.
You continue pitting Malaysians against each other, by saying that Malays have special rights.
Then you tell the Malays that the Non-Malays are unhappy with Malays for having Special Rights, and I am supposed to defend your neutrality.
That’s why, the Malays continue to accept you as Malay because you are Muslim.
And we forgive you for not being able to help us, but please stop telling the Non Malays that we are special, unless we are really that special.
Yes, the Malays are special in their own way. Most of us are law abiding, god fearing, meek, naive, quiet, gentle and patient Race, and even though none of this Special Rights has trickled down to us, we still hope one day, we may get to enjoy it in Heaven.
We are unlike UMNO goons who stone vehicles, lay the streets with nails, act like hooligans and gangsters, and misuse our Faith to get what we want.
So please don’t compare us with UMNO. If Non Malays continue to criticize our Race, Our Religion and our Malaysian-ness, it will be you to blame.
Best of Luck, and God bless
Iskandar Dzulkarnain
aku ingat dah kalah 3 prk terbaru nie diorg akan faham dan senyap..rupanya tidak..
masih berharap dpt ke putrajaya.. at least tunjuk la sesuatu wei..kalau prk pun straight set kalah jgn la mimpi tinggi sgt nak menang pru13..
bukak la mata..sedih la.
Pada pandangan saya PERKASA salah satu fungsinya adalah untuk memberikan imbangan kepada kumpulan yg menekan seperti Dong Zong dan Dong Jiao Zong. Menyalahkan sepenuhnya kepada PERKASA adalah tidak adil kerana terwujudnya PERKASA adalah disebabkan tuntutan melampau NGO ekstrem Dong Zong dan Dong Jiao Zong yg membelakangi Perlembagaan negara ini. Inilah ASASnya...Seperti yg diulas panjang lebar oleh Sdr. RT.....
@ anonymous
"People simply do not subscribe to your views. Not because, your views are radical, but most people have no faith in you anymore."
org mana tu? yg aku tau bukan org melayu sbb pilihanraya baru ni sokongn org melayu kpd umno meningkat. kalau pandangan mcm ni pn radikal, DAP tu berkali2 ganda radikal. bagaimana pula tentang pandangan guru melayu perlu tahu berbahasa cina? org melayu bukan penduduk asal tanah ni? itu tak radikal?
"Everything you say, only serve to turn the Non-Malays against you. You’d be surprised that one day Pakatan Rakyat may thank you for handing them Putrajaya on a silver platter."
tak payah la nk ugut org melayu. igt org melayu takut ka org bukan melayu tak sokong org melayu. ni tanah tumpah darah kami. kami tak takut. teruskanlah ugut org melayu, cabar kesabaran kami. sampai satu masa, bila org melayu dh sedar dan bersatu, masa tu, tahulah nasib org2 yg slalu mengugut dan chauvinist tu. jgn sampai org melayu pulak yg ugut bangsa lain. aku tanya kat engkau balik, bangsa engkau dok ugut2 ngn buat kurang ajar kt org melayu ni, engkau tak takut ka kebangkitan org melayu nnti? jgn sampai kena halau balik negera asal sudah mcm dlm crita shinjuku incident.
"After that you turn around and say that the Malay Race is superior. Superior in what?!
Superior in being handicapped and crippled...so much so the government has to build handicap access from economic participation to toilets for us?"
tgk, kurang ajar. Ketuanan Melayu bknnya bermaksud kami lebih bagus daripada bangsa2 lain. cuma kami ada hak2 kami yg telahpn dipersetujui oleh bangsa2 lain. dia tak sedar bangsa dia dpt pertolongan british masa zaman penjajahan. org melayu? bkn saja british tak bagi terlibat, kena tekan lg. semua sebab penjajah takut bangsa melayu maju dan bangkit menentang depa. masa tu org melayu tak handicap plak?
sedarlah bangsa aku. kita dh 500 tahun kena jajah. ni baru 50 tahun merdeka, dh mcm2 benda biadap yg berlaku kat negara kita. hargailah nikmat kemerdekaan dan tanah anugerah tuhan. jgn sampai kita jd mcm yahudi. merempat di seluruh pelusuk dunia tanpa ada satu tanah pn. yg ada tanah haram israel. hargailah warisan bangsa kita dan usahlah kita gadaikannya dengan harta dan pangkat.
I dunno if "Dear Pembangkang .." up there refers to me. If so, didn't know that I'm "famous" even if "for all the wrong reasons" the fellow cakap.
If true, good that the DAP goons and followers would have read what apa saya tulis. And what the Anon fellow says in his first 5-6 paragraphs are all applicable to the Pembangkang i.e DAP etc.
Anon 11.19 AM and 11.21 AM are one and the same person, typing his long comments in the Word processor, then copying them out into the comment box. He uses the name Iskandar Dzulkarnain (Alexander the Great) but sounds more like Marcus Brutus, or Don Juan Macchiaveli, or Mao Zedead.
People do not bother about what he says because he does not justify arguments, merely states "radical", "no faith", etc. Mere criticisms but not facts or valid arguments.
He doesn't even justify his statement that "Your readers, mostly corporate executives, business men and others from all walks of life living on the fast lane". Jugak tak kasi proof or justification that they "do not believe in what you say anymore". Banyak sayang lah. Writes English well, but all kosong!
Good that he says "Time and time again, your views are taken very seriously, and it has caused everyone, especially Non Malays to be deeply concerned". That's the very intent - make those with questionable loyalty, not respecting and adhering to the Constitution of the country be concerned. Thanks for the encouragement, Masta Alexanda or Mao Zedead.
Now who says "Your association with Perkasa, has made people’s dislike of you turn into pure hatred". You, you, you and a few others? Never mind o. I go Japan o, they very strong loyal to country o, you read about them Iskandar or Mao Zedead san?
Never mind also "Your very name (Pembangkang DAP), conjures in them so much pain, so much disappointment, and so much sorrow that everyone will not leave you alone". Welcome to argue here, especially when the the one who started my using that name PEMBANGKANG DAP, the propagandist using the name PENYOKONG DAP, has not come out in recent times.
This one makes you not Iskandar but Mao Zedead, because that line has been said by the DAP goons quite a few times - "Everything you say, only serve to turn the Non-Malays against you. You’d be surprised that one day Pakatan Rakyat may thank you for handing them Putrajaya on a silver platter." Dream on, man. Dreaming is the cheapest form of entertainment. Last few by-elections have made PR fight one another, though Anwar Al Ju.... has to fight in court but against being in Sungai Buluh for the 2nd time.
"Sadly, Malays are also not too fond of what you say about us". Who is "us", man? You using the words "the Malays need crutches" and you carry the name Iskandar. No lah, its Mao Zedead.
(Continued)
Continuation}
Iskandar or Mao Zedead,
If you are referring to me, PEMBANGKANG DAP, I've never used the words "the Malay Race is superior". Bloody hell, don't put words into my mouth, man. It only shows your DAP goonism, twisting and spinning stories, planting lies and untruths.
Up to this point, not worth addressing you further. You are not worth having a dialogue with. But I'll layan you a little more.
You are the kind who'll even sell your mother to get what you want. I've just proven that you lied, put words in another person's mouth, twists and turns. You tried to be abusive in your later words too.
"so much so the government has to build handicap access from economic participation to toilets for us" - wat u talk, man?
You never accept the fact that the Britiish gave you, under 80 years of colonial rule, tongkats of all sorts ranging from mining licenses, mining land leases, easy money lotteries (easy money, like Vincent Tan got many years before and still hoping for Football betting license that Najib got cold feet on), gaming licenses, tin and rubber trading licenses, etc, etc. WTF, Chinese not using tongkat all these while for over 100 years, man?
Hah, another non-Iskandarish but Mao Zedeadish statement: "Please stop telling Non-Malays, that we have benefited from the NEP". You ungrateful ingrate, having got free citizenship, you want more, more and more endlessly, don't you? Ada limit lah, Mister. Think of other people, don't be so bloody greedy.
And the rest of your statements are all hoopladash and balderdash.
Wah panas nampaknya korang berbahas. sampai maki memaki pun ada. bawa bersabar lah ....
Alhamdulillah.
Keputusan di Kerdau dan Merlimau adalah seperti yang Tokgaru harap2kan.
Terima kasih banyak kepada Allah swt kerana telah memberikan petunjuk kepada pengundi terutamanya melayu dan islam di Kerdau dan Merlimau.
Terima kasih teramat kepada Allah swt kerana telah memberikan isyarat kepada melayu dan islam tentang siapa diantara Umno dengan Pas yang direstui oleh Nya untuk menjadi khalifah (pemimpin)untuk berbakti kepada rakyat yang mengharapkan kesejahteraan hidup baik di dunia mahu pun di akhirat.
