Semua artikel adalah pendapat peribadi. Anda berhak untuk tidak meneruskan bacaan atau tidak mengakseskan blog ini serta merta jika anda tidak bersetuju dengan pemikirannya. All the articles written are the personal views. You have absolute rights not to continue reading or to discontinue accessing this blog immediately if you are disagreeable with the personal views.

Sunday, June 13, 2010

Perlukah memorial Tan Cheng Lock?

6:47 AM Posted by RIDHUAN TEE 113 comments
Mingguan Malaysia 13 Jun 2010

Menurut kenyataan pemimpin MCA, Arkib Negara telah bersetuju membina memorial Tan Cheng Lock, bersebelahan memorial Tunku Abdul Rahman. Lanjutan itu, bangunan Parlimen pertama di Jalan Dato’ Onn di Kuala Lumpur, akan diubahsuai menjadi memorial itu yang melibatkan kos kira-kira RM10 juta, mulai tahun depan. Menurut MCA lagi, memorial tersebut penting sebagai memperingati jasa tokoh negara yang juga Presiden mereka yang pertama.

Jika benar, ingatan saya kepada Arkib Negara, agar perlu memikirkannya kembali. Saya tidak melarang, tidak juga menyokong. Tetapi ingatlah, politik Malaysia adalah berasaskan kepada politik perkauman. Cukuplah dengan memorial pemimpin nombor satu negara. Saya bimbang nanti, semua parti etnik yang ada di negara kita, termasuk Sabah dan Sarawak mahukan memorial sama ini turut dibina, bagi mengenangkan pemimpin mereka yang tidak kurang berjasa, sesuai dengan zaman yang dilalui. Apatah lagi dari segi hak, mereka lebih berhak, sebab mereka adalah pribumi.

Kita perlu memahami, setiap pemimpin melalui zaman-zaman yang berlainan. Adalah kurang sopan jika kita mengatakan hanya sejarah detik kemerdekaan sahaja yang penting dalam menilai sumbangan seseorang ke atas tanahair. Semua sejarah perjuangan mempertahankan tanahair daripada penjajahan yang dilalui negara kita, adalah penting. Persoalan saya, apakah indeks (KPI) yang digunakan dalam menilaikan sumbangan seseorang itu, sejarah yang sebenar? sejarah yang benar? atau sejarah yang sengaja diperbesarkan bagi tujuan tertentu?

Dalam memahami politik Malaysia, kita selalu memutar belitkan dan menyempitkan skop sejarah untuk kepentingan diri, kaum dan parti. Tujuannya tidak lain, agar tokoh kita atau bangsa kita dipandang hebat. Janganlah hanya mengenang jasa seseorang ketika detik negara mencapai kemerdekaan menjelang 31 Ogos 1957, sehingga kita lupa tokoh-tokoh yang lebih berjasa sebelum itu? Kenapa cetek sangat kita menilai dan menghayati sejarah?

Ingatlah, sejarah Tanah Melayu tidak hanya bermula pada tahun-tahun 1940an, tetapi sejarah perjuangan kemerdekaan telah bermula sejak Tanah Melayu mula ‘dijajah’. Saya agak kurang selesa menggunakan perkataan ‘dijajah’. Tanah Melayu tidak dijajah secara langsung dalam konteks yang sebenar kerana institusi raja-raja Melayu masih wujud, kecuali negeri-negeri Selat. Maknanya, sejarah perjuangan tanahair bermula sebelum merdeka ratusan tahun dahulu, jauh lebih penting, kerana banyak nyawa terkorban dan darah tumpah menyembah bumi.

Ringkasnya, sejarah menentang penjajah telah bermula sebelum penghijrahan besar-besaran berlaku. Orang Melayu Islam telah lama bangkit, tetapi masih belum berjaya menghalau penjajah sepenuhnya, namun pengorbanan mereka tidak ada tolok bandingnya. Pada saya, mereka lebih berjasa daripada yang lain. Saya minta kajilah latar belakang tokoh-tokoh seperti Tok Janggut, Dato Maharaja Lela, Mat Salleh, Dato’ Bahaman, Mat Kilau dan ramai lagi sebelum itu. Kenapa bila sebut sahaja sejarah kemerdekaan tanahair, maka dalam benak kepala kita adalah muka-muka yang stereotaip setiap tahun?

Tokoh menjelang kemerdekaan yang tidak kurang hebatnya seperti Dato Onn Jaafar, Dr Burhanuddin Helmi, Ahmad Boestamam, Mustapha Hussein dan ramai lagi jarang diperkatakan. Pada saya, memorial mereka juga berhak didirikan, kerana mereka turut mempertahankan nyawa. Sedangkan detik kemerdekaan hanyalah satu proses rundingan setelah berlaku desakan, tuntutan dan perjuangan sebelum itu. Cuba kita kaji detik-detik sejarah antara tahun 1940-1948, siapakah sebenarnya pejuang kemerdekaan? Siapakah yang menentang Malayan Union? Adakah orang Melayu Islam, Malayan People’s Anti-Japanese Army (MPAJA), MCA, MIC atau Parti Komunis Malaya?

Kadangkala saya tidak faham adakah mereka yang berada di Arkib Negara itu tahu atau tidak tangungjawab dan ruang lingkup kerja mereka.

Mengingati tokoh tidak semestinya dengan membina memorial. Banyak cara lain yang boleh digunakan. Sebelum itu, saya ingin ingatkan, tulislah dan fahamilah dahulu sejarah Tanah Melayu dengan baik. Jangan turut berpolitik. Hati rakyat yang mengkaji dan celik sejarah kena jaga juga.

Selepas ini saya bimbang ada pihak yang menuntut supaya memorial Lim Chong Eu (Gerakan), Tan Siew Sin (MCA) dikuti dengan pemimpin-pemimpin seterusnya. Jangan asyik memandang bangsa sendiri. Gagasan 1Malaysia mahu juga kita memandang dan mengambil berat bangsa lain juga. Pemimpin parti Gerakan yang pertama seperti Syed Hussien Al-Atas, jarang disebut sumbangannya. Saya cadangkan diperbesarkan lagi memorial Tunku Abdul Rahman dan dimuat semua sumbangan semua tokoh dalam satu memorial, daripada membina memorial demi memorial atas nama-nama tertentu.

Cukuplah dengan memorial Malayan People’s Anti-Japanese Army (MPAJA) yang telah didirikan tanpa persetujuan kerajaan negeri dan pusat, tetapi tetap juga didirikan yang kini menjadi pusat penyembahan di Taman Peringatan Nilai, walaupun telah dipertikaikan oleh tokoh-tokoh sejarah sebelum ini, akan peranan MPAJA dalam memperjuangkan kemerdekaan. MPAJA didakwa oleh sesetengah pihak sebagai pejuang kemerdekaan, wal hal sebenar tidak. MPAJA adalah sayap Parti Komunis Malaya (PKM) yang bercita-cita tinggi untuk menguasai Tanah Melayu apabila Jepun menyerah kalah. Wujudnya parti berhaluan kiri ini disebabkan oleh permusuhan mereka dengan Jepun, bukan soal memerdekakan Tanah Melayu.

Kita mesti ingat setiap tokoh mempunyai lagenda mereka sendiri kerana mereka hidup di zaman yang berlainan. Kita tidak boleh samakan peranan Tunku dengan peranan Mahathir misalnya kerana mereka berjuang pada zaman yang berbeza. Jika itulah nilaiannya, saya boleh katakan jasa Mahathir lebih banyak daripada jasa Tunku, kerana Mahathir menjadi PM lebih lama dari Tunku. Sudah tentu jasanya lebih banyak ketika memimpin negara. Kitapun sudah dapat lihat hasilnya hari ini. Apakah selepas ini kita akan bina memorial setiap PM dan pemimpin-pemimpin parti? Saya bimbang selepas ini negara kita dipenuhi dengan memorial.

Saya fikir sudah sampai masanya kita merancang untuk membina masa depan dengan memastikan rakyat memahami sejarah negara yang sebenar daripada bercakap untuk membina memorial. Dengan bertambahnya memorial tidak akan menjadi kita lebih patriotik. Apa yang lebih penting adalah menyusun agenda menanamkan semangat patriotisme di kalangan rakyat. Pastikan mereka mencinta negara lebih daripada mencintai bangsa, menyayangi bahasa kebangsaan lebih dari bahasa sendiri, menyayangi sekolah untuk semua lebih daripada sekolah sendiri. Menyayangi pemimpin yang terkorban kerana terlalu banyak berkorban daripada pemimpin yang telah berkorban tetapi tidak terkorban.

Pada saya, semua pemimpin layak dikenang jasanya, kerana mereka bernasib baik terpilih menjadi pemimpin. Namun, kita janganlah terlalu perasan, lantas berkata: “jika tidak ada Tunku, Cheng Lock dan Sambhantan negara tidak akan merdeka”. Pemimpin datang dan pergi. Patah tumbuh hilang berganti. Setiap pemimpin ada lagenda dan jasanya tersendiri. Dunia dan negara akan terus bergerak dan berputar mengikut peredaran masa. Pasti ada pelapis selepas itu yang akan berjasa.

Siapa juga yang memerintah, perjuangan mesti diteruskan. Negara akan terus membangun. Kita tidak boleh statik dan jumud. Korea Utara terus ditakuti dunia walaupun kita beranggapan bahawa pemimpin mereka tidak demokratik dan ketinggalan zaman dengan fahaman komunisnya. Benar, rakyat dan negerinya agak miskin, tetapi mereka bahagia dan berbangga dengan kehebatan teknologi nuklear dan pertahanan mereka sehingga menggerunkan barat. Tidakkah itu ada tolak campurnya? Lemah di sana, kuat di sini. Dalam maksud, ada kelebihan dan ada kelemahan. Pemimpin mereka tetap berjasa, walaupun mungkin dunia mengutuknya.

Hitler yang dikatakan kejam dan zalim juga tetap berjasa pada zamannya. Paling tidak, sekurang-kurangnya Hitler mengingatkan dan menyedarkan kita siapa Yahudi sebenarnya? Masih ingatkah kita kata-kata Hitler kenapa beliau bertindak membunuh Yahudi dalam bukunya ‘mein kampf’? Katanya: “Saya boleh bunuh semua Yahudi ketika saya berkuasa. Tetapi saya tinggalkan sedikit kepada kamu. Kenapa? supaya kamu kenal siapa yahudi, dan mencari jawapan kenapa saya bunuh yahudi”.

Kata-kata Hitler ini amat besar ertinya kepada kita supaya belajar dan mengkaji psiki yahudi. Kenapa yahudi ini boleh menjadi satu bangsa yang kuat walaupun bilangannya amat sedikit. Yahudi tidak pentingkan jasa individu, tetapi yahudi mengambil berat soal negara dan masa depan serta survival bangsa mereka. Sifat inilah yang menjadikan kekuatannya begitu menyerlah terutama dalam teknologi maklumat dan pertahanan. Kenapa kita berfikir ke arah itu?

Saya mengkaji serba sedikit psiki bangsa yang bongkak ini. Apabila mereka berjaya menapak di Palestin, yahudi membangunkan teknologi dan pertahanan mereka terlebih dahulu. Sifat ini juga turut ditiru oleh ultra kiasu di selatan negara kita. Setelah mereka benar-benar kuat, barulah mereka bangunkan sumber lain. Hari ini Israel terbukti berjaya menjadi salah satu kuasa dunia. Walaupun negara ini hanya sebesar semut ini tetapi ditakuti negara sebesar gajah. Satu dunia memerhatikan Israel menawan kapal misi bantuan kemanusiaan ke Gaza. Siapa berani menegur Israel? Israel telah menjadi terlalu kuat sehingga sukar untuk ditembusi. Negara semut ini sudah menjadi terlalu kuat sehingga sukar untuk dikalahkan jika berlaku peperangan.

Dengan sebab itu, kita lihat mereka begitu berani, termasuk negara ultra kiasu. Saban hari kita dengar mereka menceroboh ruang udara dan kedaulatan negara kita. Apa yang boleh kita lakukan? Kita hanya boleh memberi amaran demi amaran. Tetapi adakah dipedulikan? Beranikah kita tembak kapal pejuang mereka setelah jelas menceroboh kedaulatan kita? Saya kira kita akan berani jika kekuatan kita melebihi atau setara dengan yahudi kecil ini. Tetapi kekuatan kita dengan yahudi kecil ini amat jauh dari segi teknologi persenjataan dan pertahanan. Kapal selam mereka jarang rosak, sedangkan kapal selam kita baru beli sudah rosak. Itu belum termasuk enjin jet yang telah hilang. Bayangkan ketika peperangan benar-benar berlaku, bila mana jet pejuang mahu digerakkan, tiba-tiba enjinnya tidak dapat dihidupkan, rupa-rupanya baru kita sedar jet tidak boleh terbang kerana enjinnya sudah hilang. Mampukah kita bertahan ketika itu?

Dr. Mohd Ridhuan Tee Abdullah, Kumpulan Penyelidik Politik dan Peradaban Islam, UPNM merangkap Setiausaha Agung Dewan Perdagangan Islam Malaysia. Penulisan ini adalah pendapat peribadi penulis

113 comments:

吾说八道Rukun Lapan said...

一篇值得我们去思考的大马人政治思维模式文章。

song said...
This comment has been removed by the author.
song said...

apa kata kalau kita bina satu tugu untuk ' USTAZ ' celup ini di tepi landfill atau tepi tong sampah?
mungkin ini lebih boleh diterima oleh ustaz celup yang suka menyampah ini.

satu satu-nya ustaz celup yang 'benar-benar ' memperjuangkan ' hak-hak keistimewaan melayu ' demi untuk kepentingan dan kemajuan sendiri!!

wake up lah the stupid followers.
the more you follow what RT and zendra said, the more handicapped the followers will be.

you can continue to talk about your article 153 until the cows come home. but nothing's gonna change if the present mindset like this ustaz and zendra is prevailed.

to the blind and stupid followers, nobody can help you if you dont want to help yourself.
you can continue to argue and beg, by the time the country's natural resources are depleted, we shall see what will happen then.

you can live in denial but can you deny the truth?

you can continue to talk about the past, how great your datuks and neneks were. time does not wait for you to debate these non important past issues!

future is where your life lies. not the past.

as to this memorial, nobody bothers and cares. kalau nak jadikan isu ini isu politik, that will just show how shallow our politicians and ' ustaz-ustaz' are!

i wonder how these 'ustaz' get their doctorate. may be by being a shoe polisher ( note: penjilat kasut, not pengilap kasut ) and racial issues instigator.

tokgaru said...

