Lanjutan daripada artikel saya minggu lalu bertajuk “bahaya tuntutan ultra kiasu”, ekoran perhimpunan bantahan mengenai masalah kekurangan guru di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC), saya telah menerima begitu banyak emel, terutama kalangan guru-guru bukan Cina, termasuk guru Cina (Muslim) yang mengajar di sana. Mereka melahirkan rasa amat tidak selesa dan tidak berpuas hati dengan tindakan ultra kiasu itu.
Salah seorang daripadanya, Anuar Koh (Cina Muslim) yang mengajar di SJKC, amat bimbang mengenai usul ekstrem yang dikemukakan dalam perhimpunan tersebut. Antaranya, menggesa Kementerian Pelajaran Malaysia supaya menarik balik penempatan semua guru yang tidak berkelayakan Bahasa Cina termasuk guru-guru Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris yang ditempatkan ke SJKC. Mereka juga mendesak Kementerian Pelajaran Malaysia menempatkan semula guru-guru yang berkelayakan Bahasa Cina ke SJKC yang dipindahkan sebelum ini.
Ini adalah strategi yang amat licik ultra kiasu untuk menjadikan SJKC sarang orang Cina, tanpa ada bangsa lain, seolah-olah berada di China. Amalan selama ini, guru-guru bukan Cina seperti guru-guru Melayu, India atau kaum lain, ditempatkan di sekolah Cina untuk mengajar matapelajaran Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris. Mereka ini memang tidak ada kelayakan Bahasa Cina, atau mendapat kepujian atau kredit dalam Kertas Bahasa Cina dalam SPM. Adalah sesuatu yang amat sukar untuk mencari guru bukan Cina boleh menguasai bahasa Cina. Ultra kiasu mahu mewajibkan mereka memahaminya. Ultra kiasu ini siapa sebenarnya?
Persoalan, kenapa anak-anak Cina ini langsung tidak mampu berbahasa kebangsaan? Apa yang dilakukan saban hari di rumah? Kenapa mereka boleh menjadi sebegitu jahil dalam memahami agenda negara? Kenapa apabila kita pergi ke luar negara seperti Jepun, Korea, Perancis, German dan lain-lain, kita tidak wajibkan mereka memahami bahasa Melayu terlebih dahulu sebelum mengajar bahasa mereka terhadap kita.
Suka atau tidak, tahu atau tidak, kita kena paksa diri, mesti belajar bahasa asing, jika mahu berada di negara mereka dan menimba ilmu mereka, walaupun sepatah haram bahasa mereka tidak difahami. Akhirnya, fasih juga kita berbahasa asing. Ini bukan soal guru atau apa, tetapi soal sama ada kita sensitif atau tidak, dengan agenda membina negara atau kita terlalu perkauman? Sosialisasi politik kita sama ada di dalam rumah mahupun di luar rumah amat perkauman. Tidak ada keinginan langsungkah untuk bercakap sepatah dua bahasa Melayu di rumah?
Jika kerajaan tunduk kepada tekanan ini, maka niat mereka hendak menghalau semua guru bukan-Cina atau Cina yang bukan berpendidikan Cina akan tercapai. Mungkin sebagai langkah taktikal, tuntutan 325 hanya mahu pihak kementerian ‘menghalau’ guru-guru sedemikian yang ditempatkan tahun ini. Tetapi, kalau tuntutan yang berbau perkauman yang amat ultra ini dilayan, maka, langkah seterusnya tentulah untuk menghalau semua sekali guru-guru bukan Cina.
Menurut sejarahwan Inggeris yang banyak menulis mengenai sejarah orang Cina di Malaysia, Victor Purcell, ketika berlaku penghijrahan, bukti-bukti menunjukkan, komunis menggunakan sekolah Cina untuk menyebarkan fahaman mereka. Saya tidak kata ianya berlaku di SJKC kini. Saya cuma tidak mahu kita mengulangi kesilapan demi kesilapan. Takkan kita sanggup melihat sesebuah institusi kepunyaan kerajaan dihuni oleh satu bangsa sahaja. Di sekolah agama dan di UiTM pun tidaklah sebegitu ekstrem. Masih ada wajah-wajah bukan Melayu.
Lantaran, saya amat tidak faham dan amat sedih bagaimana pemimpin kanan Pas begitu tergamak mengangkat tangan setinggi-tingginya, menyertai perhimpunan ini dalam usaha mereka hendak menghalau semua guru bukan Cina, terutamanya Guru Melayu (termasuk India), keluar dari SJKC. PKR usahlah dicerita, mereka hanya mabuk kuasa.
Dengar khabar, pertubuhan ultra kiasu ini sedang merancang untuk menghalau semua murid bukan Cina yang sekarang belajar di SJKC, atas alasan murid-murid bukan-Cina telah menghalang perjalanan licin pengajaran Bahasa Cina. Untuk merealisasinya, langkah pertama ialah dengan menghalau dahulu guru bukan Cina, kemudian dikuti murid bukan Cina sebagai langkah kedua. Berbeza dengan SJKC di luar bandar, mereka akan berkempen habis-habis agar orang Melayu menghantar anak mereka ke sana. Ia bertujuan memastikan SJKC ini survive, walaupun terletak di kawasan Melayu.
Jika perancanganlicik ini berjaya, pertubuhan ultra kiasu, dengan sokongan kuat dari Pakatan Rakyat yang begitu yakin akan menang dalam PRU 13, akan menetapkan perlunya kelayakan Bahasa Mandarin bagi mereka yang ingin terus menginap di Malaysia. Pada masa itu, semua orang Melayu akan dihalau keluar Malaysia jika tidak berkelayakan Bahasa Mandarin.
Dalam perhimpunan tersebut, selain membidas kerajaan kerana tidak pernah mahu menyelesaikan masalah kekurangan guru di SJKC sejak tahun 1968 sehingga kini, mereka turut memperlekehkan pembinaan Menara Kembar Petronas KLCC dan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) yang dianggar membazir berbanding dengan pelaburan dalam pendidikan Cina.
Pertanyaan saya, buktikan SJKC boleh memenuhi agenda nasional negara? Bagaimana dengan produk SJKC yang langsung tidak boleh berbahasa Melayu? Kajian menunjukkan, orang Cina aliran kebangsaan lebih mudah bergaul dengan orang Melayu berbanding produk SJKC.
Kebimbangan saya lagi, Kementerian Kewangan mengumumkan minggu lalu, pengecualian cukai akan diberikan kepada mereka yang menderma secara tunai kepada sekolah dan rumah ibadat, tertakluk kepada pindaan undang-undang Akta Cukai 1967. Sebelum ini, Menteri Pelajaran ada mencadangkan agar derma Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) turut diberikan pengecualian cukai. Saya tidak pasti sejauhmanakah perkara ini telah berjalan dan dibincangkan.
Cadangan ini amat baik. Tetapi sebelum dilaksanakan, kajian mendalam perlu dilakukan terlebih dahulu, bukannya dengan membuat keputusan politik. Menggalakkan orang menderma adalah amalan mulia dan dapat mengukuhkan kewangan sekolah dan rumah ibadat. Apabila sudah mempunyai kewangan yang kukuh, sudah tentu ia dapat berfungsi dengan lebih efektif. Namun demikian, perlu juga difikirkan bersekali dengan implikasinya. Tindakan ini tidak menguntungkan agenda kebangsaan, malah akan menjadi identiti kebangsaan semakin pupus. Paling membimbangkan agenda perkauman semakin menebal, kerana logiknya setiap kaum akan membantu institusi masing-masing. Perkara ini telah berlaku sekian lama. Tanpa bantu kerajaanpun, institusi mereka tetap megah berdiri. Bayangkan jika semua bertindak menghulurkan derma mengikut institusi kaum, mampukah umat Islam bersaing dengan mereka?
Prof Madya Dr. Mohd Ridhuan Tee Abdullah
Universiti Pertahanan Nasional Malaysia
69 comments:
Bercakap pasal SJKC, izinkan saya salinkan ke sini komen di pos yang lalu yang mungkin tak banyak pelawat yang baca sebab komen itu di penghujung pos itu:
"Kalau dulu ada berita Pegawai Penerangan DAP Sabah bernama Wong doktorkan gambar bagi menunjukkan dia menerima pangkat "Sir" (Knighthood) dari Queen Elizabeth, ini pulak berita mengatakan Penegrusi Dong Zong Yap pakai PhD palsu.
Macam mana kita nak percaya puak puak ini, macam mana kita nak undi DAP? Tak boleh punya.
Punca beritanya:
http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2012/4/1/mstar_
berita/20120331192300&sec=mstar_berita
Pengerusi Dong Zong, Dr Yap Didakwa Miliki PhD Palsu
Oleh NURUL AIN MOHD HUSSAIN
Yap Sin Tian
PETALING JAYA: Pengerusi Persatuan Gabungan Jawatankuasa Sekolah China (Dong Zong), Dr Yap Sin Tian didakwa membeli ijazah kedoktoran (PhD) palsu di Internet.
Penulis blog ‘Stop The Lies’ mendakwa dia mempunyai cukup bukti bahawa Yap membeli ijazah tersebut dan beliau telah memperdaya ramai pihak terutamanya dalam isu melibatkan pendidikan Cina di negara ini.
"Dalam tempoh beberapa tahun beliau (Yap) telah memperdaya orang ramai termasuk beberapa ahli kumpulan pendidikan Cina berhubung kelayakannya yang palsu.
"Beliau dengan bangga telah mempamerkan resumenya di laman web, Oriental Strategy Research Centre di mana beliau juga merupakan pengarah di sana,” kata penulis blog tersebut dalam entri terbarunya, pada Sabtu.
Mengulas lanjut, penulis tersebut berkata Yap didakwa mendapat Ijazah Kedoktoran dalam bidang Pengurusan Perniagaan daripada Universiti Southern Cross, Australia pada 1999.
"Selain itu, Yap turut mendakwa beliau mempunyai dua lagi, PhD dari Universiti Kesington Amerika Syarikat pada 1993 dan ijazah sarjana dalam bidang Pentadbiran Perniagaan pada 1991 di universiti yang sama.
"Semakan kami mendapati Universiti Kesington tidak mempunyai bilik kuliah, tiada makmal mahupun asrama. Ini adalah satu perkara yang pelik. Universiti tersebut hanya memiliki sebuah pejabat kecil di Glendale, California,” katanya.
Bukan itu sahaja, penulis blog tersebut mendakwa universiti berkenaan membenarkan pelajarnya mendapat ijazah sarjana muda hingga PhD tanpa perlu hadir dalam sebarang kelas.
"Universiti berkenaan turut didapati mengambil pelajar yang tidak layak dan mereka dikurniakan ijazah kedoktoran dengan hanya membaca majalah dan membuat beberapa laporan ringkas daripada surat khabar.
"Pihak pengurusan juga mengurniakan PhD dengan tempoh belajar yang singkat selama empat bulan sahaja,” katanya.
Bagaimanapun, penulis tersebut berkata pihak berkuasa California telah menutup universiti berkenaan pada 1996, selepas mendapat perintah mahkamah.
