Pemuda MCA menyifatkan Majlis Perundingan Melayu (MPM) sebagai primitif atas pandangannya terhadap Model Ekonomi Baru (MEB) minggu lalu. Saya nasihatkan sayap pemuda ini supaya menegurkan pemimpinnya terlebih dahulu, sama ada salah laku moralnya itu primitif atau tidak. Siapakah yang sebenarnya primitif?
Sebenarnya ramai lagi yang terlibat dalam salah laku moral, tetapi nasib masih menyebelahi mereka. Belum ada kamera yang menyintai. Kerana pada mereka berzina itu perkara biasa dan tidak berdosa, asal niat baik untuk berkahwin. Jika yang telah berkahwin, sanggup menyimpan mistress, secara sembunyi dan rahsia, takut diketahui orang. Saya amat bersimpati dengan nasib wanita, mereka sanggup diperalatkan untuk memenuhi nafsu serakah mereka yang mahu menghalalkan zina. Isu sebegini sebolehnya akan ditutup kerana boleh merosakkan imej parti seperti mana yang telah berlaku.
Kini, cara mudah untuk melonjakkan imej parti dengan menyalahkan Perkasa dan MPM, menuduh mereka ultra Melayu termasuk akhbar Utusan Malaysia. Secara tidak langsung memberi isyarat kepada UMNO agar lebih berlonggar dan terbuka. Jangan terlalu melayan tuntutan orang Melayu seperti Perkasa dan MPM. Saya tidak kata semua tuntuan yang dikemukakan oleh Perkasa dan MPM itu mesti diterima Perdana Menteri, tetapi ia mempunyai asas-asas yang kukuh. Bagi mereka yang tidak ultra kiasu, mungkin menganggap tuntutan Perkasa dan MPM perkara biasa, dalam lingkungan hak mereka, di bumi mereka. Tetapi bagi yang ultra kiasu, mereka terasa terancam dan tergugat, walaupun sebenarnya itu bukanlah ancaman ataupun gugatan.
Apakah salah orang Melayu mempertahankan kepentingannya? Adakah MCA, Gerakan, MIC dan parti ultra kiasu tidak mempertahankan bangsa mereka juga? Bila Melayu mempertahankan kepentingan mereka digelar rasis. Namun, bila parti-parti ultra kiasu ini bercakap kepentingan mereka, adakah itu tidak rasis? Jika tidak percaya, cuba ikuti perbincangan dan perbahasan mesyuarat agung mereka. Adakah tidak ada agenda bangsa dibincangkan?
Pada saya, semua bangsa berhak untuk membincangkan agenda bangsa masing-masing sebab itulah politik perkauman Malaysia yang telah bersarang sekian lama. Namun, apa yang selalu saya tekankan, bila mana berlaku pertembungan antara agenda bangsa dengan agenda negara, sudah tentu agenda negara nasional atau agenda Malaysia perlu diutamakan, bukan tertakluk kepada politik perkauman yang sempit.
Rasis masih boleh diterima tetapi jangan memandang rendah kepada bangsa lain sehingga membawa kepada etnosentrik. Saya melihat ada trend yang memandang rendah kepada bangsa lain. Bila sesuatu bangsa itu pandang rendah, biasanya budaya dan bahasa sesuatu bangsa itu turut terpalit sama. Lihat sahaja buletin parti-parti komponen BN, misalnya the Guardian dan berita online mereka. Berita-berita mereka tidak langsung menggunakan bahasa Melayu sebagai pengantar tetapi lebih memilih bahasa Inggeris. Jika adapun artikel bahasa Melayu, ia hanya untuk melepaskan batuk di tangga. Saban kali saya membaca buletin ini. Saya minta orang Islam dan UMNO baca sama untuk mengetahui adalah mereka ini tidak rasis atau mungkin etnosentrik?
Begitu juga dengan buletin parti-parti politik yang lain. Adakah sebenar parti-parti komponen ini mahu mendidik ahli-ahli mereka lebih fasih berbahasa Inggeris daripada bahasa Melayu? Sudah tentu dalam konteks di negara kita berasaskan gagasan 1Malaysia dan perlembagaan persekutuan, bahasa Melayu mesti diutamakan berbanding bahasa lain. Bahasa lain boleh diamalkan tetapi kepentingannya jangan sampai menenggelamkan kepentingan nasional. Ini kerana bahasa kebangsaan adalah bahasa asas bernegara dan asas perpaduan.
MPM hanya mahukan pembelaan ke atas orang Melayu dijaga sama ada dari sudut politik, ekonomi dan sosial. Saya tidak nampak tindakan tersebut primitif? Primitif bermakna kuno dan tidak bertamadun. Persoalannya, adalah kita terlalu bertamadun? Cuba senaraikan ciri-ciri masyarakat yang tidak primitif. Masyarakat yang tidak primitif akan sentiasa menjaga maruah diri. Mereka tidak akan sanggup merosakkan harga diri atau menganiaya orang lain. Jika kita tidak mahu ia berlaku kepada ahli keluarga kita, begitu juga kepada orang lain.
MPM mahukan pemilikan ekuiti atau kekayaan negara berasaskan kepada formula mengikut pecahan penduduk antara Islam, bumiputera dan bukan Islam. Pada saya, desakan ini tidaklah terlalu esktrim. Lagipun desakan ini tidak lagi dapat mengubah penguasaan lebih 70 peratus ekuiti yang telah ada pada orang bukan Melayu. Saya tidak fikir kerajaan akan menarik balik penguasaan selebihnya untuk diberikan kepada orang Melayu. Ekuiti tersebut akan terus kekal untuk generasi mereka. Cuma hari ini, MPM mendesak supaya ditambah dan dibantu orang Islam dan bumiputera kerana mereka masih ketinggalan, walaupun tidak dinafikan ada juga orang bukan Melayu yang ketinggalan.
Strategi MPM ini bukanlah strategi baru. Ia telah diguna pakai oleh parti komponen bukan Melayu dalam BN dan ultra kiasu sejak dahulu lagi. Mereka akan menuntut semaksima yang mungkin atau seultra yang mungkin. Mereka tahu, kerajaan tidak akan memenuhi tuntutan itu ekstrim itu sepenuhnya, tetapi pada masa sama mereka sudah dapat mengagak bahawa kerajaan akan mempertimbangkan juga akhirnya berasaskan semangat 1Malaysia. Jika tidak diberi banyak, akan beri sedikit. Pemberian sedikit sebenarnya adalah satu kejayaan yang paling besar.
Lihat sahaja rombakan kecil kabinet baru-baru ini. Sebenarnya ia adalah kejayaan besar kepada parti MCA yang kejayaan mereka disokong oleh orang Melayu selama ini. Saya tidak fikir orang Melayu Singapura dilayan dan dipercayai dengan sebegitu baik sebagaimana kita yang terlalu bersangka baik. Jawatan-jawatan penting yang mereka minta selama ini dipenuhi oleh PM atas dasar semangat 1Malaysia. Itupun belum ada kepastian bila pilihan raya nanti mereka akan mengundi BN. Cuma janganlah mengambil kesempatan di atas jawatan yang diberikan. Harap-harap Malaysia tidak terus terkenal sebagai pengeksport dan penternak khinzir terbesar di Asia selepas jawatan-jawatan penting diberikan. Negara kita tidak terkenal sebagai pengeksport lembu walaupun yang menggunakannya lebih besar.
Saya kadang kala hairan kenapa desakan dan tuntutan ini menjadikan kerajaan merasa tergugat, dan mula melonggarkan dan membuka polisi, agar semua dapat merasainya secara adil dan saksama yakni sama rata dan sama rasa. Elok juga berikan tumpuan sama ke atas nasib bumiputera di Sabah dan Sarawak yang agak ketinggalan. Saya yakin mereka akan terus memberikan sokongan.
Berbanding di Semenanjung, bila tiba pilihan raya, mereka yang merasaikan semua nikmat yang telah dibuka itu, belum tentu terus mengundi UMNO atau BN. Seperti yang selalu saya sebut, Islam boleh memberikan keadilan kepada bukan Islam, tetapi keadilan itu bukan hanya dalam bentuk sama rata dan sama rasa. Asal-usul, sejarah dan perlembagaan sesebuah negara bangsa mesti diambil kira.
Sepatutnya UMNO perlu mendalami dan mengamati segala tuntutan tersebut, walaupun Pilihan Raya Umum ke 13 akan datang adalah sesuatu yang kritikal untuk UMNO. Saya mencadangkan lebih baik UMNO bertegas dari sekarang. Jika kalahpun, kalah dengan bermaruah. Itu lebih baik daripada kalah, tetapi pada masa yang sama hilang maruah dan kepercayaan. Masa masih ada lagi, belum terlambat untuk berubah.
UMNO perlu membuat koreksi diri. Tuntutan-tuntutan yang dibuat oleh MPM hendaklah diteliti. Begitu juga dengan parti-parti dan NGO-NGO lain. Jika boleh, buatlah perbandingan dengan negara-negara lain. Adakah negara lain langsung tidak ada dasar afirmatif seperti negara-negara barat dan timur. Apakah Amerika Syarikat begitu baik dalam menguruskan negara mereka sehingga langsung tidak ada dasar afirmatif sebagaimana terma rujukan kumpulan ultra kiasu ini? Setelah membaca buku Huntington, barulah saya memahami kedudukan Amerika sebenarnya. Justeru, saya ingatkan ultra kiasu, supaya kurangkan kelentong, banyakkan fakta.
UMNO tidaklah perlu terlalu bimbang takut akan kehilangan banyak kerusi pada pilihan raya akan datang. Berani kerana benar, takut kerana salah. Jika ditakdirkan BN gagal menambah kerusi dalam PRU 13 dan hanya mendapat 50 peratus kerusi misalnya, ketika itu siapakah yang bakal menjadi pemimpin negara ini?
Saya merasakan ketika itu peranan PAS akan menjadi faktor penentu. Saya tidak fikir PAS akan memberikan laluan kepada pemimpin parti ultra kiasu untuk menjadi Perdana Menteri atau Timbalan Perdana Menteri. Kecuali jika sekutu kuat ultra kiasu yang kini memerintah Selangor menang. Saya yakin di hati PAS masih ada UMNO, bukan yang lain. Lihatlah apabila ultra kiasu memerintah Singapura, adakah mereka memberi laluan atau melantik orang Melayu menjadi Timbalan Perdana Menteri, walaupun mereka lebih dari layak untuk menduduki jawatan tersebut termasuk jawatan nombor satu.
Mungkin hari ini PAS masih ada pilihan. Saya yakin satu hari nanti PAS mungkin tidak ada pilihan. PAS perlu memilih satu antara dua. Saya yakin percikannya juga turut dirasai oleh parti ultra kiasu dan sekutunya. Mereka masih ragu-ragu apakah PAS akan terus menjadi rakan yang setia kepada mereka. Pada saya, mungkin sekarang ya. Tetapi belum tentu lagi untuk pada masa akan datang.
Saya amat yakin, parti ultra kiasu inipun tidak percaya sepenuhnya kepada PAS. Cuma mereka tidak ada pilihan buat masa ini. Jika ada pilihan sudah lama mereka tendang PAS keluar daripada pakatan. Saya ingin mengingatkan PAS supaya berhati-hati. Jika cita-cita PAS untuk mendirikan negara Islam, rakan mereka bukan ultra kiasu, tetapi UMNO. Sebenarnya di kalangan rakyat marhaen UMNO, terlalu ramai yang mahukan Islam dan negara Islam. Cuma buat masa kini, belum lagi menjadi realiti sepenuhnya walaupun telah diisytiharkan. Bukan kerana UMNO tidak mahukan Islam, mereka mahu, tetapi masih ada segelintir yang belum faham. InsyaAllah akan tiba masanya mereka akan faham. Jangan putus asa.
Sama juga seperti PAS, merekapun masih belum berupaya dan belum berjaya untuk memberikan kefahaman kepada rakan sekutunya. Mungkin alasan PAS bahawa UMNO yang memerintah kerajaan pusat yang menghalang mereka untuk membentuk negara Islam di Kelantan. Tetapi jika dilihat secara lebih telus, sebenarnya pun PAS masih belum bersedia. PAS masih tidak mampu untuk menegur Menteri Besar Selangor untuk melaksanakan Islam di Selangor.