Umno ?????

Makin sehari makin lemah. Makin sehari makin kendur. Makin sehari makin kurang memperdulikan orang melayu.

Umno sekarang... Umno 1Malaysia

Sangat berlembut dengan tuntutan puak ultra kiasu. Sangat menjaga hati puak utra kiasu. Puak ultra kiasu boleh dikatakan mendapat hampir semua yang mereka minta.

Permintaan terakir puak ultra kiasu .... Kerusi Perdana Menteri.

Masa tu sama2 lah kita lihat apa akan jadi dengan para pemimpin Umno yang sekarang semakin jauh dari orang melayu. Apakah pemimpin Umno akan mendapat tempat sebagaimana mereka memberikan tempat kepada puak ultra kiasu yang nyata kalah teruk semasa PRU 12 dulu.

Melayu ......

Kesian kerana Umno dah kurang memperdulikan kamu .... Mudahan2 melayu tak akan layu di bumi sendiri sepertimana layunya sekuntum bunga

Anonymous said...

Melayu tidak akan layu selagi kita tidak biarkan benda Allah saperti song mengeluarkan tahi dari mulutnya tanpa ditempeleng dari masa kemasa.

Selepas tempeleng, biar dia menyalak saperti anjing. Dengan kata kata ini dia tahu dia ditempeleng.

song said...

indrana tu zendra kah? hahaha..

song said...

indrana,

you can say i menyalak or whatever.
but you cant change the facts and truth. you can continue to live in denial mode.
let me tell you something. if your beloved government withdraw whatever subsidies as mentioned lately, we will just pass the cost to the consumers.
so be it. if you think you can afford it, fine. if you cant, think twice. this is a government who says this country will be a bankrupt in 2019 or 2020 if subsidies are not removed yet they dare to proposed to built a new parliament ar a cost of rm800 million or more.
we are ready for the subsidy removal. we can afford to pay fuel prices at market prices.
are you?

Unknown said...

funny la!
Dr RT use the same old lame tactic once again.

so like to politicize issue and memperkaumkan isu-isu.

bina memorial, bina patung buddha, bina tokong, semua aktiviti orang cina hendak diapi-apikan. Kalau Uztaz DAP, dah lama kena hantar ke kamunting.

Ustaz masih hidup di bawah tempurung. melihat dunia ini dengan perspektif yang begitu sempit.

Anonymous said...

Kaum Cina akan memerintah The Republic of Malaysia selepas PRU13 nanti!
1. MCA dan Gerakan adalah musuh dlm selimut dlm BN. Menjelang pilihanraya kecil atau besar, mereka akan meminta bermacam2 utk kaum Cina sekurang2nya sejuta dua utk sekolah2 Cina. UMNO kononnya dgn harapan nak ambil hati pengundi2 Cina akan melayan tuntutan2 mereka ini.
2. Kaum Cina tahu jalan ke Puterajaya adalah melalui Kerajaan Pakatan Rakyat. Dgn itu kaum Cina akan mengundi Pakatan Rakyat. Mereka akan mengundi DAP, PAS atau PKR. BN sorry!
3. Nasib kaum Melayu adalah malang sekali!
4. Disebabkan PAS salah congak menyokong PR, ahli2 PAS terpaksa mengundi PR setelah dijanjikan syurga bila pangkah PR oleh TGNA.
5. PAS sudah mula merasakan mereka akan ditinggalkan dlm pemerintahan PR kelak bila Anwar telah menjanjikan TPM kpd Cina. PAS pun membalas dgn mahu meletakkan calun2 bukan Melayu di PRU13 nanti.
6. UMNO yg suka utk berlumba2 dgn PR supaya tak kalah dgn Anwar akan pula cuba menjanjikan TPM kpd MCA!
7. Ingatlah DAP telah berjanji utk menghapuskan Hak2 orang Melayu jika mereka memerintah.
8. PAS dok kata mereka tak pentingkan Hak2 Melayu. Bagi PAS yg penting adalah Hak2 Islam. Tetapi jika kita lihat Hak2 Islam pun PAS tak jaga. Tengok saja bagaimana TGNA memyokong orang bukan Islam mempersendakan Kalimah Allah!
9. PAS mengatakan mereka nak tegakkan Negara Islam dan melaksanakan Hukum Hudud jika mereka dapat tumpang memerintah The Republic of Malaysia. Ini adalah terang2 salah satu penipuan kpd orang kampong. TGNA telah mengaku tak ada dalam Perlembagaan PAS utk menegakkan negara Islam boleh baca katanya. Apa ni cakap berbelit2?
10. UMNO pulak spt biasa tidak akan berubah. Pemimpin2nya asyik menjaga kedudukan masing2. Jika ada orang2 muda yg sepatutnya jadi pelapis masuk UMNO akan dicantas supaya tidak dapat menggugat kedudukan pemimpin2 di peringkat cawangan dan bahagian dan seterusnya.
11. Perhatikan gelagat pemimpin2 UMNO dan PAS seolah2 mereka tahu tak lama lagi memegang kuasa. Contohnya, Nazri mencadangkan dibina sebuah bangunan Parliamen yg baru berharga RM800 juta. Senanglah kroni dan menteri sendiri buat duit dari duit rakyat.
12. PAS pula mencadangkan ahli2 PAS tambah lagi pelaburan dlm Kohilal supaya duitnya boleh disalahkira lagi oleh lebai2 PAS. Dlm Muktamar PAS masalah Kohilal didiamkan sebab tak boleh membuka aib teman2 dlm parti. Ini pula nak kutip Dana Palestin supaya duitnya nanti boleh dirembat oleh lebai2 PAS spt yg telah berlaku dgn dana Memali. Tak kiralah lagi duit2 sedekah dari penjualan balak2 di Kelantan.
13. Akhirnya, rakyat marhaen terutama orang Melayu juga yg akan menderita terpaksa mengemis di tanah air sendiri spt di Singapura.
Nauzubillah.

tokgaru said...

Idrana

Saya kurang setuju dengan anda.

Kita kena akui dan terima kenyataan. Memang melayu belum lagi layu sepenuhnya. Tapi pepohon rendang lagi rimbun (Umno) yang menjadi tempat melayu berlindung dari panas mentari nampaknya sekarang sudah tak rendang dan rimbun lagi, pancaran mentari sudah mula menembusinya kerana dedaunnya telah sedikit demi sedikit gugur jatuh ke bumi.

Sekarang ini nampaknya jangankan angin ribut (pilihanraya umum), malahan angin badai (tuntutan puak ultra kiasu) pun pepohon itu sudah tak berupaya menentang lagi.

Kita tidak tahu sama ada pepohon itu sendiri sedar atau tidak akan keadaan dirinya.

Kita juga patut sedar bahawa kini pembelaan kepada orang melayu juga semakin kurang diberi perhatian. Banyak tuntutan puak ultra kiasu ditunaikan. Mungkin salah kita juga kerana tak pandai nak minta2. Mungkin silap kita juga kerana tak reti nak ugut2. Kalau ugut2 pun sekadar hangat2 tahi ayam saja. Sekali orang tepuk dan urut2 belakang sudah hilang marahnya. Kita cepat layu.

Mungkin undi dari kita sudah tidak penting lagi kepada **** dibandingkan dengan undi dari bukan melayu ???

Ada pernah saudara Indrana terfikir seperti yang saya fikirkan ???

Wallahua'lam....

tokgaru said...

Saudara Mohd

Memang kalu PR menang Anuar jadi PM. Tapi paling lama pun 1 penggal saja kerana selepas itu dia akan ditolak melalui proses pilihanraya.

Dan selepas itu PM bukan lah Nik Aziz dan tidak juga Hadi Awang (depa berdua ni tak dak pun nama sebagai PM dalam diari resmi Lim Kit Siang dan Karpal Singh).

Siapa dia PM selepas Anuar ? Ini soalan cerpu emas ... siapa yang boleh jawab ? Sila kan ....

nckeat88 said...

Memorial memang diperlukan. Hanya pengkianat bangsa yang akan menentang. Tun Tan Cheng Lock memang banyak berjasa kepada negara ini dan memorial amat diperlukan. Beliau adalah pemimpin yang setaraf dan sejasa sepeti Tunku Abdul Rahman, bapa Malaysia.

tokgaru said...

Kpd Song

Saya dah jawab tulisan saudara Mohd

Apa boleh anda jawab soalan cerpu emas saya itu. Mungkin anda ada jawapan, tak apa kita sekadar berkongsi minda.

Saya fikir ianya begitu. Mungkin anda fikir ianya tidak jadi seperti itu.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

tokgaru,

"song" dan "malaysia" itu orang yang sama. Kita boleh tahu dari cara dia cakap dan fikiran dia.

Kalau anda percayakan cakapnya memang hak anda. Kalau anda percaya Melayu telah layu pun hak anda. Tapi sedihlah Melayu macam ini.

Boleh kritik parti pemerintah. Tapi takkan sampai menjatuhkan darjat dan maruah Melayu. Saya tak minat tukar fikiran fasal darjat dan maruah Melayu. Melayu tak layu selagi Melayu tak fikir dianya layu.

Menyuarakan Republik Malaysia tu seditious. Kedudukan raja-raja Melayu dilindung Akta Hasutan/ Sedition Act. Begitu juga menyebut menghapuskan hak-hak Melayu.

asyMok_Aambo said...

syukur muktamar PAS baru berlabuh.

tadi sempat buka mingguan malaysia.
terkejut tengok tajuk komentar rid.Tee ahad ini.

aneh ini dikeluarkan oleh rid.Tee
but
I have to accept anyone's comment.
I should respect him.

cuma
jika ini adalah

Pungutan Suara
ambo berkata
PERLU.

Tidak ada salahnya
Tidak mengundang pun kanser payu dara.

p/s: dlm posting rid.Tee sebelum ini, blogger fairus ada bertanyakan soalan untuk ambo, ambo harap blogger fairus dah baca jawapan untuk dikongsi bersama.
tolong-menolong sesama kita.

Sting - not an english man in New York! said...

Song,

Seorang cina takkan mengkhianati bangsanya sendiri. Usraz RT pun sebegitu, namun kerana dia befikiran waras dan bersikap terbuka dan tidak menurut rasa besar kepala dan "kiasu'. Beliau berani utk menegakkan apa yg benar, apa yg hak dan apa yg pasti....

song said...

kpd Tokgaru,

minta maaf kalau kefahaman saya terhadap soalan cerpu emas anda.

tetapi saya akan cuba jawab.

fasal siapa bakal PM kalau PR menang itu tidak menjadi masalah bagi kaum cina.

dan, saya dan rakan rakan saya tidak pernah fikir tentang isu ini kerana kita tahu tentang artikel 153 dan komposisi penduduk malaysia.

pada saya, sama ada DSAI atau Nik Aziz atau Hadi atau Zaid Ibrahim atau sesiapa pun tidak pernah menjadi masalah.

yang paling penting kerajaan itu mestilah bersih, cekap, prihatin dan telus.

itu saja yang kita inginkan. tetapi ini memang satu masalah besar kepada BN disebabkan kerajaan ini dibina dengan budaya rasuah, projek kepada kroni kroni, pembaziran yang tidak sepatutnya berlaku.

Anonymous said...

Sdr song
Kalau Melayu UMNO sapu bersih harta di Tanah Melayu ni dan JAGA kepentingan kami yang consevativ ok juga tu.

Sekurang-kurangnya orang no1,2,3,4,
5 terkaya di Malaysia orang Melayu.. tidaklah macam sekarang ni.

Anonymous said...

Sdr song
Kalau Melayu UMNO sapu bersih harta di Tanah Melayu ni dan JAGA kepentingan kami yang consevativ ok juga tu.

Sekurang-kurangnya orang no1,2,3,4,
5 terkaya di Malaysia orang Melayu.. tidaklah macam sekarang ni.

. said...

binaan patung adalah di larang. ada hadis yang melarang.

tokgaru said...

Kpd Indrana

Bukan maksud saya nak merendahkan martabat bangsa saya sendiri. Tapi saya berniat nak menyedarkan.

Pada saya. Orang yang sedar dirinya lemah akan bangun dan berusaha membina kekuatan. Jangan ingat orang yang mengaku dirinya lemah, dia betul2 lemah. Jangan ingat orang yang mengaku dirinya miskin ,dia betul2 miskin. Jangan tertipu dengan orang yang mengaku dirinya kaya, pada hal dia tak seberapa pun.

Saya belajar dengan orang cina yang meniaga.

Bila kita kata. " wah taukey awak banyak wang ya, kedai pun makin besar, pakai kereta pun makin besar, mesti awak meniaga banyak untung ya "

Nak tau apa jawapan dia. " mana ada ini kedai pun pinjam bank punya, ini kereta pun pinjam bank juga, meniaga untung tarak banyak boleh cari makan saja "

Dan kerana sikap merendah diri seperti ini lah tau2 orang cina menjadi kaya dan kaya dan kaya sehingga kuasa ekonomi berada genggaman mereka.

Tapi masalahnya, kita orang melayu malu nak mengaku kelemahan diri, akan marah dan melenting bila dikritik.

Inilah diantaranya salah satu daripada sekian banyak sebab kenapa kita jadi macam sekarang ini.

Saranan saya. Kalau dah tak mau melayu ni layu jadi buatlah sesuatu yang boleh mempertahankan dan mengekalkan kesegaran melayu dibumi yang bernama tanah melayu ini.

Maaf. Teremosional sedikit pada para yang terakhir ini.

Anonymous said...

tokgaru,

Selepas penerangan anda itu, saya terima semua yang anda sebutkan. Tidak ada masalah bagi saya terima maksud dan emosi anda. Hanya dikomen dulu itu maksud itu tidak dinyatakan. Saya khuatir pembaca yang tak biasa masuk blog ini tangkap maksud lain.

Saya kira perkara ini sekarang beres.

Wassalam.

n.ajis said...