"Ini jelas menunjukkan Yap secara bangga telah memaparkan PhD yang palsu. Laporan mengenai isu universiti ini dipaparkan dalam Los Angles Times.
"Justeru mereka yang meminati Yap perlu bangun dan membuat kajian mengenai karakter individu ini. Maklumat mengenainya sangat mudah diperolehi anda hanya perlu membuat carian di Internet,” ujar penulis tersebut.
Dalam kes ini, penulis mendakwa Yap bukan sahaja memiliki satu malah dua PhD palsu daripada universiti yang tidak diiktiraf dan telah pun ditutup oleh pihak berkuasa."
"Kementerian Kewangan mengumumkan minggu lalu, pengecualian cukai akan diberikan kepada mereka yang menderma secara tunai kepada sekolah dan rumah ibadat"
Kementerian Kewangan ini terletak di bawah pengurusan DS Najib.Aku harap org Melayu dapat tengok perangai Najib yg nk sngt bodek Cina.
Bukti bodek Cina
1.Dtang tempat Cina bagi peruntukan berjuta2 utk Skolah Cina.Sekolah agama dapat apa?Sekolah kebangsaan pun jarang kita dngr dpt peruntukan.
2.Kementerian Pengajian Tinggi telah menerima 146 institusi pengajian tinggi di China menjadi kumpulan pertama yang diiktiraf Agensi Kelayakan Malaysia (MQA), tetapi apakah mekanisme seterusnya. Siapakah yang akan belajar di sana? Apakah kritirianya? Menggunakan SPM atau UEC?
3. Namewee dngn secara terangan menghina Utusan Malaysia dgn perkataan kesat tetapi DS Najib jawab bahawa dia ada cara tersendiri membawa ideanya.
4.DS Najib dgn bangganya memberi ucapan bahawa beliaulah yg menghapuskan Akta Pelajaran 1961 memberi kuasa mutlak kepada Menteri Pelajaran untuk menghapuskan sekolah vernakular.
Orang Melayu tidak perlu memerlukan pemimpin jaguh Cina Altantuya DS Najib.tq
Jika benar Pengerusi Dong Zong Yap menggunakan dua PhD yang kedua dua nya palsu, memang jenis kongsi gelap, penjahat dan gengster lah dia dan pengikut pengikutnya. Pembohong, penipu, perosak akhlak, penjahnam agenda pembangunan negara.
Maka memang lah sepatutnya mereka tidak di benarkan berhimpun di Kajang itu. Memporak perandakan keadaan. Ada yang di laporkan mahu menumbuk Timbalan Menteri Pelajaran Wee Ka Siong.
Maka padan lah ramai yang menghantar email kapada RT tak puas hati dengan cara Dong Zong melaksanakan sekolah sekolah Cina, tambah pula mengeluarkan usul ekstrem di Perhimpunan di Kajang itu.
Kerajaan mesti di desak mengambil tindakan ke atas mereka yang melampau. Jangan pedulikan usul mereka. Tidak boleh layan kehendak mereka. Jenis di beri betis, hendak peha. Apa pun, sekolah Cina bertentangan dengan Perlembagaan negara dan tidak boleh di layan lagi selain dari apa yang telah di beri setakat ini.
Kita tunggu masa di mana suatu Kerajaan yang kuat, tegas dan berani muncul dan mengambil tindakan menentukan ada hanya satu sistem persekolahan di negara ini, tidak tiga sistem (SK, SJKC, SJKT) seperti yang ada sekarang ini. Keadaan yang ada sekarang ini mengarut dan perlu di ubah.
Dong Zong tidak ada tempatnya di negara ini sebab cuba memupuk nilai nilai yang bertentangan dengan Perlembagaan negara. Jika Pengerusi nya membohong dan menipu rakyat dengan PhD palsu nya, perlu di kutuk dan di keji lebih kuat bersama pertubuhan yang di ketuainya itu.
724,
Bila kau sebut Altantuya, kan dah bunyi tak kuat hujah hujah kau yang lain? Kan takda bukti Najib di kaitkan dengan Altantuya. Hujah kau nombor 2 & 3 tu ada makna.
"Amalan selama ini, guru-guru bukan Cina seperti guru-guru Melayu, India atau kaum lain, ditempatkan di sekolah Cina untuk mengajar matapelajaran Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris. Mereka ini memang tidak ada kelayakan Bahasa Cina.."
Tiada sebab Dong Zong dan penganut sekolah Cina mahu lebih. Siapa mereka? Apa kelebihan mereka? Ada kah mereka rakyat yang setia kapada negara jika Perkara 152 Perlembagaan pun tidak di hormati mereka?
Jadi, apa perlu Kerajaan pedulikan usul ekstrem mereka itu? Tidak perlu. Tidak boleh. Tidak seimbang dengan agenda membina negara yang harmoni yang bersatu padu. Dong Zong pun mahu mengasingkan kanak kanak, tidak mahu bercampur gaul dengan rakyat jelata.
Golongan Ultra kiasu lambat laun sering mendapat apa sahaja yang mereka tuntut walaupun ada kalanya tuntutan itu sangat bahaya dan boleh menghancurkan masadepan negara.
Mereka berjaya mempengaruhi pinpinan melayu yang turut menyokong agenda mereka kerana terdapat pinpinan melayu itu termakan gula-gula yang mereka berikan kerana pemimpin melayu itu menyangkakan gula-gula itu sebagai pemangkin untuk mereka mendapat lebih pengaruh dan kuasa dalam politik negara.Disamping mereka juga ingin mengambil kesempatan dari sokongan golongan ultra kiasu ini untuk meneruskan agenda mereka sendiri.
Contoh terbaru atas rasional apakah yang membawa mereka juga turut berdemo dikajang baru-baru ini. Mereka mahukan semua guru yang mengajar BM dan BI fasih bahasa mandarin?
Betapa licik dan sempurnanya ultra kiasu ini menjalankan usaha mereka untuk meraih simpati dan sokongan dari kalangan orang melayu.
Seperkara lagi golongan ini sering mengugut akan tidak menyokong atau mengundi parti yang didominasi oleh orang melayu samada parti pemerintah atau pembangkang sekiranya tuntutan mereka tidak dilayan. Dengan menganggap bahawa mereka mempunyai kekuatan untuk memyebabkan parti yang tidak mereka sokong itu akan kalah.Betapa dangkal,bodoh dan sombongnya pernyataan tersebut.
Jangan bercakap kosong tapi berikan data dan bukti untuk mengiyakanya.
Apa yang pasti sebenarnya kuasa untuk memerintah kerajaan masih berada di bawah undi orang-orang melayu cuma malangnya undi orang-orang melayu ini telah dipecah-pecahkan kerana golongan ultra kiasu sedia maklum mereka tidak akan dapat undi yang cukup untuk memenangi kerusi sekiranya orang melayu tidak menyokong mereka.
Sebenarnya tidak ada masalah untuk orang melayu menyokong sekiranya agenda yang mereka buat demi membina negara bangsa yang kuat. Mendaulatkan bahasa kebangsan dan menerima satu sistem pendidikan.
Tetapi apa yang berlaku sekarang adalah perjuangan golongan ultra kiasu ini boleh dikatakan hanya untuk mengekalkan status quo mereka dan seolah-olah cuba menjadikan rakyat yang berbilang kaum di negara ini hilang identiti
kebangsaan mereka.
Dan kepada pimpinan melayu yang telah diberi amanah untuk memimpin negara,sokongan akan berubah jika masih lagi leka dan merasa sangat selesa menganggap orang -orang melayu akan sentiasa setia dan menurut sahaja kehendak mereka.
PRU yang akan menjelang tiba nanti akan menentukannya. Percayalah orang-orang melayu walaupun duduk di luarbandar dan kampong kini lebih berpendidikan dan boleh menilai kepada siapa undi yang akan diberikan. Dan kebanyakkan mereka sebelum ini memang tidak mempedulikan sangat untuk mengundi tetapi kini mereka telah pun bangun dari tidor.
Dan apabila orang-orang melayu ini bersatu maka perubahan akan tetap berlaku.
Dong Zong sepatutnya berusaha menarik belia-belia yang fasih Mandarin dan berkelayakan agar menyertai bidang perguruan. Tindakan mendesak kerajaan memindahkan guru-guru BM & BI yang bukan penutur Mandarin keluar dari sekolah SJK (C) boleh disalahtafsir (atau sememangnya) bersifat perkauman, anti integrasi dan menggalakkan polarisasi kaum.
Sdr Azlansyah,
Bukan sahaja Dong Zong "bersifat perkauman, anti integrasi dan menggalakkan polarisasi kaum", mereka juga tidak hormatkan dan patuhi Perlembagaan negara.
Perkara 152 Perlembagaan kata
"PART XII
GENERAL AND MISCELLANEOUS
National language
152. (1) The national language shall be the Malay language and
shall be in such script as Parliament may by law provide:
Provided that—
(a) no person shall be prohibited or prevented from using
(otherwise than for official purposes), or from teaching
or learning, any other language; and
(b) nothing in this Clause shall prejudice the right of the
Federal Goverment or of any State Government to preserve and sustain the use and study of the language of any other community in the Federation.
Nyata dari kata kata itu bahawa Bahasa Kebangsaan ada lah BM, dan bahasa ibunda boleh di gunakan ha nya SELAIN DARI TUJUAN RESMI. Dan sekolah ada lah tujuan resmi mana mana negara.
Bahasa ibunda boleh di ajar dan di pelajari sebagai mata pelajaran pilihan (elective subject) di sekolah sekolah yang mesti menggunakan BM sebagai bahasa pengantar.
Oleh itu, Kementerian Pelajaran tidak boleh mengadakan latihan guru-guru dalam bahasa Mandarin. Mandarin bukan Bahasa Kebangsaan negara ini. Dong Zong ada lah melampau. Mengeluarkan usul di Perhimpunan Kajang yang ekstrem.
Issh...shhhh, nampaknya ultra kiasu yang makan babi ni sudah mengamuk, tak de kerja lain asyik hack dan hijack blog ni. Pergilah berehat dan minum air sat. Tenangkan fikiran nooo
Kekuatan pada mereka kerana mereka tahu kepentingan pelajaran. Mereka juga sayang kepada kebudayaan dan bahasa mereka . Bolehkah kita berkata demikian kepada orang melayu dan islam? Marah dan benci kita terhadap mereka kerana sikap ultra kiasu mereka pun berpilih-pilih dan tidak tahan lama.
Kebencian tidak boleh membuahkan kejayaan. Maka kita perlu bertindak bukan atas sifat benci tetapi atas sebab benda itu betul dan baik. Anak-anak kita perlu ditanamkan jati diri kukuh, suka kepada persaingan yang positif. Tekankan peranan ibu bapa dalam masyarakat agar anak-anak tidak terbiar , merempit, berpeleseran membuang waktu,mengamal budaya hedonisme dan lain-lain perlakuan negatif.
Langkah terbaik kita hendaklah orang melayu islam bersatu padu bergerak secara bersama dalam apa juga tindakan kita. Parti politik melayu perlu buang ego masing-masing, utamakan survival agama dan bangsa , iaitu Islam dan melayu.
umat melayu islam
Buat la benda yang tak rumit sangat seperti SRJK (T) dahulu diserapkan sepenuhnya kepada sekolah bantuan penuh dan ditukarkan ke SRK.