Kenapa? Ini disebabkan oleh perlaksanaan Islam memerlukan masa. Kajian yang rapi. Tenaga kerja yang pakar dan sebagainya. Banyak bukti menunjukkan negara Islam yang cuba melaksanakan Islam gagal dari segi perlaksanaan kerana kekurangan sumber dan kepakaran.
Justeru, saya menyarankan supaya PAS lebih mempercayai orang Islam daripada sekutunya ultra kiasu. Kita juga perlu bersatu secara senyap seperti parti dan NGO bukan Islam. Kadangkala saya amat kasihan dan simpati dengan UMNO. Hanya UMNO satu-satu parti dalam kerajaan yang mempertahankan kepentingan Melayu dan Islam dalam kerajaan berbanding dengan bangsa lain yang diwakili oleh berbagai parti. Lihat sahaja isu biasiswa JPA. Semua parti Cina dan India bersatu dan mendesak kerajaan supaya calon mereka yang “cemerlang” yang tidak disenaraikan JPA dipertimbangkan semula. Bumiputera Sabah Sarawak masih belum bersuara, inilah sikap yang saya puji. Persoalannya, siapakah yang mempertahankan hak Islam dan calon Melayu yang tidak mendapat biasiswa dengan bilangannya tidak kurang yang cemerlang tetapi nasib tidak menyebelahi mereka?
Saya tidak pasti sama ada nasib Melayu Islam dan bumiputera terbela atau tidak. Namun, yang pasti nasib orang lain tetap akan diberikan perhatian dan pembelaan. Inilah hakikat yang terpaksa kita terima dalam keadaan politik yang tidak menyebelahi kita. Umat Islam hanya berkata “tak apa, nak buat macam mana, yang penting mereka mengundi kita”. Hakikatnya belum tentu lagi. Kita hanya memikirkan soal undi dan bukan hak kepada yang berhak yakni meletakkan sesuatu pada tempatnya.
Seperti yang selalu saya katakan, bila ada isu menyebelahi mereka disenyapkan, manakala jika ada terkurang, heboh satu Malaysia. Kaduk sudah naik junjung. Suara mereka sejak akhir-akhir ini sudah seperti ultra kiasu, maklumlah bersatu dalam senyaplah katakan.
Dr. Mohd Ridhuan Tee Abdullah, Kumpulan Penyelidik Politik dan Peradaban Islam, UPNM merangkap Setiausaha Agung Dewan Perdagangan Islam Malaysia. Penulisan ini adalah pendapat peribadi penulis
113 comments:
Fair & Square?
dan
Bahasa Itu Jiwa Bangsa
In all things, let truth and honesty prevail. Let us not be overtaken by personal angst, hatred and envy.
This nation will be better with constructive sharing that will increase understanding which we hope will bring about dialogues that in turn bring about positive changes.
pendapat yg bagus dan tepat.malaysia ni (umno) sangat adil dan terlebih adil berbanding dng sinapura dan pulau pening.
lawak sungguh ler Dr Ridzuan
UMNO tu ker yg dikatakn bersunggguh2 nak Islam hahahaha
buka ler mata sikit tgk isu judi dan Israel
kerajaan2 di bawah Pakatan Rakyat semuanya menolak JUDI BOLA HALAL UMNO
DAP yg Dr dok kutuk2 tu pun HARAMKAN judi bola di Pulau Pinang, tak kisah ler DAP ada ageenda politik ker apa, tetapi DAP dah buktikan diaorg bukannya penyokong JUDI mcm UMNO
semasa bantahan ISRAEL, di mana UMNO berada? tgk beza antara perhimpunan anjuran PR, pemimpin2 PAS, DAP, PKR boleh bersama2 dgn rakyat Malaysia
ada NGO yg PRO-UMNO, bila tgk perhimpunan anjuran Pemuda UMNO sikit, mereka ubah kpd perhimpunan anjuran PR, ini membuktikan apa?
jadi benarkan UMNO mementingkan Islam???
bagaimana PAS nak bersama dgn UMNO, kalau mcm ni pun UMNO tak boleh tunjuk
yg UMNO tahu mainkan isu ketuanan Melayu sempit
inilah masalah besar kenapa PAS berfikir banyak kali utk bersama UMNO, sebab UMNO ni hipokrit, bukannya betul2 nak Islam
Hati-hati melayan UMNO....elakkan bersubahat...nak tahu kenapa sila klik disini
Sharing equally will not necessarily brings justice. Justice is an ambigous term freely used without guidance. Our mind man is organic in nature subjected to decay and fatigue. Its limitted in it capability to understand all things in their true perspective. The mind needs guidance. Surely God has not send mankind to this world to be left to its own wims and fancies.
salam saudara redzuan ..tahniah atas lontaran pendapat dan pandangan yang bernas dan berilmu , teruskan menulis dan jangan pedulikan puak2 hamPAS yang mengata macam2 , mereka menyalak bermakna tulisan saudara sampai pada sasaran , mereka menyalak itu bermakna mereka dah terasa kebenaran dan 'point' yg saudara lontarkan ,
PAS hanya tahu memainkan sesuatu isu tapi apabila terkena batang hidung sendiri mereka senyap , mereka tdk tahu dan faham selok belok seni pentadbiran negara , sedangkan memerintah negeri saja pun mereka lintang pukang tak terurus ,
mana hukum kafirkan Umno kerana bersahabat dengan puak kafir[kononnya ] ? PAS berpeluk dengan DAP dan paderi itu apa pula hukumnya ? muslimah PAS menangis sakan ketika nyata isu elizabeth bersekedudukan , simpati ? apa pula hukumnya ? membenarkan kalimah allah pada kristian yg 'tiga dalam satu' sama makna dengan allah pada agama islam ' lam yalid walam yulad ' apa pula hukumnya ? dorang perbesarkan isu apco yang terlalu mudah untuk difahami untuk menengelamkan isu2 berbisa yg melanda PAS , politikkan isu judi bola sedangkan dalam negeri yg diperintah PAS melambak judi bagaimana pula ? malah hasil judi dipungut oleh PAS masuk dalam akaun negeri ..kenapa tak diulas juga ?
inilah wajah hamPAS sebenar , menggunakan agama sebagai topeng dalam politik , merekalah munafik sebenar , ilmu mereka tak cukup tapi berlagak pandai ..
isu Demo anti israel pun PAS,PKR ,DAP [parti ranjang keluarga ] ni mengaku dia yang punya , dia yg buat ..ha ha
helo brader , budak2 tadika korang bolehlah tipu ..
dalam rombongan yg berdemo itu adalah himpunan segala manusia tanpa mengenal erti parti , semuanya turun atas nama Islam dan maruah agama, simpati pada palestine dan mengutuk Israel ,
dalam rombongan itu ada student yang spontan ikut serta , ada pelancong mat salleh , ada cina , ada keling , ada hindu , ada Umno , ada pas , ada Dap , ada ahli dan group Pekida , ada dari sabah dan sarawak , ada juga yg tak tahu apa2 main ikut ja ..
malah jemaah Jumaat hari itu pun ramai yg ikut serta , bukan semuanya penyokong PKR atau Pas atau Dap , bukan semuanya penyokong pakatan Haprak ..
buat cerita biar betul beb !!
saya ada dalam rombongan Demo itu , malah saya terlibat dalam membakar bendera Israel , bukan seheai tapi 5 helai ..dan kamilah yg pijak bendera tersebut didepan mata wakil kedutaan amerika !!
tdk seperti PAS ,PKR yang membakar dan pijak bendera Negara Malaysia !!
kawan yang terbaik adalah diri kita sendiri.
bakar lah bendera tu banyak-banyak...
milenia sains&techno hari ini tak dok saper nak heran!
terpekik-terlolong tapi coca-cola tetap DIJUAL di MydinMall Kuala Terengganu.
MEREKA DI SANA DUK KETAWA BERDEKAH-DEKAH!
apa kesan terhadap mereka???
kalau tengok ucapan PM malaysia tadi dalam buletin 1.30 tgh hari,
PM malaysia suruh dunia mengutuk agar israel tahu imej mereka buruk di mata dunia.
persoalannya...
PEDULIKAH MEREKA DENGAN IMEJ BURUK???
come on lah MASYARAKAT 1DUNIA.....
kalau kita betul nak menang...
BUATLAH CARA PEMENANG!
Seperti dikatakan Ustaz Ridhuan Tee, berani kerana benar.
Kalau UMNO berjuang dengan sebenarnya untuk Islam, tak payah takut dengan PAS yang hanya berkosmetikkan Islam untuk menipu ummah.
nak bakar bendera depan bangunan...
bakarlah selagi KITA BELUM DIBAKAR PADA HARI PEMBALASAN...
cuma.....
ini zaman FATANAH!
gunalah Psiko
use the psychological approaches
we have the iconic (not an iconic coz more than one)
WALI ALLAH SWT TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ NIK MAT, MAHMOUD AHMEDINEJAD, HUGO CHAVEZ, KIM JONG IL & MUAMMAR GADDAFI.
Darah kita sama.
BerKawan dengan SEANTERO DUNIA kerana kita dari adam dan hawa.
Cuma...
betul ulasan rid.Tee
BERHATI-HATI DALAM MELAYAN KAWAN.
namun
BERKAWANLAH DENGAN SEMUA.
jika Benar kita Ingin menjadi PEMENANG!
yang bukan Setakat BAKAR BENDERA.
Ramai bagai tak percaya
bila mana Benjamin Netanyahu
BEGITU RESAH dek ENDORSEMENT Pejuang ad-DEENIL HAQ terhadap non-Muslim yang Tegak KEBENARAN dan KEADILAN
seumpama Endorsement WALI ALLAH SWT TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ NIK MAT kepada Supremo Lim Kit Siang dan Maulana karpal singh.
Netanyahu AMAT TAKUT akan KEIKHLASAN.
Maaf sentuh isu terkini sikit.
Kadang2 tertanya2 dalam hati ini, apa hebatnya orang yahudi sehingga 1 dunia kecut dengan mereka. negara mereka kecil saja, rakyat pun tak ramai, kawan pun tak ramai, tapi satu dunia dia kontrol. mereka tawan kapal bantuan kemanusiaan Gaza. mereka bunuh sukarelawan bantuan kemanusiaan Gaza. satu dunia tak berani buat apa melainkan pakat menyalak siang malam tak berenti2 macam yahudi tak berenti2 menekan umat islam pelastin.
nyawa manusia yang bukan yahudi tak ada nilai kepada yahudi. hebatnya agama nereka dan lebih hebat lagi laa tuhan orang yahudi. ana tak mengaji tinggi tentang agama. tuhan orang islam ALLAH. tuhan yahudi ????
Lumrah kehidupan.
Hari ni jadi kawan, tapi bukan pelik entah esok entah lusa jadi lawan pulak.
Hari ni lawan, dan bukan mustahil besok2 boleh jadi kawan.
Dalam politik mana ada kawan yang kekal menjadi kawan sampai bila2. Begitu juga mana ada lawan yang kekal menjadi lawan selama2nya.
Sendiri boleh tengok dan sendiri boleh nilai apa ??
Hati -hati dalam melayan kawan.
Terutamanya kepada kawan yang cuba menukar bangsa sendiri dengan memeluk sesuatu agama. Kawan jenis ini yang paling merbahaya. Mereka selalu cuba nak mendapat faedah dengan memprovokasi perasaan benci terhadap bangsa lain walaupun bangsa sendiri asalkan sendiri dapat faedah.
Saya menyokong sepenuhnya tuntutan MPM berkaitan pendidikan iaitu mengembalikan sistem kuota dan juga pecahan biasiswa. Saya sendiri berpengalaman menyaksikan bagaimana kedua polisi ini sangat membantu dalam merubah taraf hidup bangsa melayu yang susah. Asasi Sains Universiti Malaya adalah contoh terbaik. Pada masa system kuota, sekiranya pelajar dari keluarga susah di pendalaman mempunyai kelulusan yang sama dengan pelajar di bandar, keutamaan diterima masuk akan diberi kepada pelajar miskin. Saya sendiri dikelilingi oleh kawan2 yang kebayakannya dari pendalaman(paling ramai Kelantan pd masa itu –late 80’s) yang ibubapa terpaksa bergolok bergadai kerana nak menghantar sedikit wang belanja untuk anaknya. Ada yang tak ada duit nak makan. Hari ini 90% mereka merupakan professional. Tanpa Asasi Sains UM pada masa itu, peluang pelajar Melayu memasuki bidang kritikal amat tipis di UM. Tanpa keraguan, kedua polisi ini sangat membantu menaikkan taraf hidup orang melayu. Saya masih ingat artikel dalam Utusan, bagaimana Prof Diraja Ungku Aziz menentang dasar meritrokrasi kerana beliau tahu betapa berjayanya Asasi Sains UM(yang beliau asaskan dan banggakan) dalam merubah taraf hidup rakyat yang susah. Tapi sayang, ahli politik pada masa itu meminggirkan teguran dan kerisauan beliau.