Pola pengundi atas pagar terutama Melayu berubah mendadak menyokong UMNO kebelakangan ini. Sikap bermuka-muka PAS kerana taksub menjaga hati bukan Melayu antara faktor penyumbang. UMNO perlu sedar mereka tidak memerlukan undi puak ultrakiasu untuk menang majoriti Parlimen pada PRU-13 nanti. Strategi yang betul untuk UMNO adalah bagi memenangi hati golongan atas pagar umat Islam yang terluka teruk akibat permainan politik murahan PAS menjual agama.

putrarahman said...

Semalam, TPM berucap di dalam Kongress PPP dimana beliau menyatakan semua parti tak kira dari kaum mana hendaklah menjadi wakil kepada semua kaum yang ada dalam Malaysia ini. Jika ini yang dimaksudkan oleh TPM, saya fikir sudah sampai masanya Parti-parti yang mewakili kaum masing-masing di dalam BN hendaklah membubarkan parti masing-masing dan mendaftar menjadi ahli Parti Barisan Nasional.

Jika sekiranya semua parti boleh mewakili pelbagai kaum, maka apa perlunya lagi parti-parti di dalam BN dipecah-pecahkan mengikuti populasi kaum. Jadilah parti tunggal iaitu BN dan semua ahli berhak menjadi Presiden Parti tak kira daripada kaum mana ia berasal. Pemilihan hendaklah dijalankan mengikut perlembagaan Parti.

Mungkinkah dengan cara ini, kepimpinan melayu akan bertambah kukuh bilamana sudah banyak kepala Presiden yang hendak dilayan.

Tun Tan Cheng Lock tu sape ye? Pelombong bijih Timah yang pertama ke? Minta maaflah saya kurang mengenali beliau. Oleh yang demikian, saya fikir jika hendak mengabadikan seseorang tokoh itu di dalam lipatan sejarah negara, biarlah tokoh tersebut dikenali dan dihargai akan jasa-jasa beliau oleh segenap lapisan Masyarakat.

n.ajis said...

PAS perlu melihat pemerintahan dan keadilan Islam dalam kerangka yang luas. Islam bukan hanya mengenai hudud. Pengurusan yang baik termasuk tuntutan Islam. Lihat bagaimana KOHILAL, syarikat milik PAS diuruskan sehingga mengalami kerugian. PAS perlu merubah imej "parti hentam keromo" dan "parti emosi". Jangan hanya berani dengan UMNO. Banyak salah laku puak ultrakiasu yang merosakkan masyarakat perlu diperbetulkan. Contoh aktiviti haram dipelopori puak ultrakiasu: mengedar DVD haram & lucah, mengedar dadah, mengenakan bunga@riba yang amat tinggi spt Ah Long, menipu dalam perniagaan spt emas dll, membentuk kartel untuk monopoli pasaran, menyorok bekalan asas spt gula & ayam, mencemarkan alam sekitar dengan sisa toksik, diskrimasi kepada Melayu di tempat kerja, menjual bekalan pada harga berbeza mengikut kaum, menggalakkan pusat judi dan pelacuran spt bapa ayam.

putrarahman said...

Mungkinkah dengan cara ini, kepimpinan melayu akan bertambah kukuh bilamana sudah banyak kepala Presiden yang hendak dilayan.

Ralat: ....sudah TIDAK banyak kepala Presiden yang hendak dilayan.

tokgaru said...

Indrana

Bagus la awak dah tangkap maksud saya.

Kalu melayu mau sedar akan keadaan dirinya sejak kebelakangan ini, saya cadangkan pakat2 ajak kawan masuk2 dan jenguk2 dalam blog Ustaz Tee Chuan Seng ni.

Tulisan dia banyak membantu saya menilai akan keadaan bangsa saya sendiri. Dia berjaya membuka minda saya dan mungkin juga melayu lain bahawa selama ini kita hidup dalam keadaan " perasan " (bahasa orang utara). Dia menyedarkan saya bahawa masa depan kita menjadi terancam dan tergugat bukan kerana puak ultra kiasu tapi adalah kerana kelemahan kita orang melayu dan para pemimpin melayu sendiri.

Puak ultra kiasu cuma pandai memenfaatkan peluang yang disajikan. Kalu tak digunakan peluang itu maka tersangat lah bodohnya mereka.

Peluang itu adalah kerana kita tak bersatu hati baik atas nama islam mau pun atas nama melayu. Masing2 pemimpin yang ada mau menujukkan dia adalah jaguh. Masing2 pemimpin melayu berebut mau memenangi hati puak utra kiasu. Umno nak kan depa. Pas juga nak kan depa. Jadi apa lagi, maka mereka pun "meletak harga" lah kerana demand sangat tinggi dari Umno dan Pas.

Sudah2nya kita melayu ni jadi "kupang tembaga".

So does this issue matters you Indrana ?

tokgaru said...

Alhamdullilah.

Bahasa Mandarin dan Tamil akan diajar di SK. Semua pelajar diwajibkan. Itulah pengumuman terbaru di pihak kerjaan yang memerintah.

Walau pun saya melayu, tapi saya sokong penguasaan lebih dari satu bahasa. Kalau melayu dah boleh cakap melayu bagus giller punya, cakap orang putih, cakap cina dan cakap tamil. Jadi komunikasi antara 3 kaum terbesar ni akan menjadi lebih telus dan lebih jujur. Perasaan curiga mencurigai dapat dielakkan.

Dengan keputusan kerjaan itu saya tak fikir bahasa melayu akan tergugat kedudukannya.

Sesuatu yang baik hendaklah dikatakan baik. Jangan pandang siapa yang berkata tapi dengar apa yang diperkatakan.

Wo men ma-lai ren haishi hua ren haishi in-du ren quanbu yeshi ma-lai-sia de renmin.

Zai jian.

Anonymous said...

tokgaru,

Saya setuju pemimpin-pemimpin UMNO dan BN banyak melemahkan keadaan atau "me layukan Melayu" dinegara ini. Utamanya dimasa Tun Dol. Membiarkan bukan Melayu yang ultra kiasu dan melampau mengambil kesempatan. Hingga sekarang dizaman DS Najib. Sekolah vernakular digalakkan. Bantuan wang diPRK macam rasuah. Liberalisasi dan sebagainya. Belom pasti DEB masuk sepenuhnya dalam MEB.

Tapi tak boleh salahkan UMNO seluruhnya. Memang banyak politik wang. Pilih ketua dah salah cara. Akibatnya ketua yang tak tentu hala. Anak Tun Razak dah jauh beza dari Tun Razak. Dia teramat mengejar undi. Condong sangat kapada bukan Melayu. Kurang pandangan kapada Melayu.

Saya harap UMNO cari ganti ketua. Juga UMNO PAS bersatu. PKR kalau tak ada Anwar dan 1-2 lain mungkin boleh diharap. Anwar sangat gilakan kuasa. Sanggup buat apa saja. Saya fikir dia banyak merosakkan perpaduan Melayu. Juga Nik Aziz.

Saya langsung tak terima dan tak boleh percaya parti-parti pembangkang. Terutama DAP. Mereka melampau, mahu buang Hak Melayu jika menang. Akan porak peranda negara jika itu berlaku. Itu subversif. Seditious.

Tapi ini sudah keluar topik blog ini. Saya tak minat debat politik. Saya juga tak berparti. Ini hanya sekadar buat respon kapada komen anda yang lalu. Sekian saja.

Wassalam.

song said...

kpd n.ajis,

we heed your advice ->" UMNO perlu sedar mereka tidak memerlukan undi puak ultrakiasu untuk menang majoriti Parlimen pada PRU-13 nanti."

good point and noted. we will give to those parties who will serve us.

song said...

hey indrana,

just admit your are zendra. no need to hide.
may be you are too old to understand how we track you.
hahaha..

tokgaru said...

Song

Awak tak cakap pun kita orang dah tau siapa yang you and the geng akan undi dalam PRU 13 nanti.

PRU 12 BN hampir bungkus. PRU 12 Perak dapat kepada PR. PRU 12 Selangor jatuh kepada PR. PRU 12 DAP tawan Penang. PRK Permatang Pauh Anuar boleh menang. PRK Hulu Selangor kalau tidak kerana undi melayu calon MIC Kamalanathan dah bungkus. PRK Sibu SUPP tewas kepada DAP dikubu sendiri.

Kami tahu. Itu semua berlaku dan "ter"laku angkara siapa. Yang tak mau sedar tak sudah2 adalah Umno. Yang hidung tak mancung tapi pipi tersorong2 adalah Umno. Orang dah tak mau, orang dah tak sudi, masih juga nak memujuk dan merayu, masih juga nak umpan mengumpan.

Sudahnya maka "ter"laku lah keadaan dimana " umpan habis tapi ikan tak juga dapat ". Pity the poor old fisherman.

Anonymous said...

tokgaru,

Saya "tangkap" maksud anda hanya berdasarkan kapada penerangan anda beri. Tetapi komen-komen anda berikutnya buat saya ragu lagi maksud anda. Sehingga saya was was sama ada anda Melayu atau bukan.

Tak salah menyokong pembangkang. Pun tak salah mengkritik UMNO. Tetapi mengkritik bangsa Melayu itu ada hadnya.

Berkali kali anda menulis perkataan Melayu. Seolah-olah memperli Melayu. Itu tidak baik. Saya fikir anda sudah dewasa dan banyak umur. Tidak saperti budak "song". Perlulah berhati-hati dengan kata kata anda berkenaan bangsa Melayu.

Kata kata anda "Mudahan2 melayu tak akan layu di bumi sendiri sepertimana layunya sekuntum bunga"
sahaja satu hal. Bila diikuti dengan menulis nama Cina Dr Ridhuan sepenuhnya, lebih membayangkan anda bukan Melayu. Melayu biasanya hormat kapada Dr Ridhuan dan gunakan nama Islamnya "Ridhuan" bersama sama dengan nama Cinanya "Tee". Jika anda Islam, anda patut bangga dia sesama ummat Islam dan tulis nama Islam dia.

Kata kata anda yang berikutnya dikomen itu boleh dilihat sebagai menyindir Melayu.

Anda gembira Bahasa Mandarin dan Tamil diwajibkan diSK. Ini juga menambah waswas anda bukan Melayu. Anda mengaku anda Melayu. Tapi tak banyak Melayu sokong mewajibkan bahasa lain diSK. Sebab bahasa itu boleh dipelajari sebagai mata pelajaran pilihan.

Nampaknya anda tahu berbahasa Mandarin. Jika anda Melayu, baguslah. Tapi Mandarin sebagai bahasa pengantar dan, kalau benar sekarang diwajibkan diSK, ini tidak baik dari segi taraf BM diPerlembagaan. Boleh belajar Mandarin tapi sebagai mata pelajaran pilihan.

Ini sahaja yang saya ingin katakan. Saya mesti pertahankan maruah bangsa saya. Harap ma'alom.

Wassalam.

Anonymous said...

'let me tell you something. if your beloved government withdraw whatever subsidies as mentioned lately, we will just pass the cost to the consumers' this is typical ultrakiasus threat. Actually they are already doing it, showing their supplier power holding the whole country at ransom. Like they always cry others and the govt must always put the country first, but simply the rule doesn't apply to them.

How I wish the govt would pass anti profiteering act very soon. But alas, knowning the govt would also kow tow to these no less corrupt towkays, I doubt that would happen or likely to happen.

Anonymous said...

Comments like song, malaysia and nckeat88 are everywhere in the internet. They think they are greatest like those who were killed by Hitler. They belittle others, they control the economy just like the lobbyists in Washington, their bark on their issues loud and hard, very good at downplaying their wealth and weaknesses.

But they also work hard. I have seen those who earn their living decently, they behave differently than others that belong to ultrakiasu group. A simple example are those who live the east coasts, where they are the minority.In the west coast, I think they still live in denial, thinking that this China..

song said...

Hazil,

i have doubts in your intepretation power.
if you dont get what i mean, pls dont comment.
you just showed to other people how bias you are.
by the way, pls do some study as to who are the sugar cartel in this country now. if you dont know pls stop barking.
stop blaming the chinese. go and ask your syed what there is a sugar shortage since he took over.

song said...

Hazil,

' In the west coast, I think they still live in denial, thinking that this China.. '

who is living in denial? tepuk dada tanya selera!

asyMok_Aambo said...

andai ku Tahu
kapan TIBA ajal ku..

Anonymous said...

song, again you are downplaying issues which are related to ultrakiasu. Issues on price hikes such as sugar is not a new one, just like smuggling and cartel because of govt subsidies. There are two parties here at work, the first who control/manipulate the business and the other who manipulated the subsidies to get quick bucks.

On the first, do you remember, those ultrakiasus used to kill millions of chicks just to control the price of chicken? Or maybe you were in diapers when that happened?

I am not for a corrupt govt, also not for corrupt business practices. The fact is both of these groups (you know who those two groups belong to) need each other. Now you barked on UMNO this and that, but these ultrakiasus got richer everyday by supporting the BN. And they are good at downplaying it.

On sugar issue, the richest man in Malaysia, Robert Kuok did not get rich just from pure hardwork. Connection is the word. From wikipedia, 'under the new post-colonial government, Kuok started in the sugar business alongside the government'. Simply then, there was no foul cry on how the govt acts like the situation now, how the malays need NEP crutches etc, as always claimed by these ultrakiasus.

That's how, song, your own statement that says 'if your beloved government withdraw whatever subsidies as mentioned lately, we will just pass the cost to the consumers' answers your own take on me on supplier (or whatever to mean that YOU control) power.

On living in denial, if you happened to be a Permanent Resident in the US do you demand Obama's govt to support vernacular schools? No, you don't for two reasons.First you are the minority, where you know very well the meaning of democracy, especially in the US..and second..unlike the others in Malaysia who you 'nampak macam semut', you look up on the west and mat sallehs. You can never do that, it is totally unacceptable and so 'China-ish'. Though I admit mandarin are gaining popularity throughout the world, but it is not at that stance. Only in Malaysia, you can continue on pretending that you are still living in China...

Anonymous said...

BTW, statements from song such as 'wake up lah the stupid followers','you just showed to other people how bias you are' are simple examples how people like him belittle others and still think they can manipulate/downplay/prevent others to use their heads. Just look at the words, 'wake up lah' and 'just showed to other people'.

From malaysia, 'Ustaz masih hidup di bawah tempurung. melihat dunia ini dengan perspektif yang begitu sempit'. I have also used to read statement like this when the table is turned on them. malaysia, don't you think fighting for vernacular schools, manipulating supplier power to enrich yourself and have no concern for the country, Defending Alcohols and Pigs (DAP) that often led to social ills are not sempit as well.

n.ajis said...