Ngapa tak buat dulu? Kan kebanyakkan sekolah SRJK (T) ni daif and dalam keadaan teruk.
Tunjuk lah bukti ia mampu mengeratkan perpaduan negara dengan menghapuskan dulu SRJK (T) dan murid-murid India akan lebih berpatriotik kalau dibuat demikian.
Ngapa tak buat? Kerana mereka pariah dan tidak setaraf bangsa murid-murid lain ke atau mungkin terpaksa berkongsi kemudahan yang tersedia ada kat SRK dengan pertambahan murid-murid dari SRJK ni? Atau kerana SRJK (T) ni adalah merupakan modal parti komponen MIC maka tidak harus diganggu kerana perlukan undi-undi India?
Ngapa tak buat ni dulu? Hairan juga benda ni tak pernah disebut dan didebatkan pun.
Patriot Negara
Alhamdulillah, sekarang baru nampak komen-komennya teratur, bertamadun dan ada nilai ilmu. Ultra kiasu nak komen apa lagi.
Aduhai sekolah2 pondok...
hidupmu makin daif tidak terbela....
kerajaan masih meminggirkan kamu...
sistem kamu dianggap lapuk...
Aduhai sekolah pondok...
dahulu banyak ulama tersohor darimu..
kini jasamu tidak dikenang...
malah dirimu sendiri terbuang...
Aduhai...aduhai..aduhai...sekolah pondok. :(
Salam Dr,
Ingin saya cadangkan jika puak2 ultra kiasu ni nak sangat boleh.. tapi mereka mestilah bersetuju menutup semua sekolah menengah jenis keb (c) dan juga semua sek swasta cina.. so semua pelajar2 sek men boleh ke S.M.K supaya mereka menerapkan nilai2 jati diri sebagai seorang rakyat Malaysia yg berbilang kaum.. saya yakin unsur2 bertimbang rasa blh diwujudkan didlm diri mereka yg saya lihat kian pupus..
Salam Dr RT,
Dengan izin, saya copy paste sebahagian dari artikel terbaru saya -
Salah Najib sebab lemah ?
Ya, saya nampak dalam soal ini Najib ternyata lemah kerana terlalu tunduk kepada desakan mereka TAPI saya tidak menyalahkan Naib seorang. Apakah ada kita dengar suara mana-mana pemimpin lain yang turut bersuara mengkritik puak ultra kiasu ini ? Tak ada kan .....
Begitu juga dipihak Pakatan Rakyat, selain dari Dap dan pemimpin cina Pkr yang terang2 menyokong agenda kiasu mereka, ada kita dengan suara protes dari pemimpin2 Pas atau pemimpin Melayu Pkr ? Juga tidak ada kan ......
Seperti yang saya pernah tulis dulu, dalam soal sekolah cina ini UMNO DAN PAS SEPAKAT ! Malah saya pernah cadangkan keduanya jadikan persamaan ini sebagai titik tolak kearah perpaduan ! Hahahahaha ....
Inilah salah satu tanda yang paling nyata dan jelas betapa kerana mahukan kuasa undi, orang Melayu yang berpecah tewas kepada kumpulan minoriti yang bersatu suara yang berani menggunakan kuasa undi yang ada pada mereka. Mereka menggunakan politik untuk perjuangan bangsa mereka sementara orang Melayu menggunakan bangsa dan agama untuk berpolitik.
http://dinturtle.blogspot.com/2012/04/isu-sekolah-cina-hakikat-pahit-yang.html
"..menulis mengenai sejarah orang Cina di Malaysia, Victor Purcell (berkata) .. bukti-bukti menunjukkan, komunis menggunakan sekolah Cina untuk menyebarkan fahaman mereka."
Ini memang benar. Sekarang DAP mahu menyebarkan fahaman mereka melalui sekolah sekolah Cina itu. Berpuluh tahun dahulu, MCA telah berkerjasama dengan Dong Zong. Kebelakangan ini, DAP telah dapat mempengaruhi Dong Zong. Maka Perhimpunan Dong Zong di Kajang minggu lalu ada lah di lakukan bersama dengan DAP. Orang DAP yang nampak di gambar mengangkat lengan menunjukkkan buku tumbuk, ada di laporkan mahu menyentuh Timbalan Menteri Pelajaran Wee Ka Siong.
Maka fahaman DAP itu di ketahui rasis dan ekstremis. Di kenali sebagai yang mencetuskan pergaduhan kaum 13 Mei 1969. Buku berjodol "13 May: A Tragedy, by The National Operations Council, October 1969" ada mengeluarkan bukti bukti itu. Termasuk peranan kominis di dalam pergaduhan kaum itu.
Lim Kit Siang berkali kali menyuarakan panggilan supaya Ketua Pengganas Kominis Chin Peng di benarkan masuk Malaysia (dia bukan rakyat). Lihat lah di situ hubungan orang kuat DAP dengan kominis. DAP memang sebenarnya ada menggunakan taktik taktik kominis dalam perjuangan politiknya. Awas lah, rakyat sekelian.
Pautan punca berita mstar.com.my bertatjuk
"Pengerusi Dong Zong, Dr Yap Didakwa Miliki PhD Palsu"
yang di berikan di komen pertama di atas ini sepatutnya ia lah
http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2012/3/31/mstar_berita/20120331192300&sec=mstar_berita
Jika mereka menghalau guru guru bukan Cina dari sekolah Cina, timbal balas sepatutnya ia lah halau sekolah sekolah Cina itu dari negara ini. Sebab bukan saja nyata melanggar Perlembagaan Perkara 152, tapi juga membangkang dan membantah kuasa yang membenarkan sekolah sekolah Cina itu berterusan.
Kuasa membenarkan itu ada pada tangan Menteri Pelajaran. Ia itu, kuasa memberi pengecualian menggunakan bahasa selain dari Bahasa Malaysia sebagai bahasa pengantar. Perlembagaan kata BM ada lah Bahasa Kebangsaan, ia itu Bahasa Resmi, dan mesti di gunakan untuk semua urusan resmi. Bahasa ibunda boleh di gunakan dan di pelajari SELAIN DARI UNTUK TUJUAN RESMI. Maka sekolah ada lah tujuan resmi di mana mana negara. Oleh itu, semua sekolah mesti gunakan BM sebagai bahasa pengantar. Mandarin boleh di ajar dan di pelajari sebagai mata pelajaran pilihan (elective subject).
Menteri Pelajaran boleh menarik balik pengecualian itu. Dahulu Pengarah Pelajaran pun boleh menarik balik pengecualian tersebut. Di pinda oleh DS Najib menerusi Akta Pelajaran yang di usulnya di masa dia Menteri Pelajaran.
Maka, jika Dong Zong mahu keluarkan guru guru bukan Cina dan tiada kemahiran Mandarin yang di hantar ke sekolah sekolah Cina oleh Kementerian Pelajaran, memang patut lah sekolah sekolah Cina itu di keluarkan dari sistem persekolahan di negara ini - di serapkan sahaja kedalam sistem sekolah kebangsaan supaya ada hanya satu sistem pelajaran sahaja.
Dong Zong tidak betul pendiriannya. Mana boleh betul jika Pengerusinya Yap di dakwa menggunakan dua PhD palsu. Jika benar, dia ada lah pembohong, penipu, jenis yang lakukan apa sahaja untuk mencapai kemahuannya. Cara Macchiavelli - "the end justifies the means". Crooked. Tidak boleh di layan. Perlu di kawal. Dan di ajar.
Dong Zong tidak menghormatkan Bahasa Malaysia. Majlis Bandaran Petaling Jaya pun tidak hormatkan Bahasa Malaysia juga.
Lori angkat sampah MBBJ pampangkan cogan kata "Think Before You Throw" dalam bahasa Inggeris. Tak ada apa dalam Bahasa Kebangsaan.
Apakah MBPJ tidak bijak? Tidak mengtahui Perkara 152 Perlembagaan mengatakan Bahasa Kebangsaan negara ini ada lah Bahasa Malaysia. Dan bahasa lain boleh di gunakan hanya selain dari tujuan resmi? Bukan kah MBPJ sebahagian dari Kerajaan, bertujuan dan berfungsi resmi?
Atau apa kah MBPJ di arah oleh Exco DAP Ronnie Liu, yang in charge Majlis Majlis Bandaran, supaya tidak mempampangkan cogan kata dalam BM? Apa kah Pakatan Rakyat Selangor bukan Kerajaan dan tidak resmi? Atau sudah menunjukkan mereka tidak akan di pilih rakyat dan tidak resmi lagi di PRU13?
Jaga lah masa mengundi. Jangan pilih mereka yang menghancurkan masa depan negara. Yang tidak hormatkan dan patuhi Perlembagaan akan menghancurkan masa depan negara.
Ini lagi mereka yang mungkin hancurkan masa depan negara - mereka yang di kata oleh Presiden JATI, Dr Hasan Ali.
Dia mengkeji PAS Selangor yang mengabaikan dan membuat komen tak semenggah berkenaan video bukti memurtadkan orang Islam walau pun sebelom video itu di tayangkan petang semalam.
Dia kata Dr Hasan menayang video 16-minit di suatu sidang akabar yang di penuhi pemberita. Video itu menunjukkan tiga orang yang murtad tapi telah di bawa kembali ke pangkuan agama Islam. Dua orang mengeluarkan bukti, yang ke tiga di tunjukkan dibimbing oleh Dr Hasan melafaz kalimah shahadah. Bagus, Dr Hasan.
Akhbar Sinar menyebut Pesuruhjaya PAS Selangor Rani Othman mengatakan PAS tidak akan menghantar wakilnya melihat video itu, memberi alasan yang tidak berkaitan. Di katakannya pulak, “He (Dr Hasan) has no power.” Busuk hati Rani Othman.
Siapa kata PAS mempertahankan atau perjuangkan agama Islam? PAS tak pedulikan hal memurtadkan Islam.
Dr Hasan kata “Ini lah parasit (pelesit?) PAS yang telah "derailed"/ mengeluarkan PAS dari landasan ... Ini lah jenis pemimpin yang PAS patut singkirkan."
Dr Hasan kata Selangor ada undang undang serupa dengan Perkara 11(4) Perlembagaan negara, yang mencegah usaha usaha memurtadkan orang orang Islam kapada agama lain. "Tapi bila kami mahu kuat kuasakan undang undang ini, PKR, DAP dan mahu pun PAS, menghalangnya,” kata bekas Exco Selangor itu.
Dr Hasan kata Menteri Besar Khalid Ibrahim sepatutnya sediakan jumlah wang yang lebih besar kapada badan badan selain dari Unit Selamatkan Aqidah (USA), yang membenteras kemurtadan.
“Sebagai Menteri Besar, dia sepatutnya jangan membuat keyataan umum sahaja dalam Dewan Undangan Negeri. Dia patut gunakan kuasa dia menghentikan proses memurtadkan orang orang Islam di negeri Selangor," katanya lagi.
Kata saya pulak: Jika tidak di buat, akan berterusan ketegangan antara penganut penganut agama di negara ini. Mungkin hancurlah masa depan negara.
