Semua artikel adalah pendapat peribadi. Anda berhak untuk tidak meneruskan bacaan atau tidak mengakseskan blog ini serta merta jika anda tidak bersetuju dengan pemikirannya. All the articles written are the personal views. You have absolute rights not to continue reading or to discontinue accessing this blog immediately if you are disagreeable with the personal views.

Sunday, January 16, 2011

Gabungan 1Malaysia

7:08 AM Posted by RIDHUAN TEE 65 comments
(Mingguan Malaysia 16 Jan 2011)

Membaca tesis kedoktoran Aimee Dawis, warganegara Indonesia berbangsa Cina, bertajuk “Orang Indonesia Tionghua mencari identitas” begitu menarik perhatian saya. Orang Cina Indonesia sudah tidak lagi kelihatan seperti orang Cina seperti di Malaysia. Indonesia mengamalkan asimilasi secara paksaan bermula tahun 1965, apabila jatuhnya regim komunis pimpinan Sukarno.

Suharto yang menggantikan Sukarno mengambil tindakan drastik memutuskan hubungan orang Cina Indonesia dengan negara asalnya secara kekerasan. Asimilasi dilaksanakan seratus peratus. Cara hidup orang Cina diubah sepenuhnya menjadi orang Indonesia termasuk dari segi nama, pakaian, bahasa, sambutan perayaan dan segala cara hidup yang lain. Rancangan televisyen, radio, filem, sekolah, makalah, perayaan kebesaran dan sebagainya yang ada berbau kecinaan diharamkan. Proses ‘pengindonesiaan’ berlaku secara ekstrim. Tujuannya tidak lain, untuk membina sebuah negara bangsa. Hal ini tidak banyak bezanya dengan apa yang berlaku di Thailand dan Filipina, tetapi tidak seaggresif Indonesia.

Hari ini, orang Cina Indonesia tidak lagi seperti orang Cina. Mereka tidak ada beza langsung dengan orang Indonesia dari cara hidupnya. Hatta, perkara-perkara kecil melibat istilah juga dijaga rapi. Orang Cina di sana tidak dipanggil orang Cina Indonesia tetapi dipanggil orang Indonesia Tionghua. Negara Indonesia didahulukan berbanding dengan bangsa.

Semua ini mengingatkan saya iklan 1Malaysia di kaca televisyen yang disiarkan saban hari. Antaranya berbunyi, “nama saya Saifuddin, saya orang Melayu, nama Pugalmani a/l Maniam, saya orang India, begitulah seterusnya seterus orang Cina, Iban dan sebagainya. Kenapa kita tidak dahulukan Malaysia seperti saya orang Malaysia Melayu, orang Malaysia Cina atau orang Malaysia India? Hari ini kita sibuk memperkatakan bangsa Malaysia. Tidakkah wajar perkara sebegini ini diteliti walaupun kelihatan ‘kecil’ oleh penerbit?

Saya lihat dari sudut lain, cara kita menamakan universiti sudah tepat iaitu Universiti Malaysia Sabah, Universiti Malaysia Sarawak dan sebagainya. Kenapa kita tidak praktikkan istilah yang sama dalam konteks anak bangsa yang hidup bersama di sini?

Membandingkan Malaysia dan Indonesia, ternyata bukan Melayu di bumi bertuah ini cukup bernasib baik dan beruntung. Mereka masih boleh mengekalkan semua identiti mereka, tanpa diubahsuai dan langsung tidak diasimilasikan.

Semuanya mengingatkan saya kepada ceramah Profesor Rupert Brown daripada Univeriti Sussex, England baru-baru ini, mengenai dinamika akulturasi di negara lain, di kalangan minoriti atau imigran. Akulturasi bermaksud peminjaman budaya orang lain (majoriti) untuk diamalkan (minoriti) tetapi tidak kekal. Misalnya, bangsa minoriti meminjam budaya majoriti seperti pemakaian baju Melayu dan bersongkok oleh bukan Melayu. Sama juga, seperti orang Melayu memakai pakaian tradisi bukan Melayu dan sebagainya.

Persoalannya, adakah proses akulturasi sebegini berjalan dengan baik? Dari segi pemakanan, saya tidak menafikannya, seronok melihat rakyat Malaysia makan roti canai dan nasi lemak bersama-sama.

Pengalaman di negara lain menunjukkan akulturasi berjaya menyatu-padukan rakyat. Berbanding dengan Malaysia. Kita masih lagi bertatih atau merangkak-rangkak. Ini kerana masih ada perasaan takut diasimilasikan.

Saya lihat orang Melayu lebih terbuka kepada proses akulturasi. Mereka tidak segan silu makan bersepit atau memakai pakaian bangsa lain. Sambutan tahun baru Cina akan menyaksikan segalanya bagaimana semangat 1Malaysia diraikan. Tetapi saya jarang melihat bangsa lain mengakulturasikan budaya Melayu. Kalau adapun, hanya pada pemakaian baju jurung ketika majlis tertentu oleh kaum wanita. Lelaki bukan Melayu amat jarang sekali memakai baju Melayu penuh berbanding sekali sekala melihat orang putih memakainya. Bilakah agaknya kita dapat melihat keunikan akulturasi ini, meskipun asimilasi tidak dapat diterima lagi?

Sifat tulus, ikhlas dan terbuka amat penting dalam menjayakan proses ini. Jika tidak, kita akan terus dilanda dengan perasaan saling curiga-mencurigai. Misalnya, peminjaman istilah atau perkataan bahasa bangsa lain yang biasa digunakan, juga dalam akulturasi. Misalnya, isu novel interlok yang menimbulkan kontroversi, dikatakan menghina masyarakat India. Saya sempat membaca beberapa perenggan yang dikatakan sensitif. Jika dibaca dari sudut konteks dan bidang kepakaran, memang tidak menimbulkan masalah langsung. Kecuali jika dalam novel tersebut dimasukkan unsur-unsur stereotaip, prejudis, etnosentrik dan lain-lain lagi istilah negatif dalam hubungan etnik. Sudah tentu segelintir kumpulan ekstrim ini akan lebih terkinja-kinja seperti cacing kepanasan.

Persoalannya saya, kenapa baru sekarang dibangkitkan? Majoriti masyarakat kita tidak ada masalah dengan novel tersebut, termasuk bukan Melayu yang lain. MCA awal-awal lagi sudah memberikan reaksi yang positif. Mereka yang memahami seni dan sastera langsung begitu memuji karya sastera tersebut.

Cuma segelintir kecil sahaja yang menimbulkan masalah. Itupun bukan dalam bidang kepakaran mereka. Yang bukan pakar bercakap lebih dari pakar. Menunjukkan ada satu gerakan yang ditaja oleh pihak tertentu untuk mengambil kesempatan menangguh air yang keroh. Mereka mahu kelihatan seolah-olah seperti jaguh.

Kita mahu hidup di kalangan kelompok sendiri, tanpa mahu memikirkan bangsa lain. Ingatlah, kita bukan negara sebangsa seperti negara lain. Di negara yang mempunyai satu bangsa sahaja, mungkin mereka tidak menghadapi masalah serumit kita. Namun, negara pluralistik seperti kita terpaksa melayan tuntutan dan desakan setiap komuniti etnik atas alasan mereka mempunyai hak yang perlu dipenuhi, walaupun kadangkala tidak munasabah.

Tidakkah kita sepatutnya bersyukur tinggal di bumi bertuah ini? Perlembagaan dan dasar-dasar yang digubal sentiasa meraikan bangsa lain yang ada, sehingga jati diri bangsa asal terhakis. Lihatlah pengalaman negara lain yang mahu identiti mereka dikekalkan tanpa diganggu-gugat. Bayangkan jika perkara yang sama dilakukan oleh kerajaan hari ini.

Misalnya, bulan lalu kerajaan China mengumumkan larangan penggunaan singkatan bahasa Inggeris dalam akhbar-akhbar tempatan, buku, dan laman sesawang kerana bimbang ketulenan bahasa Cina berada dalam bahaya. Pentadbiran Am Akhbar dan Penerbitan melaporkan, peningkatan penggunaan perkataan dan singkatan Inggeris dalam penerbitan di China akan menimbulkan kebingungan pembaca.

Amalan penulisan itu dikhuatiri merosakkan taraf bahasa Cina dan mampu mengganggu-gugat keharmonian bahasa serta persekitaran budaya sehingga mengakibatkan kesan sosial negatif. Lantaran itu, kerajaan China melarang untuk mencampurkan frasa bahasa asing seperti ayat atau singkatan Inggeris dalam penerbitan bahasa Cina sehingga mencipta kata-kata yang tidak membawa maksud dalam bahasa Cina atau bahasa asing lain.

Syarikat penerbitan dan media harus mengukuhkan peraturan penggunaan bahasa asing yang ditetapkan dan menghormati struktur, glosari dan tatabahasa bahasa Cina dan bahasa luar. Syarikat televisyen di China menerima notis daripada kerajaan untuk mengelakkan penggunaan singkatan bahasa Inggeris dalam program berbahasa Cina, awal tahun 2011. Bagaimanapun, singkatan perkataan bahasa Inggeris masih digunakan secara kerap dalam siaran berita utama dan berita sukan.

Begitulah serius negara-negara lain menjaga bahasa kebangsaan dan identiti kebangsaan mereka. Kita sepatutnya belajar daripada pengalaman tersebut. Bukannya asyik berpolitik dan memikirkan untuk kepentingan bangsa sahaja. Pembinaan negara bangsa hendaklah diutamakan berbanding yang lain.

Bayangkan jika kumpulan ini menjadi minoriti di China, apakah reaksi mereka terhadap dasar tegas kerajaan komunis ini. Di Malaysia, hak bukan Islam dijamin dalam perlembagaan, termasuk agama dan bahasanya. Tetapi janganlah mengambil kesempatan kerana ia tidak akan menyelesaikan masalah, malah boleh menggagalkan program tranformasi kerajaan.

Lebih malang lagi, di kalangan kita sendiri menjadi pengkhianat kepada bangsanya sendiri. Misalnya, gerakan untuk meneruskan pembelajaran dan pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI), walaupun telah dimuktamadkan oleh kerajaan. Hujah mereka amat simplistik, keputusan peperiksaan-periksaaan lalu menunjukkan peningkatan. Indeks ini dijadikan alasan menunjukkan bahawa PPSMI telah berjaya. Mereka yang bukan pakar melihat dari segi indeks.

Sedangkan mereka yang pakar dalam bidang bahasa melihat dari sudut lain. Jika penguasaan bahasa Inggeris yang menimbulkan masalah, yang perlu diperbetulkan adalah semua perkara yang berkaitan dengan bidang tersebut, seperti prasarana, makmal, guru, cara pengajaran dan pembelajaran dan sebagainya, bukannya dengan merubah sistem yang menjadi identiti kenegaraan Melayu.