Setelah begitu ramai yang berjaya di bawah polisi ini, mereka kini bersekongkol dengan pihak yang mahukan meritrokrasi. Sepertimana laporan yang disiarkan , bilangan pelajar melayu dibidang kritikal di UM merosot dengan amat teruk dibawah system meritrokrasi. Saya bukannya rasis, tapi penyokong PAS perlulah memikirkan sedalam-dalamnya. Ini bukan berkaitan bangsa, tetapi berkaitan masa depan anak cucu kita. Sekiranya PR memerintah pastilah segalanya berasaskan merit. Sekurang-kurangnya, sekarang kita masih ada ruang menyuarakan tuntutan kita.
Saya juga teramat setuju bahawa majoriti orang melayu mahukan UMNO lebih islamik. Namun begitu,kita tidak dilahirkan pandai dalam semua bidang. Hanya beberapa kerat manusia sahaja dalam dunia ini dianugerahkan Allah pandai dalam segala bidang, mentadbir negara, ekonomi dan dalam masa yang sama juga amat beriman. Malangnya sehingga harini saya tak jumpa pemimpin sebegini, baik dipihak UMNO mahupun PAS, PKR. Terimalah hakikat tersebut. Sehingga harini PAS tidak menunjukkan kecermerlangan dalam mentadbir. Yang paling nyata ialah KOHILAL
http://theunspinners.blogspot.com/2010/05/skandal-kohilal-bah-1-pas-telan-rm45.html)
Kesimpulannya, marilah kita UMAT ISLAM bersatu dan saling lengkap melengkapi. Sekiranya PAS bersatu dengan UMNO insyaAllah segala kepentingan Islam,bangsa dan masyarakat akan terpelihara. Umat Islam yang bersatu akan dengan sendirinya melhatkan keindahan Islam dimata orang bukan islam. Inilah pandangan saya , seorang marhaen yang tidak ada sebarang kedudukan dalam mana2 parti politik..wassalam.
yang dihormati jihasaramilia...
sedikit komen within ur last paragraph.
soal penggabungan tu.
sejarah jelas menunjukkan asal usul parti siasah tanah air PAS adalah dari cabang XXXXX juga.
PAS tidak ditubuhkan untuk membela MANUSIA.
Lihat Perlembagaan PAS.
Seruan PAS adalah
ALLAHUAKBAR.
Hudud dan Islamic Country bukan dari PAS.
Itu dari tuhan.
Cuma, bab islamic country, belum sampai masa untuk diperdebat.
kerana Muslim Malaysia majoriti masih JAHIL.
jika XXXXX terima ad-DEENIL HAQ,
saat ini juga Pejabat agung PAS di Jalan Raja Laut
akan diTukar nama kpd
KEDIAMAN ANAK TIDAK SAH TARAF
kepada kawan-kawan 1Malaysia 1Dunia yang Cintakan Keamanan,
yang CubaTegak KEBENARAN dan KEADILAN
usahlah harap XXXXX dan PAS akan BERSATU selagi XXXXX MemPersendakan ad-DEENIL HAQ.
Penggabungan hanyalah FATAMORGANA.
Dari jauh nampak beralun-alun namun bila dihampiri... HAMPEH!
Lebih baik Rakyat 1Malaysia memberi Sokongan Padu kepada Pimpinan 1Malaysia diChefDeMission of WALI ALLAH SWT TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ NIK MAT diDokong SUPREMO LIM KIT SIANG-MAULANA KARPAL SINGH diPimpim Bakal PERDANA MENTERI MALAYSIA TOK GURU AyohChik ABDUL HADI AWANG.
dah lebih 50 tahun XXXXX jadi Kerajaan Malaysia...
Habis PunahRANAH Bumi Bertuah ini.
PM Jepun dah BeBeRapa Kali PROVE their Integrity.
ada makhluk tu... kalau boleh
Semut pun nak DiSalahkan!
biarlah Kami pula Huni PutraJaya.
andai tiada aral, kompleks KAMI pun akan TerMetri around theCorner.
tak jauh...
near Paya Indah Wetlands jer.
Formula 1Malaysia Amat MUDAH.
sekarang, daftar sahaja sebagai ahli XXXXX.
Kalau tak daftar pun,
dapat beras tu tanaklah jadi nasi.
dapat gula tu kacaulah bersama kopi atau teh atau coklat etc.
namun bila ke PETI UNDI
Pangkahlah
BULAN dan ROKET.
...hati-hati ye
dalam melayan...
KAWAN.
Muhammad SAW BerMohon TIGA PERMINTAAN ke Hadrat ALLAH SWT.
SATU tidak DiMaqbul oleh PENCIPTA kepada Kekasih-NYA.....
Saudara asyMok..
Alhamdulillah..nampaknya saudara tidak lagi menggunakan perkataan UMNO laknatullah. Setelah beberapa teguran saya sebelum ini terhadap saudara tentang melaknat, akhirnya terbuka juga hati saudara meninggalkan perkataan tersebut terhadap saudara islam kita di dalam UMNO.
Dengan status saudara sebagai pengikut PAS yang tegar,yang lebih beriman , saya terfikir dimanakah peranan saudara dalam mengajak umat islam berpegang teguh dengan tali Allah dan janganlah kamu berpecah belah seperti mana disarankan dalam AlQuran? Adakah saudara menolak kepada saranan ini..??
Saya faham, sebelum ini sejarah kerjasama UMNO-PAS tidak berjaya, tetapi itu bukankah benda yang telah menjadi sejarah. Mengapa terlalu pasti ianya tidak akan berubah? Apa usaha kita, peranan kita kearah itu? Kalaupun kita tidak mampu lakukan, biarlah pihak2 tertentu bersungguh-sungguh menjayakannya. Bukankah kita perlu mengajak manusia kearah kebaikan yakni bersatu..? Dalam keadaan apa sekalipun kita umat islam sepatutnya ada rasa ingin melihat umat islam bersatu..
..... kesatuan UMMAH
Terimalah Hakikat ini.
Banyak tulisan saudara asyMok sukar saya fahami..
yang dihormati Jihasaramilia...
ambo amat mendambakan kita semua bersatu.
sebab tu ambo sanggup Tinggal Segala-gala untuk Hijrah ke JohorBahru.
Di Sekeliling ambo Para Pendokong Tegar XXXXX.
ahli-ahli PAS di sini pun Masih Jauh untuk DiBeri KEMENANGAN oleh ALLAH SWT.
ambo sendiri pernah mufaraqah (lari/berpisah) dengan ahli PAS yang hina Fizikal Insan Keliru yang bersama XXXXX.
one more time...
jika XXXXX terima ad-DEENIL HAQ,
saat ini juga Pejabat agung PAS di Jalan Raja Laut
akan diTukar nama kpd
KEDIAMAN ANAK TIDAK SAH TARAF
Muhammad SAW BerMohon TIGA PERMINTAAN ke Hadrat ALLAH SWT.
SATU tidak DiMaqbul oleh PENCIPTA kepada Kekasih-NYA.....
Yakni
..... kesatuan UMMAH
Terimalah Hakikat ini.
cuma satu...
Jangan Anggap atau Cuba nak Anggap PAS is PERFECT.
begitu juga
tiada Dalil yang Kata
para Wali ALLAH SWT adalah Maksum.
Itu adalah Prerogatif ALLAH SWT terhadap Muhammad SAW Penghulu Segala Rasul.
Saya sokong sepenuhnya pendapat
jihasaramilia di11.08 PM, 12.33 AM dan 12.39 AM.
Begitu juga pendapat rinandamku, walau pun saya sendiri biasanya mengelakkan debatan dari segi parti politik.
Saya berbangga melihat sudah mula bertambah Melayu yang keluar memberi komen arus biasa (mainstream), "standing up, speaking up and be counted", saperti mereka diPerkasa, MPM, 76 NGO Melayu, mereka yang menganjurkan perhimpunan Melayu Bangkit diTrengganu dan lain-lain lagi.
Dasar Ekonomi Bahru telah membolehkan lebih Melayu terpelajar dan berbuat demikian. Itulah yang bukan Melayu tidak sukakan DEB, dan banyak yang berbuat demikian enggan menghormati Kedudukan Istimewa Melayu yang balasan baginya ialah kerakyatan mereka.
Ingin juga saya memberi sedikit pendapat berkenaan Yahudi Zionist yang dikemukakan oleh tokgaru. Masih lagi dalam rangka tajuk melayan kawan.
Yahudi adalah bangsa serumpun dengan Arab. Mereka telah merempat, termasuk keMesir sejak zaman Fir'aun beribu tahun dahulu. Mereka dinyahkan dari Egypt dalam peristiwa yang dicatit dikitab mereka dan dikitab Kristian sebagai "The Exodus".
Pada suatu masa mereka telah menguasai Jerusalem. Nebuchadnazzer telah menyerang Yahudi diJerusalem dan membawa balik keBabylon (kawasan sekitar Iraq sekarang) orang-orang Yahudi yang ditahan disana selama 40 tahun. Peristiwa itu dikenali sebagai "The Babylonian captivity". Maharaja Empayar Roma, Titus, telah menyerang Yahudi, menjahnamkan dan membakar kota Jerusalem ditahun 70 SM. Maharaja Hadrian juga telah berbuat demikian disuatu masa kemudiannya. Kebanyakan Yahudi telah keluar merempat kenagara lain, termamsuk Eropah dan, kemudiannya, Amerika.
Tabi'at kedekut, tamak haloba dan pentingkan diri mereka sesangat itu telah dikenali dimerata dunia dizaman purba lagi. Dizaman feudal penulis Inggeris yang mashhur, William Shakespeare, telah menulis drama "The Merchant of Venice", kisah seorang Yahudi yang mahukan "a pound of flesh" orang yang tidak dapat membayar hutangnya. Kebencian terhadap Yahudi sudah dirakamkan sedemikian lama dahulu. Kekerasan kepala mereka boleh dilihat dari sejarah Nabi Muhammad s.a.w diabad 7. Kekejaman mereka ditulis sebagai "atrocious acts of cruelties" oleh Professor Ameer Ali dibukunya "The Spirit of Islam".
"hebatnya orang yahudi sehingga 1 dunia kecut dengan mereka" adalah disebabkan sokongan kawan mereka, Amerika Syarikat.
Sebelom Perang Dunia Ke2 Yahudi sudah bertambah masuk dan tinggal diEngland dan Amerika Syarikat. Mereka pandai dan licik sehingga seorang darinya dapat menjadi Perdana Menteri England diabad19 - Benjamin Disraeli.
DiPerang Dunia Ke2 Adolf Hitler telah membunuh 6 juta Yahudi (angka itu dipertikai oleh Iran yang mendakwa itu hanya propaganda Yahudi bagi medapatkan rasa belas kesihan dan sokongan kapada mereka) - ditembak, dibakar, digas beramai-ramai dan sebagainya.
[Bersambung]
Berikutan Perang Dunia Ke2 itu berduyun-duyun Yahudi masuk keAmerika. Amerika dan Britain telah menggalakkan pelarian Yahudi pergi kePalestin yang mereka mendakwa tanah turun temurun mereka sejak 3,500 tahun dahulu. Sabenarnya Palestin telah dikenali sebagai kepunyaan Arab Palestin sejak beribu tahun.
Salepas masuk Palestin beramai-ramai mereka mahu menubuhkan suatu negara bergelar Israel. Cara-cara mereka gunakan termasuk keganasan (terrorist acts). Ini termasuk mengebom suatu hotel dimana pasukan pemerhati Britain ditempatkan. Sekarang ramai yang mengatakan bahawa Yahudi menggunakan "terrorism" lebih dahulu daripada Arab diPalestin dan Muslim yang meruntuhkan New York Twin Towers.