Dong Zong berkerja sama dengan DAP sudah jadi pelampau seperti DAP.
peruntukan kepada sekolah vernakular tak sampai 5% daripada jumlah peruntukan pendidikan.
kalau kata sekolah cina ultra kiasu, bagaimana pula metrikulasi UITM yang terang-terang menetapkan % pengambilan pelajar bukan bumiputra.
"Jika kerajaan tunduk kepada tekanan ini, maka niat mereka hendak menghalau semua guru bukan-Cina atau Cina yang bukan berpendidikan Cina akan tercapai."
Tidak boleh, Tuan. Ini jenis beri betis nak peha. Nanti bola pun nak di ragut mereka. Tak usah harap undi dari mereka. Sudah "gone case" mereka semua. Beri separuh dunia pun mereka undi yang di sebelah sana.
Tolong lah, jangan pedulikan mereka. Tunjukkan Perlembagaan kapada mereka. Kalau tidak, nanti yang nak mengundi Tuan pun dah murka. Kera dihutan di timangkan, anak di pangkuan menjerit merana.
11:37 AM,
Itu pun dapat jugak peruntukan. Sepatutnya tak dapat. Dah dapat, nak lebih; tak tau berterima kasih. Nak kerajaan tanggung semua tapi operasi semua tak boleh usik; tak nak ikut Dasar Pendidikan Kebangsaan.
Sekali lagi. Sekolah vernikular tidak ada dalam mana-mana peruntukan Perlembagaan Malaysia!
waktu sekolah vernakular wujud, perlembagaan belum wujud pun.
janganlah BN ingat wang kerajaan itu wang sendiri.. bagi tak bagi, itu wang semua rakyat punya, bukan BN umno punya.
tukar jer sekolah jenis2 yang berjenis kepada sekolah sejenis...hahahaaa....biar semuanya sejenis bukan yang berjenis2....hahhahah
Ingat perjanjian yg telah dipersetujui dalam perlembagaan artikel 153 hak-hak keistimewaan org-org melayu...knp baru sekarang hendak dipersoalkan?
Sebelum sekolah vernakular wujud tidak ada pun sekolah vernakular wujud di tanah melayu.....
Kementerian Pelajaran Malaysia tidak boleh menarik balik penempatan semua guru yang tidak berkelayakan Bahasa Cina termasuk guru-guru Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris yang ditempatkan ke SJKC. Sebab KPM tidak boleh tunduk kapada Dong Zong, suatu pertubuhan yang tidak ada locus standi di sisi undang undang Malaysia.
Mungkin mereka di daftarkan sebagai suatu pertubuhan, tetapi tujuan dan tingakah laku mereka bertententangan dengan Perlembagaan negara. Mereka tidak pun bersemangat kebangsaan, tidak mahu bercampur gaul dengan masyarkat umum, membina masyarakat yang saling menghormati dan irat antara satu sama lain, berfikir sebagai rakyat Malaysia yang patuh kapada Perlembagaan. Maka mereka tidak ada locus standi sebagai rakyat Malaysia yang setia kapada negara.
KPM juga tidak boleh tunduk kapada mereka dengan menempatkan semula guru-guru yang berkelayakan Bahasa Cina ke SJKC yang dipindahkan sebelum ini. Jika KPM ikuti kehendak Dong Zong, akan dayus lah Kerajaan. Akan Nampak lah Kerajaan lemah, tidak ada tulang belakang. Penting sekali, akan Nampak lah Kerajaan ini pun “flip flopping”, seperti Kerajaan Pak Lah yeng kena tsunami politik di PRU12.
Saya yaakin bahawa TS Muhyiddin akan pertahankan keputusan KPM membuat penukaran guru guru yang lalu itu. Kerajaan ada hak membuat pemindahan, penukaran atau “transfer” gruru guru ke tempat tempat yang di fikirkan perlu. Hak itu ada lah mutlak. Sudah cukup dengan sekolah sekolah Cina di biarkan beroperasi walau pun bertentangan dengan Perkara 152 Perlembagaan. Berbagai bantuan telah di beri. Jika KPM tunduk kapada desakan Dong Zong yang di dalangkan DAP, rakyat yang setia kapada negara dengan menghormati Perlembagaan sepenuhnya akan kecewa dengan Kerajaan dan mungkin bertindak dengan menyesalkan BN di PRU13.
Oleh kerana sudah menjadi amalan selama ini bahawa guru-guru bukan Cina seperti guru-guru Melayu, India atau lain, ditempatkan di sekolah Cina untuk mengajar Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris, apa yang Dong Zong sibukkan pulak? Mereka ini memang tidak ada kelayakan Bahasa Cina, dan tidak perlu mereka mempunyai kelayakan itu.
Bukan kah Kementerian Pelajaran yang menentukan perlu tidaknya? Apa kah Dong Zong lebih arif dari orang orang politik dalam Kerajaan yang berkelulusan dan berpengalaman dan beratus Pegawai Tadbir dan Diplomatik serta Pegawai Pegawai Pelajaran yang sudah berpuluh tahun dalam perkhidmatan di Kementerian dan di dalam Perkhidmatan Pelajaran negara? Tidak. Dong Zong tidak lebih pandai. Pengerusi Dong Zong pun di dakwa gunakan PhD palsu.
RT bertanya “Tidak ada keinginan langsungkah untuk bercakap sepatah dua bahasa Melayu di rumah?” Pada saya, kalau tak bercakap BM di rumah pun, sekurang kurangnya di sekolah dan di khalayak ramai di mana ada kaum lain bersama atau mendengar apa yang di tutur.
Di antara orang putih pun, jika tidak bercakap bahasa mereka atau bercakap dengan kuat bahasa sendiri semasa bersama atau berdekatan mereka, akan di tenung, atau di jeling, atau sekurang kurangnya di naikkan bulu mata mereka (“raise their eye brows”). Tapi ultra kiasu tidak faham ini semua, mana yang faham, tidak pedulikannya sebab mereka berlatar belakang kongsi gelap dan gengster.
Maka itu lah satu sebab PM Britain David Cameron mengumumkan “Multi-culturalism is dead.” Bukan sahaja anasir ansir Al Qaeda, kongsi gelap, penajahat dan gangster di Chinatowns yang di maksudkannya, tetapi keseluruhan tabi’at pendatang tidak mahu menyesuaikan diri dengan keadaan dan adat resam tempatan. Kalau bercakap bahasa Inggeris di masa bersama mereka pun tidak mahu, apa lagi yang boleh di harapkan bagi integrasi pendatang itu. Kata kata David Cameron itu telah di laungkan juga oleh Chanselor Germany dan dua lagi pemimpin Eropah.
Begitu juga di Malaysia. Kata kata “Multi nations within a nation” yang di keluarkan oleh Yap, Pengerusi Dong Zong, pada masa yang lalu itu ada lah mengarut. Kerana PhD nya di dakwa palsu dan tidak ada penafiannya, padan lah dia dan pengikutnya jenis mengarut.
Pendirian PAS dalam perkara Dong Zong adalah sombong. Kadang kala nampak lebih bising daripada tong. Ikut berhimpun di Kajang, di kepala nampaknya kosong. Tak tahu apa yang mereka boleh untung. Nasiblah meraka tidak bersama pergi ke Tok Pekong. Kalau tidak, tulang belakang sudah lembik macam sotong. Tak boleh hidup dalam tasik bekas lombong. Maklomlah, biasa di kampong. Bila di sergah dan di putar oleh puak Erdogan, habis kena kelentong.
Negara Islam dan Hukum Hudud pun di buang jadi kangkong. Di pungut dek Nik Aziz kaum Ulama sudah bingong. Di hamput di seranah dek Karpal Singh seolah olah itu kudis pekong. Terdiam Nik Aziz di buatnya hingga melopong. Maka Hadi Awang pun tak ada pertahankan Nik Aziz langsong. Hanya Anwar Al Juburi nak tolong Nik Aziz tapi sudah pergi serong. Top-level component parties meeting pun “agree to disagree” fasal Hudud tapi mungkin leher mereka tergantung. Mana taknya kalau kepala sana kepala sini asyik kena pelangkong. Mana rakyat nak sokong?
Amacam, cubaan aku bersya’ir, berpuisi - boleh ke jadi yang ulung?
2:08 AM,
Setuju.
Bukan saja kenapa sekarang, sebenarnya tak boleh di perso'al langsung. Menyo'al Kedudukan Istimewa Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak menarik hak kerakyatan bukan Melayu juga di so'al. Sebab itu balasan atau quid pro quo nya.
Itu sebab Kedudukan Istimewa Melayu di lindung oleh Akta Hasutan. Siapa yang perso'alkan nya perlu di heret ke Mahkamah.
5:50 PM,
walau pun sekolah vernakular wujud sebelom perlembagaan wujud, sekolah sekolah itu tidak ada hak lagi untuk wujud bila Perlembagaan wujud. Sebab bertentangan dengan Perkara 152 Perlembagaan.
Sekolah vernakular ha nya "di beri pengecualian dari menggunakan BM sebagai bahasa pengantar." Tapi bukan ada hak untuk wujud. Harap fahamkan ini.
BN ada hak gunakan wang mengikut Budget yang di lulus Parlimen setiap tahun.
11:37 AM,
Sepatutnya tidak ada di beri peruntukan kepada sekolah vernakular langsung. Sebab mereka bertentangan dengan Perlambagaan Malaysia dan tidak ada hak untuk wujud. Ha nya di beri pengecualian tidak menggunakan BM sebagai bahasa pengantar. Bukan hak wujud.
Pemerintah telah beri sedikit peruntukan pun ultra kiasu tak reti berterima kasih.
Jangan banding dengan UITM. Sebab wujudnya mereka tidak bertentangan dengan Perlembagaan. Sedarlah kamu bahawa jumlah kelulusan tinggi di antara kaum Cina, yang ha nya 23% jumlah penduduk, jauh lebih banyak dari kaum Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak, yang 70% jumlah penduduk di negara ini. Jurang itu perlu di seimbangkan.
Bukan mereka tak pandai, hanya tidak di beri peluang di zaman kolonial dan berikutnya sehingga pergaduhan kaum 1969. Persetujukan lah hal ini supaya boleh harmoni dan anda tidak di cop ultra kiasu.
“Jika perancanganlicik ini berjaya … Pakatan Rakyat … menang dalam PRU 13, akan menetapkan perlunya kelayakan Bahasa Mandarin bagi mereka yang ingin terus menginap di Malaysia. Pada masa itu, semua orang Melayu akan dihalau keluar Malaysia jika tidak berkelayakan Bahasa Mandarin.”
Tidak boleh. Tidak mungkin. Akan tumpah darah jika berlaku. Yang akan di halau ia lah ultra kiasu dan sekutu mereka. Di Fiji, kaum pendatang ada lah majoriti, menang PRU pun tidak dapat pegang kuasa. Askar rampas kuasa.
Dong Zong dan penyokongnya tidak bijak, malahan jahil, membandingkan pembinaan Menara Kembar Petronas KLCC dan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dengan “pelaburan” dalam pendidikan Cina. Sekolah Cina tidak boleh di panggil “pelaburan” pun. Ia bertentangan dengan Perkara 152 Perlembagaan.