Hari ini, tindakan kita adalah merubah sistem, bukannya merubah cara. Inilah kekeliruan yang selalu timbul. Pakar bahasa diketepikan dalam perkara sebesar ini. Merubah sistem melibatkan keseluruhan cara hidup dan masa depan sehingga menenggelamkan identiti dan jati diri. Sedangkan merubah cara melibat aspek teknikal dan kemahiran.

Amat hina sekali melihat orang Timur hari ini apabila bertutur dalam bahasa Inggeris, accent atau gaya terlalu keInggerisan atau kebaratan. Kita sepatutnya bertutur bahasa Inggeris dengan sebutan dan bunyi yang betul, bukannya bertutur bahasa Inggeris bunyinya lebih Inggeris daripada orang Inggeris sehingga kita tidak dapat bezakan yang bertutur bahasa Inggeris itu orang putih atau orang Melayu. Sepatutnya, mendengar sahaja orang timur berbahasa Inggeris, kita sudah tahu sama ada penutur tersebut Melayu, Cina atai India.

Cuba kita lihat cara orang putih berbahasa Melayu. Mereka bercakap bahasa Melayu dengan accent atau gaya orang putih, tanpa perlu memelayukan bunyi bahasa Melayu tersebut sehingga seolah-olah mereka kelihatan seperti orang Melayu. Akulturasi itu berlaku tetapi tidak menghilang identitinya. Persoalannya, kenapa orang Melayu hari ini berbahasa Inggeris sehingga hilang identiti keMelayuannya?

Bertindak sebelum terlambat. Proses dinamika akulturasi perlu diberikan perhatian serius oleh kabinet daripada melayan karenah remeh-temeh novel interlok yang sengaja dicetuskan oleh golongan berkepentingan. Banyak lagi masalah negara yang sedang menunggu. Kita terlalu cepat melatah dalam perkara bukan isu. Interlok tidak sepatutnya dibawa sampai ke kabinet seolah-olah isu ini adalah masalah negara. Cukup hanya dibincangkan di peringkat kampung atau pemimpin bawahan sahaja.

Saya bimbang selepas ini, pihak-pihak berkepentingan akan mencari setiap baris dan ayat dalam buku teks untuk dijadikan modal isu, untuk menggugut dan mendesak kerajaan. Mereka tahu kerajaan mudah mengalah dalam keadaan tersepit hari ini. Sudah sampai masanya kita bertindak berani dan tegas dalam perkara-perkara yang tidak boleh ditolak ansur lagi.

Dr. Mohd Mohd Ridhuan Tee Abdullah, Pensyarah Kanan, Kumpulan Penyelidik Politik dan Peradaban Islam, Universiti Pertahanan Nasional Malaysia, merangkap Setiausaha Agong, Dewan Perdagangan Islam Malaysia. Penulisan ini adalah pendapat peribadi penulis

65 comments:

Ordinary Joe said...

Embrace diversity. Assimilation Indonesia style did not achieve the effect that you claim. I should know. Many of my friends are Indons, they are swinging back to their Chinese roots.

The Thais were not forced to assimmilate. However, their religious similarities and the very open nature of Thais encouraged them to accept the Thai culture. The Thai's openness has much to do with it.

The Filipino Chinese remain quite distinct even with their Filipino names. Intermarriages are still not highly encouraged.

Each country has its own challenges and journey. Simplistic arguments don't hold water.

Ordinary Joe said...

I would like to share the perspective of a non-Muslim on the recent mosque incident re the speaker volume. I think the way the complainant presented his request was private in nature. Yet it was blown out of proportion. On the other hand it was said that because it was an individual that complaint, why layan? So do we want him to gather 100 signatures and being labelled an instigator? Sometimes orang Melayu sukar dibaca. Kami berasa serba salah kerana orang Melayu terlalu dengan sewenang2nya merasakan maruah kaumnya dicabar.

Why don't we return to zaman Nabi where the Azan uses natural voice and not artificial voice, ie highly amplified using western technology called amplification. Using amplifier is like plastic surgery to boost your natural voice and when people tegur, you get upset and say to the person that you are offending his sense of self honour.

Can we look at things that way?

Ordinary Joe said...

May I also clarify that the term Tiong Hua is written as 中华 which is pronounced as ZHONGHUA. China as a national entity is officially called 中华人民共和国 ZHONGHUA renmingongheguo, which means the ZHONGHUA PEOPLE'S REPUBLIC or tranlated in full, the PEOPLE'S REPUBLIC OF CHINA. Therefore, Tionghua = Zhonghua = The Chinese. There is no difference whether they called themselves orang Tionghua or orang berketurunan Cina (or just Cina, in short) like what we do here.

I believe a bit more research, if not basic understanding of the nomenclature would be avoided this mistake.

Ordinary Joe said...
This comment has been removed by the author.
Ordinary Joe said...

So what is the difference between Zhongguo (China) and Zhonghua? The word Hua means, splendid, great, magnificent, etc. Therefore, Zhonghua means China Darul Megah, China Darul Gemilang, China Darul Sejahtera, dsb. Ianya hanya satu bentuk panggilan negara bangsa China dengan nama yang lebih deskriptif. Dari segi itu, istilah "Orang Indonesia Tionghua" erti asalnya lebih cenderung kepada China sebagai negara bangsa (nation) dari Cina (ala Malaysia) yang merupakan nama kumpulan etnik yang berasal dari negara China (dengan huruf "h").

PEMBANGKANG-DAP said...

“Orang Indonesia Tionghua mencari identitas” -

Mengapa mahu cari identitas? Bukan kah mereka rakyat Indonesia. Bukankah identiti mereka Indonesian? Apa rakyat US asal Europa nak cari identiti di US?

Mengetahui asal usul boleh. Tapi identiti apa lagi yang nak dicari? Nak pandang ke China dan Sun Yat Sen First macam Lim Guan Eng diPenang? Namakan suatu kemudahan awam pakai nama Sun Yat Sen. Tidak Tengku A Rahman ke, Lim Chong Eu ke. Lim Chong Eu orang Penang dan jadi KM banyak tahun.

The 1Malaysia TV advert saying I'm Chinese, Indian etc was designed to catch votes. Political, nothing else. It became so exploited until DAP Ronnie Liu banned the 1Mlaysia logo in Selangor. And was shamed by Lim Kit Siang and dynasty Lim Guan Eng by ignoring him and backing Theresa Kok instead at the last Selangor DAP election. Out he went from the Selangor DAP Committee.

And shamed by the Khalid Selangor Government which decided that the ban was only for adverts using State funds.

"Indonesians swinging back to Chinese roots" my foot. It's only a handful of them perhaps wanting to continue Lion dances and the like.

"Thai Chinese not forced to assimilate" my foot. Fellows writing without a clue of the history of Thailand and the Thai General who introduced the assimilation laws decades ago.

Simply trying to promote the ultra kiasu line. Must be blunted by the anti-ultra kiasu lines.

Unknown said...

dear ordinary Joe
1. "Simplistic arguments don't hold water";you are right, it doesn't hold water, but it's a start.
Indon chinese are trying to get back to their roots, as i have many indons friend too, but at the same time still embrace and follow their current indonesian culture.
2."Sometimes orang Melayu sukar dibaca. Kami berasa serba salah kerana orang Melayu terlalu dengan sewenang2nya merasakan maruah kaumnya dicabar.". I would love to debunk this myth, but being org melayu and obviously you are not, would at least learn how sensitive religion and the sultanate to the org melayu. The fact that you said you were "serba salah" showed that you did not know well enough to respond to malays sensitivity.
3. lastly when you tried to argue the zhionghua/tionghua, whereas you should be arguing malaysian chinese, showed that , as always
"reap the stranger's land, towed it to the heartland".
Good luck , as ordinary joe as you can be, bringing the aspiration of the minority.

PEMBANGKANG-DAP said...

"the recent mosque incident re the speaker volume. I think the way the complainant presented his request was private in nature. Yet it was blown out of proportion." -

Come on la, old chap. The hundreds of cases blown out of proportion done by the ultra kiasus you don't want to "share", ah? Why the azan case only?

You don't know or want to accept that Islam is the official religion of the country, ah? You don't respect the Constitution that states so, ah?

What you meaning "Sometimes orang Melayu sukar dibaca"? Kalau orang Islam complaint your Lion dances because of loud noises, you orang tak "merasakan maruah kaumnya dicabar" ke? Cakap tak serupa bikin punya orang!

Don't start talking about "zaman Nabi" etc. Muslims can also raise issues with practices that started with your zaman Chin Shih Huang Di bakar buku and sending Professors to forced labour building the Great Wall. Or the adopting of three religions all at the same time - Confucianism, Taoism and Buddhism.

Complaining about burning smelly joss sticks, polluting paper cars houses etc is being insensitive to the religious practices of others and Muslims haven't done that.

So, be bloody civilized and don't complain about the religious practices under Islam which is stated in the Constitution as the official religion of the country.

Ordinary Joe said...

Anon. Point 3 is off the mark. You'll be surprised how much the Chinese minority here reap from abroad, and tow to Malaysia. I wish as much as you think that many do not know how to respond to Malay sensitivities, Malays need to understand how to deal with the psyche of the Malaysian Chinese. A typical one would feel that he or she is contributing to this nation as a son of the soil but reap little, even though much is sown.

I do not wish to argue any further on the veracity of my sharing on the state of the Chinese in the 3 countries mentioned. I work with them on daily basis. Next month, I'll be in Bangkok again. So I would like to inform Pembangkang DAP that you need to be on the ground to know the truth. I guess Anon and Pem DAP cannot even sit down at the same table for a meal with many Chinese around South East Asia and do your idle and social chats. You just learn so much over a meal and socialising at the meal table.

Don't simply label everyone ultra kiasu. It is a lazy way to confront the truth, call people names, dig a hole in the sand, plug your head in it and start the dogma routine. We must learn to put the facts on the table and talk. You would not like it if someone calls you lazy Malay or ultra Malay or Melayu Otak Mundur. I would not call you that because you merit the image you portray through your arguments.

PEMBANGKANG-DAP said...

What " would be avoided this mistake" are you talk about?

Why do you want to talk about Chinese "nomenclature"?

Why not talk about being Malaysian First, Chinese Second, like you fellows tried to do some time back?

Why want to talk Sun Yat Sen First, China Second? Like Lim Guan Eng and naming a public facility in Penang after Sun Yat Sen?

No more Malaysian First and Chinese Second, ah?

Ordinary Joe said...
This comment has been removed by the author.
Ordinary Joe said...

Pembangkang. You are sure as hell a mad barking dog like the one that killed the Irish tourist.

Orang berbudi, kita berbahasa. Learn to be more civil, read carefully before commenting, be nice and speak nicely.