Ditahun 1948 mereka telah dengan sendirinya mengumumkan (unilateral declaration) penubuhan apa yang dipanggil Israel. Maka mulalah apa yang sekarang dikenali sebagai "Israeli Lobby" diAmerika. Mereka "menglobby" bagi mendapatkan pengtirafan. Cara-caranya juga termasuk kekasaran. Presiden Harry Truman dilapurkan merungut berkenaan cara kumpulan yang menggesanya membuat pengiktirafan kapada Israel itu tetapi akhirnya telah membuatnya.
Tidak lama salepas itu Amerika, dengan kekuatan Israeli Lobby yang semangkin meningkat, telah menghantar suatu "nuclear reactor" kapada Israel. Maka dalam tempoh lebihkurang 20 tahun penubuhannya, Israeli telah mempunyai kuasa nuklear. Semuanya dengan bantuan kawannya, Amerika.
Dengan yang demikian melanda-landalah pendirian sombong bongkak Israel. Kekejaman mereka berleluasa terhadap ummat Palestin, juga mereka yang menghantar bekalan perubatan keGaza.
"satu dunia tak berani buat apa" sebab kawannya Amerika sahaja yang dihormati Israel tetapi Amerika pun tidak berbuat apa selain dari hanya mengeluarkan kata-kata. Nasihat tidak jalan bagi Yahudi Zionist. Selain dari Amerika, mereka hanya hormatkan mereka yang ada kuasa. Mungkin Pakistan yang ada kuasa nuklear. Itulah sebabnya mereka amat giat mendapatkan Amerika membantutkan usaha Iran kearah kuasa nuklear walau pun dari segi pengeluaran letrik.
Mungkin Malaysia harus fikirkan menggunakan kuasa nuklear. Professor Dr Nor Ramly, seorang pakar nuklear dan bekas Ketua Suruhanjaya Kuasa Atom (Atomic Energy Commission) dan sekarang mengetuai suatu badan yang berkaitan dengan kuasa nuklear, sudah berkata bahawa Malaysia sudah mempunyai tenaga pakar yang cukup untuk menjalankan kuasa letrik nuklear. Keupayaanan kuasa letrik nuklear membayangkan kebolehan kuasa militir nuklear. Myanmar yang tidak begitu maju pun dilapurkan mahu membina kuasa militer nuklear.
Bila sudah ada kebolehan tersebut, Malaysia akan disegani Yahudi Zionist yang menangkap 12 rakyat Malaysia menghantar bantuan perubatan keGaza. Israel tidak menganggap Malaysia adalah kawan Palestin. Walau pun dilepaskannya, tidak pasti apa akan dibuatnya dimasa hadapan.
Yahudi Zionist ada kakitangan tenteranya yang dipinjamkan kenegara jiran. Negara jiran itu nampaknya juga tidak hemahkan sensitiviti ummat Islam didua negara jiran berkenaan dengan menggunakan penasihat tentera Yahudi Zionist. Kawan, katanya, dengan kita dan dengan jiran diselatannya.
Jihasaramilia
Tweaking the current approach of helping the rural poor to excel in academic performance may include the following:
- improve the quality of schools in the rural area
- placement of good teachers in the rural areas through very attractive incentives
Early intervention means that true meritocracy can be implemented at pre-university level.
this ustaz is the worst creature this country can have.
he is a not a professor. his is a provocator and instigator. just cant imagine how stupid his followers can be.
satu lagi project BN.
Saya teramat bersetuju dengan kupasan dan pandangan Dr pada kali ini. Kalaulah saya diberikan kebijaksanaan seperti Dr. saya fikir kupasan dan pandangan saya mungkin hampir sama dengan kupasan dan pandangan Dr. kerana inilah juga pandangan dan kupasan saya yang mungkin saya coretkan.
Saya sebenarnya konfius apakah status objektif UMNO sekarang ini. Adakah UMNO masih menjadi wakil bagi bangsa Melayu sebagaimana objektif awal penubuhannya ataupun mereka ini telah mengubah objektif perjuangan mereka dengan menjadi parti yang mewakili semua bangsa dan kaum. Tidakkah mereka sedar bahawa bangsa-bangsa lain sudahpun mempunyai parti mereka masing-masing dan parti-parti mereka begitu aktif memperjuangkan agenda bangsa dan kaum mereka.
Memang diakui bahawa PM, TPM ataupun sebahagian besar anggota kabinet yang membentuk dasar-dasar kerajaan adalah UMNO, tetapi diketika yang sama wakil-wakil bangsa lain juga menduduki kerusi kabinet. Apa mereka buat? Goyang kaki?
Saya sebenarnya kasihan kepada pemimpin UMNO, mereka terlalu dibebani untuk memikirkan masalah seluruh bangsa di Malaysia ini hinggakan kebajikan dan pembangunan bangsa sendiri kadang-kadang terabai.
Sehubungan itu, saya amat bersetuju dengan saranan DR supaya UMNO melihat kembali kebajikan dan pembangunan Melayu secara menyeluruh sementara kuasa masih ada di dalam tangan.
Sebagai contoh, saya melihat berita TV malam semalam, sebuah jambatan gantung di Lipis, Pahang yang telah roboh lebih 6 bulan yang lalu, tetapi baru hendak dibina yang baru. Sedangkan dalam tempoh 6 bulan itu, kita boleh hitung berapa banyak peruntukkan yang telah disalurkan dengan kelulusan SEGERA terutama semasa PRKHS dan PRKS.
Jawapan kpd putrarahman
Sebenarnya Umno tak takut tentang sokongan orang melayu kpb BN. yang Umno takut sangat ni adalah sokongan bukan melayu. jadi sebab itu lah Umno pulon siang malan nak ambil hati bukan melayu.
Undi bukan melayu hampir2 meranapkan singgah sana Umno semasa PRU 12 yang lalu. isyarat yang sama juga ditunjukkan dalam setiap PRK selepas PRU 12. ini lah yang menyebabkan Umno tak tidur malam.
Undi melayu terutama para ahli Umno, tak perlu bimbang, tak kan lari dari suruhan dan arahan Umno. Umno kata undi siapa, maka siapa lah yang akan mereka pangkah. Bukti dah ada depan mata ... contoh terdekat adalah PRK Hulu Selangor. Melayu lawan bukan melayu. Islam lawan bukan islam. Siapa yang menang ? Siapa yang undi ?
Saya dan mungkin ramai pelawat blog ni adalah orang tak berparti. Umno tidak Pas pun tidak. Kita adalah pengundi atas pagar. Kita boleh beri undi kepada Umno dan kita juga boleh beralih mengundi Pas. Mungkin ada diantara kita yang boleh dibeli dengan sehelai kain pulikat serta sampul surat berisi sedikit habuan. Tapi sekarang ni ramai pengundi atas pagar dah yang cerdik, yang pandai cari makan tanpa bai'ah. " Beri kain pulikat aku pakai, beri duit aku ambil, tapi nak undi aku kena fikir2 dan timbang2 dulu lah "
Pengundi atas pagar berbeza dari pengundi berparti. Pengundi berparti macam lembu dicucuk hidung ikut telunjuk pemimpin parti dia. Tapi pengundi atas pagar ni dia bebas dalam membuat penentuan.
Boleh jadi kepada Umno pengundi atas pagar ni tak berapa penting kut ?
Ambo, saya setuju dengan Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang dilantik sebagai PM jika ditakdirkan PR menang PRU13 nanti. Namun demikian, saya cadangkan supaya mereka tidak terlalu ghairah dan emosional sepertimana mereka mengambil alih Terengganu suatu ketika dahulu. Ini pandangan awal saya dan boleh juga dijadikan nasihat akar umbi. Namun masalahnya pihak PR inginkan orang lain yang menjadi PM. Apa pendapat Ambo?
yang dikasihi putrarahman,
Betul...Keangkuhan di Terengganu tempoh hari perlu diElakkan.
Rakyat Terengganu tahu cerita itu... actually ORANG DI SEKELILING tokGuru.
anyway, banyak Hikmahnya.
Putrarahman...
Sifirnya TIDAK BEGITU SUSAH if ikut Formula Perlembagaan Malaysia.
Katalah ambo adalah ketua ROKET.
Tuan Putrarahman Ketua BULAN.
then in pru13
ROKET menang 50 kerusi parlimen
XXXXX pun 50 kerusi parlimen
the others juga 50 kerusi parlimen.
Tuan dan BULAN menang 72 kerusi parlimen.
SUDAH TERANG LAGI BERSULUH, DARI SEGI PRINSIP AMBO AKAN BERI LALUAN TUAN PUTRARAHMAN SEBAGAI PM MALAYSIA.
formula ini tidak susah.
sebab tu nama kami Pakatan Rakyat.
Ketua Pembangkang hari ini tu pun sebab parti siasah beliau tempoh hari paling ramai menang.
Kami tidak BERGABUNG.
kami BerPAKAT tumbangkan KeZaliman.
Kami tidak pernah ENDORSE secara LEGAL bahawasanya Hanya Seorang Insan Layak jadi PM Malaysia.
Biarlah Kuasa Peti Undi Yang Tentukan.
ASSALAMU 'ALAIKUM.
Saya amat hairan, semua rencana dan semua aduan yang Dr. RT kemukakan berpaksikan satu konsep saja: Melayu yang memiliki Hak Istimewa di bawah Kontrak sosial dan Perlembagaan Persekutuan adalah golongan yang teraniaya, yang rugi, yang malang, yang tertindas, yang nasib tidak menyebelahi mereka, yang tertipu, yang tidak bersatupadu, yang murah hati tetapi dikhianati kawan dan lain-lain gambaran negatif, pada masa yang sama ada satu golongan manusia dari kalangan rakyat Cina merupakan golongan ULTRA KIASU yang senantiasa mengambil kesempatan untuk mengkhianati, tidak mengenang budi, menipu, menindas dan memusuhi orang Melayu dan Islam. Inilah gambaran yang saya perolehi pada keseluruhannya. Gambaran ini kononnya berdasarkan 'realiti' dan 'kajian akademik'.
Kalaulah gambaran ini benar dan menepati hakikat, apakah pula kerja dan jasa yang telah dilakukan oleh pemimpin negara selama ini? apakah segala usaha yang dilakukan oleh almarhum Tunku Abd Rhaman, Tun Abd Razak, Tun Hussein Onn, Tun Dr Mahathir, Tun abdullah sia-sia saja dan tiada pencapaian yang boleh dibanggakan? apakah BN gagal sama sekali menjana perpaduan antara kaum?
Ambo, saya dah nilai sifir mudah tuan hamba. Ianya amat mudah seperti membalikkan telapak tangan. Namun tuan tak tahu ke bahawa semua ketua-ketua di dalam PR telah sepakat seia sekata sehati sejiwa untuk melantik DSAI sebagai PM jika sekiranya PR menang. PM pula secara moralnya mempunyai kuasa mutlak untuk melantik TPM. DSAI telah pun awal-awal lagi telah menamakan siapa TPM beliau.
Untuk memudahkah tuan faham, saya permudahkan. Jika ditakdirkan PR menang dan membentuk majoriti mudah dalam PRU13 nanti kabinet bayangan seperti berikut:-
PM - DSAI
TPM I - TGHA
TPM II - LGE
Oleh itu daripada sekarang saya berpendapat para pengikut tegar PAS, usah mimpilah untuk melihat TGHA menjadi PM, kecuali jika sekiranya DSAI didapati bersalah dalam kes beliau dan dipenjarakan, barulah TGHA dapat menjadi PM dengan syarat beliau menang di Rhu Rendang.
Pasal itu kita dapat lihat pihak mana yang begitu bersungguh-sungguh membela DSAI di dalam kes beliau manakala satu puak lagi di dalam PR hanya bersikap tunggu dan lihat. Pihak yang bersungguh-sungguh ini bimbang jika sekiranya DSAI dipenjarakan, maka secara automatik peluang TGHA untuk menjadi PM adalah cerah dan mereka bimbang jika TGHA tiba-tiba mencadangkan hukum hudud dilaksanakan.
Ah...INI SEMUA bukannya betul, kerana BN akan sedaya upaya memastikan PRU 13 nanti mereka masih berkuasa.