Tidak ada hak sekolah Cina wujud di negara ini. Hanya ada pengecualian menggunakan Bahasa Malaysia sebagai bahasa pengantar, dan “di biarkan” sahaja menggunakan Mandarin, sehingga suatu masa yang sesuai bagi menyelaraskan tiga sistem pelajaran yang ada sekarang menjadi satu sistem yang menggunakan BM sebagai bahasa pengantar.
Sudah berkali kali di terangkan fasal ini. Mesti di ulangkan penerangannya bertalu talu dan di teruskan begitu sehingga penyelarasan itu berlaku. Perlembagaan negara mesti di tentukan tegap, teguh dan utuh. Siapa yang tak menghormati dan mematuhinya, sila lah berkayuh.
"peruntukan kepada sekolah vernakular tak sampai 5% daripada jumlah peruntukan pendidikan."
==> sekolah vernakular bukan sekolah aliran kebangsaan yg layak dibantu. Peruntukan 5% yg diberi itu pun kerana belas kasihan.
"kalau kata sekolah cina ultra kiasu, bagaimana pula metrikulasi UITM yang terang-terang menetapkan % pengambilan pelajar bukan bumiputra."
==> keistimewaan bumiputra termaktub dlm perlembagaan Tanah Melayu (kemudian Malaysia) sebagai balasan kerana pendatang diberikan kerakyatan dengan mudah.
Macam mana tak hancur masa depan negara kalau DAP dan Pakatan Rakyat di benarkan memerintah. Tuduh aje orang lain menyeleweng tapi Lim Guang Eng pun di tuduh juga peweng.
Malaysian Insider keluarkan lagi cerita LGE jual tanah gomen 102 ekar di Bayan Mutiara:
"Several Umno leaders have also alleged that the Penang government sold the prime real estate at a hefty discount to IPGB following direct negotiations.
They claim that the plot in question was actually worth RM420 psf, much higher than the RM240 psf Penang had sold the land for.
He pointed out that the land in question had been valued by Penang Development Corp (PDC) at RM84 psf for an 18-acre plot and RM65 psf for an 88-acre plot, as of November 2009."
Yang peliknya tu, sejak bila PDC jadi real estate valuers? Apa kelayakan mereka? Bukan kah mereka pemaju/ developers? Mana diorang punya nilaian berupa "independent"? Buat apa Guan Eng sebut mereka? Dah gigil lutut ke?
Macam mana tak hancur masa depan negara kalau DAP dan Pakatan Rakyat di benarkan memerintah. Tuduh aje orang lain korap tapi Lim Guang Eng pun di tuduh macam macam.
Malaysian Insider keluarkan lagi berita LGE jual tanah gomen 102 ekar di Bayan Mutiara:
"Several Umno leaders have also alleged that the Penang government sold the prime real estate at a hefty discount to IPGB following direct negotiations.
They claim that the plot in question was actually worth RM420 psf, much higher than the RM240 psf Penang had sold the land for.
He pointed out that the land in question had been valued by Penang Development Corp (PDC) at RM84 psf for an 18-acre plot and RM65 psf for an 88-acre plot, as of November 2009.
Yang peliknya tu, sejak bila PDC jadi real estate valuers? Apa kelayakan mereka? Bukan kah mereka pemaju/ developers? Mana diorang punya nilaian berupa "independent"? Buat apa Guan Eng sebut mereka? Dah gigil lutut ke?
Saya dukacita bahawa, walau pun TS Muhyiddin kata
"... all quarters should stop politicising Chinese education issues and instead concentrate on efforts to enhance the educational quality and development in all ...",
tetapi dia berbunyi seperti meminta ma'af atau "apologetic", bila dia menerangkan tindakan menghantar semula guru guru yang di hantar ke sekolah Cina itu ke sekolah kebangsaan pula, melainkan 8 orang dari mereka. Bukan kah Kementerian Pelajaran ada kuasa menentukan apa yang fikir sesuai? Kalau tidak, mengapa guru guru itu di hantar ke sekolah sekolah Cina itu dahulu?
Dia berkata, "To ensure that the teaching and learning process runs smoothly in SJKCs throughout the country, the Education Ministry has earnestly worked to fill teacher vacancies in these schools."
Benar kata dia perlu di terangkan tindakan yang di ambil oleh Kementerian Pelajaran, tetapi kenapa mesti guru guru yang di hantar ke sekolah Cina itu di hantar ke tempat lain pula?
Akhbar The Star melaporkan
"Rehabilitation teachers from Chinese vernacular schools who are not qualified to teach in dual languages will be transferred to national schools starting April 16."
Saya tidak faham apa dia "Rehabilitation teachers" dan apa yang mahu di "pulih semula" di sekolah sekolah Cina itu. Mutu melaporkan berita di negara ini kadang kadang menyedihkan.
TPM dan Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin mengeluarkan kenyataan semalam bahawa Kementeriannya telah menyiasat dakwaan sekolah sekolah Cina bahawa lebih kurang 100 "rehabilitation teachers" tidak ada kelulusan dalam bahasa Cina, melainkan 7 orang.
Tapi tidak juga di terangkan mengapa perlu nya kelulusan bahasa Cina jika mereka hanya di tugaskan mengajar Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris.
Menteri Pelajaran TS Muhyiddin kata Kementerianya telah berusaha menambah guru guru sekolah Cina dan setahun demi setahun, kekurangannya semangkin sedikit:
2009 kurang 4,991
2010 kurang 3,043
2011 kurang 2,720
2012 kurang 1,874 sahaja.
Tahun ini, Kementerian Pelajaran telah lantik 1,482 "interim teachers" (guru sementara = rehabilitation teachers?) untuk memenuhi kekosongan itu.
Maka, bagi 392 kekosongan lagi itu, Pengetua sekolah sekolah Cina di benarkan mencadang calon calon yang boleh di lantik sebagai "interim teachers" oleh Jabatan Jabtan Pelejaran Negeri.
JADI, BILA MEREKA SUDAH DI BENARKAN MENCADANG, KENAPA NAK RIUH LAGI PERKARA INI? SENGAJA NAK POLITIKKAN SAHAJA KE? APA KAH INI YANG DI PANGGIL ULTRA KIASU? NAK LEBIH, NAK LEBIH, NAK LEBIH? MEMBOSANKAN DAN MENIMBULKAN PERASAAN GERAM DI KALANGAN RAKYAT.
TS Muhyiddin dalam kenyataannya semalam kata,
"The Education Ministry has allocated for a total of 38,047 teaching positions in SJKCs. As of Jan 31, 2012, a total of 36,173 trained teachers have been placed in all SJKC schools."
Bukan tak ada programme latihan bagi guru guru sekolah Cina. Ada. Walau pun sekolah Cina tidak ada hak wujud di negara ini sebab bertentangan dengan Perkara 152 Perlembagaan. Wujud hanya di atas bijaksana (discretion) Menteri Pelajaran yang boleh menarik balik pengecualian seokolah sekolah Cina itu menggunakan Bahasa Malaysia sebagai bahasa pengantar.
Tapi Dong Zong dll tidak berterima kasih kapada Menteri Pelajaran yang telah menggunakan bijaksananya itu. Bukan kah mereka tidak patut? Bukan saja meneruskan pengecualian itu, tapi juga telah merancangkan latihan guru guru bagi mereka. Tapi pergi demo jalanan menggigit tangan yang telah memberi itu semua. Bukan kah itu tabi'at anjing gila?
TS Muhyiddin juga berkata bahawa sejumlah RM1.8 billion telah di belanjakan tiap tahun untuk gaji guru guru dan pengurusan sekolah sekolah Cina di seluruh negara. Bukannya sikit jumlah wang begitu. Masih nak lebih, nak lebih sahaja jenis ini. Tidak patut punya maanusia.
Tak bijak Dong Zong biarkan DAP masuk campur. Sebab dah heboh, sekarang dah ramai orang tau sekolah Cina tak ada hak untuk wujud. Bergantung di atas budi pekerti Menteri Pelajaran saja. Bukan hak.
RT minta "buktikan SJKC boleh memenuhi agenda nasional negara." Tidak ada bukti. Sebaliknya, agenda mereka ada lah anti-nasional. Bukan "1Malaysia". Tapi mahu "BanyakMalaysia". Dengan kata kata Pengerusi Dong Zong "Multi-nations within a nation" yang di lafazkannya dahulu. Dan boleh lihat dari hal bahawa Pengerusinya Yap di dakwa menggunakan ijazah PhD palsu.
Kita semua tahu bahawa ramai produk SJKC yang langsung tidak boleh berbahasa Melayu. Tidak bergaul dengan kaum kaum lain. Sebab mereka bertabi'at menyingkirkan diri sendiri (self-isolationists) dari khalayak ramai. Budaya Chinese New Villages atau kampung kampung tersusun khas untuk penduduk penduduk Cina. Yang dahulu di kurung dengan kawat duri keliling kampung kampung tersebut oleh Pemerintah British kolonial bagi mengelakkan mereka di kacau oleh, dan menentukan mereka tidak menyokong, pengganas pengganas kominis di zaman Chin Peng dan Partai Kominis Malaya berleluasa.
Sekarang di kacau, di godeh dan di pengaruhi dek DAP. Mana mereka pedulikan membuktikan mereka memenuhi agenda kebangsaan. DAP yang cakap tak serupa bikin. Yang bersama dengan kominis dalam mencetuskan pergaduhan kaum 1969. Yang gunakan taktik kominis - porak perandakan keadaan supaya mereka boleh eksploitasi. Itu lah di buat mereka di masa masa yang lalu. Memang tidak boleh di sokong. Jahanam negara di buatnya.
Penulis Rita Sim di NST berkata
“ the Chinese community's efforts to address the problems faced by their vernacular schools ... has created the assumption that the community is harping on this issue because they insist on preserving an insular way of life …”
Ini amat benar.
Nyata dari penggunaan Mandarin sebagai bahasa pengantar di sekolah sekolah Cina. Pada hal hampir kesemua murid murid lain belajar di sekolah kebangsaan yang menggunakan Bahasa Malaysia sebagai bahasa pengantar. Dan BM ada lah Bahasa Kebangsaan seperti di nyatakan di dalam Perlembagaan Negara.
Bahawa murid murid sekolah Cina di mestikan berlajar BM tidak langsung menunjukkan “the integration of Chinese school students with the rest of society, as they are bound by the national language.” Amat cetek pemikiran mmengatakan begitu.
Yang di katanya mutu pelajaran itu tinggi dan di sanjung tinggi oleh ibu bapa sekolah Cina hanya lah persepsi penulis dan emak bapa itu sahaja. Majoriti terbesar di negara ini tidak kata begitu.
Dakwaannya “Mandarin .. becoming a global commercial language” ada lah mengarut. Global dalam kepala dia hanya China, Taiwan dan 1-2 negara lain?
The Sun pulak laporkan
"A coalition of three non-governmental organisations (NGOs) today urged the Education Ministry to re-examine the education system for Chinese and Tamil language subjects.