Now sit.

Apologies for all other fellow commentator who are here to exchange views. You may not agree but I can accept but don't put words in other's mouth. It is biadap. So here you go boy.

PEMBANGKANG-DAP said...

What "tow to Malaysia" you meaning, ah, old boy?

Me no speaking Chinese lah. Only engklish and Bahasa Malaysia lah. 1-2 words in Urdu and the like, lah.

Cheeeeeh, when you tak boleh counter argue orang, you say "I do not wish to argue any further on the veracity of my sharing on the state of the Chinese in the 3 countries mentioned."

Yet you simply label people "lazy way to confront the truth .. dig a hole in the sand, plug your head in it and start the dogma routine."

YOU "must learn to put the facts on the table and talk", brader. More importantly, you must dig the real facts like about the assimilation of the Thais before you talk.

Working with them on daily basis doesn't make you right, man. Haha, at one time I was in and out of the South East Asia region and the Far East, lah old boy. Next time when you are in Bangkok, dig the history of that Thai General who had those fellas not using Thai names, Thai dresses etc caned after he introduced the assimilation laws.

".. be on the ground" and know the real truth, man. Not just kedai copy or hotel lobby talk.

You joking or so skewed thinking when saying "I guess Anon and Pem DAP cannot even sit down at the same table for a meal with many Chinese around South East Asia and do your idle and social chats."

I'll have you know that I've been a member of one golf club and two social clubs for many years. And the fellows even try to make social and golf clubs like business concerns. Urge other members to agree making the club membership transferable. Where they paid RM 5,000 - 10,000 as membership fees, they now can get profit because, membership for the Subang Golf Club for example, is now sellable for RM45,000.

And the Lake Club or Kelab Taman Perdana has been plagued with suits and counter-suits among members - management against members etc. Costing the Club (members money) over a million Ringgit in legal fees.

Cannot call ultra kiasu like that attitude one, ha?

No need to teach others about "You just learn so much over a meal and socialising at the meal table." You just get your facts right, have an attitude of reasonableness, respect the Constitution of the country which says that Islam is the official religion of the country, etc, and I might even share a table with you when that happens.

PEMBANGKANG-DAP said...

Haha, now Ordinary Jo is no longer ordinary.

His 9.11 AM comment has turned him rude.

He cannot accept sharp, hard hitting counter arguments.

When he cannot counter-argue he'd say don't want to argue sommore. Then turn rude.

I pulak - when people are rude, I just bo layan.

Have a good trip to Bangkok, old boy. Remember, ask them for the correct facts.

C L J said...

Satu perkara yang diajarkan dalam kuliah kuliah akademik ialah bahawa budaya itu kena ada dinamisnya. Maka dia kena berubah. Budaya yang tidak boleh menerima perubahan ialah budaya yang mati. Dan ia akan ketinggalan zaman. Barangkali ada penapian dari puak (tak guna nama kaum, ethnik atau bangsa) tertentu dalam menghadapi tuntutan zaman bersandar kepada kehendak bahawa perubahan itu tidak boleh dipaksakan.

Namun hakikatnya perkongsian sebuah kawasan, daerah, negeri dan negara memerlukan penubuhan satu bangsa yang tunggal dengan identiti bersama yang akhirnya menjadi satu walau pun asalnya pihak pihak berasal dari keturunan kelompok budaya yang berbeza.

Tuntutan inilah yang telah menyarankan penggubalan Dasar Kebudayaan Kebangsaan seperti yang disarankan melalui Kongress Kebudayaan Kebangsaan 1971. Dasar itu bagaimana pun ikut tidak dapat menjadi faktor diterima oleh semua pihak di Malaysia.

Selain itu kita mempunyai berbagai dasar lagi seperti Dasar Sekolah Intergrasi, Sekolah Wawasan dan Satu Sekolah Untuk Semua. Semuanya tidak dapat dilaksanakan kerana tidak ada penerimaan.

Nah inilah masaalah sebenar bagi penubuhan sebuah negara bangsa. Penerimaan. Maka bertanyalah kita kemana hilangnya keikhlasan dalam hidup ini.

Akan dapat dihimpun kembalikah ikhlas itu mengumpul kekuatan didada pegangan (iman)?

Mashaallah.

song said...

Ordinary Joe 9.11am,

kudos to you for ticking th mad dog/zebra off.

he and his master chow kow are the same. probably worst than his master in some ways.

song said...

zebra wrote " here's what my IT friend wrote to me this morning:

"ha'ah .. tak leh nak copy paste Berita Barnama tu dgn cara biasa."

KALAU BUTA, CAKAP BUTA.
YOUR FRIEND TELL YOU " tak leh nak copy paste Berita Barnama tu dgn cara biasa "

tak boleh dengan cara biasa, bahlol!!!
bukan tak boleh. STUPID OLD ZEBRA.

Anonymous said...

Dr Ridhuan kata, "Tetapi saya jarang melihat bangsa lain mengakulturasikan budaya Melayu."

Inilah masalahnya. Minda bangsa lain terhadap penyesuaian diri didalam masyarakat majoriti Melayu dan Islam.

Antara sebabnya ialah penagruh asing. Termasuk pengaruh agama yang memisahkan dan memecahkan apa yang dipanggil "Keluarga Besar" Melayu berjumlah 350 juta yang berasal diGugusan Pulau Pulau Melayu (the Malay Archipelago), mengikut kajian kajian yang diterangkan dibuku, "Tamadun Alam Melayu" yang diterbitkan oleh Persatuan Sejarah Malaysia, 2009.

Maka kebanyakan orang Filipino, yang juga asalnya Melayu, menjadi Kristian. Demikian juga sebahagian Bumiputera Sabah dan Sarawak, yang mengikut kajian itu juga Rumpun Melayu, telah menjadi Kristian sementara sebahagian lagi penganut animisma. Tidak dipanggil Melayu mengikut definasi Melayu diPerlembagaan negara kerana perbezaan agama dan cara hidup atau budaya.

Kaum kaum pendatang pula sudah tetap berlainan bangsa, budaya dan agama. Tetapi saya fikir akulturasi itu bukannya isu menjadi Melayu. Tetapi menjadi "Malaysian".

Ini bermakna menyesuaikan diri, menghormati dan mematuhi Perlembagaan negara. Membanggakan diri dan mengenalkan diri sebagai Malaysian. Tidak mencari identiti lain diMalaysia ini. Terutama bila diluar negeri, bersedia dan serta merta mengakui dirinya sebagai "Malaysian", tidak "Chinese" dsbnya.

Saya kurang faham apa dimaksudkan CLJ bila berkata "penggubalan Dasar Kebudayaan Kebangsaan seperti yang disarankan melalui Kongress Kebudayaan Kebangsaan 1971." Kata katanya "tidak dapat menjadi faktor diterima oleh semua pihak di Malaysia" itu tidak benar. Bukan "semua pihak", hanya 1-2 pihak.

"dinamis" tidak sesuatu budaya itu boleh dipertikaikan dengan panjang lebar. Jika "dia kena berubah", apakah apa yang dipanggil "Revolusi Budaya" atau Cutural Revolution yang dilakukan Mao Zedong diChina Komunis ditahun 60an itu dinamis?

Apakah budaya berubah seperti China itu maju? China merudum berabad sebelom dan sejak itu dan dianggap sebagai "pariah" didunia antarabangsa sehingga hanya 1-2 dekad yang lalu. Walau pun dengan lebih seribu juta ahli budaya itu dan begitu besar negaranya.

Setuju dengan pendapatnya "perkongsian sebuah kawasan, daerah, negeri dan negara memerlukan penubuhan satu bangsa yang tunggal dengan identiti bersama yang akhirnya menjadi satu walau pun asalnya pihak pihak berasal dari keturunan kelompok budaya yang berbeza."

Masalahnya kita belom dapat pemimpin yang tegas dan berani melaksanakan sepenuhnya dasar seperti Dasar Sekolah Intergrasi, Sekolah Wawasan dan Satu Sekolah Untuk Semua. Bukan tidak ada penerimaan tetapi bantahan 1-2 kumpulan sahaja. Maka pemimpin yang ada memikirkan undi amat sesangat.

Kita tunggulah timbulnya pemimpin yang berani dan tegas. Mungkin timbul apabila Melayu bersatu padu nanti. Ini memang susah tercapai. Kerana mereka yang tidak mahu akultrasi akan sentiasa cuba memecah belahkan perpaduan. Tetapi usaha usaha perlu diteruskan. Demi kepentingan kesejahteraan dan keamanan jangka masa panjang.

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
song said...

HEY ZEBRA,

CAKAP MAU BUAT ' CITIZEN ARREST '

BILA??????????????KINI SUDAH TAHUN 2011. LU SUDAH TUA. KALAU MAU BUAT ARREST, CEPAT. NANTI LU MATI DAN TAK SEMPAT BUAT.
SAYA DOK TUNGGU NI.

CAKAP TAK SERUPA BIKIN!!!! USELESS OLD ZEBRA!!!! HANYA TAU CAKAP BESAR
:)

Kenn said...

Hari ini, orang Cina Indonesia tidak lagi seperti orang Cina. Mereka tidak ada beza langsung dengan orang Indonesia dari cara hidupnya. Hatta, perkara-perkara kecil melibat istilah juga dijaga rapi. Orang Cina di sana tidak dipanggil orang Cina Indonesia tetapi dipanggil orang Indonesia Tionghua. Negara Indonesia didahulukan berbanding dengan bangsa.

Begitu juga di United Kingdom. Malah di mana-mana sahaja negara lain di dunia ini, KECUALI, Malaysia agaknya. Di mana sebahagian drpnya masih menjunjung langit negara ibunda, tetapi kaki hendak berpijak di negara lain.

Mereka mungkin tidak dapat menerima bahawa pada suatu masa nanti, mereka dapat berkata, "Bahasa ibunda saya adalah Bahasa Malaysia".

Ordinary Joe said...

Kenn

Sila rujuk kepada post saya pagi ini. Tionghua adalah Zhonghua disebut dalam loghat Hokkien and Teochew. Zhonghua adalah nama resmi Republik Rakyat China yang bermaksud, "negara China yang Agung/Megah/Sejahtera". Konotasi kemegahan ethnik lebih kuat daripada istilah Cina yang dipilihguna di Malaysia di mana ianya bermaksud "kumpulan etnik yang pada asalnya dari negara China".

Memanglah benar orang Indonesia keturunan Cina sudah menggunakan BI sebagai bahasa kegunaan hari, tetapi cara hidupnya ada bezanya. Perbezaannya nyata sehinggalah gerejanya dibom. Wanitanya diperkosa tanpa belas kasihan. Rumah mereka dimusnahkan sehinggalah tinggal abu. Saya rasa tak perlulah disenaraikan secara terperinci. Rakaman detik2 pahit orang Tionghua di Indonesia menjadi saksi.