Ah...INI SEMUA bukannya betul, kerana BN akan sedaya upaya memastikan PRU 13 nanti mereka masih berkuasa. (putrarahman)
Keputusan PRU 13 nanti dijangka bakal menyediakan satu kedudukan yang kurang selesan kpd BN.
Fakta kpd andaian : Polar pengundian bukan melayu sudah berubah. Keinginan mereka untuk melihat perubahan tampuk pemerintahan negara telah diserlahkan melalui keputusan pengundian pada PRU 12 dan kemudian diikuti dengan beberapa keputusan pengundian pada PRK selepas PRU 12.
Impian dan harapan mereka2 yang ultra kiasu sudah mula mempamerkan benih2 kejayaan selepas daripada PRU 12.
Yang perlu semua kita faham, puak ultra kiasu ini, sekali mereka melangkah ke depan mereka tak akan berhenti selagi mereka tidak beroleh kejayaan. Mereka tidak boleh menerima kekalahan, kerana mereka sangat takut kepada kekalahan.
Dan itu lah pegangan mereka. Dan kerana itu lah hari ini mereka boleh dikatakan berjaya dalam banyak aspek berbanding dengan kita.
Untuk memudahkah tuan faham, saya permudahkan. Jika ditakdirkan PR menang dan membentuk majoriti mudah dalam PRU13 nanti kabinet bayangan seperti berikut:-
PM - DSAI
TPM I - TGHA
TPM II - LGE
(putrarahman)
Ia memang pasti berlaku. DSAI bakal PM. Tapi persoalannya :
1. Apakah mempunyai authority mutlak dalam membuat keputusan. Di bimbangi sekadar menjadi boneka orang lain. Lihat MB Perak sewaktu PR pegang tampuk kuasa. Lihat MB Selangor yang ada sekarang.
2. Apakah ada kepastian bahawa DAP akan selama2nya berasa selesa setakat menduduki kerusi no 2. (orang lain saya tak tahu. tapi jika berlaku kepada saya, saya akan usahakan melalui proses demokrasi sehingga saya dapat duduk di kerusi no 1)
Saya sokong 100% hujah-hujah putrarahman jam 8.19 AM. Saya fikir pendapat yang dikeluarkannya adalah matang dan realistik. Syabas, Sdr.
Saya sedikit keraguan dengan pendapat tokgaru dijam 9.01 AM. Walau pun jika Keputusan PRU 13 nanti menyebabkan kedudukan BN kurang selesa, Melayu masih boleh bersatu salepasnya untuk membaikki keadaan. Melayu adalah majoriti dinegara ini dan bila bersatu akan memulihkan keadaan. Bersatu itu tidak mutahil. Apabila pemimmpin-pemimpin Melayu dipart-parti berkenaan sudah sedar atau disedarkan melalui gulingan kuasa dipilihan parti atau sebagainya, usaha-usaha bersatu akan timbul lagi.
Saya setuju dengan pendapat tokgaru bahawa polar pengundian bukan melayu sudah berubah. Tetapi impian dan harapan mereka2 yang ultra kiasu masih menjadi impian dan harapan selagi ada Melayu saperti yang membuktikan kesanggupan mereka menunjukkan yang mana kawan yang mana lawan. Ini termasuk Perkasa, 76 NGO Melayu, pengusaha-pengusaha Melayu Bangkit dan lain-lainnya.
Kita sedar bahawa puak ultra kiasu ini tak akan berhenti selagi mereka tidak beroleh kejayaan. Begitu juga Melayu - sejak tentangan kapada Malayan Union sebelom Merdeka hingga sekarang. Kita juga tidak boleh menerima kekalahan, kerana Melayu banyak ketinggalan dibelakang dan banyak yang sudah sedar perlunya bersuara saperti yang terbukti diblog ini dan dilain-lain tempat.
Saya sokong penuh pendapat tokgaru dijam 9.18 AM.
Memang perso'alannya adalah kuasa mutlak DSAI jika dia menjadi PM. DiPerak dan diSelangor memang sudah nampak keadaan boneka Muhammad Nizar dan Khalid Ibrahim. Keadaan lebih kurang itu akan berlaku diperingkat Federal jika mereka mendapat kuasa. Tetapi peluang mereka mendapatnya terus menjadi impian. Satu per satu Wakil Rakyat PR lari keluar partinya. Anwar sendiri tidak ada masa dan kebinggungan dengan tomahan-tomahan liwatnya diMahkamah.
Walau pun jika Keputusan PRU 13 nanti menyebabkan kedudukan BN kurang selesa, Melayu masih boleh bersatu salepasnya untuk membaikki keadaan. (zendra)
Kurang meyakinkan. Lihat saja keadaan selepas PRU 12. Berbagai suara pertubuhan bukan politik melayu berteriak minta melayu bersatu. Kenapa ? Kerana kita dah mula sedar bahawa kedudukan melayu dah nampak goyah berikutan keputusan pengundian pada PRU 12.
Riuh dalam media, Umno nak muzakarah dengan Pas. Apa kesudahannya .. sampai saat ini senyap begitu sahaja.
Bolehkah perpaduan melayu menjadi suatu reality. Lihat Hadi Awang, Nasarudin Md Isa dan lain2nya dari Pas. Mereka mengutarakan Kerjaan Perpaduan dengan Umno. Apa label yang diberikan kepada mereka oleh Nik Aziz dan kuncu2nya ?
Memang kita yang tak berparti ini hendak melayu bersatu. Kita neutral, tak masuk sebelah Umno dan tak masuk sebelah Pas. Saya ingat saudara Zendra juga mahu kedua2nya seperti yang kebanyakkan melayu mahukan.
Kesan ketara selepas PRU 12. Kerusi kabinet banyak diisi oleh MP bumiptra dari Sabah dan Sarawak. Saya tidak ada perangkaan berapa MP muslim dan berapa MP non muslim. Umno sebenarnya terhutang budi kpd pengundi Sabah dan Sarawak kerana kalu tidak kerana sokongan dari pengundi disana Umno sudah bungkus bersama2 dengan rakan komponennya seperti yang dialami oleh MCA, Gerakan dan MIC di semenanjung pada PRU 12.
Saya tak pasti apakah Umno mahu menerima kenyataan yang sebut diatas.
Kekangan perpaduan melayu. Pas tak mahu berpadu dengan Umno kerana kononnya Umno tak mahu kerjaan islam dibentuk di negara ini. Kata Nik Aziz, " kalau Umno memperjuangkan islam hari juga ambo bubarkan Pas. kalau Umno mahu islam buat gapo Umno nak lawan dengan Pas " Tak sangka begitu sempitnya pemikiran dan pertimbangan seorang pemimpin besar dalam Pas, Menteri Besar pulak tu. Saya tak hendak sentuh tentang apa yang Umno buat in respect of islam di negara ini kerana takut dikatakan pro Umno pulak.
Cuma saya nak mengajak, kita orang melayu dan orang islam, mari berfikir secara yang waras dan praktikal. Jangan emosinal dan berangan2.
Komposisi kaum di negara ini. Berapa percent melayu ? Berapa percent bukan melayu ? Koposisi penganut agama yang berbagai di negara ini. Berapa percent muslim ? Berapa percent non muslim ?
Pernahkah Pas mengambil kira tentang the significant of these determination factor sebelum memasang angan2. Come on Nik Aziz, please be practical and realistic.
Saya akhiri hujah dengan mengatakan " Pas sekadar berangan2 mahu menubuhkan kerjaan islam di bumi malaysia ini, sama lah dengan angan2 Ayah Pin mahu menubuhkan kerjaan langit "
Maafkan saya penyokong2 Pas. I cant stop myself saying such a word in respect of the goal set by your superior party leaders. And to assure you, i am not Umno man neither Umno blind supporter. To me there are many good things in Pas and at the same time lots of good things also in Umno. I like and love both. I dream to see both of you sharing governance of the same and the only house that we possesed.
di dalam perlembagaan malaysia, bolehkah orang di penjara menjadi PM Malaysia?
siapa kata Rakyat Malaysia dah GAZETTE hanya Seorang Insan Boleh Jadi PM?
come on kawan... Politik ini Psikologi.
Habis madu....
Buanglah sepahnya.
Setiap entiti ada KEYAKINAN masing-masing.
cuma...
LA IKRA HAFIDDEEN
KODTABAYYANUROSYDU MINALGHOYYI.
ini zaman REVOLUSI
nothing is IMPOSSIBLE
usah jadi katak bawah tempurung!
suara Kelab Penyokong PAS pun Semakin BESAR!
Tanyalah Encik Hu.
ada pula yang FITNAH makhluk lain Boneka.
buta POLITIK agaknya.
Ketua kerajaan sama ada persekutuan atau negeri mana mungkin buat keputusan ikut Parti peribadi atau diri sendiri.
kita ada ahli mesyuarat kerajaan negeri.
keputusan yang dibuat atas pertimbangan semua
hatta
dalam membuat Keputusan Prerogatif
Kepentingan Umum dan Maslahat Politik perlu diambil kira.
Tanyalah PM Malaysia kenapakah
yb ahli parlimen labis diangkat jadi timb. menteri?
juga kenapakah
timb. presiden mic jadi timbalan menteri?
naib presiden mic jadi anggota kabinet?
Ingat....
Malaysia bukan seperti Iran.
Iran negara besar dengan lebih 90 peratus Muslim.
Malaysia negara kecil dengan kurang lebih 60 peratus sahaja Muslim.
Ayuh Rakyat malaysia
Beri Sokongan Padu buat Bakal PM Malaysia
TUAN GURU ayohChik ABDUL HADI AWANG
diDokong SUPREMO LIM KIT SIANG-MAULANA KARPAL SINGH
ChefdeMission
WALI ALLAH SWT TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ NIK MAT.
tahukah kalian hukum Hudud hanya akan diLaksanakan ke Atas Muslim???
Dan tahukah anda yang dikasihi semasa zaman baginda SAW hanya DUA ORANG disabit SALAH, itupun mendapat Ampun dari Mangsa.
Hudud bukan dari PM.
hudud dari ALLAH SWT.
Mukminin mukminat WAJIB bercita-cita Laksana Hudud biarpun diTentang oleh Muslimin Muslimat.
Menang di Rhu Rendang hanya utk jadi Menteri Besar Terengganu.
kalau menang Parlimen Marang barulah Berpeluang jadi PM Malaysia.
Aambo kata, "Habis madu....
Buanglah sepahnya"
Ini adalah kenyataan seorang ahli akadmik dan seorang politikus yang diketahui ke mana arah perjuangannya dan bukannya perkataan budak sekolah rendah yang baru belajar peribahasa. Sudah tentu sangat mendalam maknanya.
Sape le Madu yang malang tu ye.
Aambo, maafkan saya, memang betul menang di Parlimen Marang baru berpeluang menjadi PM.
MB bagi kat orang lainlah. Takkan dua-dua nak sapu.
Saperti tokgaru, saya juga tidak berparti dan sangat-sangat mahukan Melayu bersatu.
Walau pun saya jarang membuat komen diatas parti-parti politik dinegara ini, kali ini saya menyatakan persetujuan penuh dengan kata-kata tokgaru berkenaann PAS dan orang yang digelar tok guru.
Saya tidak meminta ma'af kapada sesiapa berkenaan dengannya. Saya setuju bahawa banyak usaha Melayu bersatu dibantutkan oleh Nik Aziz. Terang terang saya nyatakan harapan saya pada suatu hari nanti dia akan digulingkan dari partinya. Pihak berkuasa nampaknya masih menunggu masa yang sesuai bagi mengambil tindakan anti-rasuah diatasnya.
Begitu juga terang terang saya nyatakan harapan saya Anwar akan didapati bersalah di kes liwat keduanya dan dipenjarakan selama yang boleh. Dia telah membawa mudharat demikian banyak kapada persepaduan Melayu.
Saya mengharapkan UMNO prihatin diatas tingkah laku Presidennya dalam usaha-usaha memikat undi. Bila nampak condong sangat kepihak yang sudah kaya raya dan ramai kepakaran, saya harap akan menegurnya atau mengusahakan gantinya. Persepaduan kaum tidak akan terjalin selagi kedudukan ekonomi dan pelajaran bangsa Melayu yang majoriti dinegara ini jauh dibelakang bangsa Cina yang hanya 23%.