Masih lagi tentang Kerdau dan Merlimau.
Ucapan tahniah kepada Pas dan takziah kepada Umno. pelik dan macam perli saja bunyinya. Tokgaru nak bagi tahu ini adalah ucapan ikhlas dari saya. tak perli sapa2.
Kenapa ?????
Kita kena faham pertandingan dalam arena politik tak sama macam pertandingan dalam arena sukan.
Kita ambil bola sepak sebagai contoh. yang menang memang patut diucap "tahniah". yang menang memang patut boleh bergembira dan bersukaria merayakan kemenangan. kerana berlawan dalam sukan matlamatnya adalah untuk menang.
Tapi dalam politik kita berlawan memang untuk menang, untuk menang kita perlu tarik pengundi, untuk tarik pengundi kita perlu berjanji, jika tak tunai janji kita hanya akan menang sekali itu sahaja lah kerana pada masa akan datang rakyat tak akan bagi undi kepada kita lagi dah.
Nak menunaikan janji politik bukan nya perkara mudah. calon yang menang di Kerdau dan Merlimau boleh lah nyenyak tidur untuk satu dua malam sahaja, selepas itu kepala mereka mula lah berserabut memikirkan tentang janji2 yang dibuat kepada rakyat semasa berkempen.
Ucapan "takziah" daripada Tokgaru kepada mereka berdua jika mereka memang masuk bertanding dengan niat hendak berkhidmat kepada rakyat. sebab jika mereka lupa kepada janji yang dibuat kepada rakyat, mereka akan "di takziah kan" oleh rakyat pada PRU 13 yang akan datang.
Kenapa calon Pas yang kalah layak menerima ucapan "tahniah" daripada Tokgaru dan kenapa "Tahniah" juga kepada Pas dan Nik Aziz ?????
Sekarang kedua2 calon Pas yang kalah boleh tidur lena, dah tak ada apa yang nak kena fikir tentang janji kepada rakyat semasa berkempen. percaya lah rakyat tak akan menuntut apa2 janji daripada anda berdua, atau daripada Pas atau daripada Nik Aziz.
Segala beban untuk mensejahterakan rakyat sekarang ini telah anda berdua (calon Pas) pindahkah ke bahu kedua2 calon Umno yang menang di Kerdau dan Merlimau.
Lebih berat lagi, Allah swt juga telah memberikan kepercayaan kepada kepada kedua2 YB Umno itu untuk mensejahterakan rakyat melayu dan islam dan lain2 hamba Nya di DUN Kerdau dan Melimau.
Kepada Nik Aziz, jangan lah berkecil hati kerana Allah swt telah tidak memberikan peluang kepada parti anda. Allah swt lebih mengetahui siapa yang lebih layak diantara Pas dengan Umno untuk membela nasib melayu dan islam di negara ini.
Komen balas daripada yang pro-Pas adalah dialu2kan.
Iskandar Dzulkarnain...
Obviously he is not a malay...reverse psychology ke.. or die ni pychopath?haha.
Wahai tokgaru...
Pilihan raya umum (PRU) dan pilihan raya kecil (PRK) adalah dua perkara berbeza kerana kemenangan atau kekalahan dalam satu-satu PRK bukan cerminan langsung turun naik sokongan rakyat kepada mana-mana parti.
Kalau dilihat pilihan raya umum 2008 sebagai kayu ukur, anda akan sedar sebelumnya Pakatan kalah teruk di Ijok apabila menurunkan Tan Sri Khalid Ibrahim.
Dalam masa kurang setahun, Pakatan berjaya mengatasi kekalahan tersebut dan Pakatan bangkit pada PRU 2008.
Bukan sahaja Ijok, satu Selangor jatuh ke tangan Pakatan Rakyat.
Wahai tokgaru...
Pilihan raya umum (PRU) dan pilihan raya kecil (PRK) adalah dua perkara berbeza kerana kemenangan atau kekalahan dalam satu-satu PRK bukan cerminan langsung turun naik sokongan rakyat kepada mana-mana parti.
Kalau dilihat pilihan raya umum 2008 sebagai kayu ukur, anda akan sedar sebelumnya Pakatan kalah teruk di Ijok apabila menurunkan Tan Sri Khalid Ibrahim.
Dalam masa kurang setahun, Pakatan berjaya mengatasi kekalahan tersebut dan Pakatan bangkit pada PRU 2008.
Bukan sahaja Ijok, satu Selangor jatuh ke tangan Pakatan Rakyat.
===================================
Halooo brader.... Itu time AnuWAR Brahim tengah naik & mendapat sokongan yg mendadak daripada mereka yg bersimpati dan tertipu TIPAH dgn beliau...
Cuba lihat senario sekarang...apa dah jadi skrg bro??? Ada segelintir ahli Pas sendiri tidak senang dengan kehadiran AnuWAR masa PRK baru2 nie...Then apa makna signal tu sumer???
Pentadbiran kerajaan Selangor sekarang pun kelang kabut, dah macam pentas opera la pulak...Yang seorang kata putih yang seorang lagi kata hitam, mana satu yg betul pun x tau la...Main taram jerlah pentadbiran ikut suka hati sampai sultan Selangor pun diketepikan...Kata mendaulatkan sultan konon....lawak tul gang2 depa nie....
Rizuandy & tokgaru,
Tak mengapa kita bantai depa yang kurang ajaq disini.
Bukan provoke pemikiran kita, depa provoke semangat kita. Kita ada banyak semangat, termasuk semangat membabikan depa!
Kalau jenis babi tu, babilah depa. Yang makan babi, itu depa punya hal. Yang membabi kapada kita tu kita kena ajaq. Sudah lama benaq depa dok cuba naik kepala kita. Tak boleh.
Kena habaq depa tak boleh buat lagu tu dengan cara yang saya dah jadi masyhur, kata Mao Zedead. Mao Zedong is dead, jadi cara kominis depa tu pun patut should be dead dan tak boleh guna. Menyamar sebagai Iskandar pulak. Cakap macam konon dia Melayu pulak. Mana boleh biaq pi.
Kalau niat baik silap cakap, kita boleh biaqkan. Ni niat macam babi, jadi kita babikanlah.
thn 2008 tu zaman tun dol....aku pon x suke...
PAS bertelingkah dengan PKR fasal penempatan calon dan sebagainya adalah dijangkai. Tindakan mereka di PRK Kerdau dan Merlimau tempoh hari menaikkan perasaan marah diantara dua pihak itu.
PAS juga bertelingkah dengan DAP berkenaan pengharaman judi dsbnya di Kelantan. Tetapi beza politik Melayu dengan Cina yang ketara itu akan berlarutan. Dampingan kedua parti itu, walau pun didalam keadaan "strange bedfellows". akan berterusan selagi Nik Aziz ada diarena politik.
Pada hemat saya ini disebabkan banyak penyokong PAS adalah Muslim yang berpengtahuan biasa, ikut sahaja dan tidak mahu mencanggah apa yang Tok Guru Nik Aziz kata. Pangkat Tok Guru yang diberi kapada Nik Aziz itu sendiri memberi gambaran hormat dari segi agama kapada orang kampong diKelantan. Dan mereka kuat agama disana.
Nik Aziz pula tidak luas pemikirannya. Membiarkan rasa dendamnya kapada UMNO mendorong politiknya. Sehingga tidak nampak pentingnya Melayu bersatu. Ada pula yang mengatakan dia sendiri mengharapkan menjadi Perdana Menteri. Pada saya ini tidak masuk akal dan dia kurang akal jika dia benar benar mengharapkan jadi PM.
Tunggang langgang ke tidak PR dan PKR, Anwar Ibrahim telah mencadangkan Lim Kit Siang sebagai Timbalan Perdana Menteri jika PR dapat kePutrajaya. Sekurang kurang 30% rakyat Malaysia akan membantah perlaksanaan Hukum Hudud yang Nik Aziz mahukan. Dan kita semua tahu pendirian LKS "Never" dan Karpal Singh kata "Over my dead body" kapada Hukum Hudud. Langsung tidak mungkin Nik Aziz jadi PM pada bila bila masa. Jika PAS bersama UMNO dan "the Malays go it alone", mungkin Nik Aziz boleh lihat kerusi PM. Itu pun hanya boleh lihat sahaja, tidak munkin boleh capai.
Maka jika Nik Aziz dan penganutnya boleh diyaakinkan dan sedari hakikat ini, mungkin akan berkurangan khayalan dan gah mereka dengan tidur sebantal dengan DAP. Pada hal DAP telah lantang mengkritik dasar Kerajaan Kelantan yang dipimpin Nik Aziz.