Di Malaysia, rakyat keturanan Cina tidak kurang setia dan sayang pada negara. Tetapi kerana perspektif yang berbeza tentang maksudnya, segelintir orang Melayu berkeras mengatakan orang Cina tak setia. Apo nak dikato? Bagi orang Cina, banyak perkara perlu dilaksanakan, tak nak buang masa dengan mereka yang tak bersependapat dengan mereka. Itu hak peribadi mereka.

Bagi saya, kita laksanakan apa yang perlu setiap hari demi keluarga, demi negara. Apa orang nak kata, susah nak control.

PEMBANGKANG-DAP said...

"Suharto yang menggantikan Sukarno mengambil tindakan drastik memutuskan hubungan orang Cina Indonesia dengan negara asalnya secara kekerasan. Asimilasi dilaksanakan seratus peratus. Cara hidup orang Cina diubah sepenuhnya menjadi orang Indonesia termasuk dari segi nama, pakaian, bahasa, sambutan perayaan dan segala cara hidup yang lain."

Orang Cina diMalaysia bernasib baik dan harus bersyukur. Tetapi yang ultra kiasu bukan sahaja tidak berterima kasih malahan asyik mahu lebih, mahu lebih dan mahu lebih.

Mahu lebih satu hal. Tetapi bila mahukan Kedudukan Istimewa Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak dihapuskan, itu sudah melampau. Amat sangat. Termasuk yang membuat usul mahukan sasaran ekuiti Bumiputera dihapuskan. Menyebabkan Melayu yang mahukan hak kerakyatan mereka juga dihapuskan.

Melayu sudah nyatakan kesanggupan hidup bersama saling menghormati satu sama lain. Tidak menyebut mahu bukan Melayu diasimilasikan seperti diIndonesia, Thailand dan Philippines. Tetapi jika ynag ultra kiasu cuba mengungkit Kedudukan Istimewa Melayu dan Bumiputera itu, mungkin ada yang berharap perkara itu berlaku disuatu masa nanti.

Bila Melayu bersatu padu pemimpin tidak akan pelahapkan undi dan mungkin akan timbul mereka yang berani dan tegas dimasa akan datang. Yang ultra kiasa tentu akan cuba memecahkan perpaduan itu. Tetapi jika keultra kiasuannya teramat sangat, dengan sendirinya Melayu akan bersatu. "Makan malam diKL" tidak semestinya satu kali sahaja.

Kita harapkan ultra kiasu berpatutan dan kita semua hidup aman dan damai dalam 1Malaysia. Malangnya harapan itu tidak cerah memandang kapada pendirian ultra kiasu yang mahukan malaysian malaysia, Sun Yat Sen dan sebagainya.

Maka selagi mereka berpendirian demikian dan mengeluarkan propaganda demikian, selagi itulah kita akan berreaksi keatasnya.

abc said...
This comment has been removed by the author.
abc said...
This comment has been removed by the author.
abc said...

Kita yang bukan Melayu sepatutnya bertutur bahasa Melayu dengan sebutan, bunyi dan nahu bahasa yang betul, bukannya bertutur bahasa Melayu bunyinya lebih Melayu daripada orang Melayu sehingga meloyakan pendengar dan kita tidak dapat membezakan yang bertutur bahasa Melayu itu orang bukan Melayu atau orang Melayu. Lebih menyedihkan bahasa ibunda sendiri dipandang hina dan dianggap tidak bernilai. Bahasa ibunda sendiri boleh digadaikan untuk kepentingan peribadi. Tak usahlah kita berlagak lebih Melayu daripada orang Melayu atau lebih Cina daripada orang Cina atau lebih India daripada orang India atau lebih Indon daripada orang indon atau lebih Siam daripada orang Siam. Hargailah bahasa ibunda masing-masing dan sayangilah bahasa kebangsaan. Jadilah diri yang sebenarnya.

Angin Kentut said...

@ Ordinary Joe

"Why don't we return to zaman Nabi where the Azan uses natural voice and not artificial voice"

Penggunaan alat-alat moden untuk memanggil orang menunaikan solat adalah tidak salah sama sekali. Bahkan umat Islam di Mekah menggunakan kaedah yang sama. Konsep ini sama dengan penggunaan kereta, pada zaman Rasulullah S.A.W, mereka menggunakan unta sebagai pengangkutan, pada zaman sekarang, umat islam menggunakan kereta. Sekiranya anda menyuruh umat Islam melaungkan azan tanpa menggunakan pembesar suara, mengapa anda tidak menyuruh umat Islam menaiki unta? Anda kena faham. Islam tidak menghalang kemajuan selagi tidak melanggar batas-batas Islam.


"Di Malaysia, rakyat keturanan Cina tidak kurang setia dan sayang pada negara."

Buktikan kepada saya kesetiaan mereka terhadap negara. Adakah mereka ingin menggunakan bahasa melayu sebagai bahasa perantaraan mereka? Adakah mereka sanggup bekerja keras dan berkorban daripada mendapat gaji yang lumayan untuk menjaga keamanan dan berbakti kepada negara seperti bekerja sebagai polis atau tentera? Adakah mereka menghormati hak-hak istimewa orang melayu dan bumiputera?

Kesimpulannya, semua orang boleh bercakap yang mereka setia kepada negara, tapi perbuatanlah yang akan menunjukkan sikap mereka yang sebenar.

Kenn said...

Ordinary Joe,

"Sila rujuk kepada post saya pagi ini. Tionghua adalah Zhonghua disebut dalam loghat Hokkien and Teochew. Zhonghua adalah nama resmi Republik Rakyat China yang bermaksud, "negara China yang Agung/Megah/Sejahtera". Konotasi kemegahan ethnik lebih kuat daripada istilah Cina yang dipilihguna di Malaysia di mana ianya bermaksud "kumpulan etnik yang pada asalnya dari negara China".

Seperti juga rakyat Malaysia. Kita bermegah dengan negara kita dan bahasa kita.

Apa kata kalau orang Malaysia bermegah dgn negara ini DI SINI dan orang cina bermegah dgn negara China, DI SANA?

Memanglah benar orang Indonesia keturunan Cina sudah menggunakan BI sebagai bahasa kegunaan hari, tetapi cara hidupnya ada bezanya.

Orang British berketurunan Cina juga menggunakan Bahasa Inggeris sebagai bahasa kegunaan seharian.

Tidak pula nak dabik "Zhonghua" di Indonesia dan Britain. "Zhonghua" hanya di Malaysia saja ke?

Cuma sebahagian orang (kononnya) Malaysia berketurunan cina masih menggunakan bahasa cina dan membelakangi bahasa Malaysia di Malaysia ini.

song said...

" Buktikan kepada saya kesetiaan mereka terhadap negara. Adakah mereka ingin menggunakan bahasa melayu sebagai bahasa perantaraan mereka? "( by Kentut )

what a kentut! by using bahasa melayu means that person is patriotik?

Angin Kentut said...

@ song

"what a kentut! by using bahasa melayu means that person is patriotik?"

of course you moron! I'm amazed and was just wondering how much further your stupidity can go.

PEMBANGKANG-DAP said...

Imagine, these people think they are loyal just because they

- breathe fresh air in Malaysia (not fresh actually, a lot polluted, physically and metaphorically)

- say I love Malaysia 100 times a day (without looking into the mirror)

- pay tax (although foreign workers also pay tax by way of levy)

- speak Bahasa Melayu pasar (never mind 53 years after independence)

- drive on the left side of the road

- etc

They believe they are loyal although they think:

- never mind about respecting and living by the Constitution

- can choose which parts of the Constitution to respect and live by

- can glorify China and name public facilities after Sun Yat Sen

- can attend Chinese schools, disregarding Article 152 on Bahasa Kebangsaan

- say give me what I want, then only I would give what the country wants

- let others join the Police to maintain security and the military to defend the country

- try to question sensitive clauses of the Constitution, including Article 153 on the Special Position of the Malays and the Bumiputeras of Sabah and Sarawak

- carry out acts or make racist speeches, produce writings and comments of the kind preceding 13 May 1969, then apologise like the DAP Komtar Assemblyman and Political Secretary to Lim Guan Eng did

- insult the Islamic religion by complaining on the azan call to prayers in a country where Islam is the official religion, as stated in the Constitution, while Muslims do not complain about the Lion dance noises

What a lopsided, unrealistic, corrupt and self-serving sense of loyalty, nationalism and patriotism they have. What a 1Malaysia thinking that is. What convoluted logic. Devoid of any sensible basis.

Loyalty, nationalism and patriotism must be based on respect for and adherence to the Constitution of the country fully.

SEMUA RAKYAT MALAYSIA MESTI HORMATKAN DAN PATUHI PERLEMBAGAAN NEGARA SEPENUHNYA. Kalau tidak, sila …

Abdullah Ngah said...

Bercakap pasal bahasa melayu bahasa resmi negara malaysia teringat saya dengan amalan para pemimpin negara.

Mereka memang tak gemar bercakap bahasa sendiri malahan mereka mendewa dewakan bahasa Inggeris.

Mereka sangat bangga apabila bercakap bahasa inggeris dan malu malahan mereasa rendah atau hina bercakap bahasa sendiri.

sebagai bukti mnyata perdana menteri Najib Razak, apabila bercakap atau sebut bahasa melayu pasti akan berkata kata orang putih.

Apa lagi dengan pegawai kerajaan yang langsung tidak penduli dengan bahas sendiri.

Melayu, termasuk para pemimpin Melayu negara berbangga berbahasa Inggeris dan malu dan hina apabiloa berbahasa Melayu.

Inilah Melayu "tea secawan rokok sebatang" yang sudah tentu bukan saja bahasanya akan hapus malahan negara juga mungkin turut tergadai jika dibiarkan terus memerintah negara.

PEMBANGKANG-DAP said...

Bercakap biarlah ada bukti, kalau tidak pun, beri alasan atau butir butir lanjut sedikit.

Sebutlah bila, dimana, apa keadaan atau suasananya DS Najib atau Pegawai Pegawai Kerajaan dikatakan berbahasa Inggeris.

Jika disuasana antarabangsa, perlukan pemberita asing dsbnya faham pesanan atau "message" yang nak diberi tahu, atau dasar dasar Kerajaan yang mahu disebarkan, perlulah dia berbahasa Inggeris.

"Pesanan" yang saya maksudkan diatas bukanlah pesan beli gula sekilo.

Kita kena bertanggung jawab sikit bila ngata orang. Kalau cakap yang baik, tak payah bukti, alasan atau butir butir lanjut. Kalau mencaci, mestilah kena beri butir lanjut bila, dimana dsnbya. Boleh sesiapa yang minat pastikan betul tidaknya.