Selain dari itu, kita perlu teruskan hujah-hujah bagi mendatangkan persepaduan Melayu dan persepaduan kaum. Melayu ada berbagai masalah diantara mereka sebangsa dan diantara kaum dinegara ini. Kita amat perlu bersatu.
Saya tidak membaca komen 1-2 baris dan sapertinya yang demikian banyak dikeluarkan disini. Dari yang dikeluarkan dahulunya, saya tidak nampak faedahnya sedikit pun dari segi perpaduan bangsa Melayu dan perpaduan negara. Dan saya tidak meminta ma'af bagi kata-kata saya ini.
Perbezaan pendapat saya dengan tokgaru adalah sedikit dan bukan berkenaan perkara pokok. Kita boleh bertukar fikiran bila bila sahaja dimasa berikutan.
Sekian, terima kasih.
Saya juga seperti Tokgaru dan Zendra iaitu tidak berparti. Saya amat bersetuju dengan "Prof" Zendra bahawa perpaduan Melayu hendaklah diusahakan secepat mungkin sebelum sesuatu yang lebih dasyat melanda negara selepas PRU 13 nanti jika ditakdirkan kerajaan BN kalah dalam PRU 13.
Namun demikian, saya berpendapat bahawa dalam PRU 13 nanti tidak akan ada suatu parti yang berpeluang menang dengan majoriti selain BN. Apabila keadaan dimana kerajaan perpaduan luar biasa diperlukan ( UMNO + PAS + PKR + parti lain), saya mengharapkan para pemimpin Melayu berpakat untuk duduk di dalam satu saf yang sama dan sama-sama bersetuju memilih yang berkelayakan untuk menjadi PM.
Kalian mahukan bangsa untuk bersatu.
KAMI mahukan seluruh MAKHLUK Bersatu.
ITU PERBEZAAN.
Saudara asyMok
Saya tidak dapat menahan diri utk menegur saudara..
Kenapa saudara rasa, saudara sahaja yang mahukan semua umat manusia bersatu dan kami hanya mementingkan perpaduan MELAYU? Adakah manusia yang waras tidak mahu bersatu? Namun bagitu, biarlah kita ini lebih realistik, logik..etc.
Nak mengajak kita bersatu sesama muslim pun tak berjaya/ tak mahu..inikan nak bersatu dengan mereka yang tak langsung memikirkan nasib kita yang terkebelakang dari pelbagai sudut. Saudara asyMok, sepertimana yang saya pernah katakan, bukankah sebagai muslim kita lebih dulu patutnya bersatu dengan tali Allah. Jika kita dapat menunjukkan perpaduan kita sesama Islam hasil dari pegangan dan ajaran Islam yang kita amalkan kepada bukan Islam, maka orang bukan Islam akan yakin akan agama kita. Saya bukanlah dari golongan ustzah, yang berusrah sana sini. Saya hanya seorang ibu yang sibuk dengan kerjaya dan anak2.Tapi saya sangat yakin inilah yang dianjurkan Islam.
Ya kami semua sama seperti saudara mahu Islam di tegakkan..
usahlah emosional sangat.
kalau menggigit peria...
PASti lah Pahit kan Terasa.
Bila mana Kalian Letakkan Cabai Ummmph
Ke dalam budu tersebut...
maka Sang Lidah mengisyaratkan
PEDAS.
Kalian mahukan bangsa untuk bersatu.
KAMI mahukan seluruh MAKHLUK Bersatu.
ITU Menjurus kepada PERBEZAAN.
ayuh kita sama-sama Merintih keHadrat NYA.
kepada non Muslim, sudilah kira sama Menghayati Skrip Munajat
Kerana
Kita Serupa
dari adam dan hawa
ALLAHUMMA
NAS ALUKA TAUFIQA AHLIL HUDA
WA A'MAALI AHLIL YAQEEEN
WA MUNAA SHOKHATI AHLIT TAUBAH
WA ÁZMI AHLIS SSOBRI
WA JADDI AHLIL KHOSY YAH
WA THOLABI AHLIL RHORRBAH
WA TAÁBBUDA AHLIL WARA'
WA ÍRFANI FAIN AHLIL ILMI
HATTA
AKHOOOFAK.
ameen
yang dihormati Putrarahman
zaman dahulu, ambo selalu ikut tok chik ambo (atuk) ambil madu tualang di hutan
tidak mudah.
satu hari
tidak semena-mena Angkatan Lebah
bersarang di Jendela rumah kami.
tok chik kata
jangan kacau mereka
NANTI KITA DAPAT HASIL
ambo masih jahil
yang ambo tahu
ambo takut disengat Sang Lebah
tok chik kata
Tak apa
Encik Lebah tak gigit kita kalau kita tak Kacau mereka
Kami sekeluarga BERSABAR
sebulan lamanya
then
tok chik halau mereka dengan
Asap Obor
Yang tinggal sarang Sang Lebah
ada madu...
tok chik ambil madu
habis madu diambil
sepah nya kami bakar.
AsyMok,
Seruan dan doa anda berikut amat baik sekali:
Kalian mahukan bangsa untuk bersatu.
KAMI mahukan seluruh MAKHLUK Bersatu.
ITU Menjurus kepada PERBEZAAN. (9:25 PM)
ayuh kita sama-sama Merintih keHadrat NYA.
kepada non Muslim, sudilah kira sama Menghayati Skrip Munajat
Kerana
Kita Serupa
dari adam dan hawa
ALLAHUMMA
NAS ALUKA TAUFIQA AHLIL HUDA
WA A'MAALI AHLIL YAQEEEN
WA MUNAA SHOKHATI AHLIT TAUBAH
WA ÁZMI AHLIS SSOBRI
WA JADDI AHLIL KHOSY YAH
WA THOLABI AHLIL RHORRBAH
WA TAÁBBUDA AHLIL WARA'
WA ÍRFANI FAIN AHLIL ILMI
HATTA
AKHOOOFAK.
Those who said that Malaysians who belittled the country lacked a national spirit and prevented the country from becoming a developed nation.
How very patronising of them to have such a low opinion of us.
They are wrong or in denial. Malaysians have a strong sense of national spirit and identity.
They compared us unfavourably with our neighbours, whom they considered more nationalistic, even with their anti-government protests.
They even claimed that kiasu was the “national spirit” of Singapore and the “secret to Singapore’s success”.
I was under the impression that Singapore’s success was because of its strong leadership and long-term vision.
They firmly believes that Malaysia’s key to being a developed nation is by being kiasu.
If only it were that easy – to be successful by riding rough-shod over people.
The only kiasu I see are our political masters and institutions like the police, who completely disregard the wishes of the people they should serve.
A ‘victim’ of kiasu despairs at the intolerable arrogance and pushy behaviour.
It is neither an appealing trait nor a good example to emulate.
In my eyes, success only comes through hard work and perseverance. Not through being kiasu.
Take for instance the Malays.
The previous National Economic Policy allowed Malays to excel in their studies or work performance with the minimum of effort.
Work was never valued. Responsibility was always someone else’s. Sensitive topics were taken personally. And no serious attempt to integrate into the modern world, one where the woman was an equal, was made.
With this diet of false support and false hope, Malays were rendered weak and became intolerant of others.
They did not know their own weaknesses and strengths.
They became hostile to others who did not share their views.
With little stimulation, they became mentally challenged.
They demanded rather than earned respect.
They expected rather than encouraged people to behave.
They dictated rather than engaged in discussions which displayed mental astuteness.
By contrast, non-Malays had to perform with what little they had. Success, when it came to them, tasted even sweeter.
Both the Malay and non-Malay started off from an unequal platform.
The non-Malays persevered for success, would demand life-changing decisions which would also affect their immediate families.
We are familiar with tales of houses being mortgaged or parents holding several jobs to pay off education loans.
For the Malays, whatever they did was a walkover. They were content with coasting along.
Most Malaysians are loyal, tolerant, hospitable, genteel and diplomatic.
The genuine interaction of Malaysians can be acutely observed in overseas Malaysians, more so than in the false window-dressing found at the local ’1Malaysia’ rallies.
How do they expect the Chinese and Indians who make-up 40% of the population, the so-called pendatangs (immigrants), to feel patriotic?
If we are to become a developed nation, we will have to stamp out all corruption in the government and civil services.
Should we feign ignorance when things go disastrously wrong and no one is held accountable?
Should we ignore the cronyism, racism, religious intolerance, scandals, political conspiracies, kangaroo trials, a politicised police force, a tainted judiciary?
Are they content with Malaysia’s poor human rights record and that we have draconian laws to detain people without trial?
Malaysians are neither blind nor stupid.
The country is bankrupt and we have been told to tighten our belts.
Prices of many commodities are increasing. Rice, flour, oil and sugar are in short supply.
Employers cannot find suitable workers. The unemployed cannot find suitable work.
They said that the ’1Malaysia’ concept to make the people and nation developed was under attack by some ungrateful Malaysians, saying “Will running down your own country make others respect us more?”
They claimed that such an attitude would make other nations lose confidence in Malaysia.
They are wrong. Malaysians have only lost faith in their leaders.
For 53 years, the masses have subsidised those at the top and believed their false rhetoric.
They referred to the strong nationalism of the South Koreans, Japanese and Singaporeans, saying “This is what we are lacking,” and claimed that “…people in developed countries rarely talked bad about their own countries but would defend them.”
Wrong again. People in developed countries do talk bad about their own countries and especially their leaders.
Criticism leads to change, and the chance to progress.
That these citizens can comment without censure is known as democracy.
The countries they praised have despatched with all speed corrupt or incompetent officials and politicians, including prime ministers. Some did the honorable thing.
However, these countries have a good system of governance guided by their constitution.
Their needs are addressed and their rights defended.
The same can’t be said for Malaysia.
Pada pendapat saya, jika hendak mengeluarkan pendapat dan idea bagi tujuan kebaikan dan diambil pusing oleh ramai khalayak, maka carilah ruang dan juga bahasa yang ramai khalayak faham.
Jika rakyat negara ini 100% faham Bahasa Malaysia, kAap tujuan kita memilih penggunaan bahasa selain bahasa Malaysia yang kita tahu penggunanya tak sampai 50%.
Begitu juga Iklan di dalam TV. Kenapa PETRONAS mengutamakan Bahasa Cina dan Tamil mendahului bahasa Melayu, pada pendapat saya kerana orang Cina dan India kurang mengisi minyak di PETRONAS berbanding orang Melayu.
"pada pendapat saya kerana orang Cina dan India kurang mengisi minyak di PETRONAS berbanding orang Melayu."
Ralat: Pada pendapat saya MUNGKIN.......
Those who who belittle the country do show a lack of national spirit. They may criticize but not belittle the country. Whether doing so prevents the country from becoming a developed nation or not is a moot point. It's not worth arguing because it's not decent to belittle the country.
Both sides are usually in denial. It takes two hands to clap. Malaysians having a strong sense of national spirit and identity do not belittle their country.
There is no “secret to Singapore’s success”. Singapore is a small island and ruled with an iron hand. Dissent is hardly tolerated. Big Brother is always on the wall. Opposition Parliamentarians get sued to bankruptcy. There has been only two opposition MPs in their Parliament for some time.
You can rule a 20 square miles island pretty easily when dissent is strictly controlled. That may have given the impression that "Singapore’s success was because of its strong leadership and long-term vision". The words "strong leadership" need to be in inverted commas.
Being kiasu or not wanting to be left out is tolerable. But being so to the extent of encroaching or resenting the rights and interests of others is not.
Granted, there are mistakes and weaknesses in our political masters and institutions like the police. As this is a free country, by all means criticise. But do provide the facts and supporting details to make such criticisms respectable and believable. It is rather anarchistic to merely state wild accusations against those in authority. Similarly, it would be necessary to justify accusations of "intolerable arrogance and pushy behaviour".
When taking the Malays as an example, one needs to be cautious of their sensitivities. Again, one may criticise the implementation of the NEP but not the concept of affirmative action. It is good that there is acknowledgement that "The previous National Economic Policy allowed Malays to excel in their studies or work performance with the minimum of effort". But words like "Work was never valued. Responsibility was always someone else’s" need to be justified and verified. If it is a matter of gender equality, then NEP must not be the scape goat.