PAS harus sedar bahaya berkawan dengan Defending Alcohol and Pigs (DAP). Matlamat akhir puak ultrakiasu adalah menjadikan Malaysia seperti Singapura, di mana orang Melayu dipinggirkan secara sistematik dalam sektor strategik seperti pertahanan, pentadbiran awam dan ekonomi. Ultrakiasu hanya menjadikan PAS alat untuk memecahbelahkan umat Islam. Taktik "divide and conquer" yang digunakan penjajah British kini digunakan oleh puak ultrakiasu. Sila baca pandangan master ultrakiasu daripada dinasti Lim mengenai RMKe-10 dan fahami kebencian puak ultrakiasu terhadap dasar afirmitif Kerajaan dalam usaha meningkatkan taraf hidup golongan miskin, terutama Melayu. Rumusannya, puak ultrakiasu tidak akan berpuashati selagi mereka tidak dapat menguasai 99% kekayaan negara dan selagi dinasti Lim tidak diangkat menjadi Perdana Menteri MALAYsia.

tokgaru said...

Kpd saudara Song

Posting saya 459 PM tak nak sentuh ker ? Saya pun nak tahu juga apa pandangan anda atas isu itu.

Ini adalah petikan komen anda kepada N.ajis.

" good point and noted. we will give to those parties who will serve us "

Kepada Indrana

1. Saya sering tulis " Ustaz Tee Chuan Seng " dan bukan Ustaz Mohd Ridhuan Tee. Niat saya adalah

(1) nak bagi tau kpd orang melayu terutama pemimpin parti2 politik melayu bahawa ada seorang hamba allah yang berbangsa cina tapi sangat mengambil berat tentang masa depan orang melayu lebih daripada orang melayu sendiri.

(2) nak bagi tau kepada orang cina bahawa kalau lah semua orang cina di malaysia ni boleh berfikir sepertimana yang Ustaz Ridhuan berfikir maka insyaalah kita semua rakyat malaysia tak kira melayu tak kira cina tak kira india atau apa bangsa pun atau apa agama pun, sama2 pakat pulon supaya negara kita akan aman, negara kita akan maju, dan negara kita akan menjadi contoh kepada dunia betapa satu negara kecil berjaya diurus tadbir oleh dengan jayanya oleh pendududuknya yang berbagai bangsa yang berbagai kebudayaan yang berbagai agama.

Orang melayu boleh terima kehadiran bangsa lain. Sejarah membuktikan. Tapi orang melayu tak boleh terima bila orang yang mendatang main taktik kotor nak cuba " kais " orang melayu daripada kedudukan yang mereka berada sekarang ini. Diantara taktik kotor itu adalah menambah parahkan perpecahan dikalangan melayu, tak cukup dengan melayu pecah kepada Umno dan Pas, sekarang mereka sponsor pembentukan PKR pulak melalui Anuar Ibrahim yang gila nak jadi PM.

Saya sangat mahu kepada perpaduan. Saya suka kepada bangsa cina saya juga suka kepada bangsa india. Kerana dengannya maka kita boleh saling belajar mempelajari setiap nilai yang baik yang ada dalam bangsa itu.

Jika tidak kerana halangan agama, saya sangat suka jika kita menggalakan " kawin campur " diantara ketiga2 bangsa ini. Maka akhirnya akan lahir lah suatu generasi " a truely malaysian society " di mana tak ada lagi melayu, cina, india. Dan sesudah itu maka diantara kita melayu, cina, india adalah bersaudara kerana ada pertalian keluarga.

Atas sebab perpaduan lah saya menyokong usaha kerjaan nak mewajibkan mandarin dan tamil di SK. Dan bukan kerana saya dah hilang jati diri.

Cukup lah dengan mengikuti kisah2 beperang sesama sendiri di negara2 lain. Dahsyat dan menakutkan. Apakah kita tidak merasa bimbang bahawa perkara yang sama juga boleh terjadi dinegara kita.

Pada penilaian saya, kita lebih mudah terdedah (at risk) kerana rakyat negara kita sangat berbeza daripada negara lain yang sedang mengalami apa yang saya sebut tadi.

Ayuh marilah kita tak kira apa bangsa pun tak kira apa agama pun, " tolong lah sayangkan negara ini "

Dan paling mustahak, mau terima atau tidak, " tuhan kita semua adalah sama dan satu sahaja tak kira apa bangsa pun ". Rasional saya, jika tuhan ada banyak maka dunia ini hancur kerana segala planet yang terdapat di cekrawala (atmosphere )akan berlanggar sesama sendiri kerana menerima arahan dari banyak tuhan, cuaca dan iklim juga menjadi tak ketahuan kerana ditempat yang sama satu tuhan kata nak bagi hujan kerana ini musim orang tanam padi tapi satu tuhan lagi kata nak bagi musim kering supaya orang2 yang sembah dia boleh menoreh getah.

Maaf, bukan niat nak mempersendakan tuhan. Tapi nak bagi tau itu lah hakikat yang kita kena terima. Sebuah kapal boleh belayar dan sampai ke destinasinya dengan selamat dan dalam masa seperti yang dirancang adalah kerana ianya dikawal oleh satu orang nakhoda saja.

Anda mungkin tak bersetuju dengan saya. Tak mengapa because i live the way i am and you live the way you are.

Anonymous said...

Saya sokong penuh pendapat Hazil 6.15 AM dan 6.45 AM, dan pendapat n.ajis 8.41 AM.

Komen-komen tersebut berisi dan hujah-hujahnya matang dan ada justifikasi yang dikeluarkan. Saya tumpang berbangga dengan pendirian dan penampilan mereka kehadapan mematahkan anggapan anggapan salah, tuduhan tuduhan dan kata kata yang tidak beralasan kukuh dan berjustifikasi, termasuk yang kotor, lucah dan kurang ajar.

Kita mesti jangan biarkan mereka yang cauvinis, rasis, ultra kiasu, anarkis dan subversif mengeluarkan kata kata ikut sesuka mereka dengan tidak dibidas dan dicantas kata kata mereka itu.

Kita bersedia berbincang dan bertukar fikiran secara dewasa dan waras disini, mendengar pendapat-pendapat lain, walau pun yang berbeza dari malahan bertentangan dengan pendirian kita, asalkan dilakukan dengan sopan santun dan berpatutan.

tokgaru said...

Berita Harian 15.6.10

Saya terbaca dan mungkin anda juga. Nik Aziz kata dia tak bersedia nak memimpin PR jika PR berjaya membentuk kerjaan selepas PRU 13 ni. Kalu PR offer dekat dia, dia nak offer pulak kepada Anuar sebab Anuar dah ada pengalaman. Lebih kurang cam tu lah bunyinya.

Kenyataan itu secara tak langsung menserlahkan 2 benda.

(1) Pas yang selama ni duh gah sana sini nak perintah malaysia ikut cara islam sebenarnya dah mula tak yakin boleh melaksanakan islam jika diberi peluang. Kalu yakin kenapa Nik Aziz tolak kalu orang offer. Nik Aziz tau, Anuar tak kan laksanakan pemerintahan cara islam kalu Anuar jadi PM. Atau Nik Aziz play safe kerana kalu PR boleh bentuk kerjaan dan tak laksanakan islam maka dia boleh cuci tangan dengan mengatakan " ambo dan Pas nak buat islam tapi Anuar tak mau ".

Tokgaru pernah tulis dalam blog ni juga lah. Impian Pas dan Nik Aziz nak bentuk kerjaan islam di malaysia ni adalah " tak ubah seperti angan2 Mat Jenin, atau tak ubah seperti angan2 Ayah Pin hendak menubuhkan kerjaan langit "
Maka dengan itu apa yang ditulis dalam BH hari ni dah mengiakan andaian saya.

(2) Kenapa Nik Aziz nak offer kepada Anuar. Siapa Anuar dengan Pas. Dan siapa pulak Nik Aziz dalam Pas. Nik Aziz cuma Mursyidul Am saja. Dan Presiden Pas adalah Hadi Awang. Kenapa Nik Aziz tak offer kepada Hadi Awang sedangkan kalu ikut hariki Hadi Awang lebih layak kerana Hadi Awang adalah Presiden Pas, tapi Nik Aziz nak bagi kepada Anuar.

Kepada mereka2 yang mau faham. Ada 3 benda di sini.

(1) Boleh jadi Nik Aziz dengan Hadi Awang memang bermasalah walaupun mereka berdua menafikan. Lazimnya kalu seseorang tu tak sanggup nak jadi " kepala tahlil " dalam satu majlis tahlil dia akan offer kepada orang yang duduk disebelahnya, tapi Nik Aziz ni lain sikit dia offer kepada orang yang duduk di seberang sana pulak.

(2) Boleh jadi Nik Aziz sendiri tak yakin Hadi Awang boleh dan mampu menjadi PM untuk mentadbir negara jika PR menang.

(3) Boleh jadi Nik Aziz sendiri sebenarnya takut kepada Hadi Awang. Sebab kalu Hadi Awang dah jadi PM dan Nik Aziz masih setakat MB saja, maka secara hiraki Hadi adalah lebih berkuasa daripada Nik Aziz dan Nik Aziz adalah tertakluk kepada perintah Hadi sebagai PM.

Itu pendapat saya. Pendapat orang yang tak berparti yang mana undi saya sangat bererti. Mungkin pendapat anda yang pro kepada Nik Aziz dan Pas lain pula. Tak ada masaalah untuk anda mengemukakan hujah.

tokgaru said...

Aku Dalam Dilema.

Aku sebagai pengundi atas pagar yang tak berparti.

Takdirnya dalam masa terdekat ni berlaku PRU 13 seperti yang di minta oleh Mantan PM Dr Mahathir (BH 15.6.10)

Nak pilih Umno? Umno dah buat aku berkecil hati. Umno sekarang dah tak sama dengan Umno dulu. Umno sekarang lebih kepada nak jaga hati orang lain daripada nak jaga hati orangnya sendiri.

Nak pilih Pas ? Pas dulu dan Pas hari ni jauh berbeza. Pas dulu kata kalu berpakat dengan orang kafir maka kita juga jadi kafir. Sebab Umno berpakat dengan orang kafir bentuk kerjaan, maka orang Umno pun tak berapa tepat lah islamnya, sebab tu nikah oleh tok imam Umno tak diterima dan kena nikah semula oleh imam Pas, sebab tu daging binatang sembelihan orang Umno tak berapa sesuai dimakan maka kena sembelih semula baru halal jadinya.

Tapi hari ni. Pas dah berpakat dengan DAP nak bentuk kerjaan PR jika menang. Boleh pulak no... tak jadi kapir ke Pas macam mana Umno jadi kapir kerana berpakat dengan MCA, MIC, Gerakan, PPP, SUPP dan lain2.

Boleh jadi tok2 guru dan ulamak2 Pas ada dapat sms atau email dari langit yang mengatakan sekarang ni berpakat dengan orang kapir tubuh kerjaan dah tak kapir lagi dah.

Kalau ada sms atau email tu minta tolonglah para tok2 guru atau ulamak2 Pas send masuk dalam blog ni supaya semua orang boleh baca dan bagi support (undi).

Jika tidak maka saya kira Pas pun kapir macam Umno jugalah. Kalu Umno jadi kuda puak ultra kiasu maka Pas pula jadi kaldai kepada DAP dan PKR untuk meranapkan masa depan melayu di bumi sendiri.

Tolong baca BH 15.6.10. Ikuti pandangan Dr Mahathir semasa di majlis anjuran GERTAK di Trengganu.

Teringat lagu. " Yang Mana Satu Pilihan Kalbu. Yang Keris Satu atau Bulan Penuh Satu. Kerana Kedua2nya Membuat Aku Bertambah Celaru "

n.ajis said...

1) DRT mempertahankan Melayu kerana DRT dan Melayu menyembah tuhan yang satu. In fact, DRT akan mempertahankan hak-hak umat Islam yang tergugat baik drpd mana-mana kaum sekalipun.
2) Umat Islam dalam dilema antara BN dan PR. Maka, pilihlah yang paling kurang memberi mudarat. Buat masa ini, mudarat PAS lebih besar kerana dasar2 PAS dipandu DAP dan PKR yang menerajui PR (PAS hanya diperlukan untuk kerahan tenaga spt mengutip sampah, kutip derma, mengibar bendera DAP, menjaga lalulintas ketika PRU dan berdemonstrasi jalanan ketika hari panas terik).
3) Persepsi UMNO mengabaikan Melayu tidak tepat. RMKe-10 menggariskan dasar afirmitif meningkatkan pendapatan rakyat termiskin di mana 70% adalah Melayu. Council khas peringkat tertinggi dipengerusi PM sendiri akan meneliti masalah komuniti perniagaan Bumiputra, dengan komitmen membantu hanya yang layak. Dasar merentir, ali baba,rent-seeking dsb InshaAllah akan dihapuskan. Pemimpin yang berkualiti tidak datang selalu, Bumiputra harus memanfaatkan peluang ini.
4) PAS belum bersedia memerintah kerana terlalu banyak beretorik mengenai negara Islam tanpa mampu membentangkan secara terperinci bagaimana sebuah negara Islam yang praktikal dapat dilaksanakan di sebuah negara berbilang kaum. Adakah pusat judi, arak dan zina akan ditutup seluruhnya? PAS pasti akan ditentang puak ultrakiasu jika melakukannya. Dan setakat hari ini, barisan pemimpin PAS belum lagi mengulas (mengulas bermakna memberi pandangan ilmiah, bukan maki hamun atau bercakap secara hentam keromo) dokumen terpenting Kerajaan dan rakyat i.e. RMKe-10 yang dikeluarkan 10 Jun lalu. Ini membuktikan PAS tidak tahu prioriti dan lebih sibuk bercakap isu remeh temeh dan berpolitik ala kedai kopi 24 jam.

asyMok_Aambo said...

Nampaknya...
PAS begitu hebat diPerdebat
di Kedai kopi rid.Tee ini.
SATU PERKEMBANGAN POSITIF
Sebelum KAMI Menduduki PutraJaya.
Ayuh Berikan Lagi
Pandangan Positif Mahupun Negatif
Kalian Rakyat 1Malaysia.
Kenyataan-kenyataan POLITIK
Wali ALLAH SWT
Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat
Juga Sering diPerbincang.
Syukur!

asyMok_Aambo said...