Kalau sekali sekala, atau ada tujuan tertentu, umpamanya mahukan pendengar atau pembaca lebih fahamkan apa yang mahu dikatakan, bahasa Arab, Swahili, Urdu, Yunani pun boleh digunakan.

Bergantung kapada hadirin, pendengar, sidang, majlis, kawan ha.

Mengatakan "malu dan hina apabila berbahasa Melayu" saja tak baiklah, kawan. Itu pendapat anda saja. Mencaci saja.

Mengatakan "sudah tentu bukan saja bahasanya akan hapus malahan negara juga mungkin turut tergadai jika dibiarkan terus memerintah negara" itu pendapat politik saja. Macam mana kata "sudah tentu"? Ada kajian dibuat ke? Kajian pun tak boleh "tentu".

Kalau nak orang hormatkan apa yang dikatakan, kena keluarkan kata kata yang bertanggung jawablah.

Saya buat komen ini sebab saya pun selalu berbahasa Inggeris disini. Ada peserta blog ini yang cadangkan saya buat demikian. Lebih penting lagi - saya nak tujukan komen bahasa Inggeris saya kapada yang ultra kiasu, yang boleh hanya Bahasa Melayu pasar saja, yang keluar dari sekolah Cina.

song said...

angin kentut,

tak tau makna kentut kah?
thats your name you know?

hahahaha....

PEMBANGKANG-DAP said...

No wonder they don’t want 1Malaysia. They themselves always kelang kabut one. Flip flopping even twice on the same issue. Though they kept accusing others of flip flopping. Cakap tak serupa bikin DAP and Pakatan Rakyat.

This is not really propaganda against DAP and PR. This is kesian the civil servants pening kepala because of the flip flopping PR politicial leaders.

Last time DAP Exco Ronnie Liu banned 1Malaysia logo in adverts in Selangor. Lim Kit Siang and Guan Eng expressed reservations. Ding dong. Finally Khalid MB Selangor said only don’t use State funds for 1Malaysia adverts. Can advertise 1Malaysia in Selangor.

Then Majlis Bandaran Subang Jaya (MBSJ) implemented a ban for Muslim workers from working in places which trade in liquor. Ronnie Liu is in charge of local government/ municipal councils. Many NGOs and Muslim individuals created a roar because many Muslims would be out of jobs in hotels, restaurants, etc. Ronnie said, hold on that implementing work.

15 January 2011 Khalid announced the setting up of funds to help those who would lose their jobs to ensure smooth implementation of the ban which was in line with the state’s syariah enactment. It meant, carry on with the ban.

But Sunday January 16, 2011 the Star reported that the Selangor government instructed MBSJ to retract its ban on Muslims working in entertainment outlets selling liquor.

Ronnie Liu said the state government was worried about the consequences that might arise if the ban was not lifted.

“The ban would not only result in people losing their jobs but the outlets affected may also have to close shop,” he said.

Then, yesterday, according to the Star, PAS Exco Hasan Ali said the recent MBSJ directive banning Muslims from working in entertainment outlets serving liquor is appropriate according to ...

Aiyoyo, flip flop again (third time?) on the same issue. I tell you, the poor civil servants pening kepala.

And when civil servants work to rule against them, PR leaders start saying not doing their job, not following their instructions lah.

Kesian the civil servants.

tokgaru said...

KUALA LUMPUR - Keputusan Kerajaan Kelantan tidak melaksanakan hukum hudud adalah kerana tidak mahu Perlembagaan Negeri digantung sekali lagi seperti yang pernah dilakukan Majlis Gerakan Negara (Mageran) pada sekitar 1977. (Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat)

itu berita yang keluar dalam paper sinar harian hari ini 17.1.2011.

Ulasan Tokgaru :

sekarang baru aku nampak bahawa Nik Aziz dan Pas lebih takut kepada kerajaan BN daripada takut dekat tuhan (Allah).

adakah dengan pendirian Pas yang semacam itu bermakna Pas sendiri tak berapa yakin dengan janji tuhan (allah) bahawa pertolongan dari tuahn (allah) pasti akan datang jika hambanya sanggup berkorban demi untuk menegakkan hukum tuhan (allah) di muka bumi ini ?

adakah dalm kes ini Pas merasakan Umno (BN) itu lebih berkuasa daripada tuhan (allah) ?

para cerdik pandai dan ilmuan Pas pasti ada jawapan kepada pertanyaan aku ini. nak berhadis tak apa, nak berfirman pun tak apa, kerana kedua2nya akan ku terima sebagai jawapan sekadar untuk menutup ketidak mampuan diri untuk "mengotakan apa yang dikata2kan".

"amat mudah untuk berkata2 tapi tak begitu mudah untuk melaksana"

tokgaru said...

masih lagi dengan berita dari paper sinar harian 17.1.2011

Takiyuddin berkata, walaupun tidak dilaksanakan, undang-undang kecil yang lain dapat dilaksanakan, terutama dalam kes jenayah seperti mencuri, bunuh, merompak. Pelaksanaan tersebut sudah menjadi undang-undang dan masih berjalan,” katanya. (sinar harian)

secara tak sedar peguam besar Pas ini turut mengakui bahawa undang2 sedia ada yang dikuatkuasakan oleh kerajaan Umno (BN) yang juga diterima pakai oleh seluruh rakyat malaysia ada juga lah kesannya.

yang terasa undang2 sedia ada tak berkesan adalah puak pendokong dan penyokong Pas saja. sebab itu undang2 suruh pakai topi keledar waktu menunggang motosikal, ada puak yang rasa serban tu dah cukup kuat untuk melindungi kepala mereka daripada kecederaan jika berlaku kemalangan.

dari situ maka nampaknya ada asas juga lah bila Lim Kit Siang kata "Never Forver" dan Karpal Singh pula kata "Over My Dead Body".

tokgaru said...

Setuju dengan RT

isu novel interlock itu perkara remeh dan kecil saja. yang buat riuh pun bukannya ramai cuma dua tiga ekoq saja. tapi kenapa kerajaan nak layan sangat.

adakah Umno hari sangat lemah dan sangat takut hilang sokongan.

ingatlah, sokongan orang melayu tak akan lari daripada Umno jika Umno berani mengekalkan jati diri melayu.

ingatlah, sokongan bukan melayu belum tentu total kepada Umno walau pun Umno menunaikan secara total permintaan mereka.

jadi tolong lah fikir perasaan orang melayu sama.

kalau lah novel interlock itu di tulis oleh penulis berbangsa india, mungkin kah keadaan jadi panas sebegini ???????

HantuKampung said...

Harap kerajaan tidak melayan karenah2 insan buta kayu yg meremehkan. Maklum mengetahui isu
penerbitan novel interlok sengaja dibangkitkan oleh pihak2 tertentu yg berfikiran pendek dan janggal.
Golongan ni sememangnya wujud dlm PR dan BN.

Hairan kenapa MIC membuat gesaan utk mggugurkan perkataan `pariah` dlm novel interlok tu. Mengapa mereka anti sgt dgn perkataan tu. Sememangnya itulah ayat yg sesuai digunakan, kenapa perlu terasa. Ianya tidak memberi apa2 erti melainkan jika mereka terlalu taksub dgn kasta. Bagaimana hendak maju jika masih berfikiran ortodok. Sepatutnya mereka lebih open-minded.

Begitu juga dgn isu penggunaan perkataan `kling` suatu ketika dulu. Orang2 beragama hindu amat marah jika dikaitkan dgn `kling`. Hakikatnya perkataan ini sudah pun wujud sejak sekian lama dulu dan ianya terhasil dr nenek moyang mereka. Mustahil untuk dihapuskan penggunaannya. Haruskah nama tempat juga perlu ditukar? Contohnya Tanjung Kling di Melaka.
(Penduduk Tanjung Kling rata2nya adalah Melayu-langsung x kisah, siap ada Masjid Tanjung Kling lagi. Pantai Putri tempat pertandingan GP Joran tu pun terletak di Tanjung Kling. Tak dak sapa kisah pun, awat yg depa kalut sgt.Akai xdak.

Aldan said...

what a kentut! by using bahasa melayu means that person is patriotik? - song


totally moron.

Anonymous said...

melihat kpd isu tindakan adun DAP menyita premis dan memaki pemilik restoran india muslim di P. Pinang mengukuhkan pandangan saya betapa apa yg diutarakan Dr. Tee ttg ultrakiasu amat tepat sekali.

Sy hny mampu m'gelengkan kepala bila membaca komen d Malaysiakini ttg ultrakiasu b'pkt utk m'boikot restoran mamak krn tindakan mereka mendesak adun t'sbt letak jawatan.

lalu sy t'ingat dgn desakan ultrakiasu supaya guru melayu diberhentikan kerja krn memarahi muridnya yg bukan melayu.

cuba bandingkan senario ini, satu tindakan kasar dan ditonton seluruh malaysia dgn insiden guru t'sbt selaku pendidik yg mgkin sdkt kasar menegur muridnya? Persoalan saya, cuba lihat sikap double standard ultrakiasu dlm kedua2 perkara t'sbt apabila melibatkan rakan sebangsa mereka.

Kaum Cina di Indonesia diperlakukan sedemikian krn mereka merupakan org tengah dlm berjual beli dgn pihak penjajah di Indonesia pd masa dahulu. Cuba bygkan bgmn cara mereka b'urusniaga?

Stlh gerakan penghalauan oleh kerajaan Indonesia, negara China terpaksa menghantar kapal bg membawa blk seramai 40,000 (atau 400,000, saya lupa)org Cina kembali ke negara China...

PEMBANGKANG-DAP said...

And now, finally, S'gor MB Khalid said: No ban on Muslims working in outlets selling liquor.

The ban episode shows

1. Selangor PR Government flip flopping so many times

2. The 3-party coalition going in different directions. DAP Exco Ronnie Liu has one angle, PAS Exco Dr Hassan Ali has another angle, Khalid PKR MB yet another angle. There is no triangle among them, just three different angles!

3. No consultations among them on policy issues. They become a laughing stock of the rakyat

4. Like at the national level where Nik Aziz wants Hukum Hudud and Lim Kit Siang said "Never". At the Selangor state level, Dr Hassan Ali wants the ban on Muslims working in liquor places on, Ronnie Liu said No.

5. But the saddest part is, like Anwar tak peduli PAS when saying Lim Kit Siang is DPM candidate, the PKR MB Khalid tak peduli PAS Dr Hassan Ali by deciding no ban on Muslims working in liquor outlets.

Hassan Ali must be fuming.

Another "makan malam diKL"?

PEMBANGKANG-DAP said...

Berkaitan dengan apa yang Hazil cakap di7.43 PM -

di Amerika pun beribu ribu perkerja China membina landasan kereta api trans-America dan yang diupah menggali emas diCalifornia telah dihantar pulang berkapal kapal diabad 19.