Tidak masuk akal rakan sebantal begitu ketara menghentam keputusan berkenaan judi dsbnya diKelantan. Walau pun MCA, rakan sebantal UMNO, menyokong resolusi suatu Seminar mahukan sasaran ekuiti Bumiputera dihapuskan, itu hanya berupa taktik bagi menarik undi DAP dan meniru taktik politik DAP berkenaan dengannya dan, selepas banyak dibidas oleh kaum Melayu dan Bumiputera, kelakuan itu tidak semestinya berterusan.
Saya setuju bahawa "PAS tidak boleh menang jika bersendirian". Tapi bukan "Umno lebih bahaya daripada Dap", hanya Nik Aziz geramkan, dendamkan UMNO sebagai orang tua yang tidak boleh lepaskan perasaan dendam. Politik panduannya. Bukan ajaran agama yang mendorongkan ma'af berma'afan.
So'al "parti yang senior .. lebih matang dalam menangani politik Malaysia" saya fikir tidak timbul didalam fikiran Nik Aziz. Hanya geramnya mendorong segala perbuatan politiknya. Sehingga sanggup mengatakan dia tidak diminta dilahir menjadi Melayu. Dia tidak pedulikan bahawa "Perlembagaan menetapkan Melayu itu Islam, Islam itu Melayu". Sebab dia tidak fahamkan Perlembagaan. Dia tidak boleh idamkan jawatan PM dengan keadaan demikian.
Walhal Anwar tak sebut langsung apa jawatan yang boleh diberi kapada PAS jika sampai ke Putrajaya. Dan Lim Kit Siang juga tidak cadangkan apa apa untuk PAS bila Anwar calonkan dia TPM. Kapada mereka PAS hanya melukut ditepi gantang. Tidak masuk dalam buku, dalam penrancangan besar mereka.
oi pembangkang DAP, bukan kau pun seekor binatang? nak panggil orang babi? kau sangat sukakan babi kot? rasanya kau juga seekor babi!!
babi tua = pembangkang DAP, sebenarnya...
atau babi hutan....
Just to make it clear. I would like to make some analogies.
Questioning the Malay (Bumiputra) special rights, Malay as the official language and Islam as the official religion is AKIN to questioning one's Malaysia citizenship.
If the Malay special rights are considered as crutch, then again, mass citizenship given for Persekutuan Tanah Melayu is also considered itself a crutch. And this still applies hand in hand as long as the constitution is there. Full stop!
The Malay must in turn question the right to Malaysia citizenship to those who still keep raising the issues. We must have somewhere in any Acts to the extent of suspending Malaysia citizenship to those who cannot accept Articles 11, 152, 153 and 160.
Mana sama pilihanraya kecil dengan pilihanraya umum.
Buktinya, pada Pilihanraya kecil PAS kalah, tapi pilihanraya umum umno/BN pula kalah.
Oleh itu, tak sama orang beriman dengan orang jahil.
Demikian juga orang ada ilmu dengan orang tak ada ilmu.
Maka jangan samakan pilihanraya kecil dengan pilihanraya umum.
"Mana sama pilihanraya kecil dengan pilihanraya umum.
Buktinya, pada Pilihanraya kecil PAS kalah, tapi pilihanraya umum umno/BN pula kalah.
Oleh itu, tak sama orang beriman dengan orang jahil.
Demikian juga orang ada ilmu dengan orang tak ada ilmu.
Maka jangan samakan pilihanraya kecil dengan pilihanraya umum."
Macam x inline lak persamaan pcik dol ni..
kalau thn 2008, BN menang kat PRK and kalah di PRU, adalah disebbkan Tun Dol dan menantunyer...sye pun antara yang x menyukai pentadbiran mantan PM tu..terlalu backward..
But I see improvement. Kalau rakyat biasa dan tipikal seperti sye berfikiran cam tu..saye percaya, ramai lagi yang akan berfikiran sealiran dgn saya...
Bercakap psl iman,iman manusia ni, bukan manusia yang rate, kerja Allah, mana pak dol tau, pak dol lagi beriman dr orang lain?heh.
Memang x boleh samakan PRK deng PRU...malah PM pun setuju dn statement tu..
And sebab tak boleh nk samakan tu la BN akan terus berada dlm mode berjaga-jaga.
Dah start dah carut mencarut nie...Dah macam stail Indon la pulak....Layannnn...
Pak Dol mungkin lupa ubat dia, sabar la. Dia selalu macam tu.
Melayu x Melayu gaduh, betul2 punya gaduh. Depan, belakang, tepi. Semua arah. Kalau dah benci bawa mati.
Cina x Cina gaduh, depan2 nampak. Belakang, dalam hati lain cerita. Matlamat tetap satu dan kekal. Biar jadi musuh tapi tetap memperjuangkan satu misi yang sama.
Tu Pak Dol Hah tak nampak. Ubat dia dah kena racun dengan Kapal Sinki. Sedih.
Rizuandy,
Kalau saya tak silap saya ada mengalu-alukan dan menggalakkan anda membuat komen di sini. Sebab komen komen anda kebanyakannya munasabah. Tapi yang 12.01 PM itu saya tidak galakkan.
Sebab kalau anda baca komen komen dibeberapa pos yang lalu anda boleh tahu ada komen bebudak diblog ini memang tak perlu dilayan. Didiamkan saja sebab kebudakan dan menarik perhatian pembaca ke tempat lain dari diskusi rencana Dr Ridhuan. Itu tujuan dia sebab bencikan Dr Ridhuan dan tidak boleh dilayan.
Baca lagi komen saya kapada anda dan tokgaru 5.01 PM. Harap faham dan gunakanlah masa bagi komen yang membina.
Saya? Saya ada tugas (yang saya tugas sendiri!) bagi cuba mengajar atau mengusir mereka yang biadap dsbnya, dan mendapatkan yang berfikir, rasional dan siuman memberi pendapat yang membina disini. Harap dapat kerjasama anda, tidak melayan komen bebudakan itu atau mengapikan keadaan. TK.
PS: Saya ulangi - saya keluar disini dengan nama PEMBANGKANG DAP bagi mengurangkan dakyah seorang peserta yang menggunakan nama PENYOKONG DAP. Dia dakyah mengguna hujah yang baik, saya "counter" secara baik. Jika kasar atau menjatuhkan maruah Melayu, saya hentam dia. Tapi komen sepatah dua yang berupa bebudak saya tak layan. Dan biasanya, yang lain pun tak layan. Harap maalom.
cakap,cakap juga.Maka bercakaplah manusia kerana ada akal dan mulut.
Tapi kena ingat dan jangan lupa kerana mulut badan binasa yang akan jadi penghalang kebahagiaan didunia dan diakhirat.
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: " antara manusia ada yang bersyukur dan ada yang kafir kerana hujan".
kerana kemalangan jalan raya juga ada antara manusia yang jadi kafir.
Barangkali kerana pilihanraya juga ada antara manusia yang bersyukur dan jangan lupa salah cakap atau silap hari bulan ada yang jadi kafir.
Oleh itu jangan sembarangan berkata sesuatu yang boleh jadi rosak akidah seseorang.
Jangan jadi macam china kafir apabila berkata tiada batasan.
Ingat, berkata mana ya Rasulullah sudah jadi munafik.
Hari ini bukan setakat berkata demikian, malahan ada antara orang melayu yang mengaku beriman mempersenda sendakan hukum hakam Allah.
Namum kena beringat agar cakap yang dicakapkan tidak menjerumuskan
dalam kancah kemunafikan.
@Pak Dol Ngah
Ye la pi cakap kt Nik Ajis hang tu pasal "org x sokong PAS org jahiliah".
Sapa dok cakap main cakap? Mai habaq sket.
Kena ingat jugak yang menghukum seseorang dan menghisab adalah Allah satu-satunya. Jangan dok sedap2 cakap org lain kafir.
Ingat sikit Pak Dol Hah.
'Benar, kita tidak diminta dilahir menjadi Melayu (Cina, India dan lain-lain), yang penting adalah Islam. Tetapi tidakkah kita sedar bahawa perlembagaan menetapkan Melayu itu Islam, Islam itu Melayu. Maknanya, dua-dua perlu diberikan perhatian kerana dua dalam satu (Islam). Lemah satu, lemahlah satu lagi, kerana Melayu dan Islam telah sinonim.'
Saya setuju bahawa perlembagaan menetapkan Melayu itu Islam, akan tetapi bagaimanakah ini menunjukkan Melayu dan Islam adalah sinonim? Bolehkah Dr.RT atau kalian menjelaskan konsep ini?
harimau,
Saya harap komen anda berkenaan Melayu dan Islam sinonim tidak sinis.
Bukan kah nyata bahawa Melyau itu Islam dan diMalaysia Islam itu hampir kesemuanya Melayu?