Coalition chairman Ng Yap Hwa expressed concerned as the number of students registered for the two subjects at Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) examinations has decreased in the past four years."
LEBIH PENTING LAGI: Kerajaan mesti jalankan kajian mendalam pada keseluruhn sistem pelajaran di negara ini, tentukan 3 sistem yang ada sekarang ini jadi satu.
Harap kajian yang Menteri Pelajaran cakap tak lama lalu (yang akan di dialogkan selepas siap di hujung tahun) akan membawa ke situ.
Hah, ini dia penafian (yang amat susah mahu di percayai) berkenaan
"Doctorates of Dong Zong head" Yap Sin Tian. Bukan di buat oleh dia, tapi oleh kawan dia. If you want to know the genuineness of 2-3 PhDs of a man, ask his friend, kata omputih.
"legally obtained, says researcher" kawan dia. Kawan dia, Ban Ah Kan, kata Yap dah “fed up” dengan tuduhan PhD palsunya ekoran perhimpunan Dong Zong di Kajang.
Haha, bukan DAp dan Dong Zong saja boleh ikut taktik kominis. Orang lain pun boleh - attack PhD palsu dia. Bukan satu, bukan dua, ada tiga PhD. Omaaaak ai, mana boleh caya?
Yap mengaku di cv dia ada dua PhD dari Kensington University tahun 1991 dan 1993 dan satu PhD dari Southern Cross University, Australia. Waaaah, kuat betul di belajor. Geliga agaknya otak dia.
Tapi pelik Kensington University tu dah di tutup dengan perintah mahkamah. Walau pun Ban(?) katakan “A letter from the Malaysian American Commission of Educational Exchange in 1995 confirms that although Kensington University is not an accredited institution in the United States, the university is an approved institution in the state of California." Apasal pulak "not an accredited institution in the United States, the university is an approved institution in the state of California"? Kalau dah not accredited in US, macam mana pulak approved in California. Universiti kacang putih ke?
Apa hal pun, kenapa Yap tak tak keluarkan butiran lanjut.
“The Council for Private Post- secondary and Vocational Education (in California) in a 1992 document explained that an approved institution meant that the university has been certified to have met minimum standards established by the council, although approval does not equal an accreditation."
Hah, kalau approval does not eqaul to an accreditation", apa sah nya ijazah yang di keluarkan mereka?
Memang lah senang saja kawan dia Ban kata “Dr Yap's doctorates are legal and were obtained in a genuine manner.” Apa itu "legal", macam mana cara "genuine manner" itu? Dia berlajar di sana ke, berapa lama, apa thesis di tulisnya dan sebagainya. Awat tak habaq.
Ban di suruh Yap menjawab so'al so'alan yang di keluarkan oleh The Star. Senang je cakap legal dan genuine le.
Hah, penting lagi: Ban(?) kata "Kensington University was shut down by the Californian court in 1996 and the court in Hawaii in 2003, after the university moved its operations there." Kalau "move operations", kenapa "was shut down by the Californian court"? Funny lah. Bukan kah sebab "university" itu tidak ada kampus pun, tak ada bilik kuliah dsbnya, seperti di dakwa oleh beberapa pihak.
Bukan sebarang pihak yang mendakwa - di laporakan oleh The Los Angeles Times. Akhabr itu "first exposed the status of the university in 1996, saying it had no classrooms, laboratories or dormitories with the entire campus housed in a small office building in California.
"It reported that the school ran a programme in which students at home could earn anything from a bachelor's degree to a doctorate: all without ever attending a single class or even meeting their instructors face-to-face." Aiyoyo Yap Ooo.
Juga penting: "CBS Television exposed two prominent Americans who obtained degrees from Kensington University - one, a prominent politician Jennifer Caroll for claiming to have a Master in Business Administration from the university. She was forced to quit from the National Commission on Presidential Scholars in disgrace."
Amacam, bila Yap nak kena "forced to quit in disgrace"?
Macam Yap orang yang mengaku ada 2 PhD tapi rupanya palsu punya jenis gomen nak dengor cakap dia ke? Mengarut.
Selagi sekolah vernakular tak di serapkan ke dalam sistem sekolah kebangsaan, selagi itu akan berterusan kumpulan janggal itu. Emak bapak tak ajar anak bergaul menjadi rakyat Malaysia jati, anak begitu, cucu pun begitu, sampai bila bila. Sentiasa ada kemungkinan akan tercetus lagi pergaduhan kaum seperti 13 Mei 1969.
Azlansyah said...
"kalau kata sekolah cina ultra kiasu, bagaimana pula metrikulasi UITM yang terang-terang menetapkan % pengambilan pelajar bukan bumiputra."
==> keistimewaan bumiputra termaktub dlm perlembagaan Tanah Melayu (kemudian Malaysia) sebagai balasan kerana pendatang diberikan kerakyatan dengan mudah.
Ingin bertanya kepada Azlansyah:
Ada tak termaktub dalam Perlembagaan Tanah Melayu keistimewaan bumiputra bahawa mereka apabila mati akan masuk syurga tanpa hisab?
saya sokong prof dr ridhuan tee
yang penting, ketepikan BN,PKR or PAS, sebaliknya undilah Melayu..at least kalau apa2 terjadi, orang melayu masih memenuhi kerusi parlimen..
Al Jazeera semalam melaporkan usaha usaha hacking di lakukan kapada laman web Kerajaan China.
Negeri China begitu ketat kawalan Internetnya pun kena. Di harap pihak berkuasa kesan dan ambil tindakan keras ke atas penjenayah penjenyah cyber itu di Malaysia juga.
Oleh kerana RT menggunakan "comment moderation", menjadi lembab usaha usaha membidas ultra kiasu di sini. Sudah tercapai tujuan benda Allah ultra kiasu yang memasukkan beratus komen titik titik sahaja itu. Bedebah pentitik itu. Budak Cina ultra kiasu DAP.
Di harap akan kembali kapada sistem lama tanpa "comment moderation" tidak lama dari sekarang.
Ini 12:09 PM menyindir ke, degil ke, nak pertikaikan perkara masuk syurga ajaran Islam ke?
Kalau yang ke tiga, aku kata laknnatullah kamu. Kalau yang kedua, aku kata ultra kiasu kamu. Kalau yang pertama, nak menyindir konon, aku tanya pula: ada kah kamu pertikaikan Kedudukan Istimewa Melayu?
Kalau begitu, sedar lah kamu bahawa orang boleh pertikaikan kewarga negaraan kamu. Sebab itu ia lah balasan bagi kerakyatan kamu yang bukan Melayu. Ingat, kamu ungkit, orang lain pun boleh ungkit. Takda faedahnya bagi sesiapa.
Kamu mati akan masuk syurga ke? Di "hisab", ada plus sign ke? Kalau kamu cakap macam ini mada ada plusnya, Mamat.
7:24 PM,
Kamu minta orang "ketepikan BN,PKR or PAS, sebaliknya undilah Melayu." Undi Melayu yang takda parti ke? Melayu bebas ke?
Habih, kalau sebab itu DAP naik, amacam? Siapa boleh hidup dengan aman di bawah DAP? Mana ada demokrasi di bawah DAP? Dulu Exco DAP Selangor Ronnie Liu yang macam gengster ketuk dengan deras (banging) pintu pejabat SPRM dan Bilik Mayat Hospital Kelang buat tak betul saja kena tendang - Teresa Kok ambik tempat dia jadi Ketua DAP Selangor.
Itu orang DAP depa senang senang tendang tepi. Lim Kit Siang ke LGE cakap saja, jalan. Kalau depa naik, orang lain tentu lagi teruk depa buat. Depa pakai kangaroo court, kot. Main summary dismissal saja. Macam depa dok tuduh dengan liar tak habih habih, takda bukti, justifikasi atau penerangan pun. Main ikut suka saja cakap.
Lihat saja Penang. Lim Guan Eng saja yang boleh cakap, beri arahan. Orang lain parti dia pun semua salah, dia sorang saja yang betul. Karpal Singh, Pengerusi DAP, Ramasamy Naib Pengerusi dan Timbalan Ketua Menteri pun kena ikat mulut - asyik asyik LGE keluarkan Gag Order. Tak boleh cakap. Macam Korea Utara. Negara yang di sanjung tinggi oleh dia.
Lantikkan orang ke badan badan Kerajaan Penang pun tak payah interbiu, tak payah proses pemilihan. Main arahkan supaya yang dia suka di lantik. Contohnya Azril ke apenama yang pakai nama Khir Johari tapi anak bini Cina Khir dengan laki Cina dia sebelom kahwin Khir dulu. Pakai nama Melayu tapi pendirian sebulat DAP. Tau saja le apa jenis nya. Pastu, DAP hebohkan dah lantik orang Melayu, konon. Tipu sana tipu sini.
Naik DAP, habih lah Melayu. Sebab DAP anti-Melayu dan anti-Islam. Depa macam tu sejak mula di tubuh 40 tahun dulu lagi. Dok pikul cogan kata Lee Kuan Yew dan PAP hingga masa depa dan Singapura kena tendang dari Malaysia tahun 1965. Cogan kata Malaysian Malaysia itu anti Melayu dan subversif kapada Kedudukan Istimewa Melayu. Sebab mahukan sama rata tapi tak akui Kedudukan Istimewa Melayu itu. Tak boleh di biarkan. Tak boleh benarkan DAP pegang kuasa. Jahanam kita.
Kalau kita undi calon Melayu PAS atau Melayu PKR pun, bahana juga kita. Sebab depa sanggup menggadaikan hak dan kepentingan Melayu kapada DAP.
Fikir lah, Nik Aziz tak mengaku pun dia Melayu. Dia kata "Ambo buke Melayu, Isle je." Bukan kah melampau tu. Nak sebantal dengan kafir DAP pun, takkan lah sampai tak mengaku diri dia Melayu. Nak tunjukkan dia Islam pun, takkan lah sampai tak mengaku dia Melayu.
Pada hal DAP selalu sembur Hukum Hudud dia. Lim Kit Siang kata "Never" dan Karpal Singh kata "Over my dead body" kapada Hukum Hudud. Macam itu pun dia tak sedar lagi.
PAS dah bersimpang siur. Dah di godeh dek Anwar Al Juburi (pangkat Mat Sabu yang mula mula beri), pengaruhkan apa yang di panggil kaum Erdogan, lawan kumpulan Ulama. Hingga buang impian Negara Islam dan Hukum Hudud di Muktamar PAS Jun lalu. Nak menarik hati bukan Melayu, bukan Islam, konon.
Tapi tak lama lepas itu, Nik Aziz pungut semula Hukum Hudud. Sebab banyak ahli ahli dan penyokong tegar PAS kecewa impian Hudud depa di buang berdentum oleh pengaruh Anwar. Nik Aziz pergi cakap fasal Hudud lagi di sana sini. Di hentam dek Karpal Singh lagi. Di sokong oleh Pemuda PAS. Maka Anwar pun nak tunjuk sokong. Lagi kuat Karpal Hentam. Mintak mesyuarat "top level PR component parties" selesaikan isu itu. Mesyuarat hampir pagi tak selesai. Hanya dapat apa yang di panggil "setuju tak bersetuju" - PAS boleh kemukakan fasal Hudud tapi nak implementasi kena runding lagi antara depa.