Amerika telah mengadakan Chinese Exclusion Act sebab banyak perkerja mereka telah kurang ajar dan biadab dibanyak tempat diAmerika itu. Permulaan (Preamble) Akta tersebut mengata begitu.

DiMalaysia mereka bawa masuk kongsi gelap, penjahat dan gengster. Macam macam buruk berlaku. Celaka British pulak ada yang memulas tangan pemimpin Melayu diperundingan Merdeka. Melayu akhirnya setuju bukan Melayu, yang tidak ada kerakyatan apa apa pun diseluruh masa British memerintah, diberi hak kerakyatan.

Sekarang gabungan 1Malaysia pun tidak dihiraukan gulungan ultra kiasu. Inilah padahnya bila ultra kiasu dibiarkan berleluasa.

Anonymous said...

En Ridhuan Tee .... a quick question sir .... why when you berspeaking .... you Chinese .... but you sounding is a so Malay?

putrarahman said...

"Cuba kita lihat cara orang putih berbahasa Melayu. Mereka bercakap bahasa Melayu dengan accent atau gaya orang putih, tanpa perlu memelayukan bunyi bahasa Melayu tersebut sehingga seolah-olah mereka kelihatan seperti orang Melayu. Akulturasi itu berlaku tetapi tidak menghilang identitinya. Persoalannya, kenapa orang Melayu hari ini berbahasa Inggeris sehingga hilang identiti keMelayuannya?"

Saya salah seorang orang melayu yang berbahasa inggeris telo melayu Terengganu. Saya tak pandai komunikasi Inggeris dengan orang melayu, tetapi boleh berbahasa Inggeris dengan orang putih, kerana orang putih faham apabila saya bercakap Inggeris berbanding orang melayu yang tidak faham bila saya brcakap Inggeris.

Akhir-akhirnya saya jarang berbahasa Inggeris kerana di sini tidak ramai orang putih. Sekali sekala bercakap Inggeris dengan Bangla, faham jugak dia dengan telo Inggeris Terengganu saya.

My comment doesn't mean anything.

HantuKampung said...

MAAF : RINGKAS TAPI BERAURA

Rasanya sesuai dgn tajuk "Gabungan 1Malaysia" untuk kita mengulas tentang permohonan maaf secara terbuka dari beberapa individu yg berani mengaku kesalahannya.

Contohnya permohonan maaf dari Seorang peguam Cina kepada semua umat Islam di negara ini atas kesilapannya meminta laungan azan di sebuah masjid berhampiran kediamannya di kawasan Bukit Kerinchi di sini diperlahankan.

Juga permohonan maaf dari setiausaha politik Ketua Menteri Pulau Pinang atas kekasarannya terhadap pemilik dan pekerja Restoran Mohamed Aliyar.

Sikap seperti ini seharusnya dipuji dan dikagumi serta dicontohi oleh masyarakat Malaysia yg berbilang kaum terutamanya pemimpin di kalangan PR dan BN sendiri.

Perkataan `Maaf` adalah ringkas tetapi aura dan maksudnya amat mendalam. Maksud yg tersurat dan tersirat dlm `Maaf` sangat bererti dan bernilai pada setiap insan yg menerimanya, juga permohonan `Maaf` itu dapat menyejukkan hati pelbagai pihak yg tersinggung dan secara tidak langsung menutup segala spekulasi.

Hasilnya,Isu2 yg timbul tidak lagi berpanjangan dan tiada lagi provokasi2 yg timbul. Pihak2 yg cuba menjadi batu api hilang punca dan berdiam diri apabila permohonan Maaf dilafazkan.

HantuKampung said...

Peguam pertikai azan minta maaf

KUALA LUMPUR - Seorang peguam Cina, Ng Kian Nam memohon maaf secara terbuka kepada semua umat Islam di negara ini atas kesilapannya meminta laungan azan di sebuah masjid berhampiran kediamannya di kawasan Bukit Kerinchi di sini diperlahankan.

"Setiap orang mempunyai kelemahan dan saya mahu meminta maaf kepada semua umat Islam kerana salah faham yang terjadi. Sebenarnya saya tidak tahu membezakan antara suara azan dan ceramah (kuliah subuh)," katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Turut hadir Ketua UMNO Bahagian Lembah Pantai, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin yang juga Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar.

Sebelum sidang akhbar itu, Raja Nong Chik mengadakan perbincangan tertutup dengan Kian Nam, Pengerusi Masjid Al-Ikhlasiah, Ikram Mohd. Yusof dan wakil Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) serta Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah Malaysia (Pekida).

Laporan Kosmo 18 Jan 2011

________________________________


Wei Aik mohon maaf secara terbuka insiden di kedai nasi kandar

Ng Wei Aik, setiausaha politik Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng, yang dikecam kerana bertindak kasar dan didakwa mengeluarkan kata-kata berbaur perkauman terhadap seorang pemilik kedai nasi kandar di sini Ahad lepas, hari ini memohon maaf secara terbuka dan mengaku telah keterlanjuran.

"Saya dengan hati yang ikhlas ingin memohon maaf atas ketelanjuran saya pada hari itu dan tidak mahu ia berpanjangan dan sudah sampai satu tahap perkara ini perlu berakhir tanpa sebarang pertikaian," katanya kepada pemberita di Georgetown, Jumaat.

Bernama melaporkan beliau juga hari ini menemui dan memohon maaf daripada Syed Kassali Mohamad Aliyar, pemilik Restoran Mohamed Aliyar selain kepada pekerja dan seluruh komuniti India Muslim kerana perlakuannya itu.

Semalam dalam satu kenyataan, Ng berkata beliau sedia meletak jawatan sebagai setiausaha politik kepada Ketua menteri Pulau Pinang jika terdapat bukti beliau telah meluahkan kata-kata berbaur perkauman itu.

Ng juga telah memberi keterangan lebih satu jam di Ibu Pejabat Polis Daerah Timur Laut semalam berhubung dakwaan mengeluarkan kata-kata berbaur perkauman itu.

Isnin lepas, Kongres India Muslim Malaysia (KIMMA) memberi tempoh seminggu kepada Ng yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang kawasan Komtar dan Setiausaha DAP Pulau Pinang, supaya memohon maaf kerana mengeluarkan kenyataan berunsur perkauman terhadap pekerja restoran itu.

Pengerusi Badan Perhubungan KIMMA Pulau Pinang, Faruk Raja Mohamed berkata, kenyataan Ng itu begitu biadab dan mengguris hati masyarakat India Muslim di negara ini.

Ng didakwa mengeluarkan ungkapan "Tutup kedai, balik India" terhadap pekerja restoran itu.

Syed Kassali, yang dikunjungi Ng di kedainya tengah hari tadi berkata, beliau akan berbincang dengan KIMMA dan Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia (PRESMA) untuk tindakan selanjutnya memandangkan laporan polis telahpun dibuat terhadap Ng.

"Insiden ini telah mengakibatkan perniagaan saya merosot sehingga 50 peratus dan terpaksa menanggung kerugian RM30,000 sejak kejadian Ahad lepas," katanya kepada pemberita.

Dalam kejadian pada malam ahad itu, Ng dilaporkan bertindak kasar terhadap Syed Kassali dan didakwa mengeluarkan kata-kata berbaur perkauman itu semasa beliau menyertai anggota penguatkuasa Majlis Perbandaran Pulau Pinang menyerbu restoran itu. – 14/1/2010

HantuKampung said...
This comment has been removed by the author.
tokgaru said...

Isu2 Panas Terkini

1. Ronie Liu (DAP) - bantah larangan muslim bekerja di kedai arak.

2. Khalid Ibrahim - benarkan muslim bekerja di kedai arak.

3. Peguam Ng Kian Nam - bantah laungan azan.

4. Setpol KM PP Ng Wei Aik - hina mamak, halau mamak balik india dan rampas barang macam samseng.

Mana suara Pas ? Mana suara Anwar ?

Kalau mereka melayu dan kalau mereka juga muslim seperti muslim nya orang Umno dan orang2 yang pro Umno. Kenapa diam tak bersuara langsung ? Orang yang macam ini kah yang anda orang2 melayu hendak letakkan harapan untuk membela nasib melayu dan nasib umat islam di tanah melayu ini.

Semua yang berlaku kepada umat melayu dan umat islam selepas tsunami politik 2008, adalah atas kehendak tuhan (allah) juga. Tentu ada hikmah disebaliknya. Allah nak supaya umat melayu dan umat islam berfikir dan mahasabah diri sebelum musibah sebenar datang melanda umat melayu dan islam di bumi tanah melayu ini.

Keputusan PRK Tenang nanti akan memberi gambaran kepada kita semua tentang sikap mereka terhadap apa yang sedang berlaku dan dilakukan oleh "orang lain" kepada mereka.

HantuKampung said...

Tokgaru,

Utk isu No 3&4 rasanya kita boleh tutup buku kot sbb diaorg dh mohon maaf secara terbuka. Harap2 umat Islam dan sapa2 terlibat dpt memafkan mereka, semoga ianya tidak berulang. Kalo repetitive itu kira lain hal.No excuse.

Yg aku hairan dan musykil pasal Isu 1&2 tu. Awat yg teruk sgt xtau. DAP tu dah sah mmg jahil murakab bab2 hukum Islam ni, xleh nak kata apa dah, bg depa semua boleh. Tapi kalo org PKR cakap muslim boleh keja kt kdai arak, lagumana plak tu ye? Bahaya tu.

Ni yg masalahnya bila org yg x arif bab agama gatai nk bcakap pasal hukum hakam halal dan haram. Pakat2 nak tunjuk terer dan nak jaga pengaruh masing2. Agama pun sanggup nk gadai. Pastu ada plak org dok back-up kat blakang. Sama ja PR ngn BN. Kalo member2 depa kena kritik@kutuk, ada kutu2 yg menyondol utk `tegakkan benang yg basah`. Bagi depa matlamat menghalalkan cara.