Jika anda menanya sebab ada pemikiran berlainan, silalah sebutkan apa dia dan berikan bukti atau hujah hujahnya.
Pertanyaan yang amat baik dari HARIMAU seandainya tanpa ada maksud atau tujuan yang serong sebagaimana yang dikatakan oleh sdr Zendra.
Buat harimau rning3kanlah kata2 ' bahawa setiap anak yang lahir dari kedua orang muslim itu suci bagaikan kain putih..yang memajusikan dan menjadikan mereka nasrani adalah orang tuanya,didikan,ilmu,alam sekitar dll '.
Sama2 lah kita fikirkan adakah dasar perlembagaan itu bertitik tolak dari sini atau tidaknya..mengikut apa yang disarankan AQ [subhanallah]kerana yang jelas yang merangkanya adalah umat Islam juga[MELAYU].
Wallahuwa'lam
abdullah ngah,
terima la hakikat tsunami tak berlaku setiap hari dan tiap kali berlaku x akan berpanjangan..
begitu jugala tsunami politik kita, kemenangan PAS tempohari -pru12 hanyalah gempa sementara yg melanda politik malaysia.
kini kita kembali ke keadaan asal..PAS bukanlah sekuat mana..
mgkin PAS x sedar betapa riaknya mereka usai kemenangan dlm PRU12 lalu..seolah2 rakyat memilih mrk krn scr total mereka bagus dan scr total rakyat dah reject BN..dan skrg terimala balasannnya..
rakyat dah mula tolak PAS..atau lebih tepat sokongan mrk telah kembali kpd BN..jd tolong la berpijak di bumi nyata..
PAS, DAP dll menang lebih diPRU12 bukan kerana rakyat sayangkan depa. Kerana banyak pengundi bencikan Tun Dol.
Selepas PR merintah beberapa negeri dan rakyat nampak tembelang depa, rakyat dah mula muak dengan depa. Cakap tak serupa bikn dll. Riuh dok mengata pihak lawan tapi depa pun berak serupa. Lihat saja Selangor, Penang.
Sekarang dah bergaduh kuat antara depa. DAP hentam dasar Kerajaan PAS lesen judi dsbnya, PAS hantam PKR pasai kerusi dikawasan majoriti Melayu dll. Banyak berita lagu tu keluaq di surat khabaq.
Takdak, rakyat dah lama mula lari dari depa. Akan terus lari tengok depa bertelingkah dan Anwar terkonteng konteng dimahkamah. Gila, kerja main belakang orang, mana rakyat nak sokong depa. Buka sekali, dua kali dibawa kemahkamah. Sodomi I dia dikurangkan masa diam dipenjara, tapi Hakim Mahkamah Rayuan rekodkan bahawa dia ada menyondol belakang, tapi rayuan diterima atas "technical grounds".
Mana boleh menyondol diMalaysia. Dan dia Islam pulak tu. Babi saja yang boleh menyondol. Dan kebetulan pulak ada orang panggil Brother Anwar Bin Ibrahim tu BABI - huruf huruf besar panggilan itu. Tepat ke tak tepat tu satu hal lah, tapi disana sini kita ada baca orang panggil dia BABI. (Ma'af Dr Ridhuan, pagi pagi hari keluarkan hal ini, tapi itu adalah fakta).
Kalau itulah khinzir yang anda cuba samakan, apa pula dengan Mahathir?
Make
Anwar
Homosexual
And
Then
Highlight
It
Repeatedly
atau
Must
Always
Hentam
Abdullah
Till
He
Is
Removed
Najib?
Negara
Akan
Jadi
Ikut
Bankrupt
@anonymous
Ni lah yg orang panggil "childish verbal abuse".
Komen sampah yang tak perlu dibalas.
Salam Ustaz,
Beza antara politik Melayu dan Cina...ia, ianya memang berbeza, seperti antara langit dan bumi.
Citarasa, dan objektif politik kedua-dua pihak pun berbeza, tidak kira pemerintah dan pembangkang.
Cuma yang membezakan mereka berdua ailah, tahap tolenransi dan kerjasama kedua-dua kawan dan sahabat di dalam badan tersebut.
Ada musuh d luar ada musuh dalam selimut.
Saya berharap sebarang permintaan setiap kaum perlu di ambil perhatian dan perlu di pertimbangkan TETAPI perlu lah dengan berhikmah dan bertolak ansur. Jangan ugut dan jangan menanam tebu d mulut.
"Pada mereka kepentingan bangsa mesti diutamakan berbanding yang lain. Segala ruang dan peluang digunakan sepenuhnya. Tidak seperti kita, agenda bangsa dan agama entah ke mana."
Tidak salah mempertahankan identiti bangsa TETAPI berharap berpijak d bimu yang nyata...dimana langit d pijak, d situ langit d junjung...
Saya tak nak komen tentang tindakan sek Jenis keb cina mewajibkan guru bahasa Melayu mesti d mandirinkan...saya berharap jangan bertindak keterlaluan, sy tidak nampak ianya menjadi punca kejayaan pada murid kelas tersebut...bayangkan kalau kita PENDATANG , datang ke negera org lain, adakah kita boleh bersuara mcm itu seperti kita bersuara di Negara bertuah seperti MALAYSIA?
Harap jangan berpecah, jangan mainkan isu sensetive, jangan memperbesarkan isu remah, jangan meminta dan mengugut perkara yang tidak mampu d tunaikan.
Sekian,
Salam ustaz.
Setuju dengan Ginosaji 100%. Saya tulis ini hanya untuk melaungkan kata kata Ginosaji. Tak perlu layan komen yang tak beralasan. Nanti dia naik kepala. Pedulikan saja.
Menjawab Tulisan Abdullah Ngah.
1. hujah anda tak berapa ilmiah dan tak disertakan fakta. anda menentang Umno kerana memang anda tak suka kepada Umno. tapi kenapa ?????. ini tak pernah dijelaskan.
2. najib adalah seorang yang tahu insaf dan tahu merendah diri. walau pun dah 5 PRK Umno (BN) menang berturut2, tapi najib tak mendabik dada mengangkat diri dan Umno.
3. sedangkan nik aziz adalah seorang insan yang sombong yang tidak mahu mengaku kelemahan diri. Pas kalah dikatakan bukan kerana pengundi tak undi tapi adalah kerana Umno main kotor guna jentera kerajaan untuk tarik sokongan pengundi.
Abdullah Ngah. di sini ada 3 perkara yang aku minta kau fikirkan.
1. dalam pilihanraya. menang atau kalah seseorang calon bergantung kepada pengundi. Umno boleh beri apa saja kepada pengundi, pengundi akan sapu bersih sebab pengundi tahu itu adalah hak mereka sebagai rakyat untuk mendapatkannya. tetapi kalau dasar yang diperjuangkan oleh Umno, rakyat khasnya orang melayu tak yakin atau tak nampak kearah kebaikan masa depan politik melayu. apakah kau ingat orang melayu akan bagi undi kepada Umno ? apakah kau ingat orang melayu akan rasa termakan budi dengan apa yang Umno bagi ?
2. kau kena faham kenapa orang cina menyokong DAP ? kerana DAP menjanjikan masa depan kepada politik orang cina di negara ini. kerana orang cina memang mengharapkan satu hari nanti LKS atau LGE yang akan jadi PM, satu hari nanti DAP yang akan mendominasikan kerjaan yang memerintah negara ini. Lee Kuan Yew adalah idola mereka.
3. kau juga kena faham. kalau dulu2 orang cina tak pernah pun nak sokong Pas tapi kenapa semasa dan selepas 2008 mereka begitu beria2 menyokong Pas. kalau dulu orang cina majoriti yang bagi sokongan kepada MCA dan Gerakan tapi kenapa pada 2008 dan selepasnya mereka tidak lagi bersama MCA dan Gerakan. aku berani kata jika Umno sudi menerima DAP sebagai kawan politik, Umno akan mendapat sokongan padu daripada orang cina sebagai mana mereka menyokong Pas. jadi kesimpulannya orang cina menyokong Pas kerana Pas lah yang akan membantu DAP untuk menggugat kedudukan Umno. jika Umno jatuh, Pas tak dapat apa2, yang akan untung adalah DAP.
Sayang seribu kali sayang. aku nampak. ramai kekawan aku dalam blog ini dah nampak. tapi kau Abdullah Ngah masih juga tak nampak. sama juga dengan Tok Guru kau Nik Aziz yang nampak tapi buat2 tak nampak.
Satu hal yang aku nak bagi tahu kau.