Tinggal lagi
Para Pembahas Bijaksana
Harus TAHU
Membezakan
Kenyataan POLITIK
dan
Kenyataan HAKIKI.

asyMok_Aambo said...

Kajilah
Sirah Baginda SAW
Banyak Kenyataan-kenyataan POLITIK
Junjungan Besar
Yang BERBEZA
dengan Kenyataan HAKIKI.

asyMok_Aambo said...

Sekali lagi,
Terima kasih atas Perhatian
kepada
PAS.

putrarahman said...

"pada saya, sama ada DSAI atau Nik Aziz atau Hadi atau Zaid Ibrahim atau sesiapa pun tidak pernah menjadi masalah.

yang paling penting kerajaan itu mestilah bersih, cekap, prihatin dan telus."


Ini bukanlah kenyataan pertama saya baca daripada kaum Ultra Kiasu kerana beberapa bloger lain juga berpendirian yang sedemikian.

Kalau berdasarkan kenyataan ini, dapatlah kita simpulkan bahawa kononnya kaum Ultra Kiasu bukan berkehendakkan kepada kuasa pemerintahan terutama jawatan PM tetapi apa yang penting bagi mereka adalah sebuah kerajaan yang bersih, cekap, perihatin dan telus aka Bersih , Cekap, Amanah dan telus.

Pada pendapat saya,kaum Ultra Kiasu ini bersikap tamak dan mementingkan diri sendiri. Kenapa saya berkata sedemikian, lihatlah sekeliling dimana jua anda berada bertapa ramainya anak beranak, saudara mara kaum Ultra Kiasu ini yang kaya-raya dan mewah DI BAWAH PEMERINTAHAN KERAJAAN YANG MEREKA ANGGAP TIDAK TELUS, TIDAK PERIHATIN, TIDAK CEKAP DAN SEBAGAINYA. Jika sekiranya KERAJAAN INI sebagaimana mereka anggapkan, BAGAIMANA MEREKA boleh membina kemewahan sebegini.

Bagaimana pula dikatakan TAMAK itu? MEREKA TAMAK DAN mementingkan diri sendiri, mereka merasakan bahawa kerajaan kurang cekap, kurang telus, kurang perihatin kepada KAUM MEREKA yang kurang bernasib baik. Mereka mahukan supaya semua KAUM mereka menjadi orang kaya, orang berada, orang berharta dan sentiasa mendapat pembelaan sepertimana kaum majoriti dapat.

Mereka sedar bahawa jika semua kaum dilayan sama rata dan sama rasa, keseluruhan kaum mereka yang berapa kerat itu akan berpeluang besar dan berpeluang cerah untuk menjadi orang kaya, orang berharta. Mereka sedih dan menyalahkan kerajaan kerana masih ada kaum mereka yang daif dan tidak terbela.

tokgaru said...

asyMok Aambo

Hai ya. susahnya mau tulis awak punya nama. Orang bubuh capital letter di awal perkataan, yang awak pi bubuh di tengah2. lu baca mana sekolah punya ? sekolah vernacular tarak ajar macam ni punya la. Mungkin sekolah pondok atau sekolah Pas kut ?

Lain orang punya tulisan saya baca, boleh faham maksud. Tapi awak punya, saya tak tau apa yang awak nak sampaikan... lu sendiri saja yang tau apa yang lu mau kata.

Kalu macam tu jangan tulis lah, buat semak blog ni saja.

Anonymous said...

tokgaru,

Ingin saya memberi sedikit pendapat berkenaan dilemma Sdr. Saya pun tidak berparti juga.

Memang UMNO banyak salah, termasuk diperingkat perwakilan yang mengundi pemimpin-pemimpinnya. Politik wang melanda-landa sehingga UMNO mengakui ianya busuk hingga ke teras. Kebanyakan yang menjahnamkan parti itu ialah pemimpin-pemimpin yang dipilih. Pemimpin boleh ditukar asalkan dasar parti tidak. Mana dasar yang nampak bertukar, pemimpin yang menukarnya dan, walau pun dosanya dikatakan "flip flopping, auto-piloting and sleepy" telah terbukti bahawa Tun Dol telah dinyahkan bila keadaan melampau.

Walau pun masih bermasalah, dasar UMNO masih menolong Melayu, mempertahankan hak dan memajukan kepentingan Melayu. Sudah lebih 50 tahun demikian. Walau pun Najib sekarang nampak condong kapada kepentingan bukan Melayu, dia pun masih boleh ditukar. Mungkin makan masa, tetapi kalau kita fikirkan parti pembangkang, perlu kita kaji bolehkah mereka mendatangkan keamanan dan kemajuan jangka masa panjang.

PAS mahukan negara Islam dan undang-undang Hudud. Saya khuatir dinegara berbagai bangsa dan agama, ini akan mendatangkan tentangan dan kacau bilau. Tidak perlu saya berpanjang lebar berkenaan perkara ini. Ini adalah pendapat saya sebagaimana yang lain pun mungkin ada pendapat yang berlainan.

PAS "berpakat dengan DAP" melawan UMNO itu adalah tanda besar bahayanya jika kita memilih mereka. Itu menunjukkan sejauh mana mereka sanggup pergi untuk mencapai tujuan politiknya. Betul sebagai Sdr bayangkan - dahulu mmengkafirkan Muslim yang berfakat dengan atau mengundi kafir, sekarang mereka sendiri tidur sebantal dengan kafir.

[Bersambung]

Anonymous said...

Sambungan:

Pada saya yang lebih merbahaya lagi ialah DAP. Mereka mengungkit Kedudukan Istimewa Melayu, tidak hormatkan Perkara 153 Perlembagaan negara kita yang termasuk kedudukan Raja Raja Melayu. Pada hal Kedudukan Istimewa Melayu itu ialah ganjaran (in exchange for) kerakyatan bukan Melayu. Bukan kah mereka menjadikan manifesto pilihan raya mereka bahawa mereka akan hapuskan Hak-Hak Melayu jika mendapat kuasa? Sila lihat apa yang tertera diblog Wake UP! (Google sahaja perkataan itu dan Sdr akan dibawa kapadanya).

Pada hemat saya, DAP terdiri dari mereka yang tidak banyak bercampur gaul dengan bangsa lain, mempunyai nilai-nilai masyarakat yang berlainan dari yang lain. Pada umumnya mereka tidak sukakan Melayu, kuasa Melayu, Hak Istimewa Melayu dan selalu melompat dan anarkistik. Contohnya, menohmah SPRM diatas kematian Teoh Beng Hock walau pun sebab kematiannya belom diketahui sehingga hari ini. Ahli-ahli Parlimen dan DUNnya ada yang berdiri dimeja Dewan Undangan menjerit kapada yang lain saperti disindir DYMM Sultan Perak. Mereka berhubung dengan kongsi gelap, penjahat dan gengster (the Underworld) diIbupejabat Kerajaan Selangor, saperti yang dikatakan seorang ADUN dan seorang Wakil Rakyat PKR. Ini semua cara-cara kekerasan yang boleh menyebabkan rakyat diam tidak bersuara sebab "intimidation" mereka. Maka itu sangat merbahaya untuk demokrasi kita.

Mereka juga nampaknya subversif. Cogan kata "Malaysian Malaysia" mereka itu pun subversif kapada Kedudukan Istimewa Melayu. Tambahan pula mereka mahukan pengganas Komunis Chin Peng masuk Malaysia (Professor Tan Sri Khoo Kay Kim telah menyelidek dan mengesahkan Chin Peng bukan rakyat Malaysia). Ada diantara mereka yang mendakwa Chin Peng dan Parti Komunis Malaya itu nasionalis. Mengarut mereka bila difikirkan berapa banyak nyawa anggota Tentera, Polis dan orang ramai yang tidak bersalah terkorban akibat keganasannya. Maka ini adalah contoh-contoh yang menyebabkan saya tidak percaya DAP memerintah. Dan mereka yang sekutu dengannya.

Tidak saperti UMNO yang ahli-ahlinya terdiri dari berbagai lapisan masyarakat, dari orang kampung biasa hingga yang bangsawan dan berijazah dua tiga. Orang kampung biasa banyak yang "moderate" dan boleh diharapkan menukar pemimpin UMNO dan keadaan negara bersama-sama dengan "moderates" yang bangsawan dan bijak pandai.

Masa depan anak cucu kita ditangan kita. Jika salah pilihan kita mungkin meranalah mereka. Marilah kita bersama memikirkan sehalus-halusnya pilihan kita dan mengundi parti yang boleh membawa masa depan yang baik dijangka masa panjang.

tokgaru said...

Kpd n.ajis

" pilihlah yang paling kurang memberi mudarat "

Syabash. ini satu nasihat dan panduan yang bijak. boleh diaplikasi dalam keadaan tertentu.

Nasihat ini sesuai kepada orang tak berparti. Tapi kepada yang berparti, udah sebati dan susah nak berubah. Mereka ibarat orang yang sedang mabuk cinta, dah tak nampak lagi yang buruk dan busuk.

Yang Umno, mati hidup balik pun tetap akan undi BN. Dan yang Pas pun serupa tetap akan undi PR. Mereka buta tentang saudara seagama, buta tentang saudara sebangsa.

Tapi puak ultra kiasu, mereka lain dari kita. Mereka utamakan bangsa mereka. Kalu tak percaya, boleh cuba pada PRU 13 ni.

Calon Umno pi bertanding dalam kawasan mereka (ultra kiasu) majoriti yang sebelum ini adalah kubu kuat BN. Dan calon MCA atau MIC pulak diletak bertanding di kawasan melayu yang merupakan kubu kuat Umno.

Kita nak lihat apa kah akan berlaku keajaiban dalam kawasan yang calon Umno bertanding. Nasib calon MCA atau MIC kita tak bimbang ... melihat kepada rekod2 terdahulu kita boleh berkata INSYALLAH ....

tokgaru said...

Zendra. Terima kasih.

Panjang lebar tulisan anda. Puas saya membacanya. Mudah faham dan jelas maksudnya. Cam tu baru la ada klas. Tak seperti sorang dua tu, tak hapa2 yang ditulisnya. Ini blog untuk orang2 yang mau serius membincangkan masa depan negara, masa depan orang melayu dan masa depan orang islam.

Zendra, terus terang saya katakan, walau pun saya ni tak berparti. Umno tidak Pas pun tidak. Bila nak hentam, Umno saya hentam, Pas pun saya bantai. Kerana bagi saya itu saja dua parti melayu sebagai wadah perjuangan orang melayu dan islam. PKR nak dikatakan melayu pun bukan, nak dikatakan islam pun bukan. Insyaalah mati hidup balik pun saya tak akan undi baik PKR mau pun DAP.

Pilihan saya hanya dua saja, sama ada Umno atau Pas. Jika keadaan bekehendakan kepada saya terpaksa memilih antara bangsa dan agama, maka 2 kriteria itu adalah pertimbangan wajib buat saya.

Dan kerana pertimbangan serupa ini lah maka kekuatan puak ultra kiasu terbina dari satu PRU kepada PRU seterusnya.

Tau2. Penang dah terlepas. Sedar2 Perak hampir2 nak dapat MB Ultra Kiasu (mujur diselamatkan oleh sultan). Duk tak duk Selangor yang makmur pun tertukar kerjaaan negeri. Kedah tak apa sebab pi mai pi mai duk tang tu.

tokgaru said...

Zendra

Sambung sikit lagi.

Pas ni kalu nak bagi nampak cantik, kena modified sikit lah. Orang tua dalam Pas yang tak mau dan bantah sangat cadangan perpaduan melayu itu .... anda tau siapa dia kan ? .... ha kena nyah kan dari Pas .... selagi dia ada dalam Pas .... hajat Hadi Awang nak bincang pasal perpaduan melayu dengan Umno tak akan jadi kenyataan.

Tapi yang peliknya tu. Orang tua ni bila diajak bincang dengan Umno tak mau. Tapi dengan Lim Kit Siang, Lim Guan Eng dan Karpal Singh boleh pulak berunding.

Boleh jadi pada pandangan orang tua tu Lim Kit Siang, Lim Guan Eng dan Karpal Singh ni faham islam lebih baik daripada DS Najid kut.
Boleh jadi pada penilaian dia Lim Kit Siang,Lim Guan Eng dan Karpal Singh ni baca fathihah jauh lebih baik daripada DS Najib kut.

Nampaknya DS Najib pun kena pi berguru dengan orang tua tu jugalah.

Anonymous said...

Tok garu, saya bersetuju dgn 'maka 2 kriteria itu adalah pertimbangan wajib buat saya', cuma sbg seorag Islam lbh elok kita mendahulukan agama.

Wlpun TGNA byk dikritik di sini, tawakkal saya masih berbaki utk melihat keadilan buat rakyat (termasuk bukan Islam) dan Islam terpelihara. TGNA memahami agama dan politik dan perlu pentingnya menjaga hubungan dgn bukan Islam agar Islam tidak lg ditakuti.Wlpun perit, mungkin ia sbg dakwah kpd bkn Islam. Hanya Allah Yg Maha Mengetahui. Namun, ia lbh telus dan tidak rencong di dlm spt yg diamalkan oleh UMNO yg kelihatan membela umat Islam tetapi scr diam bersekongkol dgn golongan ultrakiasu (rakan BN sentiasa memastikan golongan mereka terbela, didlm BN ataupun diluar). Contohnya, terlalu byk utk dikira stlh lbh 50 thn merdeka.

Amat sering kita melihat tindakan rakan2 PR terlalu menekan PAS, dan kita lihat PAS agak berlembut dan terpengaruh dgn mereka. Sbg manusia biasa ini membuat saya sedih. Cuma saya rasa jgn kita terlalu menghukum di atas satu dua perkara sehingga hilang seluruh pertimbangan terhadap prinsip keadilan yg kita inginkan.

Ringkasnya, PAS berjaya di Kelantan, disenangi rakyat Islam dan bukan Islam.Walaupun hanya lebih satu kerusi sblm PRU 2008, 4 tahun PAS tidak tergugat dek lompat parti (baca: rasuah). Alhamdulillah, PAS masih blh konsisten dan terbaru membenarkan bukan Islam bertanding di atas tiket PAS. Ini merupakan satu kejayaan di mana ada golongan bukan Islam sanggup berdiri dibelakang PAS di dan ini tidak disukai oleh pihak lain.