[Continued]
The NEP was supposed to produce more educated Malays who will stand up, speak up and be counted as far as their rights and interests are concerned, and help in bridging the huge gap in the educational and economic advancement of the Malays compared to the Chinese. But standing up and speaking up for one's rights and interests cannot be regarded as a "diet of false support and false hope" and cannot be the cause of Malays being "rendered weak and became intolerant of others".
It's a skewed view to say that they do not know their own weaknesses and strengths and that "They became hostile to others who did not share their views". It's insensitive to say that "they became mentally challenged". The writer sounds non-Malay in saying so.
Indeed, respect needs be earned and not demanded. The writer would do well to tell herself that. Now hopefully I am "encouraging" her. But I also expect her as a responsible citizen to know that.
The very fact we are talking in this blog and elsewhere shows that we are engaging in discussions. Wonder why she is talking about "dictating". That itself does not reflect her own "mental astuteness" (to use her own words), does it?
She sounds more non-Malay by saying "By contrast, non-Malays had to perform with what little they had". Here she appears to be talking through her nose. She completely ignores that the Chinese, for example, has been controlling the economy for a long time and own a vast amount of wealth and positions in the various professional fields. Does she not know that the Malays had only 2% wealth in 1970?
However, she is right in saying "Both the Malay and non-Malay started off from an unequal platform". The Chinese platform had been well built by British colonial policies in the assistance in business given to them and in the ample English schools built for them in the towns where most of them lived then and now.
Is it possible that this person with a Malay name is not Malay? There are all sorts of characters masquerading as Malays and Singaporeans pretending to be Malaysians in blogosphere.
The third comment under the name Mariam tends to strengthen the belief that the comments are written by a non-Malay, probably resident outside Malaysia.
Good that it (gender not known - just like my blogging name!) says that most Malaysians are loyal, tolerant, hospitable, genteel and diplomatic. Hope it belongs to that category. But it makes general observations and wild accusations again. Using such words as "false window-dressing found at the local ’1Malaysia’ rallies".
It says about "genuine interactions" among Malaysians overseas that are not found in 1Malaysia rallies in the country. Then it asked "How do they expect the Chinese and Indians who make-up 40% of the population, the so-called pendatangs (immigrants), to feel patriotic?" What is the logic of it's argument? No proof, no justification, no elaboration of the statement, merely trying to give an excuse for not being patriotic.
It does not even know that the Chinese and Indians make up only 31% of the Malaysian population. It was announced so by a Director of the Statistics Department in Kajang in January 2010.
Agreed that if we are to become a developed nation, we will have to stamp out corruption in the government and civil services. In the private sector, too, my friend. Remember, corruption is not only the taking, it's also the giving, and that both also exist in the private sector.
The rest is general accusations of the kind spoken by the opposition political parties. When no facts and details are furnished, they remain merely wild accusations.
It does not even know that the US, said to be the most liberal country in the world, has detainees kept without trial for years at Guantanamo Bay. Talk about Malaysia’s human rights record and draconian laws to detain people without trial! It must have been lost in the clouds somewhere and needs to get down to earth for the sake of reasonableness and fair comment.
It has no clue on the extent of criticisms levelled against the authorities and others in the newspapers, in blogospehere, etc and that comments appearing seditious are also not acted upon by the authorities despite the existence of the Sedition Act. It is again talking through its nose when implying that citizens in this county cannot comment without censure.
Sebagai pemerintah, memang UMNO telah gagal. Tngk saja pembentangan RMK10. Kepentingan bangsa lain diutamakan. Tidakkah gol. ultra kiasu ada pembelanya, samada dlm kerajaan atau dipihak pembangkang.
Kononnya pembela bangsa, tetapi sentiasa tunduk dgn tekanan kawan. Lihat saja AP gula yg dulu diwar2kan utk dibuka, kenapa FAMA tidak berperanan walaupun gol. ultrakiasu ini akhirnya akur? Lihat saja apa2 tindakan kerajaan yg kini terlalu mengikut telunjuk kawan.
Tindakan UMNO yg ibarat hidung tak mancung pipi tersorong2 walaupun mendapat mandat rakyat dlm PRK Hulu S'ngor yg lepas dgn meletakkan mic adalah merupakan suatu tindakan protes org Melayu terhadap golongan ultrakiasu. Pd mereka terutamanya melayu Islam,it is better to trust the devil you know than the angel you don't know (maaf mungkin salah, tp itulah yg saya maksudkan).
Golongan ultrakiasu ini walaupun mendapat banyak habuan tetap akan berdiri kuat dibelakang pendokong mereka (baca:DAP). Apabila kuat, tidak mustahil, mereka akan menarik keluar pembela mereka dlm kerajaan dan bersatu. Yang ruginya kita.
Sesungguhnya keengganan UMNO untuk kembali kepada Islam dan bersatu dgn PAS adalah punca sukarnya menyatukan org Melayu.
Buat masa ini saya melihat PAS berada di persimpangan, mungkin juga terlalu banyak melayan kawan yg juga ultrakiasu. Akhirnya, kita menang sorak kampung tergadai.
Selain ekonomi, cengkaman mereka semakin kuat dlm politik (walaupun mereka kalah teruk), pendidikan, sektor pekerjaan, pentadbiran kerajaan. Apa lagi yg kita harus korbankan demi menjaga hati kawan....
"Sesungguhnya keengganan UMNO untuk kembali kepada Islam dan bersatu dgn PAS adalah punca sukarnya menyatukan org Melayu."
( HAZIL 11:21AM)
UMNO adalah sebuah parti yang diberi mandat oleh rakyat untuk memimpin sebuah negara berbilang kaum, adat resam dan anuta agama.
Sebagai pemimpin sebuah negara berbilang dalam serba serbi, terutama Agama, UMNO dilihat telah berjaya memainkan peranannya untuk menwujudkan sebuah negara yang harmoni dan amam dan makmur kepada rakyatnya. Tidakkah kemanana dan kemakmuran ini adalah satu suasana yang amat penting kepada semua rakyat.
Disamping itu juga, saya lihat UMNO telah berusaha dengan sedaya upaya untuk memenuhi tuntutan sebahagian besar rakyatnya iaitu Melayu beragama Islam dengan menyediakan pelbagai kemudahan dan infrastruktur untuk penganut Islam dan sebagai contoh kita boleh lihat dimana-mana sahaja ruang yang ada seperti penyiaran TV, pembinaan Rumah Allah dan sebagainya telah disediakan oleh UKNO. Ini semua menjadi bukti bahawa UMNO memberikan komitmen untuk pembangunan dan peningkatan syiar Islam di Malaysia ini. Diketika yang sama juga UMNO juga membenarkan rakyat yang beragama lain boleh terus mengamalkan ajaran agama mereka tanpa gangguan. Cuma yang jadi masalah, apabila diberi betis mereka secara diam-diam mencuri paha pulak.
(bersambung)
(sambungan)
Berdasarkan hujah-hujah ini, saya tidak bersetuju jika sekiranya ada pihak mengatakan bahawa UMNO menolak Islam, tetapi saya lebih bersetuju untuk mengatakan bahawa UMNO telah berjaya memainkan peranan sebagai parti yang memimpin sebuah negara Islam yang mana di dalamnya terdapat sebilangan besar rakyatnya yang tidak beragama Islam.
Saya juga bersetuju jika sekiranya UMNO dan PAS bergabung bagi tujuan memperkuatkan dan perkukuhkan lagi perpaduan Melayu kerana secara automatik jika perpaduan Melayu kukuh, maka Islam pun akan turut kukuh kerana sebahagian besar penganut Islam di Malaysia ini adalah orang Melayu. Namun demikian, saya percaya perkara ini sukar untuk terjadi kerana PAS sentiasa mendakwa bahawa apa yang UMNO buat untuk Islam ini masih belum cukup dan masih belum boleh dikatakan sebagai pembela Islam. Sedangkan UMNO pula merasakan bahawa apa yang mereka telah lakukan sudah memadai di dalam sebuah negara berbilang bangsa dan agama ini. Secara rasionalnya, saya bersetuju dengan ke dua-duanya.
Saya setuju dengan pembangunan dan pembelaan terhadap Islam yang dilakukan oleh UMNO tetapi dari segi lahiriah ataupun fizikal semata-mata dan saya juga bersetuju dengan PAS yang mementingkan pembangunan dari segi batiniah ataupun pengisian. Oleh yang demikian, pergabungan antara keduanya iaitu lahiriah dan batiniah ini amat penting jika sekiranya mahu melihat Islam dan Melayu terus hidup subur di bumi bertuah ini.
Parti Islam Semalaysia (PAS) memandang berat gejala pembuangan bayi di negara ini.
Perbuatan durjana yang lebih teruk daripada zaman jahiliah sebelum Baginda dibangkitkan menjadi Rasul.
Gejala ini amat memalukan negara, kebetulan majoriti yang terlibat ialah orang Melayu Islam.
Fenomena yang berlaku menunjukkan gejala yang tidak bermoral ini semakin parah dan menggambarkan kegagalan kerajaan yang ada pada hari ini gagal untuk mendidik rakyat menjadI manusia yang berguna dan tahu tentang nilai hidup mereka.
Peristiwa ini amat memalukan Islam kerana orang Melayu mewakili penduduk yang beragama Islam.
Secara tidak langsung akan merosakkan imej Islam di pandangan orang bukan Islam di negara ini.
Parti Islam Semalaysia (PAS) melihat bahawa kerajaan Umno/BN pada hari ini tidak serius dalam menangani masalah ini.
Umno/BN bukan mencari jalan untuk menutup punca supaya gejala ini tidak berlaku.
Umno/BN lebih kepada program yang bersifat menyapu sampah di bawah karpet.
Program yang dilaksanakan untuk mengatasi masalah akhlak lebih berorientasikan perniagaan sesama kroni.
Sebab itu projek Rakan Muda dan PLKN semuanya menjurus untuk mengkayakan kroni sahaja.
Akhirnya matlamat tidak tercapai, sebaliknya wang negara lesap begitu sahaja walau terpaksa membelanjakan wang berbilion ringgit.
Sepatutnya dalam menanggani masalah pembuagan bayi ia mesti bertindak sebagai mana kaedah Islam iaitu “Saddu Zara’ik” menutup pintu kerosakan.
Kerajaan sepatutnya mengawal pusat hiburan, memperkatatkan peraturan iklan yang menghairahkan, mewajibkan pelajar Islam memakai tudung, mengawal pergaulan bebas, kempen menutup aurat, kempen jauhi zina.
Selain daripada mendidik dan mengawal maka kaedah yang paling berkesan ialah mesti kembali kepada hukum yang Allah kenakan kerana hukum Allah mempunyai roh iaitu “nakala minallah” yang Allah akan melontarkan kegerunan untuk pelaku maksiat menjauhkan perbuatan zina. Sudah banyak cadangan yang kerajaan cadangkan, kita tidak dengar satu pun cadangan untuk kembali kepada apa yang diajar oleh ajaran Islam.
kopi o kawww satu!
Malaysians'PAS Wajib Membuat Persiapan Rapi Sebelum Menduduki PutraJaya.
Buang segala niat Fitnah, Angkuh dan Buruk Sangka.
Putrarahman, saya tidak menafikan apa yg telah dilakukan oleh kerajaan BN dlm hal2 agama. Tetapi pd saya ia tidak mencukupi. Jika kita ingin menilai keberkesanannya lihat shj generasi yg terhasil setelah merdeka 50 tahun yg lps yg dipimpin oleh BN.Bagi generasi 40 tahun keatas, mereka lbh berusaha sptmana Malaysia mula membangun, mula mendalami agama spt dlm thn2 80an stlh lama dlm cengkaman amalan jahiliyah penjajah yg kufar.
Tetapi generasi yg lahir dlm thn 80an ke atas secara amnya amat berbeza. Selain ibu bapa dan masyarakat, kerajaan juga berperanan utk mengawal, menguatkuasakan undang2 terutamanya melibatkan org2 Islam. Keghairahan kerajaan yg diterajui UMNO mengejar kekayaan peribadi membuka pintu kpd amalan rasuah dll yg amat bertentangn dgn Islam.
Ini sdkt sbyk melahirkan generasi yg melakukan zina scr bebas, buang bayi, minum arak, judi halal dan haram(?). Scr jelasnya akhlak masyarakat makin merudum. Hal2 sebegini sbnrnya blh menjadi indikator ketamadunan bangsa Melayu Islam di M'sia dan tdk hanya menggunakan kayu ukur kemajuan fizikal semata2 yg selama ini saya kira gagal dilaksanakan oleh kerajaan.