Tapi, dah setuju macam tu pun, bila Nik Aziz cakap fasal Hudud lagi, Karpal hentam jugak lagi. Macam ni macam mana nak merintah dengan baik? Dah setuju pun PAS boleh promosi Hudud pun, hentam PAS juga lagi. PAS pulak diam saja. Banyak lagi kes macam ini. Macam Karpal gertak nak saman PAS Kedah haramkan pusat hiburan di bulan puasa lalu. Menggelupur PAS Kedah tukar keputusan depa jadi U turn. Macam mana nak merintah lagu tu?
Rasanya PAS tak mahu Anwar jadi PM. Mana boleh, Anwar main belakang dah di buktikan di Mahkamah Rayuan Sodomi I, dia cakap nak pertahankan keselamatan Yahudi Zionis Israel pulak. Itu pasal PAS tak ada umumkan sama ada depa setuju Anwar calon PM pihak PR. DAP dah setuju, agaknya sebab Anwar kata Lim Kit Siang calon TPM pihak PR. Dua dua orang tu takda sebut pun apa apa untuk PAS. Mana patut? PAS diam juga lagi.
Tapi Hadi Awang dah kata perkara siapa jadi calon PM antara depa tak penting. Boleh cakap lepas PRU13. Dalam pada itu, gaduh fasal kerusi PRU tak habis habis. Bertekak sini, bertekak sana.
Jadi, dari itu semua, boleh percayakah depa boleh perintah negara ini dengan baik? Tak boleh. Oleh itu, jangan lah undi ikut bangsa Melayu saja. Kena fikir pihak mana yang boleh jaga hak dan kepentingan Melayu sebenarnya. Tentu UMNO dan BN yang telah jaga hak dan kepentingan Melayu sejak 54 tahun ini boleh menjaga lebih baik dari pihak yang ada dari nya tak mengaku dia Melayu pun.
Dengan hormatnya saya mohon agar apa yang saya tulis ini di siarkan:
Surat Terbuka kapada
YAB Tan Sri Muhyiddin bin Yassin,
Timbalan Perdana Menteri
Merangkap Menteri Pelajaran, Malaysia,
YAB Tan Sri,
Ma’af, saya tak dapat mulakan dengan, atau menggunakan bahasa berbunga dan seperti nya, sebab saya kecewa dengan keputusan Tan Sri. Jangan marah saya keluarkan pendapat saya sebagai rakyat yang cintakan negara ini, yang selalu menyokong Kerajaan, tetapi ada hak mengeluarkan pendapat yang membangkang kali ini.
Tan Sri kata Jawatan Kuasa Khas yang di ketuakan Timbalan Menteri Pelajaran Wee Ka Siong telah megeluarkan “eight-point plan” dan semuanya telah di persetujukan oleh Kerajaan. Nampaknya macam “sell-out” itu semua.
Memang lah Wee Ka Siong jaguh Sekolah Cina. Dah bertahun tahun begitu. Di berikan tugas mempengerusikan JK Khas pulaknya. Macam kera di hutan dapat susu lah jadi nya. Tapi ini anak di pangkuan apa macam, Tan Sri? Memang lah di pangkuan sebab berasal di sini, bahasanya dan kedudukannya pun telah dinyatakan di Perlembagaan negara.
Semua sudah di persetujukan, takda sebut pun yang tak setuju. Full acquiescence ke? Segala permintaan di penuhi ke? Macam mana kita nak bersatu padu dengan tiga sistem pelajaran?
Bukan kah sekolah Cina bertentangan dengan Perlembagaan Perkara 152? Apa makna Bahasa Malaysia Bahasa Kebangsaan kita? Di mana murtabatnya? Boleh di abaikan sahaja ke? Bukan kah kita perlu membina suatu bangsa Malaysia yang ta’at setia dan hormatkan Perlembagaan negara? Yang bercampur gaul di bawah suatu sistem pelajaran, tidak tiga sistem seperti yang ada sekarang ini?
Saya telah menaruh harapan kapada Tan Sri sebagai pemimpin yang sanggup menjaga dan memajukan kepentingan negara berdasarkan Perlembagaan negara, dan telah memuji keputusan memestikan mata pelajaran Sejarah di sekolah sekolah mulai tahun 2013, mengadakan kajian di atas masalah pelajaran sekarang, memanggil pakar pakar luar negara bagi menyediakan “benchmark” untuk mutu pelajaran di negara ini. Tapi keputusan menyetujui kesemua 8 point plan itu amat mengecewakan.
Saya tidak dapat bercakap panjang bagi mengelakkan tempiasnya tangisan dan laungan frustrasi saya berkenaan perkara ini. Saya harapkan dapat Tan Sri buatkan sesuatu bagi menyelaraskan system pelajaran di negara ini supaya menjadi satu yang menggunakan Bahasa Malaysia sebagai bahasa pengantar.
Sekian di maalomkan.
Penyokong UMNO/BN
yang kecewa.
Di mana ada bintang di situ ada bulan. Di mana ada DAP (yang bintang Tiga ke?), di situ ada PAS (bulan terang ke gelap ke?).
Dong Zong dan penyokong penyokongnya mendakwa:
1. Malaysia's economy already benefits from our close relationship with China.
Betul lah. Tapi kalau takda sekolah Cina pun boleh macam tu jugak. Jika sekolah Cina di serapkan ke dalam sistem pelajaran kebangsaan, Boleh pelajari Mandarin sebagai mata pelajaran pilihan (elective subject) di sekolah kebangsaan. Masih boleh dapat “strong command of Mandarin and English, have an edge over the others” bila berniaga dengan China.
2. Growing interest in Chinese schools also shines a light on the strengths of the Chinese education system and the values nurtured in the students.
Siapa cakap begitu? Berapa % tambahnya di banding dengan tambahnya di sekolah kebangsaan? Bukan kah jumhal penduduk bertambah tiap tahun?
3. With committed teachers and a strong focus on academic achievements, Chinese schools consistently produce many top students in the country.
Siapa dia? Bagi contoh lah. Tunjukkan “consistently” itu. Berapa ketul “top students in the country”? Main cakap DAP style ke?
4. Homework and revision are emphasised, teaching the students to work hard, be disciplined and manage their time well.
Benar. Tapi tidak semestinya semua. Yang berjudi Online tu siapa? Yang jadi gangster atau jual pirated tapes dll di sana sini tu siapa?
5. Many parents have also expressed satisfaction with the schools’ holistic approach towards education as a way of building character.
Ibu bapa yang memuji sekolah sekolah kebangsaan itu tak kira ke? Ada propaganda ultra kiasu mencemar sekolah kebangsaan, tapi tak banding ke berapa ribu lebih banyak sekolah kebangsaan dari sekolah Cina?
6. The teachers’ interaction with students, the way that they teach and the schools’ social environment instills values like respect for elders, filial piety and courtesy.
Ini tak betul sama sekali. Kalau betul, apasal tak pandai BM, tak hormatkan Perlembagaan sekurang kurangnya dari segi fasih BM. Pasal apa satu pertiga drop out sebelom umur 16? Jadi pembantu mekanik, pembantu juru jual, penuh di gedong gedong pasar raya, termasuk menjual pita tiruan? Pasal apa tak mahu campur masyarakat umum? Tak ada kenalan bangsa lain pun? Mana ada “values like respect for elders, filial piety and courtesy” macam itu? Mana ada “courtesy” antara lepasan sekolah Cina penganut DAP? Mengarut kata begitu.
Paling penting sekali: pasal apa pemimpin Dong Zong Yap (Pengerusi) pun menipu? Baca lah fasal dia punya ijazah PhD palsu di komen di atas itu.
Tepuk dada tanya selera.SJKC lebih unggul, lebih berkualiti. Memang kewujudannya bercanggah perlembagaan dan menggugat agenda perpaduan nasional. Kadand-kadang terlihat pula, inipati pendidikan SJKC seolah - olah mengikut peredaran semasa dalam era globalisasi
Apakata Prof suruh dia orang tunggu dalam semua aspek, janganlah terlalu pantas ke hadapan? Boleh ? kalau tak boleh jangan asyik serang aje.
ambik cermin tengok. apakah cacatkah kita?
Hakikatnya, Melayu lemah,usah lihat tuntutan orang lain sebagai masalah, tapi terfikirkah kita? yang mereka tuntut itu menjana kemajuan masa depan. Mengapa? sebab pendidikan, kerajinan, inovasi dan perancangan merupakan "soul" mereka sejak 5000 thn dulu.janganlah kita terlalu syok sendiri sebagai Tuan Bumi sini.
Tak minta dan tuntut seperti mereka tidak bermakna takut, hati terbuka, tetapi mungkin sebaliknya menunjukan Melayu tidak tahu apa itu masa depan. Melayu dah jauh kebelakang di bumi sendiri, usah bercakap bersaing dunia luar, bangsa Serumpun Nusantara pun belum tentu boleh menang.
Apa kah tujuan pengecualian cukai diberikan kepada mereka yang menderma secara tunai kepada sekolah dan rumah ibadat? Undi.
Siapa kah yang banyak akan menderma? Kaum yang kaya raya di negara ini.
Apa hasilnya? Berlebihan faedah lah sekolah Cina dapat dan berseliratlah rumah ibadat kaum yang terkaya di negara ini.
Apa jadinya? Masyarakat rojak lah akibatya negara ini.
Apa Kerajaan dapat? Rugi, kurang hasil cukai.
Rumusannya? Keputusan yang tidak bijak (perkataan yang baik bermakna bodoh).
Saya lihat banyak sangat kelakuan kelakuan yang akan menghancurkan masa depan negara. Nak berpolitik, politik lah. Tapi berlandasan lah kapada Perlembagaan negara. Apa lagi landasan nya kalau tak?
Sedar lah wahai insan, bahawa Yang Maha Kuasa kurniakan otak kapada kita untuk sentiasa menggunakannya sebelom melakukan seuatu.
Jangan ikut si anjing yang masukkan beratus komen mengandungi hanya titik dahulu itu. Dia tidak di kurniakan otak oleh yang Maha Kuasa. Sebab dia tidak ada yang Maha Kuasa. Ha nya "Dear Leader", yang mahu porak perandakan negara.
Negara mesti akan porak peranda jika mereka di biarkan ke Putrajaya. Sebab mahukan berbagai yang bercanggah, malahan bertentangan dengan Perlembagaan.
Cara mereka mahukan sesuatu pun sudah nampak mahu porak peranda. Berdemo di jalanan, menjerit jerit, mengenggam buku tumbuk, ada yang kata cuba mengenakan Timbalan Menteri. Usul yang di keluarkan ada lah melampau, ekstrim.
Banyak yang sudah renyah melihat dan membaca tingkah laku mereka ini. Saya khuatir akan berlaku kacau bilau suatu hari nanti. Harmoni dan persepaduan di antara kita sekarang bergantung pada sehelai benang yang halus. Bukan benang nylon yang kuat, tapi benang kapas yang basah dan reput.