Kes ni yg buat org menyampah ngn ahli2 parlimen, ADUN dan menteri2 yg ada (PR+BN). Tidak terkecuali juga katak2 yg ada kat Parlimen tu. Masing2 nak cari populariti. skit2 keluar kenyataan dlm berita, TV dan suratkhabar. Wartawan plak dok melayan puak2 ni, lagi la depa syok. Komen katak2 ni kadang2 mcm sampah ja aku dengar. Mungkin depa tau election lg skali depa bungkus (gulung tikar). Tu yg depa merapu sakan la ni. Sian kat depa.

tokgaru said...

saudara hantu kampong

kita boleh terima ronie liu tu tak berapa faham hukum islam. tapi apa hal pulak dengan si khalid tu, bukan kah dia tu melayu, dan islam pulak tu.

si khalid ni pada aku lebih hina daripada ronie liu. aku tak kisah kalau si khalid tu melayu tapi bukan beragama islam.

tapi yang aku terkilan adalah kenyataan pemimpin pas terutamanya nik aziz yang mengatakan sekarang ni pemimpin dap pun dah boleh memahami dan menerima islam (tapi tak ada sekoq pun pemimpin dap yang jadi islam dalam tangan nik aziz). kata nik aziz lagi, ini semua adalah hasil dakwah pas melalui gabungan pakatan rakyat.

aku minta mana2 melayu yang jadi pengikut fanatik pas dan pkr, tolong lah pakai akal dalam memberikan sokongan baik kepada pas mahu pun pkr.

suka atau tidak kita kena akui bahawa "orang lain" jadi semakin "tak hairan" dengan melayu atau islam di negara ini sejak pas dan pkr membentuk gagasan pakatan rakyat dengan dap. bukan itu sahaja, malahan raja2 melayu juga turut menerima tempiasnya.

kalau pemimpin pas dan pkr tak mahu sedar tak mengapa, tapi jangan lah kita sebagai rakyat melayu biasa pun serupa dengan mereka.

ingat lah mereka pemimpin (nik aziz dan anwar) ada wang dan harta, mereka boleh lari ke luar negara membawa keluarga, tapi kita yang papa kedana akan tinggal dalam negara menanggung derita dan sengsara.

HantuKampung said...

"Dalam setandan pisang tidak semuanya busuk". Dalam byk2 ahli DAP dan MCA, tak semuanya ultra kiasu. Dlm ramai2 ahli PAS tak semuanya alim/tawaduk. Begitu juga
dgn anggota PKR, tak semuanya betul2 memperjuangkan keadilan. Tidak lupa juga dlm MIC,bukan semuanya keling/pariah mahupun hindraf. Apatah lagi dlm pemimpin kerajaan, khususnya UMNO. Bukan semuanya menteri2 ni buat keja betul dan ikhlas, ada juga penyelewengan yg tersembunyi.

Pendapat peribadi, tidak adil sekiranya sesebuah parti itu di tolak mentah2 kerana seorang dua ahlinya yg buat hal. Rasionalnya patut disingkirkan sipulan2 yg menjadi perosak dan memburukkan nama parti. Org yg jd perosak ni ibarat wabak yg bawa penyakit. burauk padahnya kalo dibiarkan, kata pepatah `kerana setitik nila habis punah susu satu belanga`. `Kerana setong toksik habis org kampung pisang jadi zombie`.

Apakata kita sama2 singkirkan puak2 perosak ni (bugs).Tak kisah la sama ada dlm PR atau BN mahupun bebas(Katak). Kita buang yg keruh2, amik yg jernih2 jer.

PEMBANGKANG-DAP said...

Baguslah depa sudah meminta ma'af. Kita harus terima ma'af depa. Tetapi kita harus berwaspada.

Terutama dengan depa yang jenis sejak abad 19 telah menggunakan cara cara kongsi gelap, penjahat dan gengster. Yang derhaka kapada negara ini, memanggil (petition) Inggeris diPenang masuk Perak membantu dalam persengketaan diantara depa puak puak Hai San dan Ghee Hin. Membawa kapada British menaalok dan menjajah negara ni.

Ini bukan propaganda, mengapi apikan atau sebagainya. Ada realitinya dengan keadaan sebenar sekarang ini. Masih ada cara cara itu dilakukan.

Lihat sahaja diSelangor. Tahun lalu seorang ADUN PKR dan seorang AP PKR mengatakan Exco DAP Ronnie Liu ada menemui "the underworld" diIbupejabat Kerajaan Selangor. Saisatan korupsi Exco DAP Selangor melibatkan Teoh Beng Hock mati. Baru saja Polis mula menyiasat, DAP Lim Guang Eng dah kata MACC bertanggung jawab. Pada hal sebab kematian TBH sampai sekarang belom dipastikan.

Ronnie Liu diberitakan bertindak seperti gengster. Mengetok kuat (banging) pintu pejabat MACC. Juga pintu Bilik Mayat Hospital Kelang.

Banyak keputusan Kerajaan negeri Selangor menjadi kontroversi. Tiap satunya melibatkan Ronnie Liu. Yang terakhir sekali isu mengharamkan perkerja Islam berkerja ditempat tempat jual arak.

Banyak pengaruhnya Ronnie Liu dan rakan rakan DAPnya diExco Selangor. Sehingga Menteri Besar sanggup politikkan isu lantikan SUK. Dan mencabar peraturan mengadakan Mesyuarat DUN tanpa izin Sultan. Ini mirip kapada cara cara yang dilakukan kongsi gelap, penjahat dan gengster sejak berkurun lamanya.

Maka jika kita dengan senang senang sahaja mema'af mereka dan melupakan hal itu, akan timbul semula tingkah laku seperti itu tidak lama lagi. Mereka jenis itu sentiasa mengeksploitasi baik hati orang lain sebagai kelemahan. Dan naik kepala.

Oleh itu, untuk mengelakkan mereka naik kepala, saya fikir depa seperti Setia Usaha Politik Lim Guan Eng dan yang menghina Islam boleh dima'afkan. Tetapi tidak boleh dilupakan. Kita perlu berwaspada dan sentiasa memperingatkan mereka jangan buat lagi.

Bagus pendirian pemunya restoran diPenang itu. Setahu saya so'al menarik balik lapuran Polis belom diputuskan.

Marilah kita merayu kapada semua pihak, terutamanya yang memegang kuasa. Supaya berhati hati dengan keputusan dan kata kata yang boleh memanaskan keadaan. Demi kepentingan salitur rahim rakyat dan kesejahteraan negara.

PEMBANGKANG-DAP said...

Berkenaan perkara boleh tidak orang Islam berkerja ditempat jual arak itu, saya ada terbaca komen yang mengatakan ada berbeza pendapat diantara bijak pandai Islam.

Memang ada berbagai beza pendapat berkenaan berbagai isu didalam agama Islam. Itulah sebabnya ada kumpulan Sunni (85%) dan kumpulan Syi'ah (15%) didalam dunia ini. Dan berbagai Mazhab didalam tiap satu kumpulan itu. Dan setiap satu Mazhab ada berbagai mazhab kecil atau puak puaknya. Hampir seratus kesemuanya yang diketahui diantara bangsa. Agama lain pun begitu juga. Kristian ada beratus puak puak mereka.

Tetapi diMalaysia kita mengikut ajaran Sunni. Kita berpegang kapada Mazhab Imam Shafie. Maka salah disisi undang bagi sesiapa Muslim mengikut ajaran Syi'ah. Lk 200 orang telah ditahan oleh pihak berkuasa agama kebelakangan ini.

Begitu juga salah dari segi undang undang jika sesiapa berpegang kapada Mazhab lain dari Shafie.

Oleh itu, saya fikir bila ada perbezaan pendapat didalam apa apa isu, maka pendapat Jabatan Agama Islam perlu diminta. Depa akan merujuk kapada mana mana undang undang agama yang sedia ada.

Jika masih kontroversi, maka Jabatan Agama akan mengusahakan mendapatkan Fatwa dari pihak tertentu. Pihak yang berkuasa tertinggi sekali ialah Majlis Agama Negara. Yang terdiri dari Mufti Mufti yang bertauliah dan berpengalaman banyak dalam pentadbiran dan perlaksanaan agama Islam dinegara ini.

Semua Muslimin dan Mmuslimat perlu menyedari bahawa bukan sebarang alim ulama boleh mengeluarkan Fatwa dinegara ini. Atau dimana mana negara Islam pun.

Sekian, pendapat saya yang bukan pakar dalam perkara agama Islam. Tetapi rasanya tahu sedikit berkenaan undang undang. Termasuk undang undang tertinggi dinegara ini. Ia-itu Perlembagaan Negara.

Saya amat minatkan semua rakyat dinegara ini menghormati dan mematuhi Perlembagaan. Termasuk kedudukan Islam sebagai agama resmi dinegara ini. Yang tercatit didalam Perlembagaan.

Abdullah Ngah said...

Ikut pendapat manusia serba serbi boleh.

Jadi pelacur pun boleh jika darurat.

Demikian juga pendapat ulamak, kerana ulamak terbahagi kepada dua.

satu ulamak yang baik. Dua ulamak yang jahat.

Yang jahat riba pun boleh dengan alasan ia bukan faedah (bunga)

Ada juga yang berkata sikit tak apa. Yang tak boleh banyak.

Persoalan sekarang nak ikut Allah dan Rasul ke atau manusia atau ulamak.

Sekarang ini realitinya pendapat ulamak didahulukan berbanding Quran dan hadis.

Kadang kadang ulamak (manusia) lebih bijak daripada Allah dan Rasul SAW.

pendapat mengenai Islam terbahagi kepada 73 pendapat. Cuma satu pendapat saja yang betul, iaitu pendapat yang ikut Rasulullah dan Allah.

Pendapy yang selain daripada itu semuanya sesat dan menyesatkan.

Mengharap RedhaMu said...

Akal+nafsu=kejahilan
Jahil+nafsu=Kebodohan
Kebodohan+Kebodohan=Kebodohan bertingkat.

Maka tak payahlah korang nak menghentam sesiapa. Periksa diri, periksa keluarga,periksa kerja. Apakah datangnya dari semua yang halal???
Apakah diri kalian mendapat redha Allah?
Apakah kalian tidak takut bilamana Allah Murka??
Apakah kalian tidak bersyukur???

Syukurlah wahai manusia. Kalian masih lagi mendapat rahmat dan keampunan dariNya. Bilamana Dia murka, maka pastinya tiada siapa yang terlepas. Lihatlah bagaimana bencana yang datang dinegara jiran. Tidakkah kalian melihat puncanya?? Lihatlah sebelum bencana berlaku, apakah tempat tersebut mendapat berkat dariNya??? pasti ada sebabnya.

Yang penting hidup ini perlulah mendapat redha dariNya. Biarlah politik bersama politik. Bila undi kalianlah yang undi.
Kalian perlu sedar dalam banyak-banyak makhluk Allah masih ada yang doanya berkat. Jadi bilamana yang mendatangkan berkat itu pergi, yang tinggal jahil semua maka tunggulah. JANJI ALLAH PASTI DATANG!!!

Anonymous said...

PEMBANGKANG-DAP DAN RAKAN-RAKAN PENYOKONG SETIA UMNO DAN BN,

Sila baca berita berikut dengan hati yang khusyuk:

"Beberapa syarikat milik seorang tertuduh dalam kes melibatkan tuduhan rasuah ke atas bekas menteri besar Dr Mohd Khir Toyo didakwa telah menerima projek berjumlah lebih RM273 juta dalam tempoh pentadbiran BN di Selangor.

Pendedahan mengejutkan itu juga melibatkan lima kontrak yang didakwa telah diberikan secara rundingan terus kepada syarikat-syarikat milik Shamsudin Hayroni.