Kenyataan bahawa "orang melayu sudah beransur2 sedar dan beransur2 kembali kepada perjuangan Umno .... adalah sesuatu yang BENAR dan bukan khayalan atau imiginasi .... kau lihatlah majoriti yang diperolehi oleh Umno dalam setiap PRK yang diadakan selepas 2008"
Orang melayu dah nampak tembelang Pas. Orang melayu dah tahu belang PKR. Pada serban yang dipakai oleh orang Pas tergambar serban yang dipakai oleh Karpal Singh. Lantaran itu Umno tetap menjadi pilihan orang melayu untuk bernaung dan berlindung.
1. global finacial intergrity telah melakukan satu research yang diberikan nama illicit financial flows from developing countries 2000 - 2009.
2. dalam bahasa melayu nya ialah laporan kewangan mengenai perbelanjaan yang hilang/tidak dapat dikesan oleh negara2 membangun dari tahun 2000 - 2009. [boleh juga di anggap penyalahgunaan perbelanjaan dalam negara]
3. malaysia menduduki tangga yang kelima. Dengan $291billion. [RM889 billion]
4. angka ini sangat cantik. tidak terlalu di bawah dan tidak terlalu di atas.
5. patut kah kita bangga?
6. tengok size negara kita berbanding size negara2 lain. ini sangat unik.
7. takde nama indonesia, thailand, apatah lagi myammar.
8. so tiadalah harapan utk BN buat perbandingan dengan mereka dalam hal ini. hampa.
9. kajian ini telah di iktirafkan worldwide. So, tak dapatlah BN nak menipu rakyat.
10. ikut fakta pada tahun 2000 aliran wang negara kita hilang sebanyak $22.2 billion.
11. namun ia semakin meningkat pada 2008 iaitu sebanyak $68.2b. 3kali ganda. ini bukan angka yang kecik. Tengok baik2.Jumlah 68.2b hanya tercatat pada tahun 2008. Belum masuk pada tahun 2009. Jika termasuk tahun 2009, maka angka itu menjadi $291b. $291b - $68.2b = $222.8b. Dan $222.8b ini hilang dalam masa setahun saja. Dan setahun ini siapa yang pegang negara?
12. Antara faktor2 wang ini hilang/gagal dikesan dalam perbelanjaan kerajaan ialah
- rasuah
- penyelewengan oleh kroni2
- ketidakcekapan urustadbir perbelanjaan negara
- kena rompak/curi oleh kementerian itu sendiri
- perbelanjaan yang tidak dicatat
punca petikan dari :-
http://amenoworld.blogspot.com/2011/01/wow-janji-najib-malaysia-bankrupt-kini.html
rasuah, penyelewengan, tidakcekap urustadbir perbelanjaan boleh diakui. Yang lain tak ada bukti. Keluarkanlah bukti.
Siapa cakap "kajian ini telah di iktirafkan worldwide"? Kalau amenoworld.blogspot.com cakap, siapa pun boleh buka satu website cakap macam macam.
org melayu dah nmpk bahayanya bila DAP berkuasa..MB Perak jd boneka. di Selangor rampas arak pun kene pulang balik..di penang jgn cerita la..
jadi selagi PAS bersekongkol dgn DAP, selagi tue sokongan org melayu esp atas pagar akan cenderung kpd UMNO. ini realiti, antara 2 yg buruk kita terpaksa pilih yg plg kurang buruk.
"ini realiti, antara 2 yg buruk kita terpaksa pilih yg plg kurang buruk."
-setuju sangat dengan ayat ni.
PAS fikir diorang nak peralat DAP. Tapi seribu kali sayang, PAS sebenarnya yg kene guna. Aduh, malang2 pak serban.
tok garu,
sudah acapkali saya sebut dan nyatakan.
Sepatut dah boleh terima akan hakikatnya.
Tapi malang dan memang tak boleh terima akan hakikatnya.
Orang Yahudi memang telah dijelaskan oleh Allah akan perangai buruknya sehingga mati hidup semula pun mereka tak menerima akan kebenaran Allah.
Itu Yahudi. Minta dijauhkan berperangai demikian.
Atas sebab itulah Allah larang, jangan jadi macam yahudi. Tapi malang sekali kebanyakan orang yang mengaku Islam gaya hidupnya macam yahudi.
Allah larang jangan ikut orang kafir. Tapi malangnya sekali bukan setakat ikut orang kafir, malahan sudah lama "kena beli".
Mereka yang kena beli pasti tak akan nampak kejahatan yang mereka lagi, termasuk menjadi pengkhianat bangsa, agama dan negara.
para pemimpin umno, perdana menteri ke siapa saja ke semuanya kena beli oleh orang china dengan harga yang murah, hatta rokok sebatang dan aier teh secawan.
mereka ini nampak yang baik, jahat dan yang jahat, baik. inilah prinsip yang mereka pegang.
Kalau yahudi membunuh para nabi Allah dan ketua negara yang mengaku Islam membunuh para alim ulamak.
dua tiga ratus alim ulamak Iraq dibunuh demikian juga di Mesir.
Perangai seumpama ini kelihatan ada pada para pemimpin umno.
@Pak Dol Ngah
Takde lak tgk ulama mati kene bunuh kt Malaysia ni.
Sedap mulut ckp. Aku tgk Nik Ajis dan pengikut fanatik dia pn kene beli la, suka2 cakap kan.
Cakap kosong, takda bukti takda makna. cuba la sekali letak dari mana dapat fakta, baru org "yakin" sket dgn ape yg dikatakan.
Orang yang cakap ikut rasa ni biasanya orang nyanyuk.
Ha orang nyanyuk takkan mengaku dirinya nyanyuk. Now back at you old man.
Hmph. Komen2 yg tak berasas.
Oh lupa pula. Kembali kepada penggunaan bahasa Melayu.
"Mereka yang kena beli pasti tak akan nampak kejahatan yang mereka lagi, termasuk menjadi pengkhianat bangsa, agama dan negara."
-aduh Pak Dol Hah....sudah acap kali anda berhujah dengan bahasa ibunda ni tapi kenapa la ada ayat yang membelit otak ni.
Hmm....dah tak kisah ke? Penat Dr.Ridhuan Tee menulis tentang memartabatkan bahasa Melayu. Tapi ada gak samdol yg sengaja guna tak betul.
abdullah ngah,
kalau gitu jauh2kanlah diri dari anwar ibrahim..
die lg handal dlm berkawan dgn yahudi, lepas tu twist jd pemimpin umno plak yg kawan ngan yahudi..
smpi la kantol cerita die visit kawan2 yahudi die kat US..
yg peliknya lebai2 PAS x kisah plak, malah intim habis dgn anwar nie..
hairan..hairan..
“.. ketika penamaan calon DUN Merlimau, 106 NGO Cina di Melaka .. mengemukakan empat tuntutan pilihan raya (suqiu).” Ini lah yang dikatakan ultra kiasu. Bukan sahaja “tidak mahu ketinggalan” tetapi asyik meminta lebih, lebih dan lebih.
Semua kaum mahukan lebih tetapi kaum Cina sepatutnya berterima kasih dengan hak kerakyatan dan kuasa ekonomi dinegara ini, akui Kedudukan Istimewa Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak dan sokong Dasar Ekonomi Baru untuk "levelling the playing field". Tapi DAP cuba menyoalkannya, MCA sokong resolusi seminar mahukan sasaran ekuiti Bumiputera dihapuskan sehingga ada Melayu mahukan hak kerakyatan depa pun dihapuskan. Tambahan pula, depa lantang dengan minta bermacam macam. Melampau.
“Sokongan undi Cina dikatakan bergantung sejauhmanakah tuntutan dapat dipenuhi?” Tidak. Jika benar itu bermakna pemimpin negara perlu ditukar, UMNO perlu gantikan pemimpin depa. Sekurang kurangnya, penuhkan tuntutan Melayu bagi tiap satu tuntutan kaum Cina. Dan buat "comparative analysis" faedahnya kapada setiap kaum sebelom memenuhi tuntutan tersebut.
Paling penting dilapangan ekonomi ialah penubuhan "production and distribution network" melalui Pernas, Perbadanan Kemajuan Negeri dll untuk Melayu, seperti dilakukan dahulu. Selagi Cina "control the production and distribution chain", selagi itulah tidak ada, contohnya, satu pun kedai logam (hardware) Melayu. Maka bagaimana Melayu mahu maju dibidang binaan masakan Cina asyik mahu lebih, lebih dan lebih, tidak berkerja sama, jauh lagi membantu Melayu dalam perniagaan?
Melayu ketinggalan jauh dibelakang dilapangan pelajaran dan ekonomi. Banyak disebabkan penjajah British beri kaum Cina berbagai macam tongkat - sekolah peringkat rendah, menengah serta sekolah Inggeris dibandar, lesen melombong bijeh, tanah melombong, lesen loteri dan bermacam lain judi, lesen niaga bijeh timah, getah dan sebagainya.