Cuma saya amat berharap PAS tdk terlalu mengikut telunjuk rakan2 PR yg blh mengorbankan kepercayaan sbhgn dr kita. Buat asyMok ambo, mungkin anda blh sampaikan hal ini kpd pemimpin PAS, jgn terlalu yakin. nanti PRU 13 kelak, kita blh diibaratkan menang sorak kampung tergadai.

Anonymous said...

Utk makluman, bagi PRU2 yg lepas:
1999- sbhg org2 Melayu inginkan perubahan dan mengundi PAS krn faktor Anwar, tetapi golongan bkn Islam takut dgn larangan arak dan sgl yg berkaitan dgn Islam. Gol ultrakiasu lbh selesa dgn parti ultrakiasu mereka.
2004 - pertukaran tampuk pemerintahan menyebabkan rakyat Melayu/Islam dan bukan Islam ingin memberi peluang kepada BN. Pd masa ini pengaruh ultrakiasu semakin kuat, faktor kegawatan ekonomi yg melarat dari tahun 1997 turut membuka mata masyarakat mereka, membuatkan mereka makin lantang. Pd akhir tahap ini, kesabaran kebanyakan rakyat sudah sampai kemuncaknya stlh peluang kedua diberi.
2008 - meyaksikan kejatuhan rakan2 BN dan sokongan masyarakat Islam/Melayu merosot. Bg individu mereka hanya ingin melihat perubahan dan tdk menyangka kejayaan besar dimiliki PR. Namun demikian setelah 2008, belang pemimpin2 dlm PR terutamanya ultrakiasu makin terserlah.
PRU13- corak pengundian kali ini sukar diramal krn isu2 perkauman bnyk memberi pengaruh dan menyebabkan rakyat mgkin t'paksa berkali2 realingn sokongan mereka. Apapun jgn kita sekali2 mengenepikan agama, kerana yakinlah dgn Islam. Nilailah secara keseluruhan dan jgn terlalu melihat kpd aspek fizikal semata2.

Unknown said...

tak tau nak tulis apa lg. sokong ustaz segenap sudut. tp kalo ade yg silap lps ni, akan di nilai semula.

melayu mudah mengalah.. (3M)

asyMok_Aambo said...

Hanya Jauhari
Yang Mengenal Manikam.

asyMok_Aambo said...

to all 1Malaysia's Malaysians
Sudi-sudikanlah Diri
Menjenguk ke Kedai Kopi rid.Tee ini
ambo Percaya cendekiawan rid.Tee happy
Lontarkan pandangan apa2 pun
apa Yang PASti
TULISAN KALIAN TIDAK BUAT BLOG INI SEMAK!
rid.Tee PASti alu-alukan Kunjungan Kalian...
sepertimana Risaunya
Imam Ali KWJ
Bila mana Tiada Sesiapa
Mengetuk Jendela Pintu Rumah beliau.

asyMok_Aambo said...

Pembahas, Penjenguk dan Blogger
Yang diKasihi Sekalian...
Perkembangan Politik Malaysia
Bumi Bertuah Mutakhir ini
Menyebelahi PAS
actually
ambo baru attend
Bak Kut Teh
aka
Sessi Percambahan Minda
bersama Tiga Tokan non Muslim.
Dua Hardcore MIC dan PPP
Sorang Pemimpin Akar Umbi MCA K.Trg
Hasil nya amat Lumayan!

ambo sekarang ambil cuti dua bulan
untuk lawat keluarga
di Kuala Terengganu
Sepanjang tempoh ini
Tidak dapat diNafikan
Kerajaan Negeri Ahmad Said
amat Pandai
ambil hati rakyat jelata
ambo tabik Ahmad Said

Tinggal lagi bila isu Nasional
PAS masih mempengaruhi Persepsi
Majoriti Pengundi Berdaftar.
dan pada pandangan ambo
Itu sudah cukup bagus.

ambo telah beri Gesaan pada
Rakan-rakan
Kerusi DUN bagi pada Demo
Kerusi Parlimen
Pangkah BULAN PURNAMA.

asyMok_Aambo said...

Sekali Lagi
Terima Kasih atas
Pandangan Positif Negatif
terhadap PAS
itu Tanda nya
Kalian amat Menantikan
PAS di PutraJaya.

KAMI pun Berdebar-debar
Menunggu Klimaks
insanPintar-PM najib
sebab PASti PM najib
ada Pelbagai Plan
Sebelum KAMI ke Sana.

Thanx juga
kerana
Menghormati
Wali ALLAH SWT
Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat
cuma...
Wali-NYA juga Insan biasa
bukan Maksum
Hanya DiHantar Ke Bumi
Menyambung Tugas
Junjungan Besar SAW

BERPESAN-PESAN
DENGAN KEBENARAN
BERPESAN-PESAN
DARI KEMUNGKARAN

WAL ASR'...
dan seterusnya.

Chot said...

Kita seringkali dihidangkan dengan isu-isu panas yang melibatkan pertikaian antara kaum dan agama yang ditimbulkan oleh pihak-pihak tertentu semata-mata untuk menjaga kepentingan politik.

Akhir-akhir ini, pertembungan ini dilihat semakin dahsyat ditambah pula oleh peranan media massa yang turut menyimbah minyak ke atas api pertikaian yang marak.

Jika dahulu, parti-parti seperti PAS dilabel sebagai parti perkauman, rasis, radikal dan sebagainya, maka hari ini seolah-olah label itu telah bertukar arah dan dipakai pula oleh golongan yang dulunya mendakwa liberal.

Perlulah disedari, PAS sendiri tidak pernah bersikap perkauman sejak dari dahulu hinggalah ke hari ini.

Label-label yang negatif yang dipakaikan oleh pihak media massa
langsung tidak benar dan hari ini ia terbukti merupakan tuduhan yang tidak berasas semata-mata.

Perjuangan PAS sendiri bukanlah mengajak kepada menegakkan idealisme perkauman yang sempit tetapi mengajak manusia untuk mengabdikan diri kepada Allah SWT selaku pencipta alam semesta.

Chot said...

Dunia yang indah ini tidak mungkin wujud dengan sendirinya tanpa Pencipta.

Akal logik tentu sekali tidak dapat menafikan wujudnya kuasa yang mengatur perjalanan alam yang begitu tersusun ini.

Peredaran bulan dan bintang, pergantian malam dan siang yang begitu teratur mustahil wujud kecuali adanya kuasa yang mencipta dan mengurus tadbirnya.

Kita tentu sekali boleh menerima bagaimana tubuh badan manusia yang terdiri daripada pelbagai anggota dan beribu-ribu sendi hanya dikawal oleh akal sebagai papan kawalan utama.

Demikianlah juga sebuah kilang yang terdiri daripada pelbagai jentera dan mesin namun kesemuanya hanya digerakkan dengan hanya menekan suis utama.

Maka begitu jugalah alam semesta yang begitu hebat ini tentulah ditadbir oleh satu kuasa saja.

Kuasa ini esa, tidak ada dua dan tiganya.

Chot said...

Agama Islam mengajar penganutnya agar meyakini bahawa semua manusia ini berasal dari bapa yang sama iaitu Adam.

Walau apapun warna kulit, manusia sebenarnya bersaudara atau adik-beradik kerana datang dari sulbi yang sama atau satu keturunan.

Sebutlah apa nama bangsa sekalipun, ia tetap merupakan anak cucu kepada Nabi Adam.

Justeru, langsung tidak timbul soal bangsa dan warna kulit di dalam Islam.

Bangsa, bahasa dan warna kulit tidak lain hanyalah merupakan unsur atau ciri untuk membezakan manusia.

Oleh yang demikian, ia tidak patut dijadikan punca manusia bersengketa antara satu sama lain.

Sekalipun secara fitrahnya manusia tentulah menyintai bangsanya sendiri lebih daripada bangsa yang lain, namun cinta dan kasih itu tidaklah menghalalkan dirinya untuk melakukan kezaliman dan ketidakadilan kepada bangsa yang lain.

Chot said...

Penulisan Tuan Guru Dato Haji Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat selanjutnya;

http://www.blogtokguru.com/

n.ajis said...

Prinsip keadilan Islam tiada siapa mampu pertikaikan. Lihatlah di seluruh dunia (termasuk Malaysia), pemerintahan Islam tidak pernah menindas bukan Islam. Tetapi di negara dikuasai bukan Islam, umat Islam sentiasa tertindas (Kasmir,Chechnya,China,Europe,Bosnia,Singapura etc.). Tidak dapat dibayangkan apa nasib umat Islam di Malaysia jika Allah mentaqdirkan puak ultrakiasu memerintah. PAS perlu melihat konsep keadilan yang luas, mendengar rintihan umat Islam tertindas di bumi sendiri akibat sikap perkauman ultrakiasu. Adilkah komposisi kekayaan 20% population menguasai 60% kekayaan negara?
Adilkah anak kampung yang miskin diminta bersaing secara terbuka dengan anak ultrakiasu yang cukup serba serbi untuk memohon biasiswa JPA?
Adilkah tuntutan ultrakiasu supaya hasil cukai negara diberikan kepada kawasan ultrakiasu sahaja, kerana kononnya mereka pembayar cukai terbesar (ultrakiasu berbohong, pembayar cukai terbesar adalah PETRONAS-institusi ditadbir professional Muslim)?
Adilkah arak, pusat urut dibuka besar-besaran di kawasan majoriti umat Islam?
Jika tidak, apa tindakan PAS membetulkan keadaan. Adakah dengan cara memberi lebih banyak ruang kepada ultrakiasu untuk menindas masyarakat Islam. PAS, bersikap adillah! Jangan hanya berani dengan UMNO tetapi layu dengan puak ultrakiasu!

tokgaru said...

PRU13- corak pengundian kali ini sukar diramal (Hazil)

Saya setuju, tapi tak sepenuhnya.

Pada saya corak pengundian bagi kelompok melayu tak sukar untuk dibaca. Kalu ahli Umno dah tentu dia akan pangkah BN (tak kira lah samada calon itu dari UMNO atau MIC atau Gerakan). Kalu ahli Pas udah pasti dia akan pangkah PR (tak kira lah calon itu dari Pas atau PKR atau DAP). Kalu melayu PKR maka PKR lah yang akan dipangkahnya (tak kiralah calon itu dari PKR atau DAP atau Pas).

Bagi saya, yang sukar kita nak baca adalah pengundi ultra kiasu ini. Corak pengundian mereka tak seperti orang melayu. Saya berpendapat mereka2 ini bijak mengatur strategi sebelum membuang undi. Mereka tau apa yang mereka mau. Maksudnya bila mana mereka mau suara ultra kiasu yang lebih ramai dalam DR dan DUN, maka apakah kita boleh pasti bahawa 100% ahli MCA akan pangkah BN, 100% ahli Gerakan akan pangkah BN, 100% ahli MIC akan pangkah BN. Mungkin ada yang ketawakan saya bila saya sebut 100%, tak apalah letak saja 80%.

Polar keyakinan puak ultra kiasu terhadap wakil2 mereka dalam BN melalui MCA, MIC dan Gerakan boleh dikategorikan sebagai merosot sekali pada PRU 12. Jika puak ultra kiasu yang menjadi anggota parti2 dalam kompenen BN tak beralih sokongan saya kira Penang masih diterajui oleh Gerakan, Perak dan Selangor Umno masih unggul. Nak harapkan undi ahli2 DAP, berapa kerat sangatlah yang ada.

Kerana jika saya adalah sebagai mereka, yang sentiasa mau suara politik ultra kiasu bertambah dari satu PRU kepada PRU yang lain maka saya tak akan melepaskan peluang ini. Dan mereka telah melakukannya, cuba analisa kekuatan DAP di beberapa DUN dan di DR sendiri, adakah menunjukkan penurunan atau peningkatan.

Pada pandangan mereka MCA, Gerakan dan MIC berada dalam BN kurang berkesan kerana banyak mengikut telunjuk Umno. Dan kerana itu banyak yang mereka minta untuk puak mereka tak berjaya. Dan kemunculan PR yang di dominasi oleh DAP (andaian tokgaru sendiri) adalah suatu platform yang boleh mempercepatkan keinginan penguasaan politik mereka di negara ini. Umno mungkin sedar tentang ini. Pas juga sedar tapi buat2 tak sedar kerana ingin merasa duduk di Putra Jaya (pinjam ungkapan asyMok Aambo). Saya tak sebut PKR kerana pada saya PKR tak layak mewakili suara melayu dan islam.

Saya tak tau apa firasat orang lain. Tapi firasat saya mengatakan puak ultra kiasu tak akan memberi peluang kedua kepada BN untuk bertapak semula di Penang. Mereka tak rasa apa2 kesulitan yang luar biasa pun ber Ketua Menteri kan Lim Guan Eng sebagai mana orang2 melayu di Kedah tak merungut susah nak cari makan di bawah Menteri Besar Ustaz Azizan.

Kalu ada yang nak merungut pun adalah mereka2 yang selama ini hidup bergantung harap kepada pengaruh politik.

Kesimpulan : Dalam hal pangkah memangkah semasa membuang undi, terbukti puak ultra kiasu telah melakukannya dengan penuh perkiraan dan perhitungan.

Chot said...

IPOH 9 Mac 2010– Ahli Majlis Syura Ulama Pas, Ahmad Awang hari ini tidak menafikan dakwaan bahawa beliau bertanggungjawab menggagalkan usaha menubuhkan kerajaan perpaduan di Perak.

Bagaimanapun bekas Pesuruhjaya Pas Perak ini mendakwa, antara sebab beliau mengambil tindakan itu ialah kerana Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria hanya membangkitkan perkara tersebut melalui telefon.

“Memang dia (Harussani) ada menghubungi saya dan menyatakan inilah masanya parti Melayu bergabung dan membangunkan Islam.

“Tetapi bila saya tanya dia mengenai ceramah-ceramahnya yang mengatakan bahawa lebih 10,000 umat Islam sudah murtad dan dia sendiri menyatakan UMNO gagal dalam hal itu, dia terus diam dan meletakkan telefon. Jadi, siapa yang tidak bekerjasama,” katanya kepada Utusan Malaysia ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau mengulas dakwaan Harussani mengenai penolakan terhadap cadangan penubuhan kerajaan perpaduan Pas-UMNO di Perak.

Harussani mendakwa, Pas Perak tidak menunjukkan minat untuk mengadakan perbincangan selepas mereka menang dalam Pilihan Raya Umum Ke-12 (PRU12).