Wahai pihak berkuasa, perintah lah negara ini dengan baik. Jangan biarkan mereka yang anti-nasional melanda landa. Buruk padahnya.
Ada istilah Inggeris "dictatorship of the masses". Bermakna bila Pemerintah biarkan sahaja kelakuan kelakuan canggah (bukan canggih), dan ikutkan sahaja kemahuan pihak pihak yang melampau atau extreme, mereka itu (the masses yang tak memikir mendalam atau mengikut peraturan sepenuhnya) sudah mendiktat haluan negara.
Jika Pemerintah biarkan ini berlaku, atau membantu keadaan itu merebak dengan memenuhi apa saja yang mereka tuntut, maka hancurlah masa depan negara.
Pasal yang mengaku sekolah Cina keluorkan banyak yang geliga otak dan orang penama kononnya tu, pautan berikut menunjukkan gambar ramai depa yang di tangkap sebab judi onine.
http://www.news.com.au/national/police-bust-1bn-betting-ring/story-fn7mjqus-1226320848883
Bukan keluaran sekolah Cina ka tu? Cuba tengok tatu di tangan depa, kaki depa. Siap bahasa Malaysia "Dalam 2" plak tu. Nama geng agaknya. Kot bontot pun ada tatu - Anwar al Juburi akan tau.
Gila punya keroja - RM1.3 billion punya "SOCCER betting and fraud ring busted in Malaysia,", kata Polis.
Surat Terbuka kapada
YAB Tan Sri Muhyiddin bin Yassin,
Timbalan Perdana Menteri
Merangkap Menteri Pelajaran, Malaysia,
YAB Tan Sri,
Saya tunggu punya tunggu, dari menteri pendidikan yang dulu hingga ke sekarang, masih belum muncul menteri pendidkan yang bersifat jantan untuk melaksanakan agenda negara!
Kenapa Tan sri tidak gunakan kuasa sebagai menteri pendidikan untuk melaksanakan agenda negara? Apa erti jawatan menteri jika kuasa yang dianugerahkan oleh Allah tidak digunakan? Tan sri pasti akan dipersoalkan di akhirat nanti kerana sia-siakan kuasa di tangan!
Saya lebih hormat kepada Profesor Madia Dr. Mohd Redhuan Tee seorang mualaf drpd ahli-ahli politik Melayu yang mewakili orang melayu tetapi bersifat dayus depan pengundi Cina termasuk Tan sri!
Profesor Redhuan Tee tidak ada kuasa di tangan. Saya percaya jika beliau dilantik sebagai senator dan menjadi menteri pendidikan, beliau berani bertindak mengkotakan kata-katanya! Beliau memang anak jantan!
Saya telah menaruh harapan kapada Tan Sri sebagai pemimpin yang sanggup menjaga dan memajukan kepentingan negara berdasarkan Perlembagaan negara, dan telah memuji keputusan memestikan mata pelajaran Sejarah di sekolah sekolah mulai tahun 2013, mengadakan kajian di atas masalah pelajaran sekarang, memanggil pakar pakar luar negara bagi menyediakan “benchmark” untuk mutu pelajaran di negara ini.
Tapi, keputusan menyetujui kesemua 8 point plan itu amat mengecewakan.
Saya tidak dapat bercakap panjang bagi mengelakkan tempiasnya tangisan dan laungan frustrasi saya berkenaan perkara ini. Saya harapkan dapat Tan Sri buatkan sesuatu bagi menyelaraskan system pelajaran di negara ini supaya menjadi satu yang menggunakan Bahasa Malaysia sebagai bahasa pengantar.
Sampai bilakah kita mahu tunduk kepada desakan cina ultra kiasu?
Sekiranya Tan sri takut kepada pengundi Cina, lebih baik Tan sri letak jawatan dan menjadi menteri ternak lembu!
Kini penternak lembu pun boleh jadi kaya raya dengan pinjaman soft loan kerajaan!
Saya tetap doakan UMNO dan BN akan mencapai kemenangan besar pada PRU 13 walaupun saya agak marah pada Dato Seri Shahrizat yang merupakan 'seekor lembu membawa lumpur, mengotorkan lembu-lembu yang lain'!
Dalam keadaan kekecewaan terhadap Tan Sri, saya masih berharap Tan Sri menang dalam pilihanraya dan menggantikan kepimpinan Dato Seri Najib.
Tan Sri lebih baik daripada Dato Seri Najib kerana beliau terlalu takut kepada isterinya hingga terjejas pentadbiran negara disamping merosakkan imej pemimpin parti UMNO dan BN yang selama ini terkenal dengan sifat-sifat bersih, cekap, amanah dan mengutamakan kepentingan rakyat
serta membelakangkan kemewahan diri dan keluarga!
Sekian, saya memohon maaf atas kekasaran bahasa saya.
Penyokong UMNO/BN
yang kecewa.
11:41 PM,
Tepok dada kamu yang dalamnya ada hati busuk, seleranya pun busuk juga. Kamu dan gerombolan kamu sahaja yang mendakwa SJKC lebih unggul, lebih berkualiti, tak berapa persen saja dari jumlah penduduk di negara ini. Jenis kamu yang memencilkan diri, tak bercampur gaul dengan masyarakat umum, di ketuai oleh Dong Zong Yap yang gunakan dua ijazah PhD yang di katakan palsu. Kalau ketua pun dah palsu, maka busuk lah hati dan ultra kiasu lah selera.
Pemikiran kamu songsang, bersimpang siur walau pun mengaku kewujudan sekolah Cina bercanggah dengan Perlembagaan negara dan menggugat agenda perpaduan nasional tetapi mengatakan pendidikan SJKC mengikut peredaran semasa dalam era globalisasi, kononnya. Peredaran semasa yang mana kamu maksudkan? Peredaran di Britain di mana PM David Cameron kata “Multi-culturalism is dead”, di ikuti oleh Chanselor Germany Angela Merkel dan dua pemimpin European Union yang lain? Tak sedar ke kamu yang Yap cakap “Mutli nations within a nation” itu ada lah “baloney” dalam bahasa Inggeris, pemikiran seorang yng menggunakan dua PhD palsu.
Senget pemikiran kamu cuba membayangkan mereka yang tidak setuju dengan kewujudan sekolah Cina itu ketinggalan di belakang dan tidak maju. Kamu yang mahu ke hadapan tidak kira Perlembagaan, kepentingan dan agenda pembangunan negara, tidak pedulikan perlunya perpaduan di negara ini, tidak mahu ketinggalan secara mengenepikan itu semua ada lah ultra kiasu. Bercampur lah dengan rakyat jelata dan kamu akan sedar kecacatan kamu itu sendiri.
Kepala kamu mereng bila menuduh Melayu melihat tuntutan orang lain sebagai masalah, pada hal kamu sendiri akui kewujudan sekolah Cina bercanggah dengan Perlembagaan negara dan menggugat agenda perpaduan nasional. Sedarlah kamu bahawa menuntut apa apa yang bercanggah dengan Perlembagaan negara dan menggugat agenda perpaduan nasional itu tidak menjana kemajuan masa depan. Sebaliknya, menghalang pembangunan negara, menyimpang siurkan agenda nasional. Kamu jenis perosak negara memikir begitu dan tidak harus ada di negara ini. Cari lah negara lain di mana kamu boleh melaksanakan agenda kamu. Aku yaakin Britain dan beberapa negara EU tidak mahu kamu sebab mereka telah pun mengejar jenis kamu yang tinggal atau kerja tanpa izin di Chinatowns mereka selepas David Cameron kata “Multi-culturalism is dead” itu.
Kepala hotak kamu busuk berulat bila menuduh Melayu tidak tahu apa itu masa depan. Benar Melayu dah jauh kebelakang di bumi sendiri ketinggalan di belakang kaum Cina yang di sediakan kemudahan pelajaran dan berbagai tongkat oleh British kolonial supaya senang mendapat bahan bahan mentah bijih timah dan getah untuk kilang kilang mereka di zaman Industrial Revolution di negara mereka. Nyata kamu dan jenis kamu tidak mahu padang di sama ratakan untuk membolehkan Melayu bersaing dengan kaum Cina di negara ini. Oleh itu jenis kamu tidak di persilakan lagi di negara ini dan di syurkan mencari negara lain bagi kepentingan keadaan harmoni dan perpaduan di sini.
Pada pandangan aku kalau dulu kerajaan terus mengekalkan keujudan sekolah aliran Inggeris sebagai pilihan dan bukan sekolah aliran cina dan tamil mungkin tidak akan terjadi kekalutan seperti apa yang berlaku sekarang ini.
Pendidikan disekolah sangat penting bagi melahirkan generasi bangsa yang bersatu dan kuat. Kerana ianya juga yang akan mencorak dan membentuk identiti sebuah negara bangsa yang berjaya.
Tindakan sekolah-sekolah vernakular untuk menuntut hak dan kemudahan yang sama seperti sekolah kebangsaan serta berusaha untuk terus memperkasakan penggunaan bahasa mandarin dan tamil adalah satu tindakan yang sangat merbahaya. Bahaya dalam erti kata yang sebenarnya ianya akan menjadikan rakyat negara ini semakin sukar untuk disatukan sebaliknya pula akan terus membentuk tiga kelompok utama entiti yang mana setiap kelompok ini akan berterusan mengutamakan kepentingan kelompok mereka lebih dari kepentingan negara.
Kerana mendampakan sokongan politik berasaskan kaum menyebabkan kerajaan begitu mudah mengubah dasar dan polisi negara semata-mata untuk memuaskan tuntutan kaum tersebut.Walaupun ada setengahnya akan memberikan kesan negatif bagi sebuah negara berbilang kaum seperti Malaysia.
Dalam Politik,adalah sesuatu yang sangat subjektif dan dangkal kalau kerajaan masih menganggap setiap kaum yang dipenuhi setiap tuntutan mereka ini akan terus setia menyokong mereka.
Janganlah mengadai kepentingan untuk membentuk sebuah negara yang aman dan bersatu semata-mata untuk memuaskan nafsu pemimpin yang hanya memikirkan kepentingan kaum mereka sahaja tanpa mempedulikan hak dan menghormati kaum majoriti yang juga merupakan teras bagi memastikan kemakmuran dan kesejahteraan negara ini.
6:40 AM,
kata kamu memang tajam. hujah kau bernas, tapi tak payahlah mengheret PM Britain dan chancelor German masuk dalam sebab seolah-olah membayangkan kau ni "low class" dan bohong diri sendiri. pijaklah dan lihatlah alam nyata dan pantau persekitaran engkau Hebatkah melayu ? apakah yang hebat? DEB dah lama wujud, masih lagi gagal memperkasakan Melayu dalam semua aspek. Isu DJZ & SRJK ataupun Si Yap hanyalah semut kecik. Kebenaran mutlaknya ialah Masyarakatnya dengan visinya, inspirasinya, pemikiranya ,dah jauh ke depan..Melayu di mana? Perlembagaan? Yang engkau ni sorak pasal perlembagaan boleh ke melayu maju dengan sorak-borak pasal perlembagaan? Tak payah cerita pasal chinatown eropah & UK. Masih lagi banyak lagi projek yang bandarnya 'ghost town" boleh pergi.
Post a Comment