British bina hanya sekolah rendah dikampong, hanya 4 tahun pelajaran, tak buka sekolah Inggeris walau pun diminta, seperti diKlang dan diKrian, mahukan Melayu terus sebagai petani tanam padi dan penangkap ikan, “menjaga sektor makanan negara”, kata depa. Selepas Merdeka Cina terus dapat tongkat – contohnya, Robert Kuok yang terkaya diMalaysia dapat lesen mengimpot dan memperoses gula, Vincent Tan dapat lesen loteri, untungnya melambongkan modal depa, melebihkan lagi masalah "levelling the playing field" dsbnya.
Saya sokong harapan bahawa “masyarakat Cina dapat berfikir dan bertindak secara matang, jika mereka benar-benar inginkan masa depan negara yang lebih bermakna.” Bukan saja “lebih bermakna”, juga lebih harmoni dan aman bagi perniagaan depa. DiPapua New Guinea mereka dihalang berniaga kecil, walau pun kedai runcit, sebab penduduk tempatan kata kerja itu boleh dibuat oleh depa. DiFiji bila penduduk tempatan terasa terjejas, Askar rampas kuasa. Hilang nikmat demokrasi dan kebebasan depa berniaga dll.
DiMalaysia bukan saja depa tak berterima kasih bagi berbagai tongkat yang depa sudah dapat, ada diantara depa pulak mengeji kaum Melayu yang ketinggalan jauh dibelakang, kononnya diberi tongkat dibawah DEB. “Politik gertak dan ugut sebegini amat tidak sihat dalam masyarakat majmuk.” Ini mendatangkan polarisasi kaum dan ketegangan yang perlu dielakkan.
Kerana Melayu berpecah, mereka dieksploitasi kaum Cina yang ultra kiasu. Maka timbullah “Trend pengundian Cina hari ini bukan lagi berasaskan parti dan calon tetapi sejauhmanakah tuntutan mereka dipenuhi.” Tetapi sama ada di kawasan majoriti Melayu mereka benar benar menjadi undi penentu kejayaan parti politik yang bertanding, saya tidak pasti dan ragu. UMNO perlu mengkaji benar tidaknya bagi mengurangkan layanan kapada tuntutan depa yang berlebihan malahan melampau.
Melayu perlu bersatu supaya tidak terus dieksploitasi depa yang ultra kiasu. Suatu masa nanti tanah perkuburan untuk mereka pun tidak ada. Lihat saja diKuala Lumpur dan Petaling Jaya. Harap jangan sampai peringkat ada kubur untuk UMNO, ada kubur untuk PAS. Na’uzubillah.
Salam semua...
Terima kasih atas teguran PEMBANGKANG DAP...Saya menerimanya secara positif... Komen sampah x perlu dilayan, membuang masa saja...
Saya sentiasa mengikuti perkembangan politik negara baik yg pro kerajaan mahupun yg pembangkang...
Akhirnya nanti kita akan membuat perbandingan seperti mana yg sdr. Aldan & Ginosaji nyatakan memilih antara 2 yg buruk kita terpaksa pilih yg plg kurang buruk.
Berbangga saya dengan respon Rizuandy diatas ni. Marilah kita terus berbincang secara positif, kawan.
Ingin saya menambah komen saya berkenaan "Beza antara politik Melayu dan Cina".
Dr Ridhuan kata, “Jelas di sini bahawa cara orang Melayu dan bukan Melayu berfikir dan berpolitik begitu berbeza ... Ada yang masih bertindak begitu fanatik calon dan fanatik kepartian.”
Yang saya sedih ialah fanatik sehingga tidak mengaku dirinya Melayu. Mengata kita tidak minta diperanakkan sebagai Melayu, Cina dsbnya. Tidak tahu apa itu Melayu walau pun apa yang tertera didalam Perlembagaan.
Masakan istilah Melayu itu merangkumi 350 juta maanusia, walau pun ada yang berlainan agama, yang wujud sejak 5,000 tahun, berasal diGugusan Pulau Pulau Melayu dan masuk keluar kepulauan ini, termasuk Semenanjung Tanah Melayu, sejak beribu tahun. Seperti yang diterangkan dibuku "Tamadun Alam Melayu" penerbitan Persatuan Sejarah Malaysia, yang sudah banyak kali diperkatakan oleh berbagai pihak.
Depa seperti Nik Aziz tidak akan faham dan sedar betapa pentingnya Melayu bersatu diMalaysia ini selagi kita tidak sentiasa dengungkan fakta fakta dan hujah hujah berkenaan ditelinga depa dari masa ke masa, seperti yang kita buat disini sekarang.
Wahai anak anak Melayu yang berpelajaran tinggi dan yang berpelajaran biasa tapi mempunyai banyak pengalaman dan kebijaksanaan. Marilah kita selalu keluar melaungkan perlunya Melayu bersatu. Dan tindak balas dengan positif kapada ugutan ugutan Cina bila mereka mengeksploitasi perpecahan Melayu.
Marilah kita bertindak. Dr Ridhuan sanggup korbankan masa, kesenangan dan ketenangan pemikirannya mengeluarkan nasihat, petunjuk dan pemberangsangan semangat kita, hingga kena caci, keji dan fitnah depa yang ultra kiasu. Kita perlu keluar menyokong dia, mempertahankannya bila perlu, dan saling memberangsangkan sesama kita untuk maju dalam keadaan tuntutan dan ugutan yang tidak ada batas dari depa.
Kita tidak menghalang depa mahu maju, tapi kita bantah dan keji depa yang cuba menghalang kita mahukan padang yang sama rata. Dan kita perlu terus mendesak pemimpin UMNO memberi kita segala kemudahan baginya.
Saya tidak yaakin PAS boleh memberinya. Sebagaimana ada yang kata, rampas arak diSelangor pun kena pulang balik! DAP sentiasa akan keluarkan "nafas berwap" seperti Ngo dan Nga buat kapada Nizar masa jadi MB Perak, seperti Exco DAP buat kapada Exco PAS, namun MB PKR Khalid, diSelangor. Mereka ada gunakan cara cara kongsi gelap, penjahat dan gengster. Seorang ADUN PKR Selangor dan seroang WR PKR pernah mengatakan bahawa Exco DAP ada berurusan dengan "the Underworld" didalam pejabat Kerajaan Selangor. Begitu angkuh sekali depa.
Walhal ada Peruntukan 153 diPerlembagaan. Tidak peduli ada yang bosan mendengarnya. Itu hak kita. Depa sudah ada hak kerakyatan dan menguasai ekonomi negara. Giliran kita pulak diberi bantuan yang depa sudah dapat banyak selama 80 tahun pemerintahan kolonial British.
Keluarlah melaungkan tuntutan kita disini juga. Bila bila masa. Jangan diPilihan Raya saja. Ingatlah, kita masih ketinggalan jauh dibelakang.
"DAP percaya pengharaman penjualan tiket loteri dan larangan sambutan valentine memberi kesan kepada pengundi Cina dalam pilihanraya kecil Kerdau dan Merlimau"- Ketua Pemuda DAP Anthony Loke Siew Fook ,The Star.
atau org cina pun dah x percaya dgn permainan pakatan rapuh@rosak lg?
Tak banyak komen ultra kiasu masuk kali ini, dipos ini. Mungkin sebab mereka sudah sedar apa yang dikatakan didalam komen komen lain. Jika betul, baguslah.
abda,
atau mungkin jgk mrk terpukul dgn kekalahan di merlimau/kerdau tempohari..
maklumlah sblm nie berdegar2 ckp rakyat tolak kerajaan skrg, tolak bn, sokong penuh pr..
last2 hancus..hampeh..
ginosaji,
Tengok tu, gajah didepan mata pun tak nampak.
bagaimanakah dengan peristewa Memali?
Tak ingatkah. Mungkin masa tu belum lahir lagi kot, sebab itu tak tahu dengan peristewa Memali.
Susah bercakap dengan orang yang tak cukup modal.
Kalau kail panjang sejangkal jangan cuba mengail dilaut dalam.
seperkara lagi susah bercakap dengan orang yang tak kenal diri sendiri.
Kalau kenal diri sendiri mana mungkin gajah didepan mata tak nampak.
@Pak Dol Hah
Ha, cermin muka dulu sebelum kata orang. Ya ada beberapa benda yang aku tak nampak akan tetapi asas kepada apa yang kau katakan tu tak kuat atau "concrete".
Dalam satu2 parti akan ada yang busuk dan baik, tu pasti dan tak ada parti yang terkecuali. Tapi dari apa yang aku tengok orang yg suka label orang ikut suka mak abah dia tu memang merimaskan. Tak sokong PAS masuk neraka? Seriously who the F are you to say that, for a mere weakling human?