Jelas Ahmad, tindakan UMNO menggunakan wakil menyuarakan hasrat parti juga tidak menunjukkan kesungguhan mereka untuk bergabung.

“Dia (Harussani) tidak ada kaitan dengan mana-mana parti, dia mufti sahaja. Kenapa pula dia yang perlu jadi orang tengah untuk berbincang?

“Kenapa Datuk Seri Mohd. Tajol Rosli Ghazali (bekas Menteri Besar) sendiri tidak berjumpa atau menghubungi kami.

“Masa itu, hanya beberapa orang dari UMNO sahaja bersungguh-sungguh menelefon saya minta saya sebagai pihak Pas bersetuju untuk bersepakat dengan UMNO," katanya.

Beliau berkata, sekiranya UMNO ikhlas ingin berbincang dengan Pas untuk membina sebuah kerajaan Islam, semua mufti di Malaysia perlu menasihatkan Majlis Tertinggi (MT) parti itu supaya meletakkan Exco berkaitan agama dalam barisan kepimpinan mereka.

ruj: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0310&pub=Utusan_Malaysia&sec=Politik&pg=po_01.htm

Chot said...

UMNO Lepas Tangan Dalam Tragedi Natrah

Walaupun mengajak semua pihak bersatu dengan mengambil tragedi Natrah sebagai contoh, pimpinan Umno sebenarnya lepas tangan dalam memperjuangkan akidah gadis Belanda itu.

Bekas Ketua Pengarang Utusan Melayu sebelum diambil alih Umno, Said Zahari berkata, Umno tidak mengambil peduli isu berkenaan sebaliknya membiarkan tokoh pembangkang lain memainkan peranan.

“Umno sebagai parti tidak terlibat. Kecuali adalah beberapa orang pemimpin kelahiran Singapura antaranya (Tun) Saadon Zubir,” katanya kepada TV Selangor hari ini.

Beliau mengakui Perdana Menteri pertama, Tunku Abdul Rahman terlibat dalam perjuangan berkenaan tetapi Presiden Umno kedua itu pada masa berkenaan, belum menyertai Umno.

Said berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang kononnya meminta umat Melayu-Islam di negara bersatu dengan mengambil contoh tragedi Natrah.

Sebaliknya Utusan Malaysia dengan memetik kenyataan Muhyiddin cuba memutar belit sejarah kononnya semua parti termasuk Umno mendukung perjuangan terhadap Natrah.

Kenyataan itu dibuat pada pelancaran buku Natrah: Cinta, Rusuhan dan Air Mata, kononnya Umno bersama-sama Hizbul Muslimin dan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) bersatu mempertahankan kesucian Islam Natrah.

Tragedi Natrah atau nama sebenarnya Maria Hertogh di Singapura pada tahun 1950 hingga kini menjadi simbol perjuangan Islam dinegara ini.

Gerakan memperjuangkan akidah Natrah, bukan gerakan bersepadu parti politik sebaliknya didominasi tokoh parti pembangkang termasuk bekas Presiden PAS, Dr Burhanuddin Helmy.

Mengikut buku ‘Tragedi Nadra’, Umno tidak membuat apa-apa sebagai sebuah parti malah mengambil sikap berkecuali berikutan hubungan baiknya dengan penjajah, Inggeris yang ketika itu terikat dengan Perjanjian Inggeris-Belanda.

Malah, Presiden Umno ketika itu, Datuk Onn Jaafar dipetik sebagai berkata beliau ‘enggan campur tangan kerana ia bukan isu politik, sosial mahupun keagamaan.’

Sehingga kini, tragedi yang menimpa Natrah dipadamkan dari lipatan sejarah tanah air lantaran ia tidak terkandung dalam skema pembelajaran sejak dulu lagi.

Malah, sebuah lagu berjudul Natrah yang mengisahkan tragedi menyayat hati yang didendang sebuah kumpulan rock sekitaar tahun 80-an, diharamkan penyiarannya. -TVS

Chot said...

Kalau dilihat kedua-dua parti yang bertanding dalam pilihan raya dalam negara kita Malaysia ini iaitu antara PAS dan Umno, dari segi luarannya memang ia mewakili bangsa Melayu, tetapi apabila dilihat dari segi dasar perjuangan parti, ia amat berbeza antara satu sama lain.

Ini kerana PAS sejak dari mula penubuhannya sebagai sebuah parti politik meletakkan bahawa al-Quran adalah sandaran perjuangan, dalam erti kata PAS sedaya upaya mendaulatkan isi -kandungan al-Quran dan menjadikannya perlembagaan tertinggi dalam negara.

Justeru, para pemimipin PAS serta calon-calonnya yakin bahawa etika akhlak penting lebih-lebih lagi dalam pilihan raya, ia merupakan amalan harian sepanjang masa,.

Berbeza dengan pemimpin Umno yang tidak beretika dengan akhlak Islam, ini dapat dibuktikan dengan banyaknya penganjuran program maksiat, walaupun ia dibantah oleh kumpulan cendekiawan serta golongan ulama Islam, namun pandangan mereka dipinggirkan kerana bimbang tidak mendapat sokongan padu dalam pilihan raya dari golongan remaja yang sukakan hiburan.

Begitu juga pada awal kemenangan pilihan raya umum 2004, ketika PM menjanjikan kepada umum untuk menangkis sebarang penyelewengan khususnya yang melibatkan amalan rasuah di kalangan pemimpin atau menteri, namun ia sekadar untuk menyedapkan halwa telinga para pengundi, selepas daripada itu ia hanya tinggal kenangan yang akan berulang pada janji-janji pilihan raya umum ke 12 akan datang.

ruj : http://www.harakahdaily.net/bm/index.php/tarbiyah-dari-penjara/index.php?option=com_content&task=view&id=18859&Itemid=5

tokgaru said...

Saudara Chot.

Tertarik saya dengan posting anda yang terakhir.

Penyatuan Umno dengan Pas.

Peringkat ahli biasa, tak ada masalah. Pemimpin kata kita bersatu maka mereka pun bersatu lah. Mereka tak ada apa2 kepentingan. Kepentingan ahli biasa ni 2 saja. (1) Mau kepada Melayu (2) Mau kepada islam.

Peringkat kepimpinan, ini lah yang menjadi batu penghalang besar kepada perpaduan melayu dan islam. Mereka boleh duduk dan berbincang. Tapi bila berbincang topik utama bukan kepentingan para ahli dan penyokong parti mereka. Yang nak kena diselesai dahulu ialah " kalu parti aku bersatu dengan parti kamu apa jawatan yang kamu akan bagi kepada aku dan para juak2 aku, kalu kamu boleh jawab soalan pembuka mulut ni, tak apa kita boleh lah terus berbincang untuk perpaduan, tapi kalu tak boleh nak jawab, ok kita tangguh sebentar sehingga ke satu tarikh yang akan diberitahu kemudian "

Kesimpulan : Sampai ke saat ini. Udah beratus kali kita dengar cadangan Umno nak bincang dengan Pas pasal perpaduan melayu, begitu juga cadangan Pas nak bincang dengan Umno pasal perpaduan melayu. Hasilnya melayu kui makin berpecah, mulanya pecah 2 saja, sekarang udah jadi 3 dah. Agaknya nak tunggu sampai melayu udah pecah 7 baru nak bersatu kut. Sedangkan orang lain nampak diluar macam berpecah, tapi di bahgian dalam sebenarnya bertaup rapat.

asyMok_Aambo said...

Tidak sedikit berulang kali
Menimbulkan Syak Wasangka
mampukah PAS Menutup Semua
al KHAMAR wal MAISIR
jika Hari Ini
Kami di Putra Jaya.

KAMI Ingin Tekankan
Cebisan lontaran KALAMULLAH
daripada PENCIPTA kepada
Kekasih-NYA
sama sekali bukan dalam tempoh 48 jam mahupun 4 minggu atau 6 bulan hatta 366 hari sekalipun.
Ini Merupakan Proses BerTerusan.

asyMok_Aambo said...

PAS teramat sedar
Kami berada negara Malaysia
yang mana
Muslim tidak sampai 60 peratus.
apatah lagi tidak semua Muslim
adalah Mukminin Mukminat.

asyMok_Aambo said...

Tinggal Lagi
PAS ada Niat
Membuktikan
ISLAM Rahmat Sekalian Alam.

asyMok_Aambo said...

Oleh yang demikian
PAS di PutraJaya
mana mungkin 100 peratus
sama dengan
PAS Kota Darul Naim.
Strategi wa Kaedah PASti Pelbagai.
Kami sedar
Menjadi KERAJAAN PERSEKUTUAN
Jauh Beza
dari dipilih sbg KERAJAAN NEGERI.

asyMok_Aambo said...

ramai Juga Berbahas
di Kelantan pun tetap
diLuluskann Lesen Arak utk non-Muslim
dan Judi tetap banyak biarpun
tanpa Lesen

Saudara-saudari Sekalian...
Tidak susah untuk diFahami
kenapa Lesen Arak tetap dikeluarkan
di Kelantan biarpun sudah lebih 23thn PAS mentadbir Kelantan.


Sebagai sebuah Kerajaan Negeri
dalam sebuah negara Malaysia
Kuasa Politik PAS tidaklah Menyeluruh.
Kelantanese ada yang saban hari
Berulang-alik
dari KB-KL, KB-JB malah KB-Tawau
Kelantanese juga saban hari
Melayan ASTRO, Mentor, Idola Kecil
dan www.slutLoad.com
Tidak ada beza 90 peratus Muslim
Kelantan dengan Malaysians' 1Malaysia.

asyMok_Aambo said...

Konsep Asas ISLAM adalah
Pendidikan.
Kalau kena cara Didikan
para non Muslim pun
akan sedar Keburukan
al-KHAMAR wal MAISIR.

NAMUN
ini tidak akan berlaku
Jika Putra Jaya still diHuni
oleh XXXXXXXXXXXX.

Di hadapan kita hari ini
16 Jun 2010
Telah TerBentang betapa Gagal
XXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Mendidik Rakyat 1Malaysia
memahami
ISLAM sebagai
RAHMATAN LIL AALAMIIN.

asyMok_Aambo said...

di Pihak PAS,
ahli Dewan Himpunan Penyokong PAS
iaitu para non Muslim
telah FAHAM
Hudud Hanya Untuk MUSLIM.

asyMok_Aambo said...

Ramai Menegur ambo
ISLAM bukan hanya Hudud.
Betul...
Namun Sejak zaman berzaman
non-Muslim 1Malaysia
Takut nak dekati ISLAM
Sebab XXXXXXXXXXXXXXXXX
Menghina Hudud.
Sekarang...
SUPREMO LIM KIT SIANG
MAULANA KARPAL SINGH
&
UMARULKHATTAB LIM GUAN ENG
Pun Faham

HUDUD HANYA
UNTUK MUSLIM.
HU

nurmisnan said...

ada juga peminat sesat RT masuk sini.. kesian...

Bagi aku apa juga cadangan yang bagus utk kita 1 Msia aku setuju..

Insyaallah semoga kita sama2 membetulkan mana yang harus dibetulkan...

Chot said...

Parti Ajaran Sesat, itulah yang sering diungkapkan oleh orang UMNO kepada penyokong PAS.

Adakah disebabkan berada didalam golongan yang menghalalkan perkara yang halal dan mengharamkan perkara yang haram adalah SESAT?

Adakah disebabkan dasar parti PAS menyeru untuk membuat apa sekali pun hendaklah meletakkan Al-Quran & Sunnah..TERATAS itu SESAT?

Adakah disebabkan oleh parti PAS menyuruh membuat kebaikkan dan mencegah kemungkaran dikatakan SESAT?

Adakah parti PAS tidak menganggap rasuah atau politik wang sebagai perkara yang HALAL itu SESAT?

Adakah disebabkan parti PAS menolak wang haram seperti sumber dari judi, riba serta ekor adalah SESAT?

Adakah disebabkan di dalam parti PAS dipenuhi oleh ahli2 seperti Ustaz Harun Din, Ustaz Ismail Kamus, Ustaz Taib Azzamuddin, Ustaz Ghani Shamsudin dan mereka ini pun SESAT juga?

asyMok_Aambo said...

ambo dlm journey
pulang dari kota bharu
Singgah Minum Kopi Jap kat Kdai Kopi cendekiawan rid.Tee

Niat asal
Memeriahkan Kelantan Fiesta

Terbukti...
LANGIT Itu TINGGI
Bumi Ini RENDAH.
Syukur!

song said...

Hazil,

" That's how, song, your own statement that says 'if your beloved government withdraw whatever subsidies as mentioned lately, we will just pass the cost to the consumers' answers your own take on me on supplier (or whatever to mean that YOU control) power. "

do you want to do an unprofitable deal? or a biz that losses money?
your BN government can always do rugi business at the expense of taxpayers. but not the private sector.

we are not charity org nor we have the taxpayers' money to waste. understand?

song said...

" Masa depan anak cucu kita ditangan kita. Jika salah pilihan kita mungkin meranalah mereka. Marilah kita bersama memikirkan sehalus-halusnya pilihan kita dan mengundi parti yang boleh membawa masa depan yang baik dijangka masa panjang."

good point. 50 years is enough. time to give other people a chance. say no to UMNO and all those bullshit doctorate ministers.

song said...

mohamed,

sebenarnya orang paling kaya di malaysia adalah seorang bekas menteri melayu. tetapi wangnya adalah wang haram dan dengan sebab itu dia tidak berani untuk ' declare ' kekayaannya secara terbuka. itulah sebab dia tidak tersenarai dalam list.

no prize for having the right answer.

song said...