Pendedahan itu dibuat hari ini oleh setiausaha politik menteri besar Selangor Faekah Husin melalui satu kenyataan.

Projek rundingan terus
Menurut Faekah lagi, projek berkenaan termasuk lima projek yang diberikan secara rundingan terus kepada syarikat Majulia Sdn Bhd.

Ia antara lainnya melibatkan satu pembinaan fasa pertama bagi kuarters kakitangan kerajaan dengan nilai lebih RM22.8 juta, serta pembinaan fasa keduanya dengan nilai RM61 juta.

Projek yang didedahkan itu turut melibatkan pembinaan bangunan sebuah perpustakaan, bernilai lebih RM71 juta, manakala satu projek lagi melibatkan pembinaan sebatang jalan di Sepang yang bernilai lebih RM73.7 juta.

Faekah juga berkata, satu lagi projek melibatkan sebuah stadium terbuka, pencawang elektrik, dua kebuk dan unit loji kumbahan di atas satu tapak kompleks sukan di Dengkil, bernilai hampir RM15 juta.

Bantu siasatan

Faekah berkata, pendedahan itu adalah ekoran tindakan majlis mesyuarat kerajaan negeri pada 16 Disember lalu yang memutuskan untuk mendedahkan butiran mengenai projek berkenaan.

Ia antara lainnya bertujuan untuk memastikan kerajaan pimpinan Pakatan Rakyat itu tidak dikaitkan dalam perbicaraan kes Dr Khir dan Shamsuddin Hayroni, kata Faekah lagi.

"Ini juga sejajar dengan prinsip ketelusan dan kebertanggungjawaban pentadbiran yang didukung oleh Pakatan Rakyat yang sama sekali menolak sebarang penyelewengan dan salah guna kuasa di kalangan pemimpin dan ahli politik demi kepentingan peribadi.

"Kerajaan negeri berpendapat maklumat yang diberikan ini dapat membantu pihak berkuasa menjalankan siasatan," kenyataan itu dipetik."

Anonymous said...

Ini adalah 'bukti nyata' pemimpin UMNO 'berjiwa rakyat'! Ha! Ha! Ha! Ha! Ha! Ha!

Mantan Presiden MCA Dr. Ling Liong Sik pernah berkata,'Ikan menjadi busuk pasti bermula dari kepalanya'. Maka saya berkata,'UMNO dan BN jadi busuk dan korup pasti bermula daripada pemimpinnya!'

Logik tak? Tuan-tuan yang berhemah tinggi!

PEMBANGKANG-DAP said...

PENYOKONG DAP,

Sekarang cuba pulak baca berita berikut. Dan telitikan so’alan so’alan dikomen saya diSambungan komen ini.

Mengapa kata “open tender” projek DAP Penang itu masakan guna cara “turn key” atau “design and construct” yang juga memberi peluang bermacam kotor rasuah dibeberapa aspek system itu.

GEORGE TOWN (Jan 16, 2011): The Penang government insists that the awarding of the design and construction of a RM300 million subterranean convention centre complex in Relau to a developer was a “good deal”.

Lim had announced on Saturday that the best offer and design for the project was awarded to Eco Meridian Sdn Bhd, a subsidiary of S.P. Setia Bhd. He said Eco Meridian was among three companies which had submitted proposals under an open tender system.

“SP Setia will also buy the portion of the land at current valuation to build a 4-star hotel to complement the convention centre and pay MPPP RM13.5 million for the land,” he added.

This is because MPPP would earn RM38.5 million from selling land at RM13.5 million for the hotel based on current valuation, and savings of RM25 million needed to upgrade, refurbish and repair PISA and the aquatic centre, he said.

Commenting on questions that have been raised over SP Setia’s ability to recoup their RM300 million investment with only RM11.5 million from MPPP, Lim said: “SP Setia believes that by managing the convention centre for 30 years, they will be able to recoup their investments from rentals and related activities,” he said.

Various quarters had voiced concerns about congestion and sustainability problems that may arise from the convention centre in the area, and questioned the MPPP’s financial commitment of RM50 million.

Earlier last year, an online petition was initiated to oppose such a big project in the neighbourhood – theSun

(Bersambung)

PEMBANGKANG-DAP said...

(Sambungan)

Comment kpd berita "Open tender" DAP diatas:

“Open tender” depa ada diiklankan ke? Kalau ada, apa kriteria digunakan bagi “short listing qualified bidders”?

Kalau betul betul open tender, beri tahu rakyatlah kesemuanya. Termasuk minit minit mesyuarat pemilihan, penilaian dan memutuskan kontrekter yang layak. Kenalah buat gitu. Kata mahu terus terang atau “transparent”. Cakap mesti serupa bikin.

Yang dikatakan “Design & Construct” dan kononnya “open tender” sebenarnya melibatkan penilaian subjuktif atau “subjective evaluation”. Bagaimana menilai rekabentuk atau “design”? Apa ukurannya, apa kriterianya? Konsep memajukan tanah tersebut berbeza. Bagaimana menilai kebaikan buah pisang dan mangga atau “apples and pears”?

Maka disitulah letaknya kemungkinan rasuah atau "kickback". Terutama sekali bila nampak perlunya wang banyak diPRU13. Dan Exco DAP Selangor Ronnie Liu yang dikatakan diakhbar Cina sebagai pemungut “sumbangan” untuk DAP nampaknya sudah dinyahkan pemimpin atasan DAP. Ronnie tidak langsung menjadi ahli JK DAP Selangor pun.

Dengan sistem “Design and Construct” ini, banyak peringkat dan tempat boleh rasuah. Contohnya

- Nilai tanah. Semua orang tahu, nilai berbeza antara penilian Kerajaan dan penilaian swasta. Banyak kes dibawa keMahkamah pasal ini. Dikalangan swasta pun, ada beza besar diantara penilaian suatu pihak disbanding dengan pihak lain.

- Nilai rekabentuk atau design bagi kemudahan yang dibina. Bila “Design and Construct”, kontrekter itu menyediakan akiteknya, Juruteranya (Civil, Structural, Electrical, Mechanical) dan Juru Ukur Bahannya sendiri. Siapakah diantara DAP Penang yang menilainya? Jabatan Kerajaan berkenaan, seperti JKR, dianggotai setaf Federal.

- DAP Penang boleh melantik suatu syarikat perunding swasta mengawasi projek itu. Disitu pun ada peluang rasuah besar.

- Nilai tanah, kos projek dsbnya boleh berbeza dari mula hingga projek siap. Siapa nak cakap? Siapa nak tegur? Kalau ada rasuah, tentu tak tegur.

DiPenang banyak gengster. Institusi kongsi gelap, penjahat dan gengster bermula diPenang dimasa sebelum British perintah negeri negeri Tanah Melayu lagi. Berita berkenaan gengster banyk dilapurkan diakhbar hingga sekarang. Siapa berani cakap jika ada “kickbacks” atau rasuah dibeberapa peringkat dan tempat Projek itu? “Protection money” akan menentukan tak ada pecah tembelang atau “leakage”.

Kalau betul mahu terus terang atau “transparent”, ngapa tak guna cara yang benar benar “open tender”? Ngapa tak suruh badan Kerajaan, Penang Development Corporation atau sebagainya, panggil akitek akitek kemukakan design, pilih yang sesuai. Kemudian sediakan spesifikasi, dokumen tender untuk membinanya? Adakan Pre-Qualification exercise dsbnya, kemudian tender.

Boleh pungut duit dari pengguna, pinjam bank, untuk membiyai pembinaannya.

Bukan ke PDC ada rekod dan boleh dipercayai bank? Bukan ke Kerajaan DAP boleh keluarkan gerenti? Ke bank tak percaya Kerajaan DAP, susah nak bagi pinjam? Ke Kerajaan DAP tak percaya diri sendiri? Ke ada udang disebalik batu? Bukan Batu Feringghi. Batu yang tu lah.

Tidak dinafikan perkara perkara itu berlaku diKerajaan BN. Tetapi DAP yang hebohkan rasuah tu cakap serupa bikin ke? Banyak dah diperkatakan depa cakap tak serupa bikin. DiSelangor, diPenang dan diperhubungan depa dengan PAS.

PEMBANGKANG-DAP said...

Waaah, ketawa besar awak di 2.11 AM, PENYOKONG DAP.

Benar, kepala busuk, ikan pun busuk.

Tapi yang busuk boleh buang masuk longkang.

Yang susah ialah bila mulut busuk. Cakap tak serupa bikin. Nak buang masuk longkang tak boleh. Nanti longkang pun busuk.

Kena buang diPilihan Raya saja lah. Hahaha.

Saya ketawa sikit pagi pagi ni jadilah!

Have a good day, kawan.

PS: Bila sempat hari ni, tolong ajar murid murid anda tu pasal Perlembagaan. Terimalah serta patuhilah Perlembagaan tu sepenuhnya. Kita semua ngaku rakyat Malaysia, kan?

HantuKampung said...

Belia Singapura tidak fasih bahasa ibunda

SINGAPURA - Golongan muda di Singapura cenderung bertutur menggunakan bahasa Inggeris di rumah, menyebabkan mereka tidak fasih menggunakan bahasa asal, menurut laporan bancian terkini.

Perkembangan baru itu menimbulkan kebimbangan mengenai kesan terhadap pembelajaran bahasa ibunda di sekolah kepada belia negara itu.

Majlis Bahasa Melayu Singapura khuatir penggunaan bahasa Inggeris yang keterlaluan menyebabkan golongan muda berbangsa Melayu sukar mempelajari bahasa asal mereka.

Selain itu, kajian turut menunjukkan hanya 19 peratus belia Singapura berbangsa Cina menggunakan dialek Mandarin dalam pertuturan seharian di rumah, berbanding 30 peratus dalam tempoh 10 tahun lalu.

Sinar Harian 19 Jan 2011

Anonymous said...

Noted that the copy and paste function has been used extensively here.

Unknown said...

RIDHUAN TEE, WHY YOU DELETED MY COMMENT !!! YOU USELESS " YOU ARE PUAK YAHUDI !!! YOU ARE THE GREATEST THREAT TO MALAYSIA !! NOT SINGAPORE> FUCK YOU

ROBINSON said...

Wei Hantu Kampung, Engkau suruhlah bangsa engakau open-minded dulu, zaman moden orang boleh pilih agama dia sendiri, kenapa ISlam haramkan pengikutnya memeluk agama lain. Bagaimana hendak maju jika masih berfikiran ortodok.
Kenapa panggil orang India sebagai kling. Kalau Melayu dipanggil Melayu oleh orang India kenapa orang Melayu nak reka macam-macam perkataan untuk menggambarkan orang lain. Okaylah, mulai hari ini engkau dipanggil Meloya.