Masih byk yg harus dilakukan oleh kita org Islam. Sbg individu Islam dan Melayu, secara dlmn dan berjemaah, kita mesti kembali kpd Islam. Kembali tidak semestinya bermaksud menolak Islam. Pd pemerhatian saya, jika Islam tdk diamalkan oleh penganutnya maka kucar-kacirlah mereka. Ini tdk berlaku kpd penganut agama2 lain. Keadaan skrng makin mencabar dan di kiri kanan kita dihimpit dan ditekan oleh faktor luar spt kawan dan lawan.Dan brp lama lg kah kita akan berada dlm keadaan sebegini sekiranya kita masih dlm 'in denial'?Di manakah kekuatan kita sbg umat Islam?
Apa yg ditulis oleh Dr. Tee pd saya adalah merupakan 'wake up call' utk kita semua.Perspektif beliau mungkin condong ke arah hubungan kaum. Memetik kata2 Sun Tzu, seorang 'strategist' Cina 500 B.C., The Art of War:
'If you know the enemy and know yourself, you need not fear the
result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy, for every victory
gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy nor yourself, you will
succumb in every battle'
Hazil,
If you are really a muslim, you should not have used this statement at all;
it is better to trust the devil you know than the angel you don't know!
One of the pillars of Islam is to believe in angels.
A figure of speech may also reveal the truth of oneself even though using a nickname.
Saya berpendapat bahawa keruntuhan akhlak dinegara ini adalah menyeluruh, melibatkan penganut Islam dan bukan Islam. Tikam menikam belakang berlaku disemua kumpulan, tak kira kawan atau lawan.
Tanggung jawab baginya tidak boleh diletak kapada parti pemerintah sahaja. Saya dan beberapa lain disini tidak berparti dan coba melihat gejala keruntuhan akhlak ini sebagai orang tengah.
Tidak dinafikan bahawa parti pemerintah bertanggung jawab sebahagian besarnya. Membiarkan keadaan sehingga berlakunya bermacam-macam bencana sosial dimasyarakat kita umumnya. Gejala Mat Rempit, hisap dadah, gejala kutu embun akibat membiarkan restoran, pusat snooker dan kelab malam dibuka 24 jam. Bukan sahaja remaja Melayu Islam tetapi juga remaja Cina dan India diberitakan selalu bertaburan diBangsar, KL, dan dilain-lain tempat, lewat malam sehingga pagi. Dari itu nyatalah ini bukan sahaja masalah kaum Melayu Islam tetapi masalah seluruh negara.
Maka parti pemerintah itu bukan sahaja diperingkat Federal. Tetapi juga diperingkat negeri. DiSelangor, umpamanya, berbagai rumah urut dan tempat maksiat merecup tumbuh dan bertambah dalam tempoh setahun dua yang lalu.
Kita harus sedar bahawa keruntuhan akhlak itu mendampingi kemajuan negara. DiIndia mereka merungut kehilangan kesopanan dan budaya bersapa, bertanya khabar dan berbual diantara jiran dengan mulanya India maju ekonominya berpuluh tahun yang lalu. Ada yang menulis buku berkenaan dengannya. DiAmerika dan Britain budaya hippie, hobo dan seks rambang ketara sejak tahun 1960an. Meningkat sehingga dibenarkan kahwin sesama jantina (gay marriages) diCalifornia. Kebebasan seolah-olahnya tidak terhad. Maka ribuan remaja melahirkan anak diluar nikah. Gejala "single parenting" sudah tidak menjadi perkara aneh disana. Timbullah penyakit HIV dan bertambahlah jenayah akibat remaja yang kurang mendapat bimbingan ibu bapa.
Globalisasi, satelit TV dan sebagainya telah mendedahkan semua itu berikutan dengan kemajuan negara ini dan adanya kemudahan-kemudahan yang disebut itu. Ini adalah pengaruh besar keatas akhlak remaja kita. Mat Rempit, kutu embun dan seks rambang adalah akibatnya. Tidak boleh dipersalahkan pihak yang membenarkan dan yang menyediakan kemudahan-kemudahan tersebut. Boleh dipersalahkan ketat tidak kawalan diatasnya. Sejauh mana kawalan perlu dibuat boleh dibincangkan.
Maka parti-parti politik mengambil kesempatan mengeksploitasi keadaan. Ada yang membidas kurang kebebasan, ada yang membidas terlalu ketat kawalan. Pada umumnya parti pemerintah diperingkat Federal dan diperingkat negeri nampak kebingongan dan tidak mengambil tindakan yang memusakan.
Benar, satu cara bagi membaikki keadaan adalah menerusi agama Islam. Perlulah pihak berkuasa menguat kuasakan undang-undang berkenaan dengannya. Tetapi masih ada sebahagian besar rakyat yang bukan beragama Islam. Mereka juga terlibat dengan rasuah, dadah (termasuk menjual), kutu embun dan sebagainya. Kerana semua parti ada bahagaian didalam pemerintahan sama ada diperingkat Federal atau negeri, tanggung jawab membaikki keadaan adalah terletak disemua parti-parti politik. Badan-badan bukan Kerajaan (NGOs) juga perlu memainkan peranan. Demikian juga setiap warga negara, yang boleh memberi teguran kapada remaja 'amnya dan bimbingan kapada anak-anak mereka khasnya.
Saya amati tulisan Zendra.
Apakah kerajaan yang diterajui hari ini tidak dapat menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh negara?
Apakah perlunya RM800 juta untuk membina sebuah parlimen baru untuk menangani gejala masalah yang telah lama berlarutan?
Apakah subsidi perlu ditarik balik sementara Rakyat diseru membantu menangani gejala sosial?
Apakah kerajaan hari ini mengeluarkan watikah perlunya membayar lesen untuk menjual gula, minyak makan dan tepung tetapi kemudian menarik balik kenyataan tidak perlu bayar?
Apakah kerajaan hari ini membuat keputusan 'sekejap ada' kemudian 'sekejap tiada' boleh mendorong kepada keyakinan Rakyat keseluruhan?
Zaki, saya adalah seorang Islam dan maaf kerana menggunakan pepatah yg tidak sesuai. Perumpamaan itu hanya utk menggambarkan bhw di ant calon PKR yg mengikut telunjuk gol ultrakiasu, masyarakat Melayu/Islam lbh cenderung kpd calon bukan Islam yg berbaik dgn UMNO yg Islam. Itu saja. Saya juga tdk akan menggunakan perumpamaan ini di masa hadapan.
Scr amnya, masyarakat Melayu Islam ingin melihat Islam diletakkan di tmpt yg sepatutnya. Ini negara kita, kita sepatutnya mencorakkannya. Saya tidak suka utk terlalu taksub terhadap isu2 bangsa tetapi lbh mengutamakan ttg keadilan. Keadilan bukannya bermaksud total justice, tetapi meletakkan sesuatu pada tempatnya. Tetapi situasi negara kita skrg amat menonjolkan isu2 perkauman dan ini perlu kita tangani dgn berani. Semuanya perlu berlandaskan Islam yg jelas amat menitikberat soal keadilan.
Tuntutan gol ultrakiasu ini kdgkala tidak munasabah. Malangnya kita terlalu berlembut dgn mereka. Bimbang juga bila terlalu berlembut dan ditekan org Melayu akan mudah mengamuk.
Sebenarnya ini yg cuba dibawa oleh Dr. Tee agar kita dapat melengkapkan pengetahuan agar kita dpt berdepan dgn mereka dgn lebih yakin. InsyaAllah usaha kita akan mendapat keredhaan Allah.
Merujuk kpd isu perumpamaan, baru saya teringat bhw Islam menganjurkan agar kita melihat kpd tahap kemudaratan. Contohnya, memang benar perkataan Allah digunakan oleh bukan Islam di Tanah Arab sebelum kelahiran Nabi Muhammad s.a.w lagi. Tetapi di Malaysia, agama Kristian dikembangkan melalui penyebaran dan bukan sedia terwujud. Oleh itu pada saya konotasi penggunaan perkataan tersebut lbh cenderung ke arah penyebaran. Kita blh membenarkan perkataan Allah digunakan mereka, tetapi dlm tempoh selanjutnya isu semakin menggusarkan umat Islam hingga kini mereka berani memohon utk membicarakan kes2 syariah. UMNO nampaknya bingung dlm m'atasi masalah rakyat dan agama sptmana kenyataan zendra dan 'a professional reply to zendra' .
Apakah selepas 50 tahun memerintah, kerajaan masih tdk mempelajari apa2? Pd pandangan saya, utk mengelakkan dari kemudaratan yg lbh, perkataan Allah perlu dikhususkan kpd org Islam. Mgkin di Sabah dan Sarawak keadaannya berbeza dan ia memerlukan analisis lbh mendalam.
Salam Asymok Aambo,
Berhati hati apabila menggunakan perkataan wali Allah, hanya Allah sahaja yang mengetahui siapakah walinya. Saya risau ketaksuban anda membawa kepada fitnah Islam itu sendiri.
Wasalam.
Zendra and gang,
your Idris Jala says we have to withdraw subsidies else the country will a bankrupt by 2020.
on the other hand, your Nazri Aziz said government is considering building a new parliament that will cost rm800 million.
how stupid more can you all be for supporting this type of government?
who will suffer in the end?
calling yourself intellectual person?
shame on you.
nckeat88,
good advice. but these followers are morons and blind. i doubt they will listen.
they have a grandfather by the name of zendra who likes to talk about the past and mentioning about article 153 more than a thousand times.
this zendra likes to portray the malays as useless and handicapped race and always bullied by the chinese.
and they are fascinated by the fact that a non malay ustaz championing and speaking up about the malay special rights.
the fact is zendra cant even write proper bahasa malaysia.
are these terms like ' sa-perti ' ' sa-belom ' are bahasa malaysia?
shame on somebody who thinks highly about himself!!!
Umno ?????
Makin sehari makin lemah. Makin sehari makin kendur. Makin sehari makin kurang memperdulikan orang melayu.
Umno sekarang...
Sangat berlembut dengan tuntutan puak ultra kiasu. Sangat menjaga hati puak utra kiasu. Puak ultra kiasu boleh dikatakan mendapat hampir semua yang mereka minta.
Permintaan terakir puak ultra kiasu .... Kerusi Perdana Menteri.
Masa tu sama2 lah kita lihat apa akan jadi dengan para pemimpin Umno yang sekarang semakin jauh dari orang melayu. Apakah pemimpin Umno akan mendapat tempat sebagaimana mereka memberikan tempat kepada puak ultra kiasu yang nyata kalah teruk semasa PRU 12 dulu.
Melayu ......
Kesian kerana Umno dah kurang memperdulikan kamu .... Mudahan2 melayu tak akan layu di bumi sendiri sepertimana layunya sekuntum bunga.
أَلَآ إِنَّ أَوۡلِيَآءَ ٱللَّهِ لَا خَوۡفٌ عَلَيۡهِمۡ وَلَا هُمۡ يَحۡزَنُونَ
ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَڪَانُواْ يَتَّقُونَ
لَهُمُ ٱلۡبُشۡرَىٰ فِى ٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَا وَفِى ٱلۡأَخِرَةِۚ لَا تَبۡدِيلَ لِڪَلِمَـٰتِ ٱللَّهِۚ ذَٲلِكَ هُوَ ٱلۡفَوۡزُ ٱلۡعَظِيمُ
yang dikasihi fairus,
tiga ayat quran di atas adalah dari
surah yunus ayat 62-64. (11:62-64)
anda akan TAHU siapa Wali ALLAH SWT.
kemudian, fairus buka juga kamus dewan
cari apa makna taksub.
Salam dr sy Dr,teruskan perjuangan Dr dgn tulisan2 yang pada saya amat berguna kerana segalanya cukup perisa dan rencahnya..hanya perlukan tindakan sahaja sebelum semuanya terlambat demi Agama dan Negara yg kita sayangi ini.Harap pihak2 berkenaan sedar dan bertindak selagi masih ada yg prihatin mengingatkan.Demi anak2 muda sekarang yg bakal jd pemimpin masa depan agar mempunyai jati diri yg kuat mempertahankan Ketuanan melayu.
Post a Comment