Najis,

' Contoh aktiviti haram dipelopori puak ultrakiasu: mengedar DVD haram & lucah, mengedar dadah, mengenakan bunga@riba yang amat tinggi spt Ah Long, menipu dalam perniagaan spt emas dll, membentuk kartel untuk monopoli pasaran, menyorok bekalan asas spt gula & ayam, mencemarkan alam sekitar dengan sisa toksik, diskrimasi kepada Melayu di tempat kerja, menjual bekalan pada harga berbeza mengikut kaum, menggalakkan pusat judi dan pelacuran spt bapa ayam.'

najis, you really live up to your name.
btw, who are the pihak penguatkuasa? what are they doing? kuat rasuah?

song said...

putrarahman,

kenyataan anda ' Pada pendapat saya,kaum Ultra Kiasu ini bersikap tamak dan mementingkan diri sendiri. Kenapa saya berkata sedemikian, lihatlah sekeliling dimana jua anda berada bertapa ramainya anak beranak, saudara mara kaum Ultra Kiasu ini yang kaya-raya dan mewah DI BAWAH PEMERINTAHAN KERAJAAN YANG MEREKA ANGGAP TIDAK TELUS, TIDAK PERIHATIN, TIDAK CEKAP DAN SEBAGAINYA. Jika sekiranya KERAJAAN INI sebagaimana mereka anggapkan, BAGAIMANA MEREKA boleh membina kemewahan sebegini.'

why dont take a mirror and look at yourself why other people are doing better than you when you have the help of crutches?

is because you are lazy and always rely on help from government?

stop blame other people. look at yourself and improve.
unless you are born without brain or handicapped.

song said...

kpd tokgaru (4.59pm ),

1. tanyalah kerajaan BN kenapa hanya pada masa PRK nak beri sumbangan-sumbangan kepada penduduk kawasan itu. bukankah itu tanggungjawab kerajaan setiap masa selepas dipilih?

2. beri 3 juta kepada sekolah. tetapi sendiri poket 500juta komisyen kapal selam yang tidak mampu menyelam. what a joke! itu semua wang rakyat.

3. we will remember, or rather, we will never forget what kerismudin did. and serves as a good reminder.

4. MCA & MIC bersekongkong dgn UMNO untuk mengasak wang rakyat. ask samy velu why he needed 19million to repair the roof leakage at parliament house. i hv never heard of water proofing works that can cost so much. so, the BN ministers must be thinking the rakyat are stupid and dumb. and therefore, the BN supporters are either cronies or they must be so dumb and stupid to believe all these bullshit.

4. the astro-nut was a waste of public funds. showing the people that gasing actually can be spinned in outer space. why dont channeled the allocation to rural schools in east malaysia which are deprived of water and electricity?

5. PKFZ issue. where is it heading?
it will be a non issue soon coz too many big shots and VIPs involved.

hence, can you give me a reason to vote for these idiots and b**stards to run this country?

the fisherman had overfished. the fishes are getting a little smarter nowadays :)

n.ajis said...

song merupakan contoh ultrakiasu tulen. Jika Dogs, Alcohol & Pigs (DAP) memerintah negara, segala salahlaku ultrakiasu akan dijustifikasikan supaya nampak betul. Yang salah hanya orang lain. So, buat PAS, berhati-hatilah dalam memilih kawan.

DAP supporter said...

Labeling theory (also known as social reaction theory) was developed by sociologist Howard S. Becker.

Labeling theory holds that deviance is not inherent to an act, but instead focuses on the linguistic tendency of majorities to negatively label minorities or those seen as deviant from norms.

The theory is concerned with how the self-identity and behavior of individuals may be determined or influenced by the terms used to describe or classify them, and is associated with the concept of a self-fulfilling prophecy and stereotyping.

The theory was prominent in the 1960s and 1970s, and some modified versions of the theory have developed.

Unwanted descriptors or categorizations (including terms related to deviance, disability or a diagnosis of mental illness) may be rejected on the basis that they are merely "labels", often with attempts to adopt a more constructive language in its place.

Labeling theory is also closely related to interactionism and social construction.

Labeling theory concerns itself mostly not with the normal roles that define our lives, but with those very special roles that society provides for deviant behavior, called deviant roles, stigmatic roles, or social stigma.

A social role is a set of expectations we have about a behavior. Social roles are necessary for the organization and functioning of any society or group.

Investigators found that deviant roles powerfully affect how we perceive those who are assigned those roles.

They also affect how the deviant actor perceives himself and his relationship to society.

The deviant roles and the labels attached to them function as a form of social stigma.

Always inherent in the deviant role is the attribution of some form of "pollution" or difference that marks the labelled person as different from others.

Society uses these stigmatic roles to them to control and limit deviant behavior: "If you proceed in this behavior, you will become a member of that group of people."

Whether a breach of a given rule will be stigmatized will depend on the significance of the moral or other tenet it represents.

DAP supporter said...

Since we've been exploring how our thoughts energetically have an effect on others, I think it's important to qualify what a pure intention is, as opposed to trying to control what another person thinks and does.

If you and I stand facing each other and push against each other's hands in a little battle of wills, when I push on you, you push me back.

If I get stronger, you get stronger in response.

The push, push back continues with one person trying to use more muscle power to over come the other, until what? Some one wins, or some one concedes.

This is what is generally going on in relationships, when it comes to thinking we have to push, pull, coerce and threaten an individual to give us what we want.

We tend to move into this way of doing things after we've asked for what we want and have either been refused or ignored.

As you step more fully into your power, and you have been asking for what you want, but people are still not giving you what you want within a reasonable time, then here are some questions to ask yourself.

What we may not be looking at here is:

How did I ask for what I wanted?

Was what I asked for laden with an angry, resentful vibe?

What was the spirit in which I asked?

Was what I said congruent with my attitude?

What kind of energy did I hold when I asked?

Was I asking with an expectation that you would or wouldn't give it to me?

Did I come at you with an attitude that you were too incompetent to give me what I wanted in the first place?

song said...

what can be worst than NAJIS?
for a person to identify himself as NAJIS, what else can you say about this person?

pathetic to the core.

n.ajis said...

song contoh terbaik ultrakiasu. apabila kehabisan hujah, guna cara kebudak-budakan. btw i think ultrakiasu is worse than shit.

Anonymous said...

song, your answer of 'do you want to do an unprofitable deal? or a biz that losses money?' are expected. Any sane man would never want to do business without making any profit.

You are so pent up in defending your cause that may be you did not read my comment further. I did mention abt profiteering and you simply try to confuse yourself abt the word profit and profiteering, the difference are poles apart. Once in London, hypermarkets got sued when they indiscriminately charged an exorbitant price for milk, and when investigated, the producers did not charge that much. Ultrakiasus look up on the west, but when it comes to business ethics, they are just plain ultrakiasus.

Killing of chicks just to illustrate the extent the ultrakiasus will go in protecting their business..My question, is that humane?

What abt operating illegal pig rearing and slaughterhouse and let the wastes flow into the drains and rivers and lately, does illegal farming in the highlands do any good to the environment? Is this kind of government we want to install in the next GE. You will have my vote again, if you stop thinking about yourselves and prove to the rest of us, discrimination in private sector, putting a stop in illegal operations, exercise ethics in business etc. Until then, go on barking to people how good you are by exposing the misdeeds done by govt and at the same time, please ask for memorial tan cheng lock, threaten to boycott in selling control items and continue on to defenders of alcohol and pigs.

These acts are of pure greed and like n.ajis said 'song merupakan contoh ultrakiasu tulen. Jika Dogs, Alcohol & Pigs (DAP) memerintah negara, segala salahlaku ultrakiasu akan dijustifikasikan supaya nampak betul. Yang salah hanya orang lain'.

On the pig slaughterhouse in Kedah's issue with DAP, I have read comments abt how these ultrakiasus want other people (local council) to clean the sh.ts, behaving very lordly. How disgusting!

Looking at how the sugar king got rich, actually BN and these ultrakiasus really deserve each other. After all these years plundering, unscrupulously enriching themselves thru the only channel they know of friends in BN, they think now, I don't need them anymore. I can do it by myself! These ultrakiasus are really good at playing victim..but song, you just cannot fool people everyday.

song said...

Najis,

hujah? what is to hujah to a najis?

song said...
This comment has been removed by the author.
song said...

Hazil,

again. you did not your homework before commenting.
pls proceed to do some research before commenting on the PIG issues.

and, if what you claimed is true, then what are enforcement officers doing? sleeping? having teh tarik at some gerai? or busy collecting protection money from the people.

and, who are the enforcement officers? malay or chinese?
its funny. one side you condemn, on the other side you hulurkan tangan untuk minta bantuan or kao tim or protection money.

can you explain why such culture is allowed?

still deserved any dignity?

song said...

cont..

or respect?

you expect us to teach oour children to respect these people?

n.ajis said...

Pemikiran ultrakiasu terserlah drpd cara tulisan song. Inilah bentuk pemikiran dan pemerintahan puak ultrakiasu melalui Dogs,Alcohol,Pigs (DAP) jika mereka menang.
Inshaallah, orang Melayu yang tidak berparti akan memastikan puak ultrakiasu dan sekutu mereka tumbang PRU-13. Statistik terbaru menunjukkan 66% population adalah Melayu, puak ultrakiasu tidak sampai 25%. Kaum India@8% mula menjauhkan sokongan daripada puak ultrakiasu atas kesedaran puak ultrakiasu hanya mahu untung diri sendiri dan mabuk duit mengatasi sifat kemanusiaan dan toleransi.

song said...

najis,

no problem najis. as mentioned earlier, we will gv the votes to the people who needs our vote and can serve our needs.

we will make sure we do not vote for your beloved umno or kuncu kuncu BN. period. :)

n.ajis said...

Sure. We will not vote for dogs,alcohol and pigs (DAP) simply because they are not human. end.

song said...

sure, no problem, NAJIS!

Anonymous said...

Saya tak sempat cakap banyak. Nak jawab Dr Ridhuan tanya "Perlukah memorial Tan Cheng Lock?".

Jawabnya ada pada kata Tun Dr Mahathir diblognya Chedet:

"Atas tuntutan Sir Tan Cheng Lok supaya ditambah rakyat bukan Melayu, Kerajaan pimpinan Tunku Abdul Rahman bersetuju untuk mengurangkan peratusan rakyat Melayu daripada 80 peratus kepada 60 peratus dengan memberi kerakyatan tanpa syarat kepada penduduk bukan Melayu. Satu kontrak sosial dibuat supaya pengurangan ini diimbangkan dengan agihan kekayaan yang lebih saksama kepada orang Melayu. Bagaimana ini hendak dicapai tidak pula dijelaskan."

Sebab itu lah banyak yang naik muka sekarang. Apa faedahnya memorial itu? Islam pun tidak boleh patong.

Tapi ada yang kata Rumpun Melayu 350 juta orang. Keluar masuk Semenanjung Tanah Melayu dan Gugusan Pulau-Pulau Melayu sejak lama dulu. Harap bertambah dari 60% masa akan datang. Supaya yang kurang ajar akan saling menghormati orang lain.

song said...

hey indrana aka zendra,

no need to hide behind another person's skin.
just tell the whole world your true indentity, Zendra.

Sonny said...

“Singapore is the best example,” Razali who is also Umno Youth deputy chief said citing the “kiasu” (afraid of losing) attitude among Singaporeans.
THIS IS Youth and Sports Deputy Minister Datuk Razali Ibrahim ‘RECIPE’ for nationalism!
He said “kiasu” was not something negative although some Malaysians found it odd and called Singaporeans “kiasu”.

“Kiasu is the nationalism spirit for Singapore. It means that weaknesses will be corrected without smearing the country’s good name. Kiasu is the key or secret to Singapore’s success.”

errr....So ultra Kiasu / kiasu good lah???

Sonny said...

You orang masih hidup dalam zaman benci, dahaga darah, cemburu, day dreamer?.

Adalah Hak rakyat malaysia pilih parti politic mereka either umno, pas,dap,mca, gerakan,mic,supp,dan sebagainya. itu suka hati dia orang lah.hak bebas, hak demokrasi, piliha dia, fikiran dia, pendapat dia.
Pasal orang cina minat DAP ,u orang jadi sangat benci orang cina kah???
DAP bukan anti islam, bukan anti melayu, bukan anti dasar act 153, bukan orang Israel, bukan PKM, bukan anak parti dari Singapore,
hanya mempunyai fahaman politic berlainan shj.Bukan musuh kamu pun..

Orang cina macam saya memang makan Khinzir , memang minum arak, memang judi, memang pakai tak tutup aurat,
suka pergi tokong sembanyang, memang suka pergi pub & disco,
bergaji tinggi,suka pakai berang berjenama, memang pandai dari segi bekerja makan gaji, berniaga, belajar , maksiat seperti seks sebelum atau selepas kahwin dan sebagai nya...
Itu kelebihan orang cinalah...< tetapi bukan semua orang cina macam tu lah > hanya yang sikit nakal tu macam saya lah...

Tolong jangan benci saya kerana saya cina, penyokong DAP, Beragama buddaha or kristian, makan minum tak halal, Berada,

Saya pun tak faham dr.tee ni kenapa sangat benci cina n Dap??
maybe we should stop looking behind..
let's all of us moves forward to built a better tomorrow . A truly 1malaysia.

xder said...

orang luar ketawa kalau melihat masyarakat kita sendiri bergaduh antara satu sama lain.come on lah.back to basic.Perlembagaan.Kalau tak nak guna Perlembagaan,lipat cantik2 buang dalam tong sampah.Buat apa nak sedapkan hati sesetengah pihak sedangkan sudah termaktub semuanya dalam Perlembagaan?buat apa jadi rakyat Malaysia kalau tak boleh ikut Perlembagaan?yang Cina nak itu,yang Melayu nak ini,yang India nak itu,dalam Perlembagaan dah membahagi-bahagikan mana yang utama dan mana yang kurang utama,just follow.malaysia akan tumbang suatu hari nanti,kalau tak kerana politik,sebab kiamat.tunggu je la mana satu yang datang dulu.cow..~

safleyadmad said...

Salam,
Tahniah Dr. Banyak tulisan sdr yg telus n ikhlas yg tlah saya baca. Jangan hiraukan org lain kata sbb dorang nie ada 2 kelompok:
a) melayu yg berjiwa "kosong" yg pd saya dpt dibeli bukan stakat raga tapi jiwanya pun
b) anti-melayu khususnya n anti-mosleem amnya sebagai oportunis

Golongan a) tak lebih dari "pencacai" tarafnya. Kebodohannya menguntungkan b) yg sangat bahaya.
Malang bagi m'sia 2 golongan nie "lambat sangat pupus kewujudannya". Saya pesimistik dgn masa depan m'sia!!
Selamat Maju Jaya Dr. Teruskan Tulisan Anda walaupun sekarang sudah "tak kerap" dapat dibaca di media perdana; mungkin "ada lembaga penapisan" yg menghalang dari disiarkan hehe; tapi melalui media spt ini adalah lebih efektif tentunya