Sendiri ada otak guna la. Aku cakap senang je sekarang ni. Kalau kau orang2 fanatik nak sokongan pergi kpd kau orang, tukar strategi. No.1 keluar dari Pakatan. Kedua jangan dok sedap cakap orang jahil.
Hmph. Kalau takde kail jangan bermimpi nak mengail. Sedap2 cakap orang jahil, korang tu dah betul sangat? Ha.
Ah satu lagi. Aku ni antara seorang pemerhati dan bukan pengundi. Aku tak undi mana2 parti. Akan tetapi aku bercakap atas apa yg aku perhatikan. Tak ada pengaruh orang lain.
Believe it or not, your problem.
'Sendiri ada otak guna la'pinjam kata2 Genosaji......
Pak Dol tu punya otak tapi sayang masih lagi dalam pencarian 'akal'nya.Merapu terus.
Sikap yang sama pernah ditunjukan dalam AQ ,antara Musa as. dan Khidir..[angkoh dan sombong...]
Aldan,
Ultrakiasu ni ada yang pendatang tak berserban, ada juga yang tempatan berserban. Pak Dol, contohnya, bersongkok. Gambar dia tak taruh lagi dikomen dia bila ada yang tegur dia nampak alim. Dia patut tak perlu segan - bagus dia nak tutup aurat.
Dia sentiasa nak menang (satu definasi ultra kiasu) seperti ada orang PAS lain. Tapi tak keluar hujah kukuh, bukti atau butir lanjut.
Macam nilah yang selalu masalah. Las las kata kita semua tak diminta diperanakkan Melayu ke Cina ke India ke, macam kata Nik Aziz. Apa hujah macam tu? Susahlah Melayu nak bersatu.
Ini cuma pendapat saya sahaja...
UMNO tak 100% betul dan PAS tak 100% salah, 2 kumpulan ini sentiasa mencari kelemahan antara satu sama lain untuk saling jatuh dan menjatuhkan. Tidak wujud walau setitikkah titik persamaam antara kumpulan ini utk mewujudkan perdamaian??? Lebih2 persetujuan bersama bagi perkara2 berkenaan dasar yg mempunyai kepentingan bersama yg seharusnya dipertahankan bersama walaupun berlainan ideologi...Satu pihak mendakwa lebih Islam dari pihak yang lain dan pihak yg lain pula mendakwa lebih Melayu dari yg lain...Sampai satu tahap ada golongan yg malu menjadi Melayu...Nasib baik x der yg malu menjadi Islam (minta dijauhkan fikiran ini). Padahal perlembagaan menetapkan bahawa Melayu itu Islam umpama isi dengan kuku...Jadi disini siapalah kita untuk mempertikaikan keislaman orang lain dan tahap kemelayuannya...Bukan kuasa kita untuk menilai keimanan orang kerana itu adalah urusan Allah SWT...
Pada saya kita boleh berbeza idealogi, tapi bila ia menyentuh bab agama, hak Melayu & Bumiputra dan dasar negara kita perlu bersatu...Jika perkara asas ini pun kita tak boleh bersatu maka selagi itulah puak puak oppurtunis @ cauvinis mengambil peluang yg kita sendiri buka untuk membuat tuntutan yg melampau dan mengugut seperti yg berlaku sekarang...DAP memanipulasi PAS & MCA melancarkan serangan reversed psycology terhadap UMNO secara halus...LIhatlah senario hari ini...Melayu sesama sendiri pun nak bercakaran apa faedahnya??? Faedanya orang lain ambil kesempatan......lu fikirlah sendiri...
abdullah ngah,
ada apa dgn memali? kerana ada org mati ditembak polis?
atau krn yg mati org PAS?
come on la, aku tau org PAS sendiri x pasti yg mati di tangan polis tu syahid atau x.. sbb kalau yakin syahid sure semua dah ikut angkat parang..tp sbb x yakin, tue semua ikut jln jauh, mengundi PAS ms pilihanraya..
padahal sama je, 2 2 belum tentu ke syurga.. Nik Aziz je mandai2..tah dia dah yakin sgt kot..
Rizuandy
"Satu pihak mendakwa lebih Islam dari pihak yang lain dan pihak yg lain pula mendakwa lebih Melayu dari yg lain.." -
Yang kata lebih Melayu senang nak buktikan. Ada sebut dalam Perlembagaan. Orang kata ada juga dalam buku Tamadun Alam Melayu keluaran Persatuan Sejarah.
Tapi lebih Islam tu susah nak bukti. Tuhan saja yang menentukan sapa lebih Islam. Patut diorang buktikan diorang Melayu cukuplah. Tak payah lebih Melayu. Tidak pecahkan Melayu.
Tambah -
Yang tak tahu Melayu tu apa, kurang Melayu lah dia.
Yang kata kita tak diminta diperanakkan Melayu tu, kurang Melayu lah dia.
" Aku ni antara seorang pemerhati dan bukan pengundi. Aku tak undi mana2 parti " (Ginosaji)
Sedara Ginosaji.
Saya harap awak tak serius dalam hal ni. Kita tak sokong mana2 parti masih tidak mengapa lagi. Tapi kalau kita tak mengundi bila tiba pilihanraya itu adalah satu kerugian yang besar kepada kita sendiri.
Tak ada guna kita berbalas2 hujah dalam blog sebegini jika bila tiba pilihanraya kita sekadar menjadi pemerhati sahaja.
Tolong fikir dan ubah pendirian anda.
Saya ingin menyatakan pendapat saya bahawa rencana Dr Ridhuan berkenaan politik Melayu dan Cina ini bukan bermakna dia bermain politik. Saya yaakin dia tidak terlibat dalam apa yang DS Najib katakan akademia universiti bermain politik bila berucap diKuantan semalam.
Najib megatakan bahawa bila ada lantikan Naib Chanselor atau Timbalannya, dia terima surat surat layang mencaci calon-calon yang berkenaan. Penulisan Dr Ridhuan tidak ada berkaitan dengan ini. Dia menulis dengan terang disurat khabar dan diblog. Bukan surat layang dan bukan main politik yang Najib maksudkan.
Saya menyokong penulisan penulisan Dr Ridhuan diblog ini dan diUtusan Malaysia. Saya inginkan dia berterusan menulis kerana rencana dia selalu membuka mata dan memberi perangsang kapada kaum Melayu, seperti yang sekarang ini.
Isu ini tidak timbul dan tidak perluditimbulkan didalam keadaan biasa. Hanya saya juga ingin menyatakan bahawa saya fikir yang dimaksudkan Najib itu mungkin seperti pensyarah undang undang Universiti Malaya yang pernah membuat komen di blog ini. Dia dengan tidak memasal mengulas atau mencebis rambut (hair splitting") berkenaan interpretasi Perkara 153 Perlembagaan itu tidak membawa "hak" tetapi hanya Kedudukan Istimewa kapada Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak. Tetapi pendapatnya sebagai pensyarah undang undang biasa itu tidak boleh dianggap betul. Malahan Professor-professor yang pakar dalam bidang khas, ia itu bidang undang-undang Perlembagaan, tidak menyebut demikian.
Dia hanya mahu menonjolkan pendirian orang seperti Anwar Ibrahim yang juga cuba memperlekeh kan Ketuanan Melayu dan sepertinya. Saya fikir pensyarah seperti inilah yang dimaksudkan oleh Najib diucapannya diKuantan semalam. Orang seperti ini yang tak memasal menulis memperlekehkan hak dan kepentingan Melayu, yang dipercayai tidak akan memikir panjang menulis surat layang kapada PM Najib mencaci calon calon Naib Chanselor dan sebagainya.
Berwaspadalah kita. Orang seperti itu berpolitik yang amat rendah dari segi hak dan kepentingan Melayu. Mereka sanggup mempertikaikan hak dan kepentingan Melayu bagi tujuan politik mereka. Saya sokong gelaran Pengkhianat Bangsa yang diberi kapada mereka.
Tambahan:
Orang yang berpolitik rendah seperti pensyarah undang undang Universiti Malaya itu perlu dikenakan tindakan undang undang Akta Universiti Dan Kolej Kolej Universiti yang ada dinegara ini.
Pendiriannya dan politiknya sama dengan yang dipunyai Anwar Ibrahim dan perlu disiasat dari segi keahliannya dalam Parti Keadilan Rakyat, jika ada. Keahlian parti politik mungkin dibenarkan tetapi saya fikir giatnya sesorang kaki tangan Kerajaan atau badan separuh Kerajaan dalam parti politk tidak dibenarkan. Mereka yang mahu giat dalam parti politk perlu meletakkan jawatan. Jika tidak, tindakan diambil terhadap mereka.
@tokgaru
Benar kerana mengundi adalah salah satu tanggungjawab setiap rakyat yang hidup di sebuah negara demokrasi.
Tapi terdapat beberapa perkara yang menyebabkan saya memilih untuk menjadi neutral.
Tapi bagaimanapun...lihatlah. Selepas beberapa masa berlalu mungkin saya akan pergi mengundi.
Ginosaji
Satu hal yang pelik kepada kita khasnya orang melayu adalah berkenaan daftar pemilih.
Bangsa lain khasnya orang cina tak jadi hal kerana mereka tahu apa yang mereka mahu. Maka berduyun2lah mereka pergi daftar sebagai pemilih. Selain itu parti2 politik mereka khasnya DAP aktif menggerakkan pendaftaran pemilih di kalangan orang cina.
Parti melayu kita iaitu Umno dan Pas, agak segan sikit nak aktifkan pendaftaran pemilih di kalangan orang melayu. Di peringkat ini kita dah dikalahkan.
Sebenarnya. Tak payah lah nak harap kepada parti2 melayu Umno dan Pas untuk urusan pendaftaran pemilih di kalangan orang melayu.
Kita sendiri ambil tanggung jawab.
1. kita sendiri pergi daftar.
2. kita ingatkan kawan rakan atau orang yang dekat dengan kita.
3. kita sendiri sebagai ibu-bapa bertanggung jawab memastikan setiap ahli keluarga kita yang dah capai umur 21 daftar diri sebagai pemilih. Kita angkut mereka pergi daftar. Di Pejabat Pos pun dah boleh daftar dah sekarang ni.
Kalau 3 perkara yang saya sebut diatas tu pun kita tak boleh nak buat, baik berenti sahaja daripada "cakap politik".
Masih belum terlambat dan masih ada masa lagi sebelum datang PRU13.
Semuga kita tak menyesal selepas PRU13 kerana kita cuai mendaftar sebagai pemilih.
Seruan ikhlas dari Tokgaru.
Saya sokong apa tokgaru cakap di 2.10 PM.
Tak perlu nak tambah apa apa.
@tokgaru
Saya sentiasa teringat2 tentang persetujuan terhadap ayat ini : "dalam buruk kena pilih yang paling kurang buruk".
Terdapat beberapa perkara yang saya tidak bersetuju dengan kerajaan sekarang, akan tetapi selagi Islam tidak dihalang walau sedikit untuk diamalkan dinegara, itu sudah memadai.
Saya harapkan PAS mengubah pendirian asabiah dan ekstrim mereka. Tetapi nampaknya ia satu perkara yang sukar..atau mustahil.
I hate politic but at the same time I can't turn a blind eye towards it.
Terima kasih tokgaru.
@ ginosaji
setuju ngan tok garu...kita kalu neutral pun tetap ada tanggungjawab untuk mngundi..
terima kasih..
@ pak dol ngah..
dah habis modal ke sampai boleh kuar isu memali?lepas ni saya yakin anda akan kuar juga pasal isu A kugan/teoh beng hock/aminurrasyid..kalu dah takde modal lebih baik duduk diam2..
assalamualaikum. prnah dengar crta pasal memali , betul x btul Dia yg maha tahu. ibrahim libya n pengikut2nya adalah golongan pelampau agama (ala2 khawarij) yg senang mengata org lain sesat. mereka ingat mereka kebal lalu mengamuk serang polis dgn parang. pasal arqam pulak, masa nak merekrut ahli baru atau di luar kawasan mereka mmg lah pijak semut pun xmati. tp sesama mrka, ketua didewakan dan boleh pilih mana2 wanita cantik yg dia berkenan. wanita dijadikan mcm bola saja. hari ni laki tu, petang cerai malam dapat laki lain. maaf le out of context skt.
Salam Ustaz,
Keputusan pilihan raya serawak telah kita ketahuai.
Terbukti, sudah terang lagi d suluh, pengundi cina tidak kenang budi dan tidak berterima kasih.
Saya tak tahu adakah tindakan itu d panggil demokrasi atau hak rakyat. Tetapi memang jelas, BN tidak perlu undi cina. Oleh itu segala permintaan persatuan dan permintaan rakyat cina tidak boleh dilayan 100%.
Pengundi luar bandar dan kaum bumiputra d serawak telah menunjukkan taat setia mereka. Apa lagi di tunggu? Sing aje cek berbilion ringgit utk pembangunan luar bandar, naik taraf kemudahan luar bandar, wujudkan peluang perkerjaan luar bandar, naik taraf sosial ekonmi dan pendidikan luar bandar.
Bangaimana bandar? Lupakan aje. Kerajaan mampu buat, kali ini kerajaan mesti tegas dan sedar siapa musuh dan kwn.
Permintaan kaum cina? lupakan aje...kali ni kerajaan sedar siapa mereka.
Ustaz, saya tidak rasis dan benci pd kaum cina selama ini. Saya sedar mereka maju krn usaha mereka. Tetapi tidak kah mereka sedar, kaum lain juga memainkan peranan memajukan perniagaan mereka. Majoroti org melayu beli brg d kedai ah chong daripada pak mat.
Tidakkah kedamain dan kemakmuran ini d sebabkan tolak ansur kaum bumiputra dan bangsa melayu...banyak beri dari terima.
Saya kenal org cina cukup dalam, mereka takkan pergi kedai gunting rambut india, mereka takkan pergi kedai kain melayu...buat ape majukan perniagaan bangsa lain, lebih baik bangsa sendiri...itu lah perinsip mereka.
Sedarlah perbuatan mereka semakin lama, semakin dsedari kaum melayu. Perbuatan mereka dan tindakan mereka telah di hitung awal-awal oleh kaum bumiputra.
Nasihat saya, berhati-hati kaum cina, takut2 akan muncul HITLER 2 di kaum yang kamu tindas...masa itu sudah terlambat nak mengaku 1 Malaysia.
Nak cakap kaum cina tindas kaum bumiputra dan melayu, tak juga, salah kita sendiri krn banyak beri muka dan ruang dan banyak memenuhi permintaan mereka...kali ni harap2 kerajaan dpt bangunkan penduduk luar bandar. Permintaan org bandar d letakkan d tangga ke 100.
Ustaz, apa dah jadi?
Ulasan ustaz amat penting bagi sy d surat khabar...tetapi tidak muncul,kenapa ustaz?
Harap ustaz dpt beri ulasan pasal pengundi cina d serawak.
sekian. salam.
Memang sebahagian org cina sekarang x tahu bersyukur, pelbagai permintaan minta dilaksanakan padahal orang MELAYU telah banyak memberikan. Ini kerana sikap MELAYU itu sendiri yang sentiasa 'tak apa' dengan org cina. KERAJAAN MELAYU dan ORANG MELAYU sendiri perlu memainkan peranan dengan lebih tegas dan jelas lagi, bukan bertelagah sesama sendiri. Sepatutnya BAHASA MELAYU lah perlu dilaksanakan sebagai bahasa penghantar di sekolah-sekolah termasuklah sekolah jenis kebangsaan SJK Cina/Tamil bukannya menyediakan sukatan pelajaran BAHASA MELAYU yang berbeza untuk sekolah sekolah kebangsaan dan sekolah jenis kebangsaan kerana ini adalah TANAH MELAYU, asal usulnya adalah orang MELAYU. Menjadi kewajipan, BAHASA MELAYU lah yang perlu dituturkan setiap masa dan juga keadaan, tetapi orang MELAYU jugalah yang merosakkan BAHASA MELAYU dengan bertutur 'tunggang langgang' apabila menyelitkan bahasa inggeris yang diagungkan dalam pertuturan mereka. Seharusnya pemimpin MELAYU sendiri berucap dalam BAHASA MELAYU bukan nya bahasa inggeris, kerana merekalah ikon masyarakat dan ORANG MELAYU. Kini berlaku keadaan guru di sekolah SJKC perlu ditukar serta merta jika tidak dapat berbahasa mandarin. Apa ertinya? Sudahlah tulisan jawi yang menjadi IDENTITI ORANG MELAYU/ISLAM yang menjadi lingua franca pada suatu ketika dahulu telah dimansuhkan sekian lama. Kini BAHASA MELAYU juga telah disebut sebagai BAHASA MALAYSIA untuk 'menjaga hati' masyarakat majmuk negara kita. Adakah pada suatu hari nanti BAHASA MELAYU yang juga IDENTITI TANAH MELAYU akan dimansuhkan dan ditukarkan dengan BAHASA 1MALAYSIA agar boleh dituturkan oleh semua masyarakat negara ini?
Post